Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Ailill schreef:Ik begin dankzij dit topic, helaas, de term victim blaming iets beter te begrijpen.
Loretta schreef:Er zijn zoveel serieuze problemen in de maatschappij dat het belachelijk is om een discussie te houden over de kleur van zwarte Piet. Sinterklaas is een kinderfeest maar het zijn voornamelijk volwassenen die zich kinderachtig gedragen. Voordat ik nu te horen krijg dat ik racisme zou ontkennen. Stel je als tegenstander van zwarte Piet nu eens de vraag of het alledaags racisme nu zal verdwijnen als zwarte piet verdwenen is?
Dat hele geruzie over zwarte piet gaat echt helemaal nergens meer over.
Ailill schreef:Ik begin dankzij dit topic, helaas, de term victim blaming iets beter te begrijpen.
MCE schreef:_San87_ schreef:Beetje jammer dat er nu geridiculiseerd wordt.
Sorry, geen van deze vervoegingen zijn van toepassing
ridiculiseerde (verl.tijd enkelv.) Vervoegingen: heeft geridiculiseerd (volt.deelw.) Lachen met iemand of iets, een uiting van superioriteit, een commentaar geven op de onvolmaaktheid en de gebrekkigheid van anderen.
zag alleen in mijn verbeelding de hoofden van deze twee uitvinders
Magrathea schreef:Loretta schreef:Er zijn zoveel serieuze problemen in de maatschappij dat het belachelijk is om een discussie te houden over de kleur van zwarte Piet. Sinterklaas is een kinderfeest maar het zijn voornamelijk volwassenen die zich kinderachtig gedragen. Voordat ik nu te horen krijg dat ik racisme zou ontkennen. Stel je als tegenstander van zwarte Piet nu eens de vraag of het alledaags racisme nu zal verdwijnen als zwarte piet verdwenen is?
Ik dacht heel even dat we het met elkaar eens waren. Ook ik vind dit namelijk een idiote geëscaleerde discussie.
Ik kan er namelijk niet bij met mijn hoofd dat je zo hard moet doordrammen over een kinderfeestje. Pas zwarte piet aan. Probleem opgelost.
Magrathea schreef:Loretta schreef:Er zijn zoveel serieuze problemen in de maatschappij dat het belachelijk is om een discussie te houden over de kleur van zwarte Piet. Sinterklaas is een kinderfeest maar het zijn voornamelijk volwassenen die zich kinderachtig gedragen. Voordat ik nu te horen krijg dat ik racisme zou ontkennen. Stel je als tegenstander van zwarte Piet nu eens de vraag of het alledaags racisme nu zal verdwijnen als zwarte piet verdwenen is?
Ik dacht heel even dat we het met elkaar eens waren. Ook ik vind dit namelijk een idiote geëscaleerde discussie.
Ik kan er namelijk niet bij met mijn hoofd dat je zo hard moet doordrammen over een kinderfeestje. Pas zwarte piet aan. Probleem opgelost.
Waves schreef:Cer, ik ken jou niet maar ik begrijp dat je voor zwarte piet bent.
Kan je mij nou 1 goede reden geven waarom zwarte piet zwart moet blijven
En dan met de kinderen als belangrijkste belanghebbenden in je achterhoofd.
Ik stel deze vraag al jaren maar ik krijg er geen antwoord op. Misschien van jou wel?
Cer schreef:Je stelt vragen/trekken zaken in twijfel/wil niet iets direct voor waar aannemen. Wat op zich prima is.Ailill schreef:Ik begin dankzij dit topic, helaas, de term victim blaming iets beter te begrijpen.
Ik ben dan wel benieuwd hoe dat komt.. Noem mij naief, maar ik ben oprecht benieuwd.
Ik kan me een aantal dingen zeker wel voorstellen, maar wat ik zelf lastig vind in een gesprek of discussie zijn zaken die 'open' gelaten worden of overgelaten worden aan eigen interpretatie. Ik snap dat dat een hele gangbare manier is waarop mensen communiceren maar persoonlijk vind ik dat wat lastig.
Ik ben dan meer van het NIVEA verhaal![]()
Vooral als er niet gewezen wordt naar een context, dan worden zaken imo niet duidelijker..
Waves schreef:Cer, ik ken jou niet maar ik begrijp dat je voor zwarte piet bent.
Ik stel deze vraag al jaren maar ik krijg er geen antwoord op. Misschien van jou wel?
Waves schreef:Waves schreef:Cer, ik ken jou niet maar ik begrijp dat je voor zwarte piet bent.
Of Loretta misschien?
Ailill schreef:Je stelt vragen/trekken zaken in twijfel/wil niet iets direct voor waar aannemen. Wat op zich prima is.
Citaat:Ik vraag me dan vervolgens af welke moeder in hemelsnaam zo'n actie zou ondernemen, in het bijzijn van haar dochter - wat, en dat ben ik met je eens, geen leuke ervaring voor haar dochter is? Ja die mevrouw is fel en behoorlijk pittig in haar woorden, maar als ze daadwerkelijk gelijk heeft, heb ik een hoop respect voor haar.
Citaat:En dan heb ik het nog niet eens over de reactie van dat echtpaar, of eigenlijk het ontbreken van een reactie. Of de uitspraak die jij, geloof ik, maakte: Dat zoiets niet online hoeft/mensen dat onderling moeten oplossen. Dat is nu net het hele probleem: Als iedereen dit blijft ontkennen (los van of dit specifieke geval waar is) en de kop in het zand steken, blijf je zulke problemen houden.
Citaat:Weglopen/je hoofd buigen is soms de beste aanval, maar in dit geval zeer zeker niet.
Loretta schreef:Dat filmpje is over de 3000 keer gedeeld. We weten niet eens zeker of het waar is maar deze vrouw wordt nu wel aan de digitale schandpaal genageld. En als het even tegen zit staat haar adres dadelijk ook nog online. Dit kan in principe iedereen overkomen. Wie zegt mij dat deze filmende mevrouw niet gewoon twee willekeurige reizigers heeft uitgezocht of dat ze het misschien wel een gesprek volledig uit zijn context heeft getrokken.
ravellie schreef:Loretta schreef:Dat filmpje is over de 3000 keer gedeeld. We weten niet eens zeker of het waar is maar deze vrouw wordt nu wel aan de digitale schandpaal genageld. En als het even tegen zit staat haar adres dadelijk ook nog online. Dit kan in principe iedereen overkomen. Wie zegt mij dat deze filmende mevrouw niet gewoon twee willekeurige reizigers heeft uitgezocht of dat ze het misschien wel een gesprek volledig uit zijn context heeft getrokken.
Idd
Wat een schandelijk filmpje
Zoals die vrouw tekeer gaat ( het zal je moeder zijn).
Zo zie je maar weer hoe gevaarlijk social media is, iemand gaat als een .... tekeer en voor je het weet zit je aan de publieke schandpaal.
Loretta schreef:Ik ben niet voor of tegen zwarte piet. Mij maakt het helemaal niets uit welke kleur hij heeft.
Ik begrijp ook best dat donkere mensen zich heel onprettig voelen bij een figuur als zwarte piet maar het blijft slechts een klein onderdeeltje van het hele racisme.
Het probleem dat veel blanke mensen met de afschaffing van zwarte piet hebben is het gevoel dat ze zich niet meer herkennen in hun eigen land. Een gevoel dat alles van hun afgepakt wordt en ook een angst voor waar het heen gaat in de toekomst. Sommige mensen zijn echt serieus bang dat de donkere mensen hier straks de dienst uit gaan maken en dat hun dan moeten gehoorzamen. Deze gevoelens liggen ook diep en door hier volledig aan voorbij te gaan kom je niets dichter bij een oplossing.
Laat ik duidelijk zijn, dit zijn niet mijn persoonlijke gevoelens, maar dit is wat ik uit mijn nabije omgeving hoor.
Loretta schreef:Emmaa_ schreef:Serieus? En een oude vrouw die een klein kind racistisch bejegend is prima?
Waar zie jij in het filmpje dat die vrouw dat doet?
Loretta schreef:Waves schreef:
Of Loretta misschien?
Ik ben niet voor of tegen zwarte piet. Mij maakt het helemaal niets uit welke kleur hij heeft.
Ik begrijp ook best dat donkere mensen zich heel onprettig voelen bij een figuur als zwarte piet maar het blijft slechts een klein onderdeeltje van het hele racisme.
Het probleem dat veel blanke mensen met de afschaffing van zwarte piet hebben is het gevoel dat ze zich niet meer herkennen in hun eigen land. Een gevoel dat alles van hun afgepakt wordt en ook een angst voor waar het heen gaat in de toekomst. Sommige mensen zijn echt serieus bang dat de donkere mensen hier straks de dienst uit gaan maken en dat hun dan moeten gehoorzamen. Deze gevoelens liggen ook diep en door hier volledig aan voorbij te gaan kom je niets dichter bij een oplossing.
Laat ik duidelijk zijn, dit zijn niet mijn persoonlijke gevoelens, maar dit is wat ik uit mijn nabije omgeving hoor.