Situatie Afghanistan

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Askja

Re: Situatie Afghanistan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-21 17:19

Dramatisch. Het moet echt de hel zijn daar ...

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-21 17:22

Jazeker, meerdere berichten zelfs! Dat waren mijn vorige berichten trouwens ook, ik vond en vind het niet juist dat Biden zo hier werd besproken. Dat lijkt me toch best inhoudelijk.

Het is afschuwelijk wat er hier gaande is, ik ben bang dat dit pas (een van de vele) beginnen is van heel veel ellende. Er zijn en worden door zoveel mensen fouten gemaakt, met alle gevolgen van dien.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-21 17:25

Ailill schreef:
Nah het gaat mij niet zo zeer om de sfeer hier, dat is namelijk best een relatief begrip.

Maar nu, voor de zoveelste keer, met een vingertje naar Biden wijzen vind ik inderdaad verre van juist. Zeker binnen deze context. Dat benoem ik dan ook.
Compleet off topic hoor, maar waarom is sfeer in deze context een relatief begrip?

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-21 17:34

Omdat ik van mening ben dat, het onderwerp van dit topic inachtnemend, de sfeer hier imo iets minder van belang is. Het is best een heftig onderwerp, met minstens zoveel diverse meningen.

Wat, in mijn optiek, afbreuk doet aan wat er daar gaande is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-21 17:35

Ailill schreef:
Dat lijkt me toch best inhoudelijk.

Dat is het anders niet. Dat is klagen over de vorm, hoe iets besproken is, en niet de inhoud. De inhoud is Afghanistan, of Biden zijn beslissingen daar, niet wat er op bokt staat op welke manier.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-21 17:42

Dat mag je vinden Enzino. Continue enkel met een vingertje naar Biden wijzen vind ik ook totaal niet inhoudelijk en/of bijdragen aan dit topic.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-21 17:49

Ik denk dat, als we iemand de schuld moeten geven (buiten de Taliban) dat de inlichtingendiensten moeten zijn. Dit is niet voor het eerst dat die de plank mis slaan. (denk Irak als duidelijk voorbeeld). Ik weet niet of het incompetentie of een eigen agenda of rivaliteit is maar daar is het echt veel vaker misgegaan.

Lau07
Moderator

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-21 19:14

Wat verschrikkelijk die explosies. Ik hoop zo dat de situatie daar enigszins onder controle blijft en het aantal slachtoffers te beperken is.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-21 20:05

Pandora2 schreef:
België stopt met evacueren na het incident met de bus hoorde ik net op de radio.
Ik vrees dat er nog veel landgenoten achterblijven.

Nl ook. Het is nu op het nieuws. Te gevaarlijk. Wat vreselijk verdrietig nieuws voor de mensen die achter moeten blijven.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-21 21:43

pien_2010 schreef:
Pandora2 schreef:
België stopt met evacueren na het incident met de bus hoorde ik net op de radio.
Ik vrees dat er nog veel landgenoten achterblijven.

Nl ook. Het is nu op het nieuws. Te gevaarlijk. Wat vreselijk verdrietig nieuws voor de mensen die achter moeten blijven.

En nog meer landen zijn gestopt. Te gevaarlijk. Vreselijk, je zult maar niet meer weg kunnen komen. De beelden zijn hartverscheurend.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-21 23:05

Echt vreselijk om te horen en/of te zien hoe angstig de mensen zijn.
Ik kan me daar geen voorstelling van maken. |(

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-21 23:15

Er zijn ook soldaten omgekomen. En wat ik net hoorde is dat de taliban samen werken nu met westerse militairen om te voorkomen dat die terroristen verder opdringen. Wat ik zo begrijp zijn die explosies veroorzaakt door niet taliban maar weer andere rotzakken |(

Edit ah ik lees al IS heeft die sjit opgeeist en de amerikanen werken nu samen met de taliban.

Echt dan is de situatie daar nog gevaarlijker dan gedacht als nu is en wie weet welke kloo t zakken nog meer hopen de macht te kunnen pakken. Je zult daar maar zijn nu. :(:)

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-21 23:17

karuna schreef:
Er zijn ook soldaten omgekomen. En wat ik net hoorde is dat de taliban samen werken nu met westerse militairen om te voorkomen dat die terroristen verder opdringen. Wat ik zo begrijp zijn die explosies veroorzaakt door niet taliban maar weer andere rotzakken |(

De IS afdeling van de Taliban naar verluid. Allianties zijn vloeibaar in die regio. Je vriend van vandaag snijdt morgen je strot door. Stammen-/clanbelangen.

2 bomgordel-zelfmoordenaars die gaan ontdekken of de beloofde 42 maagden a) vrouwen zijn en b) jong zijn. :roll:

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-21 23:22

Nou ja ik zat daar dus over te denken. Eigenlijk zot om blij te zijn met 42 maagden. Na 42 keer sex heb je geen maagden meer. Eigenlijk een heel dom vooruitzicht. En als je jezelf aan stukjes hebt geblazen heb je ook niks meer aan die maagden.

Hoe moet je gedachte zijn dat je dus zover gaat dat je jezelf hiervoor leent. :? %)

Geen idee ik meende dat IS ooit elders is gestart en los staat van de taliban. Feit dat ze dit doen en de taliban probeert te voorkomen dat het meer gebeurd.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-21 23:27

karuna schreef:
Nou ja ik zat daar dus over te denken. Eigenlijk zot om blij te zijn met 42 maagden. Na 42 keer sex heb je geen maagden meer. Eigenlijk een heel dom vooruitzicht. En als je jezelf aan stukjes hebt geblazen heb je ook niks meer aan die maagden.

Hoe moet je gedachte zijn dat je dus zover gaat dat je jezelf hiervoor leent. :? %)

Geen idee ik meende dat IS ooit elders is gestart en los staat van de taliban. Feit dat ze dit doen en de taliban probeert te voorkomen dat het meer gebeurd.

Ja, IS staat los van de Taliban. Soms. En soms niet als het zo uitkomt. En de Taliban proberen soms te voorkomen dat IS toeslaat. En vandaag niet want het kwam wel mooi uit. Ik denk dat wij niet eens bij benadering snappen hoe vloeibaar allianties in die regio zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-21 02:51

pien_2010 schreef:
Nl ook. Het is nu op het nieuws. Te gevaarlijk.

Klopt, zie mijn post van 7 uur eerder met een quote van de Minister van Defensie.

Amerika gaat waarschijnlijk ook stoppen met evacueren omdat er meer aanslagen verwacht worden. De achtergebleven Amerikanen zullen later moeten worden terug gehaald door middel van onderhandelingen met de Taliban of op "onconventionele manieren". De Britse Defense Secretary geeft aan dat Britten zelf over de grens moeten vluchten om een stormloop op het vliegveld te voorkomen.

Brown University heeft haar schattingen wat deze hele oorlog gekost heeft geupdate, ze komen nu tot een totaal van $2.3 trillion.

Afbeelding

Het land is er weinig beter op geworden, de ongeveer 240,000 mensen die er gestorven zijn door dit conflict ook niet, maar wie dan wel? Het volgende document van wikileaks geeft een duidelijke hint:

Afbeelding

(Niet dat dat nieuws is, maar misschien wel zinvol om hier nog een keer extra te noemen)

Senator Hawley heeft Biden opgeroepen af te treden over dit hele fiasco. Een WH insider beschrijft Biden momenteel als volgt: "It's like Biden is in a fugue state. Paralyzed. Totally MIA over rapid changing news".

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-21 08:16

Cowboy55 schreef:
Ja, IS staat los van de Taliban. Soms. En soms niet als het zo uitkomt. En de Taliban proberen soms te voorkomen dat IS toeslaat. En vandaag niet want het kwam wel mooi uit. Ik denk dat wij niet eens bij benadering snappen hoe vloeibaar allianties in die regio zijn.

Vloeibare allianties is inderdaad een treffend woord.
Op dit moment is IS-K de aartsvijand van de Taliban. Maar dat kan natuurlijk zomaar veranderen.

Om en bij de 80 doden door de aanslagen las ik.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-21 08:19

Senator Hawley is een Republikein dus dat is geen nieuws. Dat heeft alles te maken met de idiote stammenooorlog over en weer tussen de Republikeinen en Democraten en vv.
Obama heeft hier mee te maken gehad, Trump en nu Biden. Daar mag ook wel eens naar gekeken worden. Trump heeft alles van Obama terug gedraaid, Biden van Trump en zo zal het nog wel doorgaan.
Dus geen argument of bewijs van niet kundig zijn is dat voor mij tegen Biden Trump of however. Dat is de politiek daaro.
Laatst bijgewerkt door pien_2010 op 27-08-21 08:42, in het totaal 2 keer bewerkt

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-21 08:19

enzino schreef:
Senator Hawley heeft Biden opgeroepen af te treden over dit hele fiasco. Een WH insider beschrijft Biden momenteel als volgt: "It's like Biden is in a fugue state. Paralyzed. Totally MIA over rapid changing news".

Citaat:
In December 2020, Hawley provoked an intense political backlash when he became the first senator to announce plans to object to the certification of Joe Biden's victory in the 2020 United States presidential election. Hawley led Senate efforts to obstruct the Electoral College vote count and rallied supporters of the baseless Stop the Steal conspiracy theory that motivated a deadly attack on the U.S. Capitol, with figures across the political spectrum arguing that Hawley was morally responsible for the riot and the deaths it caused, and some calling on him to resign or be expelled from the Senate

Link

Ja als deze Republikein dat roept hè :j

Jammer dat je weer terugvalt in een Biden-trashing post. Als je naar de context kijkt is dit niet eens zo verrassend. Als je deze man zou moeten volgen…

Terwijl je eerste stuk over de evacuatie en de winst rondom bedrijven (eens trouwens) wel interessant is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-21 09:25

De verwachting is dat er honderd duizenden, misschien wel miljoenen, vluchtelingen richting Europa zullen komen als direct gevolg van de machtsovername door de Taliban. Het zal dan mogelijk gaan om een grotere instroom van vluchtelingen dan in 2015. Sinds 2015 hebben er 570,000 Afghanen asiel aangevraagd in Europa: voornamelijk jonge mannen. En de integratie is, op zijn zachts gezegd, moeizaam verlopen. De normen en waarden die ze meenemen passen slecht bij de Europese normen en waarden en het zijn vooral vrouwen die hier het slachtoffer van worden.

De reactie per land verschillen:
Ursula von der Leyen (head of the European Commission): we hebben een morele verantwoordelijkheid deze vluchtelingen op de vangen.
Oostenrijk: Sebastian Kurz beloofd dat er niet meer Afghanen het land binnen komen (ze hebben al een buiten proportioneel aantal Afghanen binnen gelaten de afgelopen jaren). Illegale Afghanen moeten gedeporteerd worden naar andere islamitische landen.
Duitsland: Merkel geeft aan dat ze de fouten van 2015 niet moeten herhalen, criminele Afghanen die eerder uitgezet waren hebben nu echter opnieuw asiel aangevraagd in Duitsland. Annalena Baerbock (mogelijk Duitslands volgende chancellor) wil 50,000 asielzoekers toelaten.
Frankrijk: Macron: Europa kan deze stroom niet opvangen, we moeten onszelf beschermen tegen grote groepen immigranten. Hoe Le Pen erover denkt lijkt me duidelijk.
Griekenland: een nieuw 40km lang hekwerk is geplaatst inclusief camera's zodat vluchtelingen niet via Griekenland Europa binnen komen. We mogen de fouten van 2015 niet herhalen!
Italie: coördinatie is nodig binnen de EU, onduidelijk of ze vluchtelingen op willen nemen.
UK: ruimte voor ongeveer 20,000 immigranten.
Turkije: nieuwe muur langs de grens met Iran wordt nu gebouwd om een instroom tegen te gaan. Turkije voelt zich verder niet verantwoordelijk voor de problemen.
Spanje: tijdelijk ruimte voor 4,000 vluchtelingen
(dit is slechts een algemeen overzicht, er zullen ongetwijfeld veel nuances zijn en er zijn nergens beslissingen genomen: alles kan nog veranderen)

Al met al is duidelijk dat er flinke problemen aan zitten te komen met de toestroom van vluchtelingen uit Afghanistan. Tel de toezeggingen hierboven op en je zit misschien aan 10% van het verwachte aantal. De EU is niet zo happig om (wederom) veel vluchtelingen binnen te laten vanwege wat er in 2015 gebeurde. Doen ze dat wel dan zal er een hoop gesteggel komen om ze eerlijk te verdelen over alle EU landen. Tegelijkertijd is het ook moeilijk die mensen maar aan hun lot over te laten.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-21 09:36

Het is een hels dilemma, mee eens. Het woord "gedeporteerd" irt Kurz vind ik een heel naar woord . Die Kurz valt voor mij dus al helemaal af. We praten nl wel over mensen die in nood zijn en waar toch iets mee zal moeten gebeuren.
Frankrijk is niet happig want de integratie hier gaat niet geweldig (komt ook door het land zelf) en het heeft hoopjes problemen met radicalisme en terrorisme. Het feit dat al paar taliban strijders er tussen uit zijn gehaald geeft aan dat dit land er boven op zit en zeker niet naïef is. Het is niet zo dat Frankrijk totaal niet wil opvangen. Macron zit in een onmogelijke spagaat want Le Pen is erg populair en het is bekend hoe dit soort uiterst rechtse partijen überhaupt over immigranten denken.

Sakura789

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-21 09:54

Waaruit blijkt het enzino dat de integratie moeizaam verloopt? En welke vrouwen?

Als ik dit lees: https://www.cbs.nl/-/media/imported/doc ... 49-art.pdf dan zie ik eerder een moeizame integratie vanwege een lange asielprocedure en weinig ondersteuning. Ik weet niet echt hoe je dat vluchtelingen aan kunt rekenen?

De eerste generatie zal het niet makkelijk hebben, dat is een ding wat zeker is. Ouderen pikken minder snel de taal op, integreren moeilijker, maar de generaties daarna zullen het makkelijker krijgen.

Dit is ook een mooi inzicht vanuit een tweede generatie: https://decorrespondent.nl/2826/dit-is- ... 2-6199981d

Met name de hoogopgeleiden vertrekken: https://www.nrc.nl/nieuws/2017/03/07/as ... l-a1549058

AmyJamess

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-21 10:08

enzino schreef:
De verwachting is dat er honderd duizenden, misschien wel miljoenen, vluchtelingen richting Europa zullen komen als direct gevolg van de machtsovername door de Taliban. Het zal dan mogelijk gaan om een grotere instroom van vluchtelingen dan in 2015. Sinds 2015 hebben er 570,000 Afghanen asiel aangevraagd in Europa: voornamelijk jonge mannen. En de integratie is, op zijn zachts gezegd, moeizaam verlopen. De normen en waarden die ze meenemen passen slecht bij de Europese normen en waarden en het zijn vooral vrouwen die hier het slachtoffer van worden.

Hier wil ik even op reageren, want dit vind ik gewoon bullshit.
Waar haal je dat vandaan? Heb jr persoonlijke ervaring met afghaanse vluchteling?

Mijn vriend is afghaans en zo'n 12 jaar geleden naar nederland gevlucht.
Nu 12 jaar later heeft hij 2 opleidingen afgerond, heeft zijn eigen huis (via de woningbouw) en heeft gewoon een baan en beheerst goed de nederlandse taal.
Zijn broertje is ook gevlucht, maar woont in duitsland. Zelfde verhaal, eigenhuis en werkt fulltime.
En zo ken ik er meer, en geen enkele die past in het plaatje wat jij schetst.
Alle afghanen die ik ken hebben zich aangepast. Tuurlijk ze hebben nog steeds hun eigen normen en waarden zoals de ramadan, etc. Maar ze hebben ook respect voor onze cultuur. Als dat niet zo was dan had zijn familie mij ook niet geaccepteerd.

Ik vind het heel jammer dat er veel mensen zijn die met deze vooroordelen rondlopen.
En naar mijn mening heeft de (social) media daar ook invloed op. Want laten we eerlijk zijn. Dat stukje heb je zo van internet geplukt.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-21 10:17

Nog afgezien daarvan: als het nu al zo moeilijk is om een paar duizend mensen het land uit te krijgen, gaat de Taliban dan straks wel miljoenen mensen laten vertrekken?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-21 10:23

Sakura789 schreef:
Waaruit blijkt het enzino dat de integratie moeizaam verloopt?

Eerst vraag je waar uit blijkt dat de integratie moeizaam verloopt, en vervolgens geef je aan dat de integratie moeizaam verloopt (maar dat we dat ze niet echt zelf aan kunnen rekenen). Dan beantwoord je toch je eigen vraag? Bovendien verwijs ik naar problemen in 2015 en kom jij met een CBS rapport uit 2003.

En tuurlijk is het veel makkelijker voor de tweede generatie. Maar die mogelijk miljoen vluchtelingen die er nu aan zitten te komen zijn toch geen tweede generatie? Dat hun kinderen het beter zullen doen lijkt me duidelijk, maar dat maakt toch geen verschil voor de problemen die de EU zal ondervinden in het komend jaar?

AmyJamess schreef:
Hier wil ik even op reageren, want dit vind ik gewoon bullshit.
Waar haal je dat vandaan? Heb jr persoonlijke ervaring met afghaanse vluchteling?

Ik kan aan je woordkeuze lezen dat je oprecht geïnteresseerd bent in mijn onderbouwing (sarcasme). Ik zal dan ook weinig moeite doen je antwoorden te geven. Maar denk je misschien dat het mogelijk is dat de mensen die jij tegenkomt relatief goed geïntegreerd zijn, terwijl mensen die niet goed geïntegreerd zijn nooit met jou in aanraking komen? Als iemand de taal niet spreekt en geen baan heeft, dan komen ze jou nooit tegen. Alles baseren op je eigen ervaringen is daarom niet echt representatief, mits je met alle groepen in aanraking komt.
Dit is mijn bron trouwens voor als je geïnteresseerd bent, wat ik betwijfel aangezien het gewoon bullshit is: https://nationalinterest.org/feature/iv ... mind-21506

mysa schreef:
Nog afgezien daarvan: als het nu al zo moeilijk is om een paar duizend mensen het land uit te krijgen, gaat de Taliban dan straks wel miljoenen mensen laten vertrekken?

Ik neem aan dat die via illegale wegen het land zullen verlaten (de grens over in het holst van de nacht).