'zwakbegaafde stellen mogen geen kinderen krijgen'

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 19:58

En mijn vraag is nog steeds: Waar zijn de ouders en schoonouders? Ze moeten zeker bijspringen om hun kleinkind te gaan helpen als hun dochter/ Schoondochter het niet alleen af kan en waar is de vader van het kind?

zie mijn eerdere berichtjes op pagina 16......... waar zijn ze dan? waarom helpen ze niet.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 19:59

Ragdollcat schreef:
Ben ik dan enige die zo denkt? Waar zijn de ouders en de schoonouders van deze schoondochter, die moeten dan gaan bijspringen en gaan helpen met deze kind.

Haar ouders vonden het te heftig om haar dan te laten steriliseren...............dan is wat hulp wel op hun plaats lijkt me ipv het aan hun lot over te laten..........én het was ook hun zoon die erbij was om haar zwanger te maken............

Dus beiden kunnen best gaan helpen.............

Zie bovenstaande

jessdaniels

Re: 'zwakbegaafde stellen mogen geen kinderen krijgen'

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 20:01

Mij maak je niet wijs dat het kind uit huis word geplaatst, alleen omdat de moeder niet kan helpen met huiswerk. Als dat gebeurt is er écht wel meer aan de hand hoor.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 20:02

jessdaniels schreef:
Mij maak je niet wijs dat het kind uit huis word geplaatst, alleen omdat de moeder niet kan helpen met huiswerk. Als dat gebeurt is er écht wel meer aan de hand hoor.

Er stond dan ook in het bericht dat moeders totaal geen inzicht heeft voor wat betreft de toekomst.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 20:05

gohya schreef:
Sorry,maar ik vind het niet normaal dat ze het kind bij haar weg halen,alleen omdat ze hem niet kan helpen bij huiswerk en ze geen duidelijke grenzen kent.
Waarom dat kind van zijn moeder weg halen? waarom geen hulp geven,zodat de moeder er van kan leren?
Nee hoppa,kind scheiden van de moeder,das veel makkelijker.

Ik denk dat het heel moeilijk is om iemand te helpen als ze elf niet ziet dat het niet goed gaat...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 20:06

Dan durf ik de grove, kwetsende vraag stellen: zijn de schoonouders dan eigenlijk wel hun kind waard(ig) geweest?

Want dit zijn dingen waar je gewoon rekening mee MOET houden wanneer je een zwakbegaafd of beperkt kind hebt. De dochter is hier eveneens slachtoffer van haar ouders, die indertijd gekozen hebben om haar voorlichting te geven maar niet te steriliseren. Dit doet de vraag rijzen: hebben haar ouders dan in feite wel voldaan aan het oh zo belangrijke criterium dat je in de toekomst moet kunnen plannen en inzicht hebben? Hun dochter verliest haar kindje omdat ze dit zogenaamd niet kan. Maar hebben de normale ouders hier dan wel aan voldaan toen ze beslisten om niet te steriliseren?

Uiteraard begrijp ik de ouders op zich wel dat ze hun dochter alle geluk van de wereld wilden gunnen, en dat zij de beslissing tot niet steriliseren zeer weloverwogen zullen hebben. Dat zal niet over 1 nacht ijs gegaan zijn. En dit moet ook op hun wegen natuurlijk, om je dochter en kleinkind zo ongelukkig te zien.
Maar rationeel bekeken had dit dus in feite gewoon vermeden kunnen worden. Zij weten als ouders van een zwakbegaafde dochter donders goed hoe moeilijk en vooral hoe kostelijk opvoeding kan zijn. Dan ga je toch geen risico nemen dat er een kleinkind komt als ze die 2 niet gewoon materieel, financieel en emotioneel kunnen bijstaan?

Edit: ik spreek me bewust niet uit over de partner en zijn ouders in deze kwestie. Uiteraard is daar ook zeer de vraag waarom zij niet te hulp schieten, maar aangezien daar geen verdere info over is ga ik er evenmin verder op in.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 20:08

Nog even ter aanvulling van een aantal vragen gericht op de situatie waar ik bij ben betrokken.
Het netwerk voldoet helaas niet.
Door lichamelijke gezondheidsklachten van (gescheiden) ouders.
Dan blijven mijn man en ik over maar door mijn psychische klachten is onze draagkracht laag.
Het is echt een rot situatie.

Het is niet alleen het niet kunnen bieden van huiswerk begeleiding maar ook het missen van grenzen aan geven.
En dat laatste weegt volgens mij het zwaarst.
Vroeg of laat kan ze haar zoontje niet meer de baas.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 20:21

Varekaj schreef:
Als je een kind met een beperking op de wereld zet, en je staat toe dat dat kind zelf ook een kind krijgt, dan vind ik dat je als ouders toch wel je verantwoording mag nemen en hen niet zomaar aan hun lot mag overlaten.
Ik bedoel, het gaat hier om het welzijn van hun eigen dochter en kleinzoon! Kan me echt niet voorstellen dat daar geen enkele optie is dat ze hen in huis nemen of minstens ondersteunen in de opvoeding. Een aanvraag tot uit huis plaatsen bij een rechter, dat doe je echt niet als er andere mogelijkheden zijn lijkt me. In het belang van het kind is een veilige, vertrouwde basis altijd prioritair. Dan geven ze echt wel voorkeur aan opgevoed worden door de grootouders of onder begeleiding van hen, en niet zo even in een ander gezin gaan stoppen.

Als mijn dochter een kind zou krijgen,krijgt ze van ons álle hulp die ze nodig heeft!
Geen haar aan me hoofd die er aan denkt dat ze haar kind uit huis zouden plaatsen mocht ze het niet alleen aan kunnen.
Ze woont trouwens nog gewoon thuis,heeft een grote zolderruimte ter beschikking,waar ook een kindje bij zou kunnen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 20:24

Niemand neemt jou iets kwalijk hoor, maar het is wel een voorbeeld van welk leed er vermeden had kunnen worden. Er worden meer mensen door die ene beslissing getroffen dan je zou denken: jij en je man, de dochter en haar zoontje, de partner en zijn ouders (als die er nog zijn in dit verhaal). En dan vooral dat ik zeer goed begrijp dat ze haar toch de kans wilden geven om zelf te kiezen voor haar geluk, maar dat dit leed op zich eigenlijk vermeden had kunnen worden.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 20:28

gohya schreef:
Varekaj schreef:
Als je een kind met een beperking op de wereld zet, en je staat toe dat dat kind zelf ook een kind krijgt, dan vind ik dat je als ouders toch wel je verantwoording mag nemen en hen niet zomaar aan hun lot mag overlaten.
Ik bedoel, het gaat hier om het welzijn van hun eigen dochter en kleinzoon! Kan me echt niet voorstellen dat daar geen enkele optie is dat ze hen in huis nemen of minstens ondersteunen in de opvoeding. Een aanvraag tot uit huis plaatsen bij een rechter, dat doe je echt niet als er andere mogelijkheden zijn lijkt me. In het belang van het kind is een veilige, vertrouwde basis altijd prioritair. Dan geven ze echt wel voorkeur aan opgevoed worden door de grootouders of onder begeleiding van hen, en niet zo even in een ander gezin gaan stoppen.

Als mijn dochter een kind zou krijgen,krijgt ze van ons álle hulp die ze nodig heeft!
Geen haar aan me hoofd die er aan denkt dat ze haar kind uit huis zouden plaatsen mocht ze het niet alleen aan kunnen.
Ze woont trouwens nog gewoon thuis,heeft een grote zolderruimte ter beschikking,waar ook een kindje bij zou kunnen.

Je moet die hulp dan wel kunnen bieden. Wat ga je doen wanneer je verlamd raakt, bijvoorbeeld? Er kunnen ook onvoorziene dingen gebeuren. En om dan meteen de ouders erop aan te kijken vind ik dan wel wat kortzichtig, het kan heel erg goed gebeuren dat zij echt niet in de mogelijkheid zijn moeder en kind op te vangen.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 20:37

_San87_ ja zo kan ik er nog meer noemen,wat als je dood gereden word,wat als je een terminale ziekte krijgt. Dat geld voor alles en iedereen die iemand hulp bied.
Maar dan nog heeft ze 3 broers,ooms en tante's en een [stief] vader die haar helpen.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 20:39

gohya schreef:
_San87_ ja zo kan ik er nog meer noemen,wat als je dood gereden word,wat als je een terminale ziekte krijgt. Dat geld voor alles en iedereen die iemand hulp bied.
Maar dan nog heeft ze 3 broers,ooms en tante's en een [stief] vader die haar helpen.

Ja, das waar. Maar er zit een verschil tussen bewust iemand op de wereld zetten waarvan de kans significant groter is dan gemiddeld dat diegene hulp nodig heeft, en 'gewoon' een kind krijgen wat meer hulp nodig heeft dan gemiddeld.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 20:42

Wie zegt dat de meeste kinderen die een verstandelijke beperking hebben zo zijn geboren. Er is ook altijd een kans dat iemand een beperking krijgt als hij al is geboren.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 20:45

purny schreef:
Wie zegt dat de meeste kinderen die een verstandelijke beperking hebben zo zijn geboren. Er is ook altijd een kans dat iemand een beperking krijgt als hij al is geboren.

Uiteraard. Maar als jij 1 of 2 ouders hebt met een verstandelijke beperking is de kans dat het kind ook een verstandelijke beperking heeft wel significant groter dan bij niet verstandelijk beperkte ouders.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 20:48

Ragdollcat schreef:
En mijn vraag is nog steeds: Waar zijn de ouders en schoonouders? Ze moeten zeker bijspringen om hun kleinkind te gaan helpen als hun dochter/ Schoondochter het niet alleen af kan en waar is de vader van het kind?

Je kunt ouders en schoonouders niet verplichten hun kleinkind gedeeltelijk op te voeden.

Ik vraag me wel af waarom een kind idd uit huis wordt geplaatst ipv dat er intensieve begeleiding op het gezin komt.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 20:49

Natuurlijk zit er verschil tussen.Maar weet je,als een vrouw persé zwanger wil worden en een kind wil krijgen,kan je dat bijna niet voorkomen.

Mijn dochter heeft haar beperking na de geboorte gekregen toen ze in de coveuse lag.Ze kreeg stuipen,bloedvergiftiging,hartstilstanden,enz,enz.Ze zou het eigenlijk niet kunnen overleven,maar ze was sterk en overleefde het wel.
Gevolg van de stuipen was een hersen beschadiging,de toekomst zou uitwijzen hoe groot die zou zijn.
Gelukkig is alleen haar korte geheugen flink beschadigd en had ze moeite met leren.
Op haar basisschool zagen ze dat gelukkig en ging ze naar speciaal onderwijs.Dit heeft haar héél goed gedaan,ze haalde goede cijfers.Haar enige probleem op school was,dat ze extra aandacht nodig had en dus in een kleinere groep moest zitten.
Ze is verder een wandelende Wikipedia w.b.t. acteurs,zangers,oorlog,enz,enz.Noem Anne Frank en ze weet er alles over.

Sorry voor het lange verhaal,maar nu kan je miss. vergelijken,w.b.t. kinderen met een beperking.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 20:54

De vraag is vooral: hoe kan het zwakbegaafde kind functioneren als zijn eigen netwerk wegvalt? De dochter van gohya zal zich misschien aardig kunnen redden. Net zoals purny zich prima recht kan houden in de maatschappij. Omdat er besef is van hoe de wereld in elkaar zit, en op zich kunnen ze toch wel mee. hun kinderen gaan op zich misschien ook extra hulp nodig hebben met schoolwerk of andere dingen, maar de basis zit relatief goed.

De schoonzus van Osmo daarentegen, die kan op niets terugvallen maar ze is ook niet capabel om haar kind een goede basis mee te geven. Ze kan immers moeilijk of geen grenzen stellen en als ze al op de basisschool problemen zou hebben om te helpen met huiswerk, dan is dat toch wel relatief ernstig.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 21:06

gohya schreef:

Dat zijn wel dingen die kunnen gebeuren, ja. Je kunt niet alle situaties incalculeren. Misschien waren de ouders ten tijde van de zwangerschap prima in staat hun dochter en haar kind in huis op te nemen maar is dit door onvoorziene omstandigheden veranderd.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 21:12

Wat ik dan niet begrijp w.b.t. het kindje van de schoonzus van Osmo,waarom doet school er niets aan?
Die kunnen toch ook hulp bieden w.b.t. huiswerk en hulp bij het leren enzo?
Mijn dochter had dat ook,deed school helemaal uit zichzelf.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 21:18

Omdat slechts het huiswerk niet het hele issue is, gohya.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 21:26

_San87_ schreef:
Omdat slechts het huiswerk niet het hele issue is, gohya.

Klopt,maar het is wel 1 van de problemen waar de moeder tegenaan loopt.Dan zou dát probleem opgelost kunnen worden.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 21:29

Als dat probleem opgelost is, is het belangrijkste probleem nog niet opgelost, het feit dat ze geen grenzen kan stellen en geen toekomstvisie heeft.

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 21:30

Even doorgaan op dat het bij "Normale" gezinnen vaker misloopt :)
Hoe valt dat percentueel uit?
Zijn die gezinnen daadwerkelijk "normaal" of zijn daar ook dingen bij de hand?
Heeft iemand daar cijfers van voor mij?

Iemand kan btw prima taken uitvoeren die aangeleerd zijn en dat uitstekend doen, maar hoe zit dat met taken waarbij je veel flexibeler en probleemoplossing nodig hebt? :)

En over jeugdzorg, ach als je alles van tevoren wist had je geen problemen.
Van de duizenden gezinnen die ze wel goed helpen hoor je niets, alleen van die 2/3 waar het extreem misloopt.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 21:44

_San87_ schreef:
Als dat probleem opgelost is, is het belangrijkste probleem nog niet opgelost, het feit dat ze geen grenzen kan stellen en geen toekomstvisie heeft.

Klopt,maar daar kunnen ze haar ook hulp bij bieden toch.
Toekomstvisie, zal wel raar zijn,maar die heb ik ook niet [meer].Ik kijk niet eens meer naar de toekomst,geniet en leef van dag tot dag in deze wereld. ;)

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 22:05

Als je een kind hebt kun je niet zonder de toekomst tot op zekere hoogte te plannen.