Oostvaardersplassen: De Nieuwe Wildernix

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 20:31

Janneke2 schreef:
Kinke schreef:
160 miljoen waard??? Zo'n kaalgevreten, desolaat stuk grond ala klein Tsjernobyl?? ;)

Nounou - er groeit van alles en ziek word je ook niet als je er verblijft, dus dat Tjernobyl, vergeet dat maar rustig. Dat is echt van een totaal andere orde.
(Alleen: er groeien te weinig planten om alle dieren die er geboren worden te voeden.)

Volgens mij groeit en bloeit er nog meer in Tjernobyl dan in de Oostvaardersplassen
http://www.youtube.com/watch?v=rwSRJK4s9WU

wolter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 00:23

zoutenootjes schreef:
Er groeit o.a. veel jacobskruiskruid. Dat schijnt ook niet zo gezond te zijn voor grote grazers. Maar als er niks meer te eten is beginnen ze ook daar aan te knabbelen.

In een normale situatie zullen de dieren [paarden,runderen en edelherten] dit vers wel herkennen als giftig en daarom niet eten.
JKK is juist een sluipmoordenaar omdat de dieren het gedroogd [in bv hooi] niet herkennen en het dus wel eten.
In de ovp word s'zomers geen hooi gewonnen om dat s'winters bij te voeren, dus kunnen we eigenlijk 2 conclusies trekken:
Of ;
1- een deel van de dieren sterft omdat ze door honger gedreven JKK vreten, ondanks dat ze van nature 'weten' dat dit giftig is, maar het is het enige beschikbare plantaardige materiaal of:
2-Ondanks dat de dieren JKK vreten gaan ze er niet [direct] aan dood, omdat ze zelfs daarvan te weinig binnen krijgen om er aan dood te gaan.
Maw, sbb voert zijn dieren bewust JKK, tsja ook dat zal wel onder de noemer 'natuur' gaan, maar bij ons en in de rest van Ned vreten dieren geen JKK, tenzij ze het niet herkennen in bv hooi.
Eea is enigzins vergelijkbaar met een drenkeling op zee in een vlot zonder zoet water, hij/zij weet dat zout water funest is als je anders geen drinken voorhanden hebt, echter als je lang genoeg niets te drinken hebt ga je toch zeewater drinken met alle gevolgen van dien.

wolter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 17:19

Hoe zorgen 'we' [SBB] ervoor dat de toekomst van de ovp en daarmee 'onze' boterham gewaarbord is?
Gewoon de jeugd in Ned een rad voor ogen draaien, want de jeugd heeft/is de toekomst.
Let bij de koniks ergens halverwege vooral even op de jaarlingen ipv de schattige veulentjes:

http://www.uitzendinggemist.nl/afleveringen/53608

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 16:19

sassefras

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 22:09

stukje van de nieuwe wildernix gezien nu op ned 1, echt je wordt al onpasselijk van het commentaar erbij, ze hebben het zelfs over bomen, ik zie alleen verrotte stammen en uitgemergelde dieren. kansloos dat dit op deze manier wordt weggezet bah :( :(

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 22:57

Tsja ik weet inmiddels dat er in dit topic weinig ruimte is voor andere meningen. Voor de goede orde, toen ik aan dit topic deel ging nemen had ik mij nog geen mening gevormd. Nu steeds meer nu ik mij erin verdiept heb en gesprekken heb gevoerd met meerdere partijen. Ik weet dat jagers en boeren veelal tegen de ovp zijn. Mensen zijn gewend de controle te (willen) hebben over de natuur in Nederland. In de ovp gaat dat anders. Er wordt bewust voor gekozen de natuur zoveel mogelijk zelf te laten regelen. Tich wordt er wel degelijk beheerd, maar vanuit een heel ander uitgangspunt dan bijvoorbeeld op de veluwe. De veluwe is van oudsher een bosbouw gebied. Daarom wordt de populatie edelherten beperkt gehouden want edelherten eten in het najaar boomschors. In de ovp wordt dit wel toegestaan omdat het doel niet is een bepaalde flora en fauna in stand te houden. Er wordt niet gestuurd op een bepaalde dier- of plantensoort.
Meerdere organisaties houden het welzijn van de dieren in de ovp nauwlettend in de gaten.
Op de veluwe wordt jaarlijks 50% van de edelherten afgeschoten. In het najaar zijn dit veelal drachtige dieren. Er wordt een doorsnede van de populatie afgeschoten, gezonde dieren. Op de veluwe is overlast en veiligheid voor de mens een veel groter aandachtspunt omdat er op de veluwe veel dorpen en wegen zijn. Bij de ovp is het welzijn van het individuele dier het uitgangspunt. Bij andere natuurgebieden in Nederland staat het welzijn van de soort voorop en daar worden individuele dieren voor afgeschoten. Naast de 50% afschot van herten sterft toch nog 10% een natuurlijke dood.

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 04:53

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 11:14

Jodi dit is 1. geen recent filmpje
2. wat je ziet is dat het hertje zich terugtrekt om te sterven (zoals dat gaat in de natuur) maar doordat de programma maker het benadert wordt het opgejaagd waardoor het uiteindelijk in die waterplas terechtkomt. Deze manier van sterven is dus de schuld van de bemoeizucht van de programmamaker. Wat wil je dus zeggen met je post? Dit hertje zou zonder die bemoeizucht een natuurlijke dood zijn gestorven. Blijkbaar vindt jij een onnatuurlijke dood (afschot/jacht?) te verkiezen.
Kom eens met een inhoudelijke reactie ipv steeds hetzelfde filmpje (staat al eerder in dit topic) of dezelfde foto's te laten zien. Die kun je nl overal maken en zeggen niets over het beheer in een bepaald gebied.

8nnemiek

Re: Oostvaardersplassen: De Nieuwe Wildernix

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 11:23

Ik heb niet het hele topic gelezen.. maar waarom niet gewoon zoals oa in delen van Amerika; bijvoeren en chemische castratie..? Prima manier om de populatie op een diervriendelijke manier onder controle te houden. Ze zijn toch al onnatuurlijk bezig door de dieren op een te klein omheind gebied te houden, dus dan moeten ze niet zeggen 'dit is de natuur' :n

zoutenootjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 15:04

Sorry, Nikass, maar er zitten grote maren aan de ovp. Het gebied wordt omringd door: Almere, de snelweg en de spoorlijn, Lelystad, en de dijk van het IJsselmeer. De dieren kunnen niet migreren.

Bemoeizucht: De grote grazers zijn er neergezet door mensen. Ze zijn er niet naartoe gelopen. De vogels (die er wel naartoe konden migreren) trekken nu massaal weg. Er is geen eten meer voor ze.

Het is de nieuwe neppe natuur, naar mijn mening. Wie houdt wie nu voor de gek? Het is allemaal aangelegd door de mensen, indertijd. De dijk, de steden (Almere en Lelystad), de snelweg en spoorlijn. Zelfs het riet is gezaaid met behulp van vliegtuigjes.

Vroeger waren er veel documentaires over Afrika op tv. De Mara rivier waar de dieren door trekken zit vol krokodillen. De steppe zit vol leeuwen. Het gebied daar is groot, heel groot. Er staan geen hekken omheen, er loopt geen snelweg, spoorlijn of dijk langs.
Het is, naar mijn mening, appels met peren vergelijken. Er wordt een beetje te zoet en dramatisch gedaan, naar mijn smaak, over de ovp.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 16:40

Citaat:
Sorry, Nikass, maar er zitten grote maren aan de ovp. Het gebied wordt omringd door: Almere, de snelweg en de spoorlijn, Lelystad, en de dijk van het IJsselmeer. De dieren kunnen niet migreren.

Ja dat klopt, net als de veluwe, de waterleidingduinen enz. Elk natuurgebied in Nederland heeft zijn grenzen.

Citaat:
Bemoeizucht: De grote grazers zijn er neergezet door mensen. Ze zijn er niet naartoe gelopen. De vogels (die er wel naartoe konden migreren) trekken nu massaal weg. Er is geen eten meer voor ze.

Bemoeizucht slaat op de programmamaker. Wat betreft de vogels: dat geeft niet. Het gebied bepaald zelf wat daar leeft en wat daar groeit. Er wordt niet gestuurd op een bepaalde soort. Als de koniks er uitsterven doordat het gebied niet (langer) leefbaar voor ze is, worden er geen nieuwe in gezet.

Citaat:
Het is de nieuwe neppe natuur, naar mijn mening. Wie houdt wie nu voor de gek? Het is allemaal aangelegd door de mensen, indertijd. De dijk, de steden (Almere en Lelystad), de snelweg en spoorlijn. Zelfs het riet is gezaaid met behulp van vliegtuigjes.

Wat maakt dat uit? Alle natuur in Nederland is aangelegd. Daarom niet minder mooi.

Citaat:
Vroeger waren er veel documentaires over Afrika op tv. De Mara rivier waar de dieren door trekken zit vol krokodillen. De steppe zit vol leeuwen. Het gebied daar is groot, heel groot. Er staan geen hekken omheen, er loopt geen snelweg, spoorlijn of dijk langs.
Het is, naar mijn mening, appels met peren vergelijken. Er wordt een beetje te zoet en dramatisch gedaan, naar mijn smaak, over de ovp.
[/quote]

Ik weet niet wie er zoet doet. Dramatisch wordt er idd gedaan. Natuurlijk is het geen Afrika, maar ook daar gaan dieren dood en niet allemaal op vriendelijke wijze en voordat er een lijdensweg ontstaat. Het gebied waar jij het over hebt wordt denk ik niet beheerd. Dus je kunt alleen vergelijken met andere gebieden die beheerd worden. Het Kotterbos is opengesteld voor de grazers. Het is echter niet zo dat ze gelijk (he he we mogen weg) uit de ovp vertrekken.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 16:44

Citaat:
Nikass schreef:
Op de veluwe wordt jaarlijks 50% van de edelherten afgeschoten. In het najaar zijn dit veelal drachtige dieren. Er wordt een doorsnede van de populatie afgeschoten, gezonde dieren.

Ik quote mezelf maar even... waarom valt niemand hier over?

zoutenootjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 17:42

Nou Nikass, omdat het niet klopt misschien? Ik vind het nog steeds appels met peren vergelijken, hoor. Maar dat is mijn mening en jij hebt duidelijk een andere mening. Prima.

Marleenloveu

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 17:55

Ik weet niet erg veel over de Oostvaardersplassen maar ik weet wel dat er veel mensen zeggen: "in de natuur worden ze toch ook niet bijgevoerd?". Nee, precies, in de natúúr niet maar dit is nogsteeds een gebied met een hek eromheen.. Er zijn zóveel filmpjes en plaatjes van dieren die daar uitgehongerd rondlopen en bekeken worden door toeristen omdat ze het mooi vinden, die dieren in de "vrije natuur", terwijl regelmatig de dierenambulance wordt gebeld zodra er een diertje met z'n pootjes in de modder staat om het maar even op zijn extreemst te zeggen. Voer ze voor mijn part lekker bij, áls ze dan afgeschoten moeten worden omdat er teveel zijn hebben ze tenminste een waardig leven gehad.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 18:26

Van bijvoeren wordt echt geen dier beter. Het worden er dan sowieso meer dus dan moet er ook weer meer afgeschoten worden.

Zoutenootjes, ik ben het met je eens dat vergelijkingen vaak mank gaan. Maar ik begrijp oprecht de ophef over het ene gebied terwijl er naar andere gebieden blijkbaar niet gekeken wordt.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 18:31

Overigens vind ik de veluwe prachtig hoor, dat terzijde. ..

wolter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 19:10

Nikass schreef:
Op de veluwe wordt jaarlijks 50% van de edelherten afgeschoten. In het najaar zijn dit veelal drachtige dieren. Er wordt een doorsnede van de populatie afgeschoten, gezonde dieren.
[/quote]

Ik quote mezelf maar even... waarom valt niemand hier over?[/quote]

Mag ik daar later vanavond op reageren?
Eerst eten, boerenkool met paardenvlees [huisslachting], spek en uiteraard rookworst.

pluklief

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 19:48

Nikass schreef:
Nikass schreef:

Ik quote mezelf maar even... waarom valt niemand hier over?

Omdat dit lijden voorkomt. Het is niet ideaal maar dat zal het nooit worden als er geen roofdieren en grenzen zijn. Ik vind het zelf beter dan wachten tot dieren erg verzwakt zijn en dan pas afschieten dan is er al veel leed geleden.
Daarbij heeft de Veluwe ook een veel kleinere grote-grazer-dichtheid( :D ) dan de OVP. Wat waarschijnlijk wel deels door dit beleid komt en dan zie je dus meteen het voordeel. In de OVP is op dit moment gewoon een behoorlijke overbevolking en dat zie je en ga je in de toekomst nog veel meer zien.

En dat de vogels weg gaan is helemaal niet goed, voor de vogels wel maar het idee was toch een vogelreservaat. En de grazers zouden het open houden voor de vogels, nu jagen de grazers met de schade die ze aanrichten die vogels juist weg. Daarbij zegt het wel wat over de conditie van het gebied als dit soort dieren steeds meer wegtrekken. De grazers zouden het ook doen, als ze konden maar helaas ze hebben geen keus.

sassefras

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 20:42

@nikass

heb je de film gezien ?? graatmagere merries die alweer een veulen krijgen, geweldige gesproken text over al het gras ( nou ik zie geen gras ) wat de grazers dan kunnen eten, hun dieet in de winter van boomschors :(

het begin leek leuk
In 1983 zijn 32 Heckrunderen in de Oostvaardersplassen geïntroduceerd. In 1985 volgden 20 konikpaarden en in de loop van 1992 en 1993 57 edelherten

Eind oktober heeft Staatsbosbeheer met hulp van de Koninklijke Luchtmacht met een helikopter de grote zoogdieren geteld die in natuurgebied de Oostvaardersplassen leven. Na drie vluchten zijn er door drie onafhankelijke waarnemers 3300 edelherten, 360 Heckrunderen en 1150 konikpaarden in het gebied geteld.

een logisch gevolg van een jurrasicpark project, het grootste van europa in het kleinste land, goh daar zijn we weer trots op :+

wolter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 21:23

sassefras, zijn dit de cijfers van de najaarstelling 2013? want die waren nog niet bekend.
Dit kon volgens Hans Breeveld nog wel enkele weken duren.
4810 grote grazers zou opnieuw een toename zijn, ondanks de gigantische sterfte van afgelopen winter.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 21:28

De veluwe heeft minder vruchtbare grond. Ja meer ruimte per dier maar daarmee niet direct meer eten. Het is geen leed als gezonde, zelfs drachtige dieren doodgeschoten worden en in restaurants op de menukaart belanden? Het is maar hoe je het bekijkt. .. de dieren in de ovp hoeven niet bang te zijn om opgejaagd te worden doir de mens.

De dieren in de ovp eten zich in de zomer vol zodat ze in de winter op hun vetreserves kunnen teren. Wie zegt dat dat lijden is? Is het niet zo dat wij simpel weg niet geconfronteerd willen worden met de dood? Liever anoniem schieten of slachten, maar vooral geen "zielige beelden" zien.

Sassefras, ja ik heb de film gezien (zie eerder dit topic). Ik zag prachtige beelden van gezonde dieren, géén graatmagere merries.

Weet je, het grappige is, dat jullie meegeholpen hebben mijn mening te vormen. Door de negativiteit en voornamelijk slechte argumentatie moest ik wel op zoek gaan naar meer informatie. Mijn mening ligt nog steeds niet vast, ik vind het een complex gebeuren, en ik sta open voor goede argumenten. Maar ik heb in dit hele topic nog niet veel gehoord, terwijl bijvoorbeeld SBB wel met een duidelijk verhaal komt. Dus ja, als jullie iets willen bereiken moet je wel beter beslagen ten ijs komen.

pluklief

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 21:38

Nikass schreef:
De veluwe heeft minder vruchtbare grond. Ja meer ruimte per dier maar daarmee niet direct meer eten. Het is geen leed als gezonde, zelfs drachtige dieren doodgeschoten worden en in restaurants op de menukaart belanden? Het is maar hoe je het bekijkt. .. de dieren in de ovp hoeven niet bang te zijn om opgejaagd te worden doir de mens.

De dieren in de ovp eten zich in de zomer vol zodat ze in de winter op hun vetreserves kunnen teren. Wie zegt dat dat lijden is? Is het niet zo dat wij simpel weg niet geconfronteerd willen worden met de dood? Liever anoniem schieten of slachten, maar vooral geen "zielige beelden" zien.
.

Natuurlijk zijn er mensen die niet geconfronteerd willen worden met de dood. Ik vind het zelf wel meevallen. Ik heb een tijdje in Canada gezeten en daar zag je ook dood wild, bijvoorbeeld een hertenkalfje gedood door waarschijnlijk coyote's sneu maar wel de natuur. Waarom vind jij het erger als er een drachtig dier wordt doodgeschoten? Een heel deel van de winter slachtoffers in de OVP zal ook drachtig zijn, of drachtig zijn geweest. En nee ze hoeven niet bang te zijn om bejaagd te worden, maar bejaagd worden is een redelijk natuurlijk iets. Het brengt zeker erge stres met zich mee, maar ik denk echt dat je de stres die een grazer te verduren krijgt als er bijna geen voedsel meer is niet moet onderschatten. Ze zijn gemaakt om zo ongeveer continue te eten, als je alleen al kijkt naar de anatomie van de maag van een paard dan zie je dat het gemaakt is om continue te eten. Ik ben zelf helemaal niet tegen terugvallen in de winter, prima dat hoort er bij maar in deze mate zou in een land als Nederland onacceptabel moeten zijn. En dat heeft niks met niet tegen de dood kunnen te maken. Als je dieren in een afgeschermd land dumpt dien je er voor te zorgen, en in dit geval zal dat dan niet zijn met bijvoeren maar door de populatie te handhaven waardoor al veel leed kan worden voorkomen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 21:39

Normaal valt een paard 10-20% af over de winter. Dat is een bodyscore verschil van 1 tot 1,5 punt (op schaal van 1-5) En er van uitgaande dat dat er grotendeels over de zomer aangegeten is, kom je uit op winter in met bodyscore 4 en winter uit met bodyscore 2,5-3. Dat is een normaal en gezond gewicht en ga je daar bij de koniks grofweg een gewicht aan hangen kom je uit op een schommeling in gewicht van tussen de 290 en 350 kg ongeveer. 300kg is dan normaal gewicht en 20% daarvan is de 60kg verschil in deze schatting.

In de OVP gaan de dieren van een score 5 naar een score 1 en dat klopt niet met de normale, gezonde fluctuaties in gewicht voor een wild/niet bijgevoerd paard.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 21:57

Pluklief, dat vroeg ik me ook af: krijgen die Koniks in de winter geen koliek? Maar er is nog niet één geval van koliek ontdekt. En de dieren worden wel heel goed gemonitord. Hoe dat dan werkt weet ik ook niet hoor, mogelijk heeft de natuur daar een oplossing voor gevonden?

Tamary, met welke paarden in welke situatie vergeljjk jij die scores?
Misschien is van 5 naar 1 niet "normaal", maar betekent dat automatisch dat het lijden is? Hoe weet je of het lijden is? Is dat niet een aanname?

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 22:02

Pluklief, ik denk wel dat ik het acceptabeler vindt dat een dier als gevolg van de natuurlijke selectie komt te overlijden, dan dat een dier in de kracht van zijn leven uit menselijk belang (voorkomen van overlast + verkrijgen van vlees voor consumptie) wordt gedood.