De Notre-Dame staat in brand

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-19 13:22

Riel schreef:
Knap dat veel mensen willen helpen met de heropbouw van deze mooie kerk, dit stukje geschiedenis.

Langs de andere kant vind ik het veel urgenter om investeringen te doen inzake klimaat/armoede op wereldschaal etc...

Mee eens... Met restauratie krijg je het nooit zoals het was, het geleefde en oude pand. Nu krijg ik iedereen op mijn dak die iets met de Notre-Dam heeft, maar kan het geld niet geïnvesteerd worden in iets anders? Zoals het helpen van armen, iets wat God ook belangrijk vindt?

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-19 13:24

Jolien87 schreef:
Riel schreef:
Knap dat veel mensen willen helpen met de heropbouw van deze mooie kerk, dit stukje geschiedenis.

Langs de andere kant vind ik het veel urgenter om investeringen te doen inzake klimaat/armoede op wereldschaal etc...

Behalve dan dat het hier gaat om een onderdeel van de werelderfgoedlijst.

En vergeet niet dat toerisme ook weer voor een belegde boterham voor velen zorgt. Die miljoenen gaan niet in een gebouw, maar naar het salaris van werklui etc. Komt allemaal weer in de economie.

Jes

Re: De Notre-Dame staat in brand

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-19 13:32

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-19 13:33

Ik heb liever dat veel mensen samen het herstel betalen.
Het doemscenario wat mij betreft is dat een rijke Chinees, Rus, oliesjeik of wie dan ook denkt zijn eigen 'speeltje' te kunnen kopen. Zoals sommige voetbalclubs e.d.
Maar ik vermoed dat de nationalistisch ingestelde Fransozen dat niet willen.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-19 13:39

LadyMadonna schreef:
Oh god...
De complot denkers en islamofoben gaan er weer lekker op los op social media 8)7

Tot zoverre uit het onderzoek helderheid te halen is, lijkt het op een stom ongeluk en geen opzet.

Maar al zou het opzet zijn, dan moet die kerk gewoon weer worden herbouwd. Niet vanwege het geloof, maar om te laten zien dat we de boel niet zomaar laten afbranden.

Eens ook met het samen doneren. Ik doneer een klein bedrag (een tientje) maar als elke Europeaan 1 euro zou doneren dan komt er 830 miljoen binnen.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-19 14:27

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-19 14:28

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-19 15:13

Riel schreef:

Ik begrijp je redenering, maar waarom niet gewoon allebei? Geld is er wel, het is niet goed verdeeld en wordt niet altijd goed besteed. Maar als je ziet met hoeveel gemak bedrijven of (rijke) particulieren nu even een flink bedrag doneren dan weet je dat het om prioriteiten gaat, die zij blijkbaar niet ergens anders (bij klimaat bijvoorbeeld) leggen.

Montgri

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-19 15:21

Independence

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-19 16:03

Joh, ik hoor net op de radio dat er al meer dan een half mijard is opgehaald? :wow:

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-19 16:06

Independence schreef:
Joh, ik hoor net op de radio dat er al meer dan een half mijard is opgehaald? :wow:

Ik heb de tv nu niet aan, maar sowieso gaat dat lang niet genoeg zijn helaas.

Wel prachtig om te zien hoeveel er al opgehaald is in minder dan 24 uur.

Montgri schreef:
Jes schreef:
Las er al meerdere keren over, dit is o.a. Een officiële site voor donaties
https://don.fondation-patrimoine.org/Sa ... 1.26073822

Jammer dat het ceditcard is... die heb ik niet.

Ja... In Frankrijk heeft iedereen standaard een creditcard geloof ik (bij mijn bank in elk geval wel)

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-19 16:24

Jes, weet jij hoeveel er nodig is? Is dat ergens in de Franse media benoemd? Het restaureren zou 150 miljard zijn geweest?

Urbiezira

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-19 16:26

Wij NL'ers zijn voor zover ik weet het enige land waarbij onze debit cards niet visa of mastercard zijn, maar maestro. In het buitenland is wat wij een credit card noemen vaak gewoon een debit card (waarmee je dus niet rood kan/mag staan). Wij zijn daarin een beetje een vreemde eend in de bijt, helaas...

Ik ga met mijn vriend denk ik wel proberen wat te doneren een van de volgende dagen. :j

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-19 16:40

Wat het doneren betreft en het niet hebben van een CC. Je kunt ook een online prepaid CC aanmaken. Hiermee kun je in principe betalen als met elke CC, alleen zet je dus van te voren geld erop en kunt dus niet meer uitgeven als dat. Er zitten natuurlijk wel kosten verbonden aan het geld erop zetten enz - wat via iDeal kan. Een bepaald percentage gaat er dam vanaf.

Ik doe dit bv. Via pay2d.nl en dit werkt voor mij al jaren prima :). Misschien een tip voor de mensen die graag iets willen doneren maar geen CC hebben.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-19 16:45

Mijn kinderen gebruiken zo nodig mijn credit kaart na overleg en maken dan het bedrag over via over schrijven op mijn rekening. Dus vraag anders je ouders.

Montgri

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-19 17:01

pien_2010 schreef:
Mijn kinderen gebruiken zo nodig mijn credit kaart na overleg en maken dan het bedrag over via over schrijven op mijn rekening. Dus vraag anders je ouders.

Die hebben ook geen creditcard haha. Maar ik ga eens kijken hoe ik dit ga oplossen. Misschien onderweg naar Spanje even langs Parijs geld in een colletebus gooien haha :P
Wil graag helpen aan de wederopbouw, het was (en is) zo’n mooie kathedraal.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-19 17:04

Ik zou het juist wel passend vinden als ze gaan renoveren met materialen van 'nu'. Deze brand hoort nu bij de geschiedenis van dit eeuwenoude gebouw en die heeft door de jaren heen in heel veel verschillende eeuwen wat aanpassingen gehad.

Natuurlijk ziet dat er 'nu' een beetje gek uit maar als je nu nieuw hout zou gebruiken is dat over een aantal eeuwen ook weer verouderd en hoort het gewoon bij het verhaal van deze prachtige kathedraal.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-19 17:05

Ik ben ook benieuwd hoeveel er nodig is om haar opnieuw in oude glorie te herstellen voor zover dat mogelijk is.
Ik kan me wel voorstellen dat het een hoop geld gaat kosten, maar geen geld ter wereld kan de originele bouw natuurlijk vervangen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-19 17:06

Urbiezira schreef:
Wij NL'ers zijn voor zover ik weet het enige land waarbij onze debit cards niet visa of mastercard zijn, maar maestro. In het buitenland is wat wij een credit card noemen vaak gewoon een debit card (waarmee je dus niet rood kan/mag staan). Wij zijn daarin een beetje een vreemde eend in de bijt, helaas...

Ik ga met mijn vriend denk ik wel proberen wat te doneren een van de volgende dagen. :j

Nee hoor, wij ook :D

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-19 17:19

Prachtig dat zoveel mensen doneren. Dat zoveel mensen geven om die kerk.

Urbiezira

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-19 17:25

DeMolenhoek schreef:
Urbiezira schreef:

Nee hoor, wij ook :D

Kijk, hebben we toch wat gemeen met de Belgen }> nee grapje natuurlijk :*

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-19 17:25

Bubblewrap schreef:
Riel schreef:

Mee eens... Met restauratie krijg je het nooit zoals het was, het geleefde en oude pand. Nu krijg ik iedereen op mijn dak die iets met de Notre-Dam heeft, maar kan het geld niet geïnvesteerd worden in iets anders? Zoals het helpen van armen, iets wat God ook belangrijk vindt?

Het is niet meetbaar maar ik denk dat de toeristen meer geld binnenbrengen dan de nu geïnvesteerde miljoenen. 12 miljoen bezoekers op jaarbasis alleen voor de Notre Dame al. Als die allemaal een keer terugkomen om te kijken hoe het geworden is..... zit Frankrijk op rozen....

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-19 17:42

Frankrijk op rozen zitten? Laat ze dan eerst de enorme schulden maar eens aflossen.

Hoeveel er nodig is voor wederopbouw is nog niet in te schatten, dat kan pas als alles goed bekeken is. Ze zijn meteen begonnen om gevaarlijke zaken iets minder gevaarlijk te maken, risico's te verkleinen. Als het over een dag of twee veilig genoeg is om echt naar binnen te gaan zal duidelijk worden wat de schade is.

Tegen die tijd gaan ze schijnbaar ook een grote reddingsactie houden voor de kunst waarvan een groot deel blijkbaar niet is verbrand maar "alleen" water schade te hebben. Een groot deel gaat dan bijvoorbeeld naar het Louvre om daar weer te drogen (geconditioneerd dus onder regelbare omstandigheden) om daarna gerenoveerd te worden en weer zo snel mogelijk voor het publiek beschikbaar te stellen.

De eerste geredde zaken liggen schijnbaar onder zware bewaking in het gemeentehuis. De kathedraal wordt ook streng bewaakt om diefstal te voorkomen.

Riel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-19 17:48

Ik lees net ergens dat er blijkbaar een heel woud nodig is om enkel en alleen het dak te herstellen. Ik hoop dat dit niet waar is -O-

Hopelijk denken ze ook aan moeder aarde bij het herstel van dit 'gebouw'.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-19 17:55

Riel schreef:
Ik lees net ergens dat er blijkbaar een heel woud nodig is om enkel en alleen het dak te herstellen. Ik hoop dat dit niet waar is -O-

Hopelijk denken ze ook aan moeder aarde bij het herstel van dit 'gebouw'.

Er zat idd een heel woud in het dak, dat bos bestaat dus niet meer. Wat ze nu gaan gebruiken is nog niet bekend, dat kan ook een deel staal zijn bijvoorbeeld maar ik gok dat er alsnog een berg hout in gaat zitten