1100 Varkens gestikt

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Jolandaa_

Re: 1100 Varkens gestikt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 19:25

een boer gebruikt net zo lief geen antibiotica.. dit kost hem ook geld en een varken mag niet binnen bepaalde tijd geslacht worden. dus het slaat nergens op dat ze dat 'ff huppa snel doen' .. :=

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 19:26

En zo zie je maar weer hoe weinig mensen van de veehouderij echt weten! En hoe snel mensen een woordje klaar hebben terwijl ze geen verstand van zaken hebben....

Marlou91

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 23:45

Nee omdat ze liever als de domme consument worden gezien waarop alles afgeschoven kan worden.

En eigenlijk slaat die uitspraak dus nergens op. Want komt iemand die in jouw ogen niks van de sector afweet in dit topic met een kritische vraag.. Dan wordt er wel zo op 'ingehakt' en de mond gesnoerd dat deze bokkers uiteindelijk denken: laat maar. Maar denk je dat ze dan nog open staan voor de uitleg en achtergronden van de veehouder? Dat ze hun mening bijschaven? Zorg dat de consument kennis krijgt, investeer daarin, neem initiatief!

Ik ga toch ook niet tegen jou zeggen: zo zie je maar weer wat voor een roze bril iemand uit de veehouderij op kan hebben wb de sector. En tegelijkertijd ook nog zoveel medelijden met zichzelf en de mede-boeren kan hebben. Dat slaat toch werkelijkwaar nergens op!

@ jolandaa: jij weet net zo goed als ik dat er in het verleden nogal gemakkelijk naar de ab gegrepen werd. Dat is nu inmiddels omwille van de volksgezondheid een heel stuk geminderd, maar zo heel duur zal die ab dus niet geweest zijn als die zo gemakkelijk en zelfs preventief gegeven werd

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 09:10

Marlou91 schreef:
Maar denk je dat ze dan nog open staan voor de uitleg en achtergronden van de veehouder? Dat ze hun mening bijschaven? Zorg dat de consument kennis krijgt, investeer daarin, neem initiatief!

Geloof dat dit heel erg twee kanten opwerkt. In dit topic zijn meermalen zaken geprobeerd uit te leggen, maar het is alsof je tegen dovemansoren praat... Kritische vragen zijn prima, maar er worden direct ontzettend veel vooroordelen bijgehaald die nergens op slaan ben ik er snel klaar mee.

(Voor mensen die eens binnen willen kijken in de varkenshouderij: http://stapindestal.nl/index.php/locaties)

wendyenbram

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 09:22

Idd werkt het 2 kanten op. Als het Topic al begint met "alle boeren zijn walgelijke mensen" En er wordt meerdere malen door verschillende boeren en/of andere mensen die weten wat er op het boerenbedrijf gebeurd uitleg gegeven. en wederom wordt er weer "gewoon" wat geroepen. tja dan krijg je dat. of mensen die het hele topic door zogenaamd kritisch zijn, maar zodra er gedegen antwoord komt ze zich terugtrekken tja dan krijg je vanzelf dat mensen (van beide kanten) zo gaan reageren op elkaar.

Marlou91

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 09:25

Maar los je die vooroordelen op deze manier op? Door er dan maar klaar mee te zijn? Verandert daardoor de houding van de 'consumenten' hier in dit topic? Je kunt nog zo overtuigd zijn van jezelf, maar uiteindelijk is het wel de consument die het lapje vlees koopt.

En dat stap in de stal is een mooi initiatief, net als van die kijkstallen die je hier hebt. Maar ik vraag me af of dat representatief is voor de gehele sector. Vaak zijn het toch de wat innovatievere bedrijven die daarvoor open staan en aan mee doen.

Marlou91

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 09:32

En boeren walgelijke mensen noemen is idd een beetje respectloos, dat ben ik met je eens.

Laten we dan maar over die uitspraak door 1 bokker met z'n allen vallen. Door een aantal werd er inderdaad duidelijke uitleg gegeven over het hoe en wat. Maar als ik daar kritisch naar keek werd er in deze uitleg ook tussen de regels door een aantal zaken nogal pro-boer uitgelegd. Dingen die heus op een aantal bedrijven zo netjes zullen gaan. Maar op heeeel veel bedrijven ook niet.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 09:36

Marlou91 schreef:
Maar los je die vooroordelen op deze manier op? Door er dan maar klaar mee te zijn? Verandert daardoor de houding van de 'consumenten' hier in dit topic? Je kunt nog zo overtuigd zijn van jezelf, maar uiteindelijk is het wel de consument die het lapje vlees koopt. .

Eens. Maar in dit topic zitten ook een aantal (oud)veehouders. (zelf van oorsprong boerendochter). En ja, dan is het behoorlijk aanvallend als mensen zeggen dat 'alle boeren (....) zijn' terwijl het bedrijf waar jouw ouders en jijzelf hard voor hebt gewerkt wél aan de eisen voldoet, je alles over hebt voor je dieren en alsnog constant commentaar te verduren krijgt.

wendyenbram

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 09:42

Nee je lost niks op door er klaar mee te zijn. Vandaar dat ik ook steeds weer uitleg geven wil.
Maar als mensen zich persoonlijk aangevallen gaan voelen, en zich terug trekken uit het topic, omdat ze de gewenste antwoorden niet krijgen, Tja daar kan ik niks aan doen.

Ik heb voor zover ik weet me netjes gedragen in het topic. ik blijf uitleg geven. Maar als elke uitleg die je geeft teniet gedaan wordt door iemand die roept eigen schuld, of een ander die roept alle boeren zijn walgelijke mensen, of weer iemand die zegt karma? Dan denk ik "leest men" wel wat je schrijft, Of is het gewoon een topic om lekker tegen alles wat met boer zijn te maken heeft aan te kunnen schoppen?

er wordt zoveel bijgehaald (veeartsen, luchtdichte stallen, besmettingen enz...) en zodra daar een eerlijk antwoord op komt laat men zich niet meer horen (het klinkt als, oliebol we hebben weer niet verder zwart kunnen maken) Ook over het stukje van alle paarden die een virus kunnen krijgen (weet de naam even niet meer, BOKT staat er elk jaar wel 3 keer van op de kop) Daar reageert dan niemand meer op. waarschijnlijk omdat ze aanvoelen dat het waarheid is?

Nogmaals Ik weet dat het echt niet op elk boerenbedrijf "pluis" is. Maar is dat wel op ieder paarden bedrijf? of op elk kantoor? maar ik weet wel dat zeker 95% van de boeren alles goed WIL doen. want een slecht boerenbedrijf levert geen winst op. en een minimale winst moet je wel draaien om je brood te verdienen.

Als het al niet of minder pluis is, is dat vaak op boerderijen die niet meer groeien, die de tijd uitzitten tot hun pensioen (let wel lang niet altijd) Deze kunnen niet meer investeren in betere huisvesting. wil niet zeggen dat de huisvesting die ze NU hebben heel slecht is! Boeren die groter en groter worden is een doorn in het oog van de consument, Maar Het is wel nodig! om te kunnen investeren in ALLE eisen die gesteld worden. Dus eigenlijk is het kiezen, Kleinere boertjes die net het hoofd boven water kunnen houden, Maar niet alles tip top in orde kunnen hebben (maar wel volle aandacht voor het dier zelf) Of mega bedrijven waarbij de huisvesting precies volgens laatste normen gelden, maar de dieren per computer in de gaten gehouden gaan worden, omdat de dieren niet meer letterlijk elke dag in de hand zijn.

Ik denk dat een dier het bij een nuchtere boer (het boerenverstand zeggen ze wel eens) het beter heeft dan een paard bij een persoon die er veel van houd maar niet weet hoe te verzorgen.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 09:51

Ik ben ook op een varkensbedrijf geweest met school vanwege opleiding, met ptc+. Ik vond dit niet leuk, we moesten zelf jonge varkens (paar dagen oud) 2 prikken geven (dat was niet erg), maar we moesten het staartje er ook afbranden + oormerk, kon helaas niet tegen dat gegil en heb het staartje er ook niet afgebrand omdat ik het daar niet mee eens ben, voor welke reden dan ook. Het doet pijn en het blijft ook een tijdje nog pijn doen.

Verder, ik vind die stallen gewoon walgelijk... Die dieren in een smal hok, worden constant verplaatst. Het grootste waar ze in komende zijn hokken van 6 bij 6 met zijn 5en.

Ik vond het ook vervelend dat we hier naar toe gingen met school, want er waren meerdere die dit niet kunnen verdragen. Het is gewoon bio industrie en daar ben ik het volledig niet mee eens.

Ook wij betalen goed geld voor GOED vlees, eerlijk vlees.

wendyenbram

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 09:59

@ Batlow ik kan snappen dat je het niet leuk vond om daar te zijn. en wanneer je niet "snapt" waarom iets gedaan wordt dan is het al helemaal vervelend.

Het zal je best uitgelegd zijn denk ik waarom de staarten gebrand worden? en ook waarom ze verplaatst worden?
In de paardenbranche is dit echt niet beter hoor! kijk maar naar de discussie over Deurne. Barneveld (waar jij geweest bent) is een opleidingsplaats en daar is al veel verbetering van huisvesting, echter kan het altijd beter.

Mag ik vragen wat jij GOED vlees vind? en eerlijk vlees vind?

Marlou91

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 10:02

Bedankt voor je uitleg. Hier ben ik het mee eens en kan ikzelf wat mee.

Om nog even in te gaan op dat paardenvirus. Je hebt daar in principe gelijk in, maar zoiets heeft denk ik veel minder impact dan bijv een varkenspest of mkz. Juist doordat er zoveel beesten in een stal staan en met name hier in de peel heeel veel grote stallen bij elkaar staan is zo'n uitbraak meteen funest. De reden waardoor dit zo is even daar gelaten *idd het verhaal van de consument en het goedkoopste karbonaatje*

Tsja en ik heb in dit topic ook wel uitspraken gedaan waarop geen antwoord werd gegeven. Tsja dan kan ik ook wel denken: nu je te dicht bij het vuur komt is er niemand thuis.

Ik moet zelf eerlijk toegeven dat ik het soms ook lastig vind om hierover een mening te vormen. Zoals ik al zei heb ik ook jarenlang in een gezin met een varkensbedrijf meegedraaid. Dat waren ook eerlijke, hardwerkende mensen die echt hart hadden voor het bedrijf en daarvoor echt alles maar dan ook alles over hadden. Ik paste daar uiteindelijk niet in die mentaliteit maargoed, dat terzijde.
Echter waren daar wel typerende dingen die ik hier ook terug zie komen. Zij vonden bijvoorbeeld dat ze het als varkensboer nogal slecht hadden, want de consument dit en de overheid dat. Altijd dingen afschuiven op anderen. Zoals ik al zei: zij konden echt heel wat meer als mijn pa en ma die in loondienst werken. En daarnaast kregen de kinders daar max stufi en kan er altijd wel wat gespeeld worden met de belasting en extra bvtjes enz. Is dat terecht? Ja want ze werken daar ook ontzettend hard voor. Maar ga aub niet om elk ding lopen zeiken want je kiest zelf voor dit vak (vooral de jongere generatie) en de STATUS (erg belangrijk) die hoort bij 2 dikke mercedessen en een gigantische vila.

Wat ik daar ook heel er merkte, denk doordat het een familiebedrijf is wat veel bedrijven zijn was: pap en mam doen het zo en dan moet het ook nog weer 50 jaar zo verder met zoon. Dan kan het geen andere kant op. Pap en mam denken zo dus zoon denkt ook zo. En dat vind ik zonde. Want daardoor wordt vaak niet de stap extra genomen als de nood niet heel erg hoog is. Daardoor blijven veel boeren conservatief met betrekking tot dierenwelzijn en consumentenvertrouwen enz.

Ondanks dat ik echt niks tegen boeren heb. Blijft het een apart wereldje en dat heb ik in levende lijve ondervonden

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 10:04

Ik weet waarom ze verplaatst en verbrand worden. Ik heb ook niet in mijn bericht gezegd dat ik het niet snap. Ik snap allemaal waarom, maar die redenen zijn niet genoeg voor mij om dit goed te keuren... Dan mag dit bij de paarden ook gebeuren, en dat keur ik ook niet goed...

Wij halen vlees speciaal bij iemand wat 100% bio is. Dus niet bij de albertheijn. Het is erg duur vlees, maar dat hebben we er voor over.

wendyenbram

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 10:11

Daar heb je wel gelijk in dat het een apart wereldje is. Maar eigenlijk is "bijna" elk beroepsgroep wel een apart wereldje.
Met als verschil, Boer ben je dag en nacht waar je ook bent. en werk je op kantoor, dan kun je thuis heel iemand anders zijn dan op het werk.

En ja "zeuren" kom ik ook overal tegen. Als iemand werkt en ziet dat de buurman zijn hand ophoud zeurt men ook. Als je net te veel werkt voor toeslagen en iemand anders besluit daarom 1 dagje minder te gaan werken. wordt er gezeurd.
Vergeet niet dat er veel geld omgaat in de veehouderij en je dus ook "veel verdiend" dat geld wat je verdiend moet je uitgeven, als je dat niet doet dan ben je heeeeel veel belasting kwijt. De ene keer geef je het geld uit aan investering van je bedrijf. de andere keer aan een auto. (wat meestal ook op naam van het bedrijf staat) maar al dat geld is dus van het bedrijf, en niet je salaris. Boeren werken meestal maar voor een schamel salaris. Het geld wat in het bedrijf zit, moet geinvesteert worden, of het gaat naar de belasting.

Die echte villa`s vallen meestal ook nog wel mee. maar ja meestal hebben ze wel een groter huis dan gemiddeld Maar van vroeger uit ook grotere gezinnen.

Zelf zeg ik altijd als men klaagt hebt men het zo slecht nog niet. Maar dat geld niet alleen voor boeren;-)

wendyenbram

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 10:20

Batlow schreef:
Ik weet waarom ze verplaatst en verbrand worden. Ik heb ook niet in mijn bericht gezegd dat ik het niet snap. Ik snap allemaal waarom, maar die redenen zijn niet genoeg voor mij om dit goed te keuren... Dan mag dit bij de paarden ook gebeuren, en dat keur ik ook niet goed...

Wij halen vlees speciaal bij iemand wat 100% bio is. Dus niet bij de albertheijn. Het is erg duur vlees, maar dat hebben we er voor over.

Je hebt het idd niet letterlijk gezegd, echter wanneer je het zo stelt denk ik dat je het nog niet direct snapt.

Ik ben zelf ook niet voor staartjes branden. en wanneer je een gesloten bedrijf hebt is het in mijn ogen ook niet nodig, Omdat je dan zelf de ventilatie en hokken zo kan indelen dat er geen staartbijten voorkomt. echter meestal gaan de biggetjes na enkele weken van het bedrijf af, en komen op een ander bedrijf. waar er door de stress toch begonnen wordt met staarten bijten. Ik zelf ben dan liever van de korte pijn dan van de lange pijn. dat wil zeggen liever nu even staarten branden dan dat straks de staarten gebeten worden met alle complicaties van dien. (ontstekingen met dood tot gevolg)

het verplaatsen is logisch als jij een merrie hebt die je gaat (laten) dekken gebeurd dit ook steeds meer op locatie dus je verplaatst je merrie ook. dan komthet weer drachtig thuis. waarna je meestal besluit om je merrie in een grotere box te zetten voor het veulenen? dus eigenlijk gaat dit de zelfde weg als met de varkens. alleen een varken draagt maar 3 mnd en 3 week en een merrie heel wat langer... dus bij een varken verplaatsen ze meer.

En daarbij vind ik het echt heel goed dat je nadenkt over waar je vlees vandaan komt echt TOP! want deze boer krijgt nu goed geld voor een eerlijk product.
Echter is biologisch niet altijd beter dan bio-industrie. Al laat de dierenrechten organisaties je dat wel geloven.
Want ook daar kan en zal regelmatig gesjoemeld worden.

een dier heeft het goed daar waar de boer een hart voor dieren heeft! En dat kan op elke bedrijfsvoering!

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 10:24

Maar ik weet dat vlees echt bio is, dus dat weten we wel..

Ik weet ook precies waarom ze verplaatst en staartjes gebrand worden hoor haha, had je in principe niet uit hoeven leggen. Laten we het erbij houden dat ze overal weinig plek hebben en in een klein hok zitten. De merrie die drachtig is komt vaak nog buiten. Bij personen waar dat niet gebeurd, hetzelfde weer, dan keur ik ook niet goed... Maar helaas blijven de omstandigheden in Nederland voorlopig wel zo. Ik hoop dat er snel een revolutie komt in de houderij-en.

Ben die dag ook op een koeienbedrijf geweest (melkbedrijf) en daar is het gewoon top +:)+

wendyenbram

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 10:27

Dan raad ik je aan om ook eens in een groepshuisvesting stal op stro te gaan kijken voor varkens.
En dan ook maar eens in een ouderwetse grupstal van melkkoeien. denk dat je mening dan ineens anders is.

En de uitleg was voor jou misschien niet nodig, echter blijkt er in dit topic toch zeer veel verkeerde verwachtingen. dus dan is deze uitleg voor hun geweest ;-)

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 10:31

Ja dit was een ver ontwikkelde melkhouderij. Zag er prachtig uit en de dieren hadden het er top. Ik weet dat ouderwetse stallen tegenovergesteld zijn van dit. Maakt niet uit wat voor dieren het zijn, zolang het op zulke manieren gaat, ben ik het er niet mee eens..

wendyenbram

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 11:04

ik merk aan je uitspraken dat je echt alleen naar het uiterlijk kijkt van de stal.
Zelf loop ik al heel wat jaartjes mee in de veehouderij sector.
Kom oorspronkelijk uit een groot dorp had niks met Vee. vond het zielig hoe dat allemaal ging.
uiteindelijk wilde ik "iets" met paarden gaan doen. Kwam daarvoor op school in ede en liep stage op een manege/hengsten houder. Uit eindelijk kwam ik dus ook op praktijkschool barneveld tussen de varkens terecht.
ik begon me daarvoor te interesseren en uiteindlijk mijn volgende stage op een boerenbedrijf gaan doen.
Dit was een varkensbedrijf en melkkoeien. dus van alles wat. Ze boerden nog op de oude manier, maar de toekomst was een strostal voor varkens.

Mijn 2e stage op een ander boerenbedrijf was op een luxe varkens bedrijf (wat nu alweer super ouderwets is) Mijn vriendje die ik toen had. Had een mest varkens bedrijf heel luxe voor die tijd.
Mijn man (anders dan mijn toenmalige vriendje) Heeft een melkveebedrijf (tenminste zijn ouders) en deze is nodig aan vervanging toe. de huidige wetregelgeving maakt het heel moeilijk om te beslissen wat we gaan doen. Eigenlijk willen we graag het bedrijf over nemen en verbouwen tot loopstal voor de koeien. Maar zoals het nu er voor staat kunnen we beter stoppen. Helaas voor de koeien staan ze dus nu nog in een grupstal, terwijl als de wet anders geregeld was we al hadden kunnen verbouwen. (ze staan gelukkig wel van 07.00 tot 17.00 in de wei.)

Ook hebben we vrije uitloop kippen.
en mijn zwager heeft vleeskalveren.

Ik roep dus niet zomaar dingen. kijk zelf ook best kritisch naar hoe dingen gaan. Ben blij dat er veel verbetert wordt voor de dieren. Maar door de ervaringen op meerdere takken van veebedrijven weet ik wel ietsje meer dan iemand die 1 of 2 keer in een stal is wezen kijken.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 11:06

Ja dat is prima dat je meer weet, maar ik zet hier mijn mening neer en geen feiten. Niet bot bedoeld maar je wordt een beetje vervelend....

Marlou91

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 11:18

Maar je mening wordt weer weerlegd door iemand met een andere mening met zijn/haar argumenten. Zoiets noemt men een discussie. Ik vind haar helemaal niet vervelend overkomen (mening) daar zij haar mening onderbouwd met feiten en eigen ervaringen (argument)

@wendyenbram: phoe lijkt me een lastige keuze zeg. Knap dat jullie er zo serieus over nadenken, kan me voorstellen dat je eigenlijk liever je hart volgt.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 11:20

Dat is wel maar mijn mening kan niet worden bijgesteld. Op alles wat ik zeg is er een reactie. Ik ben het er gewoon niet mee eens en volgens mij heb ik dat al enkele keren gemeld. Dit is een eeuwige discussie waar ik me niet in ga mengen dus trek ik me terug.

wendyenbram

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 11:52

Dank je Marlou91.

@ Batlow Tja jij mag jou mening hebben ik heb je ook een compliment gegeven daarvoor. Maar ook jij hebt je mening gebaseerd op aannames, en eens een keer kijken op een bedrijf.

Ik weerleg niet JOUW mening, ik laat zien dat de aannames waar je je mening op staaft niet altijd de juiste zijn.
Dan mag je sowieso bij jou mening blijven niks mis mee. Maar zou jammer zijn wanneer je je mening blijft verdedigen met verkeerde aannames.

En je staat vrij je uit de discussie te trekken. Maar jij gooit er nogal wat in de discussie, met alleen jouw mening. beetje raar he dat in een discussie die al tich pagina`s lang is je je mening neergooit (welke al heel vaak is genoemd) je er dan een weerwoord op krijgt. en wanneer je er niet meer over mee kunt schrijven, maar gaan zeggen dat het vervelend is.
Zeg dan gewoon, ik heb MIJN mening gevormd en of de waarheid anders is of niet maakt mij niks uit.
Ik zie liever een mooie stal, waarbij de dieren door een computer in de gaten gehouden worden. dan een ouderwetse die niet meer helemaal de norm is maar waarbij de dieren elke dag door mensen oog wordt gezien (oke ik zeg zelf alvast dat dit heel zwart wit gesteld is.)

Dan ben je eerlijk en geloofwaardig. Maar door er steeds aannames neer te zetten "lok" je uit tot discussie. en discussie hoeft niet vervelend te zijn. En ook IK kan MIJN mening bijstellen, wanneer iemand met goede argumenten komt. ik moet er alleen over nadenken, en niet domweg me bij mijn mening houden.

Suzan_v_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 20:46

Ik reageerde niet meer in dit topic aangezien sommige mensen niet echt aardig reageren als je een antwoord geeft op een vraag dat hun geven en dat hun dan hun gelijk niet hebben. Fijn om te zien dat er toch nog mensen zijn die hun best proberen te doen.

Ik werk op moment 6 dagen in de week bij de varkens. Op het moment zijn we aan het uitbreiden van 500 zeugen naar 800. Als mensen interesse hebben zou ik foto's kunnen maken van hoe ze er bij zitten (vleesvarkens niet want die zitten op andere locaties). De varkenshouderij heeft niks te verbergen. Ik durf er op te wedden dat er dan meningen gaan veranderen.

Marlou91

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 08:55

Foto's zijn altijd leuk om te zien vind ik! Vind het altijd interessant om te zien hoe het er op andere locaties aan toe gaat. Foto in je profiel is ook grappig.

Je werkt op een varkensbedrijf zeg je. Werk je op een gesloten bedrijf omdat je het ook over vleesvarkens hebt? En waarom heb je voor dit werk gekozen (nieuwsgierigheid)? Kom je zelf uit een boerenfamilie, wilde je wat met beesten?