Racisme, spreek jij je uit?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 17:47

Mindim schreef:
In nederland wordt het al zo lang kerst genoemd, waarom zou dat moeten veranderen. Ik snap dat echt niet.

Kerst heet nog steeds kerst zover ik weet.
Alleen de hele periode erom heen heeft een ruimere betekenis gekregen en daarbij behorende naam.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 17:59

Hiraeth schreef:
Citaat:
En excuus, ik had het woord discriminatie moeten gebruiken, want het woord racisme gebruik je niet bij blanken. Jijzelf ook niet, zodra het om Polen gaat bijvoorbeeld is het discriminatie en geen racisme

Volgens o.a. de definitie die Amnesty International aanhoudt zou je ook op basis van etniciteit het woord racisme mogen gebruiken. Tegenwoordig, en sowieso voor het gemak, is dit vooral uitgezoomd naar termen zoals Afro-Amerikaans, Hispanic (ben even het Nederlandse woord kwijt, excuus) en Wit. Echter zou je dus kunnen inzoomen per continent en regio en daar dus sub-regio's kunnen maken. Zo heeft Oost-Europa als een geheel een andere historie en normen en waarden.

In zekere zin ga je dan wel richting het etnocentrisme wat onze voorouders deden, waarbij bepaalde stammen 'barbaars' waren en is het makkelijker om bij momenten van twijfel het woord discriminatie toe te passen.

Hoe dan ook, even terug naar de kern:
De westerse wereld is nog druk in beweging qua normen en waarden en gebruiken. Het homohuwelijk bestond nog niet toen ik geboren werd, terwijl ik nog maar 23 ben en nog steeds op school zit. Het is dus nu zo'n generatie geleden dat er zo'n grote verandering heeft plaatsgevonden.

Maar er zijn verder ook veranderingen: mensen worden internationaler en komen in aanraking met andere culturen; zien de wereld in een slechte situatie en hebben de luxe om toleranter te worden.

Waarom zou je je zo vastklampen aan bepaalde elementen van cultuur terwijl Nederland juist een land is van vooruitgang, waarbij het zo fijn mogelijk wordt gemaakt voor iedereen die onder de rood-wit-blauwe vlag leeft? Progressie stopt niet - het is een beweging die telkens door gaat.

Ik ben dan ook blij dat Nederland nu de kant op gaat waarbij er eindelijk excuses worden aangeboden voor oorlogsmisdaden, racistische benamingen en gebruiken worden vervangen plus aangepast en waarbij iedereen de ruimte krijgt om te zijn wie ze zijn. Dat sommige mensen na twintig jaar nog verlangend kijken naar ouwe Guldens en zich vastklampen aan alle oerhollandse gebruiken (die overigens ook slechts een paar generaties oud zijn, dus hoezo oud?)... Tja, de tijd heeft die mensen al ingehaald.

Etnocentrisme is niet echt iets van de voorouders lijkt me, dat speelt ook vandaag de dag nog. En ik snap dat ook wel. Je eigen cultuur, opvoeding is vaak een maatstaf die je hanteert, dat is vertrouwd. Ik denk dat dat ook overal ter wereld gebeurd, men vind de eigen manier vaak de beste, het zal niemand vreemd zijn. Is dat altijd goed, vast niet.

Even de Nieuwe van Dale er op na geslagen

ra·cis·me (het; o)
1
opvatting dat mensen met een bepaalde huidskleur beter zouden zijn dan mensen met een andere kleur, gebruikt als rechtvaardiging om mensen met een andere kleur slecht te behandelen
2
discriminatie op grond van huidskleur; = rassendiscriminatie

Het woord racisme mag dus evengoed gebruikt worden als zwart zich beter voelt dan wit of rood beter dan zwart en zwart beter dan geel . Alleen als een blanke zich slachtoffer van racisme voelt, dan is dat niet geaccepteerd.

Ik persoonlijk 'klamp' me nergens aan vast, ik ben ongelovig, reken niet terug naar guldens (alhoewel ik best lang heb terug gerekend), ben blij dat het homohuwelijk mogelijk is in nederland. Maar ik vind het wel jammer dat vertrouwde dingen verdwijnen, maar misschien komt dat door de leeftijd, nostalgie ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 18:00

Brainless schreef:
Mindim schreef:
In nederland wordt het al zo lang kerst genoemd, waarom zou dat moeten veranderen. Ik snap dat echt niet.

Alleen de hele periode erom heen heeft een ruimere betekenis gekregen en daarbij behorende naam.

Nog wel, maar ben benieuwd voor hoe lang nog. Kerstbomen werden op enkele publieke plekken al als kwetsend ervaren, dus ben benieuwd hoelang het nog mag.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 18:46

Ik vind de multicul geen verbetering van Nederland (en West Europa) Je ziet vaak waar het fout gaat; daar waar hoge concentraties uit een andere cultuur wonen.
Veranderingen in de zin van homohuwelijk juich ik overigens toe. Maar die culturen die dingen die in het westen normaal zijn willen laten verbieden, daar ben ik niet voor (bovendien zijn die ook nog 'ns vaak tegen westerse verworvenheden zoals openlijk gay mogen zijn en abortus). Ook al ben ik niet religieus vind ik dat we onze kerken (de gebouwen) wat meer in ere moeten gaan houden. Dat is straks het enige wat nog rest van onze cultuur.

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 18:51

Het jammere is dat rechtse politieke partijen zoals bv Vlaams Belang in België ook tegen homohuwelijken en abortus zijn.

Dus mensen die tegen die 'multicul' willen stemmen doen zichzelf de das om. En vaak zijn ze er niet eens van op de hoogte. Want hoe kan een zichzelf respecterende moderne vrouw nu tegen het recht op abortus stemmen? Ze willen vrouwen terug aan de haard...

Het is niet zo zwart-wit als mensen zo graag geloven. Cultuurverschillen vanwege bv religie zijn iets heel anders dan criminaliteit die voortkomt uit armoede en verbittering vanwege uitsluiting. En toch wordt dat voortdurend door elkaar gegooid hier.

Je kan best tegen racisme zijn en ook tegen inmenging van religie in wetgeving. Ik wil gewoon een samenleving die gebaseerd is op gelijkwaardigheid en seculariteit.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 18:52

Maar mensen hoeven helemaal geen 'verbetering' te zijn? Iedereen die hier woont, die woont hier. We hebben een setje regels om de zaken een beetje in goede banen te leiden en verder zijn we in essentie een vrij land wat betekent dat mensen geen verantwoording hoeven af te leggen of ze de Glorieuze Staat wel verder brengen ofzo.

En verder snap ik nooit zo goed wat er nou precies met 'onze' cultuur bedoeld wordt, want waarom vind je dat de essentiele vrijheid om anders te leven dan anderen er niet toe doet? Dan ben je juist op zoek naar een land wat niet vrij wil zijn, maar dat is dan weer helemaal niet onze cultuur.
(Het is ook opvallend dat mensen zo weinig weten van onze cultuur dat ze denken dat het kerken zijn die daar het voornaamste voorbeeld van zijn, terwijl je bv ook zou moeten kijken naar de geschiedenis van een zeer rijk verenigingsleven, maar juist dat wordt zonder al te veel bijgedachten gemakzuchtig afgedaan als soft.)

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 19:11

Mensen hoeven geen verbetering te zijn, dat klopt.
Maar toch ook geen achteruitgang?

We beginnen hier langzaam maar zeker steeds meer gewoon te vinden dat 2 mannen of 2 vrouwen samen een relatie hebben en ook getrouwd willen zijn.
En op een klein groepje erg gelovige mensen na is dat ook steeds meer normaal.

Maar juist in die niet van oorsprong Nederlanders hebben daar nog meer moeite mee.
Dat is geen verbetering, ook niet hetzelfde, maar zelfs een achteruitgang.
Moeten we dat zo willen?

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 19:39

Mindim schreef:
Brainless schreef:

Nog wel, maar ben benieuwd voor hoe lang nog. Kerstbomen werden op enkele publieke plekken al als kwetsend ervaren, dus ben benieuwd hoelang het nog mag.

Ik vraag me altijd af of de mensen die zo hechten aan ‘kerst’ ook werkelijk met kerst de christelijke kerstgedachten vieren.
Of is het alleen eerste en tweede vreet-je-vol-dag? Want dat is het vaak in NL. Twee vrije dagen om je vol te vreten, en je blijkbaar druk te maken om de naam daar van.
Dat het is christelijk Nederland om de geboorte van Jezus gaat maakt niet uit, als onze traditie maar dezelfde naam blijft houden :\

Hiraeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 19:44

Toevallig heb ik vorig jaar een fact check gemaakt die juist gaat jouw argument, Penotti. Deze factcheck gaat trouwens over een tweet waarin Baudet de open grenzen blaamde voor toenemende homohaat, dus in dit geval hebben we het dan wel specifiek over immigranten.

Interessante kanttekening was wel: in de cijfers neemt homohaat in het algemeen juist af. Ik heb mij persoonlijk alleen nog maar ongemakkelijk gevoeld op de bus van Staphorst naar een religieuze middelbare school. :+

Ik deel 'm hier even, want ik ben stiekem best trots. Hij heeft namelijk uiteindelijk zelfs CNN gehaald. https://eufactcheck.eu/factcheck/false- ... n-borders/

Los daarvan lossen dat soort problemen zich ook wel op met de jaren. Mijn generatie is al een stuk toleranter dan de 65+ers, die overigens in ons onderzoek wel genoemd worden als een leeftijdsgroep waarin veel homohaat voorkomt.

... En toch vind ik onze oudjes nog wel heel lief en mogen ze hier best blijven wonen. :D

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 19:58

Mindim schreef:
Brainless schreef:

Maar wie vindt een kerstboom dan kwetsend? Oprecht? Als ik het google zie ik 1 bericht uit Brussel uit 2012 en daarnaast een paar rechtse websites die beweren dat een kerstboom kwetsend zou zijn en dat "ze" daarom "onze" tradities afpakken :+
Dus waarom dat steeds word aangehaald snap ik niet.

Ik ben trouwens ook benieuwd wie er hier als wit persoon wel eens is gediscrimineerd puur en alleen vanwege hun huidskleur / achtergrond. En dan bedoel ik niet dat iemand een keer heeft vastgesteld dat je niet zwart bent.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 20:08

verootjoo schreef:
Ik vraag me altijd af of de mensen die zo hechten aan ‘kerst’ ook werkelijk met kerst de christelijke kerstgedachten vieren.
Of is het alleen eerste en tweede vreet-je-vol-dag? Want dat is het vaak in NL. Twee vrije dagen om je vol te vreten, en je blijkbaar druk te maken om de naam daar van.
Dat het is christelijk Nederland om de geboorte van Jezus gaat maakt niet uit, als onze traditie maar dezelfde naam blijft houden :

Ja, ik hecht aan kerst. Ik ben christelijk opgevoed en heb dit van kleins af aan zo gevierd. Nu hang ik geen religie aan, maar we vieren het hier wel met een kerstgedachte van familie en een speciale dag van samenzijn. We eten heel simpel meestal boerenkool met worst met kerst :D

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 20:17

Mindim schreef:
verootjoo schreef:
Dat het is christelijk Nederland om de geboorte van Jezus gaat maakt niet uit, als onze traditie maar dezelfde naam blijft houden :

Ja, ik hecht aan kerst. Ik ben christelijk opgevoed en heb dit van kleins af aan zo gevierd. Nu hang ik geen religie aan, maar we vieren het hier wel met een kerstgedachte van familie en een speciale dag van samenzijn. We eten heel simpel meestal boerenkool met worst met kerst :D

Dat snap ik. Ik ben ook christen, hecht waarde aan het herdenken van de geboorte van Jezus. Maar hoe het dan uitmaakt dat een kerstmarkt een wintermarkt is is me een raadsel :?
Die markten hebben echt noppes met de christelijke kerst te maken :? Enkel commercie. Dat is geen Nederlandse traditie, dat is super Amerikaans...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 20:22

Magrathea schreef:
Maar wie vindt een kerstboom dan kwetsend? Oprecht? Als ik het google zie ik 1 bericht uit Brussel uit 2012 en daarnaast een paar rechtse websites die beweren dat een kerstboom kwetsend zou zijn en dat "ze" daarom "onze" tradities afpakken :+
Dus waarom dat steeds word aangehaald snap ik niet.

Ik ben trouwens ook benieuwd wie er hier als wit persoon wel eens is gediscrimineerd puur en alleen vanwege hun huidskleur / achtergrond. En dan bedoel ik niet dat iemand een keer heeft vastgesteld dat je niet zwart bent.

De Haagse Hoge school bijvoorbeeld en er was nog iets op een gemeentehuis en er zijn nog wel meer dingen over kerst dat in de ban moet om anders gelovigen niet voor het hoofd te stoten. Er waren hier destijds ook wel topics daarover.

Nee, ik ben geen slachtoffer van racisme, al ben ik wel een paar keer uitgemaakt voor witte prutsmuts, door mannen met een ander kleurtje. Maar zeg het maar, is dat racisme of gewoon.

Discriminatie heb ik wel mee gemaakt, enkel omdat ik vrouw ben.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 20:29

Mindim schreef:
De Haagse Hoge school bijvoorbeeld en er was nog iets op een gemeentehuis en er zijn nog wel meer dingen over kerst dat in de ban moet om anders gelovigen niet voor het hoofd te stoten. Er waren hier destijds ook wel topics daarover.

En in bijna al die topics is aangehaald dat het vaak gaat om een uit de context gelicht voorbeeld, waar soms enkelen bezwaar hebben gemaakt en soms zelfs helemaal niemand, en toch wordt het jaar na jaar na jaar aangehaald. Hoe vaak het ook weerlegd wordt, het sluit zo fijn aan bij wat mensen willen denken, dat het toch steeds weer terugkomt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 20:29

verootjoo schreef:

Dat snap ik. Ik ben ook christen, hecht waarde aan het herdenken van de geboorte van Jezus. Maar hoe het dan uitmaakt dat een kerstmarkt een wintermarkt is is me een raadsel :?
Die markten hebben echt noppes met de christelijke kerst te maken :? Enkel commercie. Dat is geen Nederlandse traditie, dat is super Amerikaans...[/quote]

Ik snap niet dat dingen zoals dit moeten veranderen, waarom is "kerst"een kwetsend woord. Het gaat me niet eens om de inhoud van kerst. Het gaat me erom dat tradities, benamingen, geschiedenis allemaal moet veranderen. Was onze geschiedenis mooi? Nee, in vele opzichten waren we een stelletje rotzakken. Het heeft ons land wel welvaart gebracht en daar plukken we vandaag de dag toch nog steeds de vruchten van? Waarom moeten de standbeelden verdwijnen, omdat we ons allemaal moeten schamen? Het is geschiedenis, het is geweest, de mensen van vandaag hebben daar aan beide kanten geen hand in gehad. Ik vertik het om me daar voor te excuseren en heb het idee dat we in Nederland steeds verder die kant uit gaan. Maakt me dat een racist? Nee, dacht het niet.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 20:53

Mindim schreef:
Ik snap niet dat dingen zoals dit moeten veranderen, waarom is "kerst"een kwetsend woord.

Als je dit wilt weten, is het dan niet handig om ook het antwoord te lezen en op te slaan?

De verandering van 'kerst-' naar 'winter-' is omdat 'winter' een breder thema is, en omdat sommige plekken (zoals openbare scholen) nadrukkelijk plekken zijn waar het christendom geen rol speelt.

De meeste veranderingen zijn bovendien niet ingegeven doordat mensen op hoge poten verhaal kwamen halen, maar omdat er ergens gewoon wat veranderd werd in opzet, of de datum. Maar als het AD er lucht van krijgt dat er ergens iemand een keertje warme chocomel drinken met z'n vijven van 'kerstchoco' naar 'winterchoco', dan krijgt het een groot artikel op het AD en is iedereen weer jaren zoet met herhalen hoe erg dat is.

HET IS NIET ERG, ER IS NIKS AAN DE HAND.

Citaat:
Het gaat me niet eens om de inhoud van kerst.

Jammer. De kerstgedachte van vrede op aarde, onderdak bieden aan mensen, mensen niet uitsluiten vind ik allemaal best mooi.

Citaat:
Het gaat me erom dat tradities, benamingen, geschiedenis allemaal moet veranderen.

Maar ze moeten helemaal niet veranderen, ze veranderen gewoon. Iets wat werkt blijft een tijdje, tot er een reden is om eens iets anders te doen, en dan ineens is er iets anders traditie. En dat is geen enkel probleem, tenzij mensen het van een afstand en zonder interesse willen uitvergroten om lekker verontwaardigd over te kunnen zijn.

Citaat:
Ik vertik het om me daar voor te excuseren en heb het idee dat we in Nederland steeds verder die kant uit gaan. Maakt me dat een racist? Nee, dacht het niet.

Geen idee. Maakt het steeds weer herhalen van racistische vooroordelen, het herhalen van uit context gelichte voorbeelden om te doen alsof hunnie iets afpakken van ons, en de onwil om rekening te houden met medebewoners die niet hetzelfde verleden hebben als de 'echte' Nederlanders je een racist?
Vast niet. Anders zijn bijna alle racistische Nederlanders racisten.

Brainless

Re: Racisme, spreek jij je uit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 21:05

Tradities veranderen nu eenmaal.
Kerst bv wordt nu heel anders gevierd dan 50 jaar geleden.

Hiraeth

Re: Racisme, spreek jij je uit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 21:12

Ik heb geen één gewoonte of traditie hier in Nederland waarvan ik denk: joh, laten we dat over tweehonderd jaar nog precies op dezelfde manier doen. Gelukkig dachten mensen dat tweehonderd jaar geleden blijkbaar tot op zekere hoogte ook, want bijvoorbeeld de Sinterklaasliedjes, de roede en de zak naar Spanje zijn nog best recente toevoegingen. Zo geworteld zijn die dus niet meer. Qua emotie is dat eerder vergelijkbaar met een basisschool waar je vroeger op gezeten hebt die nu bijvoorbeeld een supermarkt is. Voor jou even een vreemde gewaarwording, maar de generaties na jou weten al niet meer beter.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 21:13

Citaat:
Als je dit wilt weten, is het dan niet handig om ook het antwoord te lezen en op te slaan?

De verandering van 'kerst-' naar 'winter-' is omdat 'winter' een breder thema is, en omdat sommige plekken (zoals openbare scholen) nadrukkelijk plekken zijn waar het christendom geen rol speelt.

De meeste veranderingen zijn bovendien niet ingegeven doordat mensen op hoge poten verhaal kwamen halen, maar omdat er ergens gewoon wat veranderd werd in opzet, of de datum. Maar als het AD er lucht van krijgt dat er ergens iemand een keertje warme chocomel drinken met z'n vijven van 'kerstchoco' naar 'winterchoco', dan krijgt het een groot artikel op het AD en is iedereen weer jaren zoet met herhalen hoe erg dat is.

HET IS NIET ERG, ER IS NIKS AAN DE HAND.

Ik ga hier niet eens op in. Omdat je het niet eens ben met een bepaald gedachtegoed, word je neergezet, als een paniekere AD trut die het allemaal niet zo goed begrijpt en vooral rustig moet blijven :')

Citaat:
Jammer. De kerstgedachte van vrede op aarde, onderdak bieden aan mensen, mensen niet uitsluiten vind ik allemaal best mooi.

Je hebt deze quote uit de context gehaald en als je mijn eerdere posts had gelezen, had je kunnen lezen dat ik de kerstgedachte juist aanhang.

Citaat:
Maar ze moeten helemaal niet veranderen, ze veranderen gewoon. Iets wat werkt blijft een tijdje, tot er een reden is om eens iets anders te doen, en dan ineens is er iets anders traditie. En dat is geen enkel probleem, tenzij mensen het van een afstand en zonder interesse willen uitvergroten om lekker verontwaardigd over te kunnen zijn.

Dat tradities veranderen snap ik en is prima, maar op de manier het nu wordt afgedwongen vind ik iets heel anders dan 'ze veranderen gewoon' .

Mensen zonder interesse willen dingen uitvergroten om lekker verontwaardigd te kunnen zijn? Wat weer een algemene aanname, zet vooral iedereen weer in 1 hokje +:)+

Citaat:
Geen idee. Maakt het steeds weer herhalen van racistische vooroordelen, het herhalen van uit context gelichte voorbeelden om te doen alsof hunnie iets afpakken van ons, en de onwil om rekening te houden met medebewoners die niet hetzelfde verleden hebben als de 'echte' Nederlanders je een racist?
Vast niet. Anders zijn bijna alle racistische Nederlanders racisten.

Joh meid, alles goed, rustig maar hoor, het is niet erg, er is niets aan de hand ;)

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 21:15

Mindim schreef:
Citaat:
Die markten hebben echt noppes met de christelijke kerst te maken :? Enkel commercie. Dat is geen Nederlandse traditie, dat is super Amerikaans...

Ik snap niet dat dingen zoals dit moeten veranderen, waarom is "kerst"een kwetsend woord. Het gaat me niet eens om de inhoud van kerst. Het gaat me erom dat tradities, benamingen, geschiedenis allemaal moet veranderen. Was onze geschiedenis mooi? Nee, in vele opzichten waren we een stelletje rotzakken. Het heeft ons land wel welvaart gebracht en daar plukken we vandaag de dag toch nog steeds de vruchten van? Waarom moeten de standbeelden verdwijnen, omdat we ons allemaal moeten schamen? Het is geschiedenis, het is geweest, de mensen van vandaag hebben daar aan beide kanten geen hand in gehad. Ik vertik het om me daar voor te excuseren en heb het idee dat we in Nederland steeds verder die kant uit gaan. Maakt me dat een racist? Nee, dacht het niet.

Maar het veranderen van de naam ‘kerstmarkt’ heeft toch helemaal niks te maken met dat dat van iemand moet omdat het niet goed is?
Het verandert gewoon. Zoals alles verandert. Nederland verandert. Alles verandert.
Wim Sonneveld zong er al over in ‘het dorp’ ;)
Laatst bijgewerkt door verootjoo op 28-08-20 21:17, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 21:16

Hiraeth schreef:
Ik heb geen één gewoonte of traditie hier in Nederland waarvan ik denk: joh, laten we dat over tweehonderd jaar nog precies op dezelfde manier doen. Gelukkig dachten mensen dat tweehonderd jaar geleden blijkbaar tot op zekere hoogte ook, want bijvoorbeeld de Sinterklaasliedjes, de roede en de zak naar Spanje zijn nog best recente toevoegingen. Zo geworteld zijn die dus niet meer. Qua emotie is dat eerder vergelijkbaar met een basisschool waar je vroeger op gezeten hebt die nu bijvoorbeeld een supermarkt is. Voor jou even een vreemde gewaarwording, maar de generaties na jou weten al niet meer beter.

maar is alle verandering ook een verbetering??
waarom staan wij toch zo snel en probleemloos onze identiteit af

waarden en normen zijn in een overbevolkte multinational best wel handig om het voor iedereen "leefbaar" te houden

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 21:18

Zit identiteit dan in de kleur van zwarte piet, in de naam van een winter/kerst/gourmet/vreetfeest? Dat zijn toch gewoon zaken die zo evolueren?
Als je daar je identiteit uit moet halen is het niet best gesteld vind ik. Dat is hetzelfde als mensen die hun identiteit halen uit status, mooie auto’s en grote huizen. Dat is niet wat je bent, dat is wat je hebt.

Zwarte Piet en kerst is niet wie wij zijn, dat zou toch triest wezen als je je identiteit ontleent aan zaken die buiten je ‘zijn’ staan.
Laatst bijgewerkt door verootjoo op 28-08-20 21:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Hiraeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 21:20

Ik vind vaak van wel. Veranderingen komen toch wel vaak na een vraag naar verbetering. Tenzij het een busmaatschappij is die met flink wat geld een buslijn heeft gekocht. :+

Als jouw identiteit bestaat uit een zwarte piet die écht zwart moet zijn, negerzoenen en verdere ongein vraag ik me af waar je prioriteiten liggen. :+

Wie wij zijn als Nederlanders nog best uitgesproken. Je herkent ook zonder 'I love kaasstengels' shirt wel een Nederlander op vakantie. Daarnaast is de liberale houding die we van oudsher hebben ook nog steeds heel duidelijk aanwezig in de voormalig 'Nederlandse' gebieden in de US, denk bijvoorbeeld aan New York. De manier hoe we denken en doen is echt niet ineens weggevaagd. :D

Edit: Zo he, ik heb even een typegebrek.
Laatst bijgewerkt door Hiraeth op 28-08-20 21:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 21:21

Maar er zijn geen DE normen en waarden.
Elke laag in de bevolking/gezin/buurt heeft zijn eigen normen en waarden.

Wij bv schreeuwen en schelden niet tegen elkaar en de kinderen, draaien geen harde muziek (dan doe je maar een koptelefoon op) enz .. nou de buren hebben andere normen en waarden :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 21:22

verootjoo schreef:
Zit identiteit dan in de kleur van zwarte piet, in de naam van een winter/kerst/gourmet/vreetfeest? Dat zijn toch gewoon zaken die zo evolueren?
Als je daar je identiteit uit moet halen is het niet best gesteld vind ik. Dat is hetzelfde als mensen die hun identiteit halen uit status, mooie auto’s en grote huizen. Dat is niet wat je bent, dat is wat je hebt.

Zwarte Piet en kerst is niet wie wij zijn, dat zou toch triest wezen als je je identiteit ontleent aan zaken die buiten je staan.

Ik noem demonstraties, geweld, scheldkannonades en al dat heen en weer gezeur nou niet "zo evolueren".