Drukke bus; tassen op stoelen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Kendra

Re: Drukke bus; tassen op stoelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 21:40

Maar hoe wéét je dan of iemand een sociale fobie heeft? Het lijkt me ook wel de ultieme smoes om de stoel naast je vrij te houden (en iedereen dus te laten staan).

saddledancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 21:47

ja kendra, maar zo kan dat met alles wel dan. moet je dan alleen rekening houden met mensen die een zichtbare beperking hebben? denk het niet.
Als er nog een ander plekje vrij is in de bus en iemand zegt 'ik heb heel veel moeite met mensen dichtbij, zou je het heel erg vinden om op een andere lege plek te zitten?' dan is dat misschien even 'raar' maar waarom niet, je kan nog steeds zitten, dus ik zie t probleem niet zo.
Als er geen plaats meer vrij is, en iemand zegt 'ik heb heel erg veel moeite met mensen dichtbij, zou je het heel erg vinden om ergens anders te zitten?' is het dus stikasociaal om zo iemand uit te lachen, dat vind ik echt ziekelijk, pestgedrag, en onacceptabel. dan kan je namelijk gewoon zeggen 'ik vind het vervelend voor je, maar er is geen andere plaats meer vrij, dus dat gaat helaas niet.' en dan idd gewoon naast die persoon zitten, beetje ruimte geven (voor zover mogelijk) niet tegen praten, niet gaan zitten staren, niet de hele tijd 'per ongluk' tegen aan stoten. je hoeft iemands dag (week) niet te verzieken omdat je toevallig niet zeker weet of die persoon wel heeft wat ie zegt dat ie heeft.

(dit is trouwens niet personlijk tegen jou dat laatste stuk, maar tegen mensen in het algemeen en vooral mensen die zeggen dat ze zouden lachen, want dat maakt me echt kotsmisselijk)

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 21:48

Ik heb geen sociale fobie, wel asperger (een vorm van autisme). Soms is reizen met OV onvoorkomelijk, en ik haal ook netjes m'n tas weg als het moet, maar ik kan vrij duidelijk zijn dat ik vreemde mensen liever niet te dicht bij me heb door muziek te luisteren, uit het raam te kijken en lekker in m'n hoekje te zitten.

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 21:51

Oh, maar dat laatste doet bijna iedereen. Zou ik niet direct zien als 'geen mensen in je buurt willen hebben'.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 21:52

Je kan altijd nog 3 weken niet douchen, zit je ook alleen! *\o/*
Nee geintje natuurlijk.

Als ik in een niet-sociale bui ben dan ga ik op een klapstoel bij de deur zitten.

saddledancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 21:53

MarlindeRooz schreef:
Je kan altijd nog 3 weken niet douchen, zit je ook alleen! *\o/*
Nee geintje natuurlijk.

Als ik in een niet-sociale bui ben dan ga ik op een klapstoel bij de deur zitten.

ik ga gewoon geen-douche-december doen, hoef ik als ik de hele tijd op en neer bus naar london lekker naast niemand te zitten *\o/* bedankt voor de tip marlinde!!

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 21:55

Ik heb er meestal geen problemen mee, alleen als ik een migraine aanval heb vraag ik altijd even aan de persoon naast me of ze me eventueel bij halte x wakker willen maken. Door mijn medicijnen wil ik nog weleens in slaap vallen :+
Is nooit een probleem, en als er niemand naast me zit vraag ik het aan de chauffeur.
Ik zit het liefst zo ver mogelijk voorin. Lukt ook niet altijd.
Nouja, overleef ik dan ook wel weer...

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 22:20

Zwerte schreef:
En wat nou als het ov de enige manier is om op je therapie te komen? Die situatie heb ik eerder beschreven (en zelf meegemaakt, echt geen pretje hoor) maar niemand reageert daar op.
Ik ben het heus met jullie eens dat je nooit kan eisen dat de stoel naast je leeg blijft. Als het vol is, heb je gewoon pech. Maar als er wel nog ruimte is op andere plekken, wat is er dan in hemelsnaam zo vreselijk ernstig aan rekening houden met iemand die moeite heeft met vreemden in zn persoonlijke ruimte? Waarom zo iemand zelfs uitlachen? Jemig zeg, als je het hebt over asociaal en respectloos....of misschien eerder onwetend en naief....

Ik heb jouw post wel goed gelezen hoor. Niet meteen vanuit gaan dat ik het niet goed gelezen heb ;) Ik vind het gewoon belachelijk dat jij een plek bezet houdt en dan verwacht dat mensen maar aan iemand anders moeten vragen of ze ernaast mogen zitten. Ik vind dat echt te zot voor woorden. Dan moet je ook maar 2 kaartjes kopen. Je mag niet verwachten dat mensen rekening met je houden. Want uiteindelijk ben jij (en ik) degene met een probleem en niet de mede reizigers. En nee ik ben niet onwetend of naïef, dat is mijn mening ;)

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 22:21

Hoe moet ik ruiken dat iemand een sociale fobie heeft? Zoveel mensen die een tas naast zich op de stoel zetten, ik ga echt geen tientallen meters lopen tot ik iemand vind zonder tas als er in elk bankje al iemand zit. Het is net zo goed asociaal om van JOUW sociale fobie MIJN probleem te maken.

Je weet wat er gebeurt als je met het OPENBAAR vervoer reist, accepteer die consequentie of ga anders reizen.
Laatst bijgewerkt door xSogno op 25-11-14 22:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Bokker13579

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 22:24

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 22:31

Sorry maar als ik na een lange dag school terugreis en er vraagt iemand of ik ergens anders wil gaan zitten omdat je niet tegen mensen kan, zou ik toch wel een beetje geïrriteerd raken. Zou het wel doen, dat dan weer wel.

Vraag me dan wel af wat je doet als er al overal al 1 iemand zit en je ook niet wil staan Zwerte? Je gaf aan dat staan niet echt een optie is. Ga je dan wel naast iemand zitten of toch staan? Is een oprechte vraag hoor, geen aanval. :)

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 22:53

EskeGirl schreef:
Ik heb geen sociale fobie, wel asperger (een vorm van autisme). Soms is reizen met OV onvoorkomelijk, en ik haal ook netjes m'n tas weg als het moet, maar ik kan vrij duidelijk zijn dat ik vreemde mensen liever niet te dicht bij me heb door muziek te luisteren, uit het raam te kijken en lekker in m'n hoekje te zitten.

Ik heb dat ook. Ook asperger en vooral 's ochtends heb ik het liefste dat ik alleen zit. Altijd muziek op en aan het lezen, uit het raam kijken of appen. Ik kom tot rust in de bus na het opstaan en bij het naar huis gaan na school. Wil niet zeggen dat ik mijn tas niet oppak uiteraard. Maar, dit kun je asociaal vinden, ik laat hem wel zo lang mogelijk staan. Als iemand het vraagt mag hij/zij altijd zitten en ook voor oudere/gehandicapte/zwangere mensen sta ik altijd op. Ik probeer altijd op een plek in de bus te gaan zitten waar een rek voor zit zodat ik daar mijn tas kan deponeren, dan heeft niemand er last van, of ik ga op een enkele stoel zitten (zijn er bij ons vaak 2, ligt er net aan of die al bezet zijn). Komt daar ook nog bij dat ik vaak een beetje schuin zit vanwege lange benen die ik anders niet goed kwijt kan.

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 23:05

Ik zet ook het liefst mijn tas naast me op de stoel, niet alleen omdat ik last heb van een lichte vorm van sociale angst maar ook omdat ik op een ICT opleiding zit en dus een enorm bakbeest van een laptop mee moet slepen (17 inch :')) en het niet persé handig zit om die tas dan op mijn schoot te houden..

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 23:41

Echt waar,wat wordt de boel weer ongelooflijk overtrokken hier.... Twee kanten op.
Wat is het probleem dat als er meerdere plekken zijn, en je om wat voor reden dan ook niemand naast je wilt, dit aan te geven?
Je hebt een Hollandse mond bij je, daarmee kan je iets heelbelangrijks: communiceren....
Maar dat doen we niet meer. Dit topic staat vol met aannames, waardoor het verzand in een warboel waar ikke, ikke ikke de hoofdtoon voert.
Goed voorbeeld van onze huidige maatschappij dus.
Rekening houden doe je met elkaar, geven en nemen, etc...

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 23:43

Ik heb er ook een hekel aan als mensen naast me komen zitten als ik aan het raam zit. Dan zit ik de rest van de route te bedenken hoe ik moet zeggen dat ik er bij de eerstvolgende halte uit moet. Het is een stuk over de snelweg, zo'n halfuur en dan moet ik eruit. Nu los ik dat op door bij voorbaat tegen die persoon te zeggen dat ik er bij die halte uit moet en dan gaat die persoon wel bij het raam zitten. Ik ben erg socially awkward door mijn Asperger, daarom durfde ik het in het begin pas vlak voor de halte te zeggen. Nu heb ik inmiddels geleerd dat het beter is als die persoon meteen aan het raam gaat zitten, zodat ik me er niet de hele rit druk om ga zitten maken.

Verder laten mensen mij altijd wel zitten op de plaats van hun tas, komt zeker omdat we studenten onder elkaar zijn ofzo. Nooit asociaal gedrag gehad.

Edit; ik moet dagelijks heen en weer, geen andere optie voor mij als forenzend student dus.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 23:56

Heel vervelend dat je die aandoening hebt waardoor je er last van hebt. Maar is er dan geen optie om hier beter/makkelijker mee om te om te leren gaan? Het lijkt me voor jezelf ook niet fijn

Ladybird
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 08:39

Ik ben dr nu even aan het opletten maar iedereen die nu op 1 plek zit heeft zn tas op de andere stoel :')

suus_pepper

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 08:59

Ik heb mijn tas ook altijd op een stoel. Niet omdat ik aso ben, maar omdat dat makkelijk is. En natuurlijk haal ik hem weg als er iemand wil zitten / het druk is.
Je tas naast je zetten is gewoon gemakzucht. Niet meer en niet minder.
Iedereen heeft een mond en die kun je ook gebruiken ;)

Bokker13579

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 09:06

Ik zag er net een in de trein die op het 'balkon' zijn moutenbike voor 3 zitplaatsen had geparkeerd en nog rustig op zijn fiets zitten..

W_Empress

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 09:12

Ik ging altijd een halte eerder al staan, als ik eruit moest. :)
En nee, ik vind het ook niet fijn om naast vreemden te zitten, zo dicht op elkaar in die busstoeltjes. Ik vraag me eigenlijk af wie wel. :+ Ik gok de meeste mensen niet. Maar het is niet zo erg dat ik me de hele rit loop op te vreten, en zodra ik uitstap, ben ik het alweer vergeten.
Maar normaal gesproken zat ik om die reden of op een 1 persoonsstoeltje, of blijf ik wel staan. Als ik samen met een vreemde zat, was dat alleen omdat er geen 1 persoonsstoeltjes meer vrij waren en ik dus op een bankje was gaan zitten en er iemand naast kwam. :')

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 09:23

xxcleeoo schreef:
Ik zag er net een in de trein die op het 'balkon' zijn moutenbike voor 3 zitplaatsen had geparkeerd en nog rustig op zijn fiets zitten..

Buiten de spits moet een fiets zelfs daar staan. Je word zelfs uit je stoel gehaald door de conducteur.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 09:38

Er is voor mij geen optie om te staan en er zijn geen haltes voor mijn halte. Het is een bus met echt alleen maar zitplaatsen omdat ie een stuk over de snelweg gaat. Maar ik denk dat ik het nu op zich wel prima heb opgelost door die persoon die naast mij komt zitten aan het raam te laten zitten. Als het niet zo druk is, laat ik mijn tas gewoon staan. Dan loopt men maar door naar achteren.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 09:46

suus_pepper schreef:
Ik heb mijn tas ook altijd op een stoel. Niet omdat ik aso ben, maar omdat dat makkelijk is. En natuurlijk haal ik hem weg als er iemand wil zitten / het druk is.
Je tas naast je zetten is gewoon gemakzucht. Niet meer en niet minder.
Iedereen heeft een mond en die kun je ook gebruiken ;)

Nou, dat dus.

Kom net weer uit de trein en natuurlijk zet iedereen in den beginnen die tas op die stoel. Gewoon makkelijk.

Even weghalen als het nodig is en voila: geen enkel probleem.

Bokker13579

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 10:35

miss_lizje schreef:
xxcleeoo schreef:

Buiten de spits moet een fiets zelfs daar staan. Je word zelfs uit je stoel gehaald door de conducteur.

Kwart voor 8 vind ik toch aardig druk worden..

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 10:41

Fietsen hebben voorrang op dat stuk in de trein met die 4 klapstoeltjes. Maaaarrr een niet opvouwbare fiets mag alleen in de daluren mee, dacht ik.