Citaat:
Sorry, Nikass, maar er zitten grote maren aan de ovp. Het gebied wordt omringd door: Almere, de snelweg en de spoorlijn, Lelystad, en de dijk van het IJsselmeer. De dieren kunnen niet migreren.
Ja dat klopt, net als de veluwe, de waterleidingduinen enz. Elk natuurgebied in Nederland heeft zijn grenzen.
Citaat:
Bemoeizucht: De grote grazers zijn er neergezet door mensen. Ze zijn er niet naartoe gelopen. De vogels (die er wel naartoe konden migreren) trekken nu massaal weg. Er is geen eten meer voor ze.
Bemoeizucht slaat op de programmamaker. Wat betreft de vogels: dat geeft niet. Het gebied bepaald zelf wat daar leeft en wat daar groeit. Er wordt niet gestuurd op een bepaalde soort. Als de koniks er uitsterven doordat het gebied niet (langer) leefbaar voor ze is, worden er geen nieuwe in gezet.
Citaat:
Het is de nieuwe neppe natuur, naar mijn mening. Wie houdt wie nu voor de gek? Het is allemaal aangelegd door de mensen, indertijd. De dijk, de steden (Almere en Lelystad), de snelweg en spoorlijn. Zelfs het riet is gezaaid met behulp van vliegtuigjes.
Wat maakt dat uit? Alle natuur in Nederland is aangelegd. Daarom niet minder mooi.
Citaat:
Vroeger waren er veel documentaires over Afrika op tv. De Mara rivier waar de dieren door trekken zit vol krokodillen. De steppe zit vol leeuwen. Het gebied daar is groot, heel groot. Er staan geen hekken omheen, er loopt geen snelweg, spoorlijn of dijk langs.
Het is, naar mijn mening, appels met peren vergelijken. Er wordt een beetje te zoet en dramatisch gedaan, naar mijn smaak, over de ovp.
[/quote]
Ik weet niet wie er zoet doet. Dramatisch wordt er idd gedaan. Natuurlijk is het geen Afrika, maar ook daar gaan dieren dood en niet allemaal op vriendelijke wijze en voordat er een lijdensweg ontstaat. Het gebied waar jij het over hebt wordt denk ik niet beheerd. Dus je kunt alleen vergelijken met andere gebieden die beheerd worden. Het Kotterbos is opengesteld voor de grazers. Het is echter niet zo dat ze gelijk (he he we mogen weg) uit de ovp vertrekken.