Nieuwe dierenwet veehouderij en huisdieren

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

superpony

Re: Nieuwe dierenwet veehouderij en huisdieren

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-21 16:57

@Loretta, mee eens. Je kan niet om de mensen heen die het uitvoerend werk doen, maar dat is overal wel zo.
Alleen zie je dan vaak enkele personen opstaan en het woord voeren, wat vaak ook niet de afspiegeling is van de gehele beroepsgroep.

Kijk naar de media; je ziet veelal dezelfde artsen, biologen etc gevraagd worden. Zijn vaak ook woordvoerders, maar echt niet de gehele beroepsgroep staat achter die mensen en hun bevindingen. Ook die komen vaak al wat verder van de werkvloer te staan.

Mensen ontwikkelen en heel veel mensen willen echt gezonder en betere keuzes maken, maar lopen tegen het financiele plaatje aan.

@tiepfoudt, Wie zegt dat er buiten Nederland niets is? En nee, ik sta in zijn geheel niet achter export van levende dieren, dus de vraag buiten onze grenzen boeit mij dan minder.

Er is wel degelijk veel vraag naar eerlijke producten en meer welzijn voor dieren, maar continu geven mensen steeds weer aan dat ze die keuze niet kunnen betalen.

En een hele grote groep interesseerd het niet en heeft geen kennis, maar hoe meer er over dierenwelzijn wordt gedeeld, hoe meer het gaat spelen.
Toen ik jong was, zagen de winkels er toch echt anders uit en was ons gedrag qua boodschappen anders dan nu. Dat sluipt er zo in. Dat zal met nieuwe ontwikkelingen weer zo zijn.

Toen ik jong was slachtte de boer een paar kippen en maakte ze dan voor ons, stadsmensen en enorme watjes schoon. Elke week een doosje eieren, we kregen een deel van een koe etc.
Ze begonnen met kaas maken, advocaat etc.
Een hele rij met boeren en hun grond, dieren en producten.
Nu zijn veel kleintjes weg, bedrijven zijn mega en ik weet dat ook heel veel moeite hebben met opvolgers vinden, als de kinderen niet meer willen.

Het wordt de boeren al vele jaren moeilijk gemaakt, maar er zijn ook al vele jaren diverse veranderingen en dat blijft zo doorgaan. En elke verandering roept weerstand, kost geld en veel stress en energie. Maar het is niet nieuw of van nu, alleen deze wet is dan weer nieuw.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-21 17:42

Lynnepinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-21 20:12

Jis_ schreef:
Cer schreef:
En je kunt ze niet melken met het kalf aan de voet?
Teveel melk voor t kalf.. dat is dan die ingefokte melkproductie ofzo?
Ik snap dat dat voor een doorsnee iemand wat lastig te rijmen valt.. dan zijn het dus echt melkproductiedieren waarvan hun baby afgepakt wordt.

Ja, dat kan,

https://reportersonline.nl/kalf-bij-koe ... oor-kiest/

https://www.destoerderij.nl/ Wel Buffels maar zo'n gaaf bedrijf.

Mooi om te lezen!
Ik ben zelf ook fan van dit bedrijf: https://www.remeker.nl/jersey-koeien/. Een van de lekkerste kazen die ik ken, en dat ook nog eens op een bedrijf waar ik me goed in kan vinden qua dierwelzijn en milieu.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-21 22:23

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-21 06:39

De andere kant van onthoornen. Zelf vind ik koeien met hoorns ook mooier. Maar het moet wel veilig zijn en geen leed veroorzaken. Daarnaast kun je niet alle rassen koeien met elkaar vergelijken.

Onze mrij koeien zijn in omgang over het algemeen best makkelijk. Maar pak je onze 2 fleckvieh kruisingen. Die moet je in de gaten blijven houden met melken. Zeer ondernemende koeien, zitten graag met hun hoofd in de melkslangen. En als je ze eruit wil halen, dan werken ze weer amper mee.

Ben je met de buurvrouw bezig, dan voel je elke keer een neus over je rug heen gaan, of zitten ze ergens aan je overall te knabbelen.

Zijn wel echte knuffelkoeien, dat dan wel :D

https://www.facebook.com/groups/3306512 ... 390485927/

cjb

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-21 09:13

Laat ik voorop stellen dat ik voor een goed welzijn voor dieren ben.

In de wet staat dat dieren natuurlijk gedrag moeten kunnen vertonen.
Wat betekend dat voor de paardenhoudenrij. Moeten die 24 -7 buiten staan. De ruimte hebben om langere tijd te galopperen. Of mogen ze ook in ruime stallen gehouden worden (met dagelijks beweging). En moeten we er dan ook een natuurlijke vijand bij houden om een natuurlijke selectie plaats te laten vinden?

Hoe verhoud dat tot het zoogdier (mens). Is het ook natuurlijk gedrag als we 8 uur per dag op kantoor zitten achter een beeldscherm. En na kantoortijd op jacht gaan naar eten in een supermarkt. Om onze buit vervolgens in een klein appartementje in een venix wijk op een inductie kookplaat te bereiden. Is dat natuurlijk gedrag.

ik weet het, wij kiezen daar zelf voor (is dat zo?) en dieren kunnen en niet kiezen.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-21 09:22

Maranta schreef:
De andere kant van onthoornen. Zelf vind ik koeien met hoorns ook mooier. Maar het moet wel veilig zijn en geen leed veroorzaken. Daarnaast kun je niet alle rassen koeien met elkaar vergelijken.

Onze mrij koeien zijn in omgang over het algemeen best makkelijk. Maar pak je onze 2 fleckvieh kruisingen. Die moet je in de gaten blijven houden met melken. Zeer ondernemende koeien, zitten graag met hun hoofd in de melkslangen. En als je ze eruit wil halen, dan werken ze weer amper mee.

Ben je met de buurvrouw bezig, dan voel je elke keer een neus over je rug heen gaan, of zitten ze ergens aan je overall te knabbelen.

Zijn wel echte knuffelkoeien, dat dan wel :D

https://www.facebook.com/groups/3306512 ... 390485927/

Je link is besloten groep.

Nu ken ik zelf geen varkens boeren, maar vraag me ook af hoe ze het daar doen. Wij hebben 2 hobby varkens en die hebben echt wel ruimte. 's Nachts hun hok en uitloop en de gehele dag en avond mee met de paarden op de pp en de wei etc. Maar er is wel een rangorde. Ergens anders gematcht, maar weet dat matchen niet altijd goed gaat en als varkens vechten is dat echt heftig.

Wat ik me wel altijd oprecht afvraag, is waar men ooit het verschil is gaan maken. Ik spreek mensen met honden, katten en paarden die echt heel neerbuigend doen over koeien en varkens. Denken alleen aan een stukje vlees op de bbq.
Nu ben ik niet vegan ofzo en ben ook niet van plan hond of kat te gaan eten, maar ik zie niet in waarom we honden en katten zo aaibaar vinden en de rest als lopend voedsel zien, als product.

Onze varkens zijn echt net hondjes. Ze luisteren, willen veel aandacht, reageren behoorlijk terug op je....

Met paarden net zo. Hondjes op schoot, in bed, knuffelen, aaien etc. Maar paarden gaan de deur uit als ze niet volstaan, paarden moeten functioneren en ons plezieren etc.

Andere huisdieren kan je ook echt wel vraagtekens bij stellen. Waarom is het leuk om naar een konijn of vogeltje in ene hok/kooi te kijken? We zijn er dan gek op, maar de beesten mogen er wel onder lijden. Huilen als een gevild konijn op de markt hangt, maar zelf je konijn een heel leven opsluiten, vaak ook alleen..........

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-21 09:24

cjb schreef:

Wat betekend dat voor de paardenhoudenrij. Moeten die 24 -7 buiten staan. De ruimte hebben om langere tijd te galopperen. Of mogen ze ook in ruime stallen gehouden worden (met dagelijks beweging). En moeten we er dan ook een natuurlijke vijand bij houden om een natuurlijke selectie plaats te laten vinden?

Hoe verhoud dat tot het zoogdier (mens). Is het ook natuurlijk gedrag als we 8 uur per dag op kantoor zitten achter een beeldscherm. En na kantoortijd op jacht gaan naar eten in een supermarkt. Om onze buit vervolgens in een klein appartementje in een venix wijk op een inductie kookplaat te bereiden. Is dat natuurlijk gedrag.

ik weet het, wij kiezen daar zelf voor (is dat zo?) en dieren kunnen en niet kiezen.

Dat ook. Ik zie paarden buiten staan, maar dan wel op postzegels.........Wat is daar de meerwaarde van? Dat je kan zeggen; ze hebben buiten gestaan?

Nu galopperen ze echt niet zoveel bij 24/7 buiten, maar ik zie ze wel de hele dag in beweging en van alles doen.

En natuurlijk wordt het nooit, want we zetten ons terrein af en beschermen ze tegen ziekte's en grijpen in bij wonden en blessures.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-21 09:24

mee eens cjb. Natuurlijk gedrag??? dat is toch een wassen neus.

Echte natuur bestaat geen eens meer in Nederland. En de dieren waar deze wet voor bedoelt is zijn géén wilde dieren. Dit zijn huisdieren of gedomesticeerd vee. Dieren die wij als mens zijnde hebben gefokt op bepaalde eigenschappen. Gemaakt door de mens dus. En daarnaast wordt het gedrag van deze dieren ook nog vermenselijkt. Allerlei emoties spelen een rol als we het over de dieren hebben.
Onze dieren worden waarschijnlijk niet gelukkig als je ze in de 'natuur' vrij zou laten, als ze het al overleven. Daarom is het onze taak als mens om zo goed mogelijk voor de dieren die wij hebben gecreëerd te zorgen, zorgen dat zij in een veilig omgeving leven met oog voor de basisbehoeften. Prima dat daar kaders en regels voor zijn, maar nu slaan we in veel opzichten te ver door vind ik.

Het dier dat het verst van natuurlijk gedrag af staat is de mens zelf.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-21 09:31

Nou ja, met die natuurlijke vijanden komt t wellicht goed als de wolf een beetje zn best doet, toch?

Vwb natuurlijk gedrag.. het is wellicht geen wild dier meer, maar dan nog zou het wel fijn zijn als ze natuurlijk gedrag kunnen vertonen.. Dat doen mensen óók, náást hun (wellicht?) onnatuurlijk gedrag.. We sporten (doen we niet allemaal, maar we hebben wel keus, een opgehokt dier heeft die keus niet eens), hebben sociale contacten (in tegenstelling tot sommige solitair gehouden groepsdieren) en doen andere dingen die op zich natuurlijk zijn (die dieren ook niet kunnen doen)..

En dank voor de antwoorden op mijn vragen :j Verdelderend +:)+

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-21 09:41

En op het moment dat je het wel natuurlijk houdt, wil je ook niet weten wat je af en toe mee maakt. Mijn 2 oudjes staan in een hele mooie natuurweide van een aantal ha.
daar zit een natuurlijke waterbron (met zo'n mooi helder water, daar zou je zelf nog uit durven te drinken). Alleen die zit helemaal aan de andere kant van de wei, en zie je niet vanaf de weg. De wei loopt ook glooiend vol met bloemen/planten / kruiden etc.

In de zomer als het 30 graden is, staan er mensen met emmertjes water voor bij de wei, omdat ze denken dat de paarden niks te drinken hebben..... Op zich wel goed bedoeld natuurlijk, maar wel irritant als mensen instanties bellen terwijl ik durf te zeggen dat er weinig paarden een beter leven hebben. (een paar jaar geleden gewoon maar een blaadje op het hek geplakt dat ze een natuurlijke waterbron hebben).
Dus mensen willen ook niet terug naar de natuur, want paarden die buiten staan met kou zijn sielug. (terwijl paarden liever met -10 buiten staan dan in de volle zon met 30 graden).

Zelfde geldt over de discussies over koeien. Wij hebben sinds een aantal jaar zelf een paar koeien voor de hobby, en mijn mening over sommige dingen is wel veranderd. Ook wij vinden horens heel mooi, maar als je ziet hoe ze elkaar af en toe bewerken (ook gewoon buiten in de wei van een paar ha.). En zo wel meer voorbeelden. Het is heel moeilijk denk ik, om een evenwicht te gaan vinden in wat kan wel of wat kan niet. En hoe kun je op een fijne manier aan de vraag voldoen, zonder daarin door te slaan.

Er zijn nu eenmaal een hoop vleeseters, en ja, die mensen wat opvoeden dat wat minder ook kan zou ideaal zijn, maar goed, niet iedereen wil dat. Ik las hier ook iets dat de boeren zich maar aan moesten passen aan wat de consument wil.

Helaas is het nog steeds een feit, dat de consument voor een dubbeltje op de eerste rang wil zitten. En verwacht dat de boer er dan maar geld op toe gaat leggen, want het kan gewoon niet uit.
Er zijn al heel veel boeren gestopt, en dat gaat alleen maar meer worden. op het moment dat de vleeseters wel gewoon vlees willen blijven eten, dan komt het vanuit het buitenland. Stop je de import, zou in mijn ogen best een begin kunnen zijn. Maar dan wordt het vlees waarschijnlijk wel duurder.

Wij doen het voor de hobby, en mensen kunnen bij ons tegen een eerlijke prijs vlees(pakketten) kopen (heel kleinschalig, wij hebben ze eigenlijk voor de fokkerij),
maar dan heb je het over zo kleinschalig, en zelfs wij zitten met een paar koeien aan regels vast waar soms geen touw aan vast te knopen is....... Dus de hele verdeling is gewoon nog lastig, want ik ken maar weinig boeren die niet het beste met hun dieren voor hebben. (natuurlijk zijn er uitzonderingen)

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-21 09:51

Cer schreef:
Nou ja, met die natuurlijke vijanden komt t wellicht goed als de wolf een beetje zn best doet, toch?

Vwb natuurlijk gedrag.. het is wellicht geen wild dier meer, maar dan nog zou het wel fijn zijn als ze natuurlijk gedrag kunnen vertonen.. Dat doen mensen óók, náást hun (wellicht?) onnatuurlijk gedrag.. We sporten (doen we niet allemaal, maar we hebben wel keus, een opgehokt dier heeft die keus niet eens), hebben sociale contacten (in tegenstelling tot sommige solitair gehouden groepsdieren) en doen andere dingen die op zich natuurlijk zijn (die dieren ook niet kunnen doen)..

En dank voor de antwoorden op mijn vragen :j Verdelderend +:)+

sporten zou ik niet echt natuurlijk gedrag willen noemen. opgehokt? en mensen op kantoor of op school dan? toch ook niet vrij lijkt me.

onder natuurlijk gedrag wordt verstaan:
Een dier vertoont 'natuurlijk gedrag' uit zichzelf. Het gedrag is aangepast aan de (natuurlijke) omstandigheden waarin het dier leeft en helpt het dier om te overleven. ... De belangrijkste zijn voortplantingsgedrag, maternaal gedrag, foerageergedrag, rustgedrag en territoriumgedrag.

als dit de gedragingen zijn waar de wet op gebaseerd is/wordt dan denk ik dat er nog heel veel aangepast gaat worden. Maar wel met de nadruk op de zin: 'aangepast aan de (natuurlijke) omstandigheden waarin het dier leeft'.
Onze gedomesticeerde- /huisdieren zijn gewend aan hun 'natuurlijke' omstandigheden van een stal of huis waarin ze worden gehouden. Maar het op deze wijze houden conflicteert in mijn ogen dan wel in enige mate met het natuurlijk gedrag wat niet (praktisch gezien) mogelijk is in deze situaties.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-21 09:57

Juval, voor mensen is het een en/en situatie..dus ja je zit opgehokt, maar daarna kan je doen wat je wil.. Tenminste, ik zit niet 24hr per dag op kantoor gelukkig..
Sport is wat het meest in de buurt komt bij het vroegere jagen (niet dat ik denk dat dat nog natuurlijk gedrag is, maar daar heb ik niet voor geleerd. Sommige mensen hangen de hele dag op de bank, is dat dan wel of niet natuurlijk?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-21 10:26

cjb schreef:
Wat betekend dat voor de paardenhoudenrij. Moeten die 24 -7 buiten staan. De ruimte hebben om langere tijd te galopperen. Of mogen ze ook in ruime stallen gehouden worden (met dagelijks beweging).

De definitie is dat dieren als ze gestald zijn geen pijn of ongemak mogen ervaren en (zoveel mogelijk) natuurlijk gedrag kunnen vertonen.
Maar ja hoe definieer je dat dan allemaal in de paardensector. De wet is voor veel situaties zoals in het geval van diverse diersoorten in de intensieve dierhouderij (alle eendjes zwemmen in het water en een eend is niet gebouwd op het houden in een stal) wel duidelijk.
Maar voor paarden is het niet zo duidelijk. Ik ken nog 'old school' stallen waar paarden alleen hun stal uitkomen om getraind te worden of in de molen te gaan. En toch zien die paarden er gezond en in topconditie uit. Dus hebben geen pijn of ongemak.
Ik kan me voorstellen dat een uitwerking kan zijn: paard mag gehouden worden in ruim bemeten stallen, met contactluik en minimaal een paar uur vrije beweging op de wei / paddock en daarnaast nog voldoende beweging onder het zadel of anderszins. Dat alleen al zal grote gevolgen hebben voor veel stallen. Maar naar mijn mening een goede zaak zijn. Want ik rij dagelijks een uur heen en een uur terug naar stal omdat ik mijn paarden voldoende ruimte wil geven, maar heb echt veel stallen in de directe omgeving waar het nog altijd 'old school' is. Dus ik ben heel benieuwd of er nu eindelijk wat gaat veranderen. Ik ben daar wel heel erg voor. Ook al betekent dat, dat er stallen zijn die het niet meer rond gaan breien.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-21 10:56

superpony schreef:
Nu ken ik zelf geen varkens boeren, maar vraag me ook af hoe ze het daar doen. Wij hebben 2 hobby varkens en die hebben echt wel ruimte. 's Nachts hun hok en uitloop en de gehele dag en avond mee met de paarden op de pp en de wei etc. Maar er is wel een rangorde. Ergens anders gematcht, maar weet dat matchen niet altijd goed gaat en als varkens vechten is dat echt heftig.

Wat ik me wel altijd oprecht afvraag, is waar men ooit het verschil is gaan maken. Ik spreek mensen met honden, katten en paarden die echt heel neerbuigend doen over koeien en varkens. Denken alleen aan een stukje vlees op de bbq.
Nu ben ik niet vegan ofzo en ben ook niet van plan hond of kat te gaan eten, maar ik zie niet in waarom we honden en katten zo aaibaar vinden en de rest als lopend voedsel zien, als product.

Onze varkens zijn echt net hondjes. Ze luisteren, willen veel aandacht, reageren behoorlijk terug op je....

Met paarden net zo. Hondjes op schoot, in bed, knuffelen, aaien etc. Maar paarden gaan de deur uit als ze niet volstaan, paarden moeten functioneren en ons plezieren etc.

Andere huisdieren kan je ook echt wel vraagtekens bij stellen. Waarom is het leuk om naar een konijn of vogeltje in ene hok/kooi te kijken? We zijn er dan gek op, maar de beesten mogen er wel onder lijden. Huilen als een gevild konijn op de markt hangt, maar zelf je konijn een heel leven opsluiten, vaak ook alleen..........

Nog zo'n leuk bedrijf maar dan met varkens, https://www.akkervarken.nl/
Klein zinnetje waar elke groepsdier bij gebaad is; Genoeg ruimte. En dan kom je qua rust in de groep een heel eind.

Ik snap dat verschil ook niet, alleen kan ik geen koe als huisdier in mijn tuin zetten. Word die koe niet blij van en de buren ook niet. :D

Het is natuurlijk ook wat je gewend bent, waar je opgroeit, cultuur. Hier een Cavia eten vinden we raar maar in Peru is heel normaal.

Ben een voorstander van het verwijderen van alle kooitjes en vissenkommen uit dierenspeciaalzaken. Als je ziet wat daar nog verkocht wordt aan vreselijk dieronvriendelijke verblijfjes. Vogels, knaagdieren, konijnen en vissen niet meer verkopen via dierenspeciaalzaken maar alleen nog rechtstreeks via fokker/kweker. Met de juiste informatie over huisvesting en zorg.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-21 11:01

Hier in de buurt is ook zo'n fijn varkensbedrijf: https://www.sdbboerderij.be/

Ze beschikken over verschillende weilanden. Het is echt fantastisch om de moeders met biggen te zien rondlopen, de weides zijn ook heel afwisselend met veel bomen, struiken,...

Lynnepinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-21 11:16

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-21 11:45

juval schreef:
mee eens cjb. Natuurlijk gedrag??? dat is toch een wassen neus.

Echte natuur bestaat geen eens meer in Nederland. En de dieren waar deze wet voor bedoelt is zijn géén wilde dieren. Dit zijn huisdieren of gedomesticeerd vee. Dieren die wij als mens zijnde hebben gefokt op bepaalde eigenschappen. Gemaakt door de mens dus. En daarnaast wordt het gedrag van deze dieren ook nog vermenselijkt. Allerlei emoties spelen een rol als we het over de dieren hebben.
Onze dieren worden waarschijnlijk niet gelukkig als je ze in de 'natuur' vrij zou laten, als ze het al overleven. Daarom is het onze taak als mens om zo goed mogelijk voor de dieren die wij hebben gecreëerd te zorgen, zorgen dat zij in een veilig omgeving leven met oog voor de basisbehoeften. Prima dat daar kaders en regels voor zijn, maar nu slaan we in veel opzichten te ver door vind ik.

Het dier dat het verst van natuurlijk gedrag af staat is de mens zelf.

Of andersom. Zijn we niet al eerder doorgeslagen met de manier waarop we dieren zijn gaan houden en voor consumptie zijn gaan gebruiken?

Dieren ophokken voor melk, vlees, eieren etc. Omgaan met die dieren alsof het machines zijn......

En paarden? Is doorslaan niet een paard opsluiten in 3x3 omdat wij dat fijn en makkelijk vinden? Inpakken met dekens en beenbescherming en dan het liefst met kleurtjes en printjes. Muesli voor elk soort en type paard. Snoepjes, speelgoed tegen verveling.
En omdat we paarden niet echt goed begrijpen en alles snel snel moet, hebben we artikelen nodig zoals halsters, hoofdstellen, longeerlijnen, zwepen, zadels, sporen, bitten etc.

En als je er echt bij wilt horen, heb je natuurlijk regelmatig een therapeut erbij, geef je dure supplementen die de rest ook geven en zorg je dat je bij je paard matcht qua kleding.

Ik vind dat veel meer doorslaan met dieren/paarden houden dan zorgen dat je zoveel mogelijk aan de natuurijke behoefte kan voldoen.
En geloof me, ik zie al jaren steeds weer het positieve resultaat van pp's bijv. Bij elk type en soort paard, mits de plek goed is en het beleid ook. Maar het is de mens die vol smoesjes zit en niet wil wennen aan nieuw en anders en ook de paarden in zijn geheel niet begrijpen en kunnen lezen.

Je hoeft niet eens enige kennis te bezitten om dieren aan te schaffen. Schandalig ergens dat het algemeen geaccepteerd is om in dieren te handelen, terwijl we dat bij mensen al even hebben afgeschaft.
Moet je mensen horen over de slavernij, zelfs nu nog. Maar wel de dieren opsluiten en gebruiken, want die zijn minder.
Waar heel veel/de meeste dieren ook echt emoties kennen. De mens is alleen niet genoeg ontwikkelt om die te zien en herkennen.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-21 11:48

Jis_ schreef:
Nog zo'n leuk bedrijf maar dan met varkens, https://www.akkervarken.nl/
Klein zinnetje waar elke groepsdier bij gebaad is; Genoeg ruimte. En dan kom je qua rust in de groep een heel eind.

Ik snap dat verschil ook niet, alleen kan ik geen koe als huisdier in mijn tuin zetten. Word die koe niet blij van en de buren ook niet. :D

Het is natuurlijk ook wat je gewend bent, waar je opgroeit, cultuur. Hier een Cavia eten vinden we raar maar in Peru is heel normaal.

Ben een voorstander van het verwijderen van alle kooitjes en vissenkommen uit dierenspeciaalzaken. Als je ziet wat daar nog verkocht wordt aan vreselijk dieronvriendelijke verblijfjes. Vogels, knaagdieren, konijnen en vissen niet meer verkopen via dierenspeciaalzaken maar alleen nog rechtstreeks via fokker/kweker. Met de juiste informatie over huisvesting en zorg.

Yep, daar woon ik erg dichtbij en zie ze soms lopen. Echt heel goed ze zo te zien en nuttig. Maar het is nog veel te weinig. Nog heel veel zijn bang voor het wroeten. Wat uiteraard de bedoeling is, maar mensen denken er nog vaak verkeerd over.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-21 12:24

Nou hier in de buurt is een geitenboerderij met winkeltje en kleinschalige eetgelegenheid (pannekoeken, broodjes, ijs enzo) en een speeltuintje. En daar kan je bij de geiten kijken en bij de andere dieren.

In het varkensverblijf komt in het voorjaar dan een varken (of 2, of met biggen) te lopen op een strookje "gras" van ik gok een 5 meter breed en misschien 30 meter lang ofzo? Of misschien is het wel 50 meter, het is best lang. Maar als het een beetje wil regenen dan is dat hele stukje na een poosje ene kniediepe baggerzooi door het omwoelen van knorremans :=

Dat is dan ook wel een fatsoenlijk formaat varken hè, waar je wel even nadenkt of je daar bij in het verblijf zou willen gaan zeg maar, echt zo'n spekkige knoeperd := Niet zo'n mini formaat. Ik vraag me toch wel af of ze een groter stuk ook helemaal om zouden ploegen.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-21 12:34

enig idee hoeveel grond er nodig is om alle varkens en kippen buiten te kunnen laten lopen? ik ook niet :)

ik vind het ook een mooi gezicht hoor, hier in de buurt is ook een bedrijf met varkens buiten. Bij onze plaatselijke slager verkopen ze vlees van livar, daar lopen de varkens ook buiten. Betaal ik wel wat meer voor. Het idee is prima, maar er zit uiteraard ook een kostenplaatje aan.
https://www.livar.nl/

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-21 12:35

juval schreef:
enig idee hoeveel grond er nodig is om alle varkens en kippen buiten te kunnen laten lopen? ik ook niet :)

ik vind het ook een mooi gezicht hoor, hier in de buurt is ook een bedrijf met varkens buiten. Bij onze plaatselijke slager verkopen ze vlees van livar, daar lopen de varkens ook buiten. Betaal ik wel wat meer voor. Het idee is prima, maar er zit uiteraard ook een kostenplaatje aan.

Dan kunnen ze deze wet in gaan zetten om alsnog de veestapel te halveren.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-21 12:36

Varkens kunnen aardig ploegen, er is was? een bedrijf dat ze verhuurde als ploeg voor na de maisoogst. Die hadden iets van Tamworth lopen trouwens, van die hoge poten, lange wroetsnuit, harige, rode speciaal ras varkens.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-21 12:41

dierenwelzijnsrisico's zijn er natuurlijk ook wel als je alles buiten laat (vogelgriep/varkenspest)

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-21 12:44

juval schreef:

https://www.livar.nl/

Zou het sowieso niet raar vinden om Nederlands vlees binnen Nederland te houden. :)

En denk dat we daarmee al heel wat varkens en ander vee mee zouden helpen.
Als de tussenleveranciers is minder er tussen uit zouden willen hebben en iets meer naar de boeren gaat, plus regelgeving die dat toe staat, Willen Nederlandse boeren echt wel groeien in welzijn