Pretpark Walibi krijgt een gebedsruimte voor moslims

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 14:52

Aria_zz, dat zeg ik toch ook dat dat niet op zich zelf extreem is? Bovendien zeg ik ook dat extremisme in alle vormen slecht is, dus ja ook die gestoorde Christenen in Amerika.

Ik VIND het ZELF extreem als je een hoofddoek of burka draagt en 5 keer per dag bidt. Er zijn genoeg moslims die een hoofddoek of burka wel verplicht vinden overigens. De ene is de andere ook niet. Daar gaat het ook niet om. Het gaat er mij in het algemeen om dat er wel wat meer gematigd mag worden. Vanuit alle opzichten. Dus ook in dit opzicht.

En dan nog een keer een 'bovendien': Goede moslims, zoals jij ze noemt heb ik helemaal niks op tegen. Het gaat er om hoe mensen met het geloof om gaan. En hoe mensen zich aanpassen aan anderen, aan het 'gemiddelde'. Alleen juist bij de Islam gaat dit heel vaak mis (en ja, i know... ook heel vaak goed) maar dat zorgt er wel voor dat ik met de Islam over het algemeen meer moeite heb. Zelfs terwijl ik in mijn omgeving juist bijna alleen maar 'goede moslims' ken. Alleen die moslims die ik ken, zijn juist gematigd, die bidden niet 5 keer per dag en dragen geen burka of hoofddoek. Toch zijn ze moslim, dat zie ik liever, omdat dat minder gevaar en leed voor anderen met zich mee brengt.

Ik denk alleen niet dat dit een discussie hoeft te worden over wat moslims wel en niet doen en wel en niet mogen. Ik heb mijn standpunt en het waarom volgens mij wel duidelijk gemaakt.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 14:55

Vijf keer bidden hoort bij de vijf zuilen van Islam. Dus daar is niks extremistisch aan, dat is gewoon basisgeloof :P .

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 14:57

Een aantal moslims die ik ken bidden niet 5 keer per dag, nouja, tenzij ze dat allemaal sochtends en savonds doen. Ik heb het ze nooit gevraagd eigenlijk. Maar dan zou je toch ook voor en nadat je naar Walibi gaat kunnen bidden? :+ Of zijn deze moslims dan geen echte moslims? Hoe veel moslims zijn er wel niet die niet naar Mekka gaan? Dat is ook basis, maar gebeurt ook lang niet altijd...

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 14:59

Thesserd, ik had je reactie boven de mijne nog niet gelezen want ik was nog aan het typen ;)

Wel, ik versta je helemaal, maar mijn mening hierin is dat mensen moeten leren om geloof en mens van elkaar los te koppelen. De islam ansich zit erg goed in elkaar en geeft een goede richtlijn.
Maar, wat mensen doen zo gezegd in naam van de islam is iets heel anders.
Je moet dus niet denken: oh, ik kan niet tegen die moslim want die draagt een burka. Maar eens nadenken en dan besluiten: die persoon interpreteerde de islam op een veel te radicale manier dan waar ik vrede mee heb.
Ik heb het hierbij niet op jou thesserd, ik merk het gewoon zelf in mijn omgeving : oh die vervelende moslimkinderen! Nee, het zijn gewoon vervelende kinderen.

Dus thesserd, jij hebt geen probleem met islam, jij hebt een probleem met mensen die niet gematigd zijn. Daar zit de islam voor niets tussen.
Ik overgens ook, ik hou niet van mensen die dingen in extreem doortrekken, bv kunstenaars. Of poëten die dan maar doordrammen. Maar dat ligt dus aan dat type mens, niet aan het feit dat hij/zij kunstenaar/poëet is.

Btw, moslim ben je in je hart, niet in wat je doet.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 15:02

Thesserd schreef:

ik begrijp je ook wel hoor, dat zeker..

ik probeer mensen alleen wel aan het denken te zetten..

zeker als men een stukje land en gebruiken claimt.. want dan lust ik er nog wel een paar _/-\o_

je mag van geluk spreken dat je niet bent aan komen zeilen met jihadisten en terristen.. want daar heb ik een hele waslijst met christelijke tegenhangers van..

burka.. is dat nu eigenlijk net zo iets als zo'n wit gewaad met witte puntmuts die een deel van de christenen graag draagt? Burka wordt in onze samenleving ook niet of nauwelijks gedragen..

dit zijn over het algemeen zeer conservatieve islamieten en dan ook nog eens een specifieke stroming..

aan de andere kant zag ik gisteren volgens mij ook een islamitische ondersteboven in zeer weinig kleding aan een paal hangen in hoe heet die nieuwe show?

binnen ieder geloof heb je conservatieven zitten.. De bijbelbelt in Nederland woont er ook vol mee, met klederdracht.. En wat denk je van de amish.. die hebben nog veel meer regeltjes bij elkaar verzonnen, inclusief het vasthouden aan een taal die in zijn geheel niet eens meer bestaat.. een verbastering van oud duits..

voor iedere regel of 'extremisische uiting is er wel een tegenhanger in ieder geloof te vinden.. al vergeet men ze graag als het niet binnen het eigen denkbeeld past..

en hoeveel atheisthen in Nederland kiezen toch weer voor een traditionele rolverdeling nu top top van het feminisme afzwakt.. omdat ze fijner voelen als 'zorgdrager van het gezin'.. dat zijn er best veel onder de jongere generatie.. En hoevelen trekken er niet een rokje of jurkje aan thuis omdat hun partner dat liever ziet als een broek? en dan is het niet eens geloofs gerelateerd. maar gewoon een vrouw die zich uit eigen keuze schikt in de wensen van haar man..

maar als dit een turkse vrouw is.. dan is het ineens weer islamitisch vrouwen onderdrukking.. en als het ene christelijke vrouw is of protestants dan vergoeilijken we het gewoon 'och wat ouderwets' of 'zien' het helemaal niet..

ik begrijp de mensen hier ook wel.. ik probeer alleen dat mensen in meerdere richtingen kunnen en willen kijken dan zich vaststaren op iets dat een ander wil, maar je zelf geen direct gevoel bij hebt..

mij is altijd geleerd.. wees voorzichtig met het wijzen van een vingertje.. want voor ieder wijzend vingertje kunnen er wel eens onverwacht tien terugwijzen ;).

en wie weet vinden arabieren het wel extreem dat je met paardrijden een cap opzet.. dat is namelijk nog eens een verplichting ook.. zij kunnen zich daar wellicht helemaal niet voorstellen waarom je dat zou moeten verplichten.. Het hoofddoekje is overigens niet eens verplicht, maar een keuze..

kijk maar eens naar gezinnen.. je zult ziend dat er binnen een gezien tieners zijn met hoofddoekjes terwijl een ouder zusje zonder loopt..

juist het verguizen van de islam zorgt ervoor dat steeds meer kinderen van islamatische gezinnen kiezen aan het vasthouden van normen en waarden omdat ze anders voor hun gevoel worden weggedrukt..

de burka zoals ik aangaf is een heel ander verhaal.. dat is net zo'n idioterie in mijn ogen als de KKK pakjes.. Met dat verschil dat een een vrouw in een burka niet persee extremistische gedachten heeft.. en een KKK is gewoon misdadig in mijn ogen.. veel extremer...

iedereen die zichzelf helemaal afschermd vind ik niet prettig.. ook mensen niet die in de winter een muts op zetten en een sjaal tot onder hun ogen.. als ze over straat gaan.. is ook niet nodig in het nederlands klimaat.

overigens ik vind een badpak aan in de sauna extreem (en ongygienisch).. zijn dan badpakdagen extreme uitingen?

je kunt iemand gewoon niet op zijn uiterlijk beoordelen in mijn ogen. iedereen is allereerst mens.. een hoofddoekje veranderd een karakter net zo min als een keppeltje of een cap

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 15:06

Aria_zz schreef:
Dus thesserd, jij hebt geen probleem met islam, jij hebt een probleem met mensen die niet gematigd zijn. Daar zit de islam voor niets tussen.
Ik overgens ook, ik hou niet van mensen die dingen in extreem doortrekken, bv kunstenaars. Of poëten die dan maar doordrammen. Maar dat ligt dus aan dat type mens, niet aan het feit dat hij/zij kunstenaar/poëet is.

Nou, dat inderdaad. Klopt helemaal.

Toch nog een 'maar'... Je ziet bij de Islam (vooral tegenwoordig natuurlijk) erg veel geëscaleerde gevallen. Dit komt omdat de Islam op heel veel manieren, en dus ook foute manieren, te interpreteren valt. Op die manier heb ik ook moeite met de Islam zelf. We weten allemaal wat voor dingen er in de Koran staan. Zeker ook goede dingen, maar ook extreme dingen. En ja, die staan er ook in de Bijbel alleen gaat het dan altijd om het Oude Testament, en juist het Oude Testament is niet een boek wat Christenen als leidraad gebruiken in hun leven. Dan zou je als Christen heel veel dingen moeten en niet mogen :') o.a. geen varkensvlees eten etc. Nouja, er zullen vast groeperingen zijn die wel volgens oude testament leven :+ Maar laten we het over het gemiddelde hebben.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 15:06

hmm

een christen bidt overigens ook 5 keer officieel hoor.

bij het opstaan, voor het slapen gaan en voor iedere maaltijd..

zo hoort het wel netjes...

Alleen Christenen rafelen het af (Here zege deze spijze ame .. is de meest korte, maar die hoorje ook het meest.. hele woorden gewoon overboord) en islamieten nemen er iets meer de tijd voor..

maar ja, ik weet niet of tussen de hoofdmaaltijd en het toetje dan de koran op tafel komt? bij menig Christen is dat wel het geval.

En wat dan met de hindoeisten? die offertjes in elkaar vouwen iedere dag? en bij hun huis complete minitempeltjes bouwen?

hmm en atheisten ook nog maar even onder de loep.. die over ieder geloof wel iets te mekkeren hebbe en zichzelf verheven voelen omdat ze niets geloven en daarmee 'vrij' zijn?

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 15:08

Thesserd schreef:
Aria_zz schreef:

Toch nog een 'maar'... Je ziet bij de Islam (vooral tegenwoordig natuurlijk) erg veel geëscaleerde gevallen. Dit komt omdat de Islam op heel veel manieren, en dus ook foute manieren, te interpreteren valt. Op die manier heb ik ook moeite met de Islam zelf. We weten allemaal wat voor dingen er in de Koran staan. Zeker ook goede dingen, maar ook extreme dingen. En ja, die staan er ook in de Bijbel alleen gaat het dan altijd om het Oude Testament, en juist het Oude Testament is niet een boek wat Christenen als leidraad gebruiken in hun leven. Dan zou je als Christen heel veel dingen moeten en niet mogen :') o.a. geen varkensvlees eten etc. Nouja, er zullen vast groeperingen zijn die wel volgens oude testament leven :+ Maar laten we het over het gemiddelde hebben.

wat heb je nu toch met de tien geboden gedaan? uitgescheurd en in het nieuwe testament gedaan?

en alle wijze levenslezen?

je kent ze wel.. een oog om een oog.. wie zijn kind liefhebbe spare hem de roede niet?

nee ook de islamieten handlen niet naar de gewelddadigheden natuurlijk.. maar helaas net als bij de christenen heb je ook tussen de islamieten idioten zitten die die oude beeldspraken en wijsheden uit hun verband rukken en er dood en verderf mee zaaien

edit

zijn de neonazi's nu christelijk of atheist? dat weet ik niet.. maar gemiddeld genomen zitten daar ernstig weinig moslims tussen.. en ook die zijn nooit weggeweest..

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 15:21

elenaMM77 schreef:
Thesserd schreef:

wat heb je nu toch met de tien geboden gedaan? uitgescheurd en in het nieuwe testament gedaan?

en alle wijze levenslezen?

je kent ze wel.. een oog om een oog.. wie zijn kind liefhebbe spare hem de roede niet?

nee ook de islamieten handlen niet naar de gewelddadigheden natuurlijk.. maar helaas net als bij de christenen heb je ook tussen de islamieten idioten zitten die die oude beeldspraken en wijsheden uit hun verband rukken en er dood en verderf mee zaaien

edit

zijn de neonazi's nu christelijk of atheist? dat weet ik niet.. maar gemiddeld genomen zitten daar ernstig weinig moslims tussen.. en ook die zijn nooit weggeweest..

De 10 geboden zijn opgenomen in het catechismus. Deze worden altijd voorgelezen in de kerk en die worden samengevat, letterlijk naar het volgende: Heb God lief boven alles en je naaste als jezelf.

Maar dit gaat offtopic :+

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 15:34

elenaMM77 schreef:

In Amerika zijn de neo-nazi's juist veelal protestants. :)

Oh,...en het oude testament vind ik een gruwelijk gewelddadig boek. Met oorlogen, verkrachtingen en vernieteging van hele steden.

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 15:41

Klopt, maar het Oude Testament is meer een geschiedenisboek dan dat het een leidraad is voor Christenen om naar te leven. Want dat is het niet, zoals ik hierboven al noemde :')

En daarbij noemde ik ook al dat extremisme in elke vorm slecht is, dus ook als Christenen een één of ander extremistisch denkbeeld hebben ontwikkeld dat een andere huidskleur duivels is. Laten we het maar niet over de Ku Klux Klan hebben... Die betrekken het woord 'God' er ook vaker bij dan je lief is geloof ik :+

MarlindeRooz

Re: Pretpark Walibi krijgt een gebedsruimte voor moslims

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 15:42

Vergeet de kruisvaarders niet! :))

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 15:46

Grappig dat je dat noemt, die werden in de eerste instantie gevoerd om het 'heilige land' weer vrij te krijgen van Islamitische heersers :Y)

Maar, dat zei ik ook al eerder... dat soort extreem christelijke dingen worden steeds meer verleden tijd, terwijl extreem islamitische dingen steeds meer tegenwoordige tijd worden. Maar dit is wéér offtopic. Sorry guys :')

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 15:52

Thesserd schreef:
Maar, dat zei ik ook al eerder... dat soort extreem christelijke dingen worden steeds meer verleden tijd, terwijl extreem islamitische dingen steeds meer tegenwoordige tijd worden. Maar dit is wéér offtopic. Sorry guys :')

Nou,...de meeste extremistische christenen wonen tegenwoordig in de verenigde staten,...en laten die nu net met de zoveelste kruistocht naar het midden-oosten optrekken.

En ja,..die zijn behoorlijk ernstig in de leer met op diverse scholen een verbod op de evolutie theorie. Dat vind ik behoorlijk extreem.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 16:24

Thesserd schreef:
Grappig dat je dat noemt, die werden in de eerste instantie gevoerd om het 'heilige land' weer vrij te krijgen van Islamitische heersers :Y)

welke 'heersers'

die islamieten kopen niets voor wat er in de joodse bijbel staat natuurlijk. dat is niet iets waar zij in geloven..

lol denk ook niet dat wij het op prijs zouden stellen als ze met de koran in de hand ons land binnen stappen en ons weg willen jagen met de melding: sorry maar dit land is ons door allah beloofd..

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 16:28

NatasjavE schreef:
Thesserd schreef:

Nou,...de meeste extremistische christenen wonen tegenwoordig in de verenigde staten,...en laten die nu net met de zoveelste kruistocht naar het midden-oosten optrekken.

En ja,..die zijn behoorlijk ernstig in de leer met op diverse scholen een verbod op de evolutie theorie. Dat vind ik behoorlijk extreem.

dat is een opvatting..

echter Biotechnologie.. toch wel een toppunt van evolutietheorie en genetica zit vooral vol met studenten met een christelijke achtergrond en veel minder atheisten in verhouding..

dit heeft te maken met de aantrekkingskracht en verbanden tussen bijbel teksten en evolutietherie.. waardoor de twee op wetenschappelijk niveau rustig hand in hand door 1 deur kunnen tenzij je pure Theologie studeert daarna de preekstoel beklimt want het 'klootjesvolk (om het maar even opruiend te noemen kijken of er nog iemand hap doet) ' krijg wel te horen dat evolutietheorie niet deugt..

terwijl je dus in discussiegroepen bijbels/evolutie veel overeenstemming vind over onderwerpen.

maar dan heb je het dus niet over de diepgelovigen die door een theoloog zo hard met de bijbel op het hoofd zijn geslagen dat enige vorm van beschaafd discusieren niet meer mogenlijk is ;) men moet wel open staan voor elkaars inzichten en dan blijken er meer raakvlakken dan op het eerste gezicht lijkt

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 16:33

NatasjavE schreef:
elenaMM77 schreef:

In Amerika zijn de neo-nazi's juist veelal protestants. :)

Oh,...en het oude testament vind ik een gruwelijk gewelddadig boek. Met oorlogen, verkrachtingen en vernieteging van hele steden.

het grappige is inderdaad dat zowel de koran als de bijbel vol gewelddadigheden staan..in het nieuwe testemant heeft men het wat handiger aan gepakt en gewoon een blamegame met de romeinen gespeeld zeg ik wel eens.. in het oude konden ze nog wel eerlijk in de spiegel kijken ;)

maar hier wijzen we naar de koran en zeggen dat het maar een misselijk geloof is, kijk maar eens naar al die gewelddadige passages, vind je het gek dat er eerwraak is..

uhmm die staan er inderdaad ook vollop in de bijbel.. al noemt met het niet 'eerwraak'.. en in beiden geloven zitten mannen die hun vrouw in elkaar beuken om te denken dat ze dat recht hebben..

maar aan de andere kant.. met welke achtergrond meppen de niet gelovige mannen dan op hun vrouwen in? want ook daar zit een fiks portie vrouwen onderdrukkers natuurlijk

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 16:41

elenaMM77 schreef:
echter Biotechnologie.. toch wel een toppunt van evolutietheorie en genetica zit vooral vol met studenten met een christelijke achtergrond en veel minder atheisten in verhouding..

dit heeft te maken met de aantrekkingskracht en verbanden tussen bijbel teksten en evolutietherie.. waardoor de twee op wetenschappelijk niveau rustig hand in hand door 1 deur kunnen tenzij je pure Theologie studeert daarna de preekstoel beklimt want het 'klootjesvolk (om het maar even opruiend te noemen kijken of er nog iemand hap doet) ' krijg wel te horen dat evolutietheorie niet deugt..

terwijl je dus in discussiegroepen bijbels/evolutie veel overeenstemming vind over onderwerpen.

maar dan heb je het dus niet over de diepgelovigen die door een theoloog zo hard met de bijbel op het hoofd zijn geslagen dat enige vorm van beschaafd discusieren niet meer mogenlijk is ;) men moet wel open staan voor elkaars inzichten en dan blijken er meer raakvlakken dan op het eerste gezicht lijkt

In de verenigde staten is +/-70% van de wetenschappers atheïst. Dat is is in Europa een nog hoger getal. (Sorry ik weet niet waar dit gepubliceerd is als ik het kan vinden PB ik het je)
Hoe de verdeling in de biotechnologie is weet ik eerlijk gezegd niet.

Maar goed dat was niet de discussie die ik wil aangaan en gaat nog verder off-topic.

Maar het is in de US gebruikelijker om gelovig te zijn dan tegenwoordig in Europa en dat er naar verhouding ook veel extremistische christenen in de US wonen. Denk aan de grote protesten rondom abortusklinieken. Dat is in Nederland (gelukkig!!!) ondenkbaar. In sommige staten is het niet mogelijk om een belofte van trouw te doen zonder dat daar het woordje God in voorkomt, scholen waarop het verboden is om de evolutieleer uit te leggen(sommige staten) etc, etc.

Ik vind dat allemaal behoorlijk extreem.

Elise_0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 16:41

Ik denk dat ik Walibi elke dag een mailtje ga sturen over het feit dat ik een ruimte mis om te bidden voor mijn geloof het pastafarianisme (vliegende spaghetti monster)!!
Eens kijken of ze mij ook zo serieus nemen.. 8)7

http://nl.wikipedia.org/wiki/Vliegend_Spaghettimonster

Peperkroket

Re: Pretpark Walibi krijgt een gebedsruimte voor moslims

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 16:44

Elise_0o, de gebedsruimte is niet alleen bedoeld voor moslims, dus als jij wil bidden voor het pastafarianisme, dan kan dat daar gelukkig ook! :)

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 16:48

elenaMM77 schreef:
maar aan de andere kant.. met welke achtergrond meppen de niet gelovige mannen dan op hun vrouwen in? want ook daar zit een fiks portie vrouwen onderdrukkers natuurlijk

Dat weet ik eerlijk gezegd niet. Mijn man is, net als ik, atheïst maar mept nooit op mij in en probeert mij al helemaal niet te onderdrukken.

Maar er zullen ongetwijfeld ook atheïstische misogynisten zijn. Zonder twijfel. maar de beweegreden weet ik echt niet.

Ik denk echter....maar nu gaan we way off topic (en het is maar een gedachte van mijn kant) dat met de Bijbel, Koran of Tenach/Thora veel mannen geleerd wordt dat de man aan het hoofd van de familie zou moeten staan. Terwijl ze dat van zichzelf niet zo zouden zien als ze anders waren opgevoed.

maar goed...dat laatste is een hersenspinsel van mijn kant.

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 16:57

NatasjavE, en dat laatste is nou precies wat ik bedoel :P Vanuit de Koran/Bijbel is de kans groter dat men qua persoon/karakter/normen/waarden escaleert. Niet dat dat zo MOET zijn, maar die kans is gewoon groter. En naar mijn mening groter bij de Koran dan de Bijbel. Maar goed... dat even ter zijde.

Elise_0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 17:01

Peperkroket schreef:
Elise_0o, de gebedsruimte is niet alleen bedoeld voor moslims, dus als jij wil bidden voor het pastafarianisme, dan kan dat daar gelukkig ook! :)

Er staat toch echt ingericht voor moslims, niet voor gelovigen, dus het lijkt me dat het specifiek voor moslims gaat worden..?

Dit nieuwsbericht is van 2012, gaat ook al over het creëren van een ruimte.. Was de ruimte niet goed genoeg of?

http://www.nd.nl/artikelen/2012/decembe ... -in-walibi

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 17:05

Elise_0o schreef:
Peperkroket schreef:

Er staat toch echt ingericht voor moslims, niet voor gelovigen, dus het lijkt me dat het specifiek voor moslims gaat worden..?

Dit nieuwsbericht is van 2012, gaat ook al over het creëren van een ruimte.. Was de ruimte niet goed genoeg of?

http://www.nd.nl/artikelen/2012/decembe ... -in-walibi

Plan was stilteruimte en is er ook gekomen (ja Walibi heeft dus de stilteruimte al een tijd in gebruik genomen), maar als de media het anders brengt trekt het meer lezers.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 17:06

Dat staat er omdat de kranten het anders niet sensationeel genoeg vonden :p . Het is wel degelijk voor iedereen bedoeld.