Niniane schreef:Dit referendum is toch wel een mooi voorbeeld lijkt me. Toch miljoenen mensen die flink gedupeerd worden door een groep mensen die over het algemeen echt heel dom stemt.
Ik denk dat het dus niet werkt om te zeggen dat mensen dom zijn. En al helemaal niet om op basis daarvan een schijndemocratie in stand te houden waarin je doet alsof je naar de mensen luistert om het vervolgens niet te doen.
Mij lijkt de uitslag van dit referendum vooral een indicatie hoe weinig dialoog er is. Hoe weinig men van elkaar en van de argumenten begrijpt... ik zou zeggen dat iedere situatie waarin je in een referendum een andere uitslag krijgt dan in het parlement, dat een indicatie is dat er iets grondig scheef zit. Als je democratie goed werkt horen parlement en volk gewoon netjes op een lijn te zitten, omdat ze contact met elkaar hebben, hun eigen belangen overzien. De kiezers geven dan hun vertrouwen aan de volksvertegenwoordigers, omdat ze er vertrouwen in hebben dat die hen ook echt zullen vertegenwoordigen.
Als dat heel scheef loopt, dan gaat er ergens behoorlijk iets mis. En dat lijkt me zeker aan de orde, in de UK, in Nederland, in de VS.
Citaat:Dat is het nadeel van democatie. Wat Tocqueville heel mooi de tirannie van de meerderheid noemde.
Makkelijk, dan haal je je schouders op en hoef je niets meer te doen. Tocqueville zei het al.
Maar in werkelijkheid komt die meerderheid bovendien niet zomaar tot hun mening. Die is er niet zomaar uit het niets. Die mening van de meerderheid wordt gevormd door allerlei zaken, inclusief door het handelen van de politici tot dan toe, en inclusief bv de media, die de boel met liefde en plezier hebben opgestookt.
Als we dat willen veranderen dan moet die verandering volledig zijn - niet door mensen niet meer in referenda te laten stemmen, maar door een betere dialoog te maken. Met flink minder rellerigheid, en ook flink minder minachting voor de domme kiezer, en flink beter luisteren en flink betere argumenten.
Citaat:Democratie ansich verbeteren kan eigenlijk niet. Er is geen betere vorm van bestuur.
Dat stel je wel heel absoluut. Maar 'democratie' is een wat abstract begrip, dat vooral gaat om het ideaal van een goede representatie van de wil en belangen van het volk.
Maar dat kan op allerlei manieren worden vormgegeven, en het is helemaal niet gezegd dat de manier waarop we het nu hebben ingevuld de beste is.
En dat gaat niet alleen om transparantie, dat gaat ook om echte dialoog, en de echte intentie om de democratie recht te doen en zo goed mogelijk samen te beslissen. Democratie is zoveel meer dan het uitbrengen van een stem.