Benzine kosten stijgen plus veel km's rijden!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-22 22:06

...en de electriciteit maar liefst 23% omhoog. Het is in centen nog idioter dan in procenten omdat het steeds meer meer wordt. Prijs nu over 500 Euro en wel vét; 544,98 Euros por MWh -O-

Zag op de live prijs app dat wat vorige maand nog 20 ct/kW/h was nu 95 ct en morgen dík over de Euro.

Het meest idiote van alles is dat het niets met wat het kost, zelfs niet met vraag/aanbod van doen heeft maar met de percéptie van de situatie door de internationale markt x koppeling x belastingen.
Voor de brandstof aan de pomp bijvoorbeeld is er afhankelijk van het product tussen de maand en drie maanden voorraad hier in Spanje. Tel uit de winst...
En wij? Kunnen alleen maar proberen te beperken wat we kunnen en betalen.

Prrrr

Re: Benzine kosten stijgen plus veel km's rijden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-22 23:00

Natuurlijk heeft het wel te maken met wat het kost. Heb je gezien wat brandstof op de internationale markten doet? Doe nou niet alsof er niks aan de hand is... Prijzen gelden net zo goed voor voorraden. Dat ze er zijn, wil niet zeggen dat ze goedkoper zijn. Marktwerking doet het nou een keer een beetje anders dan je privé-voorraadkast. Dat is nou de functie van hamsteren.

veranadautje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-22 23:03

Diablo schreef:
Wat kosten de diesel en benzine nu in Nederland? Wij wonen in Duitsland. De benzine kost nu bij ons 1,86 en de diesel rond de 1,90.

Goedkoopste e10 was vandaag 2,15

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-22 23:30

Prrrr schreef:
Natuurlijk heeft het wel te maken met wat het kost. Heb je gezien wat brandstof op de internationale markten doet? Doe nou niet alsof er niks aan de hand is... Prijzen gelden net zo goed voor voorraden. Dat ze er zijn, wil niet zeggen dat ze goedkoper zijn. Marktwerking doet het nou een keer een beetje anders dan je privé-voorraadkast. Dat is nou de functie van hamsteren.

´De´ functie??
De buffer zoú ook gebruikt kunnen worden voor het dempen van de prijzen aan de pomp want het is tegen de prijs van 1 tot 3 maanden geleden ingekocht. Kost dus niets om de internationale speculatieprijs niet direct volledig door te berekenen.
Dat het werkt zoals het werkt begrijp ik prima. Juist daaróm merk ik erover op dat het overheidsbeleid wederom niet in óns belang is.

Lees net een stuk over de verschillende belangen. De huidige prijsstijgingen komen de overheden prima uit in meer dan alleen meer opbrengst. Het is een stérke motovate om minder te gebruiken en dat dient twee doelen:
1. minder uitstoot richting halen van die doelstellingen
2. minder tot uiteindelijk geen afhankelijkheid van levering gas/olie uit Rusland
Win-win-win voor de europese overheden die de handen kunnen wassen in de schuld van Putin.

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-22 23:52

Tegelijkertijd zijn diezelfde overheden zich het hoofd aan het breken hoe die voorraden aangevuld kunnen worden. Maak je geen illusies over de voorraden in Nederland - die zijn lager dan ooit. Die schepen LNG die vanuit Amerika onderweg zijn hebben invloed op de prijs, onze voorraden niet. Dat moet eigenlijk genoeg zeggen.

Is het niet in ons belang om de uitstoot te verminderen? Minder afhankelijk te worden van fossiele brandstoffen? Lijkt mij wel. De situatie bewijst het maar weer eens. We zijn veel te afhankelijk van niet-vernieuwbare bronnen, daar moet fundamenteel iets aan veranderen. En dan helpt het niet als werkgevers stug vol blijven houden dat je per se op je werk moet komen. Of als werkgevers het slim vinden om mensen in de zorg dagelijks over meer dan 100 km laten rijden om zorg te leveren.

Tijd voor grote keuzes, denk ik. Doorgaan zoals het altijd geweest is, is geen optie. Jammer dat het besef dat bronnen niet oneindig zijn dat niet met zich meegebracht heeft, geopolitieke ellende maakt het nu zichtbaarder.

En om dan weer on topic te gaan: misschien had die prijs al veel eerder veel meer omhoog gemoeten. Daar wordt de urgentie namelijk wel een stuk duidelijker van. Is dat nu kak? Ja. Maar dit zit er al vijftig jaar aan te komen. Echt een verrassing kan het dan niet zijn.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-22 23:55

Ik zou liever zien dat de steenkoolmijnen weer afgestoft worden. We moeten geen oude schoenen weggooien voor de nieuwe goed ingelopen zijn.

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-22 23:57

Want? Daar worden we onafhankelijker van fossiele brandstoffen van?

Steenkool is gestopt omdat het niet rendabel was, he? Tikje gevaarlijk ook. Is geen oplossing.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 00:00

Het zit in elk geval in onze eigen grond dus alle fossiele brandstof die we zelf in huis hebben zouden we gewoon moeten gebruiken wat mij betreft. Zeker in deze onzekere tijden.

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 00:03

Lees je nou bewust over het stukje 'niet-rendabel' heen? Die mijnen zijn niet voor niks dichtgegaan?

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 00:09

Blijft het met de huidige prijzen om fossiele brandstof te importeren nog steeds onrendabel?

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 00:10

Met dat er geen mijnbouwinfrastructuur meer is? Ik neem aan dat dat een retorische vraag is?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 00:15

elnienjo schreef:
Het zit in elk geval in onze eigen grond dus alle fossiele brandstof die we zelf in huis hebben zouden we gewoon moeten gebruiken wat mij betreft. Zeker in deze onzekere tijden.

Beter biovergisters inzetten voor biogas dan. Die grondstoffen hebben we nl ook en naast gas komt er een rijke vloeibare mest en een soort compost uit dat process. En gas en mest (aangezien Rusland een export verbod heeft ingesteld voor hun kunstmest en zij zijn de goedkoopste ter wereld zo ongeveer). Gebeurt al veel op dit punt in Azie omdat het goedkoper is dan LNG. Daar is het kleinschalige productie voor kookgas voornamelijk.

Daarnaast doet steenkool niet zoveel qua vloeibare brandstof voor transport en is het niet in te zetten samen met bv aardgas.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 00:18

Brainless schreef:
Spenk schreef:
Daar is in de basis natuurlijk ooit zelf voor gekozen he om ver van je werk te wonen :)

Mijn man werkte vroeger op 20 minuten reizen, toen bedacht de werkgever te gaan fuseren en moest hij 1 uur verderop gaan werken.
Daarna weer een baan dichterbij kunnen vinden en toen moest hij (eerst 3 maanden, maar dat werd 2 jaar) bij de klant gaan werken 1,15 minuten verderop :+

Nu wonen wij in Friesland (lees: betaalbaar) en als jij wat weet in of rondom Amsterdam voor 750E (minimaal 4 slaapkamers) dan hou ik mij aanbevolen :+
Want dat betalen wij nu incl stal en weiland :D

Heb ik ook gehad door fusie/verhuizing werkgever.
Eerst ging ik van 8 km naar 16 km enkele reis, daarna naar 55 km.
OV is 5 x overstappen, dus niet te doen en ook duur.
Gelukkig werk ik vooral vanuit huis tegenwoordig.
Mijn man ging van 5 km naar 25 km, door verhuizing werkgever.
Nu heeft hij een auto van de zaak, maar niet alle collega's hebben dat, om over de files en langere reistijd maar niet te spreken.

Je kan nog zo dichtbij je werk wonen, je werkgever kan verhuizen.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 00:18

Prrrr schreef:

Steenkool is gestopt omdat het niet rendabel was, he? Tikje gevaarlijk ook. Is geen oplossing.

Electriteitscentrale op gas en kerncentrales zijn ´groen´ verklaard door de EU. Het laatste is niet gevaarlijk en een oplossing :x

Maar goed, deze draad gaat over de hoge brandstofprijzen en kiliometers maken waarbij huishoudens onvoorzien en zonder énige ´schuld´ de pineur zijn en de overheden extra inkomsten krijgen van die huishoudens.
Dan kan jij roepen dat dit in het belang is van die huishoudens en of dat nu zo is of niet vind ik niet relevant. Wat ík relevant vind is dat de overheden na intern overleg hierover niets doen om de schokgolf aan extra kosten voor de huishoudens te dempen ijvoorbeeld door de extra opbrengst niet ineens volledig door te berekenen.

Niet dat het nu de belangrijkste prioriteit is en het milieu is al helemáál geneuzel op dit moment, maar de draad gaat over prijzen en verbruik.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 00:24

Electra63 schreef:
Je kan nog zo dichtbij je werk wonen, je werkgever kan verhuizen.

Verschillende keren meegemaakt en maar één keer naar een goedkopere huizenmarkt. Wij ook verhuisplannen. Vrouw al aangenomen op baan dáár. Werd ik intern overgeplaats naar de tegenovergestelde kant van het land .... -:(-
Voor reiskosten ipv verhuiskosten gekozen en vrouw hield er uiteindelijk een béter baan dichterbij aan over.
Dat was echter in een tijd van heel stabiele branstofprijzen en zou nú een onverwacht dure keuze geweest zijn. Dta geeft gelijk de kern van het probleem aan; té veel verhoging op té korte termijn.

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 00:36

Huertecilla schreef:
Prrrr schreef:

Electriteitscentrale op gas en kerncentrales zijn ´groen´ verklaard door de EU. Het laatste is niet gevaarlijk en een oplossing :x

Maar goed, deze draad gaat over de hoge brandstofprijzen en kiliometers maken waarbij huishoudens onvoorzien en zonder énige ´schuld´ de pineur zijn en de overheden extra inkomsten krijgen van die huishoudens.
Dan kan jij roepen dat dit in het belang is van die huishoudens en of dat nu zo is of niet vind ik niet relevant. Wat ík relevant vind is dat de overheden na intern overleg hierover niets doen om de schokgolf aan extra kosten voor de huishoudens te dempen ijvoorbeeld door de extra opbrengst niet ineens volledig door te berekenen.

Niet dat het nu de belangrijkste prioriteit is en het milieu is al helemáál geneuzel op dit moment, maar de draad gaat over prijzen en verbruik.

Ik reageerde op jouw opmerking over prijspolitiek. En achter prijspolitiek speelt inderdaad meer dan alleen 'oei, de prijzen gaan omhoog'. Echt off topic is het niet, denk ik. Hoge brandstofprijzen voor huishoudelijk gebruik worden wel deels gecompenseerd, in Nederland in elk geval, hoe dat in Spanje gaat weet ik niet. Ik weet niet waar jij op baseert dat die schokgolf niet gedempt wordt. Ben wel benieuwd of ze dat ook voor reiskilometers gaan doen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 00:54

Die schokgolf gaat over de reiskilometers. En de vraag is inderdaad wat het eerste komt : de grote groep mensen met minimumloon die ontslag moet nemen omdat er gekozen moet worden tussen eten, verwarmen en naar je werk reizen of dat de werkgevers gaan bleren over stijgende kosten voor transport van hun goederen en het moeten laten rijden van taxibusjes om hun werknemers van huis op te pikken ivm geen brandstof kunnen betalen of dat er onrust ontstaat omdat de supermarkten wel erg leeg zijn door tekort aan transport ivm prijzen diesel. En over diesel gesproken, zeker wegens afschaffen rode diesel hier, wanneer gaan de boeren in staking omdat ze niet meer kostendekkend kunnen produceren omdat de trekker starten te duur is?
Omschakelen naar andere transportmethodes en willen wegjagen boeren ivm milieu is nu juist ernstig problematisch gebleken zowel in de afgelopen paar weken als in de 2 jaar ervoor.

Yinthee
Amadeus <3

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 01:10

Yinthee schreef:
kiki1976 schreef:
7 t/m 11 maart heeft Tinq actie dagen.
Wellicht voor sommige interessant en haalbaar om hier van te profiteren.
Ze hanteren prijzen van 20 jaar geleden. Zie voorwaardes op hun website
https://www.tinq.nl/prijs-van-20-jaar-geleden

Dan sta je dus uren in de rij met 200 man en eer je aan de beurt bent is happy hour voorbij _O-
Hadden ze laatst bij een pomp hier in de buurt ook, zo'n soort actie. De hele wijk was geblokkeerd.

Precies dat dus :')
https://www.gelderlander.nl/home/grimmi ... ~aad4a9e8/

Misschien moet ik voorspellingen gaan verkopen, dan kan ik mijn auto weer voltanken :j

Stephanie_86

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 06:13

De pomp hier op de hoek is nu 2.27... ik vraag me af of er ook een bovengrens aan zit. Anders ben je aan het werk om naar je werk te kunnen. Ik rij voor werk 60 km per dag, en nee ik kan niet thuis werken of dichterbij. En Met het ov is enkele reis 2 uur dus dat is geen optie met een fulltime baan (10 uurs diensten) paard hond man en huishouden.

Van alles wat duurder wordt maar het salaris blijft hetzelfde of stijgt minimaal ben ik best een beetje bang voor de toekomst als ik eerlijk ben. Het houd me in ieder geval flink bezig.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 07:14

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-22 08:19

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 08:25

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 08:25

Ik denk dat prrr wel gelijk heeft.. in coronatijd toen erop gehamerd werd en nu werkt iedereen thuis kon het wel. Natuurlijk zijn er beroepen die het niet kunnen maar het was toen echt heel erg rustig op de wegen dus al die kantoorbanen bleken toch thuis te kunnen. Je zou zeggen dat die nu ook prima hybride kunnen werken. Helft thuis helft kantoor.

Want inderdaad de reserves van alles in NL zijn momenteel heel erg laag. Voor een ieder die denkt dat deze prijzen tijdelijk zullen zijn. De gevolgen van de sancties gaan nog heel lang aanhouden. Kijk er niet van op als de prijzen nog naar de 3 euro de liter gaan stijgen.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 09:12

Ik vraag me af of deze berekening klopt maar mijn vriend verdiend, ook met deze prijzen, nog steeds op zijn kilometervergoeding dankzij ons kleine zuinige autootje. Op 100 kilometer houdt hij een paar euro over juist. Hij krijgt dan wel 18 cent per kilometer vergoed over het volledige traject dus dat is flink mazzel, maar toch vind ik het best bijzonder dat dat nog steeds geld oplevert. Met de prijzen van vorig jaar kon hij daar zelfs nog mijn benzinekosten voor stal mee betalen elke maand.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 09:15

Spenk schreef:
Ik denk dat prrr wel gelijk heeft.. in coronatijd toen erop gehamerd werd en nu werkt iedereen thuis kon het wel. Natuurlijk zijn er beroepen die het niet kunnen maar het was toen echt heel erg rustig op de wegen dus al die kantoorbanen bleken toch thuis te kunnen. Je zou zeggen dat die nu ook prima hybride kunnen werken. Helft thuis helft kantoor.

Want inderdaad de reserves van alles in NL zijn momenteel heel erg laag. Voor een ieder die denkt dat deze prijzen tijdelijk zullen zijn. De gevolgen van de sancties gaan nog heel lang aanhouden. Kijk er niet van op als de prijzen nog naar de 3 euro de liter gaan stijgen.

Je zou het bijna vergeten zijn maar er ligt hier in Nederland ook een heel erg mooi spoor netwerk. En laten ze ook eens iets doen aan het OV op het platteland.

Maar het grootste probleem is dat het kabinet bijna volledig passief is als het op binnenlands beleid aan komt. Ze hebben jarenlang de woningbouw verslonsd. Nu staan er meer dan een miljoen vluchtelingen aan de poort van europa. De meesten willen heel graag terug, maar het is maar de vraag of dat mogelijk wordt. En ondertussen wordt er nog steeds niets gebouwd.

En ook als je thuis werkt heb je verwarming nodig, iets wat ook bijna onbetaalbaar wordt.