Huertecilla schreef:Terug naar die kern; verander het dames. De sleutel ligt bij jullie zelf
Kweetniet, ik heb soms nog steeds het vage idee dat er ook een soort van inspanning bij de man ligt. Heel gek idee wellicht, ik weet het, dat we mannen verantwoordelijk zouden houden voor hun gedrag, dat we zouden verwachten dat ze, nou ja, gewoon geen ongewenst en ontoelaatbaar gedrag vertonen.
Je zou zelfs zover kunnen gaan dat als wet- en regelgeving een rol speelt, we in dat geval ook enigzins zouden uitkomen bij mannen, omdat die ook nu nog veel meer aanwezig zijn en op hogere posities op de plekken waar verandering kan worden doorgevoerd.
Maar nee, dat kan vast niet - het idee dat mannen hun positie gebruiken om bij te dragen aan een systeem waarin dan minder vrouwen verkracht of misbruikt worden, en de wereld wat veiliger en rechtvaardiger wordt. Dat is te veel om te verlangen.
Het klinkt veel logischer om alle verantwoordelijkheid bij de vrouwen neer te leggen, en alleen maar van een afstand wat oordelen te orakelen, 'ik, de Man, leg jullie wel even uit hoe het moet, en dan leun ik nu lekker achterover en als je dan toch slachtoffer wordt is het gewoon helemaal je eigen schuld, en daar hoef ik gelukkig niks aan te doen.'
't Is net alsof je dan als man een veel fijnere uitgangspositie hebt dan als vrouw.