To be or not to be: Donor.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Zelf geen donor, dan wel of geen organen ontvangen?

Geen donor en indien nodig geen organen ontvangen.
227 (56%)
Geen donor en indien nodig wel organen ontvangen.
178 (43%)

Totaal aantal stemmen: 405

MizzMontana

Re: To be or not to be: Donor.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 13:38

Dankje Polly! Goed leesvoer.

Ersina

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 14:49

ChiVet schreef:
Nu ben ik bijna 21 en twijfel ik al een poosje om mijn keuze om orgaandonor zijn te veranderen, omdat mijn gevoel hierover is veranderd. Maar stel dat ik dan in die tussentijd een donororgaan nodig had gehad, zou ik die dan niet mogen krijgen?

Al verander je je hele leven 36 keer. Altijd doen waar je je goed bij voelt. We denken vaak met een gun-factor. Daarentegen werkt de donatie en het ontvangen niet zo. Je moet geschikt zijn om te geven (die kans is heel klein .)
Om te ontvangen wordt (indien het niet door een ongeval komt, dan is er een ander protocol) een uitgebreide screening gedaan, of je geest en lichaam zo'n moeilijke operatie aankan. Het wel of niet geregistreerd staan als donor maakt niets uit. De behandelende artsen moeten een geschikte match kunnen maken.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 15:11

Ik heb een vraag aan degenen die menen dat hersendood niet hetzelfde is als dood-dood.

Er bestaan machines die een orgaan kunnen perfuseren (bloed doorheen pompen) in een mini cyclus, buiten het lichaam dus. Dit wordt gedaan bij organen die niet geschikt lijken voor donatie maar wel een soort potentie hebben. Die liggen dan een tijdje daarin, om te kijken of het verbetert. Zo kan een orgaan dat in eerste instantie niet geschikt is toch getransplanteerd worden, het wordt "schoongespoeld" als het ware. Voorbeelden waarbij dit van toepassing is weet ik zo gauw even niet maar het bestaat in elk geval :)

Dus, degenen die menen dat iemand die hersendood is eigenlijk nog hartstikke springlevend is: vind je dit een goede techniek? Zou dit gebruikt moeten worden? Of is het orgaan op dat moment nog te levend?

Want, wat er in die machine gebeurt, is eigenlijk exact hetzelfde wat met een hersendood lichaam gebeurt. Alsof je een auto die total-loss is aanduwt. Je kunt wel zeggen dat de auto nog rijdt en dus nog niet helemaal stuk is, maar de essentiele functies gaat hij nooit meer uitvoeren.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 15:17

Misschien ook interessant voor mensen hier, het boek "Leven met het hart van een ander" door Elisabeth Wellendorf, psychotherapeute die mensen (vooral kinderen en jongeren) begeleid(de) bij het traject van orgaantransplantatie. Gaat over de psychische (en ethische) kant van orgaantransplantatie en de gevolgen ervan voor mensen die een donororgaan hebben ontvangen.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 15:53

SVRL schreef:
Nikass schreef:
Ik vind het heel lastig dat een aantal mensen, waaronder ik, zich open en kwetsbaar opstellen, en dat met name Lusitana en SVRL, daar overheen walsen.
Willen jullie een gesprek waarin je elkaars standpunten leert kennen en mogelijk begrijpen, of willen jullie alleen veroordelen? Want dan houdt het wat mij betreft op.

Excuseer? Ik heb hier niemand aangesproken. Heb totaal geen probleem met mensen die niet willen donoren. Waar ik wel een probleem mee heb zijn fabeltjes, zoals je bent niet dood, hersenen die zonder bloed zitten kunnen nog wel herleven (het is notabene een feit dat een orgaan morsdood is als het 30 minuten geen zuurstof krijgt en bij hersendood stroomt er nergens nog bloed door hersenen en wachten ze zelfs een dag af voor ze de diagnose stellen) of een donor wordt niet verdoofd als ze de organen eruit halen. Dat zijn pertinente onwaarheden, die ik gewoon weerleg. Als jij je daardoor aangevallen voelt, dan is dat jou probleem. Maar ik laat mensen geen angst aan jagen door niet op leugens te reageren.

Ik had geen moeite met jouw eerdere berichten. Maar je verontwaardigde bericht onderaan pg 15 vind ik toch echt blijken van een gebrek aan inlevingsvermogen en respect.
Ik heb -al een aantal keer- heel duidelijk aangegeven dat VOOR MIJ iemand nog leeft zolang zijn hart klopt. Ik heb dit oa geschreven als reactie op jouw uitleg over hersendood.
Als ik dan aangeef hoe dit VOOR MIJ is, hoef ik geen hele anatomische verhandeling omdat we het blijkbaar maar niet willen snappen. En ik hoef al helemaal niet de suggesties dat er onwaarheden worden verteld.
Ik vertel namelijk alleen hoe het VOOR MIJ is.
Dat jij alles probeert te rationaliseren moet jij weten, maar het past niet bij mij.
Ik heb aan het bed gestaan van zeer dichtbij geliefd persoon waarvan de artsen aangaven dat hij na loskoppelen van de machines zou sterven. Dit gebeurde niet. De functies die vervolgens terug kwamen waren onmogelijk volgens de hersenscan (want: hersenstam afgestorven).

Ik heb daar onder andere van geleerd:
WIE NIET IN WONDEREN GELOOFT IS GEEN REALIST

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 16:10

Magrathea schreef:
Ik heb een vraag aan degenen die menen dat hersendood niet hetzelfde is als dood-dood.

Er bestaan machines die een orgaan kunnen perfuseren (bloed doorheen pompen) in een mini cyclus, buiten het lichaam dus. Dit wordt gedaan bij organen die niet geschikt lijken voor donatie maar wel een soort potentie hebben. Die liggen dan een tijdje daarin, om te kijken of het verbetert. Zo kan een orgaan dat in eerste instantie niet geschikt is toch getransplanteerd worden, het wordt "schoongespoeld" als het ware. Voorbeelden waarbij dit van toepassing is weet ik zo gauw even niet maar het bestaat in elk geval :)

Dus, degenen die menen dat iemand die hersendood is eigenlijk nog hartstikke springlevend is: vind je dit een goede techniek? Zou dit gebruikt moeten worden? Of is het orgaan op dat moment nog te levend?

Want, wat er in die machine gebeurt, is eigenlijk exact hetzelfde wat met een hersendood lichaam gebeurt. Alsof je een auto die total-loss is aanduwt. Je kunt wel zeggen dat de auto nog rijdt en dus nog niet helemaal stuk is, maar de essentiele functies gaat hij nooit meer uitvoeren.

In mijn beleving heeft je vraag over of die techniek gebruikt zou moeten worden, echt 0 komma niks te maken met het feit dat een hersendode persoon iets anders is dan een helemaal dode persoon.

En is "eigenlijk nog hartstikke springlevend" ook een bijzondere verwoording.

Je kan zelf toch zeker ook wel het verschil begrijpen tussen een morsdood lichaam en een lichaam dat het overlijdensproces nog niet afgerond heeft? Of de boel nu aan de gang gehouden worden door hulp van buitenaf doet niet ter zake.

Iemand die een zwaar ongeluk gehad heeft en voor de lange weg naar herstel begint, kan in de eerste tijd toch ook door machines aan de gang gehouden worden? Die noem je toch ook niet dood, terwijl die op dat moment ook wel zou overlijden als je de machines uit zou schakelen?

Daarmee stel je al vast dat aan de gang gehouden worden met machines / niet op eigen kracht verder kunnen leven, niet gelijk is aan ècht dood.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 16:23

Nikass schreef:
WIE NIET IN WONDEREN GELOOFT IS GEEN REALIST

Dat is een mooie (en wijze) quote +:)+

Ik vind het (in het verlengde daarvan) ook altijd zo bijzonder dat mensen "in naam van de wetenschap" menen te moeten zeggen dat we echt wel exact weten hoe alles werkt. Volgens mij zou JUIST een ieder met een ware wetenschappelijke & onderzoekende aard moeten beseffen dat er nog zoveel achter de horizon ligt dat we nog niet weten. Dat er nog zoveel te leren en ontdekken valt. Dat inzichten kunnen veranderen. Dat meet-apparatuur gevoeliger kan worden. Dat een ieder een fout kan maken waardoor er altijd oeps-situaties mogelijk zijn. Dat soort dingen :)

Wat bijzonder trouwens wat je hebt meegemaakt!
Dat zal wel even schrikken zijn geweest... :(:)

ChiVet

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 16:36

Ersina schreef:
ChiVet schreef:
Nu ben ik bijna 21 en twijfel ik al een poosje om mijn keuze om orgaandonor zijn te veranderen, omdat mijn gevoel hierover is veranderd. Maar stel dat ik dan in die tussentijd een donororgaan nodig had gehad, zou ik die dan niet mogen krijgen?

Al verander je je hele leven 36 keer. Altijd doen waar je je goed bij voelt. We denken vaak met een gun-factor. Daarentegen werkt de donatie en het ontvangen niet zo. Je moet geschikt zijn om te geven (die kans is heel klein .)
Om te ontvangen wordt (indien het niet door een ongeval komt, dan is er een ander protocol) een uitgebreide screening gedaan, of je geest en lichaam zo'n moeilijke operatie aankan. Het wel of niet geregistreerd staan als donor maakt niets uit. De behandelende artsen moeten een geschikte match kunnen maken.

Het was ook een meer retorische vraag, gezien sommigen van mening zijn (en dat mag) dat je geen donororgaan hoort te kunnen krijgen als je geen orgaandonor bent. Dan vraag ik me af hoe je dan inspeelt op de wispelturigheid van sommigen, waaronder die van mij :)

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 16:39

pmarena schreef:
Iemand die een zwaar ongeluk gehad heeft en voor de lange weg naar herstel begint, kan in de eerste tijd toch ook door machines aan de gang gehouden worden? Die noem je toch ook niet dood, terwijl die op dat moment ook wel zou overlijden als je de machines uit zou schakelen?

Vind je dit nou echt een vergelijking met onomkeerbaar hersenletsel als in hersendood die serieus genomen moet worden?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 16:45

Polly schreef:
pmarena schreef:

Vind je dit nou echt een vergelijking met onomkeerbaar hersenletsel als in hersendood die serieus genomen moet worden?

Het gaat om het dood (in plaats van hersendood) noemen van iemand omdat diegene zonder machines zou komen te overlijden.
In dat kader is het een prima vergelijking ja :j

Beide slachtoffers zouden dood gaan als je op dat moment de machines uit zou schakelen.

Dood gáán inderdaad, omdat ze het nog niet zijn op het moment dat de boel door machines aan de gang gehouden wordt.
Bij degene die op dat moment geen labeltje "hersendood" heeft moet je ook maar afwachten of die nog wakker gaat worden.

Hoe respectloos is het om iemand die nog niet ècht is overleden, dood te noemen -O-

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 16:56

pmarena schreef:

Daarmee stel je al vast dat aan de gang gehouden worden met machines / niet op eigen kracht verder kunnen leven, niet gelijk is aan ècht dood.

"Bezig met genezen" is wel echt iets heel anders dan "bezig met doodgaan". Dat gezegd hebbende; natuurlijk zijn er mensen die uit coma ontwaken, volledig herstellen van allerlei narigheden. Echter zijn er ook mensen die van bepaalde zaken nooit meer herstellen. Een specifiek geval is zenuwletsel. Zenuwcellen zijn namelijk behoorlijk sterk en van levensbelang, maar ook hopeloos onpraktisch, in de zin dat ze in tegenstelling tot bijvoorbeeld bloedvaten nooit meer teruggroeien of herstellen van schade. Uitzonderingen daar gelaten overigens, volgens mij zijn er bepaalde kleine zenuwen die wel terug kunnen groeien of waarvan de functie overgenomen kan worden. Dit geldt in elk geval niet voor de grote belangrijke zenuwen, die grotendeels door je ruggengraat omhoog lopen naar de hersenen. Als daar iets misgaat is het 99/100 keer gewoon klaar met die zenuwen. Iedereen kent wel de dwarslaesie, en je nek breken is in veel gevallen fataal omdat... juist, omdat je hersenen dan al het contact met de rest van je lichaam kwijt zijn in een onherstelbare breuk. (En omdat tegen de tijd dat er hulpdiensten arriveren je organen/hersenen al zo lang geen zuurstof meer hebben gehad dat de dood intreedt, of je moet je nek breken op de SEH maar dat is onwaarschijnlijk.)

Mijn punt is: zenuwweefsel (waar ook de hersenen onder vallen) herstellen niet. Punt. Dat is nou eenmaal hoe wij in elkaar zitten. Als je een stukje van iemands hersenen wegsnijdt groeit dat niet meer terug. Als iemand een laesie heeft boven de vierde wervel zal diegene nooit meer zonder hulp kunnen ademen. En als iemands hersenen zuurstoftekort oplopen geeft dat permanente schade. Dat kan betekenen dat iemand niet meer kan lopen maar ook dat iemand niet meer wakker wordt.

Ik vind het jammer dat je erbij haalt dat "de wetenschap nog niet alles weet", dat klopt, als we alles al wisten dan hoefde de wetenschap niet meer te bestaan :+ Maar je lijkt hier en op andere plekken wel eens te impliceren dat "omdat we niet alles weten" gelijk staat aan "we weten nog niet genoeg" of "we weten nog niets". We kunnen ongelooflijk veel, en hoewel we waarschijnlijk in de toekomst nog veel meer gaan kunnen, leidt dat maar ZELDEN tot radicale omslagen in hoe we over bepaalde dingen denken. Dus de kans dat we ineens gaan inzien dat "hersendood" betekent dat iemand makkelijk nog wakker kan worden, is imo zeer, zeer klein.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 17:03

ChiVet schreef:
Het was ook een meer retorische vraag, gezien sommigen van mening zijn (en dat mag) dat je geen donororgaan hoort te kunnen krijgen als je geen orgaandonor bent. Dan vraag ik me af hoe je dan inspeelt op de wispelturigheid van sommigen, waaronder die van mij :)

Ik denk dat je vooral niet moet vergeten dat dit iets is wat, om te beginnen, toch nooit gaat gebeuren. Dus dat scheelt al.

Doen we een gedachtenexperiment om te bedenken of het correct is om mensen die geen donor willen zijn maar wel een orgaan zouden accepteren (alle medische gevallen die toch al zouden afvallen niet meegerekend natuurlijk) hiervan uit te sluiten. Dat hangt voor mij dan persoonlijk af van de omstandigheden. Er is al eerder genoemd: als je denkt dat een donor pijn lijdt bijvoorbeeld, en daarom wil jij geen donor zijn, waarom wil je dan wel dat een ander dat doormaakt? Of dat je geen donor wil zijn omdat je bang bent dat je van je familie wordt weggerukt door moordlustige chirurgen die met hakbijlen klaarstaan om je organen te "oogsten", waarom vind je het dan wel OK als dat bij een ander gebeurt? Ik vind dat een nare gedachtegang. Aan de andere kant vind ik dat een ieder het recht heeft op de zorg die hij/zij nodig heeft, ook al zijn het criminelen of ex-rokers (want nee je krijgt niet zomaar op aanvraag nieuwe longen als je door roken COPD of iets anders naars hebt), dus ik zou niet ECHT willen dat een niet-donor niks krijgt. Wél hoop ik dat diegene hierna zijn/haar levenskeuzes nog eens grondig in overweging neemt.

** 'Je' is hier de algemene 'je', niet Chivet specifiek :)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 17:13

Magrathea schreef:
pmarena schreef:

"Bezig met genezen" is wel echt iets heel anders dan "bezig met doodgaan". Dat gezegd hebbende; natuurlijk zijn er mensen die uit coma ontwaken, volledig herstellen van allerlei narigheden. Echter zijn er ook mensen die van bepaalde zaken nooit meer herstellen. Een specifiek geval is zenuwletsel. Zenuwcellen zijn namelijk behoorlijk sterk en van levensbelang, maar ook hopeloos onpraktisch, in de zin dat ze in tegenstelling tot bijvoorbeeld bloedvaten nooit meer teruggroeien of herstellen van schade. Uitzonderingen daar gelaten overigens, volgens mij zijn er bepaalde kleine zenuwen die wel terug kunnen groeien of waarvan de functie overgenomen kan worden. Dit geldt in elk geval niet voor de grote belangrijke zenuwen, die grotendeels door je ruggengraat omhoog lopen naar de hersenen. Als daar iets misgaat is het 99/100 keer gewoon klaar met die zenuwen. Iedereen kent wel de dwarslaesie, en je nek breken is in veel gevallen fataal omdat... juist, omdat je hersenen dan al het contact met de rest van je lichaam kwijt zijn in een onherstelbare breuk. (En omdat tegen de tijd dat er hulpdiensten arriveren je organen/hersenen al zo lang geen zuurstof meer hebben gehad dat de dood intreedt, of je moet je nek breken op de SEH maar dat is onwaarschijnlijk.)

Mijn punt is: zenuwweefsel (waar ook de hersenen onder vallen) herstellen niet. Punt. Dat is nou eenmaal hoe wij in elkaar zitten. Als je een stukje van iemands hersenen wegsnijdt groeit dat niet meer terug. Als iemand een laesie heeft boven de vierde wervel zal diegene nooit meer zonder hulp kunnen ademen. En als iemands hersenen zuurstoftekort oplopen geeft dat permanente schade. Dat kan betekenen dat iemand niet meer kan lopen maar ook dat iemand niet meer wakker wordt.

Ik vind het jammer dat je erbij haalt dat "de wetenschap nog niet alles weet", dat klopt, als we alles al wisten dan hoefde de wetenschap niet meer te bestaan :+ Maar je lijkt hier en op andere plekken wel eens te impliceren dat "omdat we niet alles weten" gelijk staat aan "we weten nog niet genoeg" of "we weten nog niets". We kunnen ongelooflijk veel, en hoewel we waarschijnlijk in de toekomst nog veel meer gaan kunnen, leidt dat maar ZELDEN tot radicale omslagen in hoe we over bepaalde dingen denken. Dus de kans dat we ineens gaan inzien dat "hersendood" betekent dat iemand makkelijk nog wakker kan worden, is imo zeer, zeer klein.

Er is ook niemand die zegt dat iemand die ècht hersendood is, nog makkelijk wakker kan worden :)

Volgens mij gaat het voor mensen die het te eng vinden om JA te zeggen, juist meer om die details.
Dus dat iemand niet ècht hersendood is door een foutje in het proces. Waardoor er nog wel een mate van bewustzijn is die je niet wenst te hebben als je op een operatietafel overlijdt.

Dat subtiele stukje dat bedoeld wordt, dat wordt op 1 of andere manier steeds enorm uitvergroot en in het belachelijke getrokken (met termen als springlevend / nog makkelijk wakker worden) door mensen die dat zelf niet zo voelen. Ik vind dat onnodig kwetsend.

En even op je tekst: als je een stukje van iemands hersenen afsnijdt / het afsterft, dat het dan niet terug groeit. Dat wil nog niet zeggen dat die functie van dat stukje niet overgenomen kan worden door een ander deel van de hersenen. Dat soort zaken van het niet onderschatten van een complex iets als een menselijk lichaam, en niet de arrogantie hebben dat we alles denken te weten en alles denken te kunnen voorspellen, dat siert een ware wetenschapper, naar mijn mening.

We weten natuurlijk ontzettend veel van allerlei onderdelen waaruit het menselijk lichaam bestaat :j
Maar hoe de interactie precies is, wat voor gevolgen het manipuleren van het ene precies heeft voor het andere en hoe ver het zelfoplossend vermogen reikt van een lichaam dat wil overleven.... daar valt volgens mij nog ontzettend veel van te leren :)

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 19:25

Pmarena: heb je het krantenartikel gelezen? Daar gaat het wel over een dode donor. Morsdood, niet hersendood.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 19:38

"Volgens jou" valt daar nog veel van te leren; echter zijn er gewoon dingen waarvan is gebleken dat het werkt. Dus die zaken passen we toe. Het klinkt bijna alsof we beter de hele geneeskunde kunnen afschaffen, want ja, we weten nog niet alles dus misschien zijn sommige vrij verkrijgbare medicijnen wel levensgevaarlijk op de lange termijn. Misschien wel. Maar de wetenschap handelt altijd naar haar beste weten op dat moment. Op dit moment is het zeer onwaarschijnlijk dat iemand die hersendood is ooit nog wakker wordt. Tenzij het je een leuk idee lijkt om je geliefde voor altijd in coma aan een machine te houden zonder dat je ooit nog met diegene kan praten, zonder dat diegene zich bewust is van de omgeving...
Verder transplantatie een bewezen manier om levens te redden van andere mensen. Je kunt je twijfels hebben over de kwaliteit van dit leven (zoals het voorbeeld van de harttransplantatie met 51 tabletten per dag)(al vraag ik me af of dat bij iedereen zo is), maar leven doen ze.
Die twee feiten zorgen ervoor dat op dit moment orgaandonatie een manier is om iets te doen met weefsel dat anders verloren gaat. Daar kun je vanalles op tegen hebben en dat is ieders goed recht, maar claimen dat het wetenschappelijk onvoldoende onderbouwd is is gewoon niet waar.

De volkskrant heeft vandaag een uitgebreid artikel gehad over orgaandonatie van begin tot eind. Erg lang artikel maar heel interessant om te lezen! https://www.volkskrant.nl/wetenschap/ee ... ~a4573160/
Edit: ik zie dat Polly heb al in fotovorm had gepost. :) Maar dit leest misschien iets makkelijker.
WJD hersendood dus niet in het leven is geroepen om orgaandonatie mogelijk te maken, maar om te voorkomen dat er eindeloos wordt doorbehandeld terwijl dit niet meer zinvol is?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 19:52

Jouw toon van discussiëren en de manier waarop je op totaal iets anders lijkt te reageren dan dat wat ik schrijf, zorgt ervoor dat ik weinig zin heb om op je vragen in te gaan, eigenlijk Y;(

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 19:53

Hoewel ik aanvankelijk "pro" was is mijn beeld toch gaan kantelen nav alle informatie die er nu over je "uitgestort" wordt.
Buiten de definitie van "hersendood", de vraag "hoe dood is hersendood"? Het besef hoe zo'n uitnameprocedure is voor je nabestaanden. Wat ik erover heb gelezen is het erg erg heftig en ik weet niet of ik mijn naasten dat wel zou willen aandoen. Dus nu - voorlopig - niet geven, niet ontvangen aangeklikt.

De ervaringen van mensen die hersendood waren verklaard maar dat toch niet waren en zelfs volledig zijn hersteld, die zijn er. Daar kun je niet omheen. Mensen die blijkbaar toch nog waarnemen.
De heftige reacties van een lichaam op de uitnameprocedure. Komt er allemaal nog bij.
Ik weet het dus niet.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 19:57

Magrathea schreef:
" Maar de wetenschap handelt altijd naar haar beste weten op dat moment. Op dit moment is het zeer onwaarschijnlijk dat iemand die hersendood is ooit nog wakker wordt.

Dat klopt. Maar toch zijn er ervaringen van mensen die na een hersendood verklaring niet dood bleken en sterker nog (vrijwel) helemaal herstelden (gedocumenteerd).
Dus ja, hoe hersendood is hersendood?

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 19:59

Babootje schreef:
Dat klopt. Maar toch zijn er ervaringen van mensen die na een hersendood verklaring niet dood bleken en sterker nog (vrijwel) helemaal herstelden (gedocumenteerd).
Dus ja, hoe hersendood is hersendood?

Kun je hier voorbeelden van geven? En dan niet van die complotwebsites, daar kan ik weinig mee.
Overigens kan ik me best voorstellen dat er delen van de wereld zijn waar men (door gebrek aan kennis?) het niet zo nauw neemt met de definitie hersendood. Gelukkig leven we hier in Nederland en ik heb vertrouwen in de Nederlandse artsen :)

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 20:01

Bedankt voor het artikel Polly !

Firelight
Hoofd Nieuwsredactie
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 20:33

Magrathea schreef:
" Maar de wetenschap handelt altijd naar haar beste weten op dat moment. Op dit moment is het zeer onwaarschijnlijk dat iemand die hersendood is ooit nog wakker wordt.

Zo dachten dokters tot 30 jaar terug nog dat ze baby's gerust kinden opereren zonder verdoving omdat ze er vanuit gingen dat baby's geen pijn konden voelen.

De wetenschap geeft ook zelf duidelijk aan dat ze nog maar heel weinig weten van de hersenen.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 22:15

Magrathea schreef:
ChiVet schreef:

Ik denk dat je vooral niet moet vergeten dat dit iets is wat, om te beginnen, toch nooit gaat gebeuren. Dus dat scheelt al.

Doen we een gedachtenexperiment om te bedenken of het correct is om mensen die geen donor willen zijn maar wel een orgaan zouden accepteren (alle medische gevallen die toch al zouden afvallen niet meegerekend natuurlijk) hiervan uit te sluiten. Dat hangt voor mij dan persoonlijk af van de omstandigheden. Er is al eerder genoemd: als je denkt dat een donor pijn lijdt bijvoorbeeld, en daarom wil jij geen donor zijn, waarom wil je dan wel dat een ander dat doormaakt? Of dat je geen donor wil zijn omdat je bang bent dat je van je familie wordt weggerukt door moordlustige chirurgen die met hakbijlen klaarstaan om je organen te "oogsten", waarom vind je het dan wel OK als dat bij een ander gebeurt? Ik vind dat een nare gedachtegang. Aan de andere kant vind ik dat een ieder het recht heeft op de zorg die hij/zij nodig heeft, ook al zijn het criminelen of ex-rokers (want nee je krijgt niet zomaar op aanvraag nieuwe longen als je door roken COPD of iets anders naars hebt), dus ik zou niet ECHT willen dat een niet-donor niks krijgt. Wél hoop ik dat diegene hierna zijn/haar levenskeuzes nog eens grondig in overweging neemt.

** 'Je' is hier de algemene 'je', niet Chivet specifiek :)

Goh die redenen heb ik nou in drie topics nog niet voorbij zien komen. Als je het nou echt wil begrijpen moet je misschien eens goed gaan lezen en proberen om mensen die een andere mening hebben niet belachelijk te maken.
En wat je schrijft over zenuwen is pertinent niet waar. In sommige gevallen kunnen beschadigde of uitgevallen zenuwen wel herstellen.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 22:38

Ik zeg ook: in sommige gevallen. Veel zenuwen zijn bedoeld om een leven lang mee te gaan, die herstellen niet.

Gerelateerd: een neurochirurg vertelt over dat hij dacht soms wonderen te verrichten, maar dat het tegendeel waar bleek. https://www.volkskrant.nl/wetenschap/-l ... ~a4515669/
En dit is dus met hersenschade waarvan je in eerste instantie denkt dat het allemaal wel goed zit.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 22:55

Berichten van de Volkskrant kunnen niet gelezen worden zonder betaling.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 23:04

Babootje schreef:
Magrathea schreef:

Dat is niet zo. Ik heb er althans nog geen voorbeeld van mogen zien, ook niet in de drie topics op Bokt. (Wel verhalen van mensen die uit coma ontwaakten.) Dus ik ben erg benieuwd naar die gedocumenteerde gevallen. Met betrouwbare bronvermelding graag.