Iedereen Donor??

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 21:37

ual_95 schreef:
elenaMM77 schreef:
iemand die z'n hele leven gerookt heeft (en nog doet), komt ook niet zomaar in aanmerking voor je longen, die staat ver onder een match die wel gezond geleefd heeft.

vind het een beetje apart deze redenatie van Papilio..
want dat houdt feitelijk in:
als er niemand is die gezond geleefd heeft op de wachtlijst staat, gooi mijn longen dan maar weg..
want als roker, sta je niet boven iemand die gezond leeft.

Ik vind dit dan weer een aparte redenatie. Je suggereert dus dat mensen die liever niet doneren hun organen dus 'weggooien'?

Wil wel benadrukken dat ik zelf geen keuze heb gemaakt, ik probeer beide kanten te overzien. Ik krijg juist door mijn redenatie als 'apart' te bestempelen het idee dat je eigenlijk maar donor moet zijn, en dat je anders een egoïst bent. Je moet je bijna verantwoorden als je geen donor wilt zijn.

Ja, onder de grond stoppen of tot as laten verbranden is vernietiging van je lichaam.
er wordt geen gebruik van gemaakt..

Jij doneert volgens jou dan alleen aan wie jij zou willen. Dus als die mensen geen match zijn, gaat automatisch 'nee' in werking.. daarmee worden je organen dus mee begraven of gecremeerd = vernietigd.

ik zeg nergens dat je egoistisch bent als je niet wilt doneren... ik geef aan dat als je niet wilt doneren het directe gevolg dus is, dat je organen uiteindelijk vergaan, onder de grond, in as, of voor eeuwig bevroren, de zon in geschoten, of wat je laatste wens ook is dat er met je stoffelijk overschot gebeurd.. niet doneren betekent heel sec, dat je organen stoffelijk overschot worden.. ook als je selectief wilt doneren en je orgnanen daardoor wellicht geen ontvanger vinden. Zelfs als je wel helemaal wilt doneren en je organen zijn onbruikbaar of geen geschikte ontvanger.. in alle gevallen dat je organen niet doorgegeven worden, vergaan ze op een of andere manier...
Laatst bijgewerkt door elenaMM77 op 15-09-16 21:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Ayasha
Blogger

Re: Iedereen Donor??

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 21:40

Dat gaat terug naar de aarde... Niks vernietiging. :)

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 21:41

niet als jejezelf laat invriezen of de zon in laat schieten, of in een urn in een muur staat, ayasha ;).

alles wat ze niet kunnen gebruiken mag als pokon dienen onder de grond of over de grond..
wat ze kunnen gebruiken, haal er alsjeblieft uit en maak er iemand heel gelukkig mee

Papilio

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 21:42

elenaMM77 schreef:
niet als jejezelf laat invriezen of de zon in laat schieten, of in een urn in een muur staat, ayasha ;).

alles wat ze niet kunnen gebruiken mag als pokon dienen onder de grond of over de grond..
wat ze kunnen gebruiken, haal er alsjeblieft uit en maak er iemand heel gelukkig mee

hihi als iedereen er zo over dacht was het donor tekort een stuk minder ;) :j

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 21:46

elenaMM77 schreef:

Jouw mening, niet de mijne. :) maar no worries. Aan mij is kwa organen Nijs verloren dus in wezen had het toch niet uit gemaakt. Alleen hoeven mijn nabestaanden nu niet te beslissen op een moment dat zo al zwaar is.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 21:49

Ik heb er zelf helemaal niets meer aan,
noch hebben mijn nabestaanden iets bruikbaars aan dode organen..
als er iets overblijft dat ze onder de grond kunnen stoppen, of kunnen cremeren, of een dienst voor kunnen houden dan is dat meer dan voldoende.. het gaat om de levende herinnering in onze familie, niet om een stoffelijk overschot van iemand dat ergens compleet of verwaaid nog te bezoeken is.

ik ben altijd redelijk nuchter geweest in dat soort zaken. vroeger kon je een huisdier na inslapen ook afstaan aan de wetenschap, tegenwoordig kan dat helaas niet meer.. Als mijn paard geslacht zou mogen worden voor consumptie dan zou dat in de toekomst ook gebeuren (helaas staat zijn paspoort al afgevinkt op dat gebied)..

de dood is zo'n nutteloze happening dat eigenlijk alleen maar verdriet brengt (dan heb ik het niet over de dienst of mooie herinneringen maar het sterven zelf).. als het nog iets goeds of bruikbaars kan voortbrengen na het sterven.. graag in mijn geval.

ual_95

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 21:50

elenaMM77 schreef:
elenaMM77 schreef:
iemand die z'n hele leven gerookt heeft (en nog doet), komt ook niet zomaar in aanmerking voor je longen, die staat ver onder een match die wel gezond geleefd heeft.

vind het een beetje apart deze redenatie van Papilio..
want dat houdt feitelijk in:
als er niemand is die gezond geleefd heeft op de wachtlijst staat, gooi mijn longen dan maar weg..
want als roker, sta je niet boven iemand die gezond leeft.

Ja, onder de grond stoppen of tot as laten verbranden is vernietiging van je lichaam.
er wordt geen gebruik van gemaakt..

Jij doneert volgens jou dan alleen aan wie jij zou willen. Dus als die mensen geen match zijn, gaat automatisch 'nee' in werking.. daarmee worden je organen dus mee begraven of gecremeerd = vernietigd.

ik zeg nergens dat je egoistisch bent als je niet wilt doneren... ik geef aan dat als je niet wilt doneren het directe gevolg dus is, dat je organen uiteindelijk vergaan, onder de grond, in as, of voor eeuwig bevroren, de zon in geschoten, of wat je laatste wens ook is dat er met je stoffelijk overschot gebeurd.. niet doneren betekent heel sec, dat je organen stoffelijk overschot worden.. ook als je selectief wilt doneren en je orgnanen daardoor wellicht geen ontvanger vinden. Zelfs als je wel helemaal wilt doneren en je organen zijn onbruikbaar of geen geschikte ontvanger.. in alle gevallen dat je organen niet doorgegeven worden, vergaan ze op een of andere manier...

Dat ze vergaan lijkt me natuurlijk logisch. Het gaat mij om de manier waarop. Het komt, zeker na dit verhaal weer, op mij over alsof je moreel gedwongen bent donor te worden. Ik geloof best dat er ook mensen zijn die een bepaalde emotionele waarde hechten aan het 'in zijn geheel' (laten we het even zo noemen :') ) te sterven en te vergaan. En dus 'weggooien', volgens hierboven.

Selectief doneren is natuurlijk onmogelijk, dat besef ik ook wel. Maar het knaagt wel aan me. En ik weet dat bepaalde 'risicofactoren' als rokers en ook mensen met zwaar obesitas minder snel in aanmerking komen voor een donor, maar minder snel betekent niet nooit. Het is eigenlijk een hele filosofische kwestie.

Willl65

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 21:50

Elena in de grond is je lichaam niet verloren , de natuur heeft er nog heel veel aan.
Je wil niet weten wat zich nog te goed doet aan je.
Mijn ultime wens bijvoorbeeld na mijn overlijden in een oerwoud achter te worden gelaten, liefst boven de grond zodat velen zich daar tegoed asn kunnen doen....
Helaas, tot nu toe nog niet mogelijk heb ik begrepen.

Als ik trouwens lees dat mensen die " ongezond geleefd" hebben minder recht zouden hebben op iemand die " gezond geleefd " heeft krijg ik echt de kriebels.
Hoe gezond is gezond dan?
Echt fijn zo een selectie op recht op zorg.
En is een zuiplap die zijn lever kapot heeft gezopem dan ongezonder dan je iedere dag volvreten met van alles en nog wat waardoor je obesitas ben en je lever vervet hebt?

Mars sorry voor de verwarrimg eerder ;)

Walkure

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 21:52

elenaMM77 schreef:
Ik ben voor.. sterker nog ze mogen van mij nog een stapje verder gaan:

Als je je laat uitschrijven als donor, ook automatisch afschrijven als ontvanger
mag van mij zo worden ingevoerd.

Hier ben ik het mee eens..

Ik snap dat mensen het een eng idee vinden en ik denk dat voor dit naar buiten werd gebracht er misschien even goed voorlichting gegeven moet worden, maar weten dat je met jouw lichaam misschien wel 8 levens kan redden.. dat is toch fantastisch? Hoe kan je daar nee tegen zeggen? Je hebt zelf toch niks meer aan je organen :')
Ik ben al fanatiek bloedgever en ga waarschijnlijk ook plasma geven omdat mijn bloedgroep niet erg hard nodig is :j

Papilio

Willl65 schreef:
Elena in de grond is je lichaam niet verloren , de natuur heeft er nog heel veel aan.
Mijn ultime wens bijvoorbeeld na mijn overlijden in een oerwoud achter te worden gelaten, liefst boven de grond zodat velen zich daar tegoed asn kunnen doen....

Als ik trouwens lees dat mensen die " ongezond geleefd" hebben minder recht zouden hebben op iemand die " gezond geleefd " heeft krijg ik echt de kriebels.
En is een zuiplap die zijn lever kapot heeft gezopem dan ongezonder dan je iedere dag volvreten met van alles en nog wat waardoor je obesitas ben en je lever vervet hebt?

ik weet dat je voor je in aanmerking komt voor een longtransplantatie eerst 6 maanden gestopt moet zijn. Dit lijkt mij ook heel redelijk ! :) ... Het zelfde geld met drank ect... organen liggen niet voor het oprapen... je moet er zuinig op zijn.

elenaMM77

Ayasha schreef:
elenaMM77 schreef:

Jouw mening, niet de mijne. :) maar no worries. Aan mij is kwa organen Nijs verloren dus in wezen had het toch niet uit gemaakt. Alleen hoeven mijn nabestaanden nu niet te beslissen op een moment dat zo al zwaar is.

huid, hoornvlies, bloedvaten, botweefsel, kraakbeen..

vaak denken mensen alleen aan longen, hart etc, maar het zou mensen nog verbazen hoeveel er uiteindelijk toch bruikbaar is..

(nu moeten mensen niet denken dat ze ook gelijk alles roven en je als een soort bouwpakketje terugstoppen.. maar in theorie kunnen ze van een gezond lijf bijna alles wel hergebruiken)

ual_95

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 21:54

Willl65 schreef:

Daarom is dit zo'n filosofie. Daarbij hoef je niet per definitie ongezond te zijn, maar stel dat een gezond iemand van 80+ een nieuw hart nodig heeft, maar een kind van 12 ook, waar zou jij je hart dan het liefst willen hebben?

Papilio

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 21:55

ual_95 schreef:
Willl65 schreef:

Daarom is dit zo'n filosofie. Daarbij hoef je niet per definitie ongezond te zijn, maar stel dat een gezond iemand van 80+ een nieuw hart nodig heeft, maar een kind van 12 ook, waar zou jij je hart dan het liefst willen hebben?

Iemand van 60 word al bekeken of ze wel moeten transplanteren ;) ...denk niet dat iemand van 80 nog op de lijst kan komen...

Daarbij zijn de meeste volwassenen te groot om iets te kunnen doneren aan een kind...

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 21:58

ual_95 schreef:
Willl65 schreef:

Iemand van 80+ gaan ze echt niet meer transplanteren hoor :=

ual_95

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 21:58

Willl65 schreef:
Iemand van 60 word al bekeken of ze wel moeten transplanteren ;) ...denk niet dat iemand van 80 nog op de lijst kan komen...

Daarbij zijn de meeste volwassenen te groot om iets te kunnen doneren aan een kind...

Dan worden mensen van 80 dus eigenlijk een soort van gediscrimineerd op leeftijd, maar rokers etc, ookal zijn ze 6 maanden gestopt (op een leven is dat niks in mijn ogen), hebben dan wel het recht?

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 21:59

ual_95 schreef:
Willl65 schreef:

Dan worden mensen van 80 dus eigenlijk een soort van gediscrimineerd op leeftijd, maar rokers etc, ookal zijn ze 6 maanden gestopt (op een leven is dat niks in mijn ogen), hebben dan wel het recht?

Gaat niet om het recht hebben maar om het probleem dat zulke ouderen sowieso een grote kans hebben die operatie niet te overleven... En dan ook nog maanden revalideren... Onmogelijk.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 22:00

Willl65 schreef:

willy, er zal nog genoeg pokon overblijven voor de natuur na mijn heengaan, want mijn longen hoeven ze echt niet als roker zijnde, daarnaast heb ik een behoorlijk zwaar beschadigde huid, dus ook die zal men niet hoeven. gezien het aantal hart en vaat aandoeningen in onze familie zullen die waarschijnlijk ook afvallen.. dus er blijft nog zat voeding over voor de natuur..

als ieder mens dat per dag sterft onder de grond zou verdwijnen (of in het oerwoud zou achtergelaten worden), dan hebben we een aardbol die aan zware cholesterol ten onder zou gaan.. als het om de natuur gaat, dan hebben wij die al zover teruggedrongen, dat die voldoende gevoed wordt door wat er al onder de grond verdwijnt, die paar kilo aan organen zal de aardbol niet zo zeer missen. zeker niet omdat iedere 30 jaar de wereldpopulatie verdubbeld..

overigens denk ik dat het in het oerwoud achterlaten nooit zal worden goedgekeurd.. je wilt roofdieren niet leren dat mensenvlees voor consumptie is.. Vind het overigens wel een mooie gedachte hoor, maar de uitvoer heeft wat negatieve bijwerkingen.

voor wat betreft je voorbeeld over de lever.. Geen van beiden zou zomaar in aanmerking komen voor een lever transplantatie.. het orgaan gaat in eerste instantie naar iemand die een gezonde leefwijze heeft zodat de kans op succes het grootst is.. Een niet afgekickte eter, of drinker vervet de volgende lever net zo snel.. om maar niet te spreken van de risico's die de narcose meebrengt voor iemand met obesitas.. Gooien ze hun leefwijze echter om, dan stijgen ze na verloop van tijd weer op de lijst.. Een exroker die al 15 jaar niet meer rookt, heeft net zoveel 'recht' op een nieuwe long als ieder ander.. er is schade aangericht door eigen schuld wellicht, maar diegene heeft er dan wel alles aan gedaan om zijn leefwijze met betrekking tot het behoud van longen te verbeteren en doordat er niet meer gerookt wordt, is kans op goed herstel na operatie + behoud van de longen groot genoeg om in aanmerking te komen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 22:02

elenaMM77 schreef:
Ayasha schreef:

huid, hoornvlies, bloedvaten, botweefsel, kraakbeen..

vaak denken mensen alleen aan longen, hart etc, maar het zou mensen nog verbazen hoeveel er uiteindelijk toch bruikbaar is..

(nu moeten mensen niet denken dat ze ook gelijk alles roven en je als een soort bouwpakketje terugstoppen.. maar in theorie kunnen ze van een gezond lijf bijna alles wel hergebruiken)

Bloedvaten en botweefsel zijn mogelijk het minst bruikbare bij mij en als de necrose zo door gaat ga ik niet meer veel kraakbeen over hebben tegen de tijd dat ik dood ga (er van uit gaande dat ik nog wel wat jaren heb natuurlijk).
Daarom juist... ;) mijn organen staan door medicatie en auto-immuun ziekte zwaar onder druk. Dus als die nu nog bruikbaar zijn dan wellicht over 40 jaar niet meer. Maar ik ben eerlijk: omdat ik het nooit gewilt heb, heb ik dat nooit gevraagd. Maar aan mijn botweefsel en kraakbeen heb ik nu al nog amper wat. Laat staan over een flinke tijd (ben wel van plan nog ff rond te lopen als het kan. )

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 22:07

ual_95 schreef:
Willl65 schreef:

Rokers die 6 maanden gestopt zijn komen in aanmerking..

Maar wel helemaal onderaan de lijst nog..
hoe langer gestopt en hoe gezonder je leeft des te hoger kom je weer op lijst uit.

Ja met 80 jaar wordt je gediscrimineerd.. want je kunt een hart niet nogmaals transplanteren na de dood van de 80 jarige.. Betekent dus dat je een hele dure, risicovolle ingreep gaat doen bij iemand die vanwege de leeftijd zeer langzaam zal herstellen, als ze al zo'n zware operatie zullen overleven. Daarnaast zul je heel wat moeten doen om weer in een goede conditie terug te keren, wat bijna onmogelijk is.. Plus nog de etische kant.. iemand van 23 heeft nog een heel leven voor zich met een nieuw goedwerkend hart. Dan kun je etisch gezien niet het hart aan iemand geven die al voorbij de gemiddelde levensverwachting van een mens heen is. Discrimatie ja.. Maar je moet wel keuzes maken.. een hart kan maar 1x geplaatst worden, terwijl er misschien wel 10 gegadigden zijn.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 22:09

Het zijn ook geen simpel operaties. De kans dat een 80jarige de operatie niet overleefd is groot en dan is er grof gezegd een orgaan 'verloren gegaan'. Hoe jonger en vitaler hoe meer kans op slagen en dat dat mee bepalend is, is logisch.
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 15-09-16 22:09, in het totaal 1 keer bewerkt

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 22:09

Ayasha schreef:
Daarom juist... ;) mijn organen staan door medicatie en auto-immuun ziekte zwaar onder druk. Dus als die nu nog bruikbaar zijn dan wellicht over 40 jaar niet meer. Maar ik ben eerlijk: omdat ik het nooit gewilt heb, heb ik dat nooit gevraagd. Maar aan mijn botweefsel en kraakbeen heb ik nu al nog amper wat. Laat staan over een flinke tijd (ben wel van plan nog ff rond te lopen als het kan. )

ok jij wint ;).. maar er zijn procentueel gezien erg weinig mensen van wie helemaal niets, of erg weinig bruikbaar is.

respect overigens dat je erbij aangeeft dat je er verder ook niet zo heel veel bij stil hebt gestaan, omdat je zelf niet achter het idee van zelf doneren staat.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 22:15

Het is een keuze, ik begrijp dat mensen die afkeuren overigens. :) dat is ook hun goed recht. Maar hoewel egoïstisch (dat js elke keuze uiteindelijk ergens) maakt die keuze je geen slecht mens. En dat gevoel krijg ik wel van sommige berichten hier. :)

Ik had overigens liever dat jij zou winnen, valt best tegen zo'n lichaam. :+ maar je krijgt wat je gegeven is..

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 22:23

Ik heb, na ruim 10 jaar al "ja" geregistreerd te zijn, onlangs mijn registratie veranderd in "nee".

Een vriend van mij is OK assistent en heeft meerdere keren meegemaakt dat een donor werd leeg gehaald, hij weigert daar nog bij aanwezig te zijn.
Donoren zijn niet dood, ze leven nog, ja er is vaak sprake van onherstelbare schade aan de hersenen, maar ze zijn nog niet dood. Weet je dat de operatie gedaan wordt zonder narcose met alleen spierverslappers. Dat de spierverslappers gegeven worden omdat de donor anders "verdedigende" bewegingen kan maken. Dat regelmatig het gezicht van de donor betrekt in een grimas van pijn. Dat het, nadat het hart eruit gehaald is, nog minimaal 6 minuten duurt voordat er helemaal geen herenactiviteit meer is.

Hersendood is een begrip geworden zodat het oogsten van organen uit levende lichamen niet als moord werd gezien. Er is al een voorstel om de verplichte EEG hier in NL af te schaffen bij het bepalen of een patient hersendood is of niet, dan moet je alleen nog vertrouwen op de kundigheid en het beoordelingsvermogen van artsen.

Ik heb genoeg gehoord en later gelezen, om te vinden dat donoren oor rechten hebben, met name recht op geen pijn, op een waardig einde, op niet iets te zijn wat geoogst moet worden om het leven van een ander te kunnen redden.

Ze mogen mijn organen hebben, maar dan wel pas minimaal 6 minuten nadat mijn hart ermee gestopt is. Die optie is er niet, dus is het een NEE geworden voor mij.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 22:27

Idd. Fijn dat iemand dit hier neerzet, maar had ik ook al eerder ergens gelezen.
Daarbij zijn er gevallen die ik heb gelezen, dat mensen die hersendood waren verklaard, weer zijn bijgekomen.
Dit natuurlijk met veel schade, maar iig niet dood, zoals "men" je wilt doen laten geloven.

Ik denk dat het vooral om geld draait. Zeker in de politiek kan dit besluit heel heel heel veel geld opleveren..

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 22:32

elenaMM77 schreef:
Willl65 schreef:

willy, er zal nog genoeg pokon overblijven voor de natuur na mijn heengaan, want mijn longen hoeven ze echt niet als roker zijnde, daarnaast heb ik een behoorlijk zwaar beschadigde huid, dus ook die zal men niet hoeven. gezien het aantal hart en vaat aandoeningen in onze familie zullen die waarschijnlijk ook afvallen.. dus er blijft nog zat voeding over voor de natuur..

als ieder mens dat per dag sterft onder de grond zou verdwijnen (of in het oerwoud zou achtergelaten worden), dan hebben we een aardbol die aan zware cholesterol ten onder zou gaan.. als het om de natuur gaat, dan hebben wij die al zover teruggedrongen, dat die voldoende gevoed wordt door wat er al onder de grond verdwijnt, die paar kilo aan organen zal de aardbol niet zo zeer missen. zeker niet omdat iedere 30 jaar de wereldpopulatie verdubbeld..

overigens denk ik dat het in het oerwoud achterlaten nooit zal worden goedgekeurd.. je wilt roofdieren niet leren dat mensenvlees voor consumptie is.. Vind het overigens wel een mooie gedachte hoor, maar de uitvoer heeft wat negatieve bijwerkingen.

voor wat betreft je voorbeeld over de lever.. Geen van beiden zou zomaar in aanmerking komen voor een lever transplantatie.. het orgaan gaat in eerste instantie naar iemand die een gezonde leefwijze heeft zodat de kans op succes het grootst is.. Een niet afgekickte eter, of drinker vervet de volgende lever net zo snel.. om maar niet te spreken van de risico's die de narcose meebrengt voor iemand met obesitas.. Gooien ze hun leefwijze echter om, dan stijgen ze na verloop van tijd weer op de lijst.. Een exroker die al 15 jaar niet meer rookt, heeft net zoveel 'recht' op een nieuwe long als ieder ander.. er is schade aangericht door eigen schuld wellicht, maar diegene heeft er dan wel alles aan gedaan om zijn leefwijze met betrekking tot het behoud van longen te verbeteren en doordat er niet meer gerookt wordt, is kans op goed herstel na operatie + behoud van de longen groot genoeg om in aanmerking te komen.

Tibetaanse luchtbegravenis is nog een optie. Blijft echt niks van je over.