ilayda schreef:Slachten heeft niks met de ramadan te maken, dat is slachtfeest. Na de ramadan is het Suikerfeest.
Dank je voor de verbetering. Stomme fout.
Er zijn in Nederland streng gelovigen die geen TV kijken, strikte zondagsrust eren en op vrijdag vis eten bv.
Hier merk je niets van en ze zullen anderen ook niet aanspreken als die op vrijdag eem hamburger gaan eten of het over TV programma´s hebben en op zondag moeten werken.
Ze zullen er onderling misschien wel schande van spreken, maar niet-gelovigen ofanders gelovigen merken er verder niets van.
Er zijn ook mensen die kosher eten en daardoor een en ander soms af moeten wijzen of ingewikkeld moeten doen. Maar ook daar merk je niks van en ze hebben het niet over gebrek aan respect of wat dan ook als anderen niet kosher eten.
Bij moslims echter gaat het heel snel over gebrek aan respect als er gestoten wordt op uitingen die nogal verschillen van eigen cultuur.
Dat staat mij persoonlijk zo tegen. Helemaal als blijkt dat dit respect geheel eenzijdig moet zijn -naar de moslim toe.
Als iemand ramadan wil doen, prima, maar ik ga gewoon eten wanneer ik dat gewend ben, ook als er mensen bij zitten die aan ramadan doen.
Dat is niet uit gebrek aan respect, maar omdat simpelweg mijn eetgewoontes niet een keer in het jaar veranderen en ik niet vind dat ik die maar automatisch aan hoef te passen naar andermans eetgewoontes, tenzij ik in een land ben waar die eetgewoontes zo zijn.
Daar hoeft verder geen probleem van gemaakt.
Ik maak er wel een probleem van als er in Nederland geen ijsjes worden verkocht op een snikhete dag omdat het ramadan is.