Genderneutraal

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Genderneutraal

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 16:56

Ik heb het woord slurf wel gebruikt, ook niet met de intentie om iemand te kwetsen dus als ik een woord gebruik wat iemand kwetst wil ik dat best aanpassen.
Ik zal het niet gebruiken als ik bij voorbaat weet dat het iemand kwetst :)

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 17:00

Azmay schreef:
Ik vind het prima dat het allemaal wat neutraler is, maar ik vind het jammer dat het nodig is er zo'n ophef over te maken.

Als een kerel in een jurk op de dames WC wil komen plassen moet hij dat vooral doen.
Als die kerel mij meld een vrouw te zijn zal ik zeggen dat zij welkom is.

Snap niet waarom het zo moeilijk is :o

Zo denk ik ook. Daarom begrijp ik ook de aandacht die er voor gevraagd word niet.
Mensen die er niet van houden of niet accepteren gaan dit ook nooit doen.

Bambolina

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 17:18

LadyMadonna schreef:
Bambolina schreef:
En ik zeg dat als je het strikt feitelijk wil houden, doe dat dan ook echt en breng dan die nuance aan. Als je een pik hebt ben je van het mannelijk geslacht, maar als je je geen man voelt dan ben je dat dus niet. Als je genderneutraal of trans bent, dan word je zo geboren. Alleen komt het pas op latere leeftijd naar voren.

Is dat altijd zo? Of kan je ook pas op latere leeftijd trans worden?

Ha, goeie. Ik vind het lastig om daar echt goed antwoord op te geven want ik kan niet spreken voor transgenders. Ik denk wel dat mensen die bijvoorbeeld in een hele beschermde omgeving zijn opgegroeid, met een bepaalde geloofsovertuiging of gewoon vrij conservatief, zich pas veel later bewust worden dat het uberhaupt kan. Vaak is er dan wel al heel lang het gevoel aanwezig dat er iets niet klopt, wat bewust of onbewust wordt weggestopt.
Ik denk ook dat er mensen zijn die eigenlijk tussen twee genders in zweven maar meer neigen naar trans, en dan na jaren kiezen voor transitie omdat een 'hokje' toch ook een soort veiligheid kan bieden.
Ik denk niet dat je van gender kan veranderen (hoe je je van binnen voelt dus), maar wel de manier waarop je er mee omgaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 17:29

Mensen die meer willen weten over transgenders zou ik aanraden eens te kijken naar het programma 'hij is een zij', dat geeft een heel mooi en duidelijk portret van een aantal transgenders van diverse leeftijden :)

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 17:30

Ik las hier dat 'gender' en 'geslacht' dus twee verschillende dingen zijn blijkbaar. Ik dacht gewoon dat gender was gejat uit het Engels, daar het gewoon de vertaling is voor geslacht...
Hebben we daar speciaal een woord uit het Engels voor toegeëigend en een nieuwe betekenis gegeven?

Want dat verschil is dus nooit uitgelegd in documentaires die ik wel braaf het gevolgd van 'hij is een zij' en 'geslacht!' Met Ryanne van Dorst.
Ik hoor dat nu echt voor het eerst >;)

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 17:30

verootjoo schreef:
Ik las hier dat 'gender' en 'geslacht' dus twee verschillende dingen zijn blijkbaar. Ik dacht gewoon dat gender was gejat uit het Engels, daar het gewoon de vertaling is voor geslacht...
Hebben we daar speciaal een woord uit het Engels voor toegeëigend en een nieuwe betekenis gegeven?

Want dat verschil is dus nooit uitgelegd in documentaires die ik wel braaf het gevolgd van 'hij is een zij' en 'geslacht!' Met Ryanne van Dorst.

Geen idee eigenlijk. Geaardheid?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 17:32

verootjoo schreef:

Voor zo ver ik alles heb begrepen is geslacht je piemel of je poes, (en je baarmoeder, eierstokken, testikels...) en je gender in je hoofd.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 17:33

Danique schreef:
verootjoo schreef:

Voor zo ver ik alles heb begrepen is geslacht je piemel of je poes, (en je baarmoeder, eierstokken, testikels...) en je gender in je hoofd.

Ja precies, dat lees ik hier dus voor het eerst. Maar ik vind het wat vreemd om daar het Engelse woord voor 'geslacht' voor te gebruiken :)

Vero

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 17:34

Cookies schreef:
Heerlijk als alle toiletten genderneutraal worden. Dan zijn we ook van dat gezeik af dat bij de vrouwen een rij staat en bij de mannen niemand.
Verder zal het me een zorg zijn als ik met reiziger aangesproken wordt en niet met dames en heren.

Eindelijk niet lang wachten voor de toiletten zou echt geweldig zijn haha

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 17:35

Volgens mij is het verschil in het Engels, sex en gender. Dus je sex is je piemel blablabla en je gender is in je hoofd.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 17:40

Azmay schreef:
Ik vind het prima dat het allemaal wat neutraler is, maar ik vind het jammer dat het nodig is er zo'n ophef over te maken.

Als een kerel in een jurk op de dames WC wil komen plassen moet hij dat vooral doen.

Ik heb ook geen moeite met die kerel die zich vrouw voelt en in de dames wc komt plassen in zijn jurk.

Maar ik heb wel een moeheid de laatste jaren gekregen van een minderheid die wil dat de rest alles maar moet veranderen omdat ze zich gekwetst of wat dan ook voelen..

Zo hoort het niet dat een meerderheid zich maar aan moet gaan passen omdat er een paar zo hard schreeuwen.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 17:41

Vero schreef:
Cookies schreef:
Heerlijk als alle toiletten genderneutraal worden. Dan zijn we ook van dat gezeik af dat bij de vrouwen een rij staat en bij de mannen niemand.
Verder zal het me een zorg zijn als ik met reiziger aangesproken wordt en niet met dames en heren.

Eindelijk niet lang wachten voor de toiletten zou echt geweldig zijn haha

Tot je merkt hoe smerig ze zijn en hoeveel meer het er stinkt, dan wacht je weer graag aan die 100% vrouwen wc.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 17:46

bruintje123 schreef:
Azmay schreef:

Ik heb ook geen moeite met die kerel die zich vrouw voelt en in de dames wc komt plassen in zijn jurk.

Maar ik heb wel een moeheid de laatste jaren gekregen van een minderheid die wil dat de rest alles maar moet veranderen omdat ze zich gekwetst of wat dan ook voelen..

Zo hoort het niet dat een meerderheid zich maar aan moet gaan passen omdat er een paar zo hard schreeuwen.

Dus omdat 'die mensen' in de minderheid zijn hebben ze geen recht op een gevoel van veiligheid en begrip?

Als je alle groepen minderheden bij elkaar optelt zijn zij uiteindelijk de meerderheid, samen.

Bambolina

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 17:46

Danique schreef:
Volgens mij is het verschil in het Engels, sex en gender. Dus je sex is je piemel blablabla en je gender is in je hoofd.

Klopt! Sex kan je ook weer vergelijken met het Nederlandse 'sekse' en is inderdaad geslacht. Ik geloof dat het in Engeland en de VS ook als 'sex' staat aangegeven in je paspoort (niet helemaal zeker). In het Engels is het woord 'gender' natuurlijk niet altijd bedoelt geweest om uit te drukken hoe je je van binnen voelt wanneer dat afwijkt van de 'norm', maar in de loop der jaren is dat 'het' woord geworden om aan te geven waar je je mee identificeert, ongeacht je anatomie. Daarom heeft het denk ik ook in het Nederlands die lading gekregen.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 17:47

Ze hebben zeker recht op veiligheid en begrip, maar geen recht op alles veranderd te krijgen omdat ze hard schreeuwen.
Het is niet onveilig als er iemand omroept dames en heren station Den Haag.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 17:49

bruintje123 schreef:
Ze hebben zeker recht op veiligheid en begrip, maar geen recht op alles veranderd te krijgen omdat ze hard schreeuwen.
Het is niet onveilig als er iemand omroept dames en heren station Den Haag.

Het is wel onveilig als je in elkaar wordt geslagen op een toilet omdat een of andere participant van de meerderheid vindt dat jij niet naar het toilet van jouw gender mag. En dat heeft niks te maken met een keuze, zo voel je je nou eenmaal. Anders zou jij ook kunnen kiezen om je 'van het andere geslacht' te voelen.

Oh enne, wat denk je dat democratie betekent? Want omdat jij en jouw medestemmers hard genoeg schreeuwen om een specifieke politieke partij, wint die partij ook de verkiezingen.

Wordt het voor jou onveilig als ze niet meer zeggen 'dames en heren'?
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 18-08-17 17:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Kiki1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 17:50

Waar heb jij ze zien schreeuwen dan Bruintje123? Want ik heb echt 0 protesten gezien van genderneutrale mensen die willen dat alles genderneutraal wordt. Volgens mij is dit door gemeentes ect. gedaan omdat deze mensen (gelukkig!) steeds aanweziger worden.

Bambolina

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 17:54

Bruintje, waarom reageer je niet op mijn berichten? Ik heb je al gevraagd om éen lgbt vertegenwoordiger, éen politicus te noemen die 'schreeuwt' of die eist dat alle wc's genderneutraal worden.
Oprecht, waar maak je je druk om? Waar ben je nou precies bang voor?

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 17:59

Schreeuwen op internet.
En het lukt, zie ns die mogen na jaren omroepen dat al niet meer want oje teentjes worden getrapt
Zie zwarte pieten discussies.
Ik ben inderdaad minderheid gezever beu.

Bambolina, ben ben ik nergens voor, ik vind het gewoon allemaal veel te ver door schieten.

Iemand is man of vrouw. Kijk maar eens tussen je benen.
Dat je je wat anders voelt kan wel wezen, maar je bent het niet.
Dan kies maar welk toilet je wilt, maar verwacht niet dat andere ook hun man of vrouw zijn aan de kant willen zetten.
Ik wil niet op die vieze stink toiletten omdat het dadelijk zover door gedramd word dat het daar wel van komt.
Want dat is Nederland, eerst een vinger dan de rest.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 18:01

Jongens we hebben het cirkeltje rond! De zwarte piet discussie is erbij gehaald, bingokaart vol. We kunnen weer inpakken en wegwezen.

UhNee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 18:02

bruintje123 schreef:
Schreeuwen op internet.
En het lukt, zie ns die mogen na jaren omroepen dat al niet meer want oje teentjes worden getrapt

Bambolina, ben ben ik nergens voor, ik vind het gewoon allemaal veel te ver door schieten.

Dan kies maar welk toilet je wilt, maar verwacht niet dat andere ook hun man of vrouw zijn aan de kant willen zetten.
Ik wil niet op die vieze stink toiletten omdat het dadelijk zover door gedramd word dat het daar wel van komt.

Ik raad je aan om eens wat meer informatie te vergaren voordat je dit soort dingen begint te roepen :j

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-17 18:02

Shadow0 schreef:
Schijnbaar maken deze personen zich daar meer druk om dan jij denkt. Anders komen ze niet luid en duidelijk in het openbaar.

Dat is dus niet zo. Het wordt voornamelijk in de openbaarheid gebracht door mensen die verontwaardigd zijn over een vermeende bedreiging door genderneutrale horden.

Het zijn de LHBTI-organisaties geweest die dit als eerste buiten gebracht hebben. Ze willen zelfs dat het nog verder gaat.

Citaat:
Verder, als NS gemeentes en dergelijke gewoon verandert hadden zonder melding in de media zou het voor velen geen probleem zijn, zou waarschijnlijk niet eens opvallen.

Da's echt onzin hoor. Het is niet groot in het nieuws gebracht, het is uitvergroot door redacties die hier een leuk clickbait-onderwerp van maken. En verder wordt het vooral groot gemaakt door al die mensen die er topics over moeten starten. Dit topic op Bokt is niet gestart door een non-binary persoon om de NS onder druk te zetten, het is niet gestart door de NS om goede sier te maken met dit onderwerp, het is gestart door iemand die verontwaardigd is over de aanpassing.

En bedankt -O-
A: ik ben wel degelijk non-binary (van buiten vrouwtje van binnen mannetje en baal als een stekker dat ik een "zwak geslacht" lijf heb)
B: Waar zeg ik dat het groots in het nieuws gebracht word?
C: Waarom zou er geen topic over gemaakt mogen worden?
D: De NS is verzocht rekening te houden met mensen die genderneutraal zijn vanuit de LHBTI-organisaties. Bron, buurman werkzaam bij de NS.

Citaat:
Op deze manier worden hokjes geschapen waar velen (zo niet iedereen) van af wil.

Dit is echt onzin. Men wil helemaal niet van de hokjes af. Men wil kunnen doen alsof ze theoretisch van die hokjes af zouden willen, zolang er op hetzelfde moment vooral beslist zeker niets verandert.

Ik hoor toch verdomd veel mensen om mij heen dat we van al die hokjes af moeten, een mens is een mens ongeacht geslacht, kleur, gewicht, seksuele voorkeur, afkomst......
[/quote]

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 18:04

Emmaaa die was er al eerder bijgehaalt :)

Ohnee we hadden ook nog de hermafrodiet

Kiki1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 18:04

Emmaa_ schreef:
Jongens we hebben het cirkeltje rond! De zwarte piet discussie is erbij gehaald, bingokaart vol. We kunnen weer inpakken en wegwezen.

Ik moet het vakje met 'het is de schuld van de vluchtelingen' nog!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 18:05

bruintje123 schreef:
Schreeuwen op internet.

Dan ga jij lekker thuis naar het toilet :7 Dus omdat jij je anders niet meer fijn voelt op het toilet, mogen genderqueer personen geen derde toilet erbij? Het is niet alsof 'jouw' toilet van je wordt afgepakt, en bovendien voelen al die andere mensen zich al niet fijn. Net zoals jij je dan dus niet fijn zou gaan voelen. Maar zolang het JOU niet schaadt, maakt het niet uit dat er een andere groep is die zich onprettig voelt. Maar je bent gelukkig niet racistisch, je discrimineert niet en je bent ontzettend tolerant.

Het is niet alsof er een hele groep genderqueer mensen op de deur van het NS gebouw hebben staan rammen en dat NS toen zei ''goh meisjes, jongetjes, wat dan ook, we zullen een schoenmaat groter nemen voortaan voor onze lange tenen!''

Nee, er is gekeken of we een manier kunnen vinden om iedereen in Nederland aan te spreken, in plaats van alleen de meneren en de mevrouwen. En dat is gelukt; iedereen die met de trein gaat is een reiziger. Of diegene nou een meneertje of een mevrouwtje of geen van beiden of allebei is! En daarbij wordt er niemand meer buitengesloten, zelfs jij niet! Is dat niet fijn?

Laten we anders een buurthuis bouwen.