(Mega) Brand centrum Leeuwarden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Gnome

Re: (Mega) Brand centrum Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 14:42

Volgens mij blijft je dat voor altijd bij... ze is gewoon degene geweest die als laatste contact heeft gehad met diegene. Ivm bewijsmateriaal moeten ze het ook nog een aantal keer uitluisteren.. volgens mij zou ik dat echt niet trekken. Respect voor iedereen die heeft geknokt gisteren en natuurlijk alle sterkte voor ieder die hem kende.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 14:43

De gevel die al instabiel was, is nu ook neer gegaan.

CastaMickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 14:47

Wow wat een verschrikkelijk & heftig verhaal!
Heel veel sterkte aan de nabestaanden en de hulpverleners.
Lijkt me zo ontzettend moeilijk, contact te hebben met iemand die stervende is Y;(

Stinkmodder

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 15:03

Even stipje. Heb echt de rillingen. De dood van de jongen spookt de hele nacht/dag al door mijn hoofd. Verschrikkelijk... Wel echt petje af voor de hulpverleners.

Datjaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 15:36

Ze beluisteren inderdaad dat telefoongesprek weer opnieuw, omdat ze daar natuurlijk ook onderzoek naar doen. Oh, wat lijkt me dat ontzettend naar.
Echt, echt vreselijk die hele toestand, maar natuurlijk vooral de jongen die omgekomen is. Hier spookt het ook de hele tijd al door mn hoofd.

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 15:58

Dus toch die jongen, he bah, dit gun je niemand, nu niet nooit niet :n
vreselijke toestand en wat naar voor de vrouw/man? die hem voor het laatst heeft gesproken.
Zo wil niemand aan zn einde komen.
triest
Ontploffende stofzuiger lijkt me raar, kan me niet voorstellen dat daardoor vanalles in de hens vliegt :n lijkt me ook een reactie om er mee naar de gracht te rennen en hem daar in te donderen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 16:01

Had al filmpje al gezien dat ze de onstabiele gevel naar beneden haalden , ook mogen winkeliers even hun woning of winkel in als het verstandig is met professionele begeleiding.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 16:03

prugelpiet schreef:
vreselijke toestand en wat naar voor de vrouw/man? die hem voor het laatst heeft gesproken.
triest
Ontploffende stofzuiger lijkt me raar, kan me niet voorstellen dat daardoor vanalles in de hens vliegt :n lijkt me ook een reactie om er mee naar de gracht te rennen en hem daar in te donderen?

Een vonkje onder een kleding rek dat je niet opmerkt kan genoeg zijn. Dan is de stofzuiger wel geblust maar alle aandacht daarop en het vonkje is ondertussen geen vonkje meer.
Gewoon als voorbeeld, weet natuurlijk ook niet hoe het gegaan is.

dalmarieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 17:38

little_king schreef:
prugelpiet schreef:
triest

Een vonkje onder een kleding rek dat je niet opmerkt kan genoeg zijn. Dan is de stofzuiger wel geblust maar alle aandacht daarop en het vonkje is ondertussen geen vonkje meer.
Gewoon als voorbeeld, weet natuurlijk ook niet hoe het gegaan is.

en dan helpen blusdekens ook niet meer, en ook de brandblussers leveren altijd maar voor een paar secondes stof

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 18:06

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 19:26

Gatver.. mn neef kende die jongen.. Dan komt het wel erg dichtbij..

gelukkig is de brand over, zonder meer slachtoffers.

Keiveel sterkte aan iedereen die de jongen kende, en superveel respect voor de hulpverleners!

Lui_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 19:36

Ppff verschrikkelijk zeg! Sterkte voor de nabestaanden en mensen die bij de brand betrokken zijn..

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 20:47

Joh wat een rare reacties nu ineens...? Hadden ze de kachel/stofzuiger (who cares wat het was?) niet 'even' de gracht in kunnen mikken, hadden ze niet 'even' zelf dat brandje in de winkel kunnen blussen door er wat op te gooien of door het zelf te blussen toen het nog klein was... lekker schuldgevoel praten jullie die mensen nu aan, natuurlijk zullen die mensen van alles geprobeerd hebben, of hadden jullie het zelf soms beter gekund? dit is gewoon tragisch, als die mensen deze brand hadden kunnen voorkomen, hadden ze dat toch zeker wel gedaan... lijkt mij dan. Die mensen voelen zich nu al buitengewoon klote, zullen waarschijnlijk zelfs professionele hulp krijgen nu door het schuldgevoel wat ze hebben, ga ze ff niet nog meer de grond in trappen ajb? kan wezen dat ik even iets te fel reageer maar ik kan hier dus flink boos om worden, alsof die mensen het zichzelf niet elke minuut nu afvragen: 'had ik maar dit of dat gedaan, dan had de stad niet afgebrand en die jongen nog geleefd'

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 20:51

dalmarieke schreef:
en dan helpen blusdekens ook niet meer, en ook de brandblussers leveren altijd maar voor een paar secondes stof

Nee daarom.
Zo makkelijk gezegd waarom hebben ze het niet geblust.
Als dat zo gemakkelijk was hadden ze dat wel gedaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 20:59

Telpeva schreef:
Joh wat een rare reacties nu ineens...? Hadden ze de kachel/stofzuiger (who cares wat het was?) niet 'even' de gracht in kunnen mikken, hadden ze niet 'even' zelf dat brandje in de winkel kunnen blussen door er wat op te gooien of door het zelf te blussen toen het nog klein was... lekker schuldgevoel praten jullie die mensen nu aan, natuurlijk zullen die mensen van alles geprobeerd hebben, of hadden jullie het zelf soms beter gekund? dit is gewoon tragisch, als die mensen deze brand hadden kunnen voorkomen, hadden ze dat toch zeker wel gedaan... lijkt mij dan. Die mensen voelen zich nu al buitengewoon klote, zullen waarschijnlijk zelfs professionele hulp krijgen nu door het schuldgevoel wat ze hebben, ga ze ff niet nog meer de grond in trappen ajb? kan wezen dat ik even iets te fel reageer maar ik kan hier dus flink boos om worden, alsof die mensen het zichzelf niet elke minuut nu afvragen: 'had ik maar dit of dat gedaan, dan had de stad niet afgebrand en die jongen nog geleefd'

Ode aan dit verhaal :3 mooi geschreven!
And it's true!

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 21:11

Ik vind het overdreven, maar goed. Mensen zoeken antwoorden op vragen als 'wat is er wanneer gebeurd?', 'wat is de oorzaak?' en 'hoe kon dit gebeuren?'
Ik zie nergens verwijten, alleen maar mensen die zich iets afvragen. Logisch in dit soort situaties.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 21:12

Roosch schreef:
Ik vind het overdreven, maar goed. Mensen zoeken antwoorden op vragen als 'wat is er gebeurd?', 'wat is de oorzaak?' en 'hoe kon dit gebeuren?'
Ik zie nergens verwijten, alleen maar mensen die zich iets afvragen. Logisch in dit soort situaties.

I agree...

Alleen moet ik wel lachen (zowel hier, als op Facebook en Twitter) om de hoeveelheid mensen die nog altijd lijken te denken dat mensen sterker zijn dan de natuur.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 21:18

“Ik kan maar niet ophouden met trillen”

Gepubliceerd op oktober 20th, 2013Geschreven door: SuksawatGistermiddag, kwart voor 6. Wat voor mij het begin van een leuke avond schilderen met mijn broer zou worden, veranderde per direct in een nachtmerrie. Een hele, hele nare nachtmerrie. Een telefoontje van een vriend van mij, die mij in paniek belde: “Anne, anne, je moet nú komen. Er staat een pand vlak naast jou in de brand!” Voor uw informatie: Ik woon op de Kelders 19b. Dat lijkt ver van de brand, maar er zitten daadwerkelijk maar 3 huizen tussen.Ik mag op dat moment mijn huis al niet meer in. Maar ik wil Kees, mijn kat, meenemen. En op dat moment lijkt het allemaal nog vrij onder controle, dus ik ga toch naar binnen. Maar met dat ik alles inpak, werp ik een blik aan de voorkant. De straat wordt ondertussen al afgezet tot aan Bagels en Beans. Een snelle blik vanaf mijn balkon aan de achterkant: Zwarte rookpalmen, heel, heel dichtbij. Ik kijk naar mijn achterburen van de Poststraat. Paniekerig pakken zij hun katten en spullen in. En ja, toen brak er bij mij ook regelrechte paniek uit. Weg hier, en snel ook.Vanaf het moment dat ik buiten sta, is het een soort roes. Ik weet niet zo goed hoe het kan, maar ik blijf vrij kalm. Heel onwerkelijk voelt het. Weet je dat gevoel wat je vroeger altijd had, vlak voordat je de uitslag van een heel bepalende toets krijgt? Dat onbestemde gevoel in je buik, en dat je eigenlijk liever de toets niet wilt zien? Dat je liever in het ongewisse blijft nog? Doe dat gevoel maal 65, en je komt in de buurt van hoe ik me voel, elke keer dat ik mijn pand nog even kan zien. Danwel op een foto, danwel in het echt. En rillingen, ik kan maar niet ophouden met trillen.Ik heb het geluk dat de wind de andere kant op staat. Maar wanneer het hele blok aan de voorkant al in brand staat, word ik wel heel bang. oliebol, ze krijgen het niet onder controle, het slaat over naar de Poststraat, ze kunnen er niet bij, er is een jongen, Idsart, vermist. Het beslaat 5 panden, 8 panden, 10 panden.. Hoe ver gaat het nog? En waar is Idsart?Er is een opvangcentrum geregeld in Post Plaza. Regelrecht kijk je in het verdriet van de ogen van mensen die op dat moment al weten dat ze alles, maar dan ook echt alles wat ze hebben kwijt zijn. Hun hele leven, hun huisdieren, opgegaan in vlammen. En het voelt het heel, heel wrang om blij te zijn dat de wind de andere kant op staat. Ik kan hier niet blijven. Maar weer kijken dan.Rond elf uur sta ik midden tussen de brandweermensen. Ik mag hier helemaal niet komen, maar ik wil zien hoe ver het is. Ik wil zien of mijn huis al in brand staat. Ik durf bijna niet te kijken, maar ik moet het weten. Vernieling, vlammen overal, asbest wat misschien vrijgekomen was. Een grote chaos, die de brandweer met alle mogelijkheden en al hun kunnen probeert te beperken.Ik spreek met Wyb, die zijn kapperszaak op dat moment in vlammen ziet opgaan. Ik spreek met een meisje die haar woning verwoest op de foto ziet staan, en die haar huisgenoot maar niet te pakken krijgt. Haar spulletjes nog net niet zichtbaar in de grote vlammen. Wanneer stopt dit? Wanneer stop ik met trillen? En Idsart, is die al gevonden? Waar is die?Maar een uur later het ongelooflijke trieste bericht: Er is een lichaam gevonden. Kippevel. Alleen maar kippevel en trillen. Idsart, een jongen, even oud als ik. En opeens is mijn huis niet belangrijk. Het zijn spullen. Er is iemand overleden, daar, in die grote vlammen die ik al de hele avond zie. En wanneer ik om half twee bij de persconferentie ben, overvalt het verdriet me nog meer. Het moment dat deze vraag wordt gesteld aan de woordvoerder van de brandweer was verschrikkelijk : “Klopt het dat u nog contact met het slachtoffer, in de woning, hebt gehad?”De man slikt. Met een diep, diep trieste blik van onmacht en verdriet antwoordt hij: “Ja, dat klopt”. Afschuwelijk.. Wat is dit afschuwelijk..Ik ben om 5 uur naar bed gegaan, en heb bijna niet geslapen. De roes werkte nog lang door afgelopen nacht. En vanochtend, toen merkte ik het pas. Het verdriet wat ik de afgelopen nacht al heel lang voelde, door mijn hele lichaam. Mensen die alles kwijt zijn, die niets anders meer hebben.. En Idsart, oh Idsart…Ik mag nu zo mijn huis in. Voor zover het nu aan de voorkant lijkt, heb ik heel, heel veel geluk gehad, en is de brand tot het pand naast mij schadelijk geweest. Maar dat alles valt in het niet. Ik voel me niet blij. het voelt heel dubbel. Mijn medeleven gaat uit naar alle mensen die hun huis kwijt zijn. En vooral naar de ouders, familie en vrienden van Idsart.

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 21:23

pffffffffffffft heftig

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 21:23

Het is altijd een wat als-verhaal. Wat nou als ik dit of dit gedaan had? Dat helpt allemaal niks. Wat het ook veroorzaakt heeft, ik ga er van uit dat iedereen gedaan heeft wat in zijn of haar macht lag. Gevaar moet je niet opzoeken dus als het te gevaarlijk wordt vind ik het alleen maar logisch dat ze het aan de brandweer overgelaten hebben. Dat het zo uit de hand gelopen is kon niemand van te voren voorspellen. Dat hier vragen gesteld worden als: waar is het door veroorzaakt is iets wat iedereen wel wil weten. Niet om schuld aan te praten maar het ís door iets begonnen, dan mogen we toch ook wel weten waardoor? En ja, sommigen hadden in het geval van een stofzuiger m naar buiten gemieterd maar als dat door een bepaalde reden niet haalbaar is dan is dat jammer. De grote ellende is nu alleen dat er een dode te betreuren valt en vele woningen/bedrijven en monumentale panden verloren zijn. Plus de psychische schade uiteraard.

Maar ik vind het nog netjes en verwijtloos er aan toe gaan hier hoor. De mensen stellen alleen maar vragen en geven soms wat hun denken (want tot de situatie zich daadwerkelijk voordoet weet je niet wat je écht doet) te doen. Mensen doen soms vreemde dingen bij brand dus zou het me niets verbazen als de ik-slinger-dat-ding-naar-buiten-mensen dat niet doen als het écht gebeurt.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 21:27

ingedebruijn

|( |( |( |( |( |( |(

Kan het niet droog houden met het lezen....

wat een drama...........

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 21:31

Brr wat een verhaal, kippevel... ;(

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 21:31

Ik moest ook echt zo hard huilen bij dit verhaal.... ;(

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 21:33

Het is ook om te huilen natuurlijk. Voor heel nederland is het vreselijk, als je er woont, de mensen kent, er gevestigd bent als bedrijf is het een ramp. Heel onwerkelijk en heel heftig verhaal ingedebruijn...

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 21:37

Ik hou het ook echt niet droog hier. :\ :\ echt superheftig om zo te lezen.

Ik heb zowel in het centrum van Leeuwarden als in het centrum van Groningen in dit soort panden op kamers gewoond en brand was ook altijd onze grootste angst.