De militaire dienstplicht moet terug wegens dreiging IS

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 11:15

Sizzle schreef:
Niemand is onmisbaar. Zolang mensen denken dat ze onmisbaar zijn is een burn-out een reeel risico.

Dat is op zich natuurlijk helemaal waar :j

Val je weg binnen een bedrijf, gezin of wat dan ook, dan word je vervangen / wordt er een manier gevonden om het gat dat je achter laat, op te vullen.

Maar dan heb je het over een hele vervelende situatie, iets dat beter niet kan gebeuren en dat je toch echt niet zomaar moet gaan creëren. Na een half jaar zijn er dan toch al snel zaken structureel veranderd en kan je niet zomaar weer terug naar de oude situatie.

Ik denk dat er toch zat mensen in principe een onmisbare functie vervullen, die toch echt niet een half jaar onvervuld kan blijven.

Dan moet een bedrijf dus iemand anders vinden om die functie te vervullen.

Moeten ze iemand inwerken en na een half jaartje er weer uit knikkeren omdat de originele medewerker dan weer terugkomt. Of die is gewoon zijn baan kwijt :=

Zowel voor bedrijf als voor werknemer is dat nogal een situatie die niet bepaald economisch en maatschappelijk gunstig is.

En dan heb je nog dat veel mensen niet alleen maar werken maar ook allerlei andere taken vervullen zoals zorg voor dieren en mensen om hun heen, wellicht (vrijwilligers)werk bij een vereniging, binnen een relatie / huishouden dat de taken zo verdeeld zijn dat het echt een serieus probleem is als er iemand een half jaar vertrekt... dat kan toch niemand willen dat er zo goed functionerende zaken in elkaar vallen waardoor er allerlei problemen ontstaan :)

En naast dat alles zit je dan nog met de vergoeding: iemand die een topfunctie of gewoon een meer dan gemiddeld betaalde baan heeft, gaat die van het rijk dan een vergoeding van dezelfde hoogte ontvangen voor dat half jaar? Als je een duur huis hebt zal toch de hypotheek betaald moeten worden :j

Zelf zit ik zoals zovelen met een eenmanszaak. Moet ik een half jaar wat anders doen dan heb ik niemand die het over kan nemen. Als ik wegval dan is het einde verhaal voor mijn zaak en zo zal dat bij heel veel anderen ook zijn.

Dan kom je terug na een half jaar niks er aan gedaan te hebben en kun je niet verder gaan waar je gebleven bent....zo simpel is dat allemaal niet :)

Daarom geloof ik niet dat ze zomaar alle volwassenen die al volop in het web zitten een half jaar uit hun normale leven weg zullen trekken, dat is gewoon niet haalbaar, dan ontstaan er veels te grote problemen.

Ik zou gerust wat training willen krijgen hoor waar ik en mijn omgeving wat aan hebben als er rampen gebeuren, maar een half jaar helemaal weg dat kàn gewoon niet zonder hele grote, vervelende gevolgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 11:16

Nirvana_ schreef:
Stel: We herleven de geschiedenis en een meneer in Duitsland grijpt de macht en dreigt binnen nu en een jaar Nederland binnen te vallen. Zegt dan iedereen ook 'ikke niet'?

Ligt eraan hoe het uitgevoerd zou worden, maar ik ben zeker niet tegen het principe. In Zuid-Korea moeten alle mannen tussen hun 18e en 30e twee jaar het leger in. Nu hebben zij niet erg gezellige Noorderburen, maar dan nog. Zij moeten ook twee jaar weg.

Deze bedoel ik dus
Er is een groot verschil tussen degenen die de 2eWO geschiedenis al dan niet via school en of
ouders hebben mee gekregen en degenen die van een jongere generatie ouders zijn.
Ik ben van de generatie die heel bewust een 2eWO opvoeding heb gehad

Opa wat ben je aan het tekenen?? een Moffentrein }>
Mijn ouders zijn beiden van voor 1930 en hebben dus de oorlog bewust meegemaakt .
Mijn moeder kruipt nog steeds onder het bed als er een vliegtuig laag overkomt, raar he }:)
Dit soort zaken zorgen ervoor dat je erg zuinig bent op wat wij hier in dit land hebben.

Anoniem

Re: De militaire dienstplicht moet terug wegens dreiging IS

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 11:20

Geen zorgen mensen, gisteren hadden ze het erover in de tweede kamer, maar er waren maar weinig leden die eraan wilden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 11:21

Resistance schreef:
Geen zorgen mensen, gisteren hadden ze het erover in de tweede kamer, maar er waren maar weinig leden die eraan wilden.

Yes,

laat maar |o is een andere discussie.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 12:17

Ben het met je eens hoor pmarena, in een bepaalde fase van je leven is het gewoon niet handig. Zeker met een eigen bedrijf kan dat vervelende gevolgen hebben.
Maar ik denk dat veel mensen zich al onmisbaar voelen op plekken waar dat absoluut niet aan de orde is en zich veel te veel laten stressen door een leidinggevende. Dan is het misschien zelfs wel goed als je daar even uit weg moet stappen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 12:21

Dat zeker :j

Sowieso is het voor veel mensen niet verkeerd om even een frisse neus te halen en zaken wat meer van een afstandje te bekijken, zou ik ook best wel eens willen, even wat anders :P

Maarja teveel dat zich niet "on hold" laat zetten. En dat hoort er misschien ook wel een beetje bij.
Je bent toch bezig met het opbouwen van je leven en gaandeweg kom je daar steeds dieper in te zitten.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 12:33

Ach ik heb ook situaties gezien waar een leidinggevende letterlijk stond te schreeuwen dat ze 6 maanden zwangerschapsverlof nooit ging accepteren, maar 6 maanden later zat diegene toch gewoon weer op dezelfde plek :+
Net als het idee dat je in bepaalde beroepen niet part-time kan werken. Maar gek genoeg kreeg ik laatst toch een 80% contract ondanks dat er duidelijk in het gesprek gezegd was dat ze enkel 100% accepteerden.
Mijn man deelde laatst ook mee op zijn werk dat hij 80% wilde anders ging hij weg. Zijn collega's waren stomverbaast dat er meteen ja gezegd werd ondaks dat het idee heerste dat dit niet kon.
Ik heb tijdens een deel van mijn zwangerschap en na de bevalling mijn eigen bedrijf op 'hold' gezet en geen klanten aangenomen. Na die maanden stonden ze letterlijk te trappelen en was ik echt bijna kopje onder in het werk omdat ze blijkbaar geen betere vervanging konden vinden.
Mensen laten graag over zich graag gek maken om niets.

xNursiex

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 13:01

Tuurlijk ben ik vervangbaar, door iemand met dezelfde ervaring en opleiding dan. en als die deels naar het front moeten, wie gaat dan het werk uitvoeren?
En dan heb ik het niet over oorlog in ons land, want dan ligt toch alles stil??
En degene die twee jaar dienstplicht voorstelde.. Heb jezelf een man? Ik heb geen relatie om deze als kanonnenvoer te laten dienen.
In staat van oorlog is een andere zaak, maar of jij je leven wilt geven voor andere problematiek vind ik een vraag waard!!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 13:07

Hier is er ook wel een mouw aan te passen hoor, als het echt heel erg mis gaat en ik half gehandicapt uit die bevalling kom ofzo, dan zal manlief best wat taken over kunnen nemen naast zijn baan maar het fijne werk zal ik toch echt zelf moeten doen.

Als ik een half jaar echt helemaal niets aan mijn zaak kan doen dan kan mijn man de boel niet helemaal runnen (zowel qua kennis als qua hoeveelheid werk) maar zal er in de tussentijd vast wel een andere importeur zich opgewerpt hebben en kan ik fluiten naar mijn inkomen ben ik bang, dan hebben we echt een heul groot probleem :=

Zolang ik nog achter een laptop kan en instructies kan geven valt er wel een mouw aan te passen :j

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 13:42

Waarom denken mensen dat dienstplicht gelijk staat aan "naar het front" moeten?
Mijn vader is marinier geweest maar nooit "aan het front" geweest hoor :n

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 13:59

LadyMadonna schreef:

Dat vind ik ook wel komisch ja :') Alsof je met een 'opleiding' van 6 maanden opeens aan het front gezet wordt... _O-

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 14:04

Nou ik mag hopen dat die dienstplicht dan wel is om iemand klaar te maken voor "het front".
Alleen maar als tijdverdrijf is het een beetje kostbare exercitie.
6 maanden lijkt inderdaad wel kort. Kunnen ze er beter gewoon weer 14 maanden van maken.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 14:11

LadyMadonna schreef:

Mensen denken niet dat het 'gelijk staat aan', maar als je de dienstplicht in wilt voeren als antwoord op een dreiging, kun je natuurlijk niet doen alsof dat helemaal los staat van werkelijke inzet. Of die dreiging is er niet, en dus geen front, en dus geen reden voor dienstplicht, of die dreiging is er wel, en dan bestaat de kans wel dat je ook wordt ingezet.

Als er geen dreiging is, dient het dus andere doelen. En als je je druk maakt over de opleiding van mensen, had men allereerst de studiebeurs niet af moeten schaffen. Zonder dreiging is de dienstplicht vooral een heel duur speeltje.

Kan wel goed vormgegeven worden hoor (al dan niet zonder plicht), maar niet echt in een tijd dat er aan alle kanten op veel zinnigere dingen bezuinigd wordt.

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 14:24

Het leger houdt toch veel meer in dan 'aan het front' staan? En dat je er op voorbereid wordt vind ik nogal wat anders dan dat je daadwerkelijk aan het front komt te staan. Ik neem aan dat beroepsmilitairen letterlijk en figuurlijk voor gaan... :Y)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 14:29

Een beetje een basis leggen zodat je bij een echte dreiging sneller tot oproep / inzet / serieuze training over kan gaan lijkt me op zich wel nuttig :j

Zeker als je mensen dan een basis meegeeft waar ze gewoon hier de maatschappij ook mee van dienst kunnen zijn, zoals hulpverlening bij vervelende situaties. En gewoon een beetje meer maatschappelijke betrokkenheid / saamhorigheidsgevoel kweken lijkt me voor veel hedendaagse problemen gewoon absoluut geen verkeerde insteek :)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 14:39

pmarena schreef:
Zeker als je mensen dan een basis meegeeft waar ze gewoon hier de maatschappij ook mee van dienst kunnen zijn, zoals hulpverlening bij vervelende situaties.

Waarom hebben we dan allemaal van die zaken geschrapt? Waarom bezuinigen we dan steeds verder op opleiding maar bv ook bij brandweer en zorg? Ik vind je pleidooi helemaal prima - het past alleen volstrekt niet bij de koers die men heeft gekozen, namelijk dat de overheid zich niet teveel met dat soort dingen wil bezighouden.

En dan is een plicht een behoorlijk zwaar middel voor iets dat je op minder ingrijpende manieren ook best voor elkaar kunt krijgen.

Voor je mensen gaat dwingen tot zoiets ingrijpends als het inleveren van maanden tijd, al is het met nog zulke nobele intenties, moet je echt met voldoende argumenten komen dat het zonder dwang niet kan. We zijn in wezen een vrij land. Dwingen moet nooit de eerste keuze zijn. En de overige methoden zijn nog lang niet geprobeerd.

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 14:44

LadyMadonna schreef:

omdat mensen niet lezen; is al meerdere malen door meerdere mensen al gezegd dat dienstplichtigen niet op zending kunnen worden gestuurd. Dat moeten ze aan je vragen of je dat wil of niet.

xNursiex

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 15:03

Wat is dan het nut? Andere landen met dienstplicht worden als voorbeeld gebruikt, en ik neem aan dat die je ook gewoon in gevechtssituaties plaatsen. daarnaast lijkt mijn huidige baan nuttiger dan dienstplicht zonder uitzending?

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 15:23

Dienstplichtigen zijn voor de bescherming van eigen land; dus een directe oorlog die op onze bodem wordt uitgevochten. En in vredestijd zijn er ook genoeg dingen te bedenken waarbij zij van nut kunnen zijn. Denk aan bv hulp bij binnenlandse rampen.

xNursiex

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 18:51

Dus word je actief ingezet.. Waarbij het front voor mij een samenvattende naam id

Tytonidae

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 19:08

Disclaimer: Het front is de voorste gevechtslinie. De plek waar direct contact is met de vijand.

Je hoeft echt niet perse aan het front te zitten om actief ingezet te worden. Een militair arts in het UMC Revalidatiecentrum wordt ook actief ingezet, maar zit enorm ver verwijderd van het front. Een ICTer komt vaak ook niet dicht in de buurt van het front. Hetzelfde geldt voor veel stafofficieren, en militaire instructeurs. Er zijn militairen die hun hele loopbaan geen front zien, en zich alsnog zeer actief inzetten voor defensie. :)

Meliaforever

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 19:14

Misschien kom je er wel een leuke jongen tegen :))
Mannen in pak *\o/*

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 20:57

Meliaforever schreef:
Misschien kom je er wel een leuke jongen tegen :))
Mannen in pak *\o/*

:)) ieder nadeel heeft z'n voordeel :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 21:01

Oh en dan struikel je perongeluk en land je op zijn kisten <3

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 21:22

Tytonidae schreef:
Disclaimer: Het front is de voorste gevechtslinie. De plek waar direct contact is met de vijand.

Je hoeft echt niet perse aan het front te zitten om actief ingezet te worden. Een militair arts in het UMC Revalidatiecentrum wordt ook actief ingezet, maar zit enorm ver verwijderd van het front. Een ICTer komt vaak ook niet dicht in de buurt van het front. Hetzelfde geldt voor veel stafofficieren, en militaire instructeurs. Er zijn militairen die hun hele loopbaan geen front zien, en zich alsnog zeer actief inzetten voor defensie. :)

dit idd ook nog eens.