Feminisme

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cer

Re: Feminisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 10:57

Ik denk dat je in sommige steden dan de hele dag aan het bellen bent?
Buiten dat je dan moet zien of iemand bejaard is, hoe zie je dat? Omdraaien? Iedere dakloze die ligt te slapen, vragen of het goed gaat?

(ik heb geen idee wat de situatie was hoor, maar zoiets zou kunnen. Dat dakloze er niet zouden moeten zijn, is een heel andere discussie, en niet perse een feministische aangelegenheid denk ik?)

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 11:12

Cer schreef:
(ik heb geen idee wat de situatie was hoor, maar zoiets zou kunnen. Dat dakloze er niet zouden moeten zijn, is een heel andere discussie, en niet perse een feministische aangelegenheid denk ik?)

Misschien wel, misschien is het een teken dat steeds meer mensen buiten het "juiste hokje" beginnen te vallen. Blijkbaar zijn er "hokjes" die je mag negeren en "hokjes" die je mag lastigvallen op straat :\

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 11:14

"die je mag negeren'.. hoe bedoel je dat?

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 11:17

Cer schreef:
"die je mag negeren'.. hoe bedoel je dat?

daklozen

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 11:18

Ik vind het bijzonder hoe je eruit haalt dat je ze 'mag' negeren.. het is in ieder geval niet iets wat ik zo geschreven heb :) (voor de duidelijkheid)

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 11:22

Maar als ik het goed lees was de dakloze juist degene die de overleden man heeft gevonden en de hulpdiensten heeft gebeld. De overleden man was een fotograaf, geen dakloze.

Dat gezegd hebbende..ja anderen te hulp schieten is een goede eigenschap maar kan ook weleens volledig fataal aflopen voor de helpende persoon. Zeker als er geweld bij zit..ik denk dat dat de reden is waarom mensen daar in voorzichtig zijn.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 11:22

Als het druk is ziet iemand de man wel vallen lijkt mij, maakt gewoon niet uit of dat een dakloze is of niet, is een teken dat er wat mis is en om daar wat mee te doen.

En ook al heb je hem niet zien vallen…het blijft een opvallende situatie lijkt mij.

Je hebt nu ook een spotje over ouderen die op straat duidelijk de weg kwijt zijn, ga jij dan vragen of alles oké is?

Ben voor een deel mantelzorger voor een demente vriend, zie het nu bijna gebeuren dat dit hem ook overkomt.

Ik stop met zo off-topic gaan

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 11:36

Cer schreef:
Ik vind het bijzonder hoe je eruit haalt dat je ze 'mag' negeren.. het is in ieder geval niet iets wat ik zo geschreven heb :) (voor de duidelijkheid)

Ik vind het grappig dat jij het op jezelf betrekt. Ik reageer op het artikel, waarin een man midden op een drukke straat in elkaar zakt en dat niemand iets doet en er wordt een link gelegd naar daklozen :)
Het is toch zo dat daklozen over het algemeen genegeerd worden op straat? Maar voor de volledigheid, blijkbaar ook oude mannen, aangezien de betreffende in elkaargezakte een oude man was.
Ik ben gewoon benieuwd of er ook niemand had gebeld of geholpen had wanneer een jong meisje in elkaar gezakt was, of een jongere man in krijstreeppak. Een vrouw van middelbare leeftijd? Of een exentrieke oude vrouw?
Ik wil alleen maar duidelijk maken dat we van jongs af aan geconditioneerd worden om een bepaalde actie te kiezen en er in onze maatschappij iets behoorlijk mis lijkt te gaan met die conditionering. En daar zijn allerlei redenen voor te bedenken maar niemand persoonlijk schuldig aan, het is een collectieve schuld.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 11:38

Ja die conditionering en collectieve schuld is op heel veel vlakken in de maatschappij te zien, hier ben ik het wel mee eens.

Ik weet het verder niet, voor mijn huis is er eens een oude vrouw gestruikeld en die heb ik direct geholpen want ik zag het gebeuren en zij kon niet meer zelfstandig overeind komen. Nu leef ik in een rustig dorp..heb het idee dat het leven in een stad individualistischer is.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 11:39

Elisa2 schreef:
Maar als ik het goed lees was de dakloze juist degene die de overleden man heeft gevonden en de hulpdiensten heeft gebeld. De overleden man was een fotograaf, geen dakloze.

Dat klopt ook alleen dáchten andere mensen dat de fotograaf óók een dakloze was en daarom keken ze niet naar hem.. een ándere dakloze keek wel, en vond de man op die manier.
Dus nee het was geen dakloze, maar men dacht van wel (ik heb dat in een ander bericht gelezen) en nee dat maakt het niet okee dat mensen doorlopen maar als ergens regelmatig daklozen op straat liggen (te slapen) dan valt 1 meer of minder helaas niet op.

Ik weet niet of het een opvallende situatie is, die paar keer dat ik in Parijs was (en ik ben er niet vaak en ik ben er heel niet bekend, er zijn echt mensen die er vaker komen dan ik) zagen wij ook ineens een man op straat liggen, die na 5 minuten weer weg was.. Geen idee hoe of waarom, wij hebben dat meerdere keren gezien. In NY lagen de daklozen ook hier en daar te liggen of te slapen of weet ik veel wat ze lagen te doen.

Als ouderen verward op straat lopen mag ik HOPEN dat er gevraagd wordt hoe het met ze gaat (en dat ze niet beroofd worden of nog erger), ik vind uberhaupt dat verwarde mensen niet alleen op straat moeten kunnen lopen, maar ja, de zorg he.. Voor de ene groep moet het inclusiever terwijl andere groepen zichzelf maar moeten redden..
Als hier iemand op straat ligt zal ik zeker kijken hoe het gaat, als ik dat durf, op zn minst iemand bellen. Maar er liggen hier ook nooit mensen op straat. Er zitten hier wel mensen op straat op een kleedje, die dan heel hard tegen de omgeving dingen roepen, maar die hebben volgens mij wel een slaapplek ergens

Citaat:
Ik vind het grappig dat jij het op jezelf betrekt
Ik vind dat niet grappig :) het is echt om aan te geven dat ik het niet zo bedoeld heb. Dat is (hier op bokt) soms echt nodig. Voor je het weet wordt je aangeschreven als iemand die het oke vind dat mensen op straat liggen, dat wilde ik voorkomen door het te verduidelijken :j

Citaat:
Ik wil alleen maar duidelijk maken dat we van jongs af aan geconditioneerd worden om een bepaalde actie te kiezen en er in onze maatschappij iets behoorlijk mis lijkt te gaan met die conditionering.
Ik weet niet of dat perse zo is.. er wordt ook vaker gewaarschuwd om jezelf niet in een gevaarlijke situatie te brengen, er wordt gewaarschuwd voor oplichting en overvallen etc... Ik denk dat er meer kanten aan elk verhaal zitten?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 11:56

Met maakt denk ik ook een verschil hoe vaak je ergens bent. Toen ik nog in Rotterdam woonde en vaak nog laat op Zuidplein op de bus of metro stond te wachten kende ik eigenlijk alle daklozen daar wel van gezicht. Ik zag ook duidelijke aftakeling bij 1 daarvan en als ik die dan ineens ergens zou hebben zien liggen, of een nieuw gezicht zou zien liggen had ik waarschijnlijk wel wat ondernomen. Ik maakte soms zelfs een beetje zorgen als ik er eentje een paar dagen niet had zien lopen.
Als je als onbekende door Parijs loopt kan ik me op zich wel voorstellen dat je te overdonderd bent, maar daar wonen toch ook lokale mensen zou je denken.

Misschien gaat het teveel off topic inderdaad. Concreet is het gewoon soms erg moeilijk om te weten of iemand hulp nodig heeft. Als omstander kun je ook niet perse weten of iemand achtervolgt wordt.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 13:03

Dit past toch wel heel mooi in dit topic en brengt het weer on-topic:
https://femtechinsider.com/elsevier-fem ... -3d-model/

In order to address this lack of representation of female anatomy, research publisher Elsevier has now released the most advances 3D full female model as part of its latest addition to its 3D platform Complete Anatomy.
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 03-02-22 13:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 13:04

Terug on topic dan maar.
Gisteren in het nieuws dat twee op de drie jonge vrouwen straatintimidatie ervaren:
https://nos.nl/artikel/2415371-achterna ... ntimidatie

Ik zag er daarna ook een item over op tv, ik denk dat het dit is:
https://nos.nl/video/2415427-straatinti ... ens-mee-ja

In het eerste artikel staat ook nog dat ook 1 op de 3 jonge mannen wel eens intimidatie op straat ervaren. Dat vind ik overigens ook al schokkend veel.

Bij het interview op de school vond ik het opmerkelijk dat de docent/mentor aangaf dat er veel aandacht voor is op (deze) school, maar juist hiervoor helemaal niet. Toch opvallend aangezien het ervaren van straatintimidatie al zo lang voortduurt. Of misschien wel juist daarom? Dat we het allemaal "accepteren" als "hoort erbij"?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 13:09

Dat zal er wel "bij horen" omdat het om een gevoel gaat en niet strafbaar is. Er valt dus ook niet heel veel aan te doen op korte termijn, hoe jammer dat ook is.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 13:12

Misschien ook een stukje niet erkende territorium drang?
Mijn broer lokte in de steden soms ongewenste intimidaties uit puur op zijn voorkomen zonder zelf iets te doen. Dan zat hij gewoon in de tram te zitten en dan kwam er ineens uit het niets iemand intimiderend aggressief gedrag vertonen, heel bizar als je dat ziet gebeuren.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 13:22

Als hij zelf niets doet snap ik niet hoe hij het uitlokt?

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 13:26

Eén van mijn favoriete auteurs heet Starhawk.
Ze schreef ooit een roman 'die over zestig jaar speelt' (voor ons zou het dus in 2082 zijn).
We zijn een ramp/wereldoorlog/oid verder en veel is kapot. Zowel veel natuur als het wereldwijde web.

De roman gaat over twee geïsoleerde gemeenschappen (Los Angeles en San Francisco) die totaal anders met de ellende omgaan.

In de City of Angels is Spaans een verboden taal (want duivels) en heerst een masculiene, fascistische cultuur.

San Francisco is feminiener, er wordt samengewerkt en men tracht de natuur te herstellen.
Er is geen politie in deze gemeenschap: iedereen leert over macht, leert zelfvertrouwen, zelfverdediging en er zijn regelmatige 'meetings' en wat al niet waarbij met name kinderen aangemoedigd worden te zeggen hoe het met ze is. Problemen worden er besproken en zo mogelijk via consensus opgelost.

Uiteraard komen de beide gemeenschappen met elkaar in contact
(beetje stereotyp: SF gaat het zuiden helpen, LA/CofA begint een oorlog).
In één van de gesprekken komt sexuele intimidatie ter sprake.
De vrouw uit SF stelt dat het heus wel eens zal gebeuren, maar dat het niet gevoed wordt.
Er wordt gesproken over macht, er is consensus dat sexueel geweld not done is, maar sex als zodanig is vrij. Bevalt iets niet, dan is praten een uiterst reële optie en een mep uitdelen ook.

Deze verdrietige cijfers zouden dus stukken lager zijn in deze gemeenschap.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 13:30

pien_2010 schreef:
Als hij zelf niets doet snap ik niet hoe hij het uitlokt?

Precies dat dus.
Gewoon door er te ‚zijn‘.

Zoals 1 van onze katten ook op buurkatten reageert.

Edit:
Ik denk dat het belangrijk is om te snappen waar zulk gedrag vandaan komt om vervolgens daar op een goede manier over te kunnen onderwijzen op school.
Waarom roept iemand een reactie bij je op? Is dat een dierlijk instinkt? Zo ja, dan kun je dat bewustzijn aanspreken en het hopelijk rationaliseren.
Idem bij sommige vrouwen die accuut in een soort verdedigingsmodus gaan als er een super sexy en mooi exemplaar tot collega wordt.
Is dat een vorm van intrinsieke bedreiging die voortkomt uit primaire irrelevantie voortplantingsdriften of is dat iets aangeleerds?

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 14:12

Sizzle schreef:

Sorry Sizzle maar juist deze reactie vind ik bijdragen aan het probleem. Waarom zouden we voor zulk stompzinnig gedrag een reden aan moeten dragen? om het te begrijpen? M.i. is juist het probleem dat we tegenwoordig alles begrijpelijk willen maken. Zie dat hele Corona-gedoe. We hebben er begrip voor als u niet mee doet met vaccineren, we snappen dat u gefrustreerd raakt en daarom gaat rellen en de boel kort en klein gaat slaan. We snappen dat u territorium drang heeft, het is natuurlijk niet zo netjes dat u dan agressief wordt, maar we begrijpen het wel?

Nee, helemaal niet. Ik begrijp er werkelijk niks van. Mensen hebben een prachtige frontale cortex die juist dit soort gedrag zou moeten kunnen beheersen. Dat is precies wat mensen in grote lijnen onderscheid van dieren. Mensen die daar geen gebruik van maken horen m.i. in de dierentuin thuis :D

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 14:13

maar wat moet daar dan vervolgens mee?
met mensen die dat stukje missen?

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 14:19

Cer schreef:
maar wat moet daar dan vervolgens mee?
met mensen die dat stukje missen?

Zijn er mensen die dit anatomisch missen dan? Of hebben ze nooit geleerd dit deel "aan" te zetten?
Dus wederom: Nature of Nurture?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 14:38

Irmaz, omdat je daarmee mogenlijk effectievere manieren kunt vinden om dat probleem op te lossen: door educatie.
Precies op dezelfde manier waarop met inclusion awareness wordt omgegaan.
Waarom onstaat die reactie? Hoe kunnen we die rationaliseren en daarmee afwenden?
Als je jonge kinderen al vroeg het besef kunt geven dat sommige gevoelens wel intrinsiek zijn maar eigenlijk belachelijk zijn dan kun je daar je reactie mee beinvloeden.
Dat is net als je weet dat je moe bent en daarom iemand wil afkatten om niets, maar omdat je weet dat je dit wil omdat je moe bent je beter op je tong bijt.

Het is in feite niet anders als mensen die een test willen doen om te weten waarom ze zo zijn zoals ze zijn. Als je dat weet dan kun je er iets mee (of niet en de slachtofferkaart spelen, maar dat is een ander probleem).

Ik was vroeger vaak zeer negatief, bijna deppressief op sommige momenten. Pas toen ik begreep dat het met de eisprong samen hing en dus een biologisch ingegeven gevoel was zonder menselijke logica kon ik me daar overheen zetten. „Ach, doe niet zo, het is maar een ei“

Foei werkt duidelijk al 1000 jaar niet.
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 03-02-22 14:46, in het totaal 1 keer bewerkt

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 14:46

irmaz schreef:
Sizzle schreef:

Sorry Sizzle maar juist deze reactie vind ik bijdragen aan het probleem. Waarom zouden we voor zulk stompzinnig gedrag een reden aan moeten dragen? om het te begrijpen? M.i. is juist het probleem dat we tegenwoordig alles begrijpelijk willen maken. Zie dat hele Corona-gedoe. We hebben er begrip voor als u niet mee doet met vaccineren, we snappen dat u gefrustreerd raakt en daarom gaat rellen en de boel kort en klein gaat slaan. We snappen dat u territorium drang heeft, het is natuurlijk niet zo netjes dat u dan agressief wordt, maar we begrijpen het wel?

Nee, helemaal niet. Ik begrijp er werkelijk niks van. Mensen hebben een prachtige frontale cortex die juist dit soort gedrag zou moeten kunnen beheersen. Dat is precies wat mensen in grote lijnen onderscheid van dieren. Mensen die daar geen gebruik van maken horen m.i. in de dierentuin thuis :D

Opvoeden, corrigeren, uitleggen en nul tolerantie beleid voor dit gedrag. HEt heeft gewoon te maken met "je fatsoenlijk gedragen". HEt is niet fatsoenlijk om te knokken, over iemands grenzen heen te gaan, te fluiten, sissen, tegen iemand aanrijden in de bus, trein of op het station etc etc. Gewoon 0,0 tolerantie hiervoor en wie niet wil horen moet maar voelen. En ik vind met die jonge gastjes→ of ze gaan naar school, of ze gaan werken. Simpel zat.

Met Irmaz ben ik het dus wel mee eens. HEt zelfde indertijd als met Frederique. Het kreeg een vraag of het een jongen of meisjes was waarop het antwoordde→ "het is niet belangrijk of ik een jongen of meisje ben, wat doet het ertoe"! Om vervolgens zo in elkaar geslagen te worden door een stel gastjes. Ik heb daar 0,0 begrip voor en ik vind ook dat er een 0,0 tolerance beleid voor dit gedrag moet zijn.

Dan denk ik waar zijn die ouders in hemels naam. En nee, je mag kinderen niet slaan, maar als het mijn jong was die aan die onzin had meegedaan, dan kreeg die toch eerst een behoorlijk pak slaag voordat hij een douw van de politie zou krijgen. Het is zo soft allemaal geworden lijkt het wel.
Daar gaat denk ik ook een heel stuk mis.

Ik weet nog dat Mo, onze buurjongen en vriendje van mijn kinderen, een keer stond te behangen op de stoep en aan het klieren. DUs ik vroeg hem wat hij daar deed, want het was school time. Ja hij was van school afgetrapt waarop hij vervolgde: "Pien als ik jouw zoon was gekregen kreeg ik nu op mijn sodemieter, maar mijn moeder laat het gaan". En toen flipte ik toch en dat gastje kreeg me daar een douw van een donderpreek dat als je al bij een minderheidsgroep hoort je gvd moet knokken om een gaaf leven op te bouwen ipv deze flauwekul dat ook nog eens word afgeschoven op schuld van zijn moeder en nog veel meer→ ik was zo boos en zo teleurgesteld in hem want hij is pienter zat. Toen ik eindelijk klaar was ziei dat gastje→ "dank je wel Pien→ ik had dit nodig" ~~}> , waarop we op het muurtje zijn gaan zitten en samen zijn gaan kijken wat nog de mogelijkheden waren. Zo zonde.

Dat vind ik dus ook met dat soort ongewenst gedrag→ "je gezicht stond me niet aan, je bent te verwijfd, je bent een vrouw, je bent bruin al die poedersuiker redenen die nergens over gaan en alleen maar te maken hebben met onderbuikgevoelens, daar mogen wij als volwassenen veel meer die gastjes op corrigeren. Zeker als je ze kent. Grrrrrr....
Laatst bijgewerkt door pien_2010 op 03-02-22 14:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 14:46

irmaz schreef:
Zijn er mensen die dit anatomisch missen dan? Of hebben ze nooit geleerd dit deel "aan" te zetten?
Dus wederom: Nature of Nurture?

Daar zijn studies naar gedaan, waarvan de uitkomst de ene keer nature is en de andere keer nurture.
Toevallig heb ik daar gisteren nog een podcast over gehoord, ivm de moord op James Bulger, en de moord op een andere kleuter, door jonge kinderen.. Daar werd gezegd dat some people are just born evil, en als je uitgaat van nurture dat je indirect anderen de schuld geeft (ik weet niet meer precies welke podcast, ik luister er nogal veel :) )
Dus ja, geen idee..

Maar goed, ik begrijp ook niet, en dan heb ik al een aantal keren aangegeven, waarom mensen bedreigd moeten worden, waar homo haat vandaan komt, hoe uithuwelijken werkt, hoe besnijdenis werkt etc.. en hoe bedrijven voor dezelfde functie ongelijk betalen enzo... :)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 14:50

Natuurlijk moeten we fout gerrag corrigeren, graag zelfs en ook regelmatig harder dan we doen!!!!

Maar ik wil ook graag dat we er veel vroeger bij zijn met educatie en gerichte voorlichting waarom een bepaald 5 jarig jochie toch altijd zo graag op de vuist wil met een gefrustreerde moeder tot gevolg.
Geef handvatten om die intrinsieke natuurlijke drang zinvol te keren.