Zwarte piet of kleurtjes piet wat is jou mening

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Zwarte piet moet zwart blijven

ja
757 (92%)
nee
64 (7%)

Totaal aantal stemmen: 821

Adamootje

Woonplaats: Ik woon vlakbij de stad waar dit jaar de Sinterklaasintocht plaatsvond! ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 09:47

Niet zo in het nieuws als dat het nu is, maar wel zeker aan de gang. ;)

Mickyl

Re: Zwarte piet of kleurtjes piet wat is jou mening

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 12:22

Inderdaad kan ik me niet voorstellen dat deze discussie al 30 jaar aan de gang is. Ik ben opgegroeid in Amsterdam ZO, waar de discussie dus is begonnen en toen ik klein was werd daar gewoon Sinterklaas inclusief zwarte pieten gevierd, op school en op de creche etc. En de donkere mensen deden gewoon gezellig mee. Niks aan de hand toen.

Mickyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 12:30

Laatst bijgewerkt door Mickyl op 26-10-14 12:44, in het totaal 2 keer bewerkt

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 12:31

Afbeelding

AmyII

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 16:42

Weet je wat ik zo jammer vind aan deze discussie? Dat hij een enórme kloof slaat tussen mensen. Tussen Nederlanders die buiten de discussie om, goed door één deur konden (rotte appels daargelaten).

Het klopt dat er in het verleden een heleboel gebeurd is en dat daarbij heel veel mensen beschadigd zijn. Daar kun je je nu nog rot om voelen, of heeeel blij zijn dat je nu wèl de vrijheid hebt om te leven en jezelf te zijn.

Laten we er lering uit trekken; dat wat allemaal gebeurd is in de geschiedenis kon niet. Mensen werden vernedert, mishandeld of vermoord (ongeacht afkomst). Juist omdat het zo fout was wat vroeger gebeurde, gebeurt het nu niet meer! :)*

Ik ga toch ook niet elke Duitser argwanend aankijken omdat in WOII een fiets gejat is van mijn over- overgrootopa? Kom op, zeg.

Laten we allemaal wat meer verdraagzaam zijn naar elkaar zeg, we wonen met heel veel mensen met heel veel verschillende normen en waarden en verschillende afkomsten in één klein land. Het word er echt niet gezelliger op zolang we met vingertjes blijven wijzen van: 'ja, maar jou bet- bet- bet- overgroot opa heeft mijn bet- bet- bet- overgroot oma als slaaf behandeld!' Ja, dat ís verschrikkelijk, maar kan ìk daar nú nog wat aan veranderen?

Ik vind het gewoon jammer dat er elke keer wel wat 'gevonden' wordt hier in Nederland waar een hoop geharrewar om ontstaat (en nee, er word ècht niet alleen wat gevonden door zgn. donkere mensen, moslims, joden of chinezen, we hebben allemaal wel iets waar we niet tevreden over zijn. Jammer, dat krijg je in een democratie. Het kan allemaal nou eenmaal niet altijd lopen hoe je zelf wilt.). We staan al zover van elkaar af met zijn allen, alle discussie, gediscrimineer (alle kanten op!) en racisme drijven ons allen alleen maar verder uiteen en dat vind ik zonde.
Er mag best wat meer verdraagzaamheid zijn hier in Nederland.

Nu mijn standpunt over ZP: ik ben mij voor deze hele discussie nooit bewust geweest van het feit dat er mensen zijn die zich gediscrimineerd voelen door dit feest, dit vind ik dan ook erg jammer. Ik heb dit feest dan ook nooit gevierd met de intentie om mensen te schaden of pijn te doen.

Waar leggen we het middelpunt? De pietenspelers geven al aan in verband met herkenning graag zwart geschminkt te willen worden, wat kan er dan nog aan 'piet' veranderen behalve de schminkkleur om de lading eraf te halen (kleding, haardracht, lippenstift?)? Is dat überhaupt mogelijk?

Deze vraag is al een paar keer gesteld in dit topic, ik heb er alleen nog geen antwoord op kunnen ontdekken (of ik heb er straal overheen gelezen) en ik zou graag antwoord hebben op deze vraag.

Als de schminkkleur ècht onoverkomelijk zou zijn, wat is dan een eventuele oplossing? Kleurenschmink en alleen roetvegen maken de piet te herkenbaar. Iemand ideeën?

Adamootje

Woonplaats: Ik woon vlakbij de stad waar dit jaar de Sinterklaasintocht plaatsvond! ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 19:00

Mickyl en Repelsteel, ik heb deze informatie gewoon van internet. Zie o.a. de artikelen die ik hier eerder heb geplaatst. De discussie is wel degelijk vanaf de jaren '80 gaande.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 20:22

Adamootje schreef:
Mickyl en [naam], ik heb deze informatie gewoon van internet. Zie o.a. de artikelen die ik hier eerder heb geplaatst. De discussie is wel degelijk vanaf de jaren '80 gaande.

Ik heb mijn informatie uit levenservaring. Ik leefde toen en er was toen absoluut geen discussie gaande. Niet op tv, niet in het nieuws in de krant, niet in mijn omgeving of die van mijn familie in het westen en noorden en ook niet op school van mij of later mijn dochter. En toen we ruim 25 jaar geleden zaten te kloojen op het verse nieuwe internet met onze Pentium 1 pc's was die discussie op internet ook nergens gaande.

Mischien dat er ergens in een grote stad een neger zich beledigd voelde en een werkeloze auteur zich geroepen voelde om hier op in te haken. Maar van een discussie erover was echt geen sprake.

Adamootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 21:00

Maar omdat jij het niet gezien of gehoord hebt betekent dat nog niet dat de discussie toen nog niet gaande was... :D Maar goed, dit is verder niet relevant voor de discussie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 21:19

Ik vraag me af hoe andere 40 + bokkers dit hebben ervaren. Of 30+.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 21:48

Deze dertig plusser weet nergens van maar ik weet nu ook veel via internet en met name social media en dat was er toen natuurlijk ook niet zo

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 22:36

Deze heeft het toen ook niks over gehoord...

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 09:48

40+ hier en tot vorig jaar nog nooit van deze discussie gehoord. Ook niet op de social media, in de kranten of op het nieuws op tv. Kan wel te maken hebben dat hier in belgië dit niet zo speelt als in Nederland. Het is blijkbaar in Nederland zo erg dat het vorig jaar en ook dit jaar het nieuws haalde in België.

dus ik denk werkelijk dat het onder de gewone bevolking heel wat minder speelt dan sommigen willen doen uitschijnen in de media. Een paar roepen ah en wee en meteen ketenen ze tegenwoordig een hetze met een paar medestanders en de media springen er gretig op in.

Pandameisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-14 11:57

gewoon deze Afbeelding

Ik lees maar stilletjes mee haha niet eens alles wat heb het druk

Adamootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 18:29

Ik zag dat ze bij de Kruidvat chocoladepieten verkochten met op de wikkel/folie een blauwe of rode Piet.

Eerder gaf hier iemand het argument dat andere kleuren dan zwart de persoon achter de schmink eerder herkenbaar zou maken. Eeder geloofde ik daar niet zo in, maar zwart zorgt er voor dat diepte in het gezicht wat weg valt en dat is met andere (vooral lichtere) kleuren niet zo, dus zijn de personen achter de schmink wel degelijk eerder te herkennen.

Pearlx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 18:40

Maar hoe zit dat dan met donkerpaars, donkerblauw etc?

Tytonidae

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 18:50

Precies hetzelfde probleem, zwart blijft toch het onherkenbaarst. :)

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 20:37

Moeten we nu ook de Kruidvat boycotten? :O Dan kan ik niet meer werken...

Adamootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 21:10

Ik ook niet, collega. :+

Pandameisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-14 11:00

ik wil dat zwarte piet blijft :o

ANightAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-14 12:29

Pandameisje schreef:
ik wil dat zwarte piet blijft :o

Echt een goede bijdrage aan de discussie :D -O-

Tytonidae

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-14 15:43

^^^^

Topic van dit titel is toch duidelijk: Zwarte piet of kleurtjes piet? Als dat haar mening is, heeft ze voldaan aan de vraag van dit topic en is er geen reden om zo'n banketstaaf opmerking te maken. :7

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-14 17:56

Ik snap niet dat hier uberhaupt serieus op ingegaan word door de maatschappij.

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-14 18:03

t word nu toch echt door onze strot gedrukt door de overheid, liedjes die zijn herschreven, sinterklaasintocht met stroopwafelengerds en nu het sinterklaasjournaal met lespakketten voor de basisschool, ik dacht dat wij niet in NoordKorea leefden, dit is gewoon censuur inmiddels, ik doe er niet aan mee, gewoon zwarte piet hier en wie daar geen trek in heeft gaat maar 3 weken naar Benidorm, wat een gezeik.

Beverburcht

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-14 19:18

Eigenlijk, kan het me helemaal niets schelen. Alsof het kinderen wat uitmaakt! Die kun je echt wel uitleggen dat zwarte piet er anders uitziet en als hij zwart blijft is het ook prima. Het gaat om de magie van de feestdag en de dagen ervoor, niet om het uiterlijk van Piet.

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-14 20:04

ik ben er ook moe van, maar dat is voor mij geen reden om dan maar toe te geven, ik ben geen racist en de kinderen die het nu vieren ook niet en daarom gaan we het niet veranderen, al gaan ze op hun kop staan