Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Marjoow schreef:Toch jammer dat hier wéér de veehouders de schuld overal van krijgen. Eisen ontduiken? Waardoor zou dat komen denk je? De boeren komen amper rond van hun vee, moeten voor een minimale minimumprijs hun producten leveren en er komen alleen maar kosten bij.
Wendy schreef:Marjoow schreef:Toch jammer dat hier wéér de veehouders de schuld overal van krijgen. Eisen ontduiken? Waardoor zou dat komen denk je? De boeren komen amper rond van hun vee, moeten voor een minimale minimumprijs hun producten leveren en er komen alleen maar kosten bij.
Boehoe, de boeren zijn zoooooo sielug![]()
Oh alsjeblieft, houd toch op. De reden dat er nog boeren bestaan, is omdat de landbouw zwaar gesubsidieerd is.
Maar vertel eens, hoe zou het volgens jou dan allemaal moeten?
Marjoow schreef:Wendy schreef:Boehoe, de boeren zijn zoooooo sielug![]()
Oh alsjeblieft, houd toch op. De reden dat er nog boeren bestaan, is omdat de landbouw zwaar gesubsidieerd is.
Maar vertel eens, hoe zou het volgens jou dan allemaal moeten?
En waarom zouden die subsidies nodig zijn? Er komt amper iets binnen hoor!
Mijn ideaalbeeld zou zijn dat er gewoon meer geld gevraagd word voor het stukje vlees wat je koopt, waardoor er meer geld voor de boer over blijft om zijn bedrijf te innoveren...
Yvank_ schreef:Marjoow schreef:En waarom zouden die subsidies nodig zijn? Er komt amper iets binnen hoor!
Mijn ideaalbeeld zou zijn dat er gewoon meer geld gevraagd word voor het stukje vlees wat je koopt, waardoor er meer geld voor de boer over blijft om zijn bedrijf te innoveren...
Waardoor er aan het einde net zo veel over blijft voor de boer als nu omdat men dan gewoon maar minder vlees gaat kopen omdat het gewoonweg niet te betalen is... Schiet je m.i. niets mee op voor de boeren..
Shadow0 schreef:Als mensen hetzelfde bedrag blijven besteden aan vlees zou dat niet uit moeten maken.
Yvank_ schreef:Shadow0 schreef:Als mensen hetzelfde bedrag blijven besteden aan vlees zou dat niet uit moeten maken.
Nee maar er blijft dan dus niet meer over voor de boeren... Want er wordt gewoon minder gekocht dus er is ook minder nodig. En bij afnemende vraag neemt ook je subsidie af en zullen er ook minder boeren komen.
Wendy schreef:Marjoow schreef:in Nederland ja, maar wat dacht je aan alle export?? De meeste producten worden geëxporteerd
Je denkt toch niet serieus dat jullie kunnen concureren tegen boeren uit pak em beet de VS?
Marjoow schreef:Ga dan eerst maar eens kijken hoeveel procent van de dierlijke producten in NL blijven
Sabini schreef:vuurneon schreef:Je hebt toch ook een gebrek aan ijzer in je bloed omdat je lichaam dat zelf niet aanmaakt? (dat las ik ergens in dit topic volgens mijVlees is voor mij noodzaak, niet pure luxe. T is gewoon een levensbehoefte voor mij. (Zo gek op vlees ben ik al niet eens. Ik proef overigens geen verschil tussen biologisch, scharrel of plof; ja de oude taaie. Dat was eens en nooit weerbeestje had wel een geweldig en erg lang leven gehad, maar was echt niet meer te eten
)
Als het financieel beter gaat wil ik best investeren hoor in de vriendelijke producten.) Ik heb dat ook.
Om het non-heemijzer op pijl te houden eet ik volkoren brood, broccoli, sperziebonen, spinazie en appelstroop. Maar voor het heemijzer heb je dierlijke producten (vooral vlees) nodig. Omdat ik zelf ook niet erg breed zit (en rund en lamsvlees, maar ook kip en vis, vaak niet kan kopen) heb ik een potje ijzertabletten bij de kruidvat gekocht. Deze zijn minder zwaar dan de ijzertabletten die een huisarts voorschrijft (welke slecht zijn voor de nieren bij mij..) en best goedkoop. Hierdoor 'hoef' ik geen goedkoop vlees te eten vanwege mijn gezondheid.
Ik vind het goed dat je, wanneer het financieel beter gaat, wil investeren in diervriendelijke productenMaar de ijzertabletten wil ik je (i.c.m. vit C tabletten) als tip meegeven
![]()
Want ijzergebrek sucks
tweebelgen schreef:En waarom is de landbouw gesubsidieerd? Omdat ze anders het hoofd niet boven water kunnen houden. En dat hebben ze mede te danken aan onnozelaars zoals Gaia, Wakker Dier, Blid, vegetariërs, milieuverenigingen en zoveel andere die de landbouwer/veeteler in een slecht daglicht stellen. Alles wat van de boer komt is slecht, stinkt, is te duur, ze mishandelen hun dieren, gebruiken te veel pesticiden, hormonen, medicatie etc. . Een voorbeeld,(van de zovelen) een stal ging vroeger 2 generaties mee, dankzij de nieuwe regels en plichten die hun opgelegd worden gaat een stal nu nog 1 generatie mee (als je geluk hebt). Om dan nog maar te zwijgen van de zware regels van het mestdecreet. Als de boeren de opgelegde regels niet volgen wordt er gesnoeid aan hun subsidies .Kleine boeren moeten verdwijnen met als gevolg dat er minder maar wel grotere boeren zijn. Ik stel me ook de vraag bij vegetariërs, is het uit overtuiging of omdat geen vlees eten beterkoop is ? Vlees wordt jammer genoeg een luxe product, maar dan moet men gaan klagen bij de vleeshandelaars/verwerkers niet bij de boer. En laat daar nu wat meer controle zijn dan zit er geen paardenvlees onder het gehakt. Ik heb persoonlijk niets tegen vegetariërs, dat is een keuze die ze zelf maken, maar stop a.u.b. met het afbreken van veetelers en vleeseters. Bah, ik moest eventjes mijn gal spuwen.
tweebelgen schreef:En waarom is de landbouw gesubsidieerd? Omdat ze anders het hoofd niet boven water kunnen houden. En dat hebben ze mede te danken aan onnozelaars zoals Gaia, Wakker Dier, Blid, vegetariërs, milieuverenigingen en zoveel andere die
Janneke2 schreef:Die landbouw subsidies zijn een uitvinding van de EU (nu ja, de EEG, toen nog) - en die werden uitsluitend toegekend voor bulk productie.
Zodat je als boer de trieste keuze had: rotzooi produceren of uit de handel stappen (en bij natuur monumenten gaan werken om boekweit weides in te zaaien).