Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Snadrem schreef:Killyenn schreef:En colourblindness valt gewoon te googlenIk heb momenteel geen tijd om de informatie die je zelf online kunt vinden samen te vatten en helder op te schrijven.
Al lang gedaan, en dat is dus ook het stuk wat ik bedoel want zoals ik al zeg negeer ik niet dat een bepaalde huidskleur bepaalde vooroordelen met zich mee kan brengen of dat je je door bepaalde situaties gekwetst kan voelen: dat erken ik. Ik zeg alleen dat ik de persoon in kwestie daardoor alleen niet als meer of minder mens ga beschouwen of behandelen. Hoezo is dat dan racistisch?
MoriMann schreef:Omdat het nooit goed genoeg is. Men zegt gelijke behandeling te willen, maar dat is niet helemaal waar. Naast gelijke behandeling, wil men ook erkenning en de bevestiging dat ze weliswaar gelijk zijn, maar toch ook anders (en daarvoor een andere behandeling verdienen). En dat maakt een discussie over gelijkheid min of meer onmogelijk. Behandel je iemand met een andere achtergrond anders dan iemand met je eigen achtergrond, dan is het niet goed. Behandel je ze daarintegen wel als gelijke, is het 'colourblindness' en ook discriminatie. Tenminste, als je zelf blank bent (of meer specifiek: een gezonde, heterosexuele blanke met een normaal inkomen). Vooroordelen van mensen die niet al die voorrechten hebben, zijn toegestaan.
Snadrem schreef:Alsof ik er wat aan kan doen dat ik blank ben.
ThinkAgain schreef:dan doen we gewoon een turkse piet, en een marokkaanse piet, een poolse piet, een zwarte piet, een gele piet.... of gewoon een regenboogpiet. Of is dat dan weer gemeen tegenover homoseksuelen?
ThinkAgain schreef:dan doen we gewoon een turkse piet, en een marokkaanse piet, een poolse piet, een zwarte piet, een gele piet.... of gewoon een regenboogpiet. Of is dat dan weer gemeen tegenover homoseksuelen?
little_king schreef:http://www.nu.nl/opmerkelijk/3579886/ca ... d-dak.html
En dit paard voelt zich ook gediscrimineerd.
Zo goed geoefend, maar jij hij had ook de verkeerde kleur, hier mocht bruin ook al niet.
EskeGirl schreef:Dat is waar Shadow.
Zijn er in landen als Belgie en Duitsland ook negatieve dingen over Zwarte Piet?
Miepie77 schreef:De enigen die zeggen dat Sint de slavernij viert zijn de klagers, de rest is daar echt niet mee bezig, die vieren een kinderfeest van een goedheiligman die kadootjes brengt met zn trouwe Pieten.
Killyenn schreef:GlenFiddich schreef:Over dat hele gedoe van " luister eens naar de andere kant van het verhaal", het is niet omdat iemand aanstoot aan iets neemt, dat die persoon daarom direct het bij het rechte eind heeft. Als een blanke persoon dan beargumenteerd dat het niet racistisch is bedoeld, dat zwarte Piet zwart is door het roet,.. Dan is dat een empathieloze kolonialist. Heel dat slavernij gedoe kan niet meer verhaald worden op de generatie van vandaag of gisteren. De connotatie is niet door de inrichters gemaakt. De huidige "slachtoffers" hebben er geen directe schade van. Heel deze discussie is een verkrachting van de logische retoriek. En mensen die de traditie zinloos vinden: de traditie is net als zovele gebruiken een leuk moment om samen te zijn, cadeautjes te geven en de kinderlijke onschuld te bewaren. Als zwarte Piet hieruit zou geschrapt worden, zou het feest gerust nog kunnen doorgaan. Maar het is een aanpassing. Vele mensen voelen dat hun cultuur verloren gaat, aan beide kanten van deze discussie. Waarom zouden diegene die er onrecht van ondervinden zomaar gelijk moeten krijgen? Waarom wordt er niet meer constructief gepraat over wat racisme echt is in plaats van die kromme redeneringen door te slaan?
Ik zou hier op ingaan, maar ik discussieer liever niet met mensen die her woord verkrachting op deze wijze misbruiken. Toch de vraag of je met de dikgedrukte zin probeert te zeggen dat er geen gevolgen van slavernij en de gedachten daarachter zijn in de huideige maatschappij of dat je iets anders bedoelt?
little_king schreef:Als iemand niet tegen een opmerking kan van de bruine boterham, ja dan krijgt die persoon een zwaar leven.
Dan kun je je alles wel aantrekken.
Joaltijd schreef:O nee! Help!!
Ik heb zonet een bruine boterham gegetenBen bang dat dit ook tot discussies gaat leiden op fora en social media.... En ik heb vanmorgen ook nog blanke vla gegeten :'(
Celiien schreef:Ik wordt wel een beetje moe van die reacties van 'ooo dan ook gene bruine boterham meer eten want'..
Dat vind ik wel weer heel kwetsend overkomen en brengt bij mij herinneringen boven...
Celiien schreef:Wat ik hiermee dus bedoelde te zeggen, dat er hier spottende dingen worden gezegd die wel aan te merken zijn als racistisch? oooh dat vind jij racistisch? Nou dan zal ik dit wel ook niet meer zeggen want dat is ook racisistisch -> er wordt dus gezegd dat jij je aanstelt en dat het allemaal echt niet zo erg is.
Volgens mij zeiden ze dat ook voordat in Amerika de donkeren mensen aan de blanke mensen gelijk waren gesteld. 'Zo erg is het allemaal niet, anders kunnen we alles.. '. Daar gaat mijn punt over.
Dat vind ik kwetsend. En bij mij brengen dit herinneringen boven ja. Want dat werd bij mij letterlijk gezegd, oo joh jij bent bruin (indo) jou moeten we niet. En toen daar een punt over gemaakt werd in de klas, werd ik genegeerd met inderdaad opmerkingen van straks stelt ze zich weer aan. laten we maar niet meer dingen vermelden waar het woord bruin in voorkomt.
Snap je mijn punt?
little_king schreef:Ik snap je punt ja.
Maar wat er 150 jaar geleden gebeurt is kun je niet tot nu door trekken.
Dan blijven we hangen in het negatieve, juist daar moet iedereen van af.
Ik vind het wel heel erg als mensen je nu discrimineren.
Maar kinderen zeggen net zo goed jij hebt rood haar en jou moeten we niet.
Alleen kunnen mensen met rood haar (met pukkels, te dik, met een bril, met een ander accent, met....) het niet gooien op discriminatie en zullen ze moeten leren er boven te staan.
Ik ga niet vertellen dat het gemakkelijk is, want dat is het niet. Maar wel het enigste wat werkt.
En dat schreef ik eerder ook al over de mensen die zich nu gediscrimineerd voelen.
Tussen voelen en worden zit een verschil.
De intentie van dit feest is niet de piet als slaaf neer zetten en dat gebeurt ook niet.
Vat het dan ook niet zo op.
Doe je dat wel, tijd om aan jezelf te gaan werken.
net zoals de rode, de dikke, de .... aan zijn eigen zelfwaarde moet werken.