Ontgroeningen en studentenverenigingen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sofy

Re: Ontgroeningen en studentenverenigingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 16:12

Ik ben wel nieuwsgierig: hoe zijn de mensen die lid zijn geworden van een studentenvereniging daarbij uit gekomen? Hebben jullie ook andere verenigingen (zowel andere studentenverenigingen als andere sport-, cultuur- of studieverenigingen) overwogen?
Waar ik soms een beetje chagrijnig (en ja, ook jaloers) van werd in mijn periode als bestuur van een cultuurvereniging was dat de studentenverenigingen tijdens de introductie zó nadrukkelijk aanwezig waren. Dit kwam o.a. door een honderdvoudig budget ten op zichte van de meeste andere verenigingen (niet overdreven), waardoor zij grote feesten konden organiseren of vrachtwagens huurden met grote boxen, waar wij als orkest al blij waren met ons marktstandje XD. Daarnaast organiseren de studentenverenigingen in Eindhoven ook in mei al een kamerzoekdag voor de toekomstige eerstejaars. Deze toekomstige eerstejaars komen dus niet eerst in aanraking met andere opties. Speelt dit nou inderdaad nog een rol in de toestroom naar die verenigingen, of hebben jullie ook serieus andere opties overwogen?

Ababe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 16:15

Ik heb doorgelezen tot pagina 12 (ga zo verder lezen), maar wil toch even iets vragen/kwijt..

Ik ben totaal NIET thuis in studentenverenigingen/corpsen. De vraag wat de ontgroeningen precies inhouden is meerdere malen gesteld in het topic, echter komt er gewoon geen duidelijk antwoord op.. Dus mensen gaan inderdaad oordelen over iets waar ze niet alles van af weten, omdat het simpelweg allemaal geheim gehouden wordt. Ik ben eigenlijk ook wel heel erg benieuwd wat die ontgroeningen precies inhouden..

Ik lees dat er getekend moet worden voor vies worden/moe zijn.. Tsja dat is niks levensbedreigend in mijn ogen, en dan gaat het toch te vaak (ik vind 1x al te vaak) mis.. Dat begrijp ik ook echt niet..

En dan worden er vergelijkingen gemaakt als; moeten we paardrijden dan ook afschaffen vanwege de risico's? Nou, ik weet precies wat me te wachten staat als ik op mijn paard stap, ik hoef nergens te tekenen voor slapeloze nachten en vieze dingen en ik ben me goed bewust van alle risico's.. Dat is bij een ontgroening dus duidelijk niet het geval.. je tekent voor 'iets' maar grotendeels is het geheim en gaan er wel degelijk dingen mis. Dus zo onschuldig als gesteld wordt (vieze dingen eten, ontwaakt worden met pannendeksels, liedjes zingen, verkleden) is het blijkbaar niet. Wat die dingen zijn niet levensbedreigend al zou je het willen.

Of de vergelijking met het afschaffen van tradities, moeten we zwarte piet dan ook maar afschaffen.. Volgens mij is er nog nooit iemand dood gegaan aan de gevolgen van het 'zwarte piet zijn'. Dit komt net als bovenstaande voorbeeld niet overeen met de gebeurtenissen in de media over ontgroeningen. En ja ik weet dat de media dingen opblaast, maar dat er iemand overleden is, in coma ligt of een hersenschudding heeft is niet opgeblazen maar een feit..

Wat wil ik eigenlijk zeggen? Tot de laatste nieuwsberichten over Vindicat, wist ik niks over corpsen en ontgroeningen, en ik had er ook absoluut geen mening over. Ik lees de berichten, stuit op dit topic, lees de gaande discussie en zie inderdaad een wij en zij.. Maar ook ik krijg een wij en zij gevoel.. Puur omdat er gezegd wordt dat je niet mag oordelen als je niks weet, maar ondertussen blijft het toch allemaal maar vaag wat er dan gebeurt.. Dan is het toch een logisch gevolg dat mensen er een mening over hebben, op basis van de media? Als ervaringsdeskundigen niet willen/mogen spreken?
Ik lees namelijk dat het allemaal onschuldige zaken zijn, maar ik lees ook dat er mensen overleden en verwond zijn.. Daar krijg ik inderdaad een 'nare' smaak van in mijn mond.

Nogmaals ik wil niet oordelen, ik weet er niks van maar ik ben wel heeeeeel benieuwd geworden nu. Als alles uit mijn post duidelijk wordt op de pagina's die ik nog niet gelezen heb dan EXCUSES! Ik ga nu de rest lezen maar ik wou dit toch even kwijt omdat dit al 12 pagina's in mijn hoofd zit..

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 16:28

Sofy schreef:
Ik ben wel nieuwsgierig: hoe zijn de mensen die lid zijn geworden van een studentenvereniging daarbij uit gekomen? Hebben jullie ook andere verenigingen (zowel andere studentenverenigingen als andere sport-, cultuur- of studieverenigingen) overwogen?
Waar ik soms een beetje chagrijnig (en ja, ook jaloers) van werd in mijn periode als bestuur van een cultuurvereniging was dat de studentenverenigingen tijdens de introductie zó nadrukkelijk aanwezig waren. Dit kwam o.a. door een honderdvoudig budget ten op zichte van de meeste andere verenigingen (niet overdreven), waardoor zij grote feesten konden organiseren of vrachtwagens huurden met grote boxen, waar wij als orkest al blij waren met ons marktstandje XD. Daarnaast organiseren de studentenverenigingen in Eindhoven ook in mei al een kamerzoekdag voor de toekomstige eerstejaars. Deze toekomstige eerstejaars komen dus niet eerst in aanraking met andere opties. Speelt dit nou inderdaad nog een rol in de toestroom naar die verenigingen, of hebben jullie ook serieus andere opties overwogen?

Ik was het in eerste instantie niet van plan, in de introweek van de universiteit hadden verenigingen 's avonds feesten waar je kon kijken. En ook een keer een middag met de sportverenigingen. Ik sliep in de introweek bij iemand van mijn huidige vereniging (dat was een optie... beter dan op een matje in de sportzaal bij de uni :+ ). Ik wilde me echt oriënteren, had op internet al rondgekeken naar studenten- en sportverenigingen. Wilde iedere avond naar een ander feest e.d.
Kwam erop neer dat ik me bij mijn huidige vereniging zo thuis voelde, dat ik me er na de openingsbarbeque en een feest de volgende avond, me na 2 dagen heb ingeschreven. Nog geen moment spijt van gehad :D
Ik heb geen ontgroening gehad, wij hebben namelijk een gezellige kenningsmakingsperiode ipv dat.
Heb nu al een geweldige vriendengroep en ga ook bij commissies, om nog meer te leren buiten m'n studie.

Ik ben ook lid van de studievereniging van mijn faculteit, daar ben ik alleen nog niet zo actief.

Bootsiebob

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 16:39

Ik begrijp jouw vraag Laura, maar ik moet zelf eerlijk zeggen dat ik het ook niet weet
Mijn eerste vereniging had een introweek met ludieke opdrachten en spellen ( het "ergste" was het geblinddoekt tegenover iemand anders elkaar vla voeren met een lepel en het wakker worden met pannendeksel lawaai).
Mijn dispuut had een zware ontgroening, wat vooral kwam doordat er veel tijd in ging zitten, veel opdrachten thuis voorbereiden met de andere aspirant leden en tja, het is al 18 jaar geleden en toen werd er nog wel gewoon overal gedronken. Maar niet als "straf" of totdat je erbij neerviel. Meer tijdens spelletjes of gewoon op vrijwillige basis :)

Maar ik kan me absoluut geen gevaarlijke situaties herinneren, ik was zelfs zo handig om een keer van mijn paard te vallen en mijn knie was behoorlijk open. Daar werd bij de ontgroening heel erg rekening mee gehouden.

En toch hoorde ik ook verhalen over andere verenigingen. Verhalen als achter een auto gebonden worden en moeten rennen of tijgeren over de kroegbodem of dingen met dieren. Wat er van waar is, ik zou het echt niet weten.
Het enige dat ik weet, is dat er in de soos van de roeivereniging eens 's ochtends een geit is opgehaald door de dierenbescherming. Deze stond vastgebonden in de kroeg en was gestolen.
Grote kans dat het gewoon om een hele stomme "kijk hoe stoer, wij hebben een geit gestolen" actie was, maar of de geit iets aangedaan is, daar heb ik nooit iets over gehoord.

Mijn punt: ik heb middenin het wereldje gezeten, maar nooit concreet iets ernstigs gezien of meegemaakt. Maar als ik dan de foto's zie van Groningen, waar mensen met hun hoofd op een tafel gehouden worden door een aantal corpsleden, of tegen de grond gaan, dan kan ik me op zich wel voorstellen dat het er in meerdere verenigingen zo aan toe gaat. Waarbij het 99 keer goed gaat en dan 1 keer mis. Ik kende wel veel mensen die tijdens ontgroening/introductie ermee stopten om verschillende redenen. Meestal omdat het teveel tijd in beslag nam, of dat ze erachter kwamen dat ze zich niet prettig voelden bij de leden.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 16:52

Geweld tijdens ontgroeningen zouden gewoon direct aangegeven moeten worden bij de politie en ik snap ook echt niet dat mensen dat tolereren.

De meeste verhalen die ik ken gaan niet veel verder dan dingen als een nachtelijke dropping al dan niet in rare costuums.
Maar dat deden we bij ponykamp ook :+

Vrijgezelle feestjes zijn regelmatig ook een soort 'ontgroening' wat dat betreft.
Ook daar moet de bruid/engom gewoon nee kunnen zeggen als hij het spelletje niet mee wil doen.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 20:03

Sakura789 schreef:
Zelf mag ik zo weer een schoolverlater aannemen en meestal kijk ik ook naar de andere zaken dan alleen de studie. Voor mij wel een pluspunt als iemand aangesloten is geweest bij studie/studentenverenigingen. Helemaal als men ook actief lid is geweest, dus niet alleen maar zuipen (dat is een heel groot minpunt btw).

En waarom is het een pluspunt? Dit bevestigt overigens mijn beeld, soort zoekt soort en schuift elkaar baantjes toe.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 20:09

Kinke schreef:
Sakura789 schreef:
Zelf mag ik zo weer een schoolverlater aannemen en meestal kijk ik ook naar de andere zaken dan alleen de studie. Voor mij wel een pluspunt als iemand aangesloten is geweest bij studie/studentenverenigingen. Helemaal als men ook actief lid is geweest, dus niet alleen maar zuipen (dat is een heel groot minpunt btw).

En waarom is het een pluspunt? Dit bevestigt overigens mijn beeld, soort zoekt soort en schuift elkaar baantjes toe.

Het is een pluspunt omdat je bij studentenverenigingen veel kan leren en jezelf kan ontplooien, vooral in commissies. Wij hebben er wel 40-50. Van kookcommissies tot het vereniginsblad maken tot het organiseren van feesten. Daar leer je heel veel van.
Dat is geen baantjes toeschuiven, dat is iemand aannemen die meer heeft geleerd en meer heeft gedaan dan alleen z'n studie.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 20:26

Dus als je niet bij zo'n club zit dan heb je jezelf niet ontplooit en minder geleerd?

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 20:26

Plus het managen van tijd vrij maken voor de vereniging + het halen van een studie is ook een pluspunt voor bedrijven lijkt me.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 20:30

Kinke schreef:
Dus als je niet bij zo'n club zit dan heb je jezelf niet ontplooit en minder geleerd?

Dat zeg ik niet, maar bij 'zo'n club' kan je wel heel veel leren. Het is helemaal niet een plek om je alleen maar klem te zuipen. Ik heb er nu al, na een paar weken, een leuke vriendengroep. Ik ken veel mensen die me kunnen helpen bij m'n studie. Ik ga commissies doen om mezelf te ontwikkelen en omdat het hartstikke leuk is. En ik ken veel mensen die dat doen. Blijkbaar heeft het z'n voordelen :D

M'n broer zit ook niet bij een vereniging, gaat prima met hem. Ik probeer alleen aan te geven wat een vereniging kan bieden en dat het niet 'baantje schuiven' is.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 20:35

Jullie ontkrachten het beeld niet wat ik erbij heb…sollicitatie…je treft iemand die bij dezelfde club hebt gezeten en bingo! Je schuift gelijk naar boven in het rijtje kanshebbers :)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 20:38

(Ik bedacht me trouwens: ik vraag me af of wat als extra telt ook aangepast is aan de functie. Ik denk dat er in de maatschappij nu een situatie is waarin snelle babbels, commissiewerk enzo bijna altijd worden gezien als positieve extra - terwijl de extra waarde van bv meer tijd nemen om in stilte een filosofietekst echt te doorgronden niet wordt gezien. We verwachten eigenlijk ongeacht de functie de 'hippe moderne flexibele doorzetter zonder 9-tot-5-mentaliteit die goed kan samenwerken', terwijl je over het algemeen ook mensen nodig hebt die aan structuur hangen, de (niet-hippe) details induiken, die eindeloos twijfelen en denken of vragen stellen, de diepte in gaan, in stilte gewoon doorploeteren, etc.

Dat is niet een fout van de ontgroening - maar we waarderen als maatschappij bepaalde eigenschappen wel veel meer dan andere en dat is iets om voor op te passen.)

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 20:40

Kinke schreef:
Jullie ontkrachten het beeld niet wat ik erbij heb…sollicitatie…je treft iemand die bij dezelfde club hebt gezeten en bingo! Je schuift gelijk naar boven in het rijtje kanshebbers :)

Denk wat je denken wilt. Kan misschien meespelen. Maar ik studeer in Rotterdam. Stel, ik ga straks in Groningen solliciteren; kleine kans dat ik dan iemans heb bij wie ik solliciteer die van dezelfde vereniging is. Maar ik heb nog wel m'n voordelen van wat ik heb geleerd daar.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 20:43

Shadow0 schreef:
(Ik bedacht me trouwens: ik vraag me af of wat als extra telt ook aangepast is aan de functie. Ik denk dat er in de maatschappij nu een situatie is waarin snelle babbels, commissiewerk enzo bijna altijd worden gezien als positieve extra - terwijl de extra waarde van bv meer tijd nemen om in stilte een filosofietekst echt te doorgronden niet wordt gezien. We verwachten eigenlijk ongeacht de functie de 'hippe moderne flexibele doorzetter zonder 9-tot-5-mentaliteit die goed kan samenwerken', terwijl je over het algemeen ook mensen nodig hebt die aan structuur hangen, de (niet-hippe) details induiken, die eindeloos twijfelen en denken of vragen stellen, de diepte in gaan, in stilte gewoon doorploeteren, etc.

Dat is niet een fout van de ontgroening - maar we waarderen als maatschappij bepaalde eigenschappen wel veel meer dan andere en dat is iets om voor op te passen.)

Of verantwoordelijkheidsgevoel hebben en bv zoals mantelzorg of een gezin laten draaien, administratie daarvan regelen etc. Ben het wel met je eens!

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 20:48

Maar dat kan toch bij elke vereniging? Ik zit ook in een bestuur en in talloze commissies van verenigingen :)

snuffie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 20:58

Kinke schreef:

Het gaat niet om "iemand die bij dezelfde club" heeft gezeten. Het gaat erom dat iemand deel heeft genomen aan de activiteiten en de organisatie van de studentenvereniging en zodoende bijvoorbeeld al ervaring heeft opgedaan met wat er allemaal bij komt kijken om een vereniging/organisatie draaiende te houden. Ze hebben al meer ervaring opgedaan en kunnen die ervaring weer gebruiken.

Hetzelfde bij mensen die in het buitenland de stage hebben gelopen. Die krijgen meestal ook voorrang omdat ze hebben laten Sien dat ze zelfstandig zijn en niet gauw bang om nieuwe/enge dingen te doen.

Heeft dus echt niets te maken met wat jij denkt.

(Ik ben niet lid van een studentenvereniging, maar overweeg om deze redenen (en om de gezelligheid natuurlijk) wel om volgend jaar lid te worden.

Smee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 21:28

Juud87 schreef:
Smee__ schreef:
Praktijken zoals bij Vindicat vind ik echt ronduit walgelijk. Ik ben ook lid van een studentenvereniging (van een hogeschool dan, wellicht dat een verschil maakt) en de 'ontgroening' die wij hebben bestaat uit één klein dingetje en daar valt zelfs nog wel onderuit te komen :+ Maar dat prominente, vernederende gedoe vind ik echt belachelijk. Zonde ook voor het beeld wat je zo schept van studentenverenigingen..

Ha, jij zit bij Osiris of niet?
Hier een oud-lid :)

Ik heb dus ook bij een studentenvereniging gezeten, met een kleine ontgroening tijdens de introductieweek met de hele bups of als je later lid werd tijdens een ALV/BLV maar dat wil je niet omdat je dan ter overstaan van iedereen tijdens de vergadering de ontgroening door moet maken en dat is niet tof :+
Wat er verder bij de disputen/ genootschappen gedaan werd durf ik niet exact te zeggen maar weet wel dat het allemaal binnen de lijntjes blijft over het algemeen. Althans, in mijn tijd dan (10 jaar terug).

Ikzelf vond de activiteiten in de introductieweek soms meer groepsdrukgevoelig dan de inauguratie zelf.
Overigens heb ik zelf deelgenomen in diverse commissies en heb ik ook de introductieweek mede georganiseerd.
Onze vereniging stond voor zelfontplooiing tijdens je studie. Op school werd ook enigszins rekening gehouden met bestuursfuncties en er was sowieso een goede relatie tussen school en de vereniging.

edit: Ik lees wat meer terug en ik lees nu over gewonde/zieke mensen tijdens een introweek/ontgroening (vaak volgt een ontgroening/inauguratie op een introweek). Tijdens de introweek die ik organiseerde heb ik ook twee keer in het ziekenhuis gezeten. Eenmaal wegens hartklachten en eenmaal wegens een gat in kop van een eerstejaars. Onze schuld? Niet bepaald. Hartklachten had die jongen in de vakantie ook al gehad, wij wisten dat niet op voorhand en de gat in het hoofd? Meisje sprong op de rug van een groepsgenootje en vielen samen achterover en zij had een haarklem in die dus haar hoofd in ging.

Osiris inderdaad, wat leuk om hier een oud-lid te treffen :D

En inderdaad, ik kan me helemaal vinden in wat je omschrijft. Ik heb zelf vorig jaar de introweek georganiseerd en ik kan toch wel met vrijwel 100% zekerheid zeggen dat er niemand is vernederd of wat dan ook. Tuurlijk, er gebeuren wel eens ongelukjes. Maar dat is niet aan de vereniging te wijten.

En nee, als je niet bij "zo'n club" hebt gezeten betekent dat absoluut niet dat je minder hebt geleerd of jezelf minder ontplooit. Maar doormiddel van commissies of het bestuur schept het wel mogelijkheden om jezelf op meer manieren te ontwikkelen dan alleen je vermogen om alcohol te drinken zoals hier veel gedacht wordt lijkt het :+

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 00:26

Eske_B schreef:
Kinke schreef:

Het is een pluspunt omdat je bij studentenverenigingen veel kan leren en jezelf kan ontplooien, vooral in commissies. Wij hebben er wel 40-50. Van kookcommissies tot het vereniginsblad maken tot het organiseren van feesten. Daar leer je heel veel van.
Dat is geen baantjes toeschuiven, dat is iemand aannemen die meer heeft geleerd en meer heeft gedaan dan alleen z'n studie.

Helemaal mee eens :j

Overigens beperkt zich dit (in Delft iig) niet tot studentenverenigingen, maar ook bijvoorbeeld dreamteams (Solar Car bijvoorbeeld, NovaBike, DARE). Wat hier wordt genoemd is slechts een voorbeeld.

En met de honderden verenigingen die Nederland telt lijkt het me zeer sterk dat je bij een sollicitatie toevallig iemand treft van dezelfde vereniging. Wat hooguit kan gebeuren is dat een mede-lid je tipt voor een openstaande vacature en misschien een goed woordje voor je kan doen... Maar goed, ook dit beperkt zich niet tot studentenverenigingen. Als je dat ook al afkeurt ga ik me toch ernstig afvragen waarom je zo'n hekel hebt aan studentenverenigingen in het algemeen :')

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 01:01

Oh trouwens, ik raad iedereen aan dit documentje te lezen. Is vorig jaar in de PKVV van Delft opgesteld met als doel om meer openheid te creëeren naar de TU (en iedereen eigenlijk).

Edit: hier, meer leesvoer
http://delft.corps.nl/index.php?i=viewF ... cef23b.pdf
http://www.sintjansbrug.nl/media/upload ... 5-2016.pdf

Je bent natuurlijk welkom om een mailtje te sturen met het verzoek om volledige draaiboeken, ik vrees echter dat je ze niet krijgt := Verder las ik dat alle draaiboeken langs een speciaal daarvoor aangestelde commissie gaan (een commissie van de TU dus), als je dat niet vertrouwt denk ik dat we nergens gaan komen :)

Sakura789

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 07:28

Kinke schreef:
Jullie ontkrachten het beeld niet wat ik erbij heb…sollicitatie…je treft iemand die bij dezelfde club hebt gezeten en bingo! Je schuift gelijk naar boven in het rijtje kanshebbers

Fijn dat je ook de nuance in mijn post goed gelezen hebt, ik heb het over studie/studentenverenigingen. De meeste studieverenigingen hebben geen ontgroening. Daarnaast ook de studieverenigingen zonder ontgroeiningen. Zelfs de sport/vrijwilligersverenigingen.

Ja ik heb liever iemand aan het werk die zichzelf niet alleen met kennis heeft versterkt in de studententijd (nog een nuance in mijn post, zuipers hoeven we echt niet binnen het bedrijf). Ik heb liever iemand met normale cijfers die desnoods een jaar langer over zijn studie heeft gedaan dan iemand die cum laude binnen de tijd is afgestudeerd. Om kennis draait het niet in het bedrijfsleven, het gaat om een combinatie van factoren. Samenwerken, communiceren, innovatief denken, meehelpen aan oplossingen. Dat leer je binnen verenigingen (alle verenigingen) in commissies en besturen. Het is een soort van proefperiode waarin je met elkaar nog van alles mag leren en als je een foute beslissing neemt, dit geen extreme gevolgen heft (dan heb ik het in mijn geval over een studievereniging).

Daarnaast is het voor mij een pré dat iemand op kamers heeft gezeten en ook een pré dat het een vrouw is van niet allochtone afkomst (ivm diversiteit). Dat laatste is overgins wel het meest moeilijke om te vinden in de branche. Ook een pré is een stapelaar (MBO-HBO-Uni) vanwege de praktische en inhoudelijke kennis. Wij zijn op zoek naar mensen met een persoonlijkheid, die niet alleen hun werk van 9 tot 5 doen, maar ook dat beetje extra willen en kunnen geven. Zelfstandig na kunnen denken en kritisch mee kunnen discussieren.

Daarnaast, zoals geschreven in andere posten, ben ik niet lid geweest van het corps. Van mijn eigen verniging heb ik nog nooit iemand langs gehad voor een sollicitatie, ben naar een ander deel van het land gegaan. Daarnaast ben ik ook niet te linken aan een vereniging (met ontgroening), dat staat niet op mijn CV/LinkedIn. Wel ben ik aangenomen op de pré dat ik in het bestuur heb gezeten van een studieverniging en ook uit de testen goed ben gekomen. Geloof me, zonder hersenen kom je er ook echt niet. Dan lig je bij ons eruit, zelfs al heb je bij het corps gezeten :')

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 07:38

Zonder oordelen verder Sakura, gewoon uit nieuwsgierigheid; waarom is het een pré als iemand op kamers gezeten heeft?
Die vaardigheden begrijp ik wel, maar ik heb niet het idee dat je daar persé voor op een vereniging hoeft te zitten.

Wat ontgroeningen betreft; mijn keuze zou het niet zijn :n maar als iemand dat leuk vindt, vooral doen! Ik lees hier dat er ook genoeg studentenverenigingen met een "normale" of zelfs geen ontgroening zijn. Dat laatste zou meer mijn ding zijn :') uiteraard zijn die extreme dingen niet oké, zeker niet. Die mogen van mij zeker hard aangepakt worden!

estja

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 07:54

Jeetje Eske en Sakura, hoe meer ik lees, hoe meer ik schrik. Ik begon eigenlijk blanco aan dit topic maar ik schrik gewoon van alle vooroordelen die ik in jullie berichten lees.

Wat ik trouwens nog wil toevoegen is dat ik al die introducties en ontgroeningen als inwoner van een universiteitsstad vooral irritant vind. Als er dan weer zo'n verkleed groepje langs komt... Alles is al gedaan en bedacht en toch moet het ieder jaar weer zogenaamd "leuk" en interessant zijn terwijl het puur herhaling is. Maar goed, dat is persoonlijk. En ja, ik heb zelf ook gestudeerd en vond het zelfs toen al irritant en vooral onecht. Opgeklopt leuk doen.
Laatst bijgewerkt door estja op 05-10-16 07:59, in het totaal 1 keer bewerkt

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 07:56

Bij 'geen 9-5 mentaliteit' denk ik altijd 'we zoeken mensen die gratis over willen werken en alles aan de kant zetten voor deze baan'.
Want serieus, ik geef echt veel op m'n werk. Maar als ik gevraagd wordt wat extra te doe , schrijf ik die uren wel. Maar goed, dat is off topic.

Ik blijf erbij dat je die vaardigheden niet op een studentenvereniging hoeft te leren. Ik heb ergens anders bestuurswerk gedaan en doe talloze commissies dus die vaardigheden heb ik wel :j
Op kamers zie ik helemaal het nut niet van in. Heb zelfs nog nooit alleen gewoond. En ben heel zelfstandig en goed met geld. Zo hebben we lang kunnen sparen en hoeven we geen hele hypotheek voor een huis :)

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 07:57

estja schreef:
Jeetje Eske en Sakura, hoe meer ik lees, hoe meer ik schrik. Ik begon eigenlijk blanco aan dit topic maar ik schrik gewoon van alle vooroordelen die ik in jullie berichten lees.

Precies.... Het bevestigt eigenlijk alleen wat ik er toch al van vond :o

Sakura789

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 08:22

Warboel schreef:
Zonder oordelen verder Sakura, gewoon uit nieuwsgierigheid; waarom is het een pré als iemand op kamers gezeten heeft?
Die vaardigheden begrijp ik wel, maar ik heb niet het idee dat je daar persé voor op een vereniging hoeft te zitten.

Mijn persoonlijke mening is dan dat je zelf opeens de zaken moet gaan regelen en voor jezelf moet gaan zorgen. Het eten staat niet elke dag klaar, de was wordt niet automatisch gedaan, met het op kamers gaan kun je ook goed leren organiseren. Dat wil meer zeggen dat ik niet én én én zoek, maar een persoonlijkheid die naast een studie zich op meerdere vlakken aan het ontwikkelen is. Ik heb er nu iemand tussen zitten (echt toffe gast), maar daaraan merk ik dat hij nog thuis woont. Voor elk wissewasje staat hij aan mijn bureau, ze zorgen thuis goed voor hem :D Nogmaals het zijn pré's, geen noodzakelijkheden. En nee ik ben niet op zoek naar mensen die gratis over willen werken, maar naar loyale medewerkers die ik bij mooi weer ook eens lekker naar huis kan sturen zonder dat het ze vrije dagen kost. Het is geven en nemen, daarnaast zit overwerk ook verdisconteerd in het salaris, dus gratis is het niet. Het hoort bij sommige functies die piekperioden hebben.

Voor administratieve krachten zoek ik juist niet bovenstaand type mensen, maar juist mensen die betrouwbaar zijn, geen uitspattingen hebben en wel een 9 tot 5 mentaliteit hebben. Alleen wil je echt carriere maken, dan zijn extra stapjes wel nodig. Net zoals het moeilijk is om via parttime banen een topbaan te krijgen.

@verootjoo; lees mijn berichten eens goed door; ik geef aan dat het ook binnen studieverenigingen, vrijwilligersclubs, sportverenigingen

Nogmaals; het zijn pré's, noodzakelijk is een studierichting die aansluit bij het profiel.