Israel vs. Hamas

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 22:33

hahahatsjoe schreef:
Nou en? Het is vreselijk

Zeker is het vreselijk. Maar ik vind het persoonlijk wel moeilijk dat je hetzelfde medeleven niet lijkt te tonen als het gaat om de honderden kinderen die de dood hebben gevonden, of die in de verre omtrek geen schuilplaats meer hebben. Met die selectiviteit heb ik moeite - in het ene geval is het volgens jou vreselijk, maar in het andere geval benadruk je hoe het niet de schuld is van degene die de bommen gooit maar van de mensen uit Gaza zelf. Ik vind dat een moeilijke scheiding.

En daarnaast zie ik echt de meerwaarde niet van het herplaatsen van alle gruwelijkheden, want ik denk dat het vooral leidt tot het dehumaniseren van 'de ander'. En dat lost de zaken niet op maar maakt ze erger.

papagroom

Re: Israel vs. Hamas

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 22:47

Nieman kan zich verplaatsen in de geest van een oorlogsslachtoffer....dit zijn gekrenkte geesten van mensen die daardoor anders denken als jij en ik.
Wij vangen al jaren regelmatig voor enkele weken of maanden kinderen uit moeilijke ,en oorlogsgebieden op.
Zo ook bv kinderen uit Kosovo.....je wilt niet weten wat een impact dit op het doen en laten van die kinderen heeft.....een ieder wiens ouders de oorlog nog hebben meegemaakt kunnen over mee praten.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 23:06

Respect voor jullie, dat is een mooi gebaar ! +:)+

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-14 23:50

Durft iemand hier te zeggen: ik stem voor Israel of ik stem voor Hamas?
Zo niet, dan vraag ik me af waarom de discussie steeds zo heated raakt :Y) Even een moment van verstandsverbijstering...

Iemand toevallig up to date over de situatie nu?

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 23:55

T is anders Thesserd......ik stem tegen Israel en de Hamas,maar voor de palestijnen en de Israelieers.

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-14 00:02

Zo kun je het ook bekijken. Goed punt :) Daar ga ik in mee.

hahahatsjoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 07:49

Dat bedoel ik dus Electra, Israel is niet de grote boeman, zij doen ook heel veel goeds voor kinderen en inwoners van Gaza.

Iemand vroeg hier naar de link tussen ISIS en Gaza, die is er dus wel degelijk, getuige dit berichtje.

http://www.jewsnews.co.il/2014/08/12/is ... by-israel/

hahahatsjoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 07:52

Shadow0 schreef:
hahahatsjoe schreef:
Nou en? Het is vreselijk

Zeker is het vreselijk. Maar ik vind het persoonlijk wel moeilijk dat je hetzelfde medeleven niet lijkt te tonen als het gaat om de honderden kinderen die de dood hebben gevonden, of die in de verre omtrek geen schuilplaats meer hebben. Met die selectiviteit heb ik moeite - in het ene geval is het volgens jou vreselijk, maar in het andere geval benadruk je hoe het niet de schuld is van degene die de bommen gooit maar van de mensen uit Gaza zelf. Ik vind dat een moeilijke scheiding.

En daarnaast zie ik echt de meerwaarde niet van het herplaatsen van alle gruwelijkheden, want ik denk dat het vooral leidt tot het dehumaniseren van 'de ander'. En dat lost de zaken niet op maar maakt ze erger.

Voor de zoveelste keer van jouw kant een oordeel over mij dat niet klopt. Ik denk er precies hetzelfde over als papagroom:

papagroom schreef:
T is anders Thesserd......ik stem tegen Israel en de Hamas,maar voor de palestijnen en de Israelieers.

Maar ik verdedig Israel ook, veel mensen veroordelen Israel terwijl ze geen idee hebben hoe het zit. En daar wordt ik steeds op aangesproken, omdat mijn posts vaak pro-Israel zijn. En wat het plaatsen van de links betreft: die laten iets zien, vertellen iets en gruwelijkheden (doden, bloed) zijn er vaak niet in te vinden. Aan jou de keus of je de links aanklikt.

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 00:22

Ik vind deze situatie zo ingewikkeld dat ik niet eens precies meer kan volgen wat er nu speelt en waarom er überhaupt oorlog is daar. Wie bij wie hoort en wie wat precies wil bereiken met deze oorlog. Misschien iemand die dit heel kort en bondig uit kan leggen?

Dat ik niet precies weet waarover het gaat, neemt niet weg dat ik het vreselijk vind dat er duizenden, al dan niet miljoenen, (onschuldige) slachtoffers komen te vallen.

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 08:34

Israel meent dat de Gaza strook bij hun land hoort, de inwoners van de Gaza, veelal moslims, vinden van niet en willen zelfstandig zijn.
Al een eeuwenoude strijd wat maar niet opgelost wordt en al heel veel mensen het leven heeft gekost.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 08:44

Ik heb het idee dat het nooit opgelost zal worden. Als je hoort dat de kinderen "later"allemaal in het leger willen, dan geloof ik niet dat ze rekening houden met vrede en samenleven met "de vijand"
Wordt ze met de paplepel ingegoten...

Als de mensen daar geen vrede willen, gaat dat ook nooit lukken.

hahahatsjoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 08:55

Mensen willen wel vrede, wees daar maar niet bang voor... En de uitspraken van kinderen moet je nemen voor wat ze zijn, het zijn uitspraken van kinderen. De gewone man aan beide kanten van het conflict is het slachtoffer.

Knakker, goed bedoeld, maar zo zit het niet helemaal. In dit filmpje wordt het goed uitgelegd, is wel in het Engels, door een Amerikaanse professor. http://www.jewsnews.co.il/2014/08/05/so ... ever-made/

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 09:18

Dat filmpje van hahahatsjoe geeft geen goede weergave van de werkelijkheid, ik zou dat dus niet als uitgangspunt nemen van een verklaring.

En of mensen vrede willen? Zelf twijfel ik daar aan - al moet ik wel toegeven dat vrijwel niemand daar echt een goede keuze over kan maken daar, wegens gebrek aan goede objectieve informatie en discussie.

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 10:00

Zo als eerder gezegd....wij kunnen ons nietverplaatsen in de denkwijze van deze mensen.
Mijn ervaring met mensen uit gebieden waar het al decennia lang hommeles is,is dat vrede betekent dat je moet inleveren op je eigen idealen,en de dingen waar je opa al voor vocht...dat is in hun ogen dus beslist niet positief....voeg daar aan toe de voorbeeldfunctie van de ouders,en je hebt een van de grootste belemmeringen bij de kop gevat.
Wij laten kinderen uit die gebieden dan ook altijd zien,dat het hier ook niet altijd pais en vree is geweest.
Dat is een druppel op een gloeiende plaat,maar veel meer kun je niet doen.

hahahatsjoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 10:10

Shadow0 schreef:
Dat filmpje van hahahatsjoe geeft geen goede weergave van de werkelijkheid, ik zou dat dus niet als uitgangspunt nemen van een verklaring.

Verklaar je nader, leg op zijn minst uit hoe jij dan denkt dat het zit... Het gaat niet om een verklaring Shadow0 (dat zou je weten als je het filmpje gezien had), maar om een geschiedenislesje. Was jij van plan om de geschiedenis te herschrijven dan??? Ben benieuwd...

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 10:44

Je aanname dat ik het filmpje niet gezien heb is onjuist.

Maar het filmpje zit vol met interpretaties.

Israel is opgericht in een gebied waar al mensen woonden. Over wat er met die mensen moest gebeuren is eigenlijk niet voldoende nagedacht. Dit heeft kwaad bloed gezet en geleid tot een langdurige tijd van oorlog en strijd en haat (1948 - 1967), waarbij de al bestaande islamitische volken Israel wilden vernietigen. Daarna zijn er een aantal grenzen afgesproken. De haat bleef voortduren aan de kant van de Palestijnen, die zich daar dan ook tegen verzetten. Ipv de grenzen te respecteren en te proberen de gevoelens van de palestijnen af te zwakken, heeft Israel vooral de economische en juridische positie van Palestijnen verder verzwakt in allerlei opzichten (ook van degenen die niet bij Hamas of andere geweldsgroeperingen betrokken zijn), hun grondgebied afgepakt door kolonisaties, werden geweldsacties van PLO / Hamas beantwoord met buitenproportionele wraakacties waarbij ook veel niet-betrokkenen werden getroffen (ofwel rechtstreeks, of in elk geval doordat ze dakloos worden.) De antigevoelens van de palestijnen werden daardoor sterker en niet minder.

De premier van Israel die probeerde de situatie meer op de rit te krijgen (Rabin) is vervolgens neergeschoten waardoor de sfeer nu veel harder en nationalistischer is dan een tijd terug.

De gazastrook is nu al jaren afgesloten van de buitenwereld. Ondanks dat het geweld was afgenomen (niet verdwenen) is de situatie voor de bewoners daar alleen maar verslechterd, niet verbeterd. Dat heeft het verzet weer doen toenemen, en de geweldsgroeperingen hebben daarom nu meer steun vanuit de (machteloze) bevolking.

Op dit moment zit men in een cirkel: Hamas blijft aanvallen zolang Israel niet anders met de gebieden omgaat, en Israel blijft de gebieden afsluiten en (buitenproportionele) tegenaanvallen doen zolang Hamas niet stopt met aanvallen.

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 10:52

hahahatsjoe schreef:
Shadow0 schreef:

Verklaar je nader, leg op zijn minst uit hoe jij dan denkt dat het zit... Het gaat niet om een verklaring Shadow0 (dat zou je weten als je het filmpje gezien had), maar om een geschiedenislesje. Was jij van plan om de geschiedenis te herschrijven dan??? Ben benieuwd...

Zucht....

Het geeft geen goed beeld van de werkelijkheid omdat het extreem belicht is vanuit een Joods uitgangspunt en daarmee alles behalve objectief. Ik heb hier thuis een Arabisch boek liggen dat in 500 pagina's uitlegt waarom het land niet aan de joden toebehoord. Geschreven vanuit een Arabisch oogpunt en derhalve ook niet objectief. De waarheid zal vast ergens in het midden liggen. Geschiedenis is nu eenmaal weinig wetenschappelijk als je het gaat proberen te verklaren.

Het is net aan welke kant je kijkt. Jij stelt dat mensen Israël veroordelen terwijl ze niet weten hoe het zit. Ik weet heel goed hoe het zit, alleen is mijn zienswijze een Palestijnse en ik durf ook hardop te zeggen dat ik voor het Palestijnse volk kies (wat niet gelijk staat aan kiezen voor Hamas). De acties van het Israëlische leger en de politieke leider veracht ik (let op, ik veracht niet het Israëlische volk).

De filmpjes die je plaatst zijn in mijn optiek zeer propagandistisch en in mijn optiek steeds minder van waarde in de discussie. Want op het moment dat jij het stenigen van een ezel barbaars noemt en met droge blauwe ogen het uitmoorden van 1400 onschuldige burgers, waaronder kinderen durft te verdedigen dan vraag ik me af of je misschien niet iets te graag je gelijk wilt halen. In die categorie heb ik ook nog wel wat filmpjes... Van joodse jongeren die een Palestijn molesteren bijvoorbeeld (=geen ezel en daardoor minder erg?). Maar laten we dat niet doen en proberen objectief te kijken en de propaganda van beide kanten buiten deze discussie te laten.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 11:00

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-14 11:13

Ik ben het met jullie eens Shadow0 en maaikemuis maar dan wil ik toch alsnog benoemen dat de dood van die 1400 onschuldigen direct gezien de schuld is van Israel maar indirect gezien de schuld van de Hamas.

Hoe ik daar tegen aan kijk heb ik twee pagina's terug o.i.d. al eens gezegd:
Stop dan met het verbieden van vluchtenden, stop dan met het verspreiden en verstoppen van al je grote wapens in drukbevolkte gebieden en in tunnels en stop met het verbreken van wapenstilstanden etc etc etc.

Dus nogmaals, Hamas verpest het net zo goed voor de Palestijnse inwoners als Israel dat doet. Vind ik...

Verder kan ik er gewoon niet over uit. -O- Er zou een andere leider moeten komen die het beter aanpakt. Op deze manier gaat het nooit goed komen.

Aroha

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 11:44

Ik sluit me aan bij de post van Thesserd. Ik ga mij verder niet te veel meer mengen in deze discussie omdat ik er niet zoveel meer aan toe te voegen heb. Maar vind het wel interessant om te lezen :j.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 11:51

papagroom schreef:
Zo als eerder gezegd....wij kunnen ons nietverplaatsen in de denkwijze van deze mensen.
Mijn ervaring met mensen uit gebieden waar het al decennia lang hommeles is,is dat vrede betekent dat je moet inleveren op je eigen idealen,en de dingen waar je opa al voor vocht...dat is in hun ogen dus beslist niet positief....voeg daar aan toe de voorbeeldfunctie van de ouders,en je hebt een van de grootste belemmeringen bij de kop gevat.
Wij laten kinderen uit die gebieden dan ook altijd zien,dat het hier ook niet altijd pais en vree is geweest.
Dat is een druppel op een gloeiende plaat,maar veel meer kun je niet doen.

Idd. Eer staat daar heel hoog en als je familie zich heeft doodgevochten kun je eigenlijk geen water bij de wijn doen om vrede te krijgen. Dat is als verliezen Wsl.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 11:53

TammyVN schreef:
Ik sluit me aan bij de post van Thesserd. Ik ga mij verder niet te veel meer mengen in deze discussie omdat ik er niet zoveel meer aan toe te voegen heb. Maar vind het wel interessant om te lezen :j.

Idd mee eens.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 12:08

Thesserd schreef:
Dus nogmaals, Hamas verpest het net zo goed voor de Palestijnse inwoners als Israel dat doet. Vind ik...

Op welke manier zouden de palestijnen op kunnen komen voor hun rechten zonder geweld? Welke mogelijkheden zie jij?

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 12:59

Bedankt voor de verhelderende uitleg, het is al een stuk duidelijker geworden voor mij.

Helaas vraag ik me wel af of deze strijd ooit gestreden zal zijn.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 15:45

In het handvest van hamas staat als doel om de joodse staat te vernietigen....

Fijn idee zo'n buurman die als doel heeft om je te vernietigen. .....

beide zitten fout- tenminste dat is mijn visie