Op wie stem jij 20 maart?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-19 15:01

Shaggy09 schreef:
Ik denk niet dat onvrede het gevolg is van Social Media. De onvrede die er heerst momenteel komt vooral voort uit de hoge belastingen, de verhoogde AOW. De tekorten in de zorg, het immigranten beleid, het tekort aan leraren etc.
Ik zie hierbij geen verband met social media. Dit zijn zaken die 20 jaar geleden al aan de orde waren en al zorgen wekte bij sommige Nederlanders, maar waar eigenlijk nooit verandering in is gekomen doordat de VVD en de CDA eigenlijk altijd aan het roer stonden en staan.

Na jaren rechtse politiek (rechts heeft nu eenmaal de meerderheid dus pvdA indertijd kon ook niet alles ten goede keren), kun je deze conclusie wel trekken ja. MAAR dat heeft met het stemgedrag van Nederland te maken en ik verzeker je als je op Baudet gaat stemmen dan wordt het alleen maar erger want dat is een echte rechts intellectueel die zeer ver van de gewone man afstaat. Social media speelt wel degelijk een rol met al haar kletsverhaaltjes op facebook enz.

Welke kabinetten hebben we gehad de laatste jaren:
2003→ CDA, VVD, D66
2006→ CDA, VVD
2007→ CDA, PvdA, CU
2010→ VVD, CDA[2](steun van PVV)
2012→ VVD, PvdA (VVD was iets groter)
2017 tot nu→ VVD, CDA, D66, CU

Dus dit is wat mensen gestemd hebben (democratie, tja ik kan er ook niets aan doen het was niet mijn rechtse stem) tja en als rechts-midden al die jaren aan de macht is dan moet je niet verwachten dat zaken voor ons (de gewone man/ vrouw) beter wordt. Dat is het dus ook niet geworden.
PVV en FvD zijn ook weer rechtse partijen en die groeien de pan uit. Dus als je echt zaken wil veranderen dan ga maar eens massaal op links stemmen. MAAR dat gaat natuurlijk niet gebeuren want het gros van de Nederlanders is theoretisch opgeleid→ lees heeft dus de beter betaalde banen→ tja en die gaan gewoon voor hun eigen haggie. Het bedrijfsleven vaart er goed bij.

Daarom moet ik ook wel lachen om die link die Shaggy zonet plaatste waarmee gesuggereerd wordt alsof wij zo'n links beïnvloede samenleving hebben. Laat me niet lachen.

Daarnaast kunnen we misschien nog wel eens iets van de Fransen leren. Die laten zich in ieder geval horen, maar daar sta ik ook niet zo achter want die staken het land kapot. Maar Nederlanders zijn gewoon enorm braaf. Ik denk als de Fransen wat meer gaan polderen en de Nederlanders zich eens wat meer gaan organiseren en laten horen (vakbonden etc) we misschien beter met de gulden middenweg bezig zijn, want als Rutten een jaar geleden zegt dat het tijd wordt voor loonsverhoging en de vakbonden zich eens wat meer zouden moeten laten horen, is er wel iets raars aan de hand :=

Shaggy09

Re: Op wie stem jij 20 maart?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-19 15:12

D66 en PvdA wordt ook als links beschouwt, ik denk dan ook zeker niet dat massaal links stemmen alles gaat oplossen.

Over dat linkje, wij hebben een behoorlijk links beïnvloede samenleving hoor pien. De laatste paar jaren al helemaal. Het gros van de media is daar een prachtig voorbeeld van. Maar ook hoe slecht en kwaad rechts wordt bestempeld en afgebeeld, behalve Rutte, dat vind ik dan ook altijd opmerkelijk.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-19 15:23

Shaggy, wij denken daar echt anders over. De hele thematiek rondom klimaat heeft niets meer met links en rechts te maken, ook al was links eerder dan rechts in de geschiedenis om daar aandacht voor te vragen. Op dit moment (behalve Baudet dan hé en Wilders) is men toch wel overtuigd dat we iets moeten doen aan de klimaatopwarming. Dat vind al lang niet meer alleen links hoor. Ik weet dat je dit niet wil horen, maar zo is het wel.
Omdat doordat links als eerste was (zie groen links hiervoor opgericht) lijkt het een links thema. Dat werkt eerder averechts want het is allang geen links thema meer.
Als ik kijk naar programma's van de publieke omroepen, kan niet anders dan concluderen dat deze vooral op amusement gericht zijn en vaak vind ik de nieuwsitems wat oppervlakkig. Het moet natuurlijk niet teveel diepgang krijgen en dat is zonde.
Als je kijkt naar de NPO, bijvoorbeeld Eva Jinek, zij is duidelijk aanhangster van de VVD. Toch laat zij voortdurend alle ministers en partijleiders van alle partijen aan tafel zitten inclusief Baudet (waar ze een flink robbertje mee gevochten heeft). Dwdd is van de VARA en die is van oudsher wel pvda. Maar ook daar bij Matthijs zie ik rechts georiënteerde politici aan tafel zitten. En dat is ook goed. Ook de jouornalist van de Telegraaf en rechts economen komen er vaak. Zo ook bij één van daag. Dus nee, ik ben het niet met je eens.

Waar het eerder op neer komt denk ik, is dat jij alles rondom het klimaat als een links thema ervaart. Tja gezien de urgentie van dit moment neemt dat op TV wel plaats is. Dus ik denk dat het eerder met je eigen referentiekader van waaruit je de wereld bekijkt te maken heeft dat je deze opvatting hebt als met de realiteit.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-19 15:46

pien_2010 schreef:
Shaggy, wij denken daar echt anders over.

Sorry, maar wie is ´wij´?

pien_2010 schreef:
De hele thematiek rondom klimaat heeft niets meer met links en rechts te maken, ook al was links eerder dan rechts in de geschiedenis om daar aandacht voor te vragen. Op dit moment (behalve Baudet dan hé en Wilders) is men toch wel overtuigd dat we iets moeten doen aan de klimaatopwarming. Dat vind al lang niet meer alleen links hoor. Ik weet dat je dit niet wil horen, maar zo is het wel.

De meeste mensen zijn gelukkig het ermee eens dat we er iets aan moeten gaan doen. Dat niet alleen links dat vind is geen oud nieuws dus stop maar weer met het voor mij in te vullen dank u.
De vraag is alleen hoe gaan we zoiets oplossen, en dan komen we weer terug bij dat mega miljarden bedrag waar de burgers voor moeten opdraaien en waar geen concrete, zeer aanzienlijke verbetering van aan te duiden is. En waar de multinationals (de grootvervuilers dus) eigenlijk gewoon hun gang kunnen blijven gaan. Maar ik had het dan ook niet over het klimaat en de politiek. Ik had het over de media, het onderwijs en de meningen die meer als normen en waarden worden overgedragen dan als meningen.

pien_2010 schreef:
Omdat doordat links als eerste was (zie groen links hiervoor opgericht) lijkt het een links thema. Dat werkt eerder averechts want het is allang geen links thema meer.

Zie hier boven.

pien_2010 schreef:
Als ik kijk naar programma's van de publieke omroepen, kan niet anders dan concluderen dat deze vooral op amusement gericht zijn en vaak vind ik de nieuwsitems wat oppervlakkig. Het moet natuurlijk niet teveel diepgang krijgen en dat is zonde.
Als je kijkt naar de NPO, bijvoorbeeld Eva Jinek, zij is duidelijk aanhangster van de VVD. Toch laat zij voortdurend alle ministers en partijleiders van alle partijen aan tafel zitten inclusief Baudet (waar ze een flink robbertje mee gevochten heeft). Dwdd is van de VARA en die is van oudsher wel pvda. Maar ook daar bij Matthijs zie ik rechts georiënteerde politici aan tafel zitten. En dat is ook goed. Ook de jouornalist van de Telegraaf en rechts economen komen er vaak. Zo ook bij één van daag. Dus nee, ik ben het niet met je eens.

Uiteraard mag je het niet met mij eens zijn. Ik zie toch andere zaken en dan vooral op NPO3/Zapp en de NOS. Ik zie ook dat politici zoals Baudet gedemoniseerd worden en dat vind ik een kwalijke zaak, of je het nou wel of niet met de man eens bent. Maar goed dat was bij Pim ook al zo, dus ik zie eigenlijk alleen maar herhaling van 20 jaar geleden. (Behalve dan dat ik Baudet een beetje een walgelijke man vind en Pim absoluut niet)

pien_2010 schreef:
Waar het eerder op neer komt denk ik, is dat jij alles rondom het klimaat als een links thema ervaart. Tja gezien de urgentie van dit moment neemt dat op TV wel plaats is. Dus ik denk dat het eerder met je eigen referentiekader van waaruit je de wereld bekijkt te maken heeft dat je deze opvatting hebt als met de realiteit.

Daar kom je weer aan met je klimaat, het zit wel hoog volgens mij dit keer? Over invullen gesproken _O-

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-19 15:54

Shaggy09 schreef:

Met wij bedoel ik dat jij en ik daar anders over denken.

Shaggy09 schreef:
Daar kom je weer aan met je klimaat, het zit wel hoog volgens mij dit keer? Over invullen gesproken

Ach Shaggy, we zitten ook in het klimaattopic, dus daar heb ik je ook zien posten en vrij aanwezig. Dus ja, daar durf ik wel wat dingen over in te vullen, na die hele discussie. Ik heb alles wat je geplaatst hebt zeer serieus gelezen, ik heb al je links geopend. Dus ja, dat invullen is wellicht minder met de natte vinger als jij nu doet voorkomen. Maar leuk dat je dat grappig vindt. Daarbij gaat er geen dag voorbij of er wordt wel over het klimaat gesproken door deze en gene op TV. Dus ja, dat durf ik wel aan, dat invullen!

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-19 16:00

Jeetje Pien on fire!

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-19 16:11

Pien met sambal idd :D Love it <3

Maar ik heb altijd al van pittig eten en pittige discussies gehouden :D

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-19 16:17

pien_2010 schreef:
Shaggy09 schreef:

Met wij bedoel ik dat jij en ik daar anders over denken.

Shaggy09 schreef:
Daar kom je weer aan met je klimaat, het zit wel hoog volgens mij dit keer? Over invullen gesproken

Ach Shaggy, we zitten ook in het klimaattopic, dus daar heb ik je ook zien posten en vrij aanwezig. Dus ja, daar durf ik wel wat dingen over in te vullen, na die hele discussie. Ik heb alles wat je geplaatst hebt zeer serieus gelezen, ik heb al je links geopend. Dus ja, dat invullen is wellicht minder met de natte vinger als jij nu doet voorkomen. Maar leuk dat je dat grappig vindt. Daarbij gaat er geen dag voorbij of er wordt wel over het klimaat gesproken door deze en gene op TV. Dus ja, dat durf ik wel aan, dat invullen!

Nou pien lekker on fire vandaag !!
Blijkbaar niet goed genoeg gelezen aangezien je gaat voor mij invullen hoe ik er tegen aan kijk en je zit er compleet naast. Nu verspreid je dus fake nieuws hé pien. Maar chapeau hoor pien!!

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-19 16:18

Jeetje wat maak jij het persoonlijk Shaggy. Je gaat lekker hoor!

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-19 16:22

Ik vind dit soort discussies leuk, maar eigenlijk nutteloos.

Pien laat in het lijstje zien, dat de laatste jaren met name VVD heeft gereageerd. D66 EN PvdA hebben maar 1 en 2 keer meegeregeerd en worden op van alles afgerekend. Net als nu met GL wordt gedaan. Zij regeren niet, maar worden afgerekend op het toekomstige beleid m.b.t het milieu.
En dan krijgt de linkse regering/beleid de schuld van alle problemen, terwijl we nog nooit een linkse regering of meerderheid heb en gehad :D

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-19 16:23

MarcoBorsato schreef:

Ga ik persoonlijk? Ik leg tenminste anderen geen woorden in de mond.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-19 16:29

Shaggy09 schreef:
MarcoBorsato schreef:

Ga ik persoonlijk? Ik leg tenminste anderen geen woorden in de mond.

Nee je reageert heel emotioneel.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-19 16:32

Valt wel mee hoor :)

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-19 16:39

Ik vind Jensen het voorbeeld van iemand die mensen beledigt, mensen niet laat uitspreken, partijdig is en mensen tegen elkaar opzet.

Baudet is bekend geworden door WNL.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-19 16:48

Dat heb jij dus ook bij Jensen. Ik heb totaal niets met die man.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-19 16:50

Electra en Pien, ik ben het volledig met jullie eens ( ja, het komt voor, haha )

Echter, ik vraag mij af welke mensen die man überhaupt serieus nemen. Dat is gewoon een 5 jarige in het lijf van een volwassen vent. Zo is hij altijd al geweest. Ook toen hij vroeger op de radio zijn programma maakte.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-19 16:52

Ik vind Jensen ook ontzettend kinderachtig en iemand die ook niet goed op de inhoud in kan gaan als hij aan de tand gevoeld wordt. Toen Wilders bij hem in de talkshow zat heb ik ook moeten lachen, hoe hij die man zijn one liners overneemt en aanbid, komisch gewoon.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-19 16:55

Vanmorgen zat trouwens Kuzu ( mijn hemel, ik weet niet eens hoe je die man zijn naam schrijft ) bij goedemorgen Nederland. Die man is ook een onderbreker en drammer. Het is allemaal 1 pot nat.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-19 17:25

Zo, het heeft even tijd gekost om het hele topic door te lezen haha, maar erg leuk hoor. *\o/*

Tja Pien, jouw uiteenzettingen zijn moeilijk tegen te spreken ;) Voor mij is vooral je waarschuwing voor de populistische partijen adh van de geschiedenis een hele waardevolle, waar ik het hardgrondig mee eens ben. Volgens mij valt DENK daarbij ook onder populistische partij. Ik vind het in elk geval, net als FvD een erg enge partij en die Kuzu is net als Baudet een enorme griezel.
Eng is ook dat Baudet openlijk gesteund wordt door bijvoorbeeld Johan Derksen. Nou moet je die natuurlijk niet serieus nemen, maar ik denk dat heel veel mensen dat wel doen helaas. En tja, Jensen... ongelooflijk dat die terug is op de buis. Die man heeft toch echt helemaal geen inhoud 8)7

Het verbaasde me te lezen dat er mensen zijn die de media "links" noemen. Ik erger me echt kapot aan dat gruwelijk rechtse WNL bijvoorbeeld >;) Iets wat toch dagelijks op tv komt. Ook de presentatoren van RTL Boulevard en 6inside zijn duidelijk rechts georiënteerd. En ik denk dat dit programma's zijn waar veel mensen naar kijken.

Ik ben het ook helemaal eens met Electra dat linkse partijen altijd worden afgerekend (ook letterlijk door verlies van stemmen) op regeringsbeleid. Het zou toch interessant zijn om eens écht een linkse regering te hebben; een coalitie tussen PVDA, GL en D66 (hoewel die een beetje midden zijn) en eventueel CU. Ik zou er wel benieuwd naar zijn wat daar uit zou komen.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-19 17:28

Kuzu van Denk (goed geschreven hoor Tallie) vind ik een naar mannetje en ik vind dat hij intimideert en de persvrijheid probeert onder uit te halen: o.a. de voortdurende strijd tegen Fidan Ekiz daar maak ik me wel een beetje zorgen om. Fidan Ekiz is een goede journalist maar wordt wel onder druk gezet door de mannen van Denk en dat zou niet moeten mogen, want leden uit de Turkse gemeenschap worden tegen haar opgezet. Hou ik totaal niet van en vind ik zorgelijk.
https://www.volkskrant.nl/cultuur-media ... ~b6998dec/

Nikass schreef:
een coalitie tussen PVDA, GL en D66 (hoewel die een beetje midden zijn) en eventueel CU. Ik zou er wel benieuwd naar zijn wat daar uit zou komen.
Ik zou dan daarbij de SP willen in plaats van de CU en de partij van de dieren. Dus dan heb je PvdA, GL, SP, PVDD, D66 . Dan heb je wel een heus links blok.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-19 17:30

Tallie1979, als je op je 65e nog fit en vitaal bent, en je vindt je werk leuk, wat is dan het probleem als je nog pak hem beet twee jaar door moet werken? Alsof je pas van het leven kunt genieten als je permanent vakantie hebt.

Meer in het algemeen vind ik dat sommigen overal vooral de negatieve kant van zien. Je mag m.i. je handjes dichtknijpen dat je in dit land geboren bent, waar in principe voor iedereen genoeg ontplooiingsmogelijkheden zijn en in principe iedereen qua basisvoorzieningen gewoon onder de pannen is. Tuurlijk zijn er uitzonderingen - als je maar genoeg pech en tegenslagen hebt is het leven ook in een welvarend land als Nederland niet leuk.

Er zijn al vaak onderzoeken geweest naar het gevoel van tevredenheid van de gemiddelde Nederlander. Daaruit blijkt keer op keer dat de meerderheid van de Nederlanders erg tevreden is over zichzelf en over zijn/haar leven. Tegelijkertijd vinden veel mensen dat het niet goed gaat met de maatschappij qua veiligheid, omgangsnormen, integratie/immigratie, de politiek etc.
Ik denk wel degelijk dat social media daarin een cruciale rol spelen. Wat ik daarbij zorgelijk vind is dat het normaal is geworden volkomen ongefilterde meningen te ventileren, onbekenden uit te schelden, media, wetenschap en politiek per definitie te wantrouwen, en filterbubbels en echokamers op te zoeken waarin men alleen maar bevestigd wordt in bepaalde ongenuanceerde denkbeelden.

Aanvullend: dat negativisme is precies waar de populistische politici en partijen op inspelen. Baudet, Wilders, Kunduz, en in het buitenland Trump en bijv. ook de hardcore Brexiteers in GB, ze dragen allemaal een boodschap uit van anti, van negativisme, van afzetten tegen 'de gevestigde orde' (wie/wat dat ook is) of 'de ander' (immigrant, moslim, de boze buitenwereld), zonder ooit met constructieve, verbindende ideeën te komen.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-19 17:48

pien_2010 schreef:
Kuzu van Denk (goed geschreven hoor Tallie) vind ik een naar mannetje en ik vind dat hij intimideert en de persvrijheid probeert onder uit te halen: o.a. de voortdurende strijd tegen Fidan Ekiz daar maak ik me wel een beetje zorgen om. Fidan Ekiz is een goede journalist maar wordt wel onder druk gezet door de mannen van Denk en dat zou niet moeten mogen, want leden uit de Turkse gemeenschap worden tegen haar opgezet. Hou ik totaal niet van en vind ik zorgelijk.
https://www.volkskrant.nl/cultuur-media ... ~b6998dec/

Nikass schreef:
een coalitie tussen PVDA, GL en D66 (hoewel die een beetje midden zijn) en eventueel CU. Ik zou er wel benieuwd naar zijn wat daar uit zou komen.
Ik zou dan daarbij de SP willen in plaats van de CU en de partij van de dieren. Dus dan heb je PvdA, GL, SP, PVDD, D66 . Dan heb je wel een heus links blok.

Die partijen zijn wat mij betreft welkom :j Maar waarom wil je geen CU? Ik ben het zeker niet eens met hun standpunten tegen abortus en euthanasie, maar als enige van de linkse partijen met die standpunten zullen ze daar wellicht niet veel mee kunnen?

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-19 17:51

Askja schreef:
Je mag m.i. je handjes dichtknijpen dat je in dit land geboren bent, waar in principe voor iedereen genoeg ontplooiingsmogelijkheden zijn en in principe iedereen qua basisvoorzieningen gewoon onder de pannen is.

Mee eens, maar als je wel degene bent die buiten de boot valt is dat toch wel moeilijk. En dat komt niet altijd alleen door de tegenslagen in je leven, maar ook door hoe de maatschappij hier mee omgaat.
Als voorbeeld een man van 50 die zijn hele leven gewerkt heeft, ziek wordt en geen uitkering krijgt omdat zijn vrouw werkt. Ik vind dat niet eerlijk :n

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-19 19:26

Nikass, ik vind de CU een prima partij eerlijk waar en heb er zelfs op sommige standpunten sympathie voor. Maar ik vind ze niet links. Hun opkomen voor de zwakkere komt van uit een christelijk hart en ik vind dat vaak zijn de mensen vanuit de CU vrij conservatief (in mijn ogen dan). Dat is persoonlijke mening. Maar ik begrijp waarom jij ze wel erbij zet. Ik vind CU meer een midden partij en dus heel belangrijk ih politieke landschap want het midden is helaas te zwak geworden waardoor de extremen op de vlanken kunnen groeien.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-19 19:55

Askja schreef:
Meer in het algemeen vind ik dat sommigen overal vooral de negatieve kant van zien. Je mag m.i. je handjes dichtknijpen dat je in dit land geboren bent, waar in principe voor iedereen genoeg ontplooiingsmogelijkheden zijn en in principe iedereen qua basisvoorzieningen gewoon onder de pannen is. Tuurlijk zijn er uitzonderingen - als je maar genoeg pech en tegenslagen hebt is het leven ook in een welvarend land als Nederland niet leuk.

Er zijn al vaak onderzoeken geweest naar het gevoel van tevredenheid van de gemiddelde Nederlander. Daaruit blijkt keer op keer dat de meerderheid van de Nederlanders erg tevreden is over zichzelf en over zijn/haar leven. Tegelijkertijd vinden veel mensen dat het niet goed gaat met de maatschappij qua veiligheid, omgangsnormen, integratie/immigratie, de politiek etc.
Ik denk wel degelijk dat social media daarin een cruciale rol spelen. Wat ik daarbij zorgelijk vind is dat het normaal is geworden volkomen ongefilterde meningen te ventileren, onbekenden uit te schelden, media, wetenschap en politiek per definitie te wantrouwen, en filterbubbels en echokamers op te zoeken waarin men alleen maar bevestigd wordt in bepaalde ongenuanceerde denkbeelden.

Aanvullend: dat negativisme is precies waar de populistische politici en partijen op inspelen. Baudet, Wilders, Kunduz, en in het buitenland Trump en bijv. ook de hardcore Brexiteers in GB, ze dragen allemaal een boodschap uit van anti, van negativisme, van afzetten tegen 'de gevestigde orde' (wie/wat dat ook is) of 'de ander' (immigrant, moslim, de boze buitenwereld), zonder ooit met constructieve, verbindende ideeën te komen.

_/-\o_ Helemaal mee eens en heel goed verwoord. Vooral het stukje dat het normaal is elkaar kapot te schelden op internet maar ook de heftigheid waarmee meningen geventileerd worden. Ik vind de informatiebubbels echt gevaarlijk. Het is heel makkelijk te roeptoeteren en onjuiste informatie te verspreiden.

Stemmen weet ik niet. Zoiezo geen populistische partij. Eerder op D66 gestemd, daarvoor SP. Ik vind zorg en onderwijs erg belangrijk en vind de marktwerking binnen de zorg geen positieve ontwikkeling. Ik ben echter weer tegen referenda. Kieswijzer Noord-Brabant word ik niet heel veel wijzer van...