Wat vinden jullie van het geloven in een´god´?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 16:08

Sababber schreef:
Volgens mij is Jezus zoon van God en heeft God de 10 geboden gemaakt en daarmee wat zondigen is en wat niet. Dus het lijkt mij niet zo gek dat Jezus prima zou weten waar hij het over zou hebben.
Heb je even wat citaten over wat hij allemaal heeft uitgekraamd?.. Ik ben nu toch wel erg benieuwd.

En daarop toevoegend gaat Jezus nog een heel stukje verder dan het strikt naleven van de tien geboden :)
Hij leert ons dat we onze vijanden moeten liefhebben, geen kwaad met kwaad mogen vergelden en iedereen moeten vergeven :)

Hij is de enige mens die dit kan en uit zoveel liefde heeft hij uiteindelijk zijn leven gegeven voor alle mensen.

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 16:20

En in mijn ogen was Jezus -als hij al bestaan heeft- een psychisch gestoorde man. Ik ga even wat citaten voor je opzoeken.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 16:22

Zo zie ik het niet.
Naar mijn idee was het een liefdevol man.

Eulogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 17:22

verootjoo schreef:
BaileyMix schreef:
Verkondig dat alsjeblieft niet als een feit. 'Geen enkel mens is rij van zonden' hangt natuurlijk volledig af van jouw perceptie van wat een zonde is. Daarbij, jij dénkt dat je Jezus nodig hebt om tot God te komen. Dat is een mening, geen feit, dus zet dat ook niet zo neer.

>;) sorry? Ik antwoord toch vanuit mijn geloof? Dat was ook de vraag die gesteld werd, hoe het uitgelegd wordt in het geloof. Binnen het christelijk geloof is dit een van de feiten waar christenen in geloven :)

Dat het voor jou geen feit is, is een ander punt. Hoef je niet gelijk zo aangevallen te reageren :) Als jij vindt dat je Jezus niet nodig hebt, prima. Ik als christen vind dat wel :j

Dan is het dus geen feit.

Maar goed, ik snap dat dit allemaal heel logisch klinkt voor jou vanuit je geloof. Ik vind het echter, als ik heel eerlijk ben, een beetje een slap antwoord op de vraag "maar waarom zijn er dan zoveel slechte dingen op de wereld". Nee, ik heb er alle respect voor als mensen daar wel in geloven maar voor mij klinkt het echt niet logisch.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 17:26

BaileyMix schreef:
En in mijn ogen was Jezus -als hij al bestaan heeft- een psychisch gestoorde man. Ik ga even wat citaten voor je opzoeken.

Mijn professor zei dat, in nettere bewoording.

Hij zei; de profeten van toen, zijn de schizofrenen van nu. Tegenwoordig worden mensen met visioenen gezien als mensen met waanideeën.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 17:46

verootjoo schreef:
Maartje1990 schreef:
Ik zou trouwens willen dat ik wel geloof in God, of zou weten dat hij daadwerkelijk bestaat en dat er inderdaad zoiets als een hemel bestaat. Want het is toch wel een mooi idee dat er ergens een hele mooie plek is waar je naartoe gaat als je dood gaat en dat je overleden dierbaren naar een hele mooie plek gaan en dat je ze weer zult zien als je dood gaat.

Wat let je dan om te geloven? :) geloven is ook een levenskeuze die je maakt ;)

Maar geloven is geen keus. Je gelooft iets, of je gelooft het niet.

Sababber

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 18:42

Ik vind geloven wel een keuze. Je zet je open voor het geloof of niet. Dat doe je echt zelf, je moet God zelf toelaten in je leven. Dat gaat een ander niet voor je doen. En de omstandigheden waarin je tot geloof komt of niet heb je misschien niet altijd zelf in de hand. Maar of jij de drie eenheid aanneemt in je leven of niet, dat is toch echt aan jezelf. En voor je geloof als Christen belijd je zelf dat je gelooft in God de Vader, de Almachtige, Schepper van de hemel en de aarde. En in Jezus Christus, zijn eniggeboren Zoon, onze Here en dat je gelooft in de Heilige Geest. En daarmee dat je gelooft in vergeving van de zonden, opstanding van het vlees en een eeuwig leven. Dit is iets wat je zelf belijd, God heeft ons een eigen mening gegeven. Bij Adam en Eva al, zelfs hun mochten hun keuze al maken met het eten van de vrucht.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 20:09

Maartje1990 schreef:
Maar geloven is geen keus. Je gelooft iets, of je gelooft het niet.

Dat is dus de keus die je maakt. Je gelooft niet vanzelf, geloof is een van de gaven die je ontvangt als je de keus maakt om te leven met God :)

Shadow0

Re: Wat vinden jullie van het geloven in een´god´?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 20:18

Maar die keuze is alleen maar te maken als je al een zeker geloof hebt in God, want als je er niet in gelooft is er geen enkele reden om er in te gaan geloven, omdat het volgens je diepste overtuiging niet bestaat. En wat die diepste overtuiging is... dat is iets dat je ergens onbewust oppikt - maar dat niet als een schakelaartje is om te zetten ('nu geloof ik, nu geloof ik niet'.) Op het moment dat je besluit je open te stellen, is er al iets in je dat van mening is dat er iets is om voor open te staan.
En dat is dusdanig onbewust dat je daar geen keuze in hebt.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 20:54

Shadow0 schreef:
Maar die keuze is alleen maar te maken als je al een zeker geloof hebt in God, want als je er niet in gelooft is er geen enkele reden om er in te gaan geloven, omdat het volgens je diepste overtuiging niet bestaat. En wat die diepste overtuiging is... dat is iets dat je ergens onbewust oppikt - maar dat niet als een schakelaartje is om te zetten ('nu geloof ik, nu geloof ik niet'.) Op het moment dat je besluit je open te stellen, is er al iets in je dat van mening is dat er iets is om voor open te staan.

weet ik niet; ik heb al meerdere mensen van totaal ongelovig en zelfs 'anti-geloof' toch de keuze om te geloven zien maken. Ze kozen ervoor om met God te gaan leven en zijn toen gelovig geworden.

Het geloof is niet alleen weggelegd voor mensen die al geloven. Je kan ook kiezen voor het geloof ondanks dat je nog twijfelt.
Bij mijzelf is trouwens wel echt dat schakelaartje omgezet. Ik ben altijd met het geloof opgegroeid, maar geloofde zelf eigenlijk nooit echt. Tot er op een gegeven moment iets gebeurde in mijn leven waardoor ik toch ben gaan zoeken naar geloof. Uiteindelijk gevonden en weer gekozen voor het geloof door de Bijbel te gaan lezen, naar de kerk te gaan en in contact te komen met andere gelovigen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 20:59

BaileyMix schreef:

Als er deze dagen eenzelfde man met dezelfde ideeën zou komen en zou beweren dat ie een profeet was, zou men er toch wel HEEL anders op reageren als dat ze nu op die meneer reageren haha. :D Hypocrisie.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 21:04

Bizzybijtje schreef:
BaileyMix schreef:

Als er deze dagen eenzelfde man met dezelfde ideeën zou komen en zou beweren dat ie een profeet was, zou men er toch wel HEEL anders op reageren als dat ze nu op die meneer reageren haha. :D Hypocrisie.

Denk het niet. In de tijd van Jezus geloofden ook maar weinig mensen in hem.

Maar een gestoorde gek... dat zou je misschien denken als hij vertelt de zoon van God te zijn... Maar als hij een gestoorde gek was vraag ik me toch af waarom hij 2000 jaar later nog steeds zo beroemd is? Iedereen kent hem... Als het niks was, was hij allang niet bekend meer. We kennen toch niet elke debiel van die tijd nog?

Quanneh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 21:45

BaileyMix schreef:

Ik ben eigenlijk wel benieuwd :) Ken er zelf namelijk geen zo uit mijn hoofd, en vraag me af wat jij dan vindt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 22:37

verootjoo schreef:
Bizzybijtje schreef:

Denk het niet. In de tijd van Jezus geloofden ook maar weinig mensen in hem.

Maar een gestoorde gek... dat zou je misschien denken als hij vertelt de zoon van God te zijn... Maar als hij een gestoorde gek was vraag ik me toch af waarom hij 2000 jaar later nog steeds zo beroemd is? Iedereen kent hem... Als het niks was, was hij allang niet bekend meer. We kennen toch niet elke debiel van die tijd nog?

Misschien omdat er een geloof is wat hem aanhangt? Alle kunst? Het Vaticaan an sich?

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 23:35

Verootje het was bij jou dus geen schakelaartje, je bent er al mee opgevoed dus het zat er al in. Toen is er iets gebeurd wat dat alleen aangewakkerd is.

Geloven is gewoon geen keus. Je kiest er niet voor om iets wel of niet te geloven.

wendyenbram

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 00:11

Nou ja (g)een keuze? Ik kom uit een zeer anti christelijk milieu, En ik heb uiteindelijk toch de keus gemaakt om in God te gaan geloven. "gewoon" omdat er dingen in mijn leven gebeurde, die ik niet anders kon verklaren. Pas later ben ik naar de kerk gegaan, welke mij ook bevestigde in wat ik voor mijzelf al wel wist.

Twijfel ik nooit? wel dat doe ik wel! Maar ik weet, en heb daar een rots vast vertrouwen in, dat eens de nieuwe hemel en nieuwe aarde komt, en dat daar alles goed is! geen pijn, geen verdriet, geen ellende!
Waarom nu dan niet? waarom laat God nu dan alles toe?
God heeft al eerder zo`n wereld gehad, het paradijs. Alles was zeer goed. Enkel de mens wilde meer, God liet ons kiezen. Wil je altijd deze rust en vrede, of wil je meer. De mens koos voor meer, en wilde als God zijn. Door te eten van die vrucht van die ene boom zouden ze weten wat goed EN slecht is. Nu is dat slechte op aarde heel veel aanwezig, maar dat wilde de mens zelf ervaren, de keus om het niet te weten was er ook. (de mens, heeft dat van nature in zich dus wat Adam deed, zal elk mens gedaan hebben)
Later heeft God een streep getrokken. en heeft een poging gedaan het slechte van de mens ongedaan te maken. Door de Ark van Noach. Alleen gelovige mensen zaten op de ark, en van elk diersoort 2. Maar weer koos de mens later het verkeerde na te volgen.

Daarna heeft God, Jezus gezonden, Om ons mensen allen op te laten trekken. gelovig en ongelovig (net als onkruid op een korenveld tegelijk opgroeit met het koren) En ja allen die in Hem geloven, komen in de hemel, en straks op de nieuwe aarde. Hij is de weg tot het eeuwige leven. Maar alleen ials je in hem geloofd. En dat kun je vervelend vinden, en raar, maar zo is het wel.
JIJ hoeft het niet te geloven, jij hoeft het niet aan te nemen, maar voor mij, en vele anderen christenen is dat waar.

Een feit? Nee misschien niet, want het is feitelijk niet aan toonbaar echter "weet" elke echte christen wel dat het zo is. en dan met nadruk op echte! Want iemand die zich voor de buitenwereld christen noemt, maar allemaal dingen doet die niet door de beugel kunnen, is geen echt christen. Een echt christen wil alleen maar het goede doen, en zal verdriet hebben wanneer het iets doet wat niet hoort. Een echt christen wil lijken op Jezus, die toch echt vele dingen goed heeft gedaan voor de medemens. Die zich niet held aan de strakke wetjes die mensen gemaakt hadden. want Geloof in God veroorzaakt geen oorlogen, pijn en verdriet!! Maar de wettische regels die mensen zich aanbinden, en na willen leven, en dat al dan niet uit naam van god dat veroorzaakt de ellende!

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 01:07

Maartje1990 schreef:
Verootje het was bij jou dus geen schakelaartje, je bent er al mee opgevoed dus het zat er al in. Toen is er iets gebeurd wat dat alleen aangewakkerd is.

Geloven is gewoon geen keus. Je kiest er niet voor om iets wel of niet te geloven.

Dat ben ik toch niet met je eens. Je kiest ervoor je kop in het zand te steken, een betonnen plaat voor je kop te houden. Mensen kunnen de keuze maken hun ogen te openen, kritisch te kijken. Als je ervoor kiest dat niet te doen, maak je dus bewust de keuze te (blijven) geloven.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 08:54

BaileyMix schreef:
Maartje1990 schreef:

Dat ben ik toch niet met je eens. Je kiest ervoor je kop in het zand te steken, een betonnen plaat voor je kop te houden. Mensen kunnen de keuze maken hun ogen te openen, kritisch te kijken. Als je ervoor kiest dat niet te doen, maak je dus bewust de keuze te (blijven) geloven.

Jullie hebben beide gelijk. :)

Het vermogen om echt te geloven in God(en) blijkt aangeboren. En dat komt het best tot z'n recht als men er in de vroege jeugd en mee opgroeit.
Maar het kan ook bij individuen "aangewakkerd" worden. Of je kan je best doen om het aan te wakkeren.

Is een studie naar gedaan en nee ik weet niet meer hoe deze heet. Als ik hem vind plaats ik hem wel in dit topic.

Best mogelijk dat je uit een niet religieus gezin komt, wel de genetische opmaak hebt en er over leest en kiest om te onderzoeken of het een levensstijl is die bij je past.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 10:45

verootjoo schreef:
Shadow0 schreef:

weet ik niet; ik heb al meerdere mensen van totaal ongelovig en zelfs 'anti-geloof' toch de keuze om te geloven zien maken. Ze kozen ervoor om met God te gaan leven en zijn toen gelovig geworden.

Het geloof is niet alleen weggelegd voor mensen die al geloven. Je kan ook kiezen voor het geloof ondanks dat je nog twijfelt.
Bij mijzelf is trouwens wel echt dat schakelaartje omgezet. Ik ben altijd met het geloof opgegroeid, maar geloofde zelf eigenlijk nooit echt. Tot er op een gegeven moment iets gebeurde in mijn leven waardoor ik toch ben gaan zoeken naar geloof. Uiteindelijk gevonden en weer gekozen voor het geloof door de Bijbel te gaan lezen, naar de kerk te gaan en in contact te komen met andere gelovigen.

Is het niet meer een kwestie van "erbij willen horen", Verootje? Ik heb al een aantal mensen gesproken, die bang zijn om buiten gesloten te worden. Zij hebben in een periode dat ze zich niet optimaal voelden steun gezocht bij een kerkelijk gebeuren, maar durven geen afstand te nemen omdat ze bang zijn dat ze geen contact meer mogen hebben met andere kerkgenoten. Ook zijn er families waarbij men met het geloof is opgegroeid en zelf niet geloven, maar toch naar de kerk gaan omdat ze bang zijn verstoten te worden. Geloof is iets van jezelf en of dat nu - zoals NatasjavE zo mooi zei - in elfjes is of in een god, dat maakt niet uit: het is er al en het is iets van jezelf. Keuzes om naar een kerkgenootschap te gaan kun je zelf maken, maar wordt in veel gevallen ook vóór je gemaakt.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 11:17

Buitengesloten? :') nee hoor, ben nooit buiten gesloten :D mijn zusjes gaan ook niet naar de kerk en worden in geen geval verstoten ofzo. Heb altijd genoeg vrienden en familie gehad. Het grootste deel van mijn familie is ook niet gelovig.
Ik heb ook geen rotleven gehad zonder geloof. Heb altijd een leuk leven gehad.
Dus nee, dat is niet de reden.

Eulogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 12:33

Voor jou misschien niet, maar dat is zeker niet altijd het geval.

Sababber

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 16:35

Dat ligt echt aan je gemeente. Hier is maar een kerk in de buurt die zo handelt.

Wat vinden jullie trouwens van de nieuwe Jezus glossy? Volgens mij slaan ze de plank een beetje mis als ik de Trouw lees. Het is namelijk met het idee dat Linda de Mol en Maarten van Rossum ook een glossy hebben. Dus waarom de bekendste persoon op aarde niet? Vervolgens is het niet bedoeld om te evangeliseren en te choqueren en al helemaal niet als christelijk blad. Ik snap er geen hout van. maar goed, ze zullen er wel rijk van denken te worden.

Eulogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 16:39

Of de religie. Natuurlijk ligt het eraan, maar het gebeurt wel degelijk natuurlijk.

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 16:54

Geen idee, heb het blad niet gelezen maar vond de voorpagina wel mooi :)) Zag hem toevallig 2 dagen terug in de winkel staan.

Sababber

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 16:56

In sektes gebeurt het denk ik vaker dat je met de nek wordt aangekeken dan bij een gewone apostolische gemeente. Sowieso vind ik het b*llshit om iemand niet meer aan te kijken omdat hij of zij blijkbaar meer aansluiting had bij een andere gemeente. Wat de reden van de overstap ook is, als je toch gelooft in dezelfde god. Of iemand is zijn geloof kwijt geraakt, wat ik me maar al te goed kan voorstellen. Waarom zou je dan iemand buiten sluiten? Horen we elkaar dan juist niet te helpen? Iemand gaat niet voor niks weg, misschien moeten mensen daar wat meer over na denken?

Wat ik zeg, er zijn genoeg gemeentes die je de hand schudden en je Gods zegen toewensen als je besluit naar een andere gemeente te gaan. En als je je geloof bent verloren je graag willen helpen je vertrouwen in God terug te vinden, mits je daar zelf ook voor openstaat. Religie is te breed om het daar op te gooien denk ik. Niet alle moslims zijn terroristen en niet alle christenen zitten zondags in de kerk. Het blijven individuen en je bent zelf verantwoordelijk voor hoe jij je gedraagt tegenover een ex gelovige (is dat een woord?) Hier is een gemeente waar ze inderdaad raar doen als je weg gaat. Er wordt verwacht dat je met iemand uit dezelfde gemeente trouwt en zo niet dan moet diegene mee naar die gemeente en jij gaat absoluut niet naar die van de ander. Zo wel, wordt je inderdaad met de nek aangekeken. Wie zit er dan fout? Degene die zijn eigen weg ging of deze "christenen" die niet goed kunnen lezen, want er staat duidelijk geschreven dat wij niet zullen oordelen.