George Floyd

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 14:23

Marjo schreef:
[ [url=m/WP9ZSw.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik kwam deze tegen op Facebook. Alleen de laatste kan ik mij niet in vinden. De rest is best wel confronterend.

Is dit niet "majority privilege"?

Als in dat de mensen die in de meerderheid in een land zijn het privilege hebben? Want als blanke in Azie hebben 2 punten betrekking op mij, de rest absoluut niet.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 14:24

Marjo schreef:
[ [url=m/WP9ZSw.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik kwam deze tegen op Facebook. Alleen de laatste kan ik mij niet in vinden. De rest is best wel confronterend.

Dat is toch niets bijzonders?

Als je in Afrika opgroeit? Is het dan raar dat je allemaal donkere mensen op de campus ziet?
En als je in het midden oosten woont? Is het dan vreemd dat je voor arabische mensen op je campus ziet?

En dat je de geschiedenis van vooral je eigen land hoort vind ik ook niet zo vreemd.

Ik weet wel weer waarom ik zo'n 'silent figuur' ben in alle moderne discussies over rasicme en klimaatverandering'.
Wat een vermoeiendheid al die blanke activisten die zeggen dat je nergens wat van begrijpt omdat je blank bent. Maar zij gelukkig wel! Terwijl ze net zo blank zijn als de rest.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 14:26

Loretta schreef:
Zo wordt de boodschap wel steeds gebracht. Gisteren in Groningen weer waar gevraagd werd of de blanke mensen achteraan wilden gaan zitten en ook zie je regelmatig dat de voortrekkers van dit debat beginnen met "witte mensen" en dan komen er een hele rij beschuldigingen. Net als het punt over wit/blank.

Om een ingeslepen patroon te veranderen, moet je bewust iets veranderen.

Zo blijkt dat bij lezingen, vragen vaker door mannen gesteld worden dan klopt met de verdeling van het publiek. Het blijkt inmiddels ook dat als de eerste vragensteller een vrouw is, andere vrouwen eerder zelf ook met vragen komen. Hou je daar als moderator van zo'n lezing rekening mee, dan maak je dus bij de eerste vraag wellicht onderscheid: en je doet dat omdat je het onbewuste gedrag dat ook tot onderscheid lijkt, bewust wilt veranderen.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 14:26

Hiraeth schreef:
Het is ongemakkelijk om toe te geven dat je met een zilveren lepel in je mond bent geboren, maar dat hoort er bij.

Princess_ schreef:
Gini schreef:

Wat een denigrerende opmerking.

Ik vraag mij oprecht af hoe dit denigrerend is

Omdat je eigenlijk zegt: je bent blank, dus je bent met een zilveren lepel geboren.
En nog meer: dat is blijkbaar iets dat je moet toegeven, iets wat ongemakkelijk is. Schaamte, negatieve gevoelens.
Dat vind ik denigrerend.

En de uitspraak maakt even hard onderscheid tussen rassen als we in dit topic proberen te bevechten. Je plaatst blank tegenover zwart en daar wordt een oordeel (positief dan wel negatief) over geveld enkel en alleen gebaseerd op huidskleur. Je bent blank, dus je hebt een zilveren lepel.

Zo lang we niet inzien dat dát juist het hele probleem is, is racisme ver van opgelost.

Pantykous

Re: George Floyd

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 14:27

Zilveren lepel is misschien een groot woord maar je hebt wel altijd een streepje voor op gekleurde mensen als je blank bent. Hoef je verder niks voor te doen, alleen geboren worden. Dat is toch ook best wel ongemakkelijk? Ik schaam me daar niet voor maar ik ben me er wel bewust van ja.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 14:34

Pantykous schreef:
Zilveren lepel is misschien een groot woord maar je hebt wel altijd een streepje voor op gekleurde mensen als je blank bent. Hoef je verder niks voor te doen, alleen geboren worden. Dat is toch ook best wel ongemakkelijk? Ik schaam me daar niet voor maar ik ben me er wel bewust van ja.

Dit ja. Er wordt ook geen negatieve associatie aan gegeven, maar het is wel de waarheid. Een persoon van kleur snapt ook wel dat een ander er niks aan kan doen dat ie als wit persoon is geboren.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 14:35

Quebelle schreef:
Pantykous schreef:
Je houding helpt totaal niet. Wat we willen is dat mensen naar zichzelf gaan kijken, hoe wit privilege onderdeel is van de samenleving, hoe ze daar zelf aan bijdragen. Je gaat hier nu een paar pagina´s met gestrekt poot in, maakt je letterlijk hard voor de zaak, maar wat bereik je er precies mee?

Kijk, we zijn 2020. En dit is pas de laatste van opstanden in de VS en Europa. Die waren er vorig jaar ook, die waren het jaar daarvoor ook en alle jaren daarvoor ook. Er is op heel vreedzame manier met campagnes en petities en bijeenkomsten uitvoerig gepraat over het probleem van institutionele racisme en de gevolgen daarvan op mensen die niet 'wit, hetero en christelijk' zijn. Op een bepaald punt moet iedereen, en dan spreek ik over de witte bevolking, gewoon eens luisteren en reflecteren op wat hen toegefluisterd, toegeroepen en geschreeuwd word vanuit de hele wereld. Jarenlang. Decennialang. Dus je kunt hier zitten mopperen dat ik te hardhandig ben, maar wie is hier de koppige met oogkleppen op die zich automatisch defensief opstellen en niet kunnen zien dat hoewel ze niet perse openlijk racistisch zijn, ze ook een vitaal onderdeel zijn van het probleem?

Kan je een voorbeeld geven van een samenleving, waarin de dominante groepering zijn privileges opgaf, omdat daar om gevraagd werd? Je mag de hele wereldgeschiedenis erbij pakken en dan één voorbeeld uitkiezen. Ik ken er namelijk geen eentje.
Er zijn twee manieren waardoor verhoudingen veranderen. De eerste is door strijd. Het probleem daarbij is tweeledig, ten eerste haal je de welvaart en het welzijn van de hele populatie daarmee omlaag. En ten tweede verandert er niet zoveel, op het eind heb je een winnaar, die de nieuwe dominante partij wordt. De privileges worden dus niet eerlijk verdeeld, maar gaan naar de nieuwe dominante partij.

Een andere mogelijkheid is emancipatie. Het mooie van emancipatie is dat daarmee de totale welvaart en welzijn wel wordt verhoogd en dat de geëmancipeerde groepen mee gaan delen in de privileges. Alleen emanciperen is een werkwoord, dan kom je niet meer weg met naar de andere partij wijzen en eisen dat zij veranderen.

Los daarvan moet racisme en discriminatie waar nodig gewoon juridisch aangepakt worden.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 14:37

Pantykous schreef:

Het is toch grappig dat mijn gekleurde medemens zich daar niet in herkent.
Ik heb twee 'zwarte' vrienden die meer verdienen dan ik in de maand, die zijn hier naar school gegaan, naar de universiteit, zijn beide in hele goede functies beland en kunnen helaas vaker op reis dan ik. :+
Een heeft een nederlandse man en de ander een afrikaanse, maar ook die hebben geen moeite mee om een baan te krijgen, grote vriendengroep en nee ze worden ook niet stelselmatig door de politie aan de kant gezet.

In welk deel van het verhaal zijn ze achtergesteld?
Ja, discriminatie komt voor in NL en elke geval is er een teveel. Maar ik herken echt niet het op grote schaal achterstellen. En zij blijkbaar ook niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 14:38

Gini, je mist nogmaals het punt. Ja, je kan als wit persoon heus een rotleven hebben. Maar, dat zal NOOIT komen door je huidskleur. Zwarte mensen hebben op heel veel vlakken minder kansen en gewoon over het algemeen een enorm nadeel doordat ze zwart zijn. Dat is een FEITELIJK bewezen probleem, en dat lost zich niet vanzelf op door het er gewoon maar niet over te hebben zoals jij voorstelt.

Het is niet erg om wit te zijn, dat zegt niemand (wat al héél vaak, juist door de activisten in dit topic is gezegd maar wat juist steeds opnieuw wordt aangehaald door de mensen in dit topic die het probleem weigeren te zien).

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 14:38

Karl66: je bijdrages zijn fantastisch, bedankt. _/-\o_

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 14:40

N=2 Sunnda. Dat je als blanke een streepje voor hebt wil natuurlijk niet zeggen dat je bij voorbaat al gaat falen in het leven als iemand met een kleurtje natuurlijk.

Ik heb hier toevallig gisteren een lang gesprek over gehad met mijn zwarte collega, vrouw, leidinggevende functie en die herkent zich er wel in. Als zij met mensen het gesprek aan gaat over dit soort zaken krijgt ze bijvoorbeeld te horen. Ja maar jij bent anders.

Nou als dat niet getuigt van een diepgewortelde overtuiging over gekleurde mensen weet ik het ook niet.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 14:41

Shadow0 schreef:
Loretta schreef:
Zo wordt de boodschap wel steeds gebracht. Gisteren in Groningen weer waar gevraagd werd of de blanke mensen achteraan wilden gaan zitten en ook zie je regelmatig dat de voortrekkers van dit debat beginnen met "witte mensen" en dan komen er een hele rij beschuldigingen. Net als het punt over wit/blank.

Om een ingeslepen patroon te veranderen, moet je bewust iets veranderen.

Zo blijkt dat bij lezingen, vragen vaker door mannen gesteld worden dan klopt met de verdeling van het publiek. Het blijkt inmiddels ook dat als de eerste vragensteller een vrouw is, andere vrouwen eerder zelf ook met vragen komen. Hou je daar als moderator van zo'n lezing rekening mee, dan maak je dus bij de eerste vraag wellicht onderscheid: en je doet dat omdat je het onbewuste gedrag dat ook tot onderscheid lijkt, bewust wilt veranderen.

Is het omdeaaien dan het middel om gelijkwaardigheid te krijgen?
Je wilt toch dat iedereen gelijk is. Je wilt toch niet de rollen om gaan draaien.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 14:43

Resistance schreef:
Gini, je mist nogmaals het punt. Ja, je kan als wit persoon heus een rotleven hebben. Maar, dat zal NOOIT komen door je huidskleur. Zwarte mensen hebben op heel veel vlakken minder kansen en gewoon over het algemeen een enorm nadeel doordat ze zwart zijn. Dat is een FEITELIJK bewezen probleem, en dat lost zich niet vanzelf op door het er gewoon maar niet over te hebben zoals jij voorstelt.

Het is niet erg om wit te zijn, dat zegt niemand (wat al héél vaak, juist door de activisten in dit topic is gezegd maar wat juist steeds opnieuw wordt aangehaald door de mensen in dit topic die het probleem weigeren te zien).

Nouja, NOOIT...
In bepaalde delen van de wereld is dat zeker wel mogelijk, laten we dat niet vergeten.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 14:43

Sunnda schreef:
Pantykous schreef:

Het is toch grappig dat mijn gekleurde medemens zich daar niet in herkent.
Ik heb twee 'zwarte' vrienden die meer verdienen dan ik in de maand, die zijn hier naar school gegaan, naar de universiteit, zijn beide in hele goede functies beland en kunnen helaas vaker op reis dan ik. :+
Een heeft een nederlandse man en de ander een afrikaanse, maar ook die hebben geen moeite mee om een baan te krijgen, grote vriendengroep en nee ze worden ook niet stelselmatig door de politie aan de kant gezet.

In welk deel van het verhaal zijn ze achtergesteld?
Ja, discriminatie komt voor in NL en elke geval is er een teveel. Maar ik herken echt niet het op grote schaal achterstellen. En zij blijkbaar ook niet.

Alsjeblieft, kunnen we individuele gevallen erbuiten laten?
We zeggen toch ook niet dat er geen loonkloof is tussen mannen en vrouwen omdat ik 1 vrouw ken die meer verdient dan een man? Of dat ik een paar bedrijven kan noemen waar er vrouwen topposities bekleden?
Waarom is het zo vreselijk moeilijk om te erkennen dat OVER HET ALGEMEEN de gekleurde medemens achtergesteld wordt? Het enige wat jij nu zegt is dat het niet letterlijk in alle gevallen zo is. Dat had ik je ook wel kunnen vertellen, dingen zijn niet absoluut.
Het is heel fijn voor jouw vrienden dat ze naar de universiteit hebben kunnen gaan maar dat neemt dus niet weg dat in het algemeen gekleurde kinderen op de basisschool een lager schooladvies krijgen dan hun gelijk presterende klasgenoten. Was laatst nog in het nieuws.
En trouwens, over dat meer verdienen, hebben ze functies die vergelijkbaar zijn met de jouwe? Want anders is het natuurlijk een scheve vergelijking, je kunt lonen beter vergelijken tussen collega's dan vrienden :j

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 14:44

Karl66 schreef:
Een andere mogelijkheid is emancipatie. Het mooie van emancipatie is dat daarmee de totale welvaart en welzijn wel wordt verhoogd en dat de geëmancipeerde groepen mee gaan delen in de privileges. Alleen emanciperen is een werkwoord, dan kom je niet meer weg met naar de andere partij wijzen en eisen dat zij veranderen.

Bedankt Karl. Daarmee heb je mijn vraag al beantwoord.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 14:50

Resistance schreef:

Kijk, maar dit is al een heel ander bericht met meer nuance dan de opmerking over de zilveren lepel.
Natuurlijk zit er een kern van waarheid in, maar dat maakt niet dat ik de opmerking op zichzelf niet denigrerend vind.

Jij zegt samengevat: een blank persoon zal niet in de problemen komen/kansen missen omwille van de huidskleur.
De opmerking die in mijn ogen denigrerend was, zegt: je bent blank, dus met een zilveren lepel geboren.

Quebelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 14:53

__Sannne schreef:
Quebelle schreef:
@Sanne ik stuur je dingen vanaf ik thuis ben! :j

Top, dankje!

Politie die medisch materiaal en watervoorraad van protesteerders vernield
https://twitter.com/greg_doucette/status/1267984839254454278?s=20

Agenten die knielen uit solidariteit en vervolgens op protesteerders schieten die dichtbij komen
https://twitter.com/greg_doucette/status/1268047092079112198?s=20

5-6 agenten die héél hardhandig 1 vrouw arresteren en tegen de grond werken
https://twitter.com/greg_doucette/status/1268025470764888066?s=20

Politie die vreedzame protesteerders naar lmet andere groep politie insluit om deze dan te beschieten
https://twitter.com/jessiepridemore/status/1268017181003939841?s=20

Verzameling beelden van politie die vreedzame protesteerders aanvallen
https://twitter.com/JISTHETlC/status/1267596039609073666?s=20

Politie die groep mensen vastzet en belaagd met traangas en dergelijke
https://twitter.com/bbcease/status/1267582823428501508?s=20

Tegelijkertijd mag deze groep gewapende witte mensen zonder problemen door de straten lopen
https://twitter.com/JoshuaPotash/status/1267605738844717056?s=20

Agenten die een vreedzame protesteerder arresteert
https://twitter.com/sweeeetdee_/status/1267319103167107072?s=20

Politiewagens vermomd als taxi auto's zodat ze protesteerders die naar huis willen kunnen oppakken
https://twitter.com/taxicabstruce/status/1268026179816165376?s=20

Politie die een winkel vernielen
https://twitter.com/hslotfineline/status/1267281850378014720?s=20

Groep politie agenten die 1 man oppakken terwijl die in nood is, en hem negeren.
https://twitter.com/balleralert/status/1267664589279371267?s=20

Stenen die worden achtergelaten zodat prosteerders die zouden gebruiken om als excuuse te gebruiken om geweld te plegen
https://twitter.com/ElijahSchaffer/status/1266640613908320256?s=20
https://twitter.com/XRP_Baghead/status/1267618924524421120?s=20

Hele interessante opinie
https://twitter.com/DoubleDownNews/status/1267537737067962369?s=20

Politie die langs twee kanten mensen insluiten om ze langs beide kanten te belagen
https://twitter.com/greg_doucette/status/1268030671706099717?s=20

Vreedzaam protest dat escaleerd door politiegeweld
https://twitter.com/greg_doucette/status/1268037398845427713?s=20

Drive-by shooting van politieagenten op een groepje jongeren
https://twitter.com/greg_doucette/status/1268044563828129792?s=20

Hier breekt toch je hart van? Politie video van de vriendin en dochter van Philando Castile momenten nadat deze werd doodgeschoten.
https://twitter.com/_SJPeace_/status/1266695195808186369?s=20

Er valt dus wel iets over te zeggen. Er zijn véél meer protestacties die vreedzaam verlopen - en inderdaad, er zijn altijd mensen bij die gewoon willen rioten en vernielen, maar dat weegt niet op tegen de enorme hoeveelheid vreedzame betogingen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 14:54

Gini schreef:
Resistance schreef:

Kijk, maar dit is al een heel ander bericht met meer nuance dan de opmerking over de zilveren lepel.
Natuurlijk zit er een kern van waarheid in, maar dat maakt niet dat ik de opmerking op zichzelf niet denigrerend vind.

Jij zegt samengevat: een blank persoon zal niet in de problemen komen/kansen missen omwille van de huidskleur.
De opmerking die in mijn ogen denigrerend was, zegt: je bent blank, dus met een zilveren lepel geboren.

Snap ik goed. Ik denk dat dat onhandig verwoord was van degene die dat bericht schreef, geen excuus.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 14:55

Popstra

Re: George Floyd

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 14:58

Hiraeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 14:59

Princess_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 15:00

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 15:01

Resistance schreef:
Gini schreef:

Snap ik goed. Ik denk dat dat onhandig verwoord was van degene die dat bericht schreef, geen excuus.

Dat kan, en natuurlijk filter ik die ene opmerking ook uit een voor de rest uitgebreid bericht.
Maar juist omdat dat soort opmerkingen mij altijd opvalt, omdat je daar dus juist ook blank versus zwart tegenover elkaar zet.

Hiraeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 15:03

Het is prima hoor dat je meer verduidelijking wil over dat citaat, Gini. Ik beredeneer soms een beetje te recht door zee. :j Hoewel ik het wel heb proberen te verduidelijken met het stuk eronder tussen haakjes.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 15:07

Er werd hier gezegd dat je als blanke niet de kans liep vanwege je huidskleur doodgeschoten te worden. Dat klopt, tot je het over white trailerpark trash hebt. Dan loop je opeens tegen al dezelfde problemen en risico's op. Het probleem is dan ook vooral een sociaal economisch probleem. De haves, die hun privileges niet willen delen met de have nots. Mensen van kleur zijn oververtegenwoordigd in de sociaal lagere klassen en daardoor wordt iets wat vooral een sociaal economisch probleem is gezien als een raciaal probleem. Als je als white trailerpark trash geboren wordt, dan ben je echt niet met een zilveren lepel in de mond geboren. Ben je als Barack Obama geboren, dan ben je wel met een zilveren lepel in de mond geboren. Hetzelfde geldt voor een tokkie in Nederland en bijvoorbeeld Gloria Wekker.

En ja het is een heel groot probleem dat mensen van kleur in die lage sociaal economische klassen oververtegenwoordigd zijn. Maar het idee dat je als blanke per definitie met een lepel in de mond geboren wordt, dat klopt niet. Dat is ook voor een blanke afhankelijk van waar je wieg heeft gestaan. Je kan alleen zeggen dat die kans voor een blanke groter is.