Nexit ja of nee

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nexit

Ik stem voor een nexit
148 (16%)
Ik stem tegen een nexit
750 (83%)

Totaal aantal stemmen: 898

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 08:33

Ik ben tegen een Nexit, veelal door de redenen die hier al genoemd zijn.

Maar ik ben wel van mening dat de regelgeving vanuit Brussel wel minder mag. De invloed is nu te groot en daar ben ik het niet mee eens.

PlantsTho

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 14:21

bruintje123 schreef:
Ik vraag het me af of bij politici wel iets doordringt?
Misschien als het hen persoonlijk treft. Niet als het het volk aangaat.
En het zou me verbazen als er nu kwartjes gaan vallen.

Nou, wat houdt je tegen om zelf de politiek in te gaan, als je het allemaal zo goed weet? :)

bruintje123

Re: Nexit ja of nee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 14:33

Daar zouden jij en je extreem linkse inbreker vriendjes niet blij van worden. :)

Kamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 15:39

bruintje123 schreef:
Daar zouden jij en je extreem linkse inbreker vriendjes niet blij van worden. :)

Wat bedoel je hiermee?

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 16:11

Precies wat er staat.

Begrijp je dat niet zou ik als tip geven.
Duik zijn berichten geschiedenis maar in.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 19:15

Beetje laag bij de grond reactie vind je niet?

Qerty

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 19:40

bruintje123 schreef:

bruintje123 schreef:
Begrijp je dat niet zou ik als tip geven.
Duik zijn berichten geschiedenis maar in.

Ik begreep het niet en ben nogal nieuwsgierig aangelegd, maar ben niet verder terug gegaan dan de samenvattingen van 2 pagina's. Ik gok dat je doelt op het veganistische karakter van _269_life.
Mag ik door voor de koelkast?

Maximus91

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 19:56

Wat een bangmakerij wordt hier uitgesproken over hoe veel risico's er zijn, terwijl ik juist meer voordelen zie. de regeringen werken toe naar een superstaat de NWO... Door bij de EU te blijven, waarmee alles in Brussel wordt bepaald, help je ze daar alleen maar mee. Daarmee ben je niet meteen Europeaan-af.

Ik ben juist van mening dat Nederland een prima handelsland zal blijven, wij Nederlanders zijn namelijk echt handelaars. Daarnaast moeten er grandioos dingen veranderen, het zorgstelsel moet terug naar het gulden tijdperk, en geef dan ook gelijk de guldens maar terug (en alles voor de oude prijzen) en het zou goed zijn om 'grow local, buy local, eat local' in te voeren, zoals vroeger een hoop minder uitlaatgassen, minder stress voor dieren, en hier gewoon biologisch alles gaan verbouwen (jammer hoor van je exotische fruit en groenten) maar ik zie het wel zitten om zo in Nederland te leven.

en ik heb wel meer redenen, maar vind mijn reactie nu wel lang genoeg. Ohja, op ned 1 nieuws (geloof ik) is al een poll uitslag geweest (waar ik ook aan mee heb gedaan) over de Nexit. die uitslag was 55 % voor Nexit, en das een meerderheid! Ik zou wel blij zijn als het lukt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 20:33

Grow local, buy local, eat local' in te voeren, zoals vroeger een hoop minder uitlaatgassen, minder stress voor dieren, en hier gewoon biologisch alles gaan verbouwen (jammer hoor van je exotische fruit en groenten) maar ik zie het wel zitten om zo in Nederland te leven.

Als we dit wat strakker gaan toepassen met nog wat radicale maatregelen wordt het opwarmingsproces van ons aardklootje wel tot staan gebracht.
Alleen, voordat alle neuzen die kant uitstaan zijn we wel een flink aantal jaren verder ben ik bang.

Ierpier

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 20:36

Morganlefay schreef:
Grow local, buy local, eat local' in te voeren, zoals vroeger een hoop minder uitlaatgassen, minder stress voor dieren, en hier gewoon biologisch alles gaan verbouwen (jammer hoor van je exotische fruit en groenten) maar ik zie het wel zitten om zo in Nederland te leven.

Als we dit wat strakker gaan toepassen met nog wat radicale maatregelen wordt het opwarmingsproces van ons aardklootje wel tot staan gebracht.
Alleen, voordat alle neuzen die kant uitstaan zijn we wel een flink aantal jaren verder ben ik bang.

Mooi ideaal maar niet realistisch... voor 17 miljoen mensen eten verbouwen op zo'n kleine oppervlakte een ook nog biologisch zie ik niet gebeuren. Vroeger was niet alles beter...

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 20:44

Sizzle schreef:
Beetje laag bij de grond reactie vind je niet?

Je bedoeld zijn lage opmerking richting mij waarop hij op hetzelfde niveau antwoord terug krijgt?

Maar ik zal het verduidelijken. Maar dat deed ik niet omdat het te offtopic gaat.

Zou ik in de politiek zitten zou ik extreem linkse clubs die inbreken bij boeren zeker proberen aan te laten pakken.

Ergens tegen zijn en een mening geven is prima.
Op iemands erf inbreken is nooit goed te praten.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 20:57

Maximus91 schreef:
wij Nederlanders zijn namelijk echt handelaars.

Dit is makkelijk gedacht, maar niet helemaal waar. Handelaar word je namelijk ook als je op een goede positie zit. Dat hadden we (en hebben we) vooral te danken aan onze havens: om dingen te verhandelen moet je ze namelijk vervoeren en daarvoor waren havens noodzakelijk. Wij waren niet alleen handige handelaars - we hadden ook een sleutelpositie. En vanuit die havens hadden we bovendien een goede uitvalsbasis voor het roven van goederen, zowel op zee als overzees.

Intussen is de wereld wel veranderd. Producten worden nog steeds wel verhandeld en vervoerd - maar er zijn veel andere vormen van vervoer bijgekomen, en hele industrieen (tech, de financiele 'industrie' op zich, muziek, films, games, boeken) hebben vrijwel geen fysiek vervoer meer nodig. Het is dus maar heel erg de vraag of we die sleutelpositie nog steeds hebben. Je kunt nog zo'n goede handelaar zijn - als je niet veel te bieden hebt, houdt het toch op.
Dat is niet zo erg als je binnen een netwerk functioneert, maar als je de grenzen gaat sluiten wordt dat een heel ander verhaal.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 21:04

Ik vind de Britten overigens best lef hebben..
Kiezen er zelf voor om te vertrekken,

maar voor ze uberhaupt vertrokken zijn beginnen ze wel al over dat Europa en Engeland nauw verbonden moeten zijn, in handel, in verdediging etc etc..

ze willen dus de lusten van Europa, maar de lasten niet :')..

als je eruit stapt stap je eruit, dan kun je toch niet verwachten dat je allerlei burenvoordelen kunt scoren op het gebied van handel, veiligheid etc.. Mede daarom was 1 Europa juist ook in het leven geroepen.. Achteraan aansluiten nu.. Wel een mooie poging, zat echt met een grijns op mijn gezicht dat stukje toespraak te luisteren een 10 voor lef :j

zag het overigens vanuit mijn ooghoeken en luisterde met een half oor.. dus zit niet 100% spot on met mijn analyse van die toespraak denk ik, maar zo kwam het bij mij over

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 21:18

Daar hadden we de EEG al voor in het leven geroepen; die dingen die je nu opnoemt die de Britten graag aan willen houden.

Maar buiten dat om; ik zie niet in waarom we niet met de Britten zouden gaan handelen (of liever gezegd; blijven handelen). Is gewoon een westers land waar de burger een eerlijk loon krijgt voor zn werk ipv uitgebuit te worden voor 2,50 per dag. Het is geen schurkenstaat noch een dictatuur en hun cultuur, normen en waarden liggen op onze lijn.
Gewoon mee handelen dus. Niks mis mee.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 21:20

elenaMM77: enerzijds ben ik het er helemaal mee eens, het is ook heel raar en 'laat ze maar barsten' ligt voor de hand.

Maar anderzijds - de partijen en mensen die het hebben uitgespeeld (zoals Cameron, en Farrage) zijn niet degenen die het hardst getroffen worden door de gevolgen. Zij hebben vriendjes genoeg - Cameron ligt er nu politiek wel uit, maar hij heeft een prima netwerk. Die hoeft echt niet in een kraakpand te wonen straks.

De mensen die er wel door getroffen worden aan de andere kant, zijn mensen die terecht boos zijn, omdat ze gewoon ook werkelijk genaaid worden. Niet zozeer door de EU, maar wel door het hele systeem van elite-politieke vriendjes-financiele wereld-machthebbers die hun macht en geld liever naar zichzelf toetrekken.

(En dat geldt hier in Nederland trouwens ook. Ik ben helemaal voor de EU omdat ik denk dat het alternatief vele malen kwalijker is, veel meer leed en schade toebrengt... maar ondertussen zie ik heel prima ook het vriendjescircuit, de scheve machtsverhoudingen, de bureaucratie, de afbraak van ons sociale netwerk terwijl we de belastingvoordeeltjes voor de top in stand houden en versterken. Die boosheid en die verontwaardiging is terecht - we moeten die boosheid alleen richten op de juiste zaken.)

Enerzijds gun ik het Engeland dus van harte dat ze in goed een eeuw van een wereldrijk zijn afgezakt tot een mokkend deel van een eiland, maar anderzijds... nee, de mensen daar gun ik het niet.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 21:31

Ierpier schreef:
Morganlefay schreef:
Grow local, buy local, eat local' in te voeren, zoals vroeger een hoop minder uitlaatgassen, minder stress voor dieren, en hier gewoon biologisch alles gaan verbouwen (jammer hoor van je exotische fruit en groenten) maar ik zie het wel zitten (....)

Mooi ideaal maar niet realistisch... voor 17 miljoen mensen eten verbouwen op zo'n kleine oppervlakte een ook nog biologisch zie ik niet gebeuren. Vroeger was niet alles beter...

Hoezo - "niet realistisch"...??

Feit: Nederland is een agrarisch exportland.

(Volgende vraag is, voor hoeveel 'monden' we nu produceren, maar 17 miljoen mensen moet lukken. Zelfs zonder de zee mee te rekenen. De regen in Brabant en noord Limburg is uiteraard wel spelbreker.)

Kamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 21:37

Sprak een Engelsman vandaag op het werk. Mbt handel werd IMporteren niet duurder voor ze, maar EXporteren wel. Het hoe en waarom weet ik niet.
Zou niet fijn zijn als dat voor ons ook op zou gaan. Ik vind het zonder enige economische achtergrond makkelijk gezegd: we zijn een export land dus redden ons wel.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 21:37

xxCYNxx

Natuurlijk zeg je niet stoppen met handelen..

Maar laten we reëel zijn, geen onderdeel van Europa betekent geen vrij handelsverkeer..
En als je een voor een product uit Engeland invoerrechten moet betalen en vanuit Duitsland hetzelfde product, zonder of veel lager.. Waarom zou je dan met Engeland handel drijven voor dat product.

Zo kwam het op mij over althans, dat ze dus de bennifits wilde behouden, of dat we ons daar sterk voor moesten maken dat er eigenlijk dus niets zou wijzigen in de betrekkingen..

Maar een deel van die betrekkingen, daar betalen we met z'n allen voor, dat is onderdeel van ons lidmaatschap.

Shadow, ik snap dat volkomen.. Maar het zijn wel de mensen die blijkbaar als een soort makke schapen achter hun politieke leiders zijn aangehuppelt die voor een exit waren. Waar in Nederland een referendum hooguit adviserend is, had daar de engelsman het ook echt voor het zeggen.. Het land, de mensen hebben gekozen om zichzelf te isoleren nu.

Er moet zeker veel gebeuren aan de wijze waarop Europa bestuurd wordt..

Ik zie het als een bedrijf waar het niet zo soepeltjes loopt als je als werknemer zou willen.
Ontslag nemen is dan niet effectief als je invloed en voordelen van je (ex) werkgever wilt houden. Uit het bedrijf stappen en je bent weer afhankelijk van de grappen en grollen als klant van zo'n bedrijf als je kiest om zaken te blijven doen.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 21:44

Janneke2 schreef:
Hoezo - "niet realistisch"...??

Feit: Nederland is een agrarisch exportland.

(Volgende vraag is, voor hoeveel 'monden' we nu produceren, maar 17 miljoen mensen moet lukken. Zelfs zonder de zee mee te rekenen. De regen in Brabant en noord Limburg is uiteraard wel spelbreker.)

Wil je geen agrarische goederen exporteren, dan kan het heel goed zijn dat men daar in ruil van de verminderde import vanuit Nederland liever handelt met een land waar men wel tweerichtingsverkeer heeft in de onderhandelingen..

overigens we zijn een hele grote exportnatie wereldwijd gezien. We staan binnen de toptien van exporteconomie.. Echter, onze hoofdexport is bij lange na geen agrarische goederen.

mooi overzichtje
http://atlas.media.mit.edu/nl/profile/country/nld/

ik ken deze bron overigens niet, en ben geen economisch wonderkind, dus ik weet niet in hoeverre deze bron betrouwbaar is..

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 21:59

Morganlefay schreef:

Maar dit kan je toch NU ook prima doen... gewoon goed naar de labels kijken en soms even goed uitzoeken maar het is zeker mogelijk tot op zekere hoogte. Zijn al veel meer mensen mee bezig... eigen moestuintje, vlees van de boer. Er is Europese wetgeving dat levensmiddelen traceerbaar moeten zijn dus dat de herkomst bekend is... en is het dus makkelijker om Nederlandse produkten te kiezen.
Daarvoor hoef je de EU dus niet uit :Y)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 08:18

Ierpier schreef:
Morganlefay schreef:

Ehhhh heb het niet alleen over ons kikkerlandje hoor...............
Wat betreft mijn eigen moestuin, tja misschien dat ik maar een sawa aanleg.

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 17:30

Beetje rare discussie zo, als je voor bent, ben je oud en wil vroeger terug.
Op de valreep ben je een meeloper.

_-:(

Daar stop toch iedere discussie ...

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 20:14

Nee hoor, is alleen omdat ik weet hoe het was toen we nog gewoon bij de EG of EEG zaten! Was zo slecht nog niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 20:25

Boris heeft de Pijp aan Maarten gegeven.Tjonge wat een ruggengraat.

@Chanicha, op leeftijd zijn heeft zo zijn voordelen O:)

Maximus91

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 20:31

A3a1 schreef:
Beetje rare discussie zo, als je voor bent, ben je oud en wil vroeger terug.
Op de valreep ben je een meeloper.

_-:(

Daar stop toch iedere discussie ...

whahaha dus ik ben oud??? wat ben jij? 15? uit 2001? dan heb je nog geen benul xD