Doodstraffen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Moet de doodstraf stoppen?

Ja
155 (48%)
Nee
166 (51%)

Totaal aantal stemmen: 321

Cinderella

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 01:31

Klopt helemaal, zo iemand noem ik geen mens, maar een monster.

minajtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 01:31

Ik ben eigenlijk redelijk geshocked van sommige reacties hier .. Dit bijvoorbeeld, sorry maar dat geloof ik gewoon niet, kan ik niet met mijn verstand bij.

ingedebruijn schreef:
pimaude schreef:
Maar zoals eerder gesteld: zou je de doodstraf KUNNEN uitvoeren, mentaal? Volgens mij weet je dan meteen of je wel echt voor of tegen bent.

Absoluut. Sluit volgens mij goed aan bij mijn mening :D

Ik vindt het behoorlijk krom om iemand die vermoordt heeft te straffen door hem te vermoorden.
Mensen die zeggen dat moordenaars/verkrachters enz dood mogen roepen dat volgens mij alleen op gevoel/uit boosheid. Een paar jaar terug deed ik dat ook hoor, zag ik een filmpje van een mishandeld paard en dan zei ik ook meteen; ze mogen hetzelfde doen met degene die dat gedaan heb.

Nu is mijn mening wat veranderd, van mij mag de doodstraf afgeschaft worden. Het blijven mensen, die vaak ziek in hun hoofd zijn. Ze moorden vaak echt niet voor de leuk. Ik zou zeggen, sluit ze hun helen leven op .. Dat is ook echt geen feestje.

Gnome

Re: Doodstraffen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 01:32

Ik vind het prima dat je dat niet geloofd maar stel dan ook geen vragen want dat is nogal irritant.

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 01:34

ingedebruijn schreef:
Celiien schreef:
En dat kind dan? Dat heeft dan maar pech? Net zoals een wees pech heeft dat zijn ouders aangereden zijn en overleden?

Volgens mij zijn dit echt totaal andere dingen.
In het eerste geval heeft de vader blijkbaar iets ergs gedaan en ja pech voor het kind.
Het het tweede geval heb je met een ongeval te maken..?

In beide gevallen wordt het kind wees.... Of vaderloos of je snapt heus wel wat ik bedoel :j

minajtje

ingedebruijn schreef:
Ik vind het prima dat je dat niet geloofd maar stel dan ook geen vragen want dat is nogal irritant.

Ik vroeg niks, reageerde op wat jij zei ;)

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

ingedebruijn schreef:

Jeetje... Met het verkeerde been uit bed gestapt of zo :')? Waarom neem je überhaupt nog deel aan deze discussie wanneer je allereerst al geen discussie wilt voeren en daarnaast ook nog eens zo reageert omdat ik uit pure verbazing vraag of je daadwerkelijk iemand zou kunnen vermoorden.

Overigens maakt jou dat ook het monster dat je zo veracht :7. Iemand vermoorden is monsterlijk verdient de doodstraf, toch?

Littera

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 01:35

_lies_ schreef:
Klopt helemaal, zo iemand noem ik geen mens, maar een monster.

Dit is heel erg interessant: je zegt dat je beseft dat de doodstraf om mensenlevens draait, maar je noemt iemand die hem volgens jou verdient geen mens meer.
Dat spreekt elkaar nogal tegen.

Iedereen kan fouten maken. Sommige mensen maken afschuwelijke fouten. Meerdere keren.
Maar dat betekent niet dat ze geen mensen meer zijn. :n
Ik ben geen psycholoog, maar ik zie een verband:
- mensen die een ernstige misdaad plegen zijn geen mensen meer
- ze zijn monsters
- het is niet erg als monsters de doodstraf krijgen
- het is wel erg als mensen de doodstraf krijgen
- daarom noemen we criminelen liever monsters
- want dan zijn ze geen mensen meer.

En juist daarom vind ik mijn eigen vraag zo belangrijk, omdat ik dit patroon wil voorkomen.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 01:35

Uhm Nee vind het een rare vergelijking. Die met euthanasie kwam ook op hetzelfde neer maar was toch ook onzin?

Cinderella

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 01:36

minajtje schreef:
Ik vindt het behoorlijk krom om iemand die vermoordt heeft te straffen door hem te vermoorden.
Mensen die zeggen dat moordenaars/verkrachters enz dood mogen roepen dat volgens mij alleen op gevoel/uit boosheid. Een paar jaar terug deed ik dat ook hoor, zag ik een filmpje van een mishandeld paard en dan zei ik ook meteen; ze mogen hetzelfde doen met degene die dat gedaan heb.

Nu is mijn mening wat veranderd, van mij mag de doodstraf afgeschaft worden. Het blijven mensen, die vaak ziek in hun hoofd zijn. Ze moorden vaak echt niet voor de leuk. Ik zou zeggen, sluit ze hun helen leven op .. Dat is ook echt geen feestje.

Nee, ik roep het niet uit boosheid :).
Ze opsluiten voor de rest van hun leven? In welke omstandigheden wil jij ze zien opgesloten worden?
Want dit kan ook als een marteling door ze worden ervaren en dat is ook niet humaan he ;).

Celiien

Lies heb ik overigens iets gemist, je begon zelf over god en nu wij zeggen over normen en waarden etc is t opeens een no-go := ?

Gnome

_San87_ schreef:
ingedebruijn schreef:

Jeetje... Met het verkeerde been uit bed gestapt of zo :')? Waarom neem je überhaupt nog deel aan deze discussie wanneer je allereerst al geen discussie wilt voeren en daarnaast ook nog eens zo reageert omdat ik uit pure verbazing vraag of je daadwerkelijk iemand zou kunnen vermoorden.

Overigens maakt jou dat ook het monster dat je zo veracht :7. Iemand vermoorden is monsterlijk verdient de doodstraf, toch?

Nee hoor maar waarom vragen stellen om direct het antwoord weg te vatten? Ik heb trouwens niets over monsters gezegd?

minajtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 01:37

_San87_ schreef:
ingedebruijn schreef:

inderdaad.

Dat kan bijna niemand .. Ik vind het nogal grof om zomaar te roepen dat je wel even iemand kunt vermoorden.
Dan ben je zelf toch niet heel veel beter?

Littera

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 01:38

minajtje schreef:
_San87_ schreef:

inderdaad.

Dat kan bijna niemand .. Ik vind het nogal grof om zomaar te roepen dat je wel even iemand kunt vermoorden.
Dan ben je zelf toch niet heel veel beter?

Je bent dan slechter, want je moordt zeker weten met voorbedachte rade.

Cinderella

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 01:39

Kijk, hier komt het weer: voorstanders zijn nog slechter dan de moordenaars!

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 01:40

ingedebruijn schreef:
_San87_ schreef:

Nee hoor maar waarom vragen stellen om direct het antwoord weg te vatten? Ik heb trouwens niets over monsters gezegd?

Omdat ik het gewoonweg niet kan geloven. Laat ik het anders zeggen, ik wil het niet geloven. Ik kan me namelijk niet indenken dat iemand gevoelloos kan zeggen, ja ik executeer diegene wel.

Maar iemand die moord verdient wel de doodstraf :7, daar sta jij achter, dat is je gevoel. Daarmee verdien jij dus ook de doodstraf, want je pleegt een moord. Wat geeft jou het recht dat jij wel mag moorden?

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 01:40

Je zit wel elke kwer de zielige rol op je te nemen, maar dat slaat evht nergens op.. Waarom vatten jullie t zo persoonlijk op :=
We redeneren uit jullie zienswijze hoor..

Littera

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 01:42

_lies_ schreef:

Dat heet niet zwartmaken. :') Zwartmaken is over iemand roddelen.

Let op het woordje 'dan' en zoek daar maar eens synoniemen van op, dan zie je dat dat woord hypothetisch gebruikt kan worden. Dat is wat ik doe.
Ik zeg niet: voorstanders zijn slechter dan moordenaars!
Ik zeg: Als je iemand de doodstraf geeft, ben je slechter dan de moordenaar, want jij deed het in elk geval met voorbedachte rade.

Het zou fijn zijn als je wat beter zou lezen, dat bespaart ons wat misverstanden.

Cinderella

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 01:43

Celiien schreef:
Lies heb ik overigens iets gemist, je begon zelf over god en nu wij zeggen over normen en waarden etc is t opeens een no-go := ?

Ik doelde op meerdere reacties waarin God genoemd werd en ik zei daarover dat ik dat niet rationeel vind.
Dan gaat het vervolgens over de bijbel, dat daar nomen en waarden in staan.
Feit blijft dat het niet rationeel is, maar een emotioneel standpunt en daar doelde ik op, aangezien er werd gezegd dat de voorstanders geen enkel rationeel argument hebben.
Jammer dat het vervolgens uit zijn verband gerukt wordt.

LesleyxLinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 01:43

Voor veelplegers, en dan heb ik het over mensen die herhaaldelijk mensen vermoorden, verkrachten of pedofielen die hun handen niet thuis houden mag je van mij gerust de doodstraf geven. Zo kan diegene nooit meer iets aanrichten. En daarvan is echt wel zeker of ze het ook gedaan hebben..

Voor de mensen die helemaal ervoor zijn, wat vinden jullie van onderstaande?
Jouw kind wordt iets aangedaan, zwaar mishandeld, verkracht en daarna gedood of andere gruwelijke dingen en je dood degene die dit heeft gedaan. Vind je dan ook dat jij dood moet? Natuurlijk is dat niet goed, maar ik weet dat de meeste mensen dit een uitzonderlijke situatie vinden. Maar waar leg je die grens dan?

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 01:44

_lies_ schreef:
_San87_ schreef:
Maar wie ben jij om te beslissen dat iemand geen recht meer heeft om te leven? Vind je dat niet heel extreem? En ben jij dan niet, theoretisch, net zo erg als die moordenaar die besluit dat iemand het recht niet meer heeft om te leven?

Nee vind ik niet, want ik besluit niet op een mooie dag om even een paar mensen te gaan uitmoorden, gewoon omdat ik daar zin in heb :).
Plus daarbij beslis ik er niet over, want in Nederland is er geen doodstraf en dat vind ik ook prima.
Zoals ik in mijn eerste post al zei, gaat het mij meer om de extreme gevallen en dan nog moeten belangen goed afgewogen worden en omstandigheden :j. Is dat allemaal netjes gebeurd, vind ik het prima.

Jaja, ik zal nu wel weer een heleboel reacties hierop krijgen en ik ben vast een trol en middeleeuws en dieptriest etc. maar dat vind ik eerder van de mensen die hier per sé hun mening aan anderen moeten opdringen, omdat die zo fantastisch is.
Nee, we moeten allemaal een kindermoordenaar warm in de armen sluiten, omdat god dat wil :+:.
Volgens mij schiep god de mens niet om onschuldigen uit te moorden en nee het is geen oog om oog tand om tand want een moordenaar is niet onschuldig en degene die hem executeert zorgt alleen maar voor gerechtigheid.
Joe :evaw:

Bedoelde hierop lies.. Jij komt zelf met God naar voren.. Niks uit zn verband gerukt :=

Cinderella

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 01:46

Littera schreef:
_lies_ schreef:

Dat heet niet zwartmaken. :') Zwartmaken is over iemand roddelen.

Let op het woordje 'dan' en zoek daar maar eens synoniemen van op, dan zie je dat dat woord hypothetisch gebruikt kan worden. Dat is wat ik doe.
Ik zeg niet: voorstanders zijn slechter dan moordenaars!
Ik zeg: Als je iemand de doodstraf geeft, ben je slechter dan de moordenaar, want jij deed het in elk geval met voorbedachte rade.

Het zou fijn zijn als je wat beter zou lezen, dat bespaart ons wat misverstanden.

Vind je dit niet een beetje kinderachtig? Ik denk dat je heel goed snapt wat ik bedoel.
Mensen in hun normen en waarden laten gevalletje.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 01:46

LesleyxLinn schreef:
Voor veelplegers, en dan heb ik het over mensen die herhaaldelijk mensen vermoorden, verkrachten of pedofielen die hun handen niet thuis houden mag je van mij gerust de doodstraf geven. Zo kan diegene nooit meer iets aanrichten. En daarvan is echt wel zeker of ze het ook gedaan hebben..

Jouw kind wordt iets aangedaan, zwaar mishandeld, verkracht en daarna gedood of andere gruwelijke dingen en je dood degene die dit heeft gedaan. Vind je dan ook dat jij dood moet? Natuurlijk is dat niet goed, maar ik weet dat de meeste mensen dit een uitzonderlijke situatie vinden. Maar waar leg je die grens dan?

Zo iemand levenslang opsluiten houdt een veelpleger ook van de straat.

Wisten jullie trouwens dat er in Nederland ook levenslange gevangenisstraffen gegeven worden? En dan ook echt levenslang, hé. Is goedkoper dan de doodstraf :).

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 01:47

LesleyxLinn schreef:

Ik vind dat er al iets goed fout gaat als degene vermoord die de oorspronkelijke moordenaar is.
Degene die de moordenaar vermoord.. Tja ligt mij aan de Tijd die ertussen zit. Is t kort op elkaar/toevlig -> emoties en dus mindere straf, lange tijd tussen/gepland: geen haar beter dan de initiële moordenaar

Cinderella

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 01:48

Celiien schreef:
Bedoelde hierop lies.. Jij komt zelf met God naar voren.. Niks uit zn verband gerukt :=

Ah kijk, deze reactie was puur op eerdere dingen die gezegd werden, die mij zwaar irriteerden.
Het was ook meer een sarcastische reactie dan serieus :).

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 01:48

Maar dan wek je zelf reacties op bij degene die wel geloven in God.. Snap je?