Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Sofy schreef:Ik ben wel nieuwsgierig: hoe zijn de mensen die lid zijn geworden van een studentenvereniging daarbij uit gekomen? Hebben jullie ook andere verenigingen (zowel andere studentenverenigingen als andere sport-, cultuur- of studieverenigingen) overwogen?
Waar ik soms een beetje chagrijnig (en ja, ook jaloers) van werd in mijn periode als bestuur van een cultuurvereniging was dat de studentenverenigingen tijdens de introductie zó nadrukkelijk aanwezig waren. Dit kwam o.a. door een honderdvoudig budget ten op zichte van de meeste andere verenigingen (niet overdreven), waardoor zij grote feesten konden organiseren of vrachtwagens huurden met grote boxen, waar wij als orkest al blij waren met ons marktstandje XD. Daarnaast organiseren de studentenverenigingen in Eindhoven ook in mei al een kamerzoekdag voor de toekomstige eerstejaars. Deze toekomstige eerstejaars komen dus niet eerst in aanraking met andere opties. Speelt dit nou inderdaad nog een rol in de toestroom naar die verenigingen, of hebben jullie ook serieus andere opties overwogen?
Sakura789 schreef:Zelf mag ik zo weer een schoolverlater aannemen en meestal kijk ik ook naar de andere zaken dan alleen de studie. Voor mij wel een pluspunt als iemand aangesloten is geweest bij studie/studentenverenigingen. Helemaal als men ook actief lid is geweest, dus niet alleen maar zuipen (dat is een heel groot minpunt btw).
Kinke schreef:Sakura789 schreef:Zelf mag ik zo weer een schoolverlater aannemen en meestal kijk ik ook naar de andere zaken dan alleen de studie. Voor mij wel een pluspunt als iemand aangesloten is geweest bij studie/studentenverenigingen. Helemaal als men ook actief lid is geweest, dus niet alleen maar zuipen (dat is een heel groot minpunt btw).
En waarom is het een pluspunt? Dit bevestigt overigens mijn beeld, soort zoekt soort en schuift elkaar baantjes toe.
Kinke schreef:Dus als je niet bij zo'n club zit dan heb je jezelf niet ontplooit en minder geleerd?
Kinke schreef:Jullie ontkrachten het beeld niet wat ik erbij heb…sollicitatie…je treft iemand die bij dezelfde club hebt gezeten en bingo! Je schuift gelijk naar boven in het rijtje kanshebbers
Shadow0 schreef:(Ik bedacht me trouwens: ik vraag me af of wat als extra telt ook aangepast is aan de functie. Ik denk dat er in de maatschappij nu een situatie is waarin snelle babbels, commissiewerk enzo bijna altijd worden gezien als positieve extra - terwijl de extra waarde van bv meer tijd nemen om in stilte een filosofietekst echt te doorgronden niet wordt gezien. We verwachten eigenlijk ongeacht de functie de 'hippe moderne flexibele doorzetter zonder 9-tot-5-mentaliteit die goed kan samenwerken', terwijl je over het algemeen ook mensen nodig hebt die aan structuur hangen, de (niet-hippe) details induiken, die eindeloos twijfelen en denken of vragen stellen, de diepte in gaan, in stilte gewoon doorploeteren, etc.
Dat is niet een fout van de ontgroening - maar we waarderen als maatschappij bepaalde eigenschappen wel veel meer dan andere en dat is iets om voor op te passen.)
Kinke schreef:Jullie ontkrachten het beeld niet wat ik erbij heb…sollicitatie…je treft iemand die bij dezelfde club hebt gezeten en bingo! Je schuift gelijk naar boven in het rijtje kanshebbers
Juud87 schreef:Smee__ schreef:Praktijken zoals bij Vindicat vind ik echt ronduit walgelijk. Ik ben ook lid van een studentenvereniging (van een hogeschool dan, wellicht dat een verschil maakt) en de 'ontgroening' die wij hebben bestaat uit één klein dingetje en daar valt zelfs nog wel onderuit te komenMaar dat prominente, vernederende gedoe vind ik echt belachelijk. Zonde ook voor het beeld wat je zo schept van studentenverenigingen..
Ha, jij zit bij Osiris of niet?
Hier een oud-lid
Ik heb dus ook bij een studentenvereniging gezeten, met een kleine ontgroening tijdens de introductieweek met de hele bups of als je later lid werd tijdens een ALV/BLV maar dat wil je niet omdat je dan ter overstaan van iedereen tijdens de vergadering de ontgroening door moet maken en dat is niet tof![]()
Wat er verder bij de disputen/ genootschappen gedaan werd durf ik niet exact te zeggen maar weet wel dat het allemaal binnen de lijntjes blijft over het algemeen. Althans, in mijn tijd dan (10 jaar terug).
Ikzelf vond de activiteiten in de introductieweek soms meer groepsdrukgevoelig dan de inauguratie zelf.
Overigens heb ik zelf deelgenomen in diverse commissies en heb ik ook de introductieweek mede georganiseerd.
Onze vereniging stond voor zelfontplooiing tijdens je studie. Op school werd ook enigszins rekening gehouden met bestuursfuncties en er was sowieso een goede relatie tussen school en de vereniging.
edit: Ik lees wat meer terug en ik lees nu over gewonde/zieke mensen tijdens een introweek/ontgroening (vaak volgt een ontgroening/inauguratie op een introweek). Tijdens de introweek die ik organiseerde heb ik ook twee keer in het ziekenhuis gezeten. Eenmaal wegens hartklachten en eenmaal wegens een gat in kop van een eerstejaars. Onze schuld? Niet bepaald. Hartklachten had die jongen in de vakantie ook al gehad, wij wisten dat niet op voorhand en de gat in het hoofd? Meisje sprong op de rug van een groepsgenootje en vielen samen achterover en zij had een haarklem in die dus haar hoofd in ging.
Eske_B schreef:Kinke schreef:
En waarom is het een pluspunt? Dit bevestigt overigens mijn beeld, soort zoekt soort en schuift elkaar baantjes toe.
Het is een pluspunt omdat je bij studentenverenigingen veel kan leren en jezelf kan ontplooien, vooral in commissies. Wij hebben er wel 40-50. Van kookcommissies tot het vereniginsblad maken tot het organiseren van feesten. Daar leer je heel veel van.
Dat is geen baantjes toeschuiven, dat is iemand aannemen die meer heeft geleerd en meer heeft gedaan dan alleen z'n studie.
Dus als je niet bij zo'n club zit dan heb je jezelf niet ontplooit en minder geleerd?
Warboel schreef:Zonder oordelen verder Sakura, gewoon uit nieuwsgierigheid; waarom is het een pré als iemand op kamers gezeten heeft?
Die vaardigheden begrijp ik wel, maar ik heb niet het idee dat je daar persé voor op een vereniging hoeft te zitten.