Citaat:
En excuus, ik had het woord discriminatie moeten gebruiken, want het woord racisme gebruik je niet bij blanken. Jijzelf ook niet, zodra het om Polen gaat bijvoorbeeld is het discriminatie en geen racisme
Volgens o.a. de definitie die Amnesty International aanhoudt zou je ook op basis van etniciteit het woord racisme mogen gebruiken. Tegenwoordig, en sowieso voor het gemak, is dit vooral uitgezoomd naar termen zoals Afro-Amerikaans, Hispanic (ben even het Nederlandse woord kwijt, excuus) en Wit. Echter zou je dus kunnen inzoomen per continent en regio en daar dus sub-regio's kunnen maken. Zo heeft Oost-Europa als een geheel een andere historie en normen en waarden.
In zekere zin ga je dan wel richting het etnocentrisme wat onze voorouders deden, waarbij bepaalde stammen 'barbaars' waren en is het makkelijker om bij momenten van twijfel het woord discriminatie toe te passen.
Hoe dan ook, even terug naar de kern:
De westerse wereld is nog druk in beweging qua normen en waarden en gebruiken. Het homohuwelijk bestond nog niet toen ik geboren werd, terwijl ik nog maar 23 ben en nog steeds op school zit. Het is dus nu zo'n generatie geleden dat er zo'n grote verandering heeft plaatsgevonden.
Maar er zijn verder ook veranderingen: mensen worden internationaler en komen in aanraking met andere culturen; zien de wereld in een slechte situatie en hebben de luxe om toleranter te worden.
Waarom zou je je zo vastklampen aan bepaalde elementen van cultuur terwijl Nederland juist een land is van vooruitgang, waarbij het zo fijn mogelijk wordt gemaakt voor iedereen die onder de rood-wit-blauwe vlag leeft? Progressie stopt niet - het is een beweging die telkens door gaat.
Ik ben dan ook blij dat Nederland nu de kant op gaat waarbij er eindelijk excuses worden aangeboden voor oorlogsmisdaden, racistische benamingen en gebruiken worden vervangen plus aangepast en waarbij iedereen de ruimte krijgt om te zijn wie ze zijn. Dat sommige mensen na twintig jaar nog verlangend kijken naar ouwe Guldens en zich vastklampen aan alle oerhollandse gebruiken (die overigens ook slechts een paar generaties oud zijn, dus hoezo oud?)... Tja, de tijd heeft die mensen al ingehaald.