Truck rijdt in op bezoekers Kerstmarkt in Berlijn

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 19:02

misterA schreef:
Ik heb het over de recente geschiedenis, dus na de tweede wereldoorlog in West Europa. Daar zijn wij, de huidige generaties, niet mee opgegroeid, niet met oorlog en zeker niet met deze vormen van terreur, doden om te doden, volstrekte willekeur wie de slachtoffers zullen zijn. Uiting en uitleg van een bizarre extreme vorm van een religie waar vooral medegelovigen het slachtoffer van zijn. Een soort onverdraagzaamheid die we niet kunnen begrijpen. En export van dat medogenloze gedachtengoed naar niet Islamitische gebieden. Van haat vervuld. Linksom of rechtsom, er zal toch wat aan gedaan moeten worden. Met wegkijken en ontkennen komen we er niet. Dat wordt gelukkig nu ook erkent door de politiek met de Turkije deal en het overleg met regeringen van Afrikaanse landen. De zittende Europese machthebbers worden bang. Bang voor hun baantjes. En dat zet blijkbaar wel aan tot acties.

9/11?
2001?

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 19:03

karuna schreef:
Vingerafdrukken van de gezochte man zaten aan bestuurders kant van vrachtwagen. Manwerd al in de gaten gehouden maar er kon niks bewezen worden nog. Zware grenscontrole hier nu.

waar? ben gisteren naar Duitsland geweest, maar heb geen controles gezien?

karuna
Drukke kabouter

Re: Truck rijdt in op bezoekers Kerstmarkt in Berlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 19:03

Kleve emmerich

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 19:09

Nikass schreef:
De moslims die deze aanslagen plegen zijn daar wel mee opgegroeid, of hun familie zit in zo'n onveilige situatie. En het zal niet de eerste keer zijn dat het westen (met name Amerika) zich met hun geboorteland heeft bemoeid. (Irak, Afghanistan, Palestina en ga zo maar door)
(Mede) daarom haten zij het westen.

Dat wij dat niet begrijpen komt natuurlijk onder andere doordat wij in veilige luxe leven en niet gebombardeerd worden door Amerika of Israël.

We waren allemaal geschokt door de aanslagen in Frankrijk, overal zag je je suis Charlie en gebouwen verlicht in de kleuren van de Franse vlag. Bij aanslagen in Turkije doen we dat niet. Bij oorlog in Syrië ook niet. En Palestina laten we al generaties lang gebeuren.
Veel moslims in Nederland zien hen als hun broeders. En zij begrijpen dit meten met twee maten niet.

Ik eigenlijk ook niet.

En graag wil ik nog even opmerken dat er heel veel illegalen in Nederland leven die keihard (zwart) werken om te overleven en die in de verste verte niet crimineel of extremist zijn.

Nikass schreef:
?? Volgens mij legde ik juist wat uit? Waar schrijf ik dat ik het vreemd vind?
Oh wacht ik begrijp je, je hebt het niet over de moslims in Europa die een band voelen met hun familie in Irak, Afghanistan, Palestina, Turkije. Je hebt het over ons blanke Nederlanders. Tja ik snap je maar wat maakt Frankrijk meer Europa dan Turkije?

Zie dikgedrukte.

Turkije is geen Europa. Daarnaast hebben we meer met culturen die overeenkomen met onze cultuur. Misschien is dat nog wel een belangrijker aspect dan wat jij zegt. Bij mij in ieder geval wel.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 19:19

Nikass schreef:
Oh wacht ik begrijp je, je hebt het niet over de moslims in Europa die een band voelen met hun familie in Irak, Afghanistan, Palestina, Turkije. Je hebt het over ons blanke Nederlanders. Tja ik snap je maar wat maakt Frankrijk meer Europa dan Turkije?

Turkije is geen Europa en ik denk dat de Turkse cultuur meer naar de Arabische neigt dan de Westerse..

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 19:27

Kabayo schreef:
misterA schreef:
Ik heb het over de recente geschiedenis, dus na de tweede wereldoorlog in West Europa. Daar zijn wij, de huidige generaties, niet mee opgegroeid, niet met oorlog en zeker niet met deze vormen van terreur, doden om te doden, volstrekte willekeur wie de slachtoffers zullen zijn. Uiting en uitleg van een bizarre extreme vorm van een religie waar vooral medegelovigen het slachtoffer van zijn. Een soort onverdraagzaamheid die we niet kunnen begrijpen. En export van dat medogenloze gedachtengoed naar niet Islamitische gebieden. Van haat vervuld. Linksom of rechtsom, er zal toch wat aan gedaan moeten worden. Met wegkijken en ontkennen komen we er niet. Dat wordt gelukkig nu ook erkent door de politiek met de Turkije deal en het overleg met regeringen van Afrikaanse landen. De zittende Europese machthebbers worden bang. Bang voor hun baantjes. En dat zet blijkbaar wel aan tot acties.

9/11?
2001?

apart dat je die nu juist noemt, je kunt moeilijk zeggen dat we in Nederland in de 21 eeuw opgroeien met geweld en aanslagen en dan de aanslag in Amerika noemen.. dan groei je op met de wetenschap dat er aanslagen in de wereld plaatsvinden en dat de wereld niet mooi is..Zo hadden wij dan de Sarin gas aanval in Tokyo, niet zoveel doden, maar wel 5500 gewonden. In de wetenschap dat Sadam Hoessein dit middeltje ook gebruikte om zijn daden nog even extra kracht bij te zetten, waren we ook niet zo gelukkig.. maar het was niet zo dat wij ten midden ervan opgroeiden. Wij hadden hier te maken met ETA, IRA, kaping op de punt, talloze gijzelingen op schiphol, dreiging met een aanslag op de waterschappen (dreiging terrostische aanslag drinkwater) en ga zo maar voort.

Als je een recente aanslag wilt noemen die de jongeren van nu beinvloed kan hebben kwa 'opgroeien in onrust.. dan zou ik eerder deze noemen:

De bomaanslagen in Madrid van 11 maart 2004 waren een aantal bomexplosies die plaatsvonden aan boord van vier forensentreinen (cercanías) van de RENFE in Madrid (Spanje), in de ochtend van 11 maart 2004. Er werden 191 mensen gedood en 1857 verwond, van wie velen ernstig. Hiermee werd het de ergste terroristische daad in Europa sinds het opblazen van een vliegtuig boven het Schotse plaatsje Lockerbie op 21 december 1988 (de Lockerbie-aanslag). Er werd melding gemaakt van dertien bommen, waarvan er 10 ontploft zijn.

Dit was het werk van Al Quida.. Maar hier zie je dus al aan hoe belangrijk het is hoeveel media aandacht zaken krijgt.. want 9/11 kende meer doden op een spectaculairdere manier, daardoor vergeet je snel wat er nu wel of juist niet in je eigen achtertuin speelt.. We trekken ons 9/11 zo aan, dat we denken dat wij daardoor onveilig opgegroeid zijn in de jaren 2000

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 19:44

gekvanfleur schreef:
Nikass schreef:

Turkije is geen Europa en ik denk dat de Turkse cultuur meer naar de Arabische neigt dan de Westerse..

Geografisch gezien een deel toch echt wel. Geen EU idd. Is dat voortaan de standaard? Alleen leed binnen de EU telt?

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 19:47

Ze willen bij Europa horen, maar dat gaat nog steeds niet gebeuren met hun maatstaven die er nog steeds zijn..

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 19:51

Wat heeft dat er nu mee te maken?
We voelen wel een verbondenheid als er aanslagen gepleegd worden in Europa. Maar we kunnen ons niets voorstellen bij hun verbondenheid met bijv het midden oosten. Dat is gewoon hun probleem blijkbaar. Alleen wordt het toch ook ons probleem aangezien er inmiddels heel wat mensen in Nederland wonen met hun roots daar.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 19:56

Nikass schreef:
Wat heeft dat er nu mee te maken?
We voelen wel een verbondenheid als er aanslagen gepleegd worden in Europa. Maar we kunnen ons niets voorstellen bij hun verbondenheid met bijv het midden oosten. Dat is gewoon hun probleem blijkbaar. Alleen wordt het toch ook ons probleem aangezien er inmiddels heel wat mensen in Nederland wonen met hun roots daar.

Dat heeft ermee te maken dat,wat ik al aangaf mbt ziekte, je nu eenmaal erger vind als het je familie is dan als het een wildvreemde is uit de andere kant van het land. Vervolgens begin jij over Turkije en Parijs, en geef ik weer aan dat iemand die niet directe familie is, maar aangetrouwd (Europese cultuur) weer meer losmaakt als die wildvreemde uit de andere kant van het land (Turkije, die gewoon erg weinig van de Westerse cultuur weghebben)

Edit: oeps, ik wilde eigenlijk je bericht vanu daar weer boven quoten nikass. Dus die van het leed wat stopt bij de grens..sorry.

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 20:02

Nikass, je hebt wel gelijk, maar vergeet niet dat de Turken heel boos op ons zijn omdat wij geen positie tegen de Koerden in willen nemen... zij zien ons als heulers met een terroristische organisatie en dan nemen we de Gulenisten ook nog in bescherming...dan is er wel een grote kloof hoor.

Maar elke slachtoffer die waar dan ook valt door geweld is uit den boze...

Maar helaas weet ik niet meer beter sinds ik op de wereld ben, elke paar dagen is er wel weer ergens op de wereld een groepje dat geweld pleegt tegen onschuldige mensen...
Je gaat bijna denken dat dat nooit zal stoppen.

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 20:42

Verwarde mensen zijn van alle tijden. Noem ze maar, in Amerika Noorwegen enz enz. Ik denk dat hun gewelddadige acties navolging krijgen mede door de aandacht in de media. Hoewel de media uiteraard daaraan niet schuldig zijn. Je kunt er vanalles bijhalen wat in de laatste 30 jaar is gebeurd. Ook daarin hebben Westerse landen niet altijd schone handen gehouden. De aanslagen door I.S zijn daarmee niet te vergelijken, dat is onzin. Ze zijn structureel, gevoed en uitgevoerd door een zeer geradicaliseerde stroming binnen de Islam. Ook ik ben in hun ogen een verwerpelijke ongelovige die gedood moet worden. En dat geldt ook voor alle geachte mede-forumleden. Laat dat even goed op je inwerken. Het is heel naïef om te denken dat het niet zo is. Zo van..kijk mij eens wat ik begripvol ben en tolerant. Iedereen is doelwit, ook onze goede Islamitische mede-nederlanders die hier geboren en getogen zijn.

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 20:46

Tja wat is verward, voor hun zien ze het licht en zijn wij het probleem...wie zal het zeggen..

Als er echt een god is, wie van de drie denk ik wel eens...als we het weten, dan is er geen oorlog meer..zijn we eigenlijk wel in intelligentie vooruit gegaan vraag ik mij wel eens af...wij zijn nog steeds barbaren..

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 21:53

MisterA,

Isis zijn tot nog toe juist heel veel splinteracties geweest..
We hebben nu in Duitsland te maken met een uitgeprocedeerde asielzoeker die daar geronseld is en op een heel knullige manier, die op 10tallen manieren verkeerd had kunnen lopen een aanslag heeft gepleegd.. dat is niet structureel, maar juist decentraal.

Eta, Ira, en talloze dingen die in het verleden hebben plaatsgevonden, die waren zeer structureel, niet op zichzelfstaand, met politieke en geloofsovertuiging uitgevoerde geweldadigheden. De aanslagen van IS, zijn momenteel de zwaarste en het dichtstbij, maar je moet gewoon eens op wiki zoeken naar alle aanslagen die staan opgenomen sinds 1900 ongeveer.. dan zie je dat het overal en altijd van allerlei plumage heeft plaatst gevonden..

vind het apart dat je shootings, en killingsprays onder een mantel van 'verwarde' mensen bedekt als het blijkbaar om europa of amerika gaat... maar als het om een moslim gaat dan is het IS en gestructureerd? Denk je niet dat de moslims die geronseld worden niet kwetsbaar en in de war zijn, waar misbruik van gemaakt wordt? net zoals alle culturen het liefst hun vuile werk laten opknappen in plaats van zelf de handen vuil te maken. Je kunt net zo goed stellen dat een uitgeprocedeerde asielzoeker die iets aanricht een verward persoon is.

Willl65

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 22:25

Nikass schreef:

update: alles verwijderd.... Discussie online niets voor mij ik kijk de mensen liever aan

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 23:56

Nikass schreef:
misterA schreef:

De moslims die deze aanslagen plegen zijn daar wel mee opgegroeid, of hun familie zit in zo'n onveilige situatie. En het zal niet de eerste keer zijn dat het westen (met name Amerika) zich met hun geboorteland heeft bemoeid. (Irak, Afghanistan, Palestina en ga zo maar door)
(Mede) daarom haten zij het westen.

Dat wij dat niet begrijpen komt natuurlijk onder andere doordat wij in veilige luxe leven en niet gebombardeerd worden door Amerika of Israël.

We waren allemaal geschokt door de aanslagen in Frankrijk, overal zag je je suis Charlie en gebouwen verlicht in de kleuren van de Franse vlag. Bij aanslagen in Turkije doen we dat niet. Bij oorlog in Syrië ook niet. En Palestina laten we al generaties lang gebeuren.
Veel moslims in Nederland zien hen als hun broeders. En zij begrijpen dit meten met twee maten niet.

Ik eigenlijk ook niet.

En graag wil ik nog even opmerken dat er heel veel illegalen in Nederland leven die keihard (zwart) werken om te overleven en die in de verste verte niet crimineel of extremist zijn.

Helemaal mee eens!

Trouwens iedereen was Charlie, zonder zelfs maar het flauwste benul te hebben wat Charlie deed, ongelofelijk zwartgallige comics maken, niksontziend.
Toen er gerefereerd werd aan een nummer van Stromae, nav de bommen op Brussel, met hun typerende zwartgallige humor, was de wereld opeens beledigd. Hoe kunnen ze, we hebben ze gesteund.... :r
Hallo, Tu ne cést pas Charlie....echt niet, nooit geweest.
Een Nederlandse freelance comictekenaar van hen, zei in de Volkskrant, ik schijt op ze, al die stommerds die nu opeens Charlie zijn. In het normale levens moeten ze niks van ons hebben....en dat klopte....
Mensen roepen maar wat, verdiepen zich niet echt in wat er gebeurd, slikken voor zoete koek wat de krant en de teevee ze voorschoteld.
Verder niet erg...maar sjonge, iets met bierkaaien.

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-16 00:05

Ik heb ooit een artikel in de Correspondent gelezen waar o.a. beschreven werd dat diegene het niet snapte dat wanneer er (als voorbeeld) tijdens 9/11 2300 man sterft, dit wordt gezien als zwart moment in de historie etc. maar we vergeten dat er dagelijks bombardementen uitgevoerd worden in landen zoals Syrië destijds Afghanistan enzovoorts.

Hij beschreef dat oa Amerika/europa blijft bommen gooien, maar wanneer er een aanslag in Europa gepleegd wordt, iedereen doet alsof de wereld vergaat, maar dat hij het wel snapte omdat wij hun families uitmoorden en dit gewoon niets minder dan wraak is..

Ik wil eigenlijk dit artikel hier plaatsen maar dan moet ik even zoeken, maar dan kijk je er wel verdomd anders tegen aan. :=

Siesjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-16 00:10

karuna schreef:
Vingerafdrukken van de gezochte man zaten aan bestuurders kant van vrachtwagen. Manwerd al in de gaten gehouden maar er kon niks bewezen worden nog. Zware grenscontrole hier nu.

Ja de controle is echt heel zwaar. Ik was vandaag even de stad in en daar wemelt het van politie...die machinegeweren gereed houden. Niet echt een prettig gevoel als ik eerlijk ben pfff. De kerstmarkt heb ik ook maar even gemeden...het voelt gewoon even niet goed meer...

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-16 00:17

Ja, het zal 95 zijn geweest, dat er in een disco een situatie ontstond, waarvan ik toen al besefte:
Het is een kwestie van tijd, het is een tikkende bom en dan krijgen we alle ellende die onze voorouders en wij nu over andere volkeren hebben uitgestrooid terug.
Die payback tijd is nu aangebroken, jammer maar helaas.

Als je daar totaal niet op voorbereid bent, valt het rouw op je dak.

Maar ik vind een bom in Istanbul, of de oorlog in Syrie, net zo erg als een aanslag hier.
Het is dichterbij, maar de doden van de MH17 net zo erg als een aanslag in Turkije, enkele weken ervoor.

By the way, hadden wij ook niet wat missertjes met burgerdoelen in Iran?
Laatst bijgewerkt door A3a1 op 23-12-16 00:42, in het totaal 2 keer bewerkt

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-16 00:26

Maar.. wat verwacht je? Het westen mag ongestoord bommen gooien op het midenoosten > veel onschuldige!! doden > mensen worden kwaad > mensen accepteren het niet meer > aanslag in Europa

En Europa is stom verbaasd dat er een aanslag gepleegd wordt.

Sorry maar komop!?

Edit: Mijn denkwijze zal wel raar zijn voor vele van jullie maar in zoverre snap ik wel dat je ook terug kan incasseren wanneer je zelf ook bommen gooit.

Als ik iemand zo pardoes op zijn mond sla kan ik toch voor de volle 100% rekenen dat ik er eentje terug krijg.

Dat hier heel veel onschuldige mensen die niks met die klappen te maken willen hebben aan sterven is heel erg te betreuren.

Edit 2: Het is ook te betreuren dat een zieke groep als IS gebruik maakt van de boze mensen om deze zo te hersenspoelen.

En edit 3: ik heb de link gevonden van het artikel en daar wordt het een stukkie beter uitgelegt dan hoe ik het doe.

https://decorrespondent.nl/3651/waarom- ... 2-caf1921b

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-16 00:52

Meh....jouw versie is in 'Normalemensentaal'. Jouw versie is concreter.

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-16 00:56

Haha ik ben slecht in mijn mening goed verwoorden en hij heeft inderdaad een aantal moeilijke woorden gebruikt maar ik snap zijn punt wel heel goed.. :=

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-16 09:03

Sureido goed verwoord en goed artikel :j

We share the same biology
Regardless of ideology
Wat might save us me and you
Is if the moslims love their children too

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-16 09:58

Had het al eens gelezen, maar wat een goed stuk zeg!

Het enige wat na, nu toch al een jaartje of 30, groeiende beweging van ultra rechts en mensen die zich tekortgedaan en niet gehoord voelen is, gebeurd is eigenlijk hetzelfde als met de terroristen.

Praten heeft geen zin, als zij zich niet gehoord voelen, het idee hebben dat er geen rekening met ze wordt gehouden, heeft argumenteren geen zin.

Het lijkt wel of de wereld vol boze stampende kleuters zit, onze Wilders achterban, een mafketel als Trump die aan de macht komt.....
In het midden Oosten hebben we de IS, Al Quaida en consorten.

Ik breek al tijden mijn hoofd erover:
Wat is de oplossing hiervoor?
Is het tij nog te keren?
Of hebben we te lang niet naar de onderbuikgevoelens van de naties geluisterd?

We blijven maar allemaal doen waar we goed in zijn, de een ruit op, de ander argumenteert, de volgende zaait angst, de media gooit olie op het vuur.

Maar als we allemaal doen waar we ons comfortabel bij voelen, lossen we niks op.

Geweldig artikel, alleen zonde dat alleen wij ze lezen.
De mensen die ze zouden moeten lezen, lezen ze niet echt, of kunnen misschien niet eens lezen.

Wat moeten we doen met de kleuters van de wereld?

Hobbyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-16 12:09