Stop Jo Frost?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

StalNollie

Re: Stop Jo Frost?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 20:55

maar die emotie komt ergens vandaan,
mijn zoontje deed dit door overprikkeling nu die positief word benaderd gebeurd het zelden.
toen hij negatief werd benaderd dus constant op een stoel werd gezet werd het gedrag alleen maar erger omdat zijn emotie werd weggestopt en niet werd gehoord.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 21:11

vuurneon schreef:
ik ben jarenlang leiding geweest van kinderen en dat ging er onderling ook af en toe flink aan toe.

Ik vraag me af of dat wel zo normaal is. Volgens mij is dat namelijk helemaal niet nodig en ook niet echt standaard als de omgeving in orde is. Ook in die situaties nemen kinderen dat soort dingen ook nog wel eens mee van thuis. Het idee dat je kunt slaan als de ander begon... blijft toch meer hangen als ouders het daar in principe wel mee eens zijn. Dat is echt minder in juist die 'vrije' omgevingen (antroposofisch enzo.)

Daarom vind ik het ook zo makkelijk dat mensen het alleen maar op softe opvoeding willen schuiven, terwijl ik ook heel vaak inconsequente opvoeding zie: ouders die soms ruw zijn en soms niets doen. Die zullen zeggen dat ze zijn voor een flinke aanpak van hun kinderen - ze weten dat alleen niet goed toe te passen met goede timing. En die kinderen zijn vaak veel agressiever, omdat ze die agressie wel degelijk van thuis meekrijgen (want als vader of moeder ingrijpt, dan is het ruw.)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 21:21

Bepaald gedrag was inderdaad niet normaal en dan was er inderdaad sprake van een achterliggend probleem; hetzij een stoornis hetzij ellende thuis omdat de vader bv plotseling is overleden. Maar wij vonden het belangrijk dat de kinderen in soort zelfregulerende groepjes leuke opdrachten uitvoeren (ze leren om goed samen te werken etc etc hele vrije omgeving juist om kinderen te motiveren zichzelf te ontplooien in de breedste zin), maar goed zoveel kinderen zoveel persoonlijkheden en dat botst. Vooral als ze nog echt jong waren konden ze elkaar wel eens flink in de haren vliegen omdat 1 op de stoel ging zitten waar de ander wou zitten bv.
Reguleren van emotie komt ook met de tijd :) een kind van 6 is geen kind van 12 dus ja, daar viel wel eens een klap, duw en hoop geschreeuw. Bijten waren ze al te oud voor. De groep corrigeerde zichzelf overigens wel vaak :j en tja, soms moet je zelf ingrijpen. Wij deden altijd ons uiterste best om goed naar de kinderen te luisteren en het was daarna ook goed. Daarin waren het natuurlijk ook gewoon kinderen, die bleven er niet lang in hangen als het uitgepraat was.

T blijven kinderen en hun brein moet zich immers nog flink doorontwikkelen en dan wordt er wel eens een short cut gemaakt naar 'duw' ook al is thuis alles gewoon oke en duwen de ouders niemand. Gebeurde ook niet altijd hoor.

Enkele keer was een time out nodig (lag aan het kind, de een had er wel veel aan de ander niet) maar meestal kon het gewoon ter plekke worden opgelost.

Vanessa24

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 22:05

wendyenbram schreef:
Tja een dikke duim, Terwijl ik zo vaak juist anders gezien heb... Mensen die het sielug vinden dat je je kind in de hoek zet. Ach kind toch wat is er dan? grrr Ben ik mijn kind aan het opvoeden komt zo`n stom mens zich er mee bemoeien, en dochter gaat nog even zielig zitten huilen. Ik heb toen maar pardoes mijn spullen laten staan, en dochter bij de hand genomen, en een beetje te hard gezegd, dat we thuis wel verder gingen opvoeden.... Kind boos, want het kreeg niet wat ze wilde hebben, teleurgesteld, want we gingen nu helemaal naar huis ipv een afkoelingsperiode, en ik boos, omdat je weet dat een volgende keer als je dochter weer zo iets flikt, en je geen straf geeft (of signaal afgeeft dat het niet kan) er weer andere mensen zijn die zich ergeren dat je niks doet.

En zo doe je het voor niemand goed, Dus moet je wel heel sterk in je schoenen staan, om met kinderen die altijd grenzen opzoeken te gaan winkelen, niet voor je kinderen zelf, maar voor alle medemensen in die winkel, waarbij de een zo denkt en de ander weer anders..

In zo'n geval moet je eigenlijk gewoon tegen zo'n stom mens zeggen dat ze je kind geen aandacht mag geven omdat je kind straf heeft. En niet of een zachte vragende toon, maar op een afkeurende strenge toon. Je zult zien dat ze dan afdruipen. Echt waar, ik zeg het iedere keer weer. Ik krijg soms zelfs de opmerking 'sorry, waar bemoei ik me ook mee'... Precies, denk ik dan.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 22:43

BaileyMix schreef:
Bovendien voel ik ook passief-agressief de borstvoedingsterroristen naar boven komen in dat prachtige stukje....

Dit heeft niets, maar dan ook werkelijk niets met voorstanders van bv te maken. Wel met rekening houden met het hanteringsvermogen van een jonge peuter. Van altijd maar troost en geborgenheid mogen zoeken aan de borst, naar resoluut helemaal niet meer, geeft ontzettend veel stress. Stress vanwege onbegrip, stress omdat er geen alternatief word aangeboden. In de praktijk zie je dat moeder knuffelt en moeder haar dochter niet afwijst, maar de stress bij het kind is al torenhoog. Door uit te leggen waarom je de keuze maakt te stoppen én wat het alternatief is, begrijpt het kind Veel beter wat de verwachting is. En ja, dat werkt ook bij zo'n jong kindje

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 22:49

Wij kunnen helemaal niet oordelen of het kind wel of niet is uitgelegd. Het is misschien niet uitgezonden, maar kan best zijn dat het is uitgelegd. Zag zelf weinig stress bij t kind, buiten de gewone 'stress' van t wel willen maar miet mogen.

Shadow0 schreef:
Wat is de reden dat je (nu toch meerdere keren) zo'n statement maakt waarbij je reageert op een of ander karikatuur dat ik nooit heb gezegd?

Dan leid ik zeker aan geheugenverlies.. Het was naar mijn weten de eerste keer in dit topic dat ik rechtstreeks op/richting jou reageer.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 23:03

Stress in niet kunnen slapen bvb.
Denk je eens in dat jij zo, pats boem, nooit meer gluten mag eten. Dat geeft stress. Want wat moet je dan? Alternatieven genoeg, maar die zijn nog onbekend

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 23:13

Er was toch een alternatief? Het is nou ook weer niet dat het kind helemaal niks mocht drinken. Ik snap t probleem niet zo. Als iemand liever afbouwt prima, maar ik kan echt het kwaad niet zien in hoe het nu is gebeurd. Kind heeft welgeteld een dag en nacht gejengeld. Denk dat bij afbouwen er meer en langer gejengeld was. Het is maar net waar je als ouder liever voor kiest. :) ik kan mij in beiden vinden, maar in deze methode zie ik echt geen probleem.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 23:22

benangelique schreef:
Dit heeft niets, maar dan ook werkelijk niets met voorstanders van bv te maken.

Het stukje
Citaat:
Omdat moeder heeft aangegeven heel erg te zitten met de borstvoeding komt er een lactatiekundige IBCLC bij. De lactatiekundige verteld dat de natuurlijke speenleeftijd (het geheel stoppen met borstvoeding) tussen de 2-7 jaar ligt.

gaat daar volgens mij wel heel duidelijk om.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 23:24

Los van het spenen, moeder maakt de keuze te stoppen. Het lijkt me dan ook goed dat er een professional meekijkt, want borsten die 25x pd moeten produceren en dan in ene helemaal niet meer, moeten worden verzorgd. Anders krijgt moeder er een vette borstontsteking bovenop

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 23:26

Sammie schreef:
Er was toch een alternatief? Het is nou ook weer niet dat het kind helemaal niks mocht drinken. Ik snap t probleem niet zo. Als iemand liever afbouwt prima, maar ik kan echt het kwaad niet zien in hoe het nu is gebeurd. Kind heeft welgeteld een dag en nacht gejengeld. Denk dat bij afbouwen er meer en langer gejengeld was. Het is maar net waar je als ouder liever voor kiest. :) ik kan mij in beiden vinden, maar in deze methode zie ik echt geen probleem.

Het alternatief was er inderdaad, maar werd niet aan het kind verteld. Tenminste. .. niet in beeld.
Direct stoppen of afbouwen is van ieders eigen keuze, maar leg die keuze wel uit aan je kindje

Diane65

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 23:27

Shadow, jij benadert kinderen alsof het al volwassenen zijn die de consequenties van hun keuzen kunnen overzien. Dat is natuurlijk onzin. Ik ga toch nog een keer een verbinding leggen met het opvoeden van dieren. Daar ga je ook niet mee in discussie. Een kind drie soorten drinken voorzetten omdat het elke 5 seconden iets anders wil of keuzes moet hebben, mondt uit in een manipulatief verwend jong dat bij elke weigering totaal over de z..k gaat en constant zijn/haar zin moet hebben. Geen incasseringsvermogen of flexibiliteit leert, maar alleen leert dat door manipulatie hij/zij zijn zin krijgt. Kortom, allemaal narcistjes in de dop, lees: applaus generatie. En waarom? Omdat de ouders te beroerd zijn om zo eens in de zoveel tijd de confrontatie aan te gaan, grenzen te trekken en bewust bezig te zijn met opvoeden en begeleiden van het kind naar een evenwichtige en sociale volwassene. Het brein van een kind is pas volgroeid na de puberteit, dus zeggen dat kinderen keuzes moeten hebben....... baarlijke nonsens, nergens voor nodig. Ik vind zelf Jo Frost nog mild in haar methodes, maar wel heel duidelijk en consequent. Heerlijk!

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 23:29

Dat is wel degelijk verteld benangelique :)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 23:44

Diane65 schreef:
Shadow, jij benadert kinderen alsof het al volwassenen zijn die de consequenties van hun keuzen kunnen overzien.

Nee, dat zou niet zijn wat ik doe hoor. Ik vind dat je die consequenties heel duidelijk moet beperken en kinderen juist niet in situaties moet brengen waar ze de consequenties niet kunnen overzien. Of tenminste: dan moet je als ouder / opvoeder wel degelijk ingrijpen.

Maar ik vind wel dat het uitgangspunt is dat kinderen het leren zelf te doen en bepalen, en dat het uitgangspunt niet is dat ze alleen maar een lijst met regels krijgen die ze moeten volgen.

Citaat:
Een kind drie soorten drinken voorzetten omdat het elke 5 seconden iets anders wil of keuzes moet hebben, mondt uit in een manipulatief verwend jong dat bij elke weigering totaal over de z..k gaat en constant zijn/haar zin moet hebben.

Nee hoor... daar leidt het helemaal niet toe. Er zijn zoveel dingen waarin we kinderen toestaan zelf keuzes te maken, dat is ook waar het om draait. Het aanbieden van verschillende speelgoedjes of verschillende glaasjes drinken op zich is geen enkel probleem.

De omstandigheden kunnen het wel een probleem maken. Je kunt als ouder wel gewoon nee zeggen, bij speelgoedjes en bij drinken, als het niet uitkomt. Als je dat vanaf het begin af aan rustig doet, leert het kind zowel zelf te kiezen als te accepteren dat eigen keuzes niet altijd werkelijkheid worden. Geen enkel probleem.

Maar als je kind gaat eisen dat het dit of dat wil, er een conflict van maakt, jij er ook een conflict van maakt en dan alsnog toegeeft, ja, dan heb je problemen. Maar het probleem is dan dus niet dat je het kind keuzes biedt maar hoe je omgaat met een conflictsituatie.

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 02:05

Shadow, er is ook nog zoiets als fatsoen. En dan reageer ik even op het stukje dat je schreef naar aanleiding van mijn quote.
De norm is voor mij wel degelijk of kinderen bijvoorbeeld in een restaurant zich rustig kunnen houden, dat vind ik opvoeden. Dan leer je dat ze anderen niet moeten storen, en dat ze niet de hele maatschappij naar hun hand kunnen zetten.
Want nogmaals, leuk dat jij zo'n kind de wereld in plempt, maar ik wil geen, hoef geen en weiger daar hinder van te ondervinden. Als ik een avondje uit ben dan is het verschrikkelijk irritant als één of ander snotjong de boel verziekt.
En dat gebeurt helaas nogal vaak, omdat ouders te bang zijn om hun kind duidelijk te maken dat iets niet door de beugel kan.

Of ze al dan niet gelukkig worden als volwassene heeft daar niets mee te maken. Verwende rotlui heb je immers ook in de volwassen versie rondlopen, maar die zijn vast ook best gelukkig. Het gaat erom dat je kinderen zich later kunnen handhaven in een maatschappij en ze niet een doorn in ieders oog zijn. En natuurlijk hoort bij opvoeden óók liefde.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 08:04

Amen Baileymix. AMEN.

Meloen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 09:42

Niet generaliseren. Wat dan geldt lang niet voor alle ouders.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 09:50

Ik zie niks generaliserend in het stuk van Baileymix.. Is maar hoe je het wil lezen.. Wordt gewoon gebruikt gemaakt van als, dan en dat. Niet dat elk avondje uit door elk strontjong verziekt wordt omdat alle ouders niet durven aan te pakken.

Ik heb ook verder niks toe te voegen aan het stuk van Baileymix. Kan het er alleen maar mee eens zijn.
Laatst bijgewerkt door Sammie op 12-03-15 10:01, in het totaal 2 keer bewerkt

Nicolle89

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 09:57

benangelique schreef:
Het alternatief was er inderdaad, maar werd niet aan het kind verteld. Tenminste. .. niet in beeld.
Direct stoppen of afbouwen is van ieders eigen keuze, maar leg die keuze wel uit aan je kindje

Kom op! Het kind is twee jaar uit! Je hoeft geen verantwoordig te leggen tegenover je kind! De borst is gewoon klaar en daarmee basta. Waarom? Omdat het zo is. En geen prutsmuts...

Krijgt ie echt geen trauma's van hoor. Al dat geknuffel en gezever. Ik vind dat Jo top werk levert! Ze gaat het gesprek aan met de ouders EN kinderen en heeft een heel goed oog voor waar er streng moet worden opgetreden en waar vrijheid en liefde is!

Laten we dan ook eens naar de natuur kijken: Ieder zoogdier heeft moederzorg en in alle moederzorg is ook correctie naar de kinderen. Een paardenmoeder bijt ook haar veulen wel eens ter correctie. Is het veulen dan getekend voor zijn leven?

Begrijp me niet verkeerd! Ik ben geen voorstander van slaan, schop onder de kont en een draai om de oren maar anderzijds vind ik een ouderwetse schop onder de kont ook echt verdiend! Ik ben er ook groot mee geworden en ik houdt nog even veel van mijn ouders! Bovendien met als gevolg dat als mijn ouders nu zeggen: Nicol ik zou het niet zo doen, dat ik daar dan oprecht ook naar luister

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 10:01

benangelique schreef:
Kolder.. Ja je moet uitleggen aan het kind dat ‘we’ gaan stoppen met borstvoeding (ongeacht of je direct stopt of afbouwt). Nee je hoef niet tegen het kind te zeggen we gaan direct stoppen, we hadden ook voor afbouwen kunnen kiezen en voor x en voor y, maar dat doen we allemaal niet. We stoppen direct, want *insert waslijst aan redenen*. Een kind van twee jaar hoeft al die informatie niet te hebben. Daar snappen ze sowieso al geen r*t van en al die informatie is ook nog eens veel te verwarrend voor ze. We gebruiken als volwassenen niet voor niks korte zinnen en simpele woorden op die leeftijd. Uitleggen waarom je stopt en dat herhalen als het kind toch komt is voldoende. Waarom mama tot juist die ene specifieke keuze is gekomen is niet relevant voor een kind van die leeftijd.

Niniane

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 10:24

Nicolle89 schreef:
benangelique schreef:

Kom op! Het kind is twee jaar uit! Je hoeft geen verantwoordig te leggen tegenover je kind! De borst is gewoon klaar en daarmee basta. Waarom? Omdat het zo is. En geen prutsmuts...

Krijgt ie echt geen trauma's van hoor. Al dat geknuffel en gezever. Ik vind dat Jo top werk levert! Ze gaat het gesprek aan met de ouders EN kinderen en heeft een heel goed oog voor waar er streng moet worden opgetreden en waar vrijheid en liefde is!

Laten we dan ook eens naar de natuur kijken: Ieder zoogdier heeft moederzorg en in alle moederzorg is ook correctie naar de kinderen. Een paardenmoeder bijt ook haar veulen wel eens ter correctie. Is het veulen dan getekend voor zijn leven?

Begrijp me niet verkeerd! Ik ben geen voorstander van slaan, schop onder de kont en een draai om de oren maar anderzijds vind ik een ouderwetse schop onder de kont ook echt verdiend! Ik ben er ook groot mee geworden en ik houdt nog even veel van mijn ouders! Bovendien met als gevolg dat als mijn ouders nu zeggen: Nicol ik zou het niet zo doen, dat ik daar dan oprecht ook naar luister

_/-\o_ Amen.

Al dat gemekker over uitleggen e.d. Mijn god zeg, stel gewoon zoals het is. Consequentie, regelmaat en duidelijkheid; daar heeft een kind veel meer baat bij. Kinderen zijn geen volwassenen en behoren ook niet zo behandeld te worden.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 10:38

BaileyMix schreef:
Want nogmaals, leuk dat jij zo'n kind de wereld in plempt, maar ik wil geen, hoef geen en weiger daar hinder van te ondervinden. Als ik een avondje uit ben dan is het verschrikkelijk irritant als één of ander snotjong de boel verziekt.

En dat vind jij wel getuigen van fatsoen? Ik vind de manier waarop je erover schrijft ('plempt', 'weiger daar hinder van te ondervinden', 'snotjong', 'verziekt') nou ook niet het toonbeeld van fatsoen eigenlijk.

Ik zou kinderen niet door het restaurant laten rennen, maar een klein beetje verdraagzaamheid is ook niet verkeerd.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 10:50

Als kinderen irritant zijn en niet luisteren naar hun ouders of naar andere mensen zijn het snotjongen. Op het moment dat ze dat gedrag vertonen verzieken ze de boel voor andere mensen. Dát is onfatsoenlijk. Het gebruik van die woorden niet.

Blijft over verdraagzaamheid, maar dat was het onderwerp van discussie niet. Het gedrag wordt als irritant ervaren. Negen van de tien keer gewoon verdragen, maar dan blijft het gedrag nog steeds wel grotendeels ongewenst in en door de maatschappij. En dient dus gecorrigeerd te worden door de ouders of omgeving.

Nu wil het geval dat de meeste ouders tegenwoordig helemaal uit hun naat gaan als de omgeving een poging doet. Blijven de ouders over. En daar waren we gebleven. Zij dienen de juiste opvoeding te geven.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 11:02

Sammie schreef:
Als kinderen irritant zijn en niet luisteren naar hun ouders of naar andere mensen zijn het snotjongen. Op het moment dat ze dat gedrag vertonen verzieken ze de boel voor andere mensen. Dát is onfatsoenlijk. Het gebruik van die woorden niet.

Daarover verschillen we dan van mening. Ik vind het gebruik van dat soort woorden wel degelijk getuigen van weinig fatsoen.

En verder zou ik vreemde kinderen nooit zoveel macht willen geven dat ze mijn avond kunnen verzieken. Als je je al zo opwindt over dat soort dingen, dan verpest je je eigen avond. Ik ga dat niet doen hoor :) Net als mensen die zich vreselijk ergeren aan automobilisten die zich niet aan de regels houden en daardoor stijf van de spanning thuis komen. Die macht geef je aan anderen. Dat hoef je niet te doen - ik erger me er meestal niet aan, en dat scheelt een ongelofelijke hoeveelheid stress :)

Citaat:
Het gedrag wordt als irritant ervaren.

En dat is de enige maatstaf? Volgens mij is verdraagzaamheid wel degelijk een punt hier.

Citaat:
Nu wil het geval dat de meeste ouders tegenwoordig helemaal uit hun naat gaan als de omgeving een poging doet.

De meeste ouders? Meer dan 50% dus? Is dit een werkelijk onderbouwde inschatting of zomaar een willekeurig iets dat je een beetje extra gewicht meegeeft met 'nu wil het geval'.
En waarom denk je dat je als geirriteerde buitenstaander het recht hebt om schade aan de kinderen aan te richten? (Een goede correctie is overduidelijk niet mogelijk als je als totale vreemde met heel veel irritatie eens even gaat vertellen dat het snotjong zich moet gedragen.)

Even voor de duidelijkheid - stel dat ik aan het rijden ben, en iemand komt er aan, zegt: 'jij doet het helemaal verkeerd', grijpt de teugels, gaat flink zagen tot het paard z'n hoofd in de krul trekt, en hij zegt: 'kijk, zo moet het'. Aanvaardbaar?

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 11:04

Tuttuttut, wat een ophef over een stukje uitleg. Het hoeft niet zo uitgebreid. Gewoon vertellen dat mama het niet fijn meer vindt, er nog 1x gedronken mag worden en het dan klaar is volstaat. En ja, dat snapt een tweejarige ontzettend goed.

Ik heb met mijn kinderen bijvoorbeeld nooit strijd om de speeltuin te verlaten. Ik vertel ze Hoe lang ze nog hebben, dat ze nog 1x van de glijbaan mogen en dan gaan we. Zelfs mijn jongste van nét 2, begrijpt 'laatste keer' al een hele tijd