Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Tillie20 schreef:Franciee schreef:Hahahaha dit is super komisch! ik wilde kijken waar deze discussie heen zou gaan, dus ik ga van pagina 1 naar 16 en jullie veranderen van 'vlees' naar 'kinder wetten'![]()
Ik vind trouwens dat ik, ondanks dat ik vlees eet, wel degelijk respect heb voor dieren. Zelfs terwijl we geen biologisch vlees kopen.
Absoluut niet aanvallend bedoeld wat ik nu zeg: maar kan je dat verder toelichten? Waarom vind je dat? Ben nieuwsgierig naar hoe je dat zo ziet!
Tillie20 schreef:Wendy schreef:Sorry hoor, maar hiermee maak je jezelf in mijn ogen toch wel een tikje belachelijk. Wie denk je wel niet dat je bent? Natuurlijk ligt voortplanting bij gehandicapte mensen onder discussie, omdat verder iedere idioot ook kinderen mag krijgen, zonder dat ook maar iemand daar iets over mag zeggen.
Dat klopt ook zeker! Is ook niet de bedoeling om hier een nieuwe discussie over te beginnen. Maar gehandicapte mensen zijn 9 van de 10 keer gehandicapt door een erfelijke afwijking. Hun kinderen zijn dan vaak ook gehandicapt, en anders zijn ze beperkt in hun doen en laten omdat hun ouders beperkt zijn. Bij mensen die gewoonweg niet geschikt zijn als ouder is het veel moeilijker aan te tonen dat ze niet geschikt zijn. Vind je reactie overigens erg aanvallend overkomen, terwijl je zelf ook doorhebt dat dit niet het punt van discussie is. Gehandicapte individuen die zich voortplanten is gewoon slecht voor de algehele gezondheid van de populatie, dat ís gewoon zo. Geldt ook voor mensen die aan een minder beperkende erfelijke ziekte lijden, maar wederom is het daarbij moeilijker om een grens te trekken.
Wendy schreef:Misschien komt mijn reactie aanvallend over omdat ik in de gehandicaptenzorg werk? En ik het heel belangrijk vind om ook mensen die het minder goed getroffen hebben dan wij, ofwel door erfelijke afwijkingen, ofwel door zuurstoftekort bij de geboorte, ofwel omdat ze net wat minder goed in staat zijn om hun leven te organiseren, ook de kansen op een goed leven te bieden? En misschien wel omdat ik er trots op ben dat in Nederland de zorg voor de mens die het minder getroffen heeft op een ontzettend hoog niveau is?
Misschien omdat ik heel blij ben dat onze beschaving het punt voorbij is dat we onze ongewenste kinderen achterlieten om te sterven? Ofwel vanwege een handicap, ofwel vanwege het verkeerde geslacht?
Ik vind je uitspraken op dit vlak ronduit discriminerend en er blijk van geven dat je geen idee hebt waarover je het hebt. Maar dat klopt wel met de manier waarop je vooral de feiten aanhaalt die jouw punt onderbouwen, en de rest van de feiten simpelweg niet noemt. En met de manier waarop je net één wetenschappelijke publicatie weet te vinden, die bepaald niet onomstreden is, die nét jouw punt illustreert.
Franciee schreef:Ik heb thuis niet zoveel te zeggen over welk vlees we eten, varkens en kippen vlees zou ik het liefst met één ster (of meer) kopen. Ik heb net mijn stage op een biologisch bedrijf afgerond, om voor mijzelf een beeld te vormen bij de biologische landbouw, ik sta hier dus voor open.Bij melkkoeien vind ik biologisch niet nodig, varkens en kippen zijn een ander verhaal
Ik denk eigenlijk altijd als ik vlees eet er wel bijna dat dit ooit een dier geweest is, ik eet nooit zonder hier over na te denken. Bij iedere koe die weg moest vond ik dat toch wel jammer. Ook vind ik dat de dieren hier in Nederland in het slachthuis gewoon goed en respect vol wordt behandeld en ze worden gedood zonder ooit maar een idee te hebben wat er gaat gebeuren. Als dit niet zo zou zijn, zou ik zeker geen vlees eten. Verder vind ik dat ik gewoon respect vol naar dieren toe ben.
Dit was toch lastiger om uit te leggen dan ik dacht
Kinke schreef:Het ging mij helemaal niet om het feit wie wel of geen kinderen en hoeveel dan mag hebben of niet, het gaat mij erom dat de mens gewoon de grote vervuiler is, of die nou wel of geen vlees eet
Kuggur schreef:Robin_S schreef:Het probleem is dat de mens niet meer weet wat hij hoort te eten.
Een mens is NIET gemaakt om gekweekte koeien, kippen en varkens op te vreten. Sinds we dat doen is onze gezondheid alleen maar achteruit gegaan - zeker in deze tijd, waar ons vlees gewoon slecht en ziek is.
oh, waarom is onze levensverwachting dan nu hoger dan hij ooit is geweest?
Tillie20 schreef:http://ajcn.nutrition.org/content/78/3/526S.short
http://archinte.jamanetwork.com/article ... 3#Abstract
http://ajcn.nutrition.org/content/89/5/1607S.short
Zo werken onderzoeken niet natuurlijk. Je kan niet een onderzoek doen over iemand die dood is, of over iemand waarvan je niet zeker weet dat diegene zich ook écht aan dat dieet heeft gehouden tijdens zijn GEHELE leven. Wel kunnen de resultaten aantonen dat de kans dat een vegetariër bepaalde ziektes krijgt(en daar dus dood aan gaat) kleiner is.
Als je het interessant vind kan ik ook onderzoek zoeken over de levensverwachting van de mens en hoe dat te maken heeft met gezondheidszorg en niet met vlees.
palousa_boy schreef:Maar om dan even een andere weg in te slaan..
Als ik bijvoorbeeld konijnen ga slachten, dan krijgen ze eerst een klap achter hun hoofd en vervolgens breek ik hun nek. Kleine kans dus dat ze meekrijgen wat er gaat gebeuren. De tijd tussen dat ik het konijn aanraak en dat hij dood is, is ongeveer een minuut.
Is dit dan volgens jullie respectvol of respectloos?
8nnemiek schreef:Ik vind het doden van dieren 'respectvol' als een dier crepeert van de pijn, als een dier niet te redden is.
Een gezond dier doden kan ik gewoon nooit respect voor opbrengen helaas.
De joden in de concentratiekampen gingen 'douchen', ze hadden geen flauw idee wat er ging gebeuren en hebben waarschijnlijk niet veel van de vergassingen meegekregen. Is dat dan ook respectvol?
Respectvol is in mijn ogen doen wat het beste is voor het dier. Stel je kon er mee praten, en je kon vragen wat dat dier graag wilde, en dan die keus respecteren, dat vind ik respect
palousa_boy schreef:Maar om dan even een andere weg in te slaan..
Als ik bijvoorbeeld konijnen ga slachten, dan krijgen ze eerst een klap achter hun hoofd en vervolgens breek ik hun nek. Kleine kans dus dat ze meekrijgen wat er gaat gebeuren. De tijd tussen dat ik het konijn aanraak en dat hij dood is, is ongeveer een minuut.
Karlijnxxx schreef:palousa_boy schreef:Maar om dan even een andere weg in te slaan..
Waarom de klap en niet meteen de ne (interesse geen verwijt trouwens)?
Tillie20 schreef:Franciee schreef:Hahahaha dit is super komisch! ik wilde kijken waar deze discussie heen zou gaan, dus ik ga van pagina 1 naar 16 en jullie veranderen van 'vlees' naar 'kinder wetten'![]()
Ik vind trouwens dat ik, ondanks dat ik vlees eet, wel degelijk respect heb voor dieren. Zelfs terwijl we geen biologisch vlees kopen.
Absoluut niet aanvallend bedoeld wat ik nu zeg: maar kan je dat verder toelichten? Waarom vind je dat? Ben nieuwsgierig naar hoe je dat zo ziet!