Kabinet wil roken op terras verbieden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Magrathea

Re: Kabinet wil roken op terras verbieden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 19:05

.... In de situatie dat dit wordt ingevoerd :z

Volgens mij bespreken we die hypothetische situatie hier, maar goed, dan verduidelijk ik het even voor je :j

finnens

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 19:29

Zou het prima vinden als ze roken op een terras verbieden. Heb er zelf geen last van maar er zijn genoeg mensen die rook in hun gezicht tijdens het eten smerig vinden. Of een rook en niet rook gedeelte, ook prima.

Vind het sowieso asociaal om te gaan roken op plekken waar allemaal mensen dicht om je heen staan/zitten die soms/vaak niet roken, zoals in/recht voor een bushokje, in de rij, waar ook kinderen staan, voor een achtbaan etc. Ondanks dat ik soms ook rook kan ik echt kotsen van die mensen die om 7u sochtends naast je in het bushokje gaat zitten en een peuk opsteken. Tuurlijk heeft er altijd wel iemand last van je rook maar een beetje meer rekening houden en dus twee meter verderop gaan staan lijkt me geen grote moeite. De rook is dan niet verdwenen maar dan valt de 'overlast' mee.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 19:56

Mars schreef:
Zorgkosten verhaal is natuurlijk onzin, we betalen allemaal voor iedereen. Ik betaal ook voor mensen die drugs/alcohol gebruiken, zich vol eten, en noem het maar op. Voor een roker betaal je korter want we zijn eerder de pijp uit :D

Het argument mbt de zorgkosten is wellicht off topic, maar geen onzin.

Rokers leven wellicht korter, maar hebben in die meerdere chronische aandoeningen - en kosten in die kortere periode dus relatief veel.

In principe voel ik veel voor het solidariteitsbeginsel - maar begin als roker dan niet over 'dat je betutteld wordt' als het roken jou moeilijker wordt gemaakt - want wij betalen met ons allen mee aan de gevolgen van de sigaret.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 20:32

Ik vind het wel een heel verkeerd argument. Het lijkt mij persoonlijk een heel slecht uitgangspunt dat mensen vanwege de kosten niet ongezond mogen leven.
(Paardrijden wordt dan ook snel verboden denk ik zo...)

(En als we ons daarin al ergens op zouden willen richten, dan graag richting de tabaksindustrie.)

Ik wil echt geen maatschappij waar mensen worden gezien als kostenpost ipv als mens. Zelfs al hoop ik nog zo op rookvrije bushokjes (want dat is zo vies.)

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 20:59

Oeps - please: dat is nadrukkelijk niet wat ik bedoel!

Als gezegd: het solidariteitsbeginsel is mij lief.

Maar er zit ergens wel een elementaire kant aan van: wat persoon 'die' of 'die' doet is binnen bepaalde grenzen toch net niet helemaal 'compleet eigen keuze waar verder niemand zich mee hoeft te bemoeien..!'

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 21:21

finnens, ik weet dat de Efteling roken in de wachtrij al verboden heeft.
Daar was destijds een enorme heisa om. Kon echt niet. Onacceptabel. Toevallig was ik er van de week en iedereen houdt zich er nu gewoon aan zonder gedoe.
Het is ook wel logisch, veel kinderen in de Efteling en in de wachtrij kun je niet echt even ergens anders gaan staan.
Het argument dat de roker ook gewoon in de achtbaan mag is hier natuurlijk ook niet van toepassing - niemand verplicht je ertoe, en als je 3 kwartier niet zonder sigaret kan dan is dat niet het probleem van de mensen om je heen

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 22:38

Ik vind roken in bushokjes verbieden ook prima. Wachtrijen bij de Efteling ook. Alleen terras gaat me een beetje te ver.

woofie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 22:50

Het enige wat volgens mij bereikt wordt met deze hele discussie is dat mensen die roken (terecht) hun kont tegen de krib gooien! Vooral omdat er mensen zijn die vinden dat zij het recht hebben om met een belerend vingertje te gaan wijzen en roepen dat rokers vooral geld kosten.
Dus houd eens op met elkaar te vertellen hoe je al dan niet moet en mag leven!
Ik ben inmiddels 58, opgegroeid in een tijd waar overal gerookt werd...in de trein, in de bus, de meester rookte in de klas, de huisarts in zijn spreekkamer, tijdens verjaardagen en bruiloften hing er een blauwe walm in de woonkamer en/of feestzaal...Volgens de anti rook beweging zou ik inmiddels een naar adem snakkend wrak moeten zijn omdat ik van jongs af aan 2e en 3e hands rook heb ingeademd....

Natuurlijk is roken niet gezond, maar om nu alle longproblemen van mensen die nog nooit gerookt hebben op te hangen aan rokers vind ik niet reëel. Er zijn heel veel factoren die longproblemen veroorzaken, roken is er 1 van, maar niet de enige en naar mijn bescheiden mening ook niet de ergste.
ga maar eens op een mooie dag een uurtje op je rug in het gras liggen en tel hoeveel vliegtuigen er in dat ene uurtje over je heen komen.....ga eens een uurtje auto's tellen die langs je huis komen....
er komt echt geen bloemetjesgeur en frisse lucht uit die uitlaten hoor!
Maar het is gemakkelijker om een roker aan te wijzen als dader van alle ellende want hey, je wil toch wel graag met vliegvakantie, en die auto is toch verdomde makkelijk,ook als je alleen maar even een boodschapje moet doen of je kinderen naar school brengen.....

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 22:52

woofie schreef:
Het enige wat volgens mij bereikt wordt met deze hele discussie is dat mensen die roken (terecht) hun kont tegen de krib gooien! Vooral omdat er mensen zijn die vinden dat zij het recht hebben om met een belerend vingertje te gaan wijzen en roepen dat rokers vooral geld kosten.
Ik ben inmiddels 58, opgegroeid in een tijd waar overal gerookt werd...in de trein, in de bus, de meester rookte in de klas, de huisarts in zijn spreekkamer, tijdens verjaardagen en bruiloften hing er een blauwe walm in de woonkamer en/of feestzaal...Volgens de anti rook beweging zou ik inmiddels een naar adem snakkend wrak moeten zijn omdat ik van jongs af aan 2e en 3e hands rook heb ingeademd....

Natuurlijk is roken niet gezond, maar om nu alle longproblemen van mensen die nog nooit gerookt hebben op te hangen aan rokers vind ik niet reëel. Er zijn heel veel factoren die longproblemen veroorzaken, roken is er 1 van, maar niet de enige en naar mijn bescheiden mening ook niet de ergste.
ga maar eens op een mooie dag een uurtje op je rug in het gras liggen en tel hoeveel vliegtuigen er in dat ene uurtje over je heen komen.....ga eens een uurtje auto's tellen die langs je huis komen....
Maar het is gemakkelijker om een roker aan te wijzen als dader van alle ellende want hey, je wil toch wel graag met vliegvakantie, en die auto is toch verdomde makkelijk,ook als je alleen maar even een boodschapje moet doen of je kinderen naar school brengen.....

_/-\o_ _/-\o_

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 23:09

Met als verschil dat ik van de gemiddelde auto niet benauwd word maar van sigare(tte)nrook wel.
Maar he, jullie je zin, ik blijf wel lekker thuis zitten, zit ik iig vrijwel rookvrij. +:)+

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 23:19

lor1_1984 schreef:
Met als verschil dat ik van de gemiddelde auto niet benauwd word maar van sigare(tte)nrook wel.
Maar he, jullie je zin, ik blijf wel lekker thuis zitten, zit ik iig vrijwel rookvrij. +:)+

Jeetje nu kruip je echt in de slachtofferrol. :=

Fearn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 23:27

Ik vind het goed dat ze dat willen invoeren. :) Ik ben eigenlijk voor alle maatregelen die de kans verkleinen dat mensen gaan roken. Zo zal de Lidl over enkele jaren ook stoppen met sigaretten verkoop.

Een tijd geleden toen ik op reis was sprak ik een meisje uit Australie. Ze vertelde dat er in dat land bijna geen mensen roken, omdat ze daar de prijzen van sigaretten belachelijk hoog hebben gemaakt (niet te betalen voor de gemiddelde burger). Alleen maar beter om het op die manier te voorkomen :)

Roken kan zo veel schade brengen aan niet alleen je longen maar aan je hele lichaam. Het is zonde als mensen hierdoor eerder ziek worden en mogelijk eerder overlijden. (vooral voor familie/vrienden natuurlijk heel erg als ze iemand hierdoor verliezen). Natuurlijk zijn er meerdere factoren waardoor iemand ziek zou kunnen worden, maar zolang er al minstens 1tje weggehaald/verminderd zou kunnen worden, zou dat al zo veel schelen.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 23:29

sureido schreef:
Jeetje nu kruip je echt in de slachtofferrol. :=

Ik denk dat je dat verkeerd leest.
Kijk, zolang jullie rokers lekker blijven roken op het terras kan ik niet gezellig op het terras zitten omdat ik het benauwd krijg.
Dan kan er van alles bijgehaald worden wat luchtvervuiling zou veroorzaken, maar als ik daar niet benauwd van wordt maar van de rook van sigaretten etc wel is het heel simpel en blijf ik wel gewoon thuis of ik ga binnen zitten mits het terras niet bomvol rokers zit want anders heb ik het alsnog benauwd.
Is mij om het even hoor. :)

Fearn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 23:34

woofie schreef:

Wel heel gemakkelijk om te zeggen dat roken opeens niet/minder erg is omdat ook andere factoren longproblemen veroorzaken :+ Dat is hetzelfde als dat men zou zeggen bijvoorbeeld bij het milieu: 'joh laten we geen plastic meer gaan scheiden, want da's toch maar 1 van de factoren dat slecht is voor het milieu, er zijn veel ergere factoren..'

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 23:56

Dat schrijft ze helemaal niet :=

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 00:19

Ik had volgens mij al eerder gereageerd in het topic, lees alles in ieder geval mee.
Maar zelf ben ik sinds een jaar gestopt met roken, dus voor mij zelf zou het makkelijker worden als er niet op terrasjes wordt gerookt. (of waar dan ook)
Daarbij heb ik een naast familielid die vorig jaar strottenhoofdkanker heeft gekregen en nu zonder strottenhoofd en stembanden leeft. (dus met zo'n gaatje in de keel en een stemknoopje)
Deze vorm van kanker krijg je bijna altijd door roken en dat is hier dus ook gebeurd.

Dan zie je ook hoe vreselijk de verslaving is.
Er zijn mensen die zo'n operatie hebben gehad en toch verslaafd blijven terwijl ze niet meer kunnen inademen. (geen strottenhoofd meer, dus geen luchtweg meer via je mond maar ademen via het gat in de keel).
Dan houden die mensen gewoon een sigaret voor dat gat in de keel zodat ze toch rook/nicotine binnen krijgen.

Nicotine is echt een afschuwelijke verslaving, maar niet eens zo erg schadelijk.
Het zijn allerlei andere stoffen in de sigaret die het zo schadelijk maken.
En het is wel bewezen dat mee roken ook echt schadelijk is.
Dus ondanks dat ik zelf gerookt heb, en dus heel goed weet hoe het is.
Het is nooit goed te praten dat je andere mensen hieraan wilt blootstellen.
Praatjes over vliegtuigen of uitlaatgassen slaat echt nergens op, dat is alleen maar slap prutsmuts om voor je zelf iets goed te praten.

Spoiler:
Afbeelding

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-18 02:52

Prima verwoord Barbet, en wat rot om een familielid zo te moeten zien.
Idd zie ik vooral veel goedpraterij en afschuiven om het vooral niet te willen weten hoe slecht het daadwerkelijk is.
En ja, uitlaatgassen etc etc zijn ook slecht, maar daar gaat de discussie toch niet over?

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 07:05

woofie schreef:

*\o/* *\o/* *\o/*

woofie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 07:07

Cayenne schreef:
Prima verwoord Barbet, en wat rot om een familielid zo te moeten zien.
Idd zie ik vooral veel goedpraterij en afschuiven om het vooral niet te willen weten hoe slecht het daadwerkelijk is.
En ja, uitlaatgassen etc etc zijn ook slecht, maar daar gaat de discussie toch niet over?

Er wordt helemaal niks goedgepraat! Ik ben ook voor het uitbannen van roken, maar niet op deze manier!
Je schiet er niks mee op als je elkaar voor rotte vis uitmaakt want daar kweek je alleen maar weerstand mee. We zijn op de goede weg door het invoeren van de leeftijdsgrens m.b.t de verkoop, rookvrije werkplekken, rookverboden op plaatsen waar kinderen spelen....Dat het sommigen niet ver genoeg gaat begrijp ik, maar met kleine stappen kom je ook waar je wezen wil.
Uitlaatgassen etc behoren wel degelijk ook een onderdeel van deze discussie te zijn! files nemen hand over hand toe en met het openen van Lelystad airport zullen ook de vliegbewegingen boven ons land ernstig toenemen. Schone lucht bereik je in dit geval dus niet alleen door rokers van het terras of zelfs uit hun eigen tuin te jagen.
Willen we een schone omgeving dan zullen we daar SAMEN voor moeten strijden ook de rokers en de niet rokers! Zolang er nog mensen zijn die roken zullen we dus moeten zoeken naar een compromis waar beide partijen zich in kunnen vinden in plaats van elkaar het leven zuur te maken.
Een beetje begrip voor de zwaarte van de verslaving van de kant van de niet rokers, en omgekeerd begrip van de rokers dat niet rokers wel degelijk last kunnen hebben van sigarettenlucht zou ons daarbij al een eind op weg helpen.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 07:13

woofie schreef:

Dat jij nergens last van hebt bewijst natuurlijk niet dat het niet schadelijk is :D
Dat het schadelijk is in erge mate is namelijk een feit.

En dat vliegtuigen en auto-uitlaatgassen schadelijk zijn is ook een feit. Aan de auto’s wordt ook al hard gewerkt; er komen steeds meer elektrische auto’s, er zitten betere filters op, je mag met een oude auto niet zomaar de stad meer in etc. Vliegverkeer zijn ze ook mee bezig.

En kont tegen de krib duurt altijd maar eventjes. Er is niemand die nu nog zeurt dat ze niet in de trein, restaurant, of vliegtuig mogen roken en iedereen vindt het prettig dat je kleding niet zo stinkt achteraf.
Dit is dan ook een kwestie van tijd lijkt me, dan is het gewoon normaal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 07:58

Ik zit me bij dit topic steeds af te vragen of ik ook met zulke onzinnige argumenten reageerde op dit soort zaken toen ik nog rookte.

Ik ben bang van wel :o. Ik was flink verslaafd en raakte altijd wat in paniek als weer de zoveelste antirook-maatregel werd genomen. Uiteindelijk hebben die maatregelen me wel geholpen bij het stoppen.

De rokers kunnen zich beter neerleggen bij het onvermijdelijke. Je bent vrij om te roken, maar niet meer om anderen daar mee lastig te vallen.

Luchtvervuiling door auto's en vliegtuigen, alcohol, kinderen, het is allemaal niet vergelijkbaar met roken op een terras. En er is altijd wel iets dat erger is ja. Stellen dat je zelf geen klachten heb na jaren roken en meeroken, en daaruit concluderen dat het wel meevalt: :roll: |o

Ik gun iedere roker dezelfde opluchting die ik al 5 jaar voel. Het leven is zoveel gezonder, frisser, en goedkoper zonder sigaretten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 08:15

woofie schreef:
Er wordt helemaal niks goedgepraat! Ik ben ook voor het uitbannen van roken, maar niet op deze manier!
Je schiet er niks mee op als je elkaar voor rotte vis uitmaakt want daar kweek je alleen maar weerstand mee. We zijn op de goede weg door het invoeren van de leeftijdsgrens m.b.t de verkoop, rookvrije werkplekken, rookverboden op plaatsen waar kinderen spelen....

Het is dus goed dat er rookvrije werkplekken zijn en een rookverbod op plaatsen waar kinderen spelen, maar een terras is opeens een stap te ver? Waarom leg je daar precies de grens? Komen er nooit kinderen op een terras, of werkt er niemand op een terras? Wat is er zo heilig aan een terras wat een treincoupe, vliegtuig, werkruimte, of kinderspeelplaats niet heeft?

woofie schreef:
Dat het sommigen niet ver genoeg gaat begrijp ik, maar met kleine stappen kom je ook waar je wezen wil.

Maar dit is toch ook een kleine stap?
Eerst in de vliegtuigen, treinen en op de werkplek. En nu is het terras aan de beurt. De vorige verboden zijn er al tijden, dus tijd voor de volgende kleine stap... het terras.

woofie schreef:
Uitlaatgassen etc behoren wel degelijk ook een onderdeel van deze discussie te zijn! files nemen hand over hand toe en met het openen van Lelystad airport zullen ook de vliegbewegingen boven ons land ernstig toenemen. Schone lucht bereik je in dit geval dus niet alleen door rokers van het terras of zelfs uit hun eigen tuin te jagen.
Willen we een schone omgeving dan zullen we daar SAMEN voor moeten strijden ook de rokers en de niet rokers!

Dat zeg je heel stellig, maar je onderbouwd het nauwelijks. Jouw aanname is dat het rookverbod op terrassen vanwege schone lucht is, maar dat is natuurlijk helemaal niet het geval. Want als jij thuis een sigaret rookt dan vervuil je de lucht net zoveel als dat je een sigaret op het terras rookt. Het gaat dus helemaal niet om luchtvervuiling in het algemeen want dan zouden ze sigaretten totaal verbannen.

Waar het wel om gaat is dat andere mensen op het terras bloot worden gesteld aan kankerverwekkende stoffen en dit "moeilijk" kunnen ontvluchten. Moeilijk hier tussen aanhalingstekens want je kan natuurlijk roepen dat ze dan maar niet naar een terras moeten gaan, maar dat lijkt me geen reëel argument waar de verslaving van een paar het genot van velen de nek omdraait.

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 08:40

Birdie60 schreef:
_Reneee schreef:
Dat was ik zelf :D

Jij bekijkt het gewoon net vanaf de andere kant. Ik zie het niet als betutteling, want ik vind het fijn dat de overheid ervoor zorgt dat ik geen last meer heb van rokers als ik op het terras zit.

Dan moet je thuis blijven.
Rokers betalen ook belasting. Die zijn al naar buiten gebonjoerd door het kabinet en nu willen ze ze ook van het terras af hebben? Zal er niet veel verdiend meer worden.

Ik moet thuis blijven omdat ik geen kanker wil van de rook van een ander? Hallo zeg. Ik ga anderen niet ziek lopen maken met mijn stinksigaret. "Rokers betalen ook belasting", mijn god, dat geeft je het recht om anderen lastig te vallen? Vandalen betalen ook belasting, wist je dat?

Ik geniet heel erg van drukke terrassen waar niemand rookt hoor. En nee, horeca ondernemers leveren niet in op dat kleine percentage dat nog rookt. Je bent in de minderheid meid.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 08:45

Waarom kunnen we hier niet normaal over discussiëren en moet het gelijk allemaal zo aanvallend :?

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 09:05

Omdat rokers hier vanaf het begin aangevallen worden en weg wezen moeten terwijl er ook compromissen gesloten kunnen worden (delen rookvrij), het is logisch dat die ook in de verdediging schieten. Rokers bestaan nu eenmaal en omdat er toevallig bewezen is dat het niet gezond is en mensen doen alsof ze van een keer rook inademen kanker krijgen (heel overdreven dus) ontstaan er irritaties.