Kritiek op bedrijfsvoering Jumbo

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Marjo

Re: Kritiek op bedrijfsvoering Jumbo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 14:11

Als dat alles is :')

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 14:12

Marjoow schreef:
Toch jammer dat hier wéér de veehouders de schuld overal van krijgen. Eisen ontduiken? Waardoor zou dat komen denk je? De boeren komen amper rond van hun vee, moeten voor een minimale minimumprijs hun producten leveren en er komen alleen maar kosten bij.

Boehoe, de boeren zijn zoooooo sielug -O-
Oh alsjeblieft, houd toch op. De reden dat er nog boeren bestaan, is omdat de landbouw zwaar gesubsidieerd is.

Maar vertel eens, hoe zou het volgens jou dan allemaal moeten?

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 14:28

Wendy schreef:
Marjoow schreef:
Toch jammer dat hier wéér de veehouders de schuld overal van krijgen. Eisen ontduiken? Waardoor zou dat komen denk je? De boeren komen amper rond van hun vee, moeten voor een minimale minimumprijs hun producten leveren en er komen alleen maar kosten bij.

Oh alsjeblieft, houd toch op. De reden dat er nog boeren bestaan, is omdat de landbouw zwaar gesubsidieerd is.

En waarom zouden die subsidies nodig zijn? Er komt amper iets binnen hoor!

Mijn ideaalbeeld zou zijn dat er gewoon meer geld gevraagd word voor het stukje vlees wat je koopt, waardoor er meer geld voor de boer over blijft om zijn bedrijf te innoveren...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 14:29

Marjoow schreef:
Wendy schreef:

Mijn ideaalbeeld zou zijn dat er gewoon meer geld gevraagd word voor het stukje vlees wat je koopt, waardoor er meer geld voor de boer over blijft om zijn bedrijf te innoveren...

Waardoor er aan het einde net zo veel over blijft voor de boer als nu omdat men dan gewoon maar minder vlees gaat kopen omdat het gewoonweg niet te betalen is... Schiet je m.i. niets mee op voor de boeren..

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 14:32

Yvank_ schreef:
Marjoow schreef:

Waardoor er aan het einde net zo veel over blijft voor de boer als nu omdat men dan gewoon maar minder vlees gaat kopen omdat het gewoonweg niet te betalen is... Schiet je m.i. niets mee op voor de boeren..

Zou je denken? Ik denk dat je dat gewoon echt vies tegen gaat vallen. Van vlees een luxeproduct maken is niks mis mee. En dan blijven er minder boerderijen over. Het valt sowieso nog te bezien hoeveel boerderijen er over blijven in de loop der jaren...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 14:54

Ik denk dat je je verkijkt op het feit voor hoeveel mensen alles op dit moment eigenlijk al niet meer te betalen is. Afgezien van het feit of het goed of slecht is als vlees een luxeproduct wordt, denk ik dus dat er niet veel meer voor boeren overblijft dan nu :n . Als die grote groep mensen besluit om ipv dagelijk 2-3 keer per week vlees te eten door de kosten dan blijft er saldo niet meer over.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 14:56

Als mensen hetzelfde bedrag blijven besteden aan vlees zou dat niet uit moeten maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 14:57

Shadow0 schreef:
Als mensen hetzelfde bedrag blijven besteden aan vlees zou dat niet uit moeten maken.

Nee maar er blijft dan dus niet meer over voor de boeren... Want er wordt gewoon minder gekocht dus er is ook minder nodig. En bij afnemende vraag neemt ook je subsidie af en zullen er ook minder boeren komen.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 15:00

Yvank_ schreef:
Shadow0 schreef:

Nee maar er blijft dan dus niet meer over voor de boeren... Want er wordt gewoon minder gekocht dus er is ook minder nodig. En bij afnemende vraag neemt ook je subsidie af en zullen er ook minder boeren komen.

Afnemende vraag in Nederland ja, maar wat dacht je aan alle export?? De meeste producten worden geëxporteerd :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 15:01

Ik denk persoonlijk dat dat ook minder wordt. De crisi speelt niet alleen in NL.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 15:02

Die crisis is alweer aan het oplossen....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 15:11

Nou dan weet ik niet waar jij hem ziet oplossen maar dat is in de EU nog zeker niet het geval. Althans niet voor die grote groep mensen die al bij het minimum leven die hebben echt niet meer te besteden :n .

Werkloosheid bijv loopt nog steeds op en veel kosten stijgen nog steeds.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 15:12

Marjoow schreef:
in Nederland ja, maar wat dacht je aan alle export?? De meeste producten worden geëxporteerd :)

Je denkt toch niet serieus dat jullie kunnen concureren tegen boeren uit pak em beet de VS?

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 15:13

Dat is al heel vaak in het nieuws geweest toch? Crisis word al weer beter, langzaam maar zeker :)

Maargoed, ik denk dat we sowieso in Nederland over een aantal jaar geen platteland meer zien. Alles word al zó volgebouwd.

Wendy schreef:
Marjoow schreef:
in Nederland ja, maar wat dacht je aan alle export?? De meeste producten worden geëxporteerd :)

Je denkt toch niet serieus dat jullie kunnen concureren tegen boeren uit pak em beet de VS?

Ga dan eerst maar eens kijken hoeveel procent van de dierlijke producten in NL blijven :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 15:16

Was dat maar waar dat die crisis beter wordt dat is echt nog niet aan de orde op zulke schaal dat mensen daadwerkelijk meer te besteden hebben :) .

Dat volbouwen valt wel mee. Althans kom hier maar eens heen 1 en al platteland :)

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 15:17

Marjoow schreef:
Ga dan eerst maar eens kijken hoeveel procent van de dierlijke producten in NL blijven :)

Dankzij de beschermende maatregelen van de EU zijn jullie nog concurrerend... en dat is o.a. wat ik bedoelde met subsidie.
Als de marktwerking echt zou plaatsvinden, dan zou er geen plaats meer zijn voor boeren in Nederland. Simpelweg te duur.

tweebelgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 15:29

En waarom is de landbouw gesubsidieerd? Omdat ze anders het hoofd niet boven water kunnen houden. En dat hebben ze mede te danken aan onnozelaars zoals Gaia, Wakker Dier, Blid, vegetariërs, milieuverenigingen en zoveel andere die de landbouwer/veeteler in een slecht daglicht stellen. Alles wat van de boer komt is slecht, stinkt, is te duur, ze mishandelen hun dieren, gebruiken te veel pesticiden, hormonen, medicatie etc. . Een voorbeeld,(van de zovelen) een stal ging vroeger 2 generaties mee, dankzij de nieuwe regels en plichten die hun opgelegd worden gaat een stal nu nog 1 generatie mee (als je geluk hebt). Om dan nog maar te zwijgen van de zware regels van het mestdecreet. Als de boeren de opgelegde regels niet volgen wordt er gesnoeid aan hun subsidies .Kleine boeren moeten verdwijnen met als gevolg dat er minder maar wel grotere boeren zijn. Ik stel me ook de vraag bij vegetariërs, is het uit overtuiging of omdat geen vlees eten beterkoop is ? Vlees wordt jammer genoeg een luxe product, maar dan moet men gaan klagen bij de vleeshandelaars/verwerkers niet bij de boer. En laat daar nu wat meer controle zijn dan zit er geen paardenvlees onder het gehakt. Ik heb persoonlijk niets tegen vegetariërs, dat is een keuze die ze zelf maken, maar stop a.u.b. met het afbreken van veetelers en vleeseters. Bah, ik moest eventjes mijn gal spuwen. :r

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 16:20

Sabini schreef:
vuurneon schreef:
Vlees is voor mij noodzaak, niet pure luxe. T is gewoon een levensbehoefte voor mij. (Zo gek op vlees ben ik al niet eens. Ik proef overigens geen verschil tussen biologisch, scharrel of plof; ja de oude taaie. Dat was eens en nooit weer :') beestje had wel een geweldig en erg lang leven gehad, maar was echt niet meer te eten := )

Als het financieel beter gaat wil ik best investeren hoor in de vriendelijke producten.
Je hebt toch ook een gebrek aan ijzer in je bloed omdat je lichaam dat zelf niet aanmaakt? (dat las ik ergens in dit topic volgens mij :o ) Ik heb dat ook.
Om het non-heemijzer op pijl te houden eet ik volkoren brood, broccoli, sperziebonen, spinazie en appelstroop. Maar voor het heemijzer heb je dierlijke producten (vooral vlees) nodig. Omdat ik zelf ook niet erg breed zit (en rund en lamsvlees, maar ook kip en vis, vaak niet kan kopen) heb ik een potje ijzertabletten bij de kruidvat gekocht. Deze zijn minder zwaar dan de ijzertabletten die een huisarts voorschrijft (welke slecht zijn voor de nieren bij mij..) en best goedkoop. Hierdoor 'hoef' ik geen goedkoop vlees te eten vanwege mijn gezondheid.
Ik vind het goed dat je, wanneer het financieel beter gaat, wil investeren in diervriendelijke producten :j Maar de ijzertabletten wil ik je (i.c.m. vit C tabletten) als tip meegeven :)
Want ijzergebrek sucks :(:)

Ik heb geen ijzertekort (gelukkig!), maar heb zoveel voedselintoleranties dat het nu al lastig is goed en gevarieerd te eten. Is mij dan ook echt op het hart gedrukt; blijf vlees eten; het is niet goed te vervangen voor mij. Goede multivitamine neem ik er sowieso al bij; kan alleen de duurdere verdragen helaas :=
Dus zoals je ziet; het is al duur genoeg zo. Dus tja, dan bezuinig je wel op datgene waarop bezuinigd kan worden.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-14 20:30

tweebelgen schreef:
En waarom is de landbouw gesubsidieerd? Omdat ze anders het hoofd niet boven water kunnen houden. En dat hebben ze mede te danken aan onnozelaars zoals Gaia, Wakker Dier, Blid, vegetariërs, milieuverenigingen en zoveel andere die de landbouwer/veeteler in een slecht daglicht stellen. Alles wat van de boer komt is slecht, stinkt, is te duur, ze mishandelen hun dieren, gebruiken te veel pesticiden, hormonen, medicatie etc. . Een voorbeeld,(van de zovelen) een stal ging vroeger 2 generaties mee, dankzij de nieuwe regels en plichten die hun opgelegd worden gaat een stal nu nog 1 generatie mee (als je geluk hebt). Om dan nog maar te zwijgen van de zware regels van het mestdecreet. Als de boeren de opgelegde regels niet volgen wordt er gesnoeid aan hun subsidies .Kleine boeren moeten verdwijnen met als gevolg dat er minder maar wel grotere boeren zijn. Ik stel me ook de vraag bij vegetariërs, is het uit overtuiging of omdat geen vlees eten beterkoop is ? Vlees wordt jammer genoeg een luxe product, maar dan moet men gaan klagen bij de vleeshandelaars/verwerkers niet bij de boer. En laat daar nu wat meer controle zijn dan zit er geen paardenvlees onder het gehakt. Ik heb persoonlijk niets tegen vegetariërs, dat is een keuze die ze zelf maken, maar stop a.u.b. met het afbreken van veetelers en vleeseters. Bah, ik moest eventjes mijn gal spuwen. :r

Sorry maar ik hoor wakker dier dus nooit over de boeren :o? Wél over de afnemers van de plofkip. Als een boer 1-ster kippen wil gaan verkopen is dat echt niet zo moeilijk hoor: daglicht, uitloop, controle van de dierenbescherming en klaar is kees. En een sterk ras: het maakt me niet uit hoeveel ruimte de kipjes hebben maar die beelden van de Keuringsdienst waarin een kipje probeerde te lopen en gewoon omviel vanwege de zware borst (voor de grote filets) staat nog steeds op mijn netvlies :\

Het is heel vervelend voor de boeren, maar gaan we nou serieus dit intense dierenleed in stand houden alleen omdat er anders mensen werkloos worden? Laten ze lupine gaan telen, kan je hele goede vleesvervangers van maken :)

Oh en voor de geinteresseerden geef ik hier het linkje van de Wakkere Winkelaar nieuwsbrief :) Elke week diervriendelijke aanbiedingen (vlees, eieren, biologische melk en vegetarische producten) in je mailbox en een lekker vegetarisch recept ^^
https://www.wakkerdier.nl/winkelaar
Meer info: http://www.wakkerdier.nl/winkelaar/toelichting

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 21:13

Magrathea: Bouw jij maar eens een reguliere kippenstal uit tot stal met uitloop. Zo geklaard? Ik weet wel zeker vaniet.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 22:25

tweebelgen schreef:
En waarom is de landbouw gesubsidieerd? Omdat ze anders het hoofd niet boven water kunnen houden. En dat hebben ze mede te danken aan onnozelaars zoals Gaia, Wakker Dier, Blid, vegetariërs, milieuverenigingen en zoveel andere die

Mag het een onsje minder?
Die landbouw subsidies zijn een uitvinding van de EU (nu ja, de EEG, toen nog) - en die werden uitsluitend toegekend voor bulk productie.
Zodat je als boer de trieste keuze had: rotzooi produceren of uit de handel stappen (en bij natuur monumenten gaan werken om boekweit weides in te zaaien).

Dus ja - gal spuwen zelf is beslist aan de orde, maar dan graag aan het goede adres.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 00:02

Janneke2 schreef:
Die landbouw subsidies zijn een uitvinding van de EU (nu ja, de EEG, toen nog) - en die werden uitsluitend toegekend voor bulk productie.
Zodat je als boer de trieste keuze had: rotzooi produceren of uit de handel stappen (en bij natuur monumenten gaan werken om boekweit weides in te zaaien).

Maar natuurlijk wel ook flink bij elkaar gelobby'd door precies de landbouwsector, die een behoorlijke invloed hebben op de besluitvorming en ook zelf hebben aangestuurd op eenvormigheid en productie. Het is een vrij complexe cirkelgang volgens mij - waarbij veel mensen het idee hebben geen keuze te hebben (en soms is die keuze er ook niet echt), maar waarbij men ook graag de schuld buiten zichzelf legt. (En de EU is altijd een willig slachtoffer.)

Ik heb in elk geval niet de indruk gehad dat LNV toen dat nog bestond uit alle macht z'n best heeft gedaan om zelf beleid te ontwikkelen dat biologische, kleinschalige landbouw en veeteelt mogelijk maakte als tegenwicht tegen de EU-subsidies, noch hebben wij in het Europees Parlement een duidelijk standpunt tegen die zaken ingenomen. (In tegendeel zeg maar...)

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 14:54

....het is idd complex. Sommige landen zoals Frankrijk leven half op die subsidies en dan geldt "dus" dat wat de Fransen krijgen ook naar ons gaat, etc etc.

En dat geld gaat de boeren markt in - en heeft dus invloed. Als je als consument (ik ga even overdrijven) voor 50 cent een liter melk kunt krijgen vanwege de eu- subsidie, dan heeft een ecoboer die twee euro moet vragen voor zijn kwaliteitsmelk het simpelweg zwaar.

En nee - het ministerie was jaren en jaren in kvp/cda handen, dwz dat men het Sicco Mansholt beleid voortzette. (= Veel produceren, overschotten zijn niet erg en kwaliteit wil zeggen dat je er niet acuut ziek van wordt.)

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 11:12

Ik ben het erg eens met Marjoow.
Hoeveel valt de boeren te verwijten? Die zie ik persoonlijk ook als slachtoffer vsn de maatschappij. Is een megastal precies wat een boer per definitie wil? Ik geloof daar niet in en denk dat als boeren voor hetzelfde geld een heel stuk minder dieren zouden hebben en daar gewoon weer aandacht en zorg per dier aan zouden kunnen geven, dat zij ook blij zijn.

Dat dat zou betekenen dat vlees een factor x duurder wordt juich ik alleen maar toe. Kunnen de boeren weer gewoon boeren zijn, hebben de dieren weer een oké leven.
Gewoon weer een eerlijke prijs in plaats van de echt onrealistisch lage prijzen die er nu zijn.

Het is eigenlijk bij de wilde spinnen af dat we dit soort discussies nog moeten/willen voeren.

kimberley12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 18:30

Maar vertel eens, hoe zou het volgens jou dan allemaal moeten?[/quote]

Mijn ideaalbeeld zou zijn dat er gewoon meer geld gevraagd word voor het stukje vlees wat je koopt, waardoor er meer geld voor de boer over blijft om zijn bedrijf te innoveren...[/quote]

Nog meer vragen voor een stukje vlees? Het vlees is al duur zat, laat ze de supermarkten en de hoge bazen maar eens wat minder geld geven, en de boeren wat meer....