Basis inkomen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

wendyenbram

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 19:25

bruintje123 schreef:
En jij wil niet begrijpen dat niemand nachten zou gaan draaien als het vrijwilligers werk zou zijn.

Dikke ONZIN. ken je de vrijwilligers van HESTA niet? Dat zijn allemaal vrijwilligers die s`nachts waken bij mensen welke op sterven liggen, of omdat iemand om wat voor reden dan ook tijdelijk s`nachts niet alleen kan zijn.

Deze mensen jong en oud, doen dit volledig vrijwillig. Dus tja..

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 19:39

Nee ken ik niet en als ik er op Google ook niet.

Maar goed rectificatie een paar mensen blijven nachtwerk doen.

Daar draai je geen complete zorginstelling mee.

En hoeveel mensen voelen zich nog aangetrokken om met een dienst om 4 uur im de nacht te beginnen bij een warehouse? Nachtwaker bij een hotel?
Dat laatste word nu veel door studenten gedaan voor het geld.
Dan niet meer nodig. Geld komt gratis.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 19:52

bruintje123 schreef:
Nee ken ik niet en als ik er op Google ook niet.

Maar goed rectificatie een paar mensen blijven nachtwerk doen.

Daar draai je geen complete zorginstelling mee.

En hoeveel mensen voelen zich nog aangetrokken om met een dienst om 4 uur im de nacht te beginnen bij een warehouse? Nachtwaker bij een hotel?
Dat laatste word nu veel door studenten gedaan voor het geld.
Dan niet meer nodig. Geld komt gratis.

Dat wordt dan gewoon een kwestie van vraag en aanbod :)

wendyenbram

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 19:56

Ik ben er niet zo bang voor, Mensen willen van Nature altijd meer.
De mensen die het niet nodig hebben, zullen het op de bank zetten als appeltje voor de dorst. Zij hebben nu ook al voldoende geld. diegene die nu overal net naast de pot pissen. Lees zoals wij precies 20 euro teveel verdienen voor alle toeslagen, en het daardoor dus nog beroerder hebben dan iemand die 20 euro minder verdient, maar de toeslagen dan wel ontvangt.
Zullen het ruimer hebben, en gewoon eens wat kunnen aanschaffen zonder er 10 keer over na te denken. Werken blijven die toch wel, want veel te bang weer met te weinig moeten rond te komen (en anders waren ze ook wel minder gaan werken, om 20 euro minder te gaan verdienen)

Mensen die zo weinig verdienen, dat ze de toeslagen heel hard nodig hebben, die gun ik dat geld ook wel echt, en zoveel meer zullen ze er niet op vooruit gaan. dus willen ze luxer hebben zal er toch wat verdient moeten worden.

Uiteindelijk wil de mens altijd meer, dus werken doet het toch wel, en omdat je niet heel veel hoeft te werken, kan het dan ook wel een "minder" baantje zijn. voor die paar uur per week. werken zonder stress.

Indestal

Re: Basis inkomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 08:34

Als je vaste lasten hebt, zul je moeten blijven werken, dan heb je geen keus...en dan hoop je ook zonder om te draaien eens wat te kunnen kopen...

Ik merk dat men nog al snel denkt dar als je een baan hebt je alles kan kooen, nooit hieft om te draaien, je kan sparen etc....

AlexVB

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 11:30

hier enkele antwoorden op vragen die hier ook naar boven zijn gekomen. Als men dus de pagina´s had gelezen die gelinkt werden in de openingspost had men veel antwoorden gehad.. ;)

Citaat:
Wat zijn de kenmerken van het basisinkomen?
Waarom is het basisinkomen zoveel in het nieuws, we hebben het toch best goed?
Hoe hoog moet het basisinkomen zijn?
Hoe gaan we dat betalen?
Gaan mensen dan nog wel werken?
Wat zijn de voordelen voor:
Mensen met een uitkering
Werknemers
Werkgevers
Bedrijven
Vrouwen
Is het basisinkomen politiek haalbaar?
Hoe gaan we ervoor zorgen dat het basisinkomen er ook echt komt?

Wat zijn de kenmerken van het basisinkomen?

Het onvoorwaardelijk basisinkomen heeft de volgende vier kenmerken: universeel, individueel, onvoorwaardelijk en hoog genoeg om een volwaardig bestaan in de maatschappij te kunnen leiden.

Universeel: elk persoon, ongeacht leeftijd, geslacht, afkomst, woonplaats heeft recht op het basisinkomen.
Individueel: het basisinkomen wordt per persoon uitgekeerd, en dus niet op basis van een gezin of huishouden.
Onvoorwaardelijk: het basisinkomen is een mensenrecht zonder werkverplichting of inkomenstoets.
Hoog genoeg: het bedrag moet hoog genoeg zijn om een waardige levensstandaard mogelijk te maken, die overeenkomt met de sociale en culturele standaard van het desbetreffende land.

Ja en nee. Nederland is materieel een van de welvarendste landen ter wereld. Tegelijkertijd heeft ons economische en sociale beleid een verwoestend effect op de levens van veel mensen. Zo stijgen de reële lonen al 30 jaar niet meer als gevolg van globalisering. Dat wil zeggen dat mensen steeds minder koopkracht hebben. Meer en meer mensen leven in economische onzekerheid door de flexibilisering van de arbeidsmarkt en werkloosheid. Door technologische ontwikkelingen zullen steeds meer banen verdwijnen. Sociale zekerheid wordt daardoor steeds duurder en ineffectiever. We hebben nieuwe mechanismen nodig om de levensstandaard van grote groepen mensen op peil te houden. Het basisinkomen is het enige sociale beleid dat gegarandeerd iedereen bereikt, in tegenstelling tot de huidige regelingen die gebaseerd zijn op gedrags- en inkomenstoetsen.

Het basisinkomen moet hoog genoeg zijn om ook de meest kwetsbare groepen een bestaansminimum te garanderen. Denk hierbij aan mensen zonder andere inkomstenbronnen of zij die permanente zorg nodig hebben. Wij stellen de hoogte van het basisinkomen gelijk aan de armoederisicogrens die in Europa is vastgesteld op 60% van het mediane inkomen. Voor Nederland betekent dit een bedrag van ongeveer € 1500 per maand.

Hoe gaan we dat betalen?

Er zijn verschillende manieren om het basisinkomen te betalen. Een basisinkomen van 1500 euro per maand zou rond de 300 miljard per jaar kosten (Nederland heeft 16,8 miljoen inwoners). 300 miljard euro is ongeveer 40 procent van het bbp. Dat lijkt veel, maar realiseer je dat de overheid nu al meer dan de helft van het bbp beheerst (zorg, sociale zekerheid). Alle vrijstellingen, aftrekposten en heffingskortingen zijn daarbij niet eens meegerekend (meer dan 50 miljard per jaar). Het financieren van het basisinkomen is dus eigenlijk een grote herverdelingsoperatie.
Het basisinkomen kan ook worden betaald door een verhoging van het btw-tarief of van de vermogensbelasting (die momenteel onder het internationale gemiddelde ligt en in de afgelopen jaren steeds is gedaald).
Er zijn dus verschillende manieren om het basisinkomen te financieren. Het is uiteindelijk vooral een kwestie van politieke wil. Er was immers ook geld om de banken te redden na de financiële crisis.

Uit experimenten met het basisinkomen in Canada blijkt dat mensen in uren inderdaad minder betaald werk verrichten, zo"n 10%. Maar is dat erg? De groepen die minder gaan arbeiden zijn over het algemeen getrouwde vrouwen (niet de kostwinnaars) die ervoor kiezen langer zwangerschapsverlof te nemen en jongvolwassenen die langer studeren. Ze blijven zich dus zinvol inzetten voor de samenleving. De waarde van al het onbetaalde werk in Nederland wordt nu al geschat op meer dan de helft van het bbp. En trouwens, zou u zelf de rest van uw leven op de bank gaan hangen als u 1500 euro per maand basisinkomen kreeg?

Waarom zouden rijke mensen ook een basisinkomen moeten krijgen? Dat hebben zij toch niet nodig?

Het basisinkomen is een recht, geen vorm van liefdadigheid. Een systeem dat alleen de "armen" helpt, zou de scheiding tussen arm en rijk in stand houden. Daarnaast zou dan per geval bepaald moeten worden of iemand "arm genoeg" is, wat weer leidt tot een inefficiënt controle-apparaat. Een basisinkomen voor iedereen draagt juist bij aan de sociale samenhang en solidariteit, immers iedereen ontvangt het. Het leidt tot meer tolerantie en altruïsme. De kosten van het verstrekken van een basisinkomen aan bijvoorbeeld miljonairs kunnen eventueel worden teruggewonnen door hogere belastingen op topinkomens. Het is natuurlijk ook mogelijk dat de ontvanger het basisinkomen weigert, omdat hij of zij zich rijk genoeg acht.

Mensen met een uitkering

Wanneer je een uitkering ontvangt en wilt gaan werken, ga je er vaak financieel op achteruit. Het verdiende geld wordt belast en gekort op je uitkering. Het zoeken en vinden van een baan brengt ook allerlei verborgen kosten met zich mee (kinderopvang, vervoer naar sollicitaties, aanschaf kleding). Daar komt bij dat de banen vaak tijdelijk en onzeker zijn waardoor je het risico loopt dat je binnen korte tijd opnieuw een uitkering moet aanvragen.
Met een basisinkomen loont het altijd om te werken, ook wanneer het gaat om laagbetaalde of tijdelijke banen. Het draagt dus ook nog bij aan de noodzakelijke flexibilisering van de arbeidsmarkt.

Werknemers

Het grootste deel van de mensen met een fulltime baan wil eigenlijk minder werken. Driekwart van de werknemers gaat gebukt onder hoge tijdsdruk. Een op de vier werkt structureel over en meer dan een op de tien heeft last van een burn-out. De reden dat mensen toch niet minder gaan werken, is dat ze bang zijn om hun baan te verliezen of omdat het financieel niet mogelijk is.
Met een basisinkomen hebben werknemers de keuze om zelf te bepalen of ze fulltime of parttime willen werken. Ze kunnen er ook voor kiezen om zich om te scholen. Daarnaast verbetert hun onderhandelingspositie; ze kunnen "nee" zeggen tegen slechte arbeidsomstandigheden of onproductief werk.

Werkgevers

Mensen die niet overwerken, presteren beter. Hetzelfde geldt voor mensen die niet uitsluitend voor het geld werken. Met een basisinkomen krijgen werkgevers meer gemotiveerde en productieve werknemers. Het ziekteverzuim zal hierdoor afnemen. Daarnaast dalen de arbeidskosten doordat allerlei sociale premies kunnen worden afgeschaft.

Vrouwen

Ondanks het feit dat de arbeidsdeelname van vrouwen in de afgelopen jaren flink is toegenomen, ligt hun economische zelfstandigheid nog steeds aanzienlijk lager dan bij mannen. In 2014 verdienen vrouwen gemiddeld 18,5% minder dan mannen in vergelijkbare posities. Veel vrouwen hebben te maken met de zogenaamde triple burden: ze voeden kinderen op, werken (parttime) en zorgen voor oudere familieleden. Wanneer een vrouw ervoor kiest om zorgtaken op zich te nemen en minder of geen betaald werk te verrichten, wordt ze afhankelijk van een partner of instantie. Met een basisinkomen krijgen vrouwen financiële zekerheid en daarmee meer zeggenschap over hun eigen leven.

Bedrijven

Bedrijven hebben klanten nodig, ook in een wereld waar de lonen niet stijgen en de onzekerheid toeneemt. De koopkracht is in de afgelopen decennia op peil gehouden door te lenen en nog meer te lenen. We hebben gezien dat dit niet werkt (zie de financiële crisis). Met een basisinkomen heeft iedereen inkomenszekerheid en daarmee koopkracht om de economie draaiende te houden.
Daarnaast hebben kleine ondernemers in Nederland geen buffer om op terug te vallen; ze worden niet beschermd door sociale zekerheidsvoorzieningen zoals de ww, ziektewet of pensioen. Met een basisinkomen krijgen ondernemers meer economische zekerheid. Ze kunnen meer risico"s nemen en zo innovatiever en creatiever hun bedrijf runnen.

Is een basisinkomen politiek haalbaar?

Het basisinkomen is zeker politiek haalbaar! In de jaren 70 stond het al op de agenda van een aantal politieke partijen in Nederland (PPR en D66). Het huidige systeem bereikt duidelijk niet de juiste mensen, is ineffectief en ongelooflijk duur. Daarnaast biedt het geen oplossingen voor werkloosheid en toenemende armoede. Naarmate het draagvlak voor het basisinkomen onder de Nederlandse bevolking toeneemt, wordt het voor politieke partijen steeds interessanter – en noodzakelijker – om het onderwerp in hun programma op te nemen. De grootste zorg voor politieke partijen is namelijk het winnen van de eerstvolgende verkiezingen. De groeiende groep teleurgestelde mensen die zich afkeren van de politiek zullen weer gaan stemmen op het moment dat een politieke partij een positieve toekomstvisie uitdraagt in de vorm van het basisinkomen.
Het is dus aan onszelf om ervoor te zorgen dat het basisinkomen er ook echt komt.

Hoe gaan we ervoor zorgen dat het basisinkomen er ook daadwerkelijk komt?

Geweldige dingen ontstaan nooit zomaar. We moeten ons organiseren, lobby"en en onze rechten claimen. Werk- en dakloosheid, woede, stress en vervreemding nemen toe. Dit zal alleen veranderen wanneer wij ons ertegen uitspreken en in actie komen. Klik op “ja ik doe mee” om meer te weten te komen over de initiatieven van de Vereniging Basisinkomen. Iedereen kan iets bijdragen vanuit zijn of haar specifieke talenten. Een goede manier om het basisinkomen nog meer in de politieke mainstream te krijgen is door het opzetten van pilotprojecten, waarmee lokale gemeenschappen de eerste stappen zetten richting een basisinkomen. Deze projecten zijn eerder in verschillende vormen uitgevoerd in India, Canada en Namibië, met positieve uitkomst voor alle betrokkenen. Lees meer hierover bij “inspiratie”.

Meer beantwoorde vragen bij http://basisinkomen.info

Zelf ben ik een groot voorstander van het basisinkomen.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 12:00

Goed dat je het post :) Het blijven echter meningen, ze stellen het zich wel erg rooskleurig voor. Maar ik lees nog steeds geen oplossing voor de inflatie.

Victory-Boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 12:49

Ik heb het hele topic gelezen (wat een klus), niet alle linkjes bekeken aangezien ik daar niet zo heel veel tijd voor heb, maar vind het erg interessant. Stort die €1500,= direct elke maand maar op mijn rekening. :D

Toch heb ik nog wel een paar vraagjes:
Er staat in de link van AlexVB het volgende:
Het basisinkomen moet dus voor NL ongeveer €1500,= zijn, willen we goed kunnen leven. We betalen dat door de btw te verhogen, vermogensbelasting verhogen en/of het wegvallen van het ambtelijke controle apparaat.

*Wat is het verschil tussen een basisinkomen en een uitkering?
“Een uitkering wordt alleen verstrekt aan burgers die aan bepaalde voorwaarden voldoen: mensen die (tijdelijk) niet in staat zijn om te werken en die onvoldoende middelen hebben om rond te komen. Een heel leger ambtenaren controleert of iedereen die een uitkering ontvangt wel aan de voorwaarden voldoet. Een basisinkomen is onvoorwaardelijk. Dat betekent dat iedereen het krijgt, onafhankelijk van inkomsten of vermogen. Het maakt dus niet uit of je werk hebt, of hoeveel geld je verdient of bezit.”

Dus met een basisinkomen kan het "controlerend apparaat" afgeschaft worden, toch?
Staat hier ook weer:
*Hoe moeten we dat basisinkomen betalen, dat kost toch heel veel geld?
“Alle gemeenschappelijke voorzieningen kosten veel geld. Maar we dragen die kosten dan ook ‎samen. Op dit moment klopt de burger ook aan bij de overheid voor allerlei steun, steun die ‎betaald wordt uit geld dat diezelfde burger bijeen heeft helpen brengen. Maar de overheid keert ‎pas uit wanneer aan allerlei regels is voldaan, regels die misbruik moeten voorkomen, maar in feite ‎een enorm (en enorm duur) ambtenarenapparaat aan het werk houden. Het basisinkomen geeft ‎een stuk zelfbeschikking terug aan de burger door gewoon uit te keren wat linksom of rechtsom ‎toch wel wordt verstrekt. En die ambtenaren kunnen iets nuttigers gaan doen.”

En ook weer hier:
*Met een basisinkomen hoeven mensen minder te werken, maar we hebben juist meer belasting nodig om het basisinkomen te betalen. Hoe moet dat?
‎”Het klopt dat de overheidsinkomsten uit loonbelasting teruglopen als mensen minder hoeven te ‎werken, terwijl de uitgaven door het basisinkomen juist groter worden (ondanks de bespaarde ‎kosten door het wegvallen van het ambtelijk controle-apparaat). We moeten dus (ook) op andere ‎zaken belasting gaan heffen. Een idee is om juist het uitgeven van geld meer te gaan belasten, niet ‎alleen van particulieren, maar ook van bedrijven. Ook kunnen we meer milieubelasting gaan ‎heffen, en we houden op met het subsidiëren van bepaalde bedrijfstakken en banken. In plaats ‎van bedrijven subsidiëren we burgers.‎”

(Meer belasting heffen betekend ook weer minder koopkracht, dus moeten mensen toch weer (meer) werken voor dezelfde boodschappen, toch?)

Maar dan lees ik hier weer:
*Worden alle uitkeringen vervangen door het basisloon?
“Nee, uitkeringen bij ziekte en arbeidsongeschiktheid blijven in ieder geval bestaan. Wie niet in ‎staat is naast zijn basisinkomen betaald werk te doen, hoeft niet veroordeeld te worden tot een ‎minimaal bestaan. De invoering van een basisinkomen mag nooit een excuus zijn om de burger aan ‎zijn lot over te laten. Het is een extra voorziening, niet een vervanging van alle andere regelingen.”‎

Dus moet er nog steeds een ambtelijk apparaat komen die kijkt wie er in aanmerking komt voor een extra uitkering, hoeveel er aan die persoon moet worden betaald en tegelijk weer extra controle op fraude. Net zoals nu dus, toch? Waar is dan die bezuiniging?

*Is het basisinkomen wel eens in de praktijk gebracht?
“Ja, onder andere in de VS en Canada zijn al decennia geleden praktijkexperimenten gedaan. In een ‎Canadees dorp kreeg elk van de 13.000 inwoners maandelijks een basisinkomen, vier jaar lang, en ‎de resultaten waren heel goed: mensen stopten niet met werken zoals critici vreesden, maar ze ‎gingen wel terug naar school, ze ontwikkelden zich. En hun gezondheid werd beter: de ‎zorgconsumptie nam af met 10 procent. Ook in minder welvarende landen zoals India zijn ‎experimenten gedaan, en ook daar was het effect gunstig.‎”

Hebben deze landen nu dus allemaal een basisinkomen of toch niet? En zo niet, waarom is het dan toch weer teruggedraaid als het zo succesvol was??

Ik heb een goed loon (werk in de ploegendienst) en zou graag minder willen werken. Kan helaas niet, ik ben de kostwinnaar en we hebben veel kosten (hoge hypotheek) en in deze branche is het gewoon heel moeilijk om parttime te gaan werken. Met het basisinkomen zou ik dus direct minder gaan werken. :j Eindelijk tijd en geld om te gaan léven. *\o/*

Ben wel bang dat het bedrijf waar ik nu werk failliet zal gaan, want het is nu al moeilijk om jeugd te vinden die in de ploegen willen werken (dus ook avonden, nachten, weekeinden en feestdagen!!) en je hebt toch echt kundig personeel nodig die niet in een jaartje of 2 à 3 op te leiden is. Werken in ploegen aantrekkelijker maken door de toeslag te verhogen lijkt heel mooi, maar dan heeft het bedrijf (nog) hogere personeelskosten en dat trekt die niet. En met dit bedrijf nog vele andere natuurlijk die geen miljoenenwinsten maken.

Ik ben bang dat dit net zoiets is als hopen op het winnen van een loterij. Als er al zolang over gepraat wordt (jaren 70) en in een aantal landen uitgevoerd, maar waarschijnlijk toch teruggedraaid is, zie ik niet in dat het op korte termijn ingevoerd gaat worden. Maar ... ik blijf positief en zie er zeker wel wat voordelen in!
#Droomt over minder werken, minder stress, meer vrije tijd# <3 *D

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 13:01

Het lijkt mij dat je niet onder ambtenaren uit komt. Als ik niet kan werken, maar een aangepast huis nodig zou hebben door mijn handicap of whatever, dan kan ik dat toch niet betalen van dat basisinkomen? Hoe wordt dan dan opgelost? Of zorgen ze dat er een aanbod aan woningen is dat geschikt is? En bv een scootmobiel en dergelijke attributen die vaak erg duur zijn. Hoe wordt dat geregeld, of kan je daar alsnog een vergoeding voor krijgen?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 13:03

Citaat:
*Worden alle uitkeringen vervangen door het basisloon?
“Nee, uitkeringen bij ziekte en arbeidsongeschiktheid blijven in ieder geval bestaan. Wie niet in ‎staat is naast zijn basisinkomen betaald werk te doen, hoeft niet veroordeeld te worden tot een ‎minimaal bestaan. De invoering van een basisinkomen mag nooit een excuus zijn om de burger aan ‎zijn lot over te laten. Het is een extra voorziening, niet een vervanging van alle andere regelingen.”‎

Dit stuk is me niet duidelijk. Zou betekenen dat je wao of wajong dan omhoog gaat? Als idd 1500 euro een bestaansminimum is hoe kan wajong dan iets boven de 900 euro zitten. En ik met helaas 330 euro wao ivm uitval bij 4 uur per week. Zonder allimentatie word ik aangevuld tot bijstandsnivo. Hoe gaat dat dan werken?

Eileen net als nu, aangepaste woningen zijn erg schaars en moet je toch gewoon betalen van je huur
Scoot of rolstoel hangt af van de gemeente. De een vraagt een eigen bijdrage de ander niets. En wil je iets echt passends wat ze niet kunnen bieden krijg je minimaal geld om iets te kopen wat gegarandeert duurder is.

Voorbeeld scootmobiel kost bij aanschaf tussen 3000 en 7000 euro afhankelijk van wat je wilt of nodig hebt. Bij pgb krijg je dan 1500 euro en succes maar om iets te vinden. De gemeente hier, althans het prutsbedrijf dat ze levert kan me geen passende scoot aanbieden. Ze zijn of te hoog, of niet te verlagen, of ongeschikt met een been vooruit of niet goed voor kleine mensen met kortere armen. Jammer dan dus maar je zult met een veel te laag zakje geld iets moeten vinden.

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 13:07

Basis inkomen van 1500 netto of bruto per maand? Als het netto is, jeetje das meer dan mijn maandelijkse inkomen nu met een full time baan :')

Ik denk zelf nog steeds dat het onbetaalbaar gaat worden, er moet meer opgebracht worden door minder werkenden. Bovendien vervangt het dus niet alle uitkeringen en subsidies. Vraag me af hoe stimulerend het daadwerkelijk nog is om te werken straks. Maar we zullen het zien. Ik ben wel in voor een experiment! :D

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 13:11

_Nelleke_ schreef:
En ik vind juist een basisinkomen lonken naar communisme. Daarin verschillen wij van mening. Of is dat ook al eng, een andere mening?

Volgens mij heb jij gewoon een totaal idealistisch beeld van de mens en van de maatschappij. Geen idee wat er speelt in de gemiddelde duindorp, tuindorp of bijlmer. Opgegroeit binnen de bovenlagen van de maatschappij, zelf een goede baan en daardoor een totaal vertekend beeld van de realiteit. Ik kan het mis hebben maar zo kom je op me over.

Het is toch niet zo raar dat je iets moet doen voor je geld? Toen geld nog niet als ruilmiddel bestond kwam het eten ook niet vanzelf je bord op lopen. Bovendien zeg ik toch ook niet dat je totaal geen vangnet meer hebt? Alleen niks doen = ook geen luxe. En ja, ik zie een auto, computer en vakantie als luxe.

Bovendien voorzie ik heel veel problematiek zoals vereenzaming en criminaliteit door een basisinkomen, juist omdat je daar heel veel ruimte voor geeft. Het gros van de mensen gaat zich echt niet ineens ontwikkelen als ze niet meer hoeven te werken en een basisinkomen ontvangen.

Edit: ik bedoel bovenstaande niet als een persoonlijke aanval maar puur als constatering.

Jouw idee is heel leuk Nelleke en voor een deel kan ik me er wel in vinden: meer banen en werken voor je geld. Echter: die banen zijn er niet en bovendien: niet iedereen kan daar in mee. Ik werk dagelijks met mensen die niet in staat zijn zich volledig te conformeren aan het arbeidsproces, die baat zouden hebben bij een vrijere invulling daarvan. Die doordat ze het niet aankunnen en teveel moeten doen, uitvallen en daardoor dus op straat/in de criminaliteit belanden. Wat jij Shadow verwijt, dat ze geen realistisch beeld heeft, kan ik jou beter toeschrijven. Veel mensen, ook hoger opgeleiden vallen uit doordat het werk te stressvol, te veel is en te weinig voldoening geeft. Doordat ze altijd maar MOETEN en niet kunnen kiezen voor wat bij hen past.
Ik heb zelf een leuke baan, maar ik zal het wel tot mijn 67 (of langer?) moeten blijven doen, want als ik iets anders wil gaan doen met mijn opleiding ga ik achteruit in inkomen, en dat kan ik me niet veroorloven. Of ik mijn werk over tien jaar nog leuk vind? Nog aansluiting vind bij de doelgroep?
Een basisinkomen zou mij de mogelijkheid geven om over een aantal jaren eens iets heel anders te gaan doen. Nu zit ik vast, en dat idee alleen al geeft stress...

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 13:17

AlexVB schreef:

Ja en nee. Nederland is materieel een van de welvarendste landen ter wereld. Tegelijkertijd heeft ons economische en sociale beleid een verwoestend effect op de levens van veel mensen. Zo stijgen de reële lonen al 30 jaar niet meer als gevolg van globalisering. Dat wil zeggen dat mensen steeds minder koopkracht hebben. Meer en meer mensen leven in economische onzekerheid door de flexibilisering van de arbeidsmarkt en werkloosheid. Door technologische ontwikkelingen zullen steeds meer banen verdwijnen. Sociale zekerheid wordt daardoor steeds duurder en ineffectiever. We hebben nieuwe mechanismen nodig om de levensstandaard van grote groepen mensen op peil te houden. Het basisinkomen is het enige sociale beleid dat gegarandeerd iedereen bereikt, in tegenstelling tot de huidige regelingen die gebaseerd zijn op gedrags- en inkomenstoetsen.

Jammer dat ze bij het schrijven van het idee al direct last hebben van tunnelvisie en grootheidswaanzin.

Bovendien, waarom zou het wenselijk zijn om de koopkracht nog meer te vergroten? Mensen kopen nu al zo ongelofelijk veel prullaria, vervuilen daarmee het milieu in een hoog tempo. Ik ben niet per se voor vergroting van koopkracht.

Het basisinkomen moet hoog genoeg zijn om ook de meest kwetsbare groepen een bestaansminimum te garanderen. Denk hierbij aan mensen zonder andere inkomstenbronnen of zij die permanente zorg nodig hebben. Wij stellen de hoogte van het basisinkomen gelijk aan de armoederisicogrens die in Europa is vastgesteld op 60% van het mediane inkomen. Voor Nederland betekent dit een bedrag van ongeveer € 1500 per maand.

Ik vind 1500,- inderdaad een mooi bedrag om van uit te gaan.

Hoe gaan we dat betalen?

Er zijn verschillende manieren om het basisinkomen te betalen. Een basisinkomen van 1500 euro per maand zou rond de 300 miljard per jaar kosten (Nederland heeft 16,8 miljoen inwoners). 300 miljard euro is ongeveer 40 procent van het bbp. Dat lijkt veel, maar realiseer je dat de overheid nu al meer dan de helft van het bbp beheerst (zorg, sociale zekerheid). Alle vrijstellingen, aftrekposten en heffingskortingen zijn daarbij niet eens meegerekend (meer dan 50 miljard per jaar). Het financieren van het basisinkomen is dus eigenlijk een grote herverdelingsoperatie.
Het basisinkomen kan ook worden betaald door een verhoging van het btw-tarief of van de vermogensbelasting (die momenteel onder het internationale gemiddelde ligt en in de afgelopen jaren steeds is gedaald).
Er zijn dus verschillende manieren om het basisinkomen te financieren. Het is uiteindelijk vooral een kwestie van politieke wil. Er was immers ook geld om de banken te redden na de financiële crisis.

Wat een onzin. Dus de werkende mensen en ondernemers krijgen aan de ene kant wel 1500,-, maar moeten het ook weer afstaan. Met een beetje pech staan ze nog meer af dan ze ontvangen. Is dat niet nodeloos doorsluizen van geld? Bovenstaande bekrachtigd voor mij alleen maar dat dit plan financieel vreselijk onhaalbaar is.

Uit experimenten met het basisinkomen in Canada blijkt dat mensen in uren inderdaad minder betaald werk verrichten, zo"n 10%. Maar is dat erg? De groepen die minder gaan arbeiden zijn over het algemeen getrouwde vrouwen (niet de kostwinnaars) die ervoor kiezen langer zwangerschapsverlof te nemen en jongvolwassenen die langer studeren. Ze blijven zich dus zinvol inzetten voor de samenleving. De waarde van al het onbetaalde werk in Nederland wordt nu al geschat op meer dan de helft van het bbp. En trouwens, zou u zelf de rest van uw leven op de bank gaan hangen als u 1500 euro per maand basisinkomen kreeg?

Ook dit is veel te rooskleurig gebracht. Bovendien, zijn dergelijke tests in een omgeving gedaan die representatief is aan de Nederlandse samenleving? Want anders is een test helemaal niet relevant.

Waarom zouden rijke mensen ook een basisinkomen moeten krijgen? Dat hebben zij toch niet nodig?

Het basisinkomen is een recht, geen vorm van liefdadigheid. Een systeem dat alleen de "armen" helpt, zou de scheiding tussen arm en rijk in stand houden. Daarnaast zou dan per geval bepaald moeten worden of iemand "arm genoeg" is, wat weer leidt tot een inefficiënt controle-apparaat. Een basisinkomen voor iedereen draagt juist bij aan de sociale samenhang en solidariteit, immers iedereen ontvangt het. Het leidt tot meer tolerantie en altruïsme. De kosten van het verstrekken van een basisinkomen aan bijvoorbeeld miljonairs kunnen eventueel worden teruggewonnen door hogere belastingen op topinkomens. Het is natuurlijk ook mogelijk dat de ontvanger het basisinkomen weigert, omdat hij of zij zich rijk genoeg acht.

Dus de mensen die op dit moment een goede baan hebben krijgen daadwerkelijk wel een basisinkomen, maar moeten dat direct weer afstaan aan belasting. Ik vind dat JUIST een omslachtig en nutteloos doorsluizen van geld. Ik zie verder ook geen voordelen voor werkende mensen.

Mensen met een uitkering

Wanneer je een uitkering ontvangt en wilt gaan werken, ga je er vaak financieel op achteruit. Het verdiende geld wordt belast en gekort op je uitkering. Het zoeken en vinden van een baan brengt ook allerlei verborgen kosten met zich mee (kinderopvang, vervoer naar sollicitaties, aanschaf kleding). Daar komt bij dat de banen vaak tijdelijk en onzeker zijn waardoor je het risico loopt dat je binnen korte tijd opnieuw een uitkering moet aanvragen.
Met een basisinkomen loont het altijd om te werken, ook wanneer het gaat om laagbetaalde of tijdelijke banen. Het draagt dus ook nog bij aan de noodzakelijke flexibilisering van de arbeidsmarkt.

Dit is inderdaad een probleem, maar niet 1 die opgelost dient te worden door een basisinkomen, maar door ruimte op de arbeidsmarkt te scheppen (door bijvoorbeeld door de overheid gecreëerde banen).

Werknemers

Het grootste deel van de mensen met een fulltime baan wil eigenlijk minder werken. Driekwart van de werknemers gaat gebukt onder hoge tijdsdruk. Een op de vier werkt structureel over en meer dan een op de tien heeft last van een burn-out. De reden dat mensen toch niet minder gaan werken, is dat ze bang zijn om hun baan te verliezen of omdat het financieel niet mogelijk is.
Met een basisinkomen hebben werknemers de keuze om zelf te bepalen of ze fulltime of parttime willen werken. Ze kunnen er ook voor kiezen om zich om te scholen. Daarnaast verbetert hun onderhandelingspositie; ze kunnen "nee" zeggen tegen slechte arbeidsomstandigheden of onproductief werk.

Bovenstaande is een probleem van de huidige arbeidsmarkt. Dat los je niet op door iedereen 1500,- te geven waardoor een enorme inflatie ontstaat (met de kans op een instortende economie). Doordat het aanbod momenteel groter is dan de vraag ontstaat het probleem van de werkdruk, onderbetalen en dergelijke. Door het creëren van overheidsbanen maak je ruimte op de arbeidsmarkt. Kunnen mensen weer kiezen voor een baan die ze beter liggen qua werktijden of omstandigheden en zal de werkgever een eerlijker salaris moeten gaan bieden.

Werkgevers

Mensen die niet overwerken, presteren beter. Hetzelfde geldt voor mensen die niet uitsluitend voor het geld werken. Met een basisinkomen krijgen werkgevers meer gemotiveerde en productieve werknemers. Het ziekteverzuim zal hierdoor afnemen. Daarnaast dalen de arbeidskosten doordat allerlei sociale premies kunnen worden afgeschaft.

Niet in alle markten zullen de arbeidskosten dalen. Sterker nog, ik zie in veel markten juist een stijging van kosten. Zwaar, lastig, vies of minder leuk werk zal minder in trek zijn en daardoor hoger beloond moeten worden. Hoewel je kunt zien dat dit eerlijker is, zal dit ook zorgen voor een enorme kostenstijging voor normaal levensonderhoud, die de levenskwaliteit van mensen die niet kunnen werken weer in gevaar brengen. Denk in dit geval aan productiekosten van voedingsmiddelen, maar ook rioolheffingen en afvalverwerking.

Vrouwen

Ondanks het feit dat de arbeidsdeelname van vrouwen in de afgelopen jaren flink is toegenomen, ligt hun economische zelfstandigheid nog steeds aanzienlijk lager dan bij mannen. In 2014 verdienen vrouwen gemiddeld 18,5% minder dan mannen in vergelijkbare posities. Veel vrouwen hebben te maken met de zogenaamde triple burden: ze voeden kinderen op, werken (parttime) en zorgen voor oudere familieleden. Wanneer een vrouw ervoor kiest om zorgtaken op zich te nemen en minder of geen betaald werk te verrichten, wordt ze afhankelijk van een partner of instantie. Met een basisinkomen krijgen vrouwen financiële zekerheid en daarmee meer zeggenschap over hun eigen leven.

In Nederland heerst inderdaad een kindontmoedigingsbeleid en daar zijn op dit moment veel vrouwen de dupe van. Dit los je echter niet op door een bedrag van 1500,- per maand. Dit los je op door het probleem (in dit geval die triple burden) op te lossen. Bijvoorbeeld door zorgvoorzieningen voor ouderen te verbeteren en daar meer mensen op in te zetten (door bijvoorbeeld overheidsbanen).

Bedrijven

Bedrijven hebben klanten nodig, ook in een wereld waar de lonen niet stijgen en de onzekerheid toeneemt. De koopkracht is in de afgelopen decennia op peil gehouden door te lenen en nog meer te lenen. We hebben gezien dat dit niet werkt (zie de financiële crisis). Met een basisinkomen heeft iedereen inkomenszekerheid en daarmee koopkracht om de economie draaiende te houden.
Daarnaast hebben kleine ondernemers in Nederland geen buffer om op terug te vallen; ze worden niet beschermd door sociale zekerheidsvoorzieningen zoals de ww, ziektewet of pensioen. Met een basisinkomen krijgen ondernemers meer economische zekerheid. Ze kunnen meer risico"s nemen en zo innovatiever en creatiever hun bedrijf runnen.

In Nederland loopt een groot deel van de economie niet op eigen klanten maar op handel in het buitenland. Bovenstaand is dus een drogreden. Juist door het basisinkomen verzwakken wij onze handelspositie door een flinke inflatie.

Is een basisinkomen politiek haalbaar?

Het basisinkomen is zeker politiek haalbaar! In de jaren 70 stond het al op de agenda van een aantal politieke partijen in Nederland (PPR en D66). Het huidige systeem bereikt duidelijk niet de juiste mensen, is ineffectief en ongelooflijk duur. Daarnaast biedt het geen oplossingen voor werkloosheid en toenemende armoede. Naarmate het draagvlak voor het basisinkomen onder de Nederlandse bevolking toeneemt, wordt het voor politieke partijen steeds interessanter – en noodzakelijker – om het onderwerp in hun programma op te nemen. De grootste zorg voor politieke partijen is namelijk het winnen van de eerstvolgende verkiezingen. De groeiende groep teleurgestelde mensen die zich afkeren van de politiek zullen weer gaan stemmen op het moment dat een politieke partij een positieve toekomstvisie uitdraagt in de vorm van het basisinkomen.
Het is dus aan onszelf om ervoor te zorgen dat het basisinkomen er ook echt komt.

Het is vooral aan ons om te zorgen dat het basisinkomen er niet komt, als we niet volledig in armoede willen vervallen en we onszelf economisch ten gronde willen richten, met alle gevolgen van dien.

Hoe gaan we ervoor zorgen dat het basisinkomen er ook daadwerkelijk komt?

Geweldige dingen ontstaan nooit zomaar. We moeten ons organiseren, lobby"en en onze rechten claimen. Werk- en dakloosheid, woede, stress en vervreemding nemen toe. Dit zal alleen veranderen wanneer wij ons ertegen uitspreken en in actie komen. Klik op “ja ik doe mee” om meer te weten te komen over de initiatieven van de Vereniging Basisinkomen. Iedereen kan iets bijdragen vanuit zijn of haar specifieke talenten. Een goede manier om het basisinkomen nog meer in de politieke mainstream te krijgen is door het opzetten van pilotprojecten, waarmee lokale gemeenschappen de eerste stappen zetten richting een basisinkomen. Deze projecten zijn eerder in verschillende vormen uitgevoerd in India, Canada en Namibië, met positieve uitkomst voor alle betrokkenen. Lees meer hierover bij “inspiratie”.

Ik kan me niet voorstellen dat groepen in India en Namibie representatief zijn aan de Nederlandse samenleving dus ik vind dit soort tests totaal niet relevant.

Ik heb overal schuin gedrukt onder gezet wat ik er van vind. Vind het vooral erg veel slappe en ondoordachte argumenten.

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-15 13:33

Als ik nu naar mijn inkomen (iva) en uitgaven kijk, ga ik er strak met basisinkomen op achteruit :?

Nu kom ik in aanmerking voor huursubsidie, tegemoetkoming zorg, kwijtschelding gemeente en waterschap lasten.
Die paar honderd euro per maand bruto meer is zo op. Huurhuizen zijn best duur (sociale huurwoningen van €500,-/€600,- zijn er legio en ook wel duurder) Zonder huursubsidie mag je elke maand flink meer neer leggen. Idem met kwijtscheldingen. (die 2 opgeteld is meer dan wat het basisinkomen mij meer bied en dan moet ik ook nog de tegemoetkoming zorg gaan missen -O- )

Ik denk als je alles naast elkaar legt/tegen over elkaar afweegt, men met een basisinkomen niet echt meer te besteden heeft :n Gaat de inkomsten belasting ook nog eens omhoog dan zit men op het zelfde/lager inkomen als nu.

Dus hoezo vooruitgang? Hoezo beter voor iedereen? Hoezo meer te besteden? Het enige voordeel dat ik zie is dat het voor overheids organen veel minder werk is, gevolg veel ontslagen mensen op die afdelingen = meer werkelozen.

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 13:58

aikon schreef:
Als ik nu naar mijn inkomen (iva) en uitgaven kijk, ga ik er strak met basisinkomen op achteruit :?

Nu kom ik in aanmerking voor huursubsidie, tegemoetkoming zorg, kwijtschelding gemeente en waterschap lasten.
Die paar honderd euro per maand bruto meer is zo op. Huurhuizen zijn best duur (sociale huurwoningen van €500,-/€600,- zijn er legio en ook wel duurder) Zonder huursubsidie mag je elke maand flink meer neer leggen. Idem met kwijtscheldingen. (die 2 opgeteld is meer dan wat het basisinkomen mij meer bied en dan moet ik ook nog de tegemoetkoming zorg gaan missen -O- )

Ik denk als je alles naast elkaar legt/tegen over elkaar afweegt, men met een basisinkomen niet echt meer te besteden heeft :n Gaat de inkomsten belasting ook nog eens omhoog dan zit men op het zelfde/lager inkomen als nu.

Dus hoezo vooruitgang? Hoezo beter voor iedereen? Hoezo meer te besteden? Het enige voordeel dat ik zie is dat het voor overheids organen veel minder werk is, gevolg veel ontslagen mensen op die afdelingen = meer werkelozen.

Ik denk dat de mensen met meer dan 1.500,- aan toeslagen in de maand op een paar handen te tellen zijn. Lijkt me vrij uitzonderlijk.

Dat sociale huurwoningen heel duur zijn klopt. Ik verdien aardig waardoor ik buiten huursubsidie val maar betaal meer dan 700,- per maand voor mijn apartement van 50 m2. En nee dat is niet in Amsterdam of een andere grote stad. Ook is dit een van de goedkopere woningen in het dorp waar ik woon. Vond het zelf ook ongelooflijk duur.
Hierdoor heb ik niet veel te besteden, ondanks een aardig loon.

In jouw geval niet beter betekent niet dat dat voor iedereen zo zal zijn. Ik denk namelijk dat veel mensen er wel op vooruit zullen gaan. Niet alleen ik.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 14:01

Bij sociale huurwoningen heb je recht op huursubsidie. Ik vind ze niet abnormaal duur. De woningen uit de vrije sector, die vind ik abnormaal duur. Als je nog niet lang genoeg ingeschreven staat voor een sociale huurwoning en je verdient ver onder het minimum, dan heb je echt 0,0 kans op een huis.

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 14:04

Ja behalve als je boven de inkomensgrens zit, en geloof mij, die inkomensgrens is niet zo hoog.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 14:24

Hij is misschien niet zo hoog, maar je zit er in elk geval nog wel boven. Wat inhoudt dat er vrije sectorwoningen te vinden zijn voor het geld dat je hebt. Je bent veel meer kwijt dan met een sociale huurwoning, maar er is wel een mogelijkheid.

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 14:36

Ik mocht willen dat ik eronder zat, ik zit er namelijk niet zo ver boven, maar als ik er net onder zou zitten zou ik 110,- per maand subsidie krijgen, Is ook van de zotten. Van 110,- naar niks.

Daarnaast, de vrije sector woningen zijn zo duur, dat dat al helemaal niet te doen is. De sociale huurwoningen zijn in de afgelopen Jaren zo absurd hard gestegen. De woningcooperaties verdienen goud geld.
Ik had een optie op een apartement naast die van een vriend van mij. Aan mij werd 560,- kale huur gevraagd, terwijl die vriend in precies zonzelfde app zat voor 400,- huur.

Nog een ander absurd voorbeeld. Ik ken een man die in Amsterdam woont, huurt al jaren in een sociale huurwoning en gaat er niet uit om deze reden.
Jaja die beste man betaald 180,- per maand aan zijn appartement (zonder huursubsidie), terwijl aan de nieuwe huurder ernaast 600,- wordt gevraagd. Deze man zit dan ook al 25 jaar in hetzelfde huis, maar je moet toegeven dat dit absurd is!

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 14:38

Klopt, het is absurd. Maar wat ik bedoelde is dat het inderdaad wel erg vervelend is als je erboven zit, maar dat het nog vervelender is als je eronder zit maar geen sociale huurwoning kan krijgen omdat mensen die allang meer verdienden dan eerst er gewoon blijven zitten. Maar misschien is dit een andere discussie :P

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 14:43

Sheran schreef:
Klopt, het is absurd. Maar wat ik bedoelde is dat het inderdaad wel erg vervelend is als je erboven zit, maar dat het nog vervelender is als je eronder zit maar geen sociale huurwoning kan krijgen omdat mensen die allang meer verdienden dan eerst er gewoon blijven zitten. Maar misschien is dit een andere discussie :P

Maar er zijn toch altijd wel woningen die vrijkomen?
Dat mensen blijven zitten die allang meer verdienen is toch logisch? Die hebben dan eindelijk weer wat voor zichzelf te besteden.
Zou mooi zijn als die er dan ineens worden uitgebonjourd omdat ze in een te goedkoop huis zitten.

Overigens is een een grens van 33.000,- euro ofzo? Als je boven dat inkomen total zit (alleen of met zn 2) kom je al niet in aanmerking voor sociale huurwoningen. Dat scheelt natuurlijk al.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 14:54

Hoe verklaar je dan de lange wachtlijsten voor sociale huurwoningen? Minstens 12 jaar is hier niet gek.
Ik persoonlijk zou het niet erg vinden om mensen met teveel inkomen eruit te bonjouren, nee. Met een redelijke termijn, van bijvoorbeeld 2 jaar.

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 15:01

Doordat ons land te klein is voor het volk wat er rond loopt?
Overigens zit jij zoals ik lees in Amsterdam (Deventer) en ja, dat is logisch dat de wachtlijsten daar enorm zijn. Ook als de NL bevolking met de helft uitdunt zul je dat probleem nog altijd hebben. Maar er zijn zat gemeenten waar je na een jaar een huis kunt krijgen, of zelfs niet eens een wachttermijn hebben.
Wat ze geloof ik nu niet doen, waar misschien een gedeelte van het probleem vandaan komt, is dat mensen met een inkomen boven 33K mogen blijven als ze er al wonen. Maar ook dan zou het niet helemaal fair zijn als ze verplicht moeten verhuizen.

Goed, we gaan een beetje erg off topic nu.

Basis inkomen, voor of tegen?

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 15:18

Inderdaad, niettemin een interessante discussie. Er zijn zeker gemeenten waar je nauwelijks hoeft te wachten. Maar helaas heb ik daar dan weer geen werk :P

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 15:27

IK denk dat er velen met hun basisinkomen in het buitenland gaan zitten! Eindelijk tijd om te gaan en staan waar je wilt en dan kun je naar een goedkoper/warmer land.