Shadow0 schreef:Maar die keuze is alleen maar te maken als je al een zeker geloof hebt in God, want als je er niet in gelooft is er geen enkele reden om er in te gaan geloven, omdat het volgens je diepste overtuiging niet bestaat. En wat die diepste overtuiging is... dat is iets dat je ergens onbewust oppikt - maar dat niet als een schakelaartje is om te zetten ('nu geloof ik, nu geloof ik niet'.) Op het moment dat je besluit je open te stellen, is er al iets in je dat van mening is dat er iets is om voor open te staan.
En dat is dusdanig onbewust dat je daar geen keuze in hebt.
weet ik niet; ik heb al meerdere mensen van totaal ongelovig en zelfs 'anti-geloof' toch de keuze om te geloven zien maken. Ze kozen ervoor om met God te gaan leven en zijn toen gelovig geworden.
Het geloof is niet alleen weggelegd voor mensen die al geloven. Je kan ook kiezen voor het geloof ondanks dat je nog twijfelt.
Bij mijzelf is trouwens wel echt dat schakelaartje omgezet. Ik ben altijd met het geloof opgegroeid, maar geloofde zelf eigenlijk nooit echt. Tot er op een gegeven moment iets gebeurde in mijn leven waardoor ik toch ben gaan zoeken naar geloof. Uiteindelijk gevonden en weer gekozen voor het geloof door de Bijbel te gaan lezen, naar de kerk te gaan en in contact te komen met andere gelovigen.