Oorlog in Oekraïne en de gevolgen voor ons Nederlanders

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 22:05

Kijk maar naar die 13 mannen op dat eilandje

Phonix

Re: Oorlog in Oekraïne en de gevolgen voor ons Nederlanders

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 22:11

Ik snap ook niet helemaal waarom Putin blijft zeggen dat Zelenksy een nazist is. Weet ie zelf wat nazisme is en wat het voor staat?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 22:14

Phonix schreef:
Ik snap ook niet helemaal waarom Putin blijft zeggen dat Zelenksy een nazist is. Weet ie zelf wat nazisme is en wat het voor staat?

Tuurlijk weet hij dat, het is gewoon makkelijk scoren.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 22:19

Als je nazisme definieert als : "het schuiven van alle schuld voor (economische, enz.) ellende op 1 specifieke bevolkingsgroep binnen je landsgrenzen". En er zit qua russen nogal wat oud zeer in Oekraine, dan is die bewering logisch. Wij zien nazi als anti semitisch en dan is het inderdaad vreemd om iemand van joodse komaf zo te noemen.

Smee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 22:34

Popstra schreef:
Kijk maar naar die 13 mannen op dat eilandje

Dat eilandje is overigens weer teruggenomen door Oekraïne *\o/* Of het standhoudt weet ik niet maar symbolisch is het wel mooi.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-22 00:51

Wat dacht je van de vrachtwagenchauffeurs? Gestrand in Europa, bankpassen werken niet krijgen geen ladingen, dus geen werk, geen inkomsten in je truck ergens langs de weg.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-22 00:57

pien_2010 schreef:
Er zijn mensen die strijdbaar zijn voor eigen land. En ik begrijp dat heel goed.

Mensen zijn niet slecht, mensen zijn slechts laf..is toch wel een van de gezegdes die denk ik erg waar zijn.

Gelukkig blijkt uit de geschiedenis ook dat een kleine groep vechters een grote invloed kunnen hebben op het verloop van de geschiedenis voor een heel land.

Ik heb diep respect voor zowel de Oekrainers die de wapens oppakken wetende dat het hun dood kan worden, als voor de Russen die de straat opgaan tegen Poetin, wetende dat het hun dood kan worden.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-22 01:03

Kan iemand mij uitleggen waarom Oekraïne nog steeds niet bij de navo zit? Ik heb zitten lezen en ik begreep dat zij al in 2008 wilden toetreden, maar niet aan alle eisen voldeden. Een ander argument is dat de navo bang was voor de reactie van Rusland als ze Oekraïne zouden toelaten. En nu staat Oekraïne er dus alleen voor.
Als je naar dat laatste lijkt, is dat echt wel super zuur, want zij wilden graag bij de navo horen en als dat had gemogen hadden zij nu steun gehad. Of is dit te kortzichtig?

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-22 01:10

eilleen333 schreef:
Kan iemand mij uitleggen waarom Oekraïne nog steeds niet bij de navo zit? Ik heb zitten lezen en ik begreep dat zij al in 2008 wilden toetreden, maar niet aan alle eisen voldeden. Een ander argument is dat de navo bang was voor de reactie van Rusland als ze Oekraïne zouden toelaten. En nu staat Oekraïne er dus alleen voor.
Als je naar dat laatste lijkt, is dat echt wel super zuur, want zij wilden graag bij de navo horen en als dat had gemogen hadden zij nu steun gehad. Of is dit te kortzichtig?

Niemand wilde ze nog hebben omdat Poetin vrij duidelijk was. Hen toevoegen: oorlog.

Er zit op dat vlak behoorlijk wat oud zeer op het gebied van oude afspraken en achteraf gezien (en ook toegegeven door medewerkers van de NAVO) had men misschien iets beter moeten nadenken over de gevoeligheid van het onderwerp voor Rusland.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-22 01:57

Omdat Oekraïne toevoegen eigenlijk een soort toezegging tot WO3 was geweest. Oekraïne wilde al een hele tijd onder de bescherming vd navo vallen en Rusland zegt al heel lang dat als dat gebeurt ze aan zouden vallen. En als 1 land vd NAVO aangevallen wordt reageren andere NAVOlanden alsof zij aangevallen worden. Maw dat werd een wereldoorlog.

Er is Rusland lange tijd geleden beloofd dat de navo niet zou uitbereiden naar het oosten. Dat is wel gebeurt, wat Putin boos maakt. Oekraïne toelaten was de druppel geweest.

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-22 08:58

Maar kunnen ze Poetin gwn niet z’n macht afpakken? Ik snap niet dat hij zo hier ongestraft mee door maar gaan en dan heb ik het niet over sancties.. ik las op de AD dat poetin als kgb agent trauma heeft opgelopen. En iedereen heeft oud-zeer leer er mee leven en laat het leven.. waarom komen zulke rare mensen aan de macht?

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-22 09:17

plutolover schreef:
Maar kunnen ze Poetin gwn niet z’n macht afpakken? Ik snap niet dat hij zo hier ongestraft mee door maar gaan en dan heb ik het niet over sancties.. ik las op de AD dat poetin als kgb agent trauma heeft opgelopen. En iedereen heeft oud-zeer leer er mee leven en laat het leven.. waarom komen zulke rare mensen aan de macht?

Precies, dit is net alsof (even heel zwart wit gezien) we die gijzelaar van Amsterdam hier aan de macht zouden laten. Dat kan toch niet zomaar?! Daar moet toch iets tegen te doen zijn als zo iemand wel aan de macht komt?!

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-22 09:19

Wie moet dat doen dan en hoe? Het is wel heel makkelijk gedacht en eigenlijk gewoon naïef, hij heeft ook gewoon mensen die achter hem staan. Mensen die tegen hem protesteren worden opgepakt of erger.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-22 09:28

MyWishMax schreef:
Wie moet dat doen dan en hoe? Het is wel heel makkelijk gedacht en eigenlijk gewoon naïef, hij heeft ook gewoon mensen die achter hem staan. Mensen die tegen hem protesteren worden opgepakt of erger.

Dit idd. Die man is niet populair onder het gewone volk. Maar dat gewone volk heeft geen enkele macht in Rusland, heeft geen stem, kan geen vuist maken. De mannetjes en vrouw met macht, zitten allemaal in Poetins zak.

Moest Poetin de kogel krijgen, of doodgaan door natuurlijke oorzaken, staat er wel een vriendje klaar om de boel over te nemen. Een dictatorschap wordt enkel omver geworpen door een coup die zijn weerga niet kent. En zo lang het leger nog achter Poetin staat, zie ik dat niet gebeuren.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-22 10:03

plutolover schreef:

Putin zal niet de enige zijn die dit beleid wil voeren. Putin laten vermoorden en er staat iemand anders op om dat gat te vullen. Als het alleen Putin tegen alle Russen was dan had ie niet zoveel te zeggen gehad.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-22 10:05

secricible schreef:
Omdat Oekraïne toevoegen eigenlijk een soort toezegging tot WO3 was geweest. Oekraïne wilde al een hele tijd onder de bescherming vd navo vallen en Rusland zegt al heel lang dat als dat gebeurt ze aan zouden vallen. En als 1 land vd NAVO aangevallen wordt reageren andere NAVOlanden alsof zij aangevallen worden. Maw dat werd een wereldoorlog.

Er is Rusland lange tijd geleden beloofd dat de navo niet zou uitbereiden naar het oosten. Dat is wel gebeurt, wat Putin boos maakt. Oekraïne toelaten was de druppel geweest.

Dit denk ik ook. Dat blijven drammen van de EU om Oekraine in te willen lijven (Guy Verhofstad o.a.) heeft er vast aan bijgedragen dat Putin nu dit machtsvertoon laat zien.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-22 10:12

elnienjo schreef:
secricible schreef:

Dit denk ik ook. Dat blijven drammen van de EU om Oekraine in te willen lijven (Guy Verhofstad o.a.) heeft er vast aan bijgedragen dat Putin nu dit machtsvertoon laat zien.

Drammen? Oekraïne wil toch zelf bij de EU horen?

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-22 10:16

Dit is volgens mij wel behoorlijk aangemoedigd door de eu en vs?

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-22 10:18

Gypsy schreef:

Denk je echt dat de EU wil dat Rusland een soeverein land binnenvalt? :?

Er is hier 1 schuldige en dat is Poetin.

Zeggen dat de EU en VS geprovoceerd hebben is als tegen een verkrachte vrouw zeggen dat haar rokje ook wel erg kort was

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-22 10:23

Gypsy schreef:

Dit ja.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-22 10:25

Gypsy schreef:

Zelfs als dat zo is, een soevereine staat mag zelf keuzes maken over het al dan niet toetreden tot een militair defensief en/of een unie dat tot op hoog economisch en politiek niveau samenwerkt. Dat is het idee van een souvereine staat, keuzes kunnen en mogen maken die het land vooruit helpen.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-22 10:30

Er schijnen afspraken te zijn geweest dat Putin geen grenslanden zou binnenvallen mits ze niet tot EU/Navo zouden worden ingelijfd. Een neutrale buffer aanhouden was dus veiliger geweest om oorlog te voorkomen. Maar de EU is steeds verder naar 't oosten opgeschoven met hun expansiedrift.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-22 10:31

elnienjo schreef:
Er schijnen afspraken te zijn geweest dat Putin geen grenslanden zou binnenvallen mits ze niet tot EU/Navo zouden worden ingelijfd. Een neutrale buffer aanhouden was dus veiliger geweest om oorlog te voorkomen. Maar de EU is steeds verder naar 't oosten opgeschoven met hun expansiedrift.

En wat doet hij nu? Juist ja.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-22 10:35

Nou en aangezien Oekraïne niet bij de NAVO zit, zoals ie zo graag wilde.. en toch binnen is gevallen.. kunnen we net zo goed gaan helpen en vanaf nu Oekraïne wel opnemen. Die idioot doet toch wel waar die zin in heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-22 10:36

bigone schreef:
elnienjo schreef:

En wat doet hij nu? Juist ja.

Wat hij nu doet is de buffer herstellen.
Juist.