Discussie over racistische attracties Efteling

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-16 18:14

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-16 18:16

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-16 19:03

M_D_H schreef:
Nikass schreef:
Mdh Ik denk dat het bagatelliseren ervan dit juist oproept

Maar ik ken ze ook, met name Marokkanen, die wat te makkelijk schermen met racisme. Tuurlijk is dat irritant, maar dat maakt niet dat je niemand meer serieus hoeft te nemen over dit onderwerp.

Als je al mijn berichten hebt gelezen dan zie je dat ik niet bagatelliseer.
Want ik neem veel mensen wel serieus.
Maar ik zeg ook dat discriminatie en racisme er altijd is, zie b.v. het voorbeeld over het solliciteren van mijn vriend.

En in sommige zaken is dat niet verkeerd, ik voel mij veiliger te weten dat de politie elk mens die zich verdacht gedraagt controleert.

Maar mensen benoemen het tegenwoordig wel heel erg graag en zeker een bepaalde groep vind ook dat discriminatie en racisme alleen bestaat voor gekleurde mensen en niet voor blanke.

Ik zei niet dat jij bagatellisseert :)

M_D_H

Re: Discussie over racistische attracties Efteling

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-16 19:06

In dat geval ben ik het met je eens...
Mensen zijn te makkelijk: 'oh, deze mensen hebben de slavernij niet echt mee gemaakt dus ze stellen zich aan etc'.

Bagatelliseren lost het probleem niet op en laat het ook niet verdwijnen.

vienna1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-16 19:08

Nou ik vind de straten staan blank ook erg negatief hoor voor ons blanken.
Nee, eigenlijk vind ik best erg dat ze gediscrimineerd voelen. Ik geloof best dat wij een boel dingen als normaal zien en ook helemaal niet discriminerend bedoelen toch zo over kan komen. Uit het verleden zijn een boel dingen ingeburgerd die eigenlijk best als naar ervaren kan worden door sommige groepen mensen. Ik snap alleen niet die fel heid van beide groepen. Zo kom je toch niet er samen uit. Of is dat dan weer te veel polder gedachten?

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-16 19:12

M_D_H schreef:
In dat geval ben ik het met je eens...
Mensen zijn te makkelijk: 'oh, deze mensen hebben de slavernij niet echt mee gemaakt dus ze stellen zich aan etc'.

Bagatelliseren lost het probleem niet op en laat het ook niet verdwijnen.

De boel zo opblazen in de media lost het probleem ook niet echt op, en zorgt alleen maar voor meer polarisatie in NL. Het zal wel bagatelliseren zijn maar ik snap werkelijk echt nog steeds niet hoe je een probleem kunt zien in monsieur cannibale, en neem het ook niet bepaald serieus...
Ik denk (en hoop) dat het gewoon een troll is :\

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-16 19:38

Ik ben een volslanke stiefmoeder. Ik ben niet alleen bijzonder kwaadaardig, ik roep ook nog de hele dag dat ik honger heb en bij alles wat je in mijn mond steekt roep ik 'dankjewel'. :D

Ik denk dat we ons niet zo druk moeten maken over dit soort initiatieven. Het zou jammer zijn als we naar aanleiding van dit gebeuren hele groepen mensen op een hoop gooien. En bijvoorbeeld gaan denken dat vrijwel iedereen met een donkere huidskleur zich door iets een pop in een attractie een miskende en gediscrimineerde slaaf voelt. Want ook dat is een stereotype dat waarschijnlijk niet klopt tenslotte. ;)

My two cents....en nu ga ik even kijken of mijn stiefdochter klaar is met het schrobben van de stoep. :Y)

Ygritte

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-16 20:15

Een (goed) artikel over de manier waarop je kunt praten over racisme in de populaire cultuur, van De Correspondent, dat ook benadrukt dat mensen die iets benoemen als 'racistisch' er niet op uit zijn om iets te 'verpesten' of om mensen te irriteren:

https://decorrespondent.nl/3225/Je-favo ... 0-d904a080

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-16 20:18

Ygritte schreef:
Een (goed) artikel over de manier waarop je kunt praten over racisme in de populaire cultuur, van De Correspondent, dat ook benadrukt dat mensen die iets benoemen als 'racistisch' er niet op uit zijn om iets te 'verpesten' of om mensen te irriteren:

Geweldig artikel! +:)+

Iemand nog een Fruitella? :D

Vero

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-16 20:20

fruitella is gewoon lekker, dus ja :)) :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-16 21:04

Ja en kom, laten we gaan crowdfunden om al deze uitwassen van eeuwenlang seksisme en racisme waar witte mensen vaak blind voor zijn op te sporen en uit te wissen. Misschien wil de fruitella fabriek ons wel een beetje sponsoren want dankzij ons stijgt hun omzet jaarlijks met 40 %.
Laten we ons dan nu eindelijk eens van onze beste kant laten zien na al het vreselijks dat we doen/gedaan hebben +:)+

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-16 23:13

Ygritte schreef:

Die is leuk! :D

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-16 23:32

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-16 23:35

De reacties op FB zijn de reden dat ik nieuwspaal volg :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 01:32

Maar ze willen anoniem blijven en met de Efteling aan tafel gaan zitten, hoe willen ze dat gaan doen dan?
Allemaal een anonymous masker op?
Afbeelding

Of allemaal een scream masker?

Afbeelding

:?

Ariannee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 01:47

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 07:31

verootjoo schreef:
De reacties op FB zijn de reden dat ik nieuwspaal volg :+

Maar ook de reden waarom ik meer-en-meer twijfel aan de waarde van democratie op een (te) laag niveau. Als ik de gemiddelde reacties lees denk ik: wat is er mis met je als je a) dit verhaal gelooft en b) reageert zoals je reageert. 8)7 En dan ook nog vaak de naam van de werkgever erbij vermelden....daar zou ik heeeeeel ongelukkig van worden als werkgever......

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 07:47

Mixje90 schreef:
Wat ik niet snap, is dat mensen zich niet willen aanpassen (terwijl dit zelfs minder moeite kost bij zwarte piet, wat vegen heb je sneller gemaakt ;) ) als je daarmee een groot deel van een bevolkingsgroep zich beledigd laat voelen. Wat is de moeite?

Als iemand tegen mij zegt dat diegene zich beledigd voelt door iets wat ik doe, dan pas ik me gewoon aan als dat niet te veel moeite kost, why not? En als er een grote kans is dat diegene er gelijk in heeft of het om een grote groep gaat, wil ik me ook wel aanpassen. Zou jij niet het omgekeerde willen voor jezelf?

Ik zit de hele discussie met plezier te volgen :')
maar hier struikelde ik echt even over... :oo
even hoor... hoe zit dat precies met aanpassen en wie moet zich nu helemaal aan wie aanpassen? Want ik kreeg heeeeel even het gevoel dat ik me in de omgekeerde wereld bevond en dat hoop ik toch niet??

edwardway

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 08:55

Cer schreef:
Mixje90 schreef:
Wat ik niet snap, is dat mensen zich niet willen aanpassen (terwijl dit zelfs minder moeite kost bij zwarte piet, wat vegen heb je sneller gemaakt ;) ) als je daarmee een groot deel van een bevolkingsgroep zich beledigd laat voelen. Wat is de moeite?

Als iemand tegen mij zegt dat diegene zich beledigd voelt door iets wat ik doe, dan pas ik me gewoon aan als dat niet te veel moeite kost, why not? En als er een grote kans is dat diegene er gelijk in heeft of het om een grote groep gaat, wil ik me ook wel aanpassen. Zou jij niet het omgekeerde willen voor jezelf?

even hoor... hoe zit dat precies met aanpassen en wie moet zich nu helemaal aan wie aanpassen? Want ik kreeg heeeeel even het gevoel dat ik me in de omgekeerde wereld bevond en dat hoop ik toch niet??

Heb je het dan puur om buitenlanders die willen dat Nederland zich aanpast? Hoe zit het dan met gekleurde mensen die hier zijn geboren? Of witte Nederlanders zoals ik die het ook graag anders zien?

Rinkex

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 08:59

Cer schreef:
Mixje90 schreef:

aanpassen in de zin van, misschien eens een frisse blik werpen op dingen,het is 2016,en denken, hey, misschien hebben die personen wel gelijk. :Y)

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 09:02

Toen ik, járen geleden, in een outbound callcenter zat hebben we de proef eens op de som genomen.
Mijn Marokkaanse collega, die overigens perfect Nederlands sprak, belde de ochtend onder de naam Lisa de Jong. Ze haalde 12 nieuwe klanten binnen. De middag belde ze onder haar eigen naam, Farah Mohamed (fictief), toen haalde ze twee nieuwe klanten binnen....

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 09:02

Minke_ schreef:
Of witte Nederlanders zoals ik die het ook graag anders zien?

En witte nederlanders zoals ik die er geen problemen mee hebben en vinden dat aanstellen ook een vak is... sja, dan blijf je in een impasse he. :Y)

Citaat:
aanpassen in de zin van, misschien eens een frisse blik werpen op dingen,het is 2016,en denken, hey, misschien hebben die personen wel gelijk.

ja.. of niet...
Messjeu Kanibaal.. echt, ik kan er met mn verstand niet bij.. Misschien ontbreekt het me daar wel aan... wat een non-discussie :')

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 09:14

Ik zie ons al helemaal de Amerikaanse kant op gaan.....
Everything PC ....
Drie keer nadenken over iedere ademteug want ie moet wel zeker weten dat die ene ademteug niemand op zijn/haar zieltje trapt..

Iedere keer bij dit soort berichten moet ik aan Steve hughes denken met zijn stukje "offended"

Tuurlijk is rascisme en discriminatie op welke grond dan ook fout...
Maar je zult in je leven ding/zien,horen en meemaken die je niet aanstaan , daar zul je mee moeten leren/kunnen dealen.
Laatst bijgewerkt door Sonja_vR op 08-07-16 09:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Rinkex

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 09:15

Omdat de zwarte bevolking vroeger voor kannibalen werden aangezien? Waarom moet er dan zo nodig nota bene in een park voor kinderen zoiets staan.. Het is niet zomaar een sprookje.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 09:19

Rinkex schreef:
Omdat de zwarte bevolking vroeger voor kannibalen werden aangezien? Waarom moet er dan zo nodig nota bene in een park voor kinderen zoiets staan.. Het is niet zomaar een sprookje.

.. aah get over it already... :')
Het cirkeltje is weer rond..