Emmaa_ schreef:Ik vind stemmen op een vrouw geen positieve discriminatie, ik vind het persoonlijk namelijk een belangrijk goed dat er meer vrouwen in de gemeenteraden komen te werken (nu maar 28%, ik wil echt niet geloven dat dat alleen door 'kwaliteit' komt) dus ik stem op een vrouw die op een verkiesbare positie staat maar er anders net buiten zou vallen, zodat ze met voorkeurstemmen misschien in de raad kan komen. Als het mogelijk is dan ook nog eens op een vrouw van kleur.
Ik heb er goed over nagedacht en ben het helemaal met je eens, maar ga toch niet op een vrouw stemmen. Dit omdat ten eerste de vrouwen die net buiten de lijst vallen (als de partij waar ik op ga stemmen al zoveel zetels gaat krijgen) mij niet aanspreken: de een geeft aan erg op te willen komen voor ouderen (en dat gaat hier in Delft over het algemeen ten koste van studenten, dus sorry, liever niet) en de ander vindt ik persoonlijk te oud (en de gemiddelde leeftijd hier in de raad is erg hoog). Ten tweede zou als een van deze vrouwen door voorkeursstemmen in de raad komt dit waarschijnlijk ten koste gaan van de nummer 6, en dat is een student (man) en die wil ik echt meer in de raad. Er staat een vrouwelijke student op de lijst, nummer 12, maar die wil niet eens echt in de raad, haha
Dus op haar stemmen zou dan puur symbolisch zijn.
Het enige wat ik dan nog kan doen is op de nummer 4 stemmen, ook een vrouw, maar ik vermoed dat die toch wel de raad in komt (ze hebben al 4 zetels en ik zie geen reden om aan te nemen dat dat er binnenkort minder gaan worden).
Als ik ook naar de zetelverdeling kijk in de raad is GroenLinks (waar ik dus op ga stemmen) ook niet de veroorzaker van de ongelijke verdeling, eerder partijen als D66 (2 vrouwen en 6 mannen) en de lokale partijen. Gelukkig dan wel weer keurig 50% van de lijsttrekkers vrouw