Ik heb respect voor dieren... maar ik eet ze wel op.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Yasmijntje

Re: Ik heb respect voor dieren... maar ik eet ze wel op.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 17:27

Ik denk zeker wel dat mensen dus nog steeds respect voor dieren kunnen hebben als ze vlees eten.
Zelf ben ik vegetariër, maar mensen mogen (van mij) prima vlees eten.

Wel baal ik ervan dat mensen zich niet bewust zijn van hoe slecht er met deze dieren wordt omgegaan.
Ik zou het heel erg waarderen als mensen meer nadenken over wat ze kopen en hoe deze dieren hebben geleefd.
Daarnaast zouden sommige mensen (niet alle!) wel wat minder vlees kunnen eten.

Franciee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 17:28

Tillie20 schreef:
Franciee schreef:
Hahahaha dit is super komisch! ik wilde kijken waar deze discussie heen zou gaan, dus ik ga van pagina 1 naar 16 en jullie veranderen van 'vlees' naar 'kinder wetten' :')

Ik vind trouwens dat ik, ondanks dat ik vlees eet, wel degelijk respect heb voor dieren. Zelfs terwijl we geen biologisch vlees kopen.

Absoluut niet aanvallend bedoeld wat ik nu zeg: maar kan je dat verder toelichten? Waarom vind je dat? Ben nieuwsgierig naar hoe je dat zo ziet!

Ik heb thuis niet zoveel te zeggen over welk vlees we eten, varkens en kippen vlees zou ik het liefst met één ster (of meer) kopen. Ik heb net mijn stage op een biologisch bedrijf afgerond, om voor mijzelf een beeld te vormen bij de biologische landbouw, ik sta hier dus voor open.Bij melkkoeien vind ik biologisch niet nodig, varkens en kippen zijn een ander verhaal

Ik denk eigenlijk altijd als ik vlees eet er wel bijna dat dit ooit een dier geweest is, ik eet nooit zonder hier over na te denken. Bij iedere koe die weg moest vond ik dat toch wel jammer. Ook vind ik dat de dieren hier in Nederland in het slachthuis gewoon goed en respect vol wordt behandeld en ze worden gedood zonder ooit maar een idee te hebben wat er gaat gebeuren. Als dit niet zo zou zijn, zou ik zeker geen vlees eten. Verder vind ik dat ik gewoon respect vol naar dieren toe ben.

Dit was toch lastiger om uit te leggen dan ik dacht

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 17:30

Tillie20 schreef:
Wendy schreef:
Sorry hoor, maar hiermee maak je jezelf in mijn ogen toch wel een tikje belachelijk. Wie denk je wel niet dat je bent? Natuurlijk ligt voortplanting bij gehandicapte mensen onder discussie, omdat verder iedere idioot ook kinderen mag krijgen, zonder dat ook maar iemand daar iets over mag zeggen.

Dat klopt ook zeker! Is ook niet de bedoeling om hier een nieuwe discussie over te beginnen. Maar gehandicapte mensen zijn 9 van de 10 keer gehandicapt door een erfelijke afwijking. Hun kinderen zijn dan vaak ook gehandicapt, en anders zijn ze beperkt in hun doen en laten omdat hun ouders beperkt zijn. Bij mensen die gewoonweg niet geschikt zijn als ouder is het veel moeilijker aan te tonen dat ze niet geschikt zijn. Vind je reactie overigens erg aanvallend overkomen, terwijl je zelf ook doorhebt dat dit niet het punt van discussie is. Gehandicapte individuen die zich voortplanten is gewoon slecht voor de algehele gezondheid van de populatie, dat ís gewoon zo. Geldt ook voor mensen die aan een minder beperkende erfelijke ziekte lijden, maar wederom is het daarbij moeilijker om een grens te trekken.

Misschien komt mijn reactie aanvallend over omdat ik in de gehandicaptenzorg werk? En ik het heel belangrijk vind om ook mensen die het minder goed getroffen hebben dan wij, ofwel door erfelijke afwijkingen, ofwel door zuurstoftekort bij de geboorte, ofwel omdat ze net wat minder goed in staat zijn om hun leven te organiseren, ook de kansen op een goed leven te bieden? En misschien wel omdat ik er trots op ben dat in Nederland de zorg voor de mens die het minder getroffen heeft op een ontzettend hoog niveau is?
Misschien omdat ik heel blij ben dat onze beschaving het punt voorbij is dat we onze ongewenste kinderen achterlieten om te sterven? Ofwel vanwege een handicap, ofwel vanwege het verkeerde geslacht?

Ik vind je uitspraken op dit vlak ronduit discriminerend en er blijk van geven dat je geen idee hebt waarover je het hebt. Maar dat klopt wel met de manier waarop je vooral de feiten aanhaalt die jouw punt onderbouwen, en de rest van de feiten simpelweg niet noemt. En met de manier waarop je net één wetenschappelijke publicatie weet te vinden, die bepaald niet onomstreden is, die nét jouw punt illustreert.

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 17:39

Wendy schreef:
Misschien komt mijn reactie aanvallend over omdat ik in de gehandicaptenzorg werk? En ik het heel belangrijk vind om ook mensen die het minder goed getroffen hebben dan wij, ofwel door erfelijke afwijkingen, ofwel door zuurstoftekort bij de geboorte, ofwel omdat ze net wat minder goed in staat zijn om hun leven te organiseren, ook de kansen op een goed leven te bieden? En misschien wel omdat ik er trots op ben dat in Nederland de zorg voor de mens die het minder getroffen heeft op een ontzettend hoog niveau is?
Misschien omdat ik heel blij ben dat onze beschaving het punt voorbij is dat we onze ongewenste kinderen achterlieten om te sterven? Ofwel vanwege een handicap, ofwel vanwege het verkeerde geslacht?

Ik vind je uitspraken op dit vlak ronduit discriminerend en er blijk van geven dat je geen idee hebt waarover je het hebt. Maar dat klopt wel met de manier waarop je vooral de feiten aanhaalt die jouw punt onderbouwen, en de rest van de feiten simpelweg niet noemt. En met de manier waarop je net één wetenschappelijke publicatie weet te vinden, die bepaald niet onomstreden is, die nét jouw punt illustreert.

Het spijt me dat ik iets heb gezegd wat je beledigd, of op een negatieve manier aanspreekt. Dat is absoluut niet de bedoeling en ik snap ook zeker dat je het zo opvat als je dagelijks met deze mensen omgaat. Zeker omdat hun belangen dan ook belangrijk zijn voor jou! Je mag er zeker trots op zijn dat je dit werk doet ;)

Ik denk dat er zeker nog andere argumenten zijn, maar als bioloog vind ik het punt van natuurlijke selectie belangrijker. Jij zal het punt van de belangen van deze personen belangrijker vinden, dat is logisch. Daarom zullen we het ook nooit eens worden, dat is ook niet erg.

Verder ben ik wel nieuwsgierig over de publicatie waar je aan refereert, want ik weet even niet wat je bedoeld.

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 17:41

Franciee schreef:
Ik heb thuis niet zoveel te zeggen over welk vlees we eten, varkens en kippen vlees zou ik het liefst met één ster (of meer) kopen. Ik heb net mijn stage op een biologisch bedrijf afgerond, om voor mijzelf een beeld te vormen bij de biologische landbouw, ik sta hier dus voor open.Bij melkkoeien vind ik biologisch niet nodig, varkens en kippen zijn een ander verhaal

Ik denk eigenlijk altijd als ik vlees eet er wel bijna dat dit ooit een dier geweest is, ik eet nooit zonder hier over na te denken. Bij iedere koe die weg moest vond ik dat toch wel jammer. Ook vind ik dat de dieren hier in Nederland in het slachthuis gewoon goed en respect vol wordt behandeld en ze worden gedood zonder ooit maar een idee te hebben wat er gaat gebeuren. Als dit niet zo zou zijn, zou ik zeker geen vlees eten. Verder vind ik dat ik gewoon respect vol naar dieren toe ben.

Dit was toch lastiger om uit te leggen dan ik dacht

Goed dat je er zo bewust mee bent, dat is altijd fijn om te horen. Ik begrijp dat je zelf niet inkopen doet, dus dan is dat natuurlijk ook anders(positief voor jou bedoeld). Ik begrijp helemaal wat je bedoeld, ik weet niet hoe oud je bent, maar ik vind het heel fijn dat je hier zo bewust mee bezig bent. Veel mensen rond de 20 geven alleen om zichzelf ;) Dankje dat je het hebt uitgelegd!

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 17:46

Het ging mij helemaal niet om het feit wie wel of geen kinderen en hoeveel dan mag hebben of niet, het gaat mij erom dat de mens gewoon de grote vervuiler is, of die nou wel of geen vlees eet :D

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 17:49

Kinke schreef:
Het ging mij helemaal niet om het feit wie wel of geen kinderen en hoeveel dan mag hebben of niet, het gaat mij erom dat de mens gewoon de grote vervuiler is, of die nou wel of geen vlees eet :D

Klopt! Maar dat het een gegeven is dat de mens op dit moment de aarde vervuild, betekend niet(zeg niet dat jij dat wél zegt) dat het in de niet toekomst anders kan zijn. We moeten proberen naar vooruitgang te streven, al is het maar stapje voor stapje ;)
Tenminste, dat is waar ik in geloof.

Vero

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 18:17

Kuggur schreef:
Robin_S schreef:
Het probleem is dat de mens niet meer weet wat hij hoort te eten.

Een mens is NIET gemaakt om gekweekte koeien, kippen en varkens op te vreten. Sinds we dat doen is onze gezondheid alleen maar achteruit gegaan - zeker in deze tijd, waar ons vlees gewoon slecht en ziek is.

oh, waarom is onze levensverwachting dan nu hoger dan hij ooit is geweest?

Dus jij wilt beweren dat dat door het vlees komt :+

__Elizabeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 18:23

Tillie20 schreef:
http://ajcn.nutrition.org/content/78/3/526S.short
http://archinte.jamanetwork.com/article ... 3#Abstract
http://ajcn.nutrition.org/content/89/5/1607S.short

Zo werken onderzoeken niet natuurlijk. Je kan niet een onderzoek doen over iemand die dood is, of over iemand waarvan je niet zeker weet dat diegene zich ook écht aan dat dieet heeft gehouden tijdens zijn GEHELE leven. Wel kunnen de resultaten aantonen dat de kans dat een vegetariër bepaalde ziektes krijgt(en daar dus dood aan gaat) kleiner is.

Als je het interessant vind kan ik ook onderzoek zoeken over de levensverwachting van de mens en hoe dat te maken heeft met gezondheidszorg en niet met vlees.

Ja hehe dat snap ik ook. Maar ik geloof toch echt niet dat dat door vlees opzich komt. Ik denk dat dat er mee te maken heeft in wat er in ons vlees zit. Zoals ik al eerder in dit topic aangaf werk ik dus kleinschalig aan een gezond stuk vlees en niet een die volgepompt zit met antibiotica en hormonen want ik geloof dat dat slecht voor je is. Een gezond stuk vlees word jij niet ziek van.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 18:47

Maar om dan even een andere weg in te slaan..

Als ik bijvoorbeeld konijnen ga slachten, dan krijgen ze eerst een klap achter hun hoofd en vervolgens breek ik hun nek. Kleine kans dus dat ze meekrijgen wat er gaat gebeuren. De tijd tussen dat ik het konijn aanraak en dat hij dood is, is ongeveer een minuut.

Is dit dan volgens jullie respectvol of respectloos?

Karlijnxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 18:57

palousa_boy schreef:

Als ik bijvoorbeeld konijnen ga slachten, dan krijgen ze eerst een klap achter hun hoofd en vervolgens breek ik hun nek. Kleine kans dus dat ze meekrijgen wat er gaat gebeuren. De tijd tussen dat ik het konijn aanraak en dat hij dood is, is ongeveer een minuut.

Waarom de klap en niet meteen de ne (interesse geen verwijt trouwens)?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 18:57

Ik vind het doden van dieren 'respectvol' als een dier crepeert van de pijn, als een dier niet te redden is.
Een gezond dier doden kan ik gewoon nooit respect voor opbrengen helaas.

De joden in de concentratiekampen gingen 'douchen', ze hadden geen flauw idee wat er ging gebeuren en hebben waarschijnlijk niet veel van de vergassingen meegekregen. Is dat dan ook respectvol?

Respectvol is in mijn ogen doen wat het beste is voor het dier. Stel je kon er mee praten, en je kon vragen wat dat dier graag wilde, en dan die keus respecteren, dat vind ik respect :Y)

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 19:05

BeSen schreef:
Kuggur schreef:

oh, waarom is onze levensverwachting dan nu hoger dan hij ooit is geweest?

Ik was dus niet de enige die dat zo opvatte, aangezien Kuggur zei dat ze dat niet zo bedoelde op de vorige pagina :+

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 19:08

8nnemiek schreef:
Ik vind het doden van dieren 'respectvol' als een dier crepeert van de pijn, als een dier niet te redden is.
Een gezond dier doden kan ik gewoon nooit respect voor opbrengen helaas.

De joden in de concentratiekampen gingen 'douchen', ze hadden geen flauw idee wat er ging gebeuren en hebben waarschijnlijk niet veel van de vergassingen meegekregen. Is dat dan ook respectvol?

Respectvol is in mijn ogen doen wat het beste is voor het dier. Stel je kon er mee praten, en je kon vragen wat dat dier graag wilde, en dan die keus respecteren, dat vind ik respect :Y)

Alsjeblieft zeg, houdt de holocaust erbuiten... Godwin's law blijft relevant helaas....

Vero

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 19:09

O :+

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 19:13

Nog weer een leuke voor dit topic, onze buurman (die ook jager is) kwam net ff langs. Ik 'mopperde' omdat ik nog steeds geen reekalfjes had gespot. Hij…oh jee…de buurman heeft er net weer 2 in de maaier gehad :( Hij vindt dat dus ook vreselijk. Ik had vorig jaar al met hem afgesproken dat waneer wij zouden gaan maaien, hij mee zou helpen om eventuele kalfjes op te sporen. Dit jaar lukte dat niet met behulp van hem, hij was op z'n werk toen de loonwerker bij ons kwam. Ik heb dus een poging gedaan om desbetreffende wei te doorzoeken en dit ook nog tegen de trekkerchauffeur gezegd. Heeft mijn buurman de jager respect voor dieren?? :D

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 19:22

palousa_boy schreef:

De manier waarop respectvol, maar ja doden voor eigen genot is in die zin respectloos want je eindigt wel het leven voor vriezer vulling. Puntje bij paaltje, dier is er niet mee geholpen :')
Wel is het in die zin het eerlijkste vlees dat je kunt eten :j

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 19:48

BeSen schreef:

Alweer zo'n slimmerik. Nee, lees eens terug, dat beweer ik nergens. Het is je eigen gebrekkige interpretatie.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 20:12

&8nnemiek: de dieren hebben in vergelijking met de tweede Wereldoorlog een respectvoller bestaan dan de joodse gemeenschap had. Maar ik vind het inderdaad krom om dit erbij te halen. Heb je al eens een concentratiekamp bezocht en je eigen erin verdiept?

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 20:20

Ik eet vlees.
Ja....
Ook als wij zelf de ruimte zouden hebben, zouden we een koe, een varken en een stel kippen hebben.
Niet om te knuffelen. Nee, we weten waar het leeft, wat het eet, en waar het heen gaat (ONS)
Sterker nog, hier en daar eten we een koe, die wij kennen, of hebben gekend.
En is dat vreemd?
Nee, wij planten ook zaadjes in de grond, oogsten we, eten we ook.
Dood gaan de dieren toch, welke leeftijd, maakt niet uit.
Tevens had het ook door een nare ziekte kunnen gebeuren.
Maar, de dieren die wij eten, zijn in gezonde staat, tot hun leven beëindigd.

Of ze er iets van hebben mee gekregen? Geen idee.
Maar als ze dood zijn, krijgen ze daar niets meer van mee.

Ik eet vlees. Heb ik daardoor geen respect voor dieren?
Euhm, nee... Ik vind van niet.
Voor de hond, gaan we direct naar de dierenarts als we het niet vertrouwen.
Het paard, kat, konijn, nog net niet de goudvis.
Maar ook, als wij "vleesdieren" zouden nemen, zouden wij daar zorg voor dragen.

ja... tot de dood ons scheidt.

En moet ik me wat aantrekken van wat een ander vind?
Moh... neuhh, lijkt mij niet.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 20:44

Ik eet ook vlees. Ik heb wel respect voor dieren. Maar wat vinden jullie respectlozer?
Een koe die 4 uur of langer opgesloten zit met 10tallen andere koeien onder het mom van een ritje naar hef slachthuis
Of een schaap dat onder het mom van offerfeest eerst lekker buiten loopt en dan vervolgens aan zijn eind komt

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 21:31

8nnemiek schreef:
Van mij mochten ze per vandaag nog de 1-kind-wet invoeren zoals in China.

Wil je werkelijk het overbrvolkingsprobleem oplossen zonder dat het sociale systeem sneuveld moeten we gewoon ouderen sneller inslapen ipv geboortes beperken. :+

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 21:44

Karlijnxxx schreef:
palousa_boy schreef:

Waarom de klap en niet meteen de ne (interesse geen verwijt trouwens)?

Hmm dat zou kunnen, en ik heb geprobeerd die stap over te slaan maar dat is niet zo erg bevallen.

Ten eerste spartelen ze nogal dus voor ik ze dan in de "vork" heb duurt dat langer dan dat ik ze wel eerst een klap geef.
Dan, als het niet in 1 keer wil, beginnen ze vreselijk te krijsen (ja ze hebben pijn of zijn bang). Zelfs zo erg dat de buurvrouw kwam kijken wat ik aan het doen was. Dat heb ik dus liever niet meer.

Onze konijnen zijn ook best groot, en als ze "schoon" gemaakt zijn, dus klaar voor de vriezer, wegen ze nog rond de 3 kilo.

Vuurneon, dat is opzich wel zo, maar als ik geen vriezer vullen nodig zou hebben dan was dat hele konijn er niet geweest. Vraag en aanbod als het ware, maar ik zorg zelf voor beide.

8nnemiek, ik vind opzich de hele term respect al krom bij dit hele onderwerp, ik zou het doden zelf ook niet respectvol vinden, maar ik zoek iig naar de beste en snelste manier zodat ze er nauwelijks iets van mee krijgen.

Ik geloof ook best wel dat het voor sommige een vrij gevoelig onderwerp is dat wij ons eigen vlees fokken, dus puur om de vriezer te vullen idd, maar zo weten we wel van dit vlees dat het dier een goed leven heeft gehad, gezond heeft gegeten en snel aan z'n eind is gekomen.
Dat is nu voor de kippen en konijnen en straks voor de varkens, schapen en koeien ook.

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 22:09

Tillie20 schreef:
Franciee schreef:
Hahahaha dit is super komisch! ik wilde kijken waar deze discussie heen zou gaan, dus ik ga van pagina 1 naar 16 en jullie veranderen van 'vlees' naar 'kinder wetten' :')

Ik vind trouwens dat ik, ondanks dat ik vlees eet, wel degelijk respect heb voor dieren. Zelfs terwijl we geen biologisch vlees kopen.

Absoluut niet aanvallend bedoeld wat ik nu zeg: maar kan je dat verder toelichten? Waarom vind je dat? Ben nieuwsgierig naar hoe je dat zo ziet!

ik heb zelf ook niet veel te zeggen over wat we eten, maar inderdaad biologisch vlees eten we eigenlijk nooit. Enkele keer hebben we het, maar wij kunnen het niet veroorloven om dit 6 a 7 dagen in de week te betalen. Waarom ik dit niet minder respectvol vind dan iemand die wel biologisch vlees eet? Omdat ik geen inspraak heb op wat er in de winkel ligt. Het goedkope vlees ligt er toch, het komt voor ons beter uit om dat te kopen en het is 100x beter om het dan te kopen, het klaar te maken en er van te genieten dan dat wij besluiten geen vlees te kopen omdat wij biologisch niet kunnen betalen waardoor het stukje lekkere (goedkope) vlees wat van ons had kunnen zijn nu misschien in de prullenbak beland..

DxFellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 22:11

Ik hou heel mijn leven al van dieren, maar heb ook heel mijn leven vlees gegeten. Tot anderhalf jaar geleden..
Ik was al langer van plan om geen vlees meer te eten, gewoon omdat ik het idee zo misselijkmakend vond (nu eigenlijk nog steeds). Laat ik even kort vertellen waarom in deze beslissing anderhalf jaar geleden genomen heb. Ik vind het gewoon heel erg onnatuurlijk en egoïstisch dat je gewoon naar de supermarkt kan gaan, bv een pakje kipfilet kan kopen, helemaal mooi in plakjes gesneden, gekruid, in een plastic verpakking, etc. En je hoeft er zelf helemaal niets voor te doen. Laten we even het gedeelte weglaten van hoe erg die kip het wel niet gehad heeft. Ik vind het gewoon een heel raar idee dat dit zo is, zo onnatuurlijk.
Ik ben helemaal niet iemand die zegt 'Iedereen die vlees eet haat dieren' ofzo, iedereen moet dat voor zichzelf weten. Maar ik vind het wel raar dat als iemand een dier gaat ontleden, ze dan niet durven te kijken omdat ze dat 'zielig' of 'vies' vinden. En dan denk ik van, uhm, hoe denk je dat het vlees dat je eet geslacht wordt ? Vind je dat niet 'zielig' of 'vies' ? Of ben ik de enige die dit denkt ? :') (ik vind het overigens geen probleem).
In ieder geval, als je vlees eet vind ik niet persée dat je dan geen respect hebt voor dieren, maar ik vind wel dat je af en toe aan de dieren moet denken. Tegenwoordig wordt vlees niet echt meer gezien als iets van een dier, maar eerder als alleen beleg op je boterham oid.