Ok langzaam duidelijk wat energiekosten gaan doen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-18 21:05

Verootje je legt nu op een slak zout en richt je op een detail. -O- Ik neem de koffie omdat dat in het artikel genoemd wordt. Dit zal voor alle producten gelden die naar 9% btw gaan ook in de supermarkt. Alles zal net dat beetje meer duurder worden, en heel veel kleine beetjes gven een grote extra uitgave. Daar gaat het om. 100 producten 5 cent duurder is 5 euro extra.

Ik zit nu niet krap (drink overigens zelden zomaar ergens iets :+ ) maar er zijn duizenden en duizenden mensen die nu net nog uitkomen met hun budget die het dadelijk net niet meer gaan redden,

verootjoo

Re: Ok langzaam duidelijk wat energiekosten gaan doen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-18 21:09

Ok, supermarkten dan. Die hoeven toch ook geen sinterklaas te wezen en er zelf op in te leveren en moeite doen om hun hoofd boven water te houden?
Ook voor hun stijgt de gas/energie/huur winkelpand/andere kosten, logisch dat ze prijzen verhogen. Maar er is ook altijd nog concurrentie, dus ze kunnen niet drastisch de prijzen omhoog gooien, een supermarkt wil wel blijven concurreren natuurlijk.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-18 21:26

Pipodipo schreef:
Popstra schreef:
Stel je bent 70+ en in het bezit van een koophuis. Hoe moet je op deze leeftijd nou 30.000 euro ophoesten om je huis van het gas af, warmte pomp, isoleren, zonnepanelen... enz..enz..
Dat is toch niet te doen voor die mensen!?
Mijn moeder bijvoorbeeld is 74, woont in een jaren 60 huis dus niet goed geïsoleerd. die heeft dat geld niet en kan er ook geen lening meer voor krijgen.

Nou, volgens mij is dat juist de groep waar het geld zit en kunnen die rustig naar de bank om geld op te halen met als onderpand een huis dat sinds aanschaf 5 keer over de kop is gegaan.

amper de maand kunnen rond komen van een schamel AOWtje, bulkt van het geld :')

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-18 21:53

Inderdaad ver bezijden de waarheid.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-18 21:58

Popstra schreef:
Stel je bent 70+ en in het bezit van een koophuis. Hoe moet je op deze leeftijd nou 30.000 euro ophoesten om je huis van het gas af, warmte pomp, isoleren, zonnepanelen... enz..enz..
Mijn moeder bijvoorbeeld is 74, woont in een jaren 60 huis dus niet goed geïsoleerd. die heeft dat geld niet en kan er ook geen lening meer voor krijgen.
(...)

Er zijn veel details die je niet per se on line hoeft te zetten, maar het is mogelijk dat bij verkoop van het huis er veel geld vrij zou komen.
En die overwaarde, als gezegd : daar zijn constructies voor.

En om het in termen van politiek en energietransitie te zeggen : "het is te gek voor woorden" als iemand, wie dan ook hier geen lening voor zou kunnen krijgen.
(Al was het "maar" een lening als erfdienstbaarheid verbonden aan het huis....)
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 18-12-18 22:00, in het totaal 1 keer bewerkt

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-18 22:00

Ik vraag me echt af waar sommigen van jullie wonen? Ouderen hebben altijd geld? En kunnen zo even een leninkje nemen? Even dit extra betalen dat is niet zo veel duurder. Neem je even een ander/kleiner/goedkoper huis enz.

Beseffen jullie dat er mensen zijn die zonder enige extra uitgave maar bijvoorbeeld 20 euro maximaal hebben om boodschappen van te doen? Ondanks alle extraas die ze krijgen van de overheid? Die door de opeenstapeling van alle kleine beetjes meer dadelijk gaan verzuipen en geen geld meer overhouden voor fatsoenlijk eten. Noodgedwongen in en om huis blijven bij gebrek aan enige mogelijkheid voor ontspanning, nieuwe kleding enz.

Kijken jullie dan wel eens buiten jullie eigen wereldje? Als ik ga kijken in de straat/wijk waar ik woon,
. De hoeveelheid chronisch zieken, gehandicapten, ouderen, buiten schuld om bijstanders is enorm. Nagenoeg niemand rookt, niemand in dure kleding , meesten geen auto of rijbewijs, geen dure eet of levensstijl. In relatief goedkope huuhuisjes. En soms domweg geen geld hebben om brood of wc papier te kopen. Omdat hun enige paar schoenen gesneuveld is, of de broek doorgescheurd. Of ze toch net weer iets meer zelf moeten betalen van hun noodzakelijke medicatie.

Als je iemand huilend op je schouder krijgt omdat de brief van de gemeente over de nog duurdere vuilnisophaal of nu de hogere energie rekening binnenkomt en ze gewoon niet meer weten waar ze dan vandaan moeten halen?

plantje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-18 23:23

karuna schreef:
Ik vraag me echt af waar sommigen van jullie wonen? Ouderen hebben altijd geld? En kunnen zo even een leninkje nemen? Even dit extra betalen dat is niet zo veel duurder. Neem je even een ander/kleiner/goedkoper huis enz.

Beseffen jullie dat er mensen zijn die zonder enige extra uitgave maar bijvoorbeeld 20 euro maximaal hebben om boodschappen van te doen? Ondanks alle extraas die ze krijgen van de overheid? Die door de opeenstapeling van alle kleine beetjes meer dadelijk gaan verzuipen en geen geld meer overhouden voor fatsoenlijk eten. Noodgedwongen in en om huis blijven bij gebrek aan enige mogelijkheid voor ontspanning, nieuwe kleding enz.

Kijken jullie dan wel eens buiten jullie eigen wereldje? Als ik ga kijken in de straat/wijk waar ik woon,
. De hoeveelheid chronisch zieken, gehandicapten, ouderen, buiten schuld om bijstanders is enorm. Nagenoeg niemand rookt, niemand in dure kleding , meesten geen auto of rijbewijs, geen dure eet of levensstijl. In relatief goedkope huuhuisjes. En soms domweg geen geld hebben om brood of wc papier te kopen. Omdat hun enige paar schoenen gesneuveld is, of de broek doorgescheurd. Of ze toch net weer iets meer zelf moeten betalen van hun noodzakelijke medicatie.

Als je iemand huilend op je schouder krijgt omdat de brief van de gemeente over de nog duurdere vuilnisophaal of nu de hogere energie rekening binnenkomt en ze gewoon niet meer weten waar ze dan vandaan moeten halen?

Heel mooi gezegd, echt waar. Ik denk dat mensen eens moeten ophouden om alleen maar aan zichzelf te denken. Nagaan wat het met iemand doet als nodige goederen niet betaald kunnen worden en het na de feestdagen (die vaak ook al erg genoeg zijn voor hen) de kosten nog hoger worden

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-18 23:25

plantje01 schreef:
karuna schreef:

Heel mooi gezegd, echt waar. Ik denk dat mensen eens moeten ophouden om alleen maar aan zichzelf te denken. Nagaan wat het met iemand doet als nodige goederen niet betaald kunnen worden en het na de feestdagen (die vaak ook al erg genoeg zijn voor hen) de kosten nog hoger worden

Je hebt de brief van Mark Rutte gelezen? :+

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-18 23:31

plantje01 schreef:

Heel vervelend ja, maar met iedere maatregel of beleidswijziging heb je mensen die erdoor buiten de boot vallen of ineens niet meer uitkomen. Dat kan, en die aantallen moeten liefst laag gehouden worden, maar dat neemt niet weg dat voor het merendeel van de mensen er wel mogelijkheden zijn om ten minste een deel van de prijsverhogingen te compenseren door het verbruik te verlagen.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-18 23:34

Popstra schreef:
Popstra schreef:
Pipodipo schreef:

Nou, volgens mij is dat juist de groep waar het geld zit en kunnen die rustig naar de bank om geld op te halen met als onderpand een huis dat sinds aanschaf 5 keer over de kop is gegaan.

Popstra, je geeft zelf aan dat het gaat om een 70+ met een koophuis. Het is heel dom om een koophuis te hebben en dan te leven van een schamel aowtje. Die combinatie komt weinig voor en is een blijk van gebrek aan inzicht.

Tuurlijk zijn er mensen die het minder hebben, maar die wonen toch meestal niet in een koophuis?

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-18 23:39

Die combinatie komt op het platteland nog heel veel voor.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-18 23:45

Pipodipo. Ik word niet snel kwaad. Maar zou je aub kunnen stoppen met mensen dom onverstandig noemen, aow en eigen huis komt niet vaak voor? Waar woon jij in godsnaam of zit je met je hoofd ergens onder grond of leef je ver boven jan modaal in een of andere stinkend rijke buurt of zo?

Edit poging drie
Hier in de verre omgeving heeft denk ik 50 % van de aow ers een eigen huisje gekocht lang geleden van hun karige arbeidersloon in de tijd dat huurhuizen schaars waren en de huizen betaalbaar. Die nu met geen enkele mogelijkheid naar een huurhuisje kunnen omdat die er domweg niet zijn, en als ze er al zijn niet betaalbaar of niet beschikbaar. Niet alles is de grote stad.

De meeste van deze huisjes is niet gemoderniseerd, niet geisoleerd omdat daar domweg het geld of de kennis niet voor aanwezig was. Deze mensen kunnen geen kant op. Even huis verkopen zal nu nog wel lukken maar waar moeten ze heen? De huizen zijn er niet of ver uit waar ze hun hele leven gewoond hebben en waar al hun bekenden wonen? Naar een verpleegtehuis waar je tegenwoordig niet meer terecht kan omdat bejaardentehuizen niet meer bestaan?

Deze mensen dom, onvoorbereid of weet ik wat noemen, dan krijg je mij echt heel erg boos. -:(- dat is het meest minachtende dat ik ooit heb gehoord. Vreselijk gewoon. Word eens wakker kijk eens ietsje verder dan je neus lang is en luister eens naar echte mensen ipv politici die gemakkelijk praten hebben. Ik denk dat je in een droomwereld leeft.

Wat ik verder zou willen typen doe ik niet omdat ik dan gegarandeert een ban te pakken heb. -:(-

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-18 00:06

karuna schreef:
Pipodipo. Ik word niet snel kwaad. Maar zou je aub kunnen stoppen met mensen dom onverstandig noemen, aow en eigen huis komt niet vaak voor? Waar woon jij in godsnaam of zit je met je hoofd ergens onder grond of leef je ver boven jan modaal in een of andere stinkend rijke buurt of zo?

Je moet je niet zo druk maken, het is maar intenet. En ja, ik woon ongeveer zo.

Maar even voor alle duidelijkheid: mensen die huizen gekocht hebben in de oude eeuw hebben heel veel geld. Dat ze daar decennia lang niks mee gedaan hebben, ligt wel een beetje (nogal heel erg) aan henzelf. Ze zitten in principe op rozen omdat al het vastgoed meer waard is geworden in de tussentijd. Kijk, ik weet niet hoe het zit met een of ander tochtig hok in een uithoek van het buitengebied, maar door de bank genomen is vastgoed in waarde gestegen en grond ook. Dat mensen daar zelf niet van profiteren vind ik tamelijk onhandig. Want als je NU stenen hebt, dan hoef je niet op een houtje te bijten.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-18 00:20

Dat hebben ze dus niet, niet in normale plaatsen in normale wijken in kleine dorpjes. Echt niet misschien 10 % zal dat hebben de rest echt van zijn levensdagen niet. Dat wil je kennelijk niet inzin of geloven. Wordt wakker ga een spraten in een gewone simpele woonwijk bij ouderen gehandicapten enz voel hun intense wanhoop eens.

Het is maar internet? Als da zo is moet je eerst eens nadenken voor je iets dergelijks neertypt :n

Tochtig hok in een buitengebied? Dan heb je het over de helft van nederland vermoed is, er is meer dan de grote stad. En dat vergeet de andere helft vn nl geloof ik nog al eens. _-:( niet op elke hoek een winkel bank passend ov enz

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-18 00:52

Nou Karuna, jij laat het klnken alsof we hier in een of ander ontwikkelingsland wonen? In eerdere berichten werd je best heel persoonlijk richting mij, maar ik doe maar even alsof je het niet zo bedoelde als dat je het neertypte. Misschien zit je wel te hard tegen je eigen oogkleppen aan te kijken? Kortom, als je met 1 vinger naar een ander wijst, wijs je er met 3 naar jezelf.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-18 00:57

Ik zie helaas de realiteit hier om me heen. Iedere dag weer de gevolgen van jarenlang overheids beleid, kan daar niet omheen.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-18 01:00

Karuna, hoe goed bedoeld misschien ook, ik denk dat je met je wijze van discussiëren je doel een beetje voorbijschiet. Het lijkt wel of je per post de ellendegraad nog een tandje verder opvoert om je punt maar te halen. Dat wekt ergernis op.
De discussie ging in beginsel over in hoeverre het te rechtvaardigen is dat we allemaal middels een hogere energierekening meebetalen aan milieubesparende maatregelen, en is nu m.i. een beetje aan het ontsporen.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-18 01:08

Omdat ik echt kwaad ben. Als iemand oudere mensen met een aow en een koophuis dom en onverstandig en onvoorbereid noemt. Tjsa. Ik zie dagelijks de elkende om me heen. Normaal zie ik niet de noodzaak dat op internet te zetten. Omdat het weinig toevoegd aan een discussie.

Maar wat ik nunlaatste paar bladzijdes voorbij zie komen. Even beetje dit even beetje dat dat kan iedereen wel. En ik dagelijks die dat dat beetje al teveel is laat staan meerdere keren een beetje. Dan zie ik er ja wel de noodzaak van in om dat te melden, in de hoop (kansloos vrees ik) dat sommige mensen gaan inzien dat het niet altijd en alleen maar joepie en oh we hebben het zo goed in nederland is, en blijven verkondigen dat "iedereen" dat wel kan betalan en er altijd een vangnet is.

Staat los van oorspronkelijke doel van topic, maar in dit geval moet ik wel reageren. Iets wat ik dus normaal niet doe. Maar dit raakt me domweg te veel. Ik ga vandaag ook even mezelf een time out geven iit dit topic. Even afkoelen is beter. -O-

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-18 08:45

En denkje dat de huizen in het aardbevingsgebied in Groningen nog te verkopen zijn voor een normale prijs?
Ik wacht al meer dan een jaar op inspectie van een scheur. Die kan ik wel repareren, maar kan dan zeker fluiten naar centen. Want fotos als bewijs is niet genoeg.
Dan zit mijn woning in het versterkingstraject. Mijn buurman is bouwkundige en die zegt ze voldoen niet, want er ligt o.a. een te zwaar dubbeldak op. Ok. Er komen inspecties. Jaar geleden. Gisteren lag er een brief in de deur ( niet eens aan jezelf gericht maar onpersoonlijk aan de bewoners van) met daarin de mededeling dat uit de inspecties gekomen is dat het huis een ' licht verhoogd' risico heeft en nader onderzocht moet wordrn. Lees je verder dan betekent licht verhoogd dat de woning mogelijk, of eigenlijk niet geheel aan de normen voldoet. Het is alleen niet direct gevaarlijk.
MAAR: mijn berging verzakt al enige tijd. Die staat niet op palen. Dat valt buiten inspecties, want is geen woonhuis. Eh, ik betaal er wel woz over. En als ik daar net insta tijdens een aardbeving? Ja, dan heeft u pech mevrouw.
Dan stel je letterlijk de vraag, stel ik ga nu investeren ( ik heb nog 1 raam enkel glas en een tochtende voordeur en lekkende badkamer), is dit verstandig als jullie straks gaan slopen of verstevigen? Dat weten wij ook niet mevrouw, maaru kunt het rustig doen, want wat u heeft krijgt u terug. Zet hetdan even op papier voor mij zeg ik. Nee dat doen we niet.
Wie koopt er nu een woning voor de normale marktwaarde waarvan bekend is dat ie niet voldoet aan de norm en ook nog schade heeft? Ik wil best net buiten het aardbevingsgebied wonen, maar kan dat niet betalen. Mijn huis staat behoorlijk onder water. Ervzijn hier dus ook oudjes die zeggen het huis overleeft mij wel, ik kan toch niet weg. Bovendien is huren vaak duurder dan kopen, zeker als de boel al afgelost is zoals bij de ouderen. Bij verkoop komt er geld vrij, maar de roverheid wil dan eerst ook geld zien. Een woning als investering vooor je oude dag gaat dus lang niet altijd op.

Daarnaast, ik koop dus kleding en schoenen voor een minimagezin. Ik had laatst voor alle 4 kinderen een wintertrui gekocht. Dan vertelt 1 jongetje dat hij geen trui meer had zonder gaten. Een keer eerder was eentje gevallen, een gat in de neus van zijn schoen. Geen geld voor nieuwe, dus heeft ie een week in de winter met een schoen met een gat er in rondgelopen, totdat ik nwe schoenen voor hem gekocht had. Er zijn dus mensen die het slechter hebben en die een extra uitgave niet meer op kunnen vangen. Ik dan misschien nu nog wel, maar het kan zijn dat ik de kledinguitgaven die niet voor mijzelf zijn moet schrappen.
Maar er zijn dus echt mensen die niets overhouden. En stellen dat oudjes wel kleiner kunnen wonen vind ik wel erg gemakkelijk. De alleenstaande moet zeker ook in een 1 kamerflatje?
Ik ben het dus met Kuruna eens.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-18 09:07

Ik lees al even mee schrik ook van sommige reacties.
Het verschil tussen arm en rijk wordt steeds groter.
Dit is al jaren aan de gang.
Ik ben het helemaal eens met Karuna.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-18 09:24

Germie, Groningen is ook een hele andere discussie en ook maar een klein deel van de ouderenpopulatie (wil natuurlijk niet zeggen dat wat daar gebeurt goed is). Het merendeel van de ouderen met koophuis kunnen hun huis prima verkopen omdat die huizen zo veel meer waard zijn geworden in hun leven. Ze willen het vaak alleen niet, want nostalgie etc. Wat ik op zich ook wel begrijp, maar dan moet je niet zeuren dat je niet rond zou komen: je maakt dan zelf die keuze om op een houtje te bijten terwijl je, bij wijze van spreken, een schatkist onder je kont hebt.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-18 09:49

Imandra. Mensen hebben soms 60 jaar in een huis gewoond, of zijn er geboren. Is dat nostalgie? Of blijven ze graag in wat voor hun bekend is? In een huis waar ze hun spulletjes kunnen houden. Hun hele leven speelt zich vaak af in een straal van een km om hun woning. Deze mensen verplaatsen naar een eind verderop betekend hun sociale leven aan gort en hallo eenzaamheid en sociale isolatie :wave: :wave: :wave:

En los daarvan stel ze zouden verkopen? Waar moeten ze dan heen? Er zijn geen huur woningen beschikbaar!!!! En als ze er al zijn zijn ze zo duur dat ze het niet kunnen betalen of wat vaker voor zal komen de verhuurder accepteert hun geld niet (been there -O- )

Dus het ligt niet zo simpel als je het zegt. Leuk papier en theorie alleen de praktijk in nederland ligt inmiddels zo anders.

Simpel mijn overbuurvrouw heeft heel dringend een woning met badkamer en slaapkamer begane grond nodig,. Ze is 66 maar met chronische leukemie fysiek een wrak. Alleen tsja die woningen zijn hier nagenoeg niet. Enige die er zijn zijn van partikulier en inmiddels verhuirt aan jonge gezonde stelletjes. Ik was er drie jaar geleden te jong voor want nog geen vijftig. Nu wil de verhuurder me en veel anderen niet hebben want wao en in zijn ogen te weinig zeker geld want geen baan.

Dus moet ze doormodderen al heel lang om de trap op te worstelen. Ze slaapt soms daardoor noodgedwongen op de bank in de woonkamer en wast zich in de keuken als ze echt te ziek is om boven te komen. Laat staan dat een passend huisje voor een gezond stel ouderen is, die mogen achteraan sluiten zeker met geen wachtjaren

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-18 10:05

Pipodepipo is volgens mij zelf nog te dom om te poepen zulk onzin als die uit kraamt! :n
Laatst bijgewerkt door Popstra op 19-12-18 10:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-18 10:06

Topic schiet z'n doel wel een beetje voorbij zo idd. :+

Iedereen bedoelt het waarschijnlijk wel goed en ziet hoe de armere laag van de bevolking het steeds moeilijker krijgt, maar laten we daarvoor onze kersttafel leeg ?
Omdat de buurman dit ook niet kan betalen...

Doen we daarvoor onze grote auto weg ? Omdat de buurvrouw ook op het ov aangewezen is …

Laten we daarvoor die skivakantie schieten ? Omdat de buren van 2 verder dit ook niet kunnen betalen...

Kopen we daarvoor geen kerstkadootjes dit en de volgende jaren ? Omdat de kinderen van de buren ook niks krijgen...

Laten we daarvoor die mooie zomerreis vallen ? Omdat de oude vrouw aan het eind van de straat dit de laatste 10 jaar ook niet kon betalen ...

Dus tja... ieder veegt nog steeds enkel voor z'n eigen deurtje. Staat of burger, winkelier of groothandel. Maakt niks uit.
Dit is hoe de maatschappij in elkaar steekt helaas. :7

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-18 10:09

Alleen de staat is er ook niet bij gebaat als er nog meer mensen financieel de sjit in geduwd wordt door hun maatregelen. Dan moeten daar weer potjes, compensaties, toeslagen voor komen wat weer geld gaat kosten. -O- ik doe wat ik kan binnen mijn mogelijkheden. Probeer mensen de weg te wijzen waar ze info enz kunnen vinden. En help in de vorm van telefoontjes plegen, brieven lezen en schrijven om het net een beetje beter te maken voor ze.

Popstra deze opmerking hoeft nu ook weer niet, die voegt namelijk niks toe -O-