Sinterklaas was toch ooit leuk voor iedereen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ailill

Re: Sinterklaas was toch ooit leuk voor iedereen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-19 14:50

Ik begin dankzij dit topic, helaas, de term victim blaming iets beter te begrijpen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-19 14:50

Ailill schreef:
Ik begin dankzij dit topic, helaas, de term victim blaming iets beter te begrijpen.

Ja, ik wou het niet zeggen maar damn.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-19 14:55

Ailill schreef:

Ik ben dan wel benieuwd hoe dat komt.. Noem mij naief, maar ik ben oprecht benieuwd.

Ik kan me een aantal dingen zeker wel voorstellen, maar wat ik zelf lastig vind in een gesprek of discussie zijn zaken die 'open' gelaten worden of overgelaten worden aan eigen interpretatie. Ik snap dat dat een hele gangbare manier is waarop mensen communiceren maar persoonlijk vind ik dat wat lastig.
Ik ben dan meer van het NIVEA verhaal :)

Vooral als er niet gewezen wordt naar een context, dan worden zaken imo niet duidelijker..

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-19 14:56

Loretta schreef:
Er zijn zoveel serieuze problemen in de maatschappij dat het belachelijk is om een discussie te houden over de kleur van zwarte Piet. Sinterklaas is een kinderfeest maar het zijn voornamelijk volwassenen die zich kinderachtig gedragen. Voordat ik nu te horen krijg dat ik racisme zou ontkennen. Stel je als tegenstander van zwarte Piet nu eens de vraag of het alledaags racisme nu zal verdwijnen als zwarte piet verdwenen is?

Dat hele geruzie over zwarte piet gaat echt helemaal nergens meer over.

Ik dacht heel even dat we het met elkaar eens waren. Ook ik vind dit namelijk een idiote geëscaleerde discussie.
Ik kan er namelijk niet bij met mijn hoofd dat je zo hard moet doordrammen over een kinderfeestje. Pas zwarte piet aan. Probleem opgelost.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-19 14:57

Ailill schreef:

Helaas heel veel ervaring mee.

MCE schreef:
_San87_ schreef:
Beetje jammer dat er nu geridiculiseerd wordt.

Sorry, geen van deze vervoegingen zijn van toepassing

ridiculiseerde (verl.tijd enkelv.) Vervoegingen: heeft geridiculiseerd (volt.deelw.) Lachen met iemand of iets, een uiting van superioriteit, een commentaar geven op de onvolmaaktheid en de gebrekkigheid van anderen.

zag alleen in mijn verbeelding de hoofden van deze twee uitvinders

Ja, google nog eens. Het betekent ook belachelijk maken en chargeren. Wat je aan het doen bent met je comments over Edison en Bell.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-19 14:58

Magrathea schreef:
Loretta schreef:
Er zijn zoveel serieuze problemen in de maatschappij dat het belachelijk is om een discussie te houden over de kleur van zwarte Piet. Sinterklaas is een kinderfeest maar het zijn voornamelijk volwassenen die zich kinderachtig gedragen. Voordat ik nu te horen krijg dat ik racisme zou ontkennen. Stel je als tegenstander van zwarte Piet nu eens de vraag of het alledaags racisme nu zal verdwijnen als zwarte piet verdwenen is?

Ik dacht heel even dat we het met elkaar eens waren. Ook ik vind dit namelijk een idiote geëscaleerde discussie.
Ik kan er namelijk niet bij met mijn hoofd dat je zo hard moet doordrammen over een kinderfeestje. Pas zwarte piet aan. Probleem opgelost.

Dit inderdaad. Het erkennen dat er een probleem is duurt wel erg lang, echter.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-19 15:07

Wat mij opvalt in de reacties van diverse mensen is dat het begrip in deze kwestie wat hun betreft voornamelijk van één kant moet komen. En dat is dus niet van hun kant (= witte doorsnee Nederlander).
Ofwel: de ander moet maar slikken en zich aanpassen.

Terwijl, wat stelt het nou helemaal voor dat een traditie aangepast wordt aan de huidige tijdgeest en maatschappij? Wat word jij daar als persoon nou slechter van?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-19 15:08

_San87_
Ja, google nog eens. Het betekent ook belachelijk maken en chargeren. Wat je aan het doen bent met je comments over Edison en Bell.

ja, dan geef ik u graag het gelijk

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-19 15:08

Magrathea schreef:
Loretta schreef:

Prima idee. Alleen gaat het over veel meer dan de kleur van Zwarte piet.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-19 15:11

Maar het is wel een stap in de goede richting.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-19 15:14

In dit topic niet, toch?

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-19 15:15

Cer, ik ken jou niet maar ik begrijp dat je voor zwarte piet bent.

Kan je mij nou 1 goede reden geven waarom zwarte piet zwart moet blijven
En dan met de kinderen als belangrijkste belanghebbenden in je achterhoofd.

Ik stel deze vraag al jaren maar ik krijg er geen antwoord op. Misschien van jou wel?

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-19 15:16

Waves schreef:

Ik stel deze vraag al jaren maar ik krijg er geen antwoord op. Misschien van jou wel?

Of Loretta misschien?

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-19 15:16

Cer schreef:
Ailill schreef:

Ik ben dan wel benieuwd hoe dat komt.. Noem mij naief, maar ik ben oprecht benieuwd.

Ik kan me een aantal dingen zeker wel voorstellen, maar wat ik zelf lastig vind in een gesprek of discussie zijn zaken die 'open' gelaten worden of overgelaten worden aan eigen interpretatie. Ik snap dat dat een hele gangbare manier is waarop mensen communiceren maar persoonlijk vind ik dat wat lastig.
Ik ben dan meer van het NIVEA verhaal :)

Vooral als er niet gewezen wordt naar een context, dan worden zaken imo niet duidelijker..
Je stelt vragen/trekken zaken in twijfel/wil niet iets direct voor waar aannemen. Wat op zich prima is.

Ik vraag me dan vervolgens af welke moeder in hemelsnaam zo'n actie zou ondernemen, in het bijzijn van haar dochter - wat, en dat ben ik met je eens, geen leuke ervaring voor haar dochter is? Ja die mevrouw is fel en behoorlijk pittig in haar woorden, maar als ze daadwerkelijk gelijk heeft, heb ik een hoop respect voor haar.

En dan heb ik het nog niet eens over de reactie van dat echtpaar, of eigenlijk het ontbreken van een reactie. Of de uitspraak die jij, geloof ik, maakte: Dat zoiets niet online hoeft/mensen dat onderling moeten oplossen. Dat is nu net het hele probleem: Als iedereen dit blijft ontkennen (los van of dit specifieke geval waar is) en de kop in het zand steken, blijf je zulke problemen houden.

Weglopen/je hoofd buigen is soms de beste aanval, maar in dit geval zeer zeker niet.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-19 15:20

Waves schreef:

Waves, ik ken jou ook niet, maar dat geeft niet.

En nee, ik ben niet voor zwarte piet, en ik heb geen idee waar je dat vandaan haalt... :n

Over aannames gesproken :')

NB, ik heb zowieso niets met de Sinterklaasviering. Wij hadden vroeger geen schoorsteen dus piet kon niet bij ons naar binnen :') Wij hebben Piet wel op visite gehad, maar dat kan ik me niet meer herinneren. Maar toen ik de leeftijd van suprises en gedichten kreeg, ben ik afgehaakt, ik heb de creativiteit van een baksteen dus sja...

Oh, dus ik kan je vraag waarom zwarte piet moet blijven, niet beantwoorden. Van mij hoeft dat nl niet.. Ik vind roetveeg prima (maar dan wel dat er een beetje werk aan is besteed), kleurtjes ook leuk, maar stiekem vind ik de glitterpieten het leukst :j (dat staat ook al een paar keer in dit topic)

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-19 15:24

Waves schreef:
Waves schreef:

Of Loretta misschien?

Ik ben niet voor of tegen zwarte piet. Mij maakt het helemaal niets uit welke kleur hij heeft.
Ik begrijp ook best dat donkere mensen zich heel onprettig voelen bij een figuur als zwarte piet maar het blijft slechts een klein onderdeeltje van het hele racisme.

Het probleem dat veel blanke mensen met de afschaffing van zwarte piet hebben is het gevoel dat ze zich niet meer herkennen in hun eigen land. Een gevoel dat alles van hun afgepakt wordt en ook een angst voor waar het heen gaat in de toekomst. Sommige mensen zijn echt serieus bang dat de donkere mensen hier straks de dienst uit gaan maken en dat hun dan moeten gehoorzamen. Deze gevoelens liggen ook diep en door hier volledig aan voorbij te gaan kom je niets dichter bij een oplossing.

Laat ik duidelijk zijn, dit zijn niet mijn persoonlijke gevoelens, maar dit is wat ik uit mijn nabije omgeving hoor.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-19 15:26

Ailill schreef:
Je stelt vragen/trekken zaken in twijfel/wil niet iets direct voor waar aannemen. Wat op zich prima is.

volgens mij is dat iets wat 'we' hier een soort van afgesproken hebben... iets met onschuldig tot..

Citaat:
Ik vraag me dan vervolgens af welke moeder in hemelsnaam zo'n actie zou ondernemen, in het bijzijn van haar dochter - wat, en dat ben ik met je eens, geen leuke ervaring voor haar dochter is? Ja die mevrouw is fel en behoorlijk pittig in haar woorden, maar als ze daadwerkelijk gelijk heeft, heb ik een hoop respect voor haar.

Nee ik heb daar geen respect voor, maar dat ligt niet aan haar. Ik heb dat gewoon niet voor mensen die zo van leer trekken. Ik kan persoonlijk niet tegen die manier van communiceren. Van niemand hoor.. niet perse alleen van deze mevrouw..

Citaat:
En dan heb ik het nog niet eens over de reactie van dat echtpaar, of eigenlijk het ontbreken van een reactie. Of de uitspraak die jij, geloof ik, maakte: Dat zoiets niet online hoeft/mensen dat onderling moeten oplossen. Dat is nu net het hele probleem: Als iedereen dit blijft ontkennen (los van of dit specifieke geval waar is) en de kop in het zand steken, blijf je zulke problemen houden.

Het gaat niet over het ontkennen van dit probleem, laat ik dat voorop stellen.

maar in de huidige maatschappij is het HEEL gevaarlijk om videobeelden of foto's online te delen, als daar ernstige consequenties voor de gefilmden aan hangen. In sommige gevallen is dat wat mij betreft prima oke, maar als er geen bewijs is, is er geen bewijs, maar kan deze mevrouw wel fysiek geweld aangedaan worden, en zonder bewijs vind ik dat nogal wat... en geen goede ontwikkeling.. (overigens, geldt ook weer niet alleen voor deze mevrouw, maar voor iedereen ergens van beschuldigd terwijl het niet bewezen is, en dat iemand zegt dat ze iets gehoord hebben, is voor mij persoonlijk niet genoeg informatie om er iets van te vinden).

Citaat:
Weglopen/je hoofd buigen is soms de beste aanval, maar in dit geval zeer zeker niet.

Weet ik niet, of dat in dit geval niet geld.
En let op he... wat ik aangaf is op een normale manier het gesprek aangaan. Dat is wezenlijk iets anders dan je hoofd buigen. Dus dat gaat hier niet op.

Ik mis nog wel even de link met victim blaiming... Ik geef namelijk het vermeende slachtoffer niet de schuld ergens van (mocht het over mijn post gaan). Victim Blaiming is verschrikkelijk... voorbeelden te over...

ravellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-19 15:42

Loretta schreef:
Dat filmpje is over de 3000 keer gedeeld. We weten niet eens zeker of het waar is maar deze vrouw wordt nu wel aan de digitale schandpaal genageld. En als het even tegen zit staat haar adres dadelijk ook nog online. Dit kan in principe iedereen overkomen. Wie zegt mij dat deze filmende mevrouw niet gewoon twee willekeurige reizigers heeft uitgezocht of dat ze het misschien wel een gesprek volledig uit zijn context heeft getrokken.

Idd
Wat een schandelijk filmpje
Zoals die vrouw tekeer gaat ( het zal je moeder zijn -O- ).
Zo zie je maar weer hoe gevaarlijk social media is, iemand gaat als een .... tekeer en voor je het weet zit je aan de publieke schandpaal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-19 15:43

ravellie schreef:
Loretta schreef:
Dat filmpje is over de 3000 keer gedeeld. We weten niet eens zeker of het waar is maar deze vrouw wordt nu wel aan de digitale schandpaal genageld. En als het even tegen zit staat haar adres dadelijk ook nog online. Dit kan in principe iedereen overkomen. Wie zegt mij dat deze filmende mevrouw niet gewoon twee willekeurige reizigers heeft uitgezocht of dat ze het misschien wel een gesprek volledig uit zijn context heeft getrokken.

Idd
Wat een schandelijk filmpje
Zoals die vrouw tekeer gaat ( het zal je moeder zijn -O- ).
Zo zie je maar weer hoe gevaarlijk social media is, iemand gaat als een .... tekeer en voor je het weet zit je aan de publieke schandpaal.

Serieus? En een oude vrouw die een klein kind racistisch bejegend is prima?

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-19 15:44

Respectloos met elkaar omgaan zet geen zoden aan de dijk.
Mag of moet respectloos gedrag beantwoord worden met respectloos gedrag?

ravellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-19 15:45

Serieus? waar zie jij die vrouw iets zeggen?.
Wie of wat geeft het recht om dit zomaar online te gooien.
Als ik die mensen was ( geen idee wat ze gezegd zouden hebben, ik was er in iedergeval niet bij, dus hoe kun je je überhaupt een mening vormen) zou ik aangifte doen van smaad
Laatst bijgewerkt door ravellie op 19-11-19 15:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-19 15:46

Emmaa_ schreef:

Waar zie jij in het filmpje dat die vrouw dat doet?

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-19 16:04

Loretta schreef:
Ik ben niet voor of tegen zwarte piet. Mij maakt het helemaal niets uit welke kleur hij heeft.
Ik begrijp ook best dat donkere mensen zich heel onprettig voelen bij een figuur als zwarte piet maar het blijft slechts een klein onderdeeltje van het hele racisme.

Het probleem dat veel blanke mensen met de afschaffing van zwarte piet hebben is het gevoel dat ze zich niet meer herkennen in hun eigen land. Een gevoel dat alles van hun afgepakt wordt en ook een angst voor waar het heen gaat in de toekomst. Sommige mensen zijn echt serieus bang dat de donkere mensen hier straks de dienst uit gaan maken en dat hun dan moeten gehoorzamen. Deze gevoelens liggen ook diep en door hier volledig aan voorbij te gaan kom je niets dichter bij een oplossing.

Laat ik duidelijk zijn, dit zijn niet mijn persoonlijke gevoelens, maar dit is wat ik uit mijn nabije omgeving hoor.

Werkelijk? Waar is dat op gebaseerd dan? Zoveel zwarte mensen zijn er helemaal niet! Hoeveel zwarte mensen zien zij in de politiek die ik niet zie?
Is dat niet ‘onbekend maakt onbemind?’ of bangmakerij van Wilders en Baudet?

Volgens mij is het ook gewoon ouderwets conservatisme en ‘ons kent ons’. In Friesland reageren ze superheftig en voelen ze zich gekwetst en bedreigd terwijl in Amsterdam een paar jaar geleden de roetveegpiet zonder rumoer de boel stilletjes overnam.

Als het zo is dat mensen werkelijk bang zijn en denken dat zwarte mensen uit zijn op de macht ofzo dan maak ik me vooral zorgen over het onderwijs.

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-19 16:06

Loretta schreef:
Emmaa_ schreef:

Waar zie jij in het filmpje dat die vrouw dat doet?

Nee, die vrouw staat daar voor haar lol die mensen te beschuldigen waar haar dochter bij is. Echt. Victimblaming dit.
En die oudere dame had gewoon kunnen reageren als ze een andere mening was aangedaan.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-19 16:06

Loretta schreef:
Waves schreef:

Of Loretta misschien?

Ik heb juist het idee dat heel veel witte mensen het helemaal niet erg vinden wanneer Zwarte Piet een Roet Piet wordt. Maar dat ze juist door die polarisatie die nu plaatsvindt gedwongen worden een kant te kiezen.

Ik ben wel benieuwd waarom heel veel witte mensen bang zijn dat donkere mensen hier de dienst uit gaan maken, vooralsnog leven we in een democratie, namelijk. En hoe komen die mensen aan die gevoelens? Is het daadwerkelijk zo dat donkere mensen hier straks de dienst uit gaan maken, of hebben we als witte Nederlander altijd een voorsprong gehad waardoor het lijkt dat er door donkere Nederlanders de dienst uitgemaakt wordt, maar is het eigenlijk gewoon het gelijktrekken van kansen/rechten?