Verlaging van de wajong

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Petpa

Re: Verlaging van de wajong

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-18 16:00

Inmiddels vraag ik mezelf af wie de gewone man is ;-)

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-18 16:01

Pipodipo schreef:
Nou Purny, voor heel veel gewone Nederlanders is er
Citaat:
Klopt, soms is het ook veel meer. Deels omdat de lonen niet stijgen, terwijl de inflatie wel weer in de lift zit. Zorgpremie gaat omhoog, met het klimmen der jaren ga je ook vaak meer pensioenpremie betalen, eigen risico gaat bij werkende mensen ook gewoon omhoog en die moeten zelf een deel van de medicijnen betalen. Energie wordt duurder, benzineprijzen hebben ook de klim weer gevonden. En dit is nog maar een klein deel van zaken waar de overheid direct vinger in de pap heeft. En omdat werkgevers dus de hand op de knip houden, bedreigt dit de economische weerbaarheid van werkende mensen.

Janneke2, ik zie helemaal niks op me afkomen hoor.

Nee?

Waarom klaag je dan zo? De economie groeit, mijn inkomen ook. (Waar ik dus persoonlijk niet over juich...)

En die opmerking 'dat werkende mensen zelf een deel van de medicijnen moeten betalen' -?
Dacht je soms dat Purny ze gratis kreeg...?

And so what dat energie duurder wordt...? Mensen met geld isoleren hun huis en kopen zonnepanelen - je wordt nog rijk op de koop toe.
...dat is echt different koek dan een tochtig huurhuis.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-18 16:01

Ik heb een deel bijgelezen maar wil even inspringen op de discussie en wat vragen en aannames die gedaan worden,

Ik ben een wao er van de oude regeling. Oftewel ik heb mijn herkeuring al gehad en toen weer volledig afkeurd. Omdat ik ben blijven werken, wilde ik koste wat kost doen ben ik uiteindelijk uitgevallen met 4 uur per week die ook niet gingen. Ja even en dan weer tijd flink ziek dan weer paar weken kunnen werken en dan weer langdurig uitgevallen. Inmiddels sta ik er alleen voor en krijg goddank nog allimentatie voor een langere tijd,

Maar tot voor kort mocht ik niet eens werken of vrijwilligerswerk doen. -O- een uur bv werken en ziek worden was uitkering blijvend kwijt. Nu is vorig jaar die regel gewijzigd dus zou je zeggen. Jeee goed nieuws.

Maar .... ik ben bijna 50 heb een goede opleiding maar zelfs vrijwilligerswerk vinden is er niet bij. Niet via de officiele weg. Nu help ik af en toe mensen die papierwerk technisch er niet uitkomen. Meer is er hier domweg niet te vinden. Overal wordt of een diploma vereist dat ik niet heb of ik moet altijd iedere week zoveel uur aanwezig zijn, en tsja dat lukt me nu net weer niet ben niet voor niets afgekeurd voor zelfs 4 uur per week.

En ja ik train veel bij de sportschool :j juist om mijn lichaam zo sterk mogelijk te houden voor zover het gaat, wandel met mijn honden (na ja max afstand staat nu op in een heel goede dag 800 meter meestal pak ik mijn scootmobiel), ga op vakantie en jippie zelfs skieen lukt mits met de nodige beperkingen. Maar werken op continue basis lukt niet maar is er ook niet. En geen baas wil me hebben. Want ik ben een risico. Autorijden vind ik leuk maar de vrijwilligers vervoersventrale wil me niet hebben want ik ben fysiek niet fit genoeg. Tsja daar sta je dan met je goede wil toch? -O-

Stel ik zou werk vinden, dan ga ik eerst mijn uwv mini wao tje niet krijgen. Daarna gaat allimentatie eerst op voor ik er een cent aan overhoud. Maar gaat gepaard met een bult papierwerk en de grote kans dat op terugwerkende kracht de evenuteel aanvullende wao wordt betaald.

Edit overigens ik val echt overal tussendoor. Teveel voor het een te weinig voor het ander, geen recht op welke toeslag dan ook, torenhoge zorgkosten eigen risico gegarandeert op in februari.
Laatst bijgewerkt door karuna op 11-02-18 16:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-18 16:05

Petpa schreef:
Inmiddels vraag ik mezelf af wie de gewone man is ;-)

Dat is die vent van mij die met 64 jaar ontslagen is.. gewoon zijn leven lang gewerkt en mocht nu de ww in die niet altijd 70% is maar waar dus een maximum aan zit..
Heb je dus omdat je altijd meer verdient hebt een duurdere huurwoning zou je die niet eens meer kunnen betalen
Dus wij zijn 2 jaar eerder met pensioen gegaan ondanks dat je RECHT hebt op 2 jaar ww, na een arbeidsverleden van 42 jaar..
Nu heb ik gelukkig iemand getrouwd die een harde werker is en mij kan opvangen, want ook ja ik ben afgekeurd... na ernstig ziek zijn geweest en ook van 40 uur naar 16 uur werken gegaan en daar nu iva over,, tja geen vetpot dus.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-18 16:46

purny schreef:
Pipodipo schreef:
Nou Purny, voor heel veel gewone Nederlanders is er de afgelopen jaren ook helemaal niets bij gekomen terwijl allerlei kosten wel gewoon omhoog gingen, zoals zorgpremie en eigen risico en denk ook aan de boodschappen en energieprijzen. De korting waar jij het over hebt, is niet onrechtvaardig en het zou je sieren als je het niet zo zou noemen. Het leven hangt aan elkaar van allerlei keuzes en soms vergis je je en leer je om het een volgende keer anders te doen. Ook werkende mensen moeten soms kiezen tussen rekeningen en uitgaven, dat is niet alleen bij wajongers zo. Er zijn maar heel weinig mensen die genoeg hebben voor alles.

Maar de gewone man gaat niet 50 euro netto per maand erop achteruit.

Die kosten die pipodipo benoemt, hebben we allemaal. Of je nu op sociaal minimum zit of bij de aller rijkste behoort. Wij wajongers krijgen het dubbel op: en de dagelijkse kosten gaan omhoog en we worden gekort op onze inkomsten. Wat voor ons €50 is, kan in verhouding van een modaal inkomen wel €200 zijn wat er per maand ingeleverd moet worden. Natuurlijk vind ik het sneu voor de mensen die er net tussendoor vallen en er ook helemaal alleen voor staan, maar wat ik hier veel lees, is dat er een partner is die de hoofdinkomsten binnen brengt. Samen houden jullie waarschijnlijk meer over dan een alleenstaande.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-18 16:49

Die wajonger is toch ook niet gedoemd alleen te blijven of wel dan?
Dat is dus geen verschil.

Hier geen recht op potjes, maar wel eigen risico altijd op. Dus die 50 euro haal ik op die manier dan ook wel. Van meer dan 40 uur werk naar ondertussen 16 wil ik helemaal niet uitrekenen.
Geen recht op potjes omdat ik zelf nog werk en mijn man 60 uur in de week.
Gaan we met de hand op zitten krijgen we de potjes wel. Ergens klopt er dan toch iets niet?

purny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-18 17:08

bruintje123 schreef:

Hier geen recht op potjes, maar wel eigen risico altijd op. Dus die 50 euro haal ik op die manier dan ook wel. Van meer dan 40 uur werk naar ondertussen 16 wil ik helemaal niet uitrekenen.
Gaan we met de hand op zitten krijgen we de potjes wel. Ergens klopt er dan toch iets niet?

Maar dat is toch logisch? Je man werkt.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-18 17:09

Waarom is dat logisch? Als jij een kerel hebt hou je toch ook gewoon je uitkering?
Waarom moet de werkende wel inleveren als er een samen is? Dat is wel meer dan die 50 waar jij nu over moppert.
En op die manier houden 2 werkende vaak nog minder over dan 1 met een uitkering plus wel potjes. Dat is wat er zo scheef gaat in Nederland. En dan nog mopperen ook.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-18 17:11

purny schreef:
bruintje123 schreef:

Maar dat is toch logisch? Je man werkt.

Waarom is dat logisch? Bruintje is zelf toch ook van 40 uur per week naar 16 uur per week gegaan? Terwijl je toch in staat moet zijn om ook jezelf te kunnen onderhouden als je, he, noem eens iets geks; uit elkaar gaat?

Je kan het dan namelijk ook omdraaien; je kan toch ook een partner zoeken om je te onderhouden, zodat je zelf die 9% niet mist? :+

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-18 17:13

Palmera schreef:
Eigen bijdrage in ziektekosten heeft iedere inwoner in nederland toch?

Jij bent het bijvoorbeeld kwijt aan medicatie en een ander omdat hij ongelukkig valt en zijn been breekt.

Een gebroken been is tijdelijk? Bij chronische ziekte is dat gewoon een vaste lasten post. Het is echt bijna onmogelijk om van een Wajong leuk rond te komen. Natuurlijk, je kan eten kopen en misschien nog een dak boven je hoofd. Maar spontaan iets leuks doen wat geld kost of vakanties zitten er echt niet in hoor...
Onze dochter woont alleen, zonder partner en het is echt de eindjes aan elkaar knopen. Zij heeft een ziekte met beperkte levensverwachting en het is dat wij het ons als ouders kunnen veroorloven om haar hier daar wat toe te stoppen, maar anders is het maar een zeer karig bestaan.
Laatst bijgewerkt door DatBenIkNou op 11-02-18 17:16, in het totaal 1 keer bewerkt

purny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-18 17:14

Je hebt toch een partner? Dus dan kan je de kosten delen.
Over het wel of niet daten ga ik het niet hebben hier.

Trouwens: De regel was dat er 5% gekort word, geen 9

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-18 17:15

purny schreef:

Je kan toch een huisgenoot zoeken. Kan je ook je woonkosten delen.

Ik weet niet hoe 't met jou zit, maar ik heb een partner om samen lief te hebben. Niet zodat hij het gat in m'n inkomsten kan opvangen. Dat zou ook helemaal niet de 'taak' van de partner moeten zijn.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 11-02-18 17:16, in het totaal 1 keer bewerkt

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-18 17:15

T wordt steeds simpeler :+

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-18 17:16

Ja rachelle, als wij nu uit elkaar gaan is er voor mij inderdaad een groot probleem. Want ik mankeer volgens instanties niets dus ga maar fulltime werken.
Maar dat willen sommige hier niet zien dat ze het eigenlijk best wel erg goed hebben.

Het hele potjes gebeuren zou sowieso afgeschaft moeten worden. Dat gaat al helemaal nergens meer over.

purny schreef:

Ja kosten delen, doe jij dat toch ook met een partner als je wilt. Niet gaan vergelijken wat jou goed uitkomt.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-18 17:17

Anoniem schreef:
purny schreef:

Je kan toch een huisgenoot zoeken. Kan je ook je woonkosten delen.

Weet niet hoe het zit met de wajong, maar als ik een huisgenoot heb krijg je geen bijstand meer :')
Woonde bij een vriend in, niet eens mij partner. Dan word geacht dat die wel voor je zorgt :j 8)7

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-18 17:18

DatBenIkNou schreef:
Palmera schreef:
Eigen bijdrage in ziektekosten heeft iedere inwoner in nederland toch?

Jij bent het bijvoorbeeld kwijt aan medicatie en een ander omdat hij ongelukkig valt en zijn been breekt.

Een gebroken been is tijdelijk? Bij chronische ziekte is dat gewoon een vaste lasten post. Het is echt bijna onmogelijk om van een Wajong leuk rond te komen. Natuurlijk, je kan eten kopen en misschien nog een dak boven je hoofd. Maar spontaan iets leuks doen wat geld kost of vakanties zitten er echt niet in hoor...

Er zijn heel veel diagnoses die weer net niet onder chronisch vallen....
Mijn man bijv heeft ernstig psoriasis, de enige zalf die een béétje werkt wordt niet vergoed en kost me €60 Pm.... en nee ik krijg niks van het CAK
Laatst bijgewerkt door LadyMadonna op 11-02-18 17:19, in het totaal 1 keer bewerkt

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-18 17:18

Wajong blijf je houden. ook met partner. Ook al verdient die Balkenende norm.
Bijstand is inderdaad anders.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-18 18:04

Palmera schreef:
Ik snap niet wat er vreemd aan is. Zoals ik het begrepen heb worden diegenen die kunnen werken gekort. Dus als jij, ik zeg maar wat, 8 uur per week werkt word dat van jouw uitkering gekort.
Dat gebeurd toch met iedereen die een uitkering heeft? :)

Het probleem is eerder dat mensen die vlgns het uwv arbeidsvermogen hebben(of dat in de praktijk nu wel of niet haalbaar blijkt ze zijn en of er in de praktijk nu wel of niet een baan kunnen vinden of laat staan behouden
Gekort worden op hun uitkering
Dus ook als je niet werkt/kunt werken

Een hoop van die herkeuringen zijn ook puur dossiermatig gedaan waarbij de cliënt dus helemaal niet gezien/gesproken is door wie dan ook van het uwv.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-18 18:23

Sonja_vR schreef:
Palmera schreef:
Ik snap niet wat er vreemd aan is. Zoals ik het begrepen heb worden diegenen die kunnen werken gekort. Dus als jij, ik zeg maar wat, 8 uur per week werkt word dat van jouw uitkering gekort.
Dat gebeurd toch met iedereen die een uitkering heeft? :)

Het probleem is eerder dat mensen die vlgns het uwv arbeidsvermogen hebben(of dat in de praktijk nu wel of niet haalbaar blijkt ze zijn en of er in de praktijk nu wel of niet een baan kunnen vinden of laat staan behouden
Gekort worden op hun uitkering
Dus ook als je niet werkt/kunt werken

Een hoop van die herkeuringen zijn ook puur dossiermatig gedaan waarbij de cliënt dus helemaal niet gezien/gesproken is door wie dan ook van het uwv.

Exact dit. Onze dochter was helemaal over haar toeren toen ze de ' leuke' standaard brief kreeg waarin stond dat ze best kon gaan werken? Dit zonder ook maar een recent medisch dossier ingezien te hebben of voor gesprek te zijn geweest. Ongelooflijk aangezien zij een ziekte heeft waarbij ze alleen maar achteruit zal gaan en ze juist steeds minder kan. Afschuwelijk als je daar dan weer moet gaan vechten gewoon. Overigens dank zij onze eigen goede documentatie is dit van tafel gegaan gelukkig. Maar wat als je zelf niet zo welbespraakt bent en geen naasten die hier hun tanden in zetten?

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-18 18:46

MirandaDvG schreef:
Misschien komt het bij sommigen hard aan, maar ik vind het volkomen terecht dat ze gaan herkeuren en korten.

Ik ken een gezin van 3, die alle 3 een WAJONG uikering hadden. Moeder en 2 zonen.
Beiden zoons volwassen (minimaal 25) en nog nooit gewerkt.

Toen een paar jaar geleden bekend werd dat er hekeurd zou gaan worden, konden de zonen ineens wel een baan gaan zoeken. En nu werken ze beiden fulltime, eentje zelfs onregelmatige uren (dag/avond).
Ze hadden eigenlijk al die jaren geen WAJONG nodig gehad.

En moeder.... Nou die deed al die jaren al zwart werk, ongeveer 20 uur per week.

En zij zijn vast niet het enige gezin waarbij het zo gaat/ging.

Wat betreft het korten.
Als je in staat bent te werken, vind ik dat je er ook alles aan moet doen om een baan te vinden. Wat voor een baan dan ook, desnoods een krantenwijk of pakketjes bezorgen, of inderdaad vrijwilligers werk. Zo'n onbetaalde baan staat goed op je cv en helpt je uiteindelijk met het vinden van een betaalde baan.

Dit klopt ook hoor, er is een periode geweest dat je wel erg makkelijk afgekeurd werd inderdaad. Er is ook niks mis mee om hier opnieuw naar te kijken. Maar UWV is enorm log en sommige dingen zijn gewoon schrijnend. Er is een grijs gebied waar zeker maatregelen genomen moeten worden. Maar bij bepaalde aandoeningen/ziektes/handicaps is gewoon 100% zeker dat deze mensen nooit (meer)kunnen werken. Daar hoef je niet voor gestudeerd te hebben, alleen het dossier voor te lezen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-18 18:50

purny schreef:

De uitkering gaat van 75% van het minimumloon naar 70% van het minimumloon. Omdat mensen niet 100% van het minimumloon ontvingen maar 75% is hun achteruitgang in inkomsten 5/75=8,7%

purny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-18 19:08

Dan is dat toch geen 5% zoals men beweert

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-18 19:26

Citaat:
Wat betreft het korten.
Als je in staat bent te werken, vind ik dat je er ook alles aan moet doen om een baan te vinden. Wat voor een baan dan ook, desnoods een krantenwijk of pakketjes bezorgen, of inderdaad vrijwilligers werk. Zo'n onbetaalde baan staat goed op je cv en helpt je uiteindelijk met het vinden van een betaalde baan.

Huuuu....!!!
Waar ik mee uit de voeten kan: sollicitatieplicht.
Maar de link met korten en sollicitatieplicht ontgaat mij.

(Ik ken te veel mensen die al 5 jaar lang ijverig solliciteren. Kom mij niet aanzetten met 'iedereen vindt wel wat'.)

Verder: pakketten bezorgen wil zeggen zzp'er worden. (Accoord, schijnzelfstandigheid
...dat is dus geen baan maar een onderneming (naar de letter van de rechtse kabinetten).

Ik heb diep ontzag voor mijn krantenbezorger.
Ontzag omdat hij dag in, dag uit om vijf uur 's morgens Trouw en het plaatselijke dagblad bezorgt.
...en omdat ik respect voor hem heb, weiger ik het een baan te noemen.

En hoezo 'staat vrijwilligerswerk of een krantenwijk goed op je CV'...?
Bij iemand van 20, desnoods 25 kan het nog wel.

Daarna vind ik het toch echt klinken als tegengif voor "ik ben dan wel werkloos, maar niet lui, hoor!"

En mensen boven de 50 hebben sowieso nauwelijks kan op een baan via de sollicitatie route.
(Dat kan het pleidooi voor vrijwilligerswerk ondersteunen - maar met name in de zorg is het momenteel misselijkmakend: er is heel veel verdringing. De betaalde krachten worden wegbezuinigd, en het gat wordt opgevuld met vrijwilligers. -:(- En persoonlijk geloof ik niet zo dat 'onbetaald werk' op een wegbezuinigde plek zoveel kansen biedt op een werkplek waar nog salaris wordt betaald.)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-18 19:35

Citaat:
betaalde krachten worden wegbezuinigd, en het gat wordt opgevuld met vrijwilligers. -:(- En persoonlijk geloof ik niet zo dat 'onbetaald werk' op een wegbezuinigde plek zoveel kansen biedt op een werkplek waar nog salaris wordt betaald.)

Meestal mag men hetzelfde werk weer (onbetaald) gaan doen via de Gemeente als onderdeel van een reintregatie traject.

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-18 19:35

bruintje123 schreef:
Wajong blijf je houden. ook met partner. Ook al verdient die Balkenende norm.
Bijstand is inderdaad anders.

Dat vind ik zo krom aan heel die uitkering. Volgens mij is dit de enige langdurige uitkering waarbij je je inkomen blijft houden als je samenwoont. En het slaat nergens op. Ik vind het zo oneerlijk dat een alleenstaande wajonger net zo veel krijgt als een samenwonende wajonger.