Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Pipodipo schreef:Nou Purny, voor heel veel gewone Nederlanders is erCitaat:Klopt, soms is het ook veel meer. Deels omdat de lonen niet stijgen, terwijl de inflatie wel weer in de lift zit. Zorgpremie gaat omhoog, met het klimmen der jaren ga je ook vaak meer pensioenpremie betalen, eigen risico gaat bij werkende mensen ook gewoon omhoog en die moeten zelf een deel van de medicijnen betalen. Energie wordt duurder, benzineprijzen hebben ook de klim weer gevonden. En dit is nog maar een klein deel van zaken waar de overheid direct vinger in de pap heeft. En omdat werkgevers dus de hand op de knip houden, bedreigt dit de economische weerbaarheid van werkende mensen.
Janneke2, ik zie helemaal niks op me afkomen hoor.
Petpa schreef:Inmiddels vraag ik mezelf af wie de gewone man is
purny schreef:Pipodipo schreef:Nou Purny, voor heel veel gewone Nederlanders is er de afgelopen jaren ook helemaal niets bij gekomen terwijl allerlei kosten wel gewoon omhoog gingen, zoals zorgpremie en eigen risico en denk ook aan de boodschappen en energieprijzen. De korting waar jij het over hebt, is niet onrechtvaardig en het zou je sieren als je het niet zo zou noemen. Het leven hangt aan elkaar van allerlei keuzes en soms vergis je je en leer je om het een volgende keer anders te doen. Ook werkende mensen moeten soms kiezen tussen rekeningen en uitgaven, dat is niet alleen bij wajongers zo. Er zijn maar heel weinig mensen die genoeg hebben voor alles.
Maar de gewone man gaat niet 50 euro netto per maand erop achteruit.
bruintje123 schreef:Die wajonger is toch ook niet gedoemd alleen te blijven of wel dan?
Dat is dus geen verschil.
Hier geen recht op potjes, maar wel eigen risico altijd op. Dus die 50 euro haal ik op die manier dan ook wel. Van meer dan 40 uur werk naar ondertussen 16 wil ik helemaal niet uitrekenen.
Geen recht op potjes omdat ik zelf nog werk en mijn man 60 uur in de week.
Gaan we met de hand op zitten krijgen we de potjes wel. Ergens klopt er dan toch iets niet?
purny schreef:bruintje123 schreef:Die wajonger is toch ook niet gedoemd alleen te blijven of wel dan?
Dat is dus geen verschil.
Hier geen recht op potjes, maar wel eigen risico altijd op. Dus die 50 euro haal ik op die manier dan ook wel. Van meer dan 40 uur werk naar ondertussen 16 wil ik helemaal niet uitrekenen.
Geen recht op potjes omdat ik zelf nog werk en mijn man 60 uur in de week.
Gaan we met de hand op zitten krijgen we de potjes wel. Ergens klopt er dan toch iets niet?
Maar dat is toch logisch? Je man werkt.
Palmera schreef:Eigen bijdrage in ziektekosten heeft iedere inwoner in nederland toch?
Jij bent het bijvoorbeeld kwijt aan medicatie en een ander omdat hij ongelukkig valt en zijn been breekt.
purny schreef:Je hebt toch een partner? Dus dan kan je de kosten delen.
Over het wel of niet daten ga ik het niet hebben hier.
Trouwens: De regel was dat er 5% gekort word, geen 9
purny schreef:Je hebt toch een partner? Dus dan kan je de kosten delen.
Anoniem schreef:purny schreef:Je hebt toch een partner? Dus dan kan je de kosten delen.
Je kan toch een huisgenoot zoeken. Kan je ook je woonkosten delen.
DatBenIkNou schreef:Palmera schreef:Eigen bijdrage in ziektekosten heeft iedere inwoner in nederland toch?
Jij bent het bijvoorbeeld kwijt aan medicatie en een ander omdat hij ongelukkig valt en zijn been breekt.
Een gebroken been is tijdelijk? Bij chronische ziekte is dat gewoon een vaste lasten post. Het is echt bijna onmogelijk om van een Wajong leuk rond te komen. Natuurlijk, je kan eten kopen en misschien nog een dak boven je hoofd. Maar spontaan iets leuks doen wat geld kost of vakanties zitten er echt niet in hoor...
Palmera schreef:Ik snap niet wat er vreemd aan is. Zoals ik het begrepen heb worden diegenen die kunnen werken gekort. Dus als jij, ik zeg maar wat, 8 uur per week werkt word dat van jouw uitkering gekort.
Dat gebeurd toch met iedereen die een uitkering heeft?
Sonja_vR schreef:Palmera schreef:Ik snap niet wat er vreemd aan is. Zoals ik het begrepen heb worden diegenen die kunnen werken gekort. Dus als jij, ik zeg maar wat, 8 uur per week werkt word dat van jouw uitkering gekort.
Dat gebeurd toch met iedereen die een uitkering heeft?
Het probleem is eerder dat mensen die vlgns het uwv arbeidsvermogen hebben(of dat in de praktijk nu wel of niet haalbaar blijkt ze zijn en of er in de praktijk nu wel of niet een baan kunnen vinden of laat staan behouden
Gekort worden op hun uitkering
Dus ook als je niet werkt/kunt werken
Een hoop van die herkeuringen zijn ook puur dossiermatig gedaan waarbij de cliënt dus helemaal niet gezien/gesproken is door wie dan ook van het uwv.
MirandaDvG schreef:Misschien komt het bij sommigen hard aan, maar ik vind het volkomen terecht dat ze gaan herkeuren en korten.
Ik ken een gezin van 3, die alle 3 een WAJONG uikering hadden. Moeder en 2 zonen.
Beiden zoons volwassen (minimaal 25) en nog nooit gewerkt.
Toen een paar jaar geleden bekend werd dat er hekeurd zou gaan worden, konden de zonen ineens wel een baan gaan zoeken. En nu werken ze beiden fulltime, eentje zelfs onregelmatige uren (dag/avond).
Ze hadden eigenlijk al die jaren geen WAJONG nodig gehad.
En moeder.... Nou die deed al die jaren al zwart werk, ongeveer 20 uur per week.
En zij zijn vast niet het enige gezin waarbij het zo gaat/ging.
Wat betreft het korten.
Als je in staat bent te werken, vind ik dat je er ook alles aan moet doen om een baan te vinden. Wat voor een baan dan ook, desnoods een krantenwijk of pakketjes bezorgen, of inderdaad vrijwilligers werk. Zo'n onbetaalde baan staat goed op je cv en helpt je uiteindelijk met het vinden van een betaalde baan.
Citaat:Wat betreft het korten.
Als je in staat bent te werken, vind ik dat je er ook alles aan moet doen om een baan te vinden. Wat voor een baan dan ook, desnoods een krantenwijk of pakketjes bezorgen, of inderdaad vrijwilligers werk. Zo'n onbetaalde baan staat goed op je cv en helpt je uiteindelijk met het vinden van een betaalde baan.
Citaat:betaalde krachten worden wegbezuinigd, en het gat wordt opgevuld met vrijwilligers.En persoonlijk geloof ik niet zo dat 'onbetaald werk' op een wegbezuinigde plek zoveel kansen biedt op een werkplek waar nog salaris wordt betaald.)
bruintje123 schreef:Wajong blijf je houden. ook met partner. Ook al verdient die Balkenende norm.
Bijstand is inderdaad anders.