Dit jaar een landelijk vuurwerkverbod; wat vinden jullie?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mars

Re: Dit jaar een landelijk vuurwerkverbod; wat vinden jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 00:32

Er wordt wel degelijk gehandhaafd en boetes worden hier idd uitgedeeld. Zeker niet voor 100% van de gevallen nee, is ook onhaalbaar. Lawinepijlen/illegaal spul gaat hier ook regelmatig af, net als overal in het land. Ik begrijp gewoon het gezever niet zo, handhaving en politie doen hun best. En de echte eikels en overlastgevers proberen ze idd te pakken, maar t zijn ook maar mensen he, die handhavers :+

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 00:42

Mars schreef:
Er wordt wel degelijk gehandhaafd en boetes worden hier idd uitgedeeld. Zeker niet voor 100% van de gevallen nee, is ook onhaalbaar. Lawinepijlen/illegaal spul gaat hier ook regelmatig af, net als overal in het land. Ik begrijp gewoon het gezever niet zo, handhaving en politie doen hun best. En de echte eikels en overlastgevers proberen ze idd te pakken, maar t zijn ook maar mensen he, die handhavers :+

Nou ja gezever, bij mijn ouders (ander dorp) reed een week geleden een auto dagelijks rond waarbij mensen vuurwerk uit het raam flikkerde naar huizen en mensen. Het is gewoon frustrerend dat daar niks mee gedaan is. Misschien kleurt dat wellicht mijn mening ook wel. Verder vind ik het gewoon bizar dat nu al een maand elke avond vuurwerk afgaat hier in Tilburg. Die naaien er gewoon uit als de politie komt en dat lukt ook makkelijk als er tien etterbakken een andere kant uit gaan.

Daarom vind ik de handhaving flut, en das niet de schuld van de handhavers en politie zelf maar je kán gewoon bijna niet handhaven omdat het echt een moeilijke zaak is om er snel te wezen als er afgestoken word, dat maakt heel het probleem zo lastig. Tenzij er een heterdaad is maar ja, de politie kan ook niet overal zijn.

Edit: maar goed, de vaders en kinderen zullen in de meeste gevallen wel luisteren naar het verbod dus die heb je in ieder geval in de pocket

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 17:52

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 18:13

De handhaving verschilt blijkbaar nogal. Ik heb voorgaande jaren een paar keer gebeld voor vuurwerk, en daar werd heel alert op gereageerd. (En dan lijkt het alsof ik heel veel klaag maar dat is niet zo. Meestal pas als het een combinatie was van langdurig bezig zijn en dingen slopen, en alleen als het echt binnen 100m van mijn huis was.)

Maar al die keren werd ik vriendelijk te woord gestaan, werd er snel een auto op afgestuurd, werd me verzocht om beslist weer te bellen, en nam de overlast ook af.
De politie hier wil ook niet dat het uit de hand loopt, en de gemeente heeft ook geen zin om daarna alle vuilnisbakken en bushokjes te repareren, dus vooral medewerking.

Maar op Bokt las ik in diezelfde tijd wel meerdere verhalen van mensen die bellen omdat er echt vervelend gedaan werd, bv ook naar dieren, en dat de politie ze nog net niet uitlachte en zij dat ze niks konden doen. (Dat kan dus wel.)

Dus dat verschilt erg van plek tot plek blijkbaar.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-20 16:45

Ugh, soms zijn media echt heel vervelend. Nu ook hier een artikel over de mogelijkheden om ondanks het verbod toch gevaarlijk en overlastgevend te knallen. Gefeliciteerd, fijn! Kunnen ze met diezelfde energie niet een leuk voetbaltrick-toernooi organiseren ofzo?

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-20 20:32

Er kwam vandaag een melding via de buurtapp dat een paar straten verderop gisteravond zulk hard vuurwerk is afgestoken dat een pony dwars door het draad is gegaan en zich ernstig heeft verwondt.
Wij hebben die knal ook gehoord. Die was echt gigantisch en ik sprong zelf ook een meter de lucht in.
Hopelijk vinden ze de personen die dit hebben gedaan. Bizar!

Gisteren was er bij EditieNL een item over jongeren die in België illegaal vuurwerk kochten. Zij hadden flinke machopraatjes en dat ze maling hadden aan het verbod bladiebla.
Maar ondertussen wilden ze wel onherkenbaar in beeld :+ Wees dan ook zo stoer om er voor uit te komen..

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-20 20:37

Toevallig net op het nieuws dat Urk en Arnhem zo erg is met (illegaal) vuurwerk nu. Erger dan voorgaande jaren

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-20 20:42

Popstra schreef:
Toevallig net op het nieuws dat Urk en Arnhem zo erg is met (illegaal) vuurwerk nu. Erger dan voorgaande jaren

Ik hoorde het ook idd. Blij daar niet te wonen. Hier valt het redelijk mee, gelukkig.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-20 20:42

Las in de krant dat je als Nederlander gerust tot 25 kilo vuurwerk mag kopen over de grens en dat het ook niet verboden is om op straat bij je te hebben. Enkel afsteken is verboden. Ik durf te beweren dat we eerder heftigere jaarwisseling krijgen dan stillere/rustigere, zeker voor wat ziekenhuizen betreft helaas.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-20 20:44

Hier is het mis in de geitenkamp ja. Maar bij mij in de wijk is het ook altijd al heel vroeg drama. Eind Augustus begint het geknal en ik zit ieder weekend wel een paar keer rechtop in bed omdat er achter onze flat weer een bom afgaat. En de politie komt niet als je belt.

@dierenfan: dat is wel raar. Als voetbalsupporters een fakkel of rookpot bij hebben zonder die af te steken krijgen ze al een procesverbaal. Terwijl dat in de scheepvaart gewoon legaal spul is.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-20 20:49

sureido schreef:
Mars schreef:

Nou ja gezever, bij mijn ouders (ander dorp) reed een week geleden een auto dagelijks rond waarbij mensen vuurwerk uit het raam flikkerde naar huizen en mensen. Het is gewoon frustrerend dat daar niks mee gedaan is. Misschien kleurt dat wellicht mijn mening ook wel. Verder vind ik het gewoon bizar dat nu al een maand elke avond vuurwerk afgaat hier in Tilburg. Die naaien er gewoon uit als de politie komt en dat lukt ook makkelijk als er tien etterbakken een andere kant uit gaan.

Daarom vind ik de handhaving flut, en das niet de schuld van de handhavers en politie zelf maar je kán gewoon bijna niet handhaven omdat het echt een moeilijke zaak is om er snel te wezen als er afgestoken word, dat maakt heel het probleem zo lastig. Tenzij er een heterdaad is maar ja, de politie kan ook niet overal zijn.

Edit: maar goed, de vaders en kinderen zullen in de meeste gevallen wel luisteren naar het verbod dus die heb je in ieder geval in de pocket

En in dat dorp van je ouders kwam niemand op het idee om het kenteken op te nemen en door te geven? Vooral wanneer dat meerdere dagen gebeurt zorg je toch dat dit bij de politie bekend word.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-20 21:37

Wij hebben gisteravond de heren keurig gefilmd en daarna de politie gebeld
De gaven aan het enorm druk te hebben, maar wel blij met de aangifte
Onze ramen knalden er bijna uit, 2 honden over de zeik....

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-20 21:50

Wat denk je nu zelf bigone, dat dat niet gebeurt is? :') maar ze hebben het hier te druk met een heel ander groot probleem wat dagelijks aandacht trekt.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-20 22:40

sureido schreef:
Wat denk je nu zelf bigone, dat dat niet gebeurt is? :') maar ze hebben het hier te druk met een heel ander groot probleem wat dagelijks aandacht trekt.

Weet ik veel waar je woont maar afgeven op handhaving omdat het in persoonlijke situaties niet loopt zoals het zou moeten is imo een trap na. Je moest eens weten hoeveel duizenden telefoontjes over vuurwerk overlast er binnen komen. Ook nu en niet overal is mankracht voor want zoals je zegt, er gebeurt meer.

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-20 23:14

Als je mijn reactie nauwkeurig gelezen hebt, zie je dat dat nu ook exact is wat ik bedoel - de politie / boa’s kunnen er niets aan doen, dat de handhaving niet goed loopt, want het ís gewoon erg lastig te handhaven.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-20 23:38

callippo schreef:
Rambogirl schreef:
Ik ben absoluut voor een vuurwerkverbod!!

Echter nu niet meer. Dit kan je niet maken om nog meer ondernemers diep de schulden in te jagen. 90% van t vuurwerk is al in Nederland en de folders zijn al geprint. Dit hadden ze dan in de zomer al moeten verbieden, liefst jaren geleden.
Elke stad/dorp hun eigen gezamelijke vuurwerkshow is goed genoeg.

Terugsturen naar China.
Lijkt me een kleine prijs om te betalen voor zoveel winst op andere vlakken.

Ik hoop écht dat consumentenvuurwerk definitief verboden wordt.
Vroeger was het alleen op oudjaar, nu begint het blijkbaar al in november of zelfs oktober?? Bizar!

We kunnen toch een nieuwe traditie starten. Allemaal toeterend de buurt rond rijden (lekker coronaproof ;-) ) of lichtshows, geprojecteerd op je huis, met flinke speakers erbij. 1x investeren, jarenlang plezier en veel toekomst bestendiger dan vuurwerk :-)

Haha, daar dacht ik ook al aan, lekker toeteren ipv knallen.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 00:35

Ik las al berichten over mogelijke terugdraaiing vh vuurwerkverbod. -O-
Geheid dat die idioten die elke kans aangrijpen om te kunnen knallen hier misbruik van maken dus de thundershirt en advocaat staan klaar.
Één van mijn honden zat gisteren gewoon te bibberen van angst, ze háát vuurwerk. :knuffel:

tones

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 00:36

Ja!!!! We gaan tuteren!!!! *\%/*

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 09:25

Ik zie net op Facebook een filmpje voorbij komen van mensen die rijden met de trailer. En komt een auto hen achterna, met redelijke snelheid en doen vervolgens een poging om vuurwerk in de trailer te gooien!

Hier het filmpje:
https://www.facebook.com/10000255335808 ... 20598/?d=n

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 09:28

Wat bezielt mensen toch. Echt door dit soort berichten ga ik echt twijfelen aan de mensheid

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 09:31

Ik kan zo 1-2-3 niks vinden over het terug draaien van het verbod.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 09:51

Sanet schreef:
Ik zie net op Facebook een filmpje voorbij komen van mensen die rijden met de trailer. En komt een auto hen achterna, met redelijke snelheid en doen vervolgens een poging om vuurwerk in de trailer te gooien!

Hier het filmpje:
https://www.facebook.com/10000255335808 ... 20598/?d=n

Wat een idioten, je zou ze haast wat toe wensen wat niet prettig is...

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 10:08

En dat heeft nog een rijbewijs ook. -:(- echt ik heb soms het idee dat er iets in ons eten gestopt wordt waardoor hersens verweken en mensen stoppen met nadenken en alleen mar aan hun eigen "lol" denken en niet meer aan de gevolgen die het heeft. Als het maar stoer op film staat. Dit is voor mij nog een graad erger dan "happy slapping" oftewel gewoon willekeurige voorbijgangers in elkaar slaan en dat filmen. Wat een lol -:(- :r

Geitenkamp in arnhem las ik vanmorgen is een drama geweest gisteravond, en het trieste is politie schijnt gebeld te zijn maar wilden alleen komen als er gewonden waren gevallen. Althans dat staat in het artikel. Als dat waar ik hoe moet dat dan komende tijd. Ze weten daar nu dat ze min of meer straffeloos kunnen kloten.

https://www.omroepgelderland.nl/nieuws/ ... en-politie

Hier alleen zaterdagavond een knal rond 20.00 in de hele verte. Verder stil, rustig een groot verschil met mijn vorige huis. Daar was het vanaf september al raak. Zoals hier kan het dus ook. Dat is lang geleden dat ik dat heb meegemaakt. Heerlijk, het mag zo blijven.
Laatst bijgewerkt door karuna op 23-11-20 10:27, in het totaal 2 keer bewerkt

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 10:11

Wat een ontiegelijk domme manier om tegen het vuurwerkverbod te protesteren.

Alpha89

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 10:38

Bizar! Dat wordt nog wat met oud en nieuw :n .
Overal in het nieuws lees ik over forse vernielingen en nu dit weer met die trailer :-O !

Allemaal kleine pikkies met hun gejank over vuurwerk _-:( . Denken er niet bij na wat voor gevolgen het heeft en dat wij, de belastingbetalers, weer voor de kosten kunnen opdraaien. Bedankt hoor!
Wat mij betreft hebben ze het nu al echt verspeeld en komt er voor altijd een verbod op vuurwerk (en ook echt handhaven!!). Kansloos gedoe.