Wie denkt net als ik dat Trump niet wordt herkozen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-20 15:30

enzino schreef:
IMANDRA schreef:
Gezien jij blijkbaar fan van trump bent ben ik hier wel benieuwd naar: kan jij een paar dingen opnoemen die Trump goed heeft gedaan? Waarom hij een goede president zou zijn?

Teveel om op te noemen, maar misschien is dit een goede start voor je:
https://www.whitehouse.gov/briefings-st ... rs-office/
(deze is van december 2019, maar er zal ongetwijfeld een nieuwe gemaakt worden binnenkort)
Je bent je ervan bewust dat meneer Trump dat artikel zelf heeft geschreven? Iets zoals wij van WC-eend ;)

Anoniem

Re: Wie denkt net als ik dat Trump niet word herkozen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-20 15:59

Ik neem aan dat ze dat voor hem schrijven.
Maar je vind dat het niet klopt ofzo?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-20 16:01

Vind jij dat het wel klopt?

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-20 16:01

Een iets minder gekleurde bron zou inderdaad wel overtuigender overkomen, Enzino. Zeker als je stelt dat Trump te veel goede dingen heeft gedaan om op te noemen.

Kun je bijvoorbeeld aangeven op welke wijze, met welke concrete maatregelen, Trump heeft bijgedragen aan de economische groei in de VS gedurende zijn ambtsperiode? En dan bedoel ik dat je ook met facts and figures aantoont dat het daadwerkelijk die maatregelen zijn die tot de groei hebben geleid, en dat het dus niet voornamelijk komt doordat Trump het economische tij mee had / heeft.
Lijkt me persoonlijk nogal lastig, maar wie weet.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-20 16:02

enzino schreef:
Ik neem aan dat ze dat voor hem schrijven.
Maar je vind dat het niet klopt ofzo?
En dan namens hem plaatsen? Bijzonder, maar ik geloof je direct.

Geen idee, het is een beste lap tekst. Maar ik lees bijv. wel hoeveel 'nieuwe' banen er bij zijn gekomen, maar niet hoeveel er zijn weg gevallen. Om maar een voorbeeld te noemen. Verder wil ik opmerken dat je, in mijn optiek, behoorlijk selectief het dialoog aan gaat. Jammer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-20 16:35

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-20 16:45

Dat die man zelf gelooft dat hij in zijn eentje verantwoordelijk is voor de groeiende economie, dat geloof ik best.. Maar een weldenkend mens moet toch zien dat het echt niet alleen Amerika is dat het economisch goed deed de afgelopen jaren. De hele wereld kende een enorme groei.
Het zou me niks verbazen als de economie zonder Trump met zijn handelsoorlogen nog harder zou zijn gestegen.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-20 16:54

Het is echt te simpel en gemakkelijk om Trumpstemmers als een stelletje domme nitwits weg te zetten. De VS heeft een heel groot probleem en dat is dat de Amerikaanse droom niet meer bestaat. De Amerikaanse droom is het idee dat als jij je best doet, hard werkt en een eerlijk leven leidt, dat je dan een goed middenklasse leven kan hebben. Die droom is kapot en niet een beetje kapot, die droom ligt volledig aan scherven. Het is niet alleen dat je met hard werken die droom niet meer kan verwezenlijken. Het is ook nog eens dat je met je harde werken je kinderen niet meer in een betere positie dan jezelf kan brengen om die droom te verwezenlijken. Op dit moment zie je namelijk dat de jongere generatie er qua welzijn en welvaart niet meer op vooruit gaat t.o.v. de oudere generatie, maar dat ze er op achteruit gaan.

Je kan boeken volschrijven over de reden waarom dat zo is, maar als Amerikaan kan je een andere Amerikaan niet meer zelf de schuld geven als ze de Amerikaanse droom niet waar kunnen maken. Je best doen, hard werken en eerlijk zijn is niet meer genoeg. Daardoor gaan de Amerikanen kijken wie er wel de schuld van zijn en komen, terecht, bij de overheid uit. Die overheid heeft al veel te lang alleen maar oog voor het kleine groepje rijken waar ze door gesponsord worden. Die overheid is al heel lang niet meer bezig een zo goed mogelijke omgeving voor zijn eigen burgers te vormen. Dat is weliswaar allang voor Obama begonnen, maar je moet helaas constateren dat Obama, ondanks dat hij met de slogan Change gekozen is, daar helemaal niks aan heeft veranderd. Je moet ook constateren dat Hilary Clinton en nu Biden politici zijn die daar vooral namens die sponsors zitten. De Amerikanen willen verandering, daarom is Sanders zo populair en dat is waarom heel veel Amerikanen voor Trump kozen, hij was tenminste anders.

Nou na vier jaar Trump, kunnen we wel constateren dat Trump zinnige keuze was om het land te veranderen. Ten eerste is Trump zelf één van die sponsoren, maar daarnaast zit Trump er voor Trump en niet voor het Amerikaanse volk. Helaas moet je ook constateren dat Biden niet zo'n goede kandidaat is, Biden is ook een carrière politicus, die met zijn stemgedrag zijn sponsors heeft bediend. Maar desondanks is hij op dit moment de betere keuze. Trump is zo megalomaan dat hij het hele land in chaos stort, hij zaait verdeeldheid, omdat hij denkt dat wij-zij denken hem meer stemmen oplevert en hij vindt gelijk krijgen belangrijker dan gelijk hebben.
Maar misschien moeten we ook accepteren dat veranderingen niet aan de top bij de president beginnen. Maar dat ze op een lager niveau in de verschillende staten, counties en steden beginnen.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-20 17:02

Shadow0 schreef:
Enzino: wat spreekt jou specifiek aan? Wat maakt dat jij vindt dat hij het goed doet? Want nu haal je wel Trumps propaganda aan, maar jij blijft er zo buiten.

Dit ja. Had eigenlijk gehoopt dat je in je eigen woorden wat zou vertellen in plaats van linkjes neerkwakken en roepen ‘kijk hier maar’. Prima als je het linkje ondersteunend gebruikt aan je eigen betoog, maar niet áls betoog.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-20 21:52

Karl66, interessante post, maar toch zie je bv hier in Europa ook dat onze jongere generatie er niet echt op vooruit gaat. Maar hier gaan de meeste mensen er heel anders mee om.
Wat ik vooral niet slim vind aan de manier waarop Trump het land uit de crisis probeert te krijgen/houden, koste wat kost.. ze zijn volop geld aan het bijprinten. De staatsschuld stijgt en stijgt daar, zelfs tijdens die enorm goede economische periode. In Europa en vooral Nederland is die staatsschuld flink gezakt.
Je kan niet geld blijven bijdrukken, en onbeperkte schulden blijven opbouwen. Dus wat dat betreft is Trump gewoon de slechtste zakenman ooit. Kijkt totaal niet naar de toekomst, alleen naar zichzelf en als het binnen zijn eigen regeerperiode maar goed gaat. Daar zijn mensen totaal niet mee geholpen, en ik vind het jammer dat zo veel mensen dat niet zien.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-20 22:31

mysa schreef:
Lijkt zo te zien vooral economisch gericht. De economie zat al tien jaar in de lift.

En nu, ten gevolge van Corona, klopt dit lijstje niet meer.
Met zijn aantreden als president profiteerde hij aanzienlijk van de aantrekkende economie.
Nu is de werkeloosheid enorm gestegen en maar afwachten hoe Trump nu het tij kan keren.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-20 22:40

Electra63 schreef:
mysa schreef:
Lijkt zo te zien vooral economisch gericht. De economie zat al tien jaar in de lift.

En nu, ten gevolge van Corona, klopt dit lijstje niet meer.
Met zijn aantreden als president profiteerde hij aanzienlijk van de aantrekkende economie.
Nu is de werkeloosheid enorm gestegen en maar afwachten hoe Trump nu het tij kan keren.
Huh? Maar in zijn twh-bericht stond juist dat hij voor meer werkgelegenheid verantwoordelijk was?

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-20 22:51

8nnemiek schreef:
Karl66, interessante post, maar toch zie je bv hier in Europa ook dat onze jongere generatie er niet echt op vooruit gaat. Maar hier gaan de meeste mensen er heel anders mee om.
Wat ik vooral niet slim vind aan de manier waarop Trump het land uit de crisis probeert te krijgen/houden, koste wat kost.. ze zijn volop geld aan het bijprinten. De staatsschuld stijgt en stijgt daar, zelfs tijdens die enorm goede economische periode. In Europa en vooral Nederland is die staatsschuld flink gezakt.
Je kan niet geld blijven bijdrukken, en onbeperkte schulden blijven opbouwen. Dus wat dat betreft is Trump gewoon de slechtste zakenman ooit. Kijkt totaal niet naar de toekomst, alleen naar zichzelf en als het binnen zijn eigen regeerperiode maar goed gaat. Daar zijn mensen totaal niet mee geholpen, en ik vind het jammer dat zo veel mensen dat niet zien.

Wij gaan de VS dan ook snel achterna met het neoliberalisme. Het gaat goed met Nederland, qua welvaart zitten de laatste jaren flink in de lift, alleen verdwijnt die welvaart naar een klein groepje, die het al heel goed heeft en de grote meerderheid, die merkt er weinig van. Wat dat betreft is het ook een les voor ons.

En dan lees je dat minister de Jonge de vrije markt werking in de zorg terug wil dringen en meer regie bij de overheid wil leggen. En daar word ik dan wel weer blij van, ook al is het maar een heel klein eerste stapje weg van het neoliberale marktdenken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-20 05:18

Shadow0 schreef:
Enzino: wat spreekt jou specifiek aan?

Zijn stijl spreekt mij het meeste aan. De manier van communiceren, hoe hij dwars door alle BS heen steekt en als een lasergestuurde raket zijn tegenstanders opblaast. Altijd een weerwoord klaar en er valt geen speld tussen te krijgen. Je zou het als arrogant kunnen bestempelen, maar gezien zijn positie (machtigste man ter wereld) lijkt me dat niet vreemd. Hij is een leider waar ik naar kan wijzen als voorbeeld van enkele eigenschappen die meer mensen zouden moeten hebben.

Askja schreef:
Kun je bijvoorbeeld aangeven op welke wijze, met welke concrete maatregelen, Trump heeft bijgedragen aan de economische groei in de VS gedurende zijn ambtsperiode? En dan bedoel ik dat je ook met facts and figures aantoont dat het daadwerkelijk die maatregelen zijn die tot de groei hebben geleid, en dat het dus niet voornamelijk komt doordat Trump het economische tij mee had / heeft.

Gaat het zin hebben om concrete maatregelen te noemen? Zeg eens eerlijk, als ik met 3 hele goede punten aankom, waar jij het mee eens bent, vind je Trump dan opeens een goede president? Of wil je gewoon dolgraag een discussie starten om een discussie te hebben? Hoe hoog schat jij de kans in dat jij van mening veranderd? 1%? 0.1%? Nog lager? Want je zegt zelf al:
Askja schreef:

Jouw mening staat toch al lang vast? Er is niets dat dat zal doen veranderen. Jij hebt een haat voor Trump en zal alles wat hij doet vanuit die achtergrond bekijken. Maar dat is toch ook niet erg? We kunnen toch gewoon naar dezelfde dingen kijken en er onze eigen interpretatie aan geven en het niet met elkaar eens zijn? Ik hoef jou toch niet te overtuigen, en jij mij toch ook niet?

Ailill schreef:
Verder wil ik opmerken dat je, in mijn optiek, behoorlijk selectief het dialoog aan gaat. Jammer.

Misschien is dat wel omdat er op een post 5+ reacties komen met vragen, waarvan sommige een betoog met bronvermelding willen zien en andere sluitend bewijs met facts and figures dat bepaalde beleidsmaatregelen aantoonbare positieve resultaten op de economie hebben gehad. De enige manier om dat aan te pakken is de standaard bokt-discussie manier: google naar een artikel en herschrijf dat als zijnde mijn woorden, waarna de vrager op google gaat zoeken naar een weerwoord en dat post als zijnde zijn/haar woorden. Lijkt mij niet heel productief.

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-20 07:18

Ik vind het bijzonder dat je anderen verwijt niet van gedachten te zullen veranderen terwijl er al enorm vaak bewijs is geleverd dat hij het helemaal niet goed doet. Lijkt me een beetje pot verwijt de ketel eigenlijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-20 07:43

Rinske schreef:
Ik vind het bijzonder dat je anderen verwijt niet van gedachten te zullen veranderen terwijl er al enorm vaak bewijs is geleverd dat hij het helemaal niet goed doet. Lijkt me een beetje pot verwijt de ketel eigenlijk.

Mijn verwijt is dat mensen om betogen en bewijzen vragen maar 0.0 intentie hebben hun mening te veranderen. Ik geef juist aan dat het helemaal niet nodig is om elkaar te overtuigen, dat we gewoon naar dezelfde dingen kunnen kijken en er onze eigen invulling aan geven. Nog steeds pot en ketel of valt dat wel mee?

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-20 09:36

Ik denk ook niet dat het ´t doel is om mensen van mening te laten veranderen, van beide kanten niet? Er wordt alleen gevraagd naar het waarom. Jij geeft aan dat dat komt door zijn manier van communiceren dat je hem geweldig vindt. Dan denk ik, ok, hij praat als een 6-jarige, stampvoet boos weg bij kritische vragen (en ja, je moet daar ook mee om kunnen gaan als president), hij ontslaat iedereen die het niet met hem eens is, zet het leger in tegen zijn eigen inwoners. Stuurt meer dan 200 tweets per dag (heeft die man niks beters te doen als president? ). Hij roept het hardst dat er grote fraude is bij mail in ballots terwijl hij zelf ook stemt per mail in ballot en er nooit fraude is bewezen.

Ik vraag me af of er dan niet een belletje gaat rinkelen dat het niet positief is wat die man doet. Wat hij doet is precies wat dictators doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-20 09:44

Rinske schreef:
Ik vraag me af of er dan niet een belletje gaat rinkelen dat het niet positief is wat die man doet.

Die voorbeelden die jij noemt is toch JOUW MENING en geen feit?
En als ik die mening niet deel, kom ik toch niet automatisch bij een rinkelend belletje uit?

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-20 09:46

We praten langs elkaar heen. Dat komt omdat het een forum is. In een gesprek of vergadering (als er een goede voorzitter is) kun je minder gemakkelijk je eigen riedeltje afdraaien zonder op de inhoud van de vorige spreker in te gaan.

Dus eigenlijk, met de hierboven staande post als voorbeeld:
-Hij praat als een 6-jarige, stuurt 200 tweets per dag.

Dan zou het leuk zijn als Enzino zou reageren met bijvoorbeeld: dat kinderlijke is een pose, dat doet hij omdat het een groot deel van het electoraat aanspreekt. (ik noem maar wat dus hè).

- Hij twittert zo veel omdat hij daar een heel groot publiek mee bereikt, tussendoor werkt hij ongelooflijk hard.

Waarna Rinske dan weer op die stellingen in kan gaan.
- We moeten het in een democratie dus hebben van de simpelen van ziel? Het overgrote deel dat zich niet aangesproken voelt door dit soort communicatie moet zich maar beperken tot het stemhokje?
-Hoe weet je dat hij zo hard werkt en hoe geeft hij invulling aan zijn werk, is er een documentaire die hem een hele dag volgt? En zijn twitter-berichten niet veel meer dan oneliners waarin de inhoud niet of nauwelijks aan bod komt.

Nou ja, zo ongeveer lijkt me een vruchtbare discussie te verlopen. Maar dat kan dus niet op een forum.

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-20 09:51

enzino schreef:
Rinske schreef:
Ik vraag me af of er dan niet een belletje gaat rinkelen dat het niet positief is wat die man doet.

Die voorbeelden die jij noemt is toch JOUW MENING en geen feit?
En als ik die mening niet deel, kom ik toch niet automatisch bij een rinkelend belletje uit?

Nee, dat hij meer dan 200 tweets verstuurt is gewoon een feit? Dat hij mensen ontslaat die niet vóór hem zijn is gewoon een feit? Dat hij wegloopt bij kritische vragen staat gewoon op video dus is gewoon een feit? Dat hij het leger inzet tegen zijn eigen burgers is gewoon een feit? Dat hij de straten in DC met geweld schoon laat vegen voor een foto op met de bijbel terwijl die mensen vreedzaam stonden te demonstreren is gewoon een feit? Dat hij roept dat mail in ballots frauduleus zijn terwijl dat niet zo is plus hij zelf ook stemt per mail is gewoon een feit? En dat hij praat als een kind is ook allang onderzocht dus ook een feit :) .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-20 10:13

Rinske schreef:
Ik denk ook niet dat het ´t doel is om mensen van mening te laten veranderen, van beide kanten niet? Er wordt alleen gevraagd naar het waarom. Jij geeft aan dat dat komt door zijn manier van communiceren dat je hem geweldig vindt. Dan denk ik, ok, [...]

Het waarom heb ik gegeven en jij bent het er blijkbaar niet mee eens.
Dat is toch okay?
Wat wil je verder nog bereiken?

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-20 10:14

enzino schreef:
Shadow0 schreef:
Enzino: wat spreekt jou specifiek aan?

Zijn stijl spreekt mij het meeste aan. De manier van communiceren, hoe hij dwars door alle BS heen steekt en als een lasergestuurde raket zijn tegenstanders opblaast. Altijd een weerwoord klaar en er valt geen speld tussen te krijgen. Je zou het als arrogant kunnen bestempelen, maar gezien zijn positie (machtigste man ter wereld) lijkt me dat niet vreemd. Hij is een leider waar ik naar kan wijzen als voorbeeld van enkele eigenschappen die meer mensen zouden moeten hebben.

Askja schreef:

Gaat het zin hebben om concrete maatregelen te noemen? Zeg eens eerlijk, als ik met 3 hele goede punten aankom, waar jij het mee eens bent, vind je Trump dan opeens een goede president? Of wil je gewoon dolgraag een discussie starten om een discussie te hebben? Hoe hoog schat jij de kans in dat jij van mening veranderd? 1%? 0.1%? Nog lager? Want je zegt zelf al:
Askja schreef:

Jouw mening staat toch al lang vast? Er is niets dat dat zal doen veranderen. Jij hebt een haat voor Trump en zal alles wat hij doet vanuit die achtergrond bekijken. Maar dat is toch ook niet erg? We kunnen toch gewoon naar dezelfde dingen kijken en er onze eigen interpretatie aan geven en het niet met elkaar eens zijn?

Ik heb geen haat voor Trump want ik ken de man niet persoonlijk. Ik heb wel een grote afkeer van de wijze waarop hij zich als president en publiek persoon profileert, namelijk als een vrouwonvriendelijke bully die alles en iedereen die ook maar een greintje kritiek op hem heeft uitmaakt voor leugenaar. Die geen enkel blijk geeft van enige zelfreflectie of enige medemenselijkheid. Hetgeen ook doorwerkt in zijn beleid, en wat er m.i. voor gezorgd heeft dat de al aanwezige culturele en raciale tegenstellingen in de VS enorm op scherp zijn gezet (ik vind het bijzonder dat jij dit blijkbaar ziet als sterk no nonsense leiderschap, maar dat is uiteraard je goed recht. Zelf vind ik een goede leider iemand die 'harde' en 'zachte' kwaliteiten in zich verenigt).
Hij heeft daarnaast de coronacrisis dramatisch aangepakt en zich belachelijk gemaakt met uitspraken over medicatie en ontsmettingsmiddelen.

De economie van de VS is onder zijn bewind in eerste instantie gegroeid, tot Corona doet in het eten gooide.
Het kan best zijn die economische groei, en de daarbij behorendecdalende werkloosheidscijfers, wel degelijk deels op het conte van de regering-Trump te schrijven zijn. Daar zou ik best wat facts and figures over willen zien. En als die duidelijk maken dat Trump in dit opzicht inderdaad een positieve invloed heeft gehad (waar ik op dit moment niet van overtuigd ben), waarom zou ik hem daarvoor niet de credits geven?
Dat kan en wil ik namelijk best doen, het zal alleen niet mijn over all oordeel over Trump in positieve zin bijstellen, daarvoor staan er voor mij te veel negatieve dingen tegenover.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-20 10:18

Shadow0 schreef:
Enzino, je beheerst het 'both sides' erg goed, maar je gebruikt het steeds om ruimte te maken voor een president die openlijk geweld tegen zijn eigen volk aanmoedigt.

Nou ja, hij moedigt alleen openlijk geweld aan tegen een deel van zijn eigen volk. Zolang dat niet het deel is waaronder hij veel stemmen verwacht te krijgen, en hij de angst voor/afkeer tegen dat deel van zijn bevolking weet te vergroten onder het deel wat wél mogelijk op hem stemt, dan kan dit hem zomaar in de kaart spelen.

Vergeet niet dat een verenigde of verdeelde bevolking voor hem (waarschijnlijk) geen doelen op zich zijn, maar slechts middelen om de eigenlijke doelen - herverkiezing en meer invloed voor zijn belangrijkste sponsoren - te bereiken.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-20 11:12

Askja schreef:
Ik heb geen haat voor Trump want ik ken de man niet persoonlijk. Ik heb wel een grote afkeer van de wijze waarop hij zich als president en publiek persoon profileert, namelijk als een vrouwonvriendelijke bully die alles en iedereen die ook maar een greintje kritiek op hem heeft uitmaakt voor leugenaar. Die geen enkel blijk geeft van enige zelfreflectie of enige medemenselijkheid. Hetgeen ook doorwerkt in zijn beleid, en wat er m.i. voor gezorgd heeft dat de al aanwezige culturele en raciale tegenstellingen in de VS enorm op scherp zijn gezet (ik vind het bijzonder dat jij dit blijkbaar ziet als sterk no nonsense leiderschap, maar dat is uiteraard je goed recht. Zelf vind ik een goede leider iemand die 'harde' en 'zachte' kwaliteiten in zich verenigt).
Hij heeft daarnaast de coronacrisis dramatisch aangepakt en zich belachelijk gemaakt met uitspraken over medicatie en ontsmettingsmiddelen.

Dit dus. Daarnaast vind ik het een soort wereldwijd signaal afgeven dat dit soort macho bully gedrag ok is in de vrije westerse wereld. Je kan rustig president worden als je vrouwen bij de pussy grabt, een compleet gebrek aan zelfreflectie hebt, stelselmatig liegt, raciaal profileert (en daar zelfs beleid op maakt), dictatoriaal gedrag vertoont (media sturen, critici ontslaan en of monddood maken) en op geen enkele wijze verantwoordelijkheid neemt voor je (wan)daden. Allemaal eigenschappen die imho niet passen bij een goede leider. Ik denk dat dit soort leiders bedrijven ook weinig goed doen.

Wat je zegt over recht door de bullshit heen ben ik wel nieuwsgierig naar. Ik heb het vaker gehoord - hij doet alles anders dan anderen. Maar waarom is dat zoveel beter? En wat was er zo vreselijk slecht in Amerika wat Trump wel even gaan zou verbeteren? Textbook populisme - je maakt het volk wijs dat het heel slecht gaat en dat jij het wel even "beter" gaat maken. In Nederland ook populair met partijen die vrijwel altijd ten onder gaan aan wanbeleid, ruzies en in de praktijk geen klap veranderen en vooral polariseren. Leren we daar nou nooit van?

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-20 11:16

Alleen bestaat de bevolking van de VS grofweg uit drie delen. De democraten, die nooit voor hem zullen stemmen, maar die nu zeker wel voor de tegenkandidaat gaan stemmen. Wat in het geval van Hilary Clinton voor een deel niet gebeurde, omdat de Sanders-aanhangers niet voor haar wilden stemmen. Dan heb je de republikeinen, die wat er ook gebeurd toch wel voor hem gaan stemmen. Al begint hij daar ook wel tegen een aantal problemen aan te lopen, waardoor de kans dat ze überhaupt naar de stembus gaan kleiner wordt. Een aantal orthodox christelijke leiders hebben zich een poosje geleden tegen hem uitgesproken en de diehard 2A community vindt hem veel te soft.
En dan heb je nog het zwevende midden, die zowel democratisch als republikeins kunnen kiezen. En dat is nou net niet de bevolkingsgroep die niet zo gelukkig wordt van de polarisatie. Hij kan wel proberen om de orthodoxe christelijke groep terug in het hok te krijgen met een wet die het verbieden van medische discriminatie voor LHBT+ personen afschaft. Maar tegelijkertijd vervreemdt hij daarmee het midden van zich. Als je je dan realiseert dat de republikeinen, in tegenstelling tot de democraten, heel sterk geneigd zijn om toch maar voor de eigen kandidaat te gaan stemmen, onafhankelijk van hun mening over die kandidaat, is de kans groot dat die polarisatie vooral stemmen kost.

En om het dan nog wat ingewikkelder te maken, het gaat er helemaal niet om wat alle democraten doen of wat alle republikeinen doen of wat alle zwevende stemmers gaan doen. Het gaat om een redelijk selecte groep in een aantal swingstaten, die het verschil gaan maken. En om dat op een zinnige manier te kunnen voorspellen, daarvoor moet je echt een goed ingevoerde specialist in deze materie zijn. en wat die specialisten zeggen is dat Trump het gewoon op staatsniveau gewoon slechter doet dan in 2016. En ja, daar moet je nog steeds de nodige kanttekeningen bij plaatsen vijf maanden voor de verkiezingen. Maar het tot nu toe gevoerde beleid heeft de kiezers blijkbaar niet overtuigd.