kerngezonde giraffe door kop geschoten

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 13:33

paardjes123 schreef:
StalNollie schreef:
wij fokken ook weleens, krijgen we het veulen niet verkocht, dan gaat het naar de slacht.
niks mis mee,

8)7 Fok dan niet, ik vind dat echt achtelijk

waarom smaken beter als oudere beesten?

waarom is er zoveel opspraak bij het slachten van jonge beesten die meer emotie oproepen bij mensen?
er worden ook jonge konijnen/muizen gefokt voor slangen
er worden biggen/kalveren gefokt voor ons

waarom zou een veulen / giraffe dan ineens zielig zijn?

en ons doel van het fokken van een veulen is of winst maken of opeten? wat is daar mis mee?

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 13:55

StalNollie schreef:
wij fokken ook weleens, krijgen we het veulen niet verkocht, dan gaat het naar de slacht.
niks mis mee,

Erg jammer dat dat zo ervaren wordt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 14:04

StalNollie schreef:
paardjes123 schreef:

8)7 Fok dan niet, ik vind dat echt achtelijk

waarom smaken beter als oudere beesten?

waarom is er zoveel opspraak bij het slachten van jonge beesten die meer emotie oproepen bij mensen?
er worden ook jonge konijnen/muizen gefokt voor slangen
er worden biggen/kalveren gefokt voor ons

waarom zou een veulen / giraffe dan ineens zielig zijn?

en ons doel van het fokken van een veulen is of winst maken of opeten? wat is daar mis mee?

Ik snap het ook niet hoor. Wij aten eerder regelmatig eigen dieren. Schapen/varkens koeien. Hadden elk jaar rond de 200 lammetjes, waarvan meeste toch echt voor de slacht. En heb nog 12 diepvries ratten in diepvries liggen voor meneer Snake.

Voordeel van eigen dieren slachten is dat je weet dat ze een goed leven hebben gehad :D

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 15:10

paardjes123 schreef:
Waarom zou je fokken, als je weet dat er geen markt is voor het dier. Om het vervolgens te laten slachten. Is het zelfde verhaal van al die shetlander veulentjes die de salami ingaan. Ik vraag me sowieso af waarom je dan een veulentje fokt? Voor je eigen plezier?

(ja ik ben vegetarische)

Heel simpel; als je van te voren een werknemer aanneemt, weet je ook niet van te voren of het echt een succes gaat worden. Een slechte werknemer is slecht voor het bedrijf en doe je je best om de werknemer te ontslaan. Zo werkt het voor een fokkerij en ook een melkveebedrijf net zo; valt de 'medewerker' tegen, dan wil je het dier ontslaan. Maar is er geen afnemer voor, dan is het dom om je geld erin te investeren (er moet wel eten in immers) en kun je beter het dier laten slachten.
Is het dier ook nog zinvol, want ik eet liever vlees uit eigen land.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 15:36

paardjes123 schreef:
(ja ik ben vegetarische)

Je hond ook?

Want dat vergeet men voor het gemak even. Onze huisdieren die vlees uit pak en blik eten.
Want ja, zolang je niet zelf met karkassen hoeft te slepen, zie je dat niet als vlees...

Dat mensen vegetarisch zijn maakt niet uit carnivoren en omnivoren die we in huis hebben of in dierentuinen etc. Vlees moet er komen. Er zullen altijd dieren geslacht worden.
En het is echt niet "beter" om dit of dat dier te slachten of niet te slachten.
De eigenaar kan gewoon bepalen.

En het zijn altijd gezonde dieren, want de dieren die niet gezond zijn, zijn niet geschikt voor consumptie en worden vernietigd.

En in dit geval:
Een jonge giraf in het wild is feitelijk ook maar leeuwenvoer.
En dan is zijn dood niet zo genadig als met een kopschot.
Nu bootsten ze de natuur na, hij ging ook naar de leeuwen, maar ze zorgden wel voor een humane dood vooraf.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 17:14

Ceriadwen schreef:
paardjes123 schreef:
Sorry maar jij wil zeggen dat een fokker 70% van zijn fokproducten voor de slacht fokt?! Een beetje fokker met verstand weet echt waar die mee bezig is bij de hengstkeuze bij zijn merrie.
Natuurlijk kan er wat uit komen wat niet helemaal aan je eisen is, maar kom op daarvoor ga je een veulentje toch niet slachten. Er is geen markt voor papierloze ongetrainde jonge pony´s/paarden, lijkt mij dan ook nutteloos om ermee te fokken als je ze niet zelf houdt of van te voren geen leuk adresje hebt

Ik doe maar een schatting, maar een groot deel van de veulens die jaarlijks geboren worden voldoen niet aan het fokbeeld/doel inderdaad.

En wees blij dat die dieren geboren worden, anders had het merendeel van de bokkers geen paard kunnen hebben.

niet iedereen heeft gelukkig de ambitie om op hoog niveau te presteren met een paard,sommige zijn al blij met een buitenritje en heel veel paarden kunnen aan die vraag voldoen.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 17:51

vuurneon schreef:
paardjes123 schreef:
Waarom zou je fokken, als je weet dat er geen markt is voor het dier. Om het vervolgens te laten slachten. Is het zelfde verhaal van al die shetlander veulentjes die de salami ingaan. Ik vraag me sowieso af waarom je dan een veulentje fokt? Voor je eigen plezier?

(ja ik ben vegetarische)

Heel simpel; als je van te voren een werknemer aanneemt, weet je ook niet van te voren of het echt een succes gaat worden. Een slechte werknemer is slecht voor het bedrijf en doe je je best om de werknemer te ontslaan. Zo werkt het voor een fokkerij en ook een melkveebedrijf net zo; valt de 'medewerker' tegen, dan wil je het dier ontslaan. Maar is er geen afnemer voor, dan is het dom om je geld erin te investeren (er moet wel eten in immers) en kun je beter het dier laten slachten.
Is het dier ook nog zinvol, want ik eet liever vlees uit eigen land.

Tja, maar wat doe je dan met je werknemers die niet voldoen en die je niet kwijt kunt raken? :+ :+ :+

(Ik vraag het maar even... :') )

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 17:52

dus moeten we geen paarden/veulens meer slachten omdat ze eventueel bereden kunnen worden?
lekker kort door de bocht.

maar dit wijkt erg af van de giraffe die geschoten is

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 17:54

StalNollie schreef:
dus moeten we geen paarden/veulens meer slachten omdat ze eventueel bereden kunnen worden?
lekker kort door de bocht.

maar dit wijkt erg af van de giraffe die geschoten is

die had alleen bereid kunnen worden en niet worden bereden,dus dat scheelt hihi

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 17:54

Verder: ik fokte vroegah geiten. Bokjes kon je niets mee. Dus ik verkocht ik mijn eerst gefokte boklam aan een handelaar die toevallig langs kwam.

Een week of wat later stond ik op de markt in Den Bosch. Daar stond mijn boklam aan een touwtje... met kapotgetrapte ballen.

Nooit meer een lam de handel in gegaan, verkocht ze regelmatig aan melkveehouders(had geiten met extreem hoge melkgift) en ander gingen ze gezellig bij mij op schoot naar een oud slagertje, en kwamen ze in een plastic zak weer terug.

Super lekker vlees. Geen lijden, geen troep erin.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 19:50

Dit beest was niet gefokt voor de slacht.
Fok dan niet.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 19:57

sflj schreef:
Fok dan niet.

Ik denk dat er een heleboel paardenveulens ook bij de slacht belanden die daar niet bewust voor zijn gefokt. Omdat ze niet voldoen, niet correct zijn, geen koper voor is, men het in eigen hand wil houden en een dier niet de handel in wil laten gaan met de onzekerheid waar het dan beland. Om maar een paar voorbeelden te noemen.

De Europese dierentuinen hebben een fokprogamma. Giraffe merries zijn gewilder dan hengsten. Voor het voorbestaan van een ras of soort moet er toch echt gefokt worden, en 50% van de veulens zijn de gewilde merries, 50% van de veulens de niet zo gewilde hengsten. En een niet gewilde hengst, die mag van mij gewoon geslacht worden. Absoluut geen reden voor mij om dan maar niet te fokken.

Ladybird
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 20:03

sflj schreef:
Fok dan niet.

Maar als men niet fokt, dan komen er geen nieuwe giraffes, en sterven ze (in dierentuinen) uit. Dat is niet de oplossing. Bij deze bloedlijn wouden zeg graag een Merrie uit deze lijn. Dan moet je fokken. de kans is dan 50/50. het werd een hengst, die hadden ze niet nodig. dus hebben ze hem geslacht..

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 20:03

sflj schreef:
Fok dan niet.

Een melkkoe ook niet, maar toch is er niets mis mee om selectie uit te voeren voor een gezond dierbestand. Een melkveebedrijf met alleen maar stierkalveren is ook uiterst onpraktisch.
Voor een dierentuin anders? Nee. Ook die hebben een fokbeleid. Als hij een Maria was geworden, dan paste het beter in het fokprogramma. Maar helaas voor de giraffe, het werd een Marius en dus leeuwenvoer. En of nou een koe naar de leeuwen gaat of een giraffe; er moet toch eten heen.

Cassidy

Re: kerngezonde giraffe door kop geschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 20:08

Ik kwam deze foto tegen op facebook. Hilarisch gewoon!

Afbeelding

Ladybird
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 20:09

Waar denk je trouwens dat alle stierkalven heen gaan? de besten blijven, de rest komt op ons bord terecht..

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 20:10

Ladybird schreef:
Waar denk je trouwens dat alle stierkalven heen gaan? de besten blijven, de rest komt op ons bord terecht..

En bij het fokken van een kalf, weet je natuurlijk 100% zeker dat er een stiertje uitkomt :D

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 20:13

Hoe zou giraffe smaken?

Ladybird
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 20:13

Cassidy schreef:
Ladybird schreef:

En bij het fokken van een kalf, weet je natuurlijk 100% zeker dat er een stiertje uitkomt :D

Ja, nee dat snap ik wel, maar koeien hebben met een beetje geluk nog de kans dat ze blijven mogen. iig meer als stiertjes.. dat bedoelde ik meer.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 20:14

Ben ik ook wel benieuwd naar. Dus op naar Afrika, zal vast wel ergens op het menu staan als er een braai gegeven wordt :D

geerke

ik denk wel lekker...het is een herbivoor toch?Zouden ze niet stiekem een stukje hebben meegenomen?

Ladybird
Moderator Algemeen

lieveli schreef:
Hoe zou giraffe smaken?

De leeuwen waren er erg van aan het smullen! Ik denk dus wel lekker :P

Nee geen idee, ben ook wel nieuwsgierig

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 20:15

lieveli schreef:
Hoe zou giraffe smaken?

Geen idee, zag wel andere exotische dieren in de vriezer bij de makro liggen maar giraffe nog niet. Zou het best willen proeven :)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 20:15

Ladybird schreef:
Ja, nee dat snap ik wel, maar koeien hebben met een beetje geluk nog de kans dat ze blijven mogen. iig meer als stiertjes.. dat bedoelde ik meer.

En dat is bij Giraffemerries ook zo :D. En als er een dierentuin was geweest, aangesloten bij EAZA die Marius had willen en kunnen hebben, was dat voor Marius ook zo geweest.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 20:17

Een giraffe ranch beginnen! en dan als delicatesse het vlees verkopen