De kosten moeten omlaag!!!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Kieffertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 22:51

Een veel grotere 'kostenpost' dan Bulgaren die fraude plegen vormen de grote bedrijven die via ingewikkelde, door bijna niemand begrepen constructies belasting omzeilen. (Min of meer) legaal, zeker, maar wél omdat een stel knappe koppen alle mazen in de wet opzoekt. Daarnaast vind ik het opvallend dat mensen die nu klagen over Oost-Europeanen, dit niet doen over het verplaatsen van productie naar lage-lonen landen. Dit heeft voor veel meer banenverlies gezorgd, in vele sectoren.

Zelf zou ik over geen van deze zaken echt willen klagen, maar als je dan toch klaagt, doe het dan minder selectief.

Dat je pas iets te zeggen zou mogen hebben als je 20 jaar gewerkt hebt is pure kul. Ook jongeren hebben het moeilijk op de banenmarkt. Daarnaast, ook als je iets niet aan den lijven hebt meegemaakt, zou het best kunnen dat je er iets zinnigs over te zeggen hebt.

XFiemoX

Re: De kosten moeten omlaag!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 22:56

Dat Nederlanders het moeilijk hebben in de banenmarkt komt doordat uitzendbureaus steeds meer en meer buitenlanders uitkiezen en ze op sollicitatie laten gaan. Dan heb ik het o.a. over Polen, Bulgaren enz..

Kieffertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 22:58

Dan heb je het alleen over ongeschoolde banen. Ook voor middelbaar en hogeropgeleiden is de markt nu lastig. Daar hebben buitenlanders niets mee te maken.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 23:07

Dat de buitenlandse gastarbeiders alleen maar uitgebuit worden door de bedrijven is niet helemaal waar.
Ze bieden zich zelf ook aan met een loon waar een geen enkele Nederlander mee uit de voeten kan, dat zie je ook met enige regelmaat terug in de bouw.

Laatst was het zo erg.
Het betrof een appartementen complex waar 10 badkamers gedaan moesten worden.
De tegels werden geleverd, ze moesten wel zelf de lijm en voegsel berekenen in hun prijzen.
Daar werden door de buitenlandse gastarbeiders een prijs neer gelegd waarvan iedereen weet dat dit gewoon weg niet kan.
Het kwam erop neer dat wanneer de inkoop van de tegellijm en voegsel eraf getrokken werd ze voor € 10.- per badkamer aan het werk waren. Dus geen uurloon, maar een complete badkamer.
Daar is geen enkele Nederlander die daar voor aan het werk kan.

Toch zie je het aantal gastarbeiders al aardig afnemen in de bouw. Dit is niet vanwege hun loon waar ze voor werken, maar meer omdat hun manier van werken niet aansluit met hier.

Maar daardoor zijn de lonen in de bouw wel drastisch omlaag gegaan, mede doordat iedereen is gaan stunten met prijzen om maar aan werk te kunnen komen.
Het ene naar het andere bedrijf gaat failliet. Betalingsafspraken worden genegeerd en absurd laat uitbetaald. et is van 30 dagen naar 60 dagen gegaan, maar ondertussen is 90 tot wel 150 dagen wachten ook heel normaal.
Dit komt ook weer voort doordat er geen leningen meer verstrekt mogen worden. En dit komt deels ook bij de regering en deels van de banken.
Als je ziet hoeveel gezinnen hierdoor gedupeerd zijn.
Een ik weet niet hoeveel bedrijven zijn daardoor failliet gegaan, want hun moeten wel gewoon hun personeel betalen.
Maar voordat het faillissement word uitgesproken hebben de werknemers vaak al een flinke loonachterstand.
Nadat het faillissement is uitgesproken gaat de UWV daarmee verder. Neemt de betalingen over.
Maar de werknemer hebben dan overal een flinke achterstand, denk aan huur/hypotheek, verzekeringen, zorgverzekering. Die hebben geen begrip voor de situatie, en leggen er zonder pardon nog eens een bedrag boven op.
Met een beetje geluk kunnen ze nog een betalingsregeling treffen.
Het huis wat ze eerder prima konden betalen word nu zeuren. De uitkering is minder dan ze hadden, de terug betalingen. Maar alle lasten gaan verder omhoog.
De regering bedenkt nog meer bezuinigingen, en jantje komt nog verder in de problemen.
Moet zijn huis verkopen maar dat lukt niet door de crisis, mede doordat de banken heel streng zijn met het verstrekken van een hypotheek, plus dat de meeste mensen niet het bedrag van de kosten koper nog bij elkaar kunnen sparen.

En in Den Haag maar blèren dat ze maar meer moeten gaan uitgeven, hallo word eens wakker! De meeste mensen kunnen amper rond komen om van te leven, wat moeten ze uitgeven?

En dan ook nog eens de norm van Brussel. Nee Nederland wil geen gezichtsverlies leiden en doet er alles maar dan ook alles aan om die norm te betalen. Hoe? Door nog meer te gaan bezuinigen!
Nederland geeft niet de ballen als bv een Frankrijk en Duitsland om te zeggen "wij kunnen hier niet aan voldoen, en zeker niet ten koste van onze inwoners, wij gaan ons land niet kapot bezuinigen".

Er word hier ook gezegd dat er hier op bokt geen mensen zitten die helemaal aan de grond zitten.
Nou geloof me die zitten er wel. Maar vaak schamen ze zich zo erg dat ze dat niet gaan vertellen. Ergens kan ik me dat voorstellen.
En ja er zitten ook bokkers die in de schuldsanering zitten en die paarden hebben. En ja dat vind ik krom!
De paarden mogen ze aanhouden, staan gewoon op een pensionstalling, werken doen ze niet onder het mom van psychische problemen. Maar na 3 of 5 jaar zijn wel alle schulden weg.

Zo ook een stel. Hebben een eigen bedrijf gehad wat failliet is gegaan, hadden een belastingschuld van ruim 80.000. Dit is grotendeels gebeurt door te riant leven, meer uitgeven dan je heb. Geen belasting afdragen.
Voor dit gezin werd dit 5 jaar schuldsanering.
Werken deden ze geen van beide, hij onder het mom van rugklachten en zij niet vanwege de kinderen. Ze hoefde pas als de jongste 4 werd.
Kregen wel over kortingen voor, tot zelfs gratis bonnen voor een speeltuin. Zwemlessen werden voor al hun kinderen betaald door de gemeente.
Kinderbijslag mochten ze houden en ging niet in de pot van de schuldsanering.
Na die 5 jaar konden ze weer met een schone lei beginnen.
Opzich voor hun mooi, maar hier is in mijn ogen niet belastinggeld voor.

In mijn ogen word er dus ook op een verkeerde manier omgegaan met onze belastingcenten. In Den Haag zitten ze weer met een tekort dus er moet weer verder bezuinigd worden.
En ja weer het Nederlandse volk is de pineut.
Waarvan de meesten het al niet breed hebben en in de problemen komen.

Zo ook alle toeslagen die onterecht naar het buitenland zijn gegaan. Komen die terug? Nee ik vrees van niet! Maar ook dat word gewoon weer terug bezuinigd op het Nederlandse volk.
En nog blijven ze welkom om hier te komen werken.

Ook vind ik het krom dat er kinderbijslag betaald word voor kinderen die niet eens in Nederland woonachtig zijn.
Wederom betaald het Nederlandse volk dit.

Dat er iets aan gedaan moet worden, dat is duidelijk.
Maar wegen gaan blokkeren? Nee hier bereik je Den Haag niet mee, maakt ook totaal geen indruk.
Maar als ze dit doorzetten is werkend Nederland weer de dupe!

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 23:34

XFiemoX schreef:
Dat Nederlanders het moeilijk hebben in de banenmarkt komt doordat uitzendbureaus steeds meer en meer buitenlanders uitkiezen en ze op sollicitatie laten gaan. Dan heb ik het o.a. over Polen, Bulgaren enz..

De banen waar ik op solliciteer moet je toch echt Nederlands voor spreken, dus t is nogal een aanname die je doet...

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 01:18

Ninx schreef:
Als Jood heb ik daar soms wel een handje van... maar kan het mezelf wel vergeven... Is temmen trouwens niet een beetje 'klikspanerig'? Niet om het een of ander... maar je kunt toch gewoon zeggen wanneer je iets ongepast vind? Voelt zo lagere school op deze manier....

Ik als Jood (uberhaupt, waarom refereer je aan jezelf op die manier :') ) neem er aanstoot aan. Als je het vervelend vindt dat je wordt behandeld als een klein kind, moet je je niet zo gedragen.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 01:31

Ik stem voor iedereen op verplichte buitenlandse stage naar een Afrikaans derde wereld land. Dan nog eens zien wie er zeurt over de hoogte van de Zorgverzekering, dat we het toch allemaal zo poedersuiker hebben hier omdat er gekort wordt op toeslagen en weet ik het. Als je ziet hoe ze het daar hebben.. Dan ga je er echt heel anders tegenaan kijken en heb je hopelijk wat meer verstand in je hoofd dan benzine verkwanselen door wegen te blokkeren in een stationair draaiende auto.

En Ninx, mijn schoon-oma zou je een hengst met rechts verkopen vanwege de lichtzinnigheid van de opmerkingen die je maakt. Jij 'als Jood zijnde' zou toch wat meer moeten relativeren wat betreft respect en durven zijn wie je bent en geaccepteerd worden in godsdienst en mening.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 15:50

Wat heeft Africa met ons te maken? Lekkere dooddoener..zeker gezien de miljarden er daar al tientallen jaren naar toe stromen en nog is dat land helemaal niks verbeterd. Als ze daar niet van die stammen hadden die elkaar altijd alleen maar naar het leven stonden, was het een ontwikkeld land met alle voorzieningen zoals het westen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 15:59

Kiki, wij hebben ervaring in de familie met buitenlandse arbeiders, die via aannemers werken. Zonder dat je het weet krijg je deze arbeiders in je huis toebedeelt, ze weten nog niet eens hoe ze een kwast moeten vasthouden, na 3 van dergelijke Nederlandse aannemers in de armen gehad te hebben die oostblokkers contracteert, veel geld armer, een hoop ellende en brokken in huis eindelijk een vakman te pakken om alle schade te herstellen.

Dat zij voor 10 euro werken ,zal best, hebben totaal geen enkele sjoege wat ze doen. De ogen uit de kop schamen welke kwaliteit ze geven....wel betaald willen hebben, en mijn tante van 70 gewoon bedreigen als ze de klus af wil hebben eer ze betaald, zelfs politie moest er bij komen.....tot 3keer toe kwam ze in deze ellende.

De echte vakmannen werken voor Nederlandse tarieven bij Nederlandse aannemers, als je geluk hebt, kom je bij zo een bedrijf uit, als je de weg weet.

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 16:04

rara wanneer ik geopereerd ga worden.. 7 maart gewoon niet doen jongens, in de auto zitten is dan al niet fijn en wil ik zo snel mogelijk naar huis. file sta ik dan al helemaal niet op te wachten. (en ik moet van het noorden naar amsterdam en terug...)

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 16:19

Care dat Afrika 'niks met ons' te maken heeft Russel. Dat was mijn punt ook niet. Mijn punt is dat iedereen de laatste tijd zoveel te zeuren heeft terwijl ze niet beseffen dat we in een land leven waar je dat helemaal niet in zulke mate zou mogen als je ziet hoe het in de rest van de wereld geregeld is.

En je weet duidelijk niet waarover je spreekt 'met die stammen'.

Weet je welke stammen het verkloten voor ze? De stammen die wij de beschaving uit de eerste wereld vinden met hun h&m shirtjes en olienijd. ;) Google maar eens op consumptiemaatschappij en beredeneer daarna je mening nog een keer voor je roept dat Afrika er geen fiets toe doet. Bah.
Laatst bijgewerkt door upendo op 24-01-14 16:24, in het totaal 1 keer bewerkt

YellowGray

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 16:23

De meeste Afrikaanse landen hebben overigens gewoon vrede en daar is vrij weinig mee aan de hand. Ik loop liever in Malawi 's avonds laat op straat dan hier op Utrecht Centraal. :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 17:14

Upendo, ik snap je punt hoor, maar ik zie dat jij nog lekker van je onbezorgde jeugd geniet....heerlijk, maar die tijd ligt ver achter mij.

Als je probeert een huishouden draaiende te houden met alles er op en eraan, dan kom je voor andere problemen te staan, die jij gelukkig nog niet hebt.

Zie nu ook dat mijn zorgtoeslag van 51 naar 9 is gegaan en de eigen risico omhoog. Ik heb medicijnen die ong rond de 65 kosten en mijn man sinds kort ook voor 24euro per maand en dat komt dus OOK weer bij de kostenpost.
Eigenlijk moet ik ook eindelijk eens een afspraak maken bij de reumatoloog, maar als daar onderzoeken bij zitten die voor een deel zelf betaald koeten worden, dan al jaren niet naar de tandarts geweest..

Dat zijn van die dingen...de meeste bokkers van jouw leeftijd staan niet stil bij dit soort dingen....

En bezuinigen hierop gaat dus even niet...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 17:16

unihorses schreef:
rara wanneer ik geopereerd ga worden.. 7 maart gewoon niet doen jongens, in de auto zitten is dan al niet fijn en wil ik zo snel mogelijk naar huis. file sta ik dan al helemaal niet op te wachten. (en ik moet van het noorden naar amsterdam en terug...)

Ik zou lekker met treintje gaan .succes met je operatie.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 17:43

Ik vind het jammer dat jij zonder inzicht in mijn situatie vindt dat ik van een onbezorgde jeugd geniet. Je zal vast een punt hebben maar aan de hand hiervan vind ik je niet echt goed discussievaardig. :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 18:24

Nee? Misschien snap jij mij niet....zit ook wel een gat tussen, ik schat van 30 jaar als ik je profielfoto zie....

Jij hebt niet die kosten die wij hebben......

En inderdaad zijn wij daarom geen gelijkwaardige discussiepartners...

xAlice

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 18:46

Jeetje russel wat wil je horen? Ja, jullie zijn echt duidelijk de aller zieligste in dit scenario?
Natuurlijk hebben jullie kosten die wij niet hebben, lijkt me logisch. Maar zo heeft elke groep wel wat. Jullie hebben iets op kunnen bouwen waar jullie op kunnen teren, voor degene die nu de arbeidsmarkt op komen is er niks op dit moment. Die hebben niks en kunnen niks opbouwen maar zitten wel met studiegeld.
Kom op zeg, in elke groep zitten wel mensen die het zwaar hebben. Dat betekent toch zeker niet dat wij niks mogen zeggen?
Overigens, jij mag best een paard en een huis hebben hoor. Maar ik (en andere) mogen best vinden dat jij dan niet moet klagen dat je het zo ontzettend zwaar hebt in dit armoedige land.

Ersina

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 19:19

upendo schreef:
Ik stem voor iedereen op verplichte buitenlandse stage naar een Afrikaans derde wereld land. Dan nog eens zien wie er zeurt over de hoogte van de Zorgverzekering, dat we het toch allemaal zo poedersuiker hebben hier omdat er gekort wordt op toeslagen en weet ik het. Als je ziet hoe ze het daar hebben.. Dan ga je er echt heel anders tegenaan kijken en heb je hopelijk wat meer verstand in je hoofd dan benzine verkwanselen door wegen te blokkeren in een stationair draaiende auto.

Er zijn altijd landen waarin de mensen het veel erger hebben dan hier. Maar het is toch de bedoeling om vooruit te fietsen? We hebben het hier beter gehad en door verkeerde beslissingen in Den-Haag zijn er nu teveel werklozen en heerst er teveel onvrede. De kloof tussen super rijk (de miljonairs)en onder armoedegrens leven (1,2 miljoen mensen) is schrijnend. De zorgverzekering is voor veel mensen niet op te hoesten. Men heeft bedacht heeft dat die mensen een hoge boete moeten betalen, want het is verplicht om je te laten verzekeren. Dus zo komen deze mensen nog meer in de problemen. Vaste lasten zijn zo hoog , dat een laag inkomen en in 2013 ook steeds meer midden inkomens niet voldoende overhouden om normaal te leven. Sommige mensen wachten al maanden op hun toeslagen en weten niet hoe ze rond moeten komen. Praten blijkt niet te helpen. Gelukkig zijn er ook solidaire mensen, die het zelf nog wel goed hebben, maar zien hoe Nederland verloederd. Er zijn ook mensen die het zelf goed hebben en daarom naar landen gaan in Afrika, om daar te helpen. Dat worden er natuurlijk steeds minder want deze mensen krijgen als Den-Haag zo door gaat, hun handen vol aan het helpen in eigen land.Zij laten straks, 1 dag de auto stationair draaien (of misschien zetten ze de motor wel uit midden op de snelweg) voor hun medemens die het slechter heeft, door de verkeerde beslissingen die genomen zijn door onze regering, of misschien wel voor hunzelf , omdat ze beseffen dat je baan kwijtraken heel makkelijk is tegenwoordig.
Ik kan er slecht tegen als men het woord zeuren gebruikt als je het ergens niet mee eens bent. Een mens kan vaak streven naar beter, ook nu. En alleen door aan te geven dat je iets slecht vind, kan dat streven plaatsvinden. Je mond dicht houden en alles maar goed vinden, heeft er ook in het verleden nooit voor gezorgd dat iets verbeterd werd. En verstand in je hoofd krijgen , betekent ook dat je aanhoort wat een ander over een situatie te zeggen heeft. Je hoeft het er niet mee eens te zijn, maar weten wat er speelt lijkt mij niet onverstandig.
Laatst bijgewerkt door Ersina op 24-01-14 19:54, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 19:20

We hebben het over de situatie hier in Nederland en ja het discussieert erg moeizaam met mensen die nog met hun beentjes onder moeders eettafel kruipen...

Dit alles gaat jullie ook aan...ooit gedacht dat jullie met startsalaris nauwelijks bestaansrecht opbouwen? Of als jullie ouders de kosten niet meer kunnen betalen, jullie studie niet meer kan financieren, je niks meer kan toestoppen en de banen voor jullie er niet in het vooruitzicht liggen...?

De ver van mijn bedshow zal vast nog aan de orde zijn, maar voor hoelang?

5 jaar bezuinigen is niet voor iedereen weggelegd...

Bijzonder dat mijn oren gewassen worden door pubers en begin twintigers...dat is pas sneu!

xAlice

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 19:33

russel schreef:
We hebben het over de situatie hier in Nederland en ja het discussieert erg moeizaam met mensen die nog met hun beentjes onder moeders eettafel kruipen...

Dit alles gaat jullie ook aan...ooit gedacht dat jullie met startsalaris nauwelijks bestaansrecht opbouwen? Of als jullie ouders de kosten niet meer kunnen betalen, jullie studie niet meer kan financieren, je niks meer kan toestoppen en de banen voor jullie er niet in het vooruitzicht liggen...?

De ver van mijn bedshow zal vast nog aan de orde zijn, maar voor hoelang?

5 jaar bezuinigen is niet voor iedereen weggelegd...

Bijzonder dat mijn oren gewassen worden door pubers en begin twintigers...dat is pas sneu!

Wat ben jij ongelooflijk denigrerend zeg. Echt walgelijk.
Dat is toch precies het punt? Het grijpt ons ook? Dus het is niet zo dat het ons niks aan gaat en dat we er niks vanaf weten.
Persoonlijk zou ik alleen in mijn handjes klappen als ik tegen de tijd dat ik volwassen ben een huis en paard kan betalen. Dat heet tevreden zijn in plaats van overal over klagen.
Dat mag jij dan niet serieus nemen omdat wij te jong zijn, maar dat is hoe ik er in sta.

Fred_Kroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 19:38

Fantastisch topic! Ik heb ervan genoten! :D Ik wil graag meer dus alsjeblieft ga zo door!

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 19:38

Russel, ook ik snap jou niet. En ja, heb eigen huis, zit tot mijn oren in de verbouwing, heb mijn eigen risico er nu al doorheen gejaagd omdat ik alleen al voor 1 medicijn even 400 euro mag aftikken. Heb een zeer goede opleiding, maar sta in de schoonmaak bij gebrek aan beter.
Ik weet dondersgoed wat ik wel heb en ben daar ongelooflijk blij mee. Koophuis is voor ons ook veel goedkoper dan huren en eigen paard pure luxe; ipv paard kan ik ook voor 1 persoon elke maand de zorgverzekering betalen. Het is een keuze die ik heb gemaakt. Maar goed, ben sowieso liever optimistisch :) dus ik bezuinig op het mopperen :D

De overheid maakt keuzes en natuurlijk sta ik niet springen dat de tegemoetkoming van het CAK geschrapt is, maar ik kan zelf ook keuzes maken; en actief wat doen aan mijn situatie. Nee dat kan niet iedereen, begrijp ook goed dat er mensen echt met de rug tegen de muur staan en dat is ook gewoon ellendig en in en in triest in een goed ontwikkeld land als Nederland. Maar dat zijn niet de mensen die nog luxe kunnen veroorloven.

Ik haal Afrika er niet bij; zijn 54 landen :+ dus dat is net zoiets als het hebben over heel Europa; maar Spanje is geen Zweden.

huppelz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 19:52

ik denk dat ik Russel haar bijdrage wel begrijp. Natuurlijk is het heerlijk als op jonge leeftijd geniet van wat je hebt en wat er nog kan.
De vraag is momenteel: hoe ziet dat er straks uit? Op jonge leeftijd probeer je wat op te bouwen in de hoop dat je later ook wat hebt natuurlijk.

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 19:53

hahaha, niet om 1 of ander hoor..maar ging dit topic niet over een actie? en de discussie gaat inmiddels helemaal ergens anders over..sorry hoor, maar dit wordt gewoon lachwekkend..de één nog erger tegen de ander opboksen hoe slecht die het wel niet heeft.
Huppa, sluit die handen in één en verzin een ludieke actie, want het komt er wel op neer, dat merendeel uit dit topic hetzelfde wilt..een betere toekomst voor de buurvrouw, vader of moeder en voor jezelf op eerste plaats..als iedereen er zo hetzelfde over denkt, dan moet er toch iets verzonnen kunnen worden, wat realistisch is en waar men wel vanachter zijn pc komt om over te gaan tót actie?

Ersina

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 20:15

@ Amy77 In de hitte van de strijd, worden er in een discussie ook wel eens dingen aangevoerd, die minder met het onderwerp te maken hebben.
De actie komt er, maar we kunnen wachten en praten tot 7 maart. Ik heb overigens de openbare oproep gedeeld op Facebook. Hoe meer mensen van de actie weten, hoe groter de opkomst.
Indien mogelijk zit ik 7 maart niet achter de PC.