US Capitol bestormd

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cookies

Re: US Capitol bestormd

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 10:24

Die kwibus met zijn horens gaat van allerlei demonstraties af. Linkse demonstraties, rechtse demonstraties, klimaatdemonstraties. Sommige mensen hebben dit als hobby.

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 10:31

Paar minuutjes nog tot Biden officieel verkozen wordt. Staat nu 268 - 218, Vermont (hebben op Biden gestemd) is bijna aan de beurt :)

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 10:39

Hij was al officieel verkozen.

Dit is normaal gesproken alleen een ceremoniële procedure waarbij de uitslag nog eens ceremonieel erkend wordt.

En de senatoren die gisteren net na die bestorming aan het woord kwamen gaven al aan dat het deze keer niet anders zou zijn.

Ook de republikeinse.

Maar goed, als die ceremonie afgerond is, is wel echt de laatste onduidelijkheid (die er al niet is eigenlijk) weg.

Trump heeft ieder formele rechtzaak waarin hij stemmingen als frauduleus voor de rechter bracht al verloren.
Stuk voor stuk.
Nergens bewijs.

Dat gaat deze ceremonie echt niet meer veranderen.

Ik hoop dat de boel daar verder redelijk rustig blijft.
Er ligt wel een idiote situatie met iemand die formeel nog president is, maar die nu zelfs door de kopstukken van zijn eigen partij niet meer serieus genomen wordt.

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 10:39

Exitium schreef:
Paar minuutjes nog tot Biden officieel verkozen wordt. Staat nu 268 - 218, Vermont (hebben op Biden gestemd) is bijna aan de beurt :)

Het Congres heeft de verkiezingsuitslag bevestigd :):)

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 10:42

Heel fijn. Gelukkig is het nu niet dat de grootste schreeuwer het gelijk krijgt.

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 10:43

Gelukkig dat het nu bevestigd is. Het zal nog wel even onrustig blijven, maar heel langzamerhand zal Trump toch wel afgeserveerd worden. Ik denk dat ie grote schade heeft toegebracht aan de republikeinen.

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 10:44

Zou het niet verstandiger zijn om Trump zijn laatste weekjes nog te laten uitzitten, maar Twitter en zijn uitlatingen in de media sterk te beperken? Aangezien de Amerikaanse media ook in zijn speeches heeft ''geknipt'' in het verleden vanwege onjuiste uitspraken, zou die hier misschien best aan mee willen werken?

Zou hem afzetten niet alleen maar meer oproepen tot rellen?

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 10:44

Check.

Kon ook niet anders meer.

Ben wel benieuwd wat er nu met Trump gebeurt.

Die gaat hier niet zomaar mee wegkomen.

Ik vind het trouwens griezelig dat Twitter en Facebook posts van hem blokken. Is een vorm van heeeeel verregaande censuur waar ik niet achter sta.

(Voor even alle duidelijkheid, ik sta dus écht niét achter Trump, maar ik vind dit wel een griezelige en ongewenste vorm van censuur)

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 10:45

Femke_Tweety schreef:
Hij was al officieel verkozen.

Dit is normaal gesproken alleen een ceremoniële procedure waarbij de uitslag nog eens ceremonieel erkend wordt.

En de senatoren die gisteren net na die bestorming aan het woord kwamen gaven al aan dat het deze keer niet anders zou zijn.

Ook de republikeinse.

Maar goed, als die ceremonie afgerond is, is wel echt de laatste onduidelijkheid (die er al niet is eigenlijk) weg.

Trump heeft ieder formele rechtzaak waarin hij stemmingen als frauduleus voor de rechter bracht al verloren.
Stuk voor stuk.
Nergens bewijs.

Dat gaat deze ceremonie echt niet meer veranderen.

Ik hoop dat de boel daar verder redelijk rustig blijft.
Er ligt wel een idiote situatie met iemand die formeel nog president is, maar die nu zelfs door de kopstukken van zijn eigen partij niet meer serieus genomen wordt.

Ja en nee. De uitslag is pas officieel als deze door het congres bekrachtigd is, wat zojuist gebeurd is. Het is niet het volk dat de president kiest, maar de kiesmannen van de staat. Die stemmen zijn zojuist geteld en de uitslag van die verkiezing is nu dus officieel. Dat er niets meer ging veranderen klopt, in veel staten is het voor kiesmannen verplicht te stemmen op de kandidaat die de staat gewonnen heeft, maar helemaal officieel was het nog niet.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 10:50

Femke_Tweety schreef:
Ik vind het trouwens griezelig dat Twitter en Facebook posts van hem blokken. Is een vorm van heeeeel verregaande censuur waar ik niet achter sta.

(Voor even alle duidelijkheid, ik sta dus écht niét achter Trump, maar ik vind dit wel een griezelige en ongewenste vorm van censuur)

Maar we hebben nu live kunnen zien wat het verspreiden van fake news kan veroorzaken.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 10:52

Het is ook wel een heftige stap, maar je geeft er als social media platform wel een signaal mee af. Daarnaast heeft hij niet alleen zijn invloed als president maar ook zijn bereik op SM dusdanig misbruikt door aan te zetten tot deze rellen (en ze vervolgens ook nog eens goed te praten!), dat ik de beslissing wel snap. Het is een heftige, maar naar mijn mening wel terechte beslissing geweest.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 10:53

Femke_Tweety schreef:
Check.

Kon ook niet anders meer.

Ben wel benieuwd wat er nu met Trump gebeurt.

Die gaat hier niet zomaar mee wegkomen.

Klopt maar als een vd belangrijkste invloedrijkste mensen zijn account misbruikt om een beweging op gang te brengen die zelfs het Capitol binnendringt , wat door de president niet scherp is veroordeelt, tevens misbruikt wordt om allerlei fake nieuws te verspreiden en mensen op te hitsen, wordt het een andere zaak. Ze hebben dit trouwens voor 12 cq 24 uur gedaan.
Ik sta hier achter.

Eens dus met Berdien.

Lughnassadh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 10:55

Exitium schreef:
Hij heeft redelijk wat diehard volgers, waaronder ook rijken. Denk dat hij genoeg op kan halen voor campagnes, maar support voor hem kan wel eens flink afgenomen zijn. Als Biden inderdaad de bruggenbouwer kan zijn die hij wil zijn, dan zal het alleen maar moeilijker worden voor Trump

Hij kan misschien wel genoeg geld op halen zijn kandidatuur zal dan toch bevestigd moeten worden door de republikeinse partij. En dat zie ik zo 1,2,3 niet meer gebeuren.

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 10:59

Berdien schreef:
Het is ook wel een heftige stap, maar je geeft er als social media platform wel een signaal mee af. Daarnaast heeft hij niet alleen zijn invloed als president maar ook zijn bereik op SM dusdanig misbruikt door aan te zetten tot deze rellen (en ze vervolgens ook nog eens goed te praten!), dat ik de beslissing wel snap. Het is een heftige, maar naar mijn mening wel terechte beslissing geweest.

Erg lastig dit.....om erger te voorkomen zeg je natuurlijk fijn dat ze hem blokkeren. Maar daar wringt toch iets bij. Want het is wel een ernstige blokkade van vrije meningsuiting. Hoeveel gevaarlijke onzin er ook uit komt.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 11:01

Ik hoop dat hij uit de partij word getrapt, enkele leden zijn ook al bezig om te bekijken of het groepje dat hem gesteund heeft uit de partij kan worden gezet. Trump heeft al meer dan een half miljard dollar opgehaald de afgelopen twee maanden en wanneer de 69 rechtszaken zijn betaald is de rest voor bassie . Is hij ook wel nodig want alleen zijn wereldwijde golfbanen hebben al ern verlies van 100 miljoen dollar geleden.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 11:09

Pareltjes schreef:
Berdien schreef:

Erg lastig dit.....om erger te voorkomen zeg je natuurlijk fijn dat ze hem blokkeren. Maar daar wringt toch iets bij. Want het is wel een ernstige blokkade van vrije meningsuiting. Hoeveel gevaarlijke onzin er ook uit komt.

Ik denk niet dat Trump dit in zijn eentje allemaal heeft geregisseerd met een paar tweets. Er zal wel meer communicatie zijn...

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 11:09

Pareltjes schreef:
Berdien schreef:

Ook vrijheid van meningsuiting heeft een grens natuurlijk.

Ik ben blij dat ze dat doen. rascistische opmerkingen en terrorisme wordt ook terecht geblokkeerd.

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 11:11

daantjuhhh schreef:

Ik ben blij dat ze dat doen. rascistische opmerkingen en terrorisme wordt ook terecht geblokkeerd.

Is dat zo? En zoja wie bepaalt wat goed en fout is? Erg dunne scheidslijnen...

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-21 11:11

Suzanne F. schreef:
ruitje schreef:
Zou Trump daarna ook actief blijven stoken? Ik bedoel hij kan ook als hij geen president is olie op het vuur blijven gooien.

Zouden mensen hem nog serieus nemen dan?
Hij wil zich weer verkiesbaar stellen over 4 jaar, pfffff. Zou hij echt nog kans maken dan? Kunnen de Republikeinen ook een kandidaat weigeren?

Dit jaar had hij méér stemmen dan de vorige keer.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 11:15

Dit jaar was er sowieso méér gestemd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 11:22

Pareltjes schreef:
Berdien schreef:

Voordat je met vrijheid van meningsuiting wil schermen, stel jezelf er eerst van op de hoogte wat het precies inhoudt: vrijheid van meningsuiting beschermt je alleen tegen repercussies van de overheid. Twitter is geen overheidsinstantie, Twitter heeft imo heel adequaat gereageerd hier. Ik ken de community rules niet uit m'n hoofd, maar er zal vast iets in staan over opruiende berichten. Dit wáren opruiende berichten, dus de blokkade is echt volledig terecht.

Nu is het trouwens de president van de VS die het zwijgen wordt opgelegd, maar denken jullie nu echt dat dit niet aan de lopende band gebeurt op social mediakanalen? Dat activisten niet het zwijgen wordt opgelegd voor véél minder dan dit? Get real.

Pareltjes schreef:
daantjuhhh schreef:

Is dat zo? En zoja wie bepaalt wat goed en fout is? Erg dunne scheidslijnen...

Eh, mensen zijn fysiek het Capitool binnengedrongen. Er zijn vier mensen overleden. Mensen zijn aangevallen op een plek waar zij hun werk deden, waar ze democratische en wettelijke taken en procedures vervulden. Dat is geen dunne scheidslijn meer.

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 11:27

Stel dat Bokt ineens beslist jouw account te blokkeren omdat het hun niet aanstaat wat jij zojuist geschreven hebt?

Of ik het met de betreffende sociale media eens ben is even niet ter zake doende. Het feit dat ze de accounts sluiten of blokkeren wel. En de reden is overduidelijk dat ze het niet eens zijn met de posts.....dáár kan het potentieel gevaarlijk worden

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 11:30

Pareltjes schreef:
Stel dat Bokt ineens beslist jouw account te blokkeren omdat het hun niet aanstaat wat jij zojuist geschreven hebt?

Of ik het met de betreffende sociale media eens ben is even niet ter zake doende. Het feit dat ze de accounts sluiten of blokkeren wel. En de reden is overduidelijk dat ze het niet eens zijn met de posts.....dáár kan het potentieel gevaarlijk worden

Nee, de reden is dat deze persoon verantwoordelijk is voor de nationale veiligheid en deze verantwoordelijkheid niet neemt.

xmarritw

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 11:31

Op bokt worden ook accounts geblokkeerd als ze de regels overtreden. Twitter is niet anders.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 11:33

Pareltjes schreef:

Dat gebeurt met een ban toch ook? Dus bokt doet dat al, net als andere fora en sm. Voor een bepaalde periode. Eerst waarschuwen, iets weghalen maar als er echt tegen de regels ingegaan wordt krijg je gewoon een ban

Ik heb het gevolgd gisteren maar heb er eigenlijk geen woorden voor. Te bizar