Vanavond op tv: "Ik kan verliefd worden op kinderen van 8"

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Blue_Eyes

Re: Vanavond op tv: "Ik kan verliefd worden op kinderen van 8"

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 11:12

Ik denk dat iemand die ervoor uit durft te komen al een schreeuw om hulp geeft. En over de rest is het moeilijk oordelen, want je weet het niet.

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 11:47

newmom schreef:
Lieffiefi schreef:
Die grens ligt voor mij al bij het kijken naar kinderen op een manier waarin onschuldigheid ver te vinden is.

voor mij misschien nog wel eerder.. zodra iemand er serieus over denkt of fantaseert, ben je bij mij de grens al over.
Laat een kind toch kind zijn en word zelf eens volwassen, incl normen, waarden en verantwoording.

Dit vind ik geen logische uitspraak, gezien het feit dat het een geaardheid betreft. Het denken en fantaseren verdwijnt niet met volwassen worden. Dat is inherent aan het pedofiel zijn.

Normen en waarden, en verantwoording, dat zijn idd de zaken waar we ons wellicht op kunnen richten om te voorkomen dat gedachten en fantasieen worden omgezet in daden. Zoals Blue eyes in mijn ogen indirect aangeeft: iemand die er voor uit komt, staat waarschijnlijk open voor de invloed van normen en waarden, en verantwordelijkheid.

terlygert

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 12:12

maura schreef:
terlygert schreef:
@ maura, het wijkt af van de ''normaal''. Het klinkt niet fijn dat ben ik met je eens, maar dit is wel wat er aan de hand is.
Ik denk dat seksuele voorkeur een combinatie is van die twee dingen die jij noemt. Niet zozeer het één OF het ander.

Dat het afwijkt van de meest voorkomende normaal (=hetero) klopt, maar dat geld óók voor homoseksualiteit. Er zijn helaas nog steeds angstige mensen die ontzettend graag willen geloven dat andersseksualiteit een geneeslijke ziekte is maar daar waren we in Nederland al voorbij dacht ik.

Ik denk dat seksuele voorkeur ná geaardheid komt. Geaardheid zit tussen de oren, daar word je mee geboren. en geaardheid komt in verschillende varianten, allemaal aangeleverd door Moeder Natuur. Hetero, homo, pedo, necro, en misschien zelfs nog onontdekte o's. Het klopt dat niet-heterovarianten op diverse plaatsen als afwijking worden beschouwd, maar wetenschappelijk gezien zijn het gewoon universele varianten. Zelfs necrofilie is waargenomen bij andere dieren. Cultureel gezien kun je spreken van een afwijking, biologisch gezien gaat het gewoon een variant. Binnen die variant van geaardheid kan een individu een voorkeur ontwikkelen. Als dat laatste niet zo was zouden we allemaal hitsig achter die arme Kirk Hammett aanzitten. Dan zouden wij elkaar de hersens inslaan om te voorkomen dat een andere dame er met Kirk vandoor ging en dan zouden de heteromannen allemaal zwaar gefrustreerd in verkrachters veranderen en ook elkaar de hersens inslaan. En dan zouden voornamelijk homo's overblijven en zouden die 24/7 geweldige feestjes gaan houden. Daar zou de wereld een stuk gezelliger van worden, maar de mens zou vermoedelijk uitsterven.

Dat weet ik, maar het leek me geen goed plan om homoseksualiteit hier weer in te betrekken.
Ik ben mij bewust hoe het biologisch gezien werkt, ik verwoord het alleen op een andere manier. Heteroseksualiteit is evolutionair gezien de normaal, aangezien het voortplanten lastig wordt bij de andere geaardheden. De andere geaardheden zijn hier een afwijking van. Dat het bij andere diersoorten is waargenomen maakt het niet minder afwijkend van de normaal, simpelweg omdat het een negatief effect (als je dat zo kan noemen) heeft op het voortbestaan van de soort.

patatkraam

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 12:51

Ik vind wel dat de presentator een beetje aanvallend doet..
IK ben niet zozeer tegen pedofilie. Alleen als ze er iets mee doen.
Ik vind het juist wel zielig dat ze zich zo moeten voelen en er in feite niets mee mogen en kunnen

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 23:25

terlygert schreef:
Dat weet ik, maar het leek me geen goed plan om homoseksualiteit hier weer in te betrekken.
Ik ben mij bewust hoe het biologisch gezien werkt, ik verwoord het alleen op een andere manier. Heteroseksualiteit is evolutionair gezien de normaal, aangezien het voortplanten lastig wordt bij de andere geaardheden. De andere geaardheden zijn hier een afwijking van. Dat het bij andere diersoorten is waargenomen maakt het niet minder afwijkend van de normaal, simpelweg omdat het een negatief effect (als je dat zo kan noemen) heeft op het voortbestaan van de soort.

Ik vind het prima om pedofilie een afwijking (van de culturele normaal) te noemen, het ging mij er om dat je het een hersenafwijking noemde. Omdat dát suggereert dat het biologisch abnormaal (en daarmee mogelijk te corrigeren) is en dat is het niet (Moeder Natuur doet sowieso niet zo moeilijk over 'normaal', maar da's wéér een ander verhaal). Overigens zijn zowel pedofilie als homofilie van alle tijden, ik ken geen aanwijzing dat de evolutie die smaken er geleidelijk aan uitfokt. Dus wat je zegt over voorplanten ligt (helaas) toch gecompliceerder. Wat mij betreft trouwens nog een reden om serieus aan de slag te gaan om een manier te zoeken om met het verschijnsel om te gaan. Net doen of het niet bestaat werkt niet (zie de katholieke kerk), maar bloederige lynchpartijen werken óók niet (zie de pogingen die in onder meer Iran en Uganda worden gedaan om van homoseksualiteit af te komen) en hopen dat het vanzelf (evolutionair) verdwijnt lijkt een illusie.

Eerder is al aangegeven dat veel pedoseksuelen (en die zijn wat mij betreft een veel groter maatschappelijk probleem dan pedofielen) zélf in hun (vroege) jeugd slachtoffer zijn geweest. In die lijn redenerend vraag ik me af of er wat te redden zou zijn als de overheid zich actiever zou bemoeien met de opvoeding van jonge kinderen. Nu zijn kinderen leerplichtig vanaf 4 jaar, maar in de tijd die daaraan vooraf gaat kan er al heel veel mis gaan. Het lastige is dat je, zodra je die kant op gaat discussiëren, snel terecht komt bij de vraag of de overheid zich mag bemoeien met óf mensen aan kinderen beginnen en hoe die opgevoed moeten worden. Wat mij betreft is het feit dat er nu ongewenste kinderen worden geboren in gewelddadige relaties, dat er kinderen de leerplichtige leeftijd niet eens halen omdat ze door pa of ma of een nieuwe vriend(in) van pa of ma worden doodgeslagen, dat er kinderen van pleeggezin naar pleeggezin worden gesleept, al dan niet in combinatie met misbruik, voldoende reden om grenzen te gaan stellen aan wat mensen zelf mogen bepalen waar het gaat om het beginnen aan kinderen of de wijze van opvoeden. Niet alle pedo's hebben zo'n achtergrond, maar het feit dat er bij zijn die hoogstwaarschijnlijk over de schreef gaan omdát ze zo'n achtergrond hebben, maakt dat ik vind dat in elk geval alles in het werk gesteld moet worden om dié groep pedo's te voorkomen.

terlygert

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 00:34

Om iets uit een soort te fokken moet het erfelijk zijn, daar heeft geaardheid niets mee te maken. Foutjes tijdens de ontwikkeling (om wat voor reden dan ook) zijn van alle tijden, de resulterende afwijkingen dus ook.

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 00:40

Alles in het werk stellen vind ik een gevaarlijke zin.

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 08:22

terlygert schreef:
Om iets uit een soort te fokken moet het erfelijk zijn, daar heeft geaardheid niets mee te maken. Foutjes tijdens de ontwikkeling (om wat voor reden dan ook) zijn van alle tijden, de resulterende afwijkingen dus ook.

Ik zou niet weten hoe geaardheid precies in elkaar zit. Maar zoals ik al eerder aangaf is geaardheid een aangeboren eigenschap. Als je een niet-heterofiele geaardheid beschouwt als een foutje tijdens de ontwikkeling heb je het - vanwege die aangeborenheid ervan - over de ontwikkeling van embryo en foetus. Dat zou opgevat kunnen worden alsof de omstandigheden tijdens de zwangerschap ertoe leiden dat een baby wordt geboren als hetero of andersofiel. Met andere worden: als een kind een afwijkende geaardheid heeft ligt dat aan de moeder. Dat vind ik persoonlijk niet echt een wenselijk uitgangspunt.

Hoe het precies in elkaar zit weet ik ook niet hoor, maar als een geaardheid bij zowel mensen als bij andere zoogdieren en zelfs bij niet-zoogdieren voorkomt, dan zie ik dat niet als een foutje maar als een mogelijke variant. Omdat er een duidelijke culturele voorkeur voor een variant bestaat heb ik er niets tegen om het in die zin over een afwijking te hebben, maar ik heb er moeite mee om een van nature voorkomende variant als 'fout' of 'mislukt' af te serveren.

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 08:38

Pauline schreef:
Alles in het werk stellen vind ik een gevaarlijke zin.

Tsja. 'Alles in het werk stellen' ís helemaal geen zin.
maura schreef:
Ik vind dat in elk geval alles in het werk gesteld moet worden om dié groep pedo's te voorkomen.

Is wel een zin en ook nog een mening. Als je die zin gevaarlijk vind of het met die mening niet eens bent, zou je de moeite kunnen nemen uit te leggen wat je precies gevaarlijk vind of waar je moeite hebt met die mening, of daar vragen over hebt.

Een zinsdeel uit een betoogje halen en daar half iets over roepen vind ik nogal irritant. Niet alleen omdat het uit verband rukken van woorden van een ander betekent dat je die ander niet serieus neemt, maar veel meer nog omdat zo'n manier van 'discussiëren' aangeeft dat je jezelf en je eigen mening niet serieus neemt. En waarom zou ik een mening serieus nemen als de eigenaar van die mening zichzelf al niet eens serieus neemt? Wil je iets weten, wil je meediscussiëren, hartstikke leuk. Maar geef dan wat je vindt aan op een manier en met argumenten die voor mensen die niet in jouw hoofd wonen óók te volgen zijn.

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 09:12

Oh dat wil ik wel. Maar soms is iets accentueren goed, ook in een discussie om iets te benadrukken. Als je daar zo fel op reageert zegt dat weinig over mij. Laat staan of ik iets of iemand serieus neem. Kan jouw vorm van discussiëren niet zijn, mag hoor, maar dat heb je nu eenmaal op een forum.

Ik vind alles in zijn werk stellen om..neigen maar een controle, invloed van de overheid die ikmgevaarlijk vind. Er zijn weinig takken van overheidscontroles waarbij geen fouten gemaakt worden en juist in de jeugdzorg gaan dingen veelvuldig heel erg mis.
Als je bij de suggestie te maken te hebben met een pedo alles zou mogen bewerkstelligen om die persoon in juiste banen te leiden neigt dat naar snel forse maatregelen nemen. En de mens met macht is geneigd die macht te gebruiken, toch?
Zo niet te misbruiken.
In dit geval heb je te maken met verborgen lusten en is het ontzettend ongrijpbaar. Als je dan de overheid, instanties, álles laat mogen vind ik dat dus een slecht idee.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 11:55

maura schreef:
Ik zou niet weten hoe geaardheid precies in elkaar zit. Maar zoals ik al eerder aangaf is geaardheid een aangeboren eigenschap. Als je een niet-heterofiele geaardheid beschouwt als een foutje tijdens de ontwikkeling heb je het - vanwege die aangeborenheid ervan - over de ontwikkeling van embryo en foetus. Dat zou opgevat kunnen worden alsof de omstandigheden tijdens de zwangerschap ertoe leiden dat een baby wordt geboren als hetero of andersofiel. Met andere worden: als een kind een afwijkende geaardheid heeft ligt dat aan de moeder. Dat vind ik persoonlijk niet echt een wenselijk uitgangspunt.

Hoe het precies in elkaar zit weet ik ook niet hoor, maar als een geaardheid bij zowel mensen als bij andere zoogdieren en zelfs bij niet-zoogdieren voorkomt, dan zie ik dat niet als een foutje maar als een mogelijke variant. Omdat er een duidelijke culturele voorkeur voor een variant bestaat heb ik er niets tegen om het in die zin over een afwijking te hebben, maar ik heb er moeite mee om een van nature voorkomende variant als 'fout' of 'mislukt' af te serveren.

Waarom zo stellig zijn als je zegt niet te weten hoe geaardheid in elkaar zit? Aan de geboorte gaan nog 9 maanden van ontwikkeling vooraf dus dat iets aangeboren is zegt helemaal niet dat het genetisch is. En al helemaal niet dat het ligt aan de moeder. Zo is aangetoond dat mensen waarvan de moeder weinig eten ter beschikking had tijdens de zwangerschap eerder overgewicht ontwikkelen, bijvoorbeeld in oorlogssituaties. Een moeder kan niets doen aan de omstandigheden waar ze in verkeert dus kun je zeker niet stellen dat iets dat komt door ontwkkeling dan dus ligt aan de moeder.

Ook weten we helemaal niet zeker of een afwijkende seksualiteit wel aangeboren is, mensen komen er immers pas na een paar jaar te hebben geleefd achter. Zelf geloof ik dat Freud wel eens meer gelijk zou kunnen hebben dan wij soms denken met zijn 'polymorf perverse' theorie.

terlygert

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 12:01

maura schreef:

Een fout tijdens de ontwikkeling kan zeer veel oorzaken hebben, ik zeg nergens dat dit per definitie met de moeder te maken heeft, dit maak je er zelf van. Fouten in de celdeling, DNA kopieën, of stoffen van buitenaf (google maar eens op teratologie) kunnen onder andere zorgen voor aangeboren afwijkingen. Er zijn nog wel meer dingen die dit kunnen veroorzaken, maar dat gaat te ver voor dit topic. Wat ik duidelijk wil maken is dat niet elke aangeboren afwijking per definitie erfelijk is. Uitfokken kan dus niet. Het is een mogelijke afwijkende variant van de normaal. Ik zeg ook nergens iets over fout of mislukt, die woorden heb ik nooit gebruikt. Ik zeg alleen dat het een afwijking is, aangezien een ''andersofiel'' biologisch gezien niet handig is.

terlygert

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 12:06

sallandval schreef:
Ook weten we helemaal niet zeker of een afwijkende seksualiteit wel aangeboren is, mensen komen er immers pas na een paar jaar te hebben geleefd achter. Zelf geloof ik dat Freud wel eens meer gelijk zou kunnen hebben dan wij soms denken met zijn 'polymorf perverse' theorie.

Mensen ontdekken zichzelf überhaupt pas na een paar jaar leven. Kinderen van een jaar of 2 leren net dat zij ook een neus hebben, net als hun ouders. De hele zelfontdekking gaat stap voor stap, geaardheid hoort daar ook bij.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 12:26

terlygert schreef:
Mensen ontdekken zichzelf überhaupt pas na een paar jaar leven. Kinderen van een jaar of 2 leren net dat zij ook een neus hebben, net als hun ouders. De hele zelfontdekking gaat stap voor stap, geaardheid hoort daar ook bij.

Precies!

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 12:35

Pfoe ik schrik wel van de kortzichtigheid van veel mensen hier....

Iemand mag gedachten hebben, of dat nu is over sex met kinderen, dieren, voor mijn part zn bejaarde moeder.. Zolang het bij gedachten blijft is het mij om het even. Ik moet er zelf niet aan denken maar das wat anders, dat zijn mijn emoties, dat ik het goor vind, misselijkmakend etc..

Maar ik sla m zn hersens in, ik vermoord m etc omdat iemand zulke gedachten heeft, die hij niet tot uitvoer brengt?

Als ik de moeder zou zijn van een pedofiel en jij vermoordt m ben jij zelf nog niet klaar met mij als moeder.. Zoiets zie je dan voor je? Want jij hebt het recht vind je om een onschuldig iemand te vermoorden, dan heb ik zeker het recht om de moordenaar van mijn zoon iets te doen toch ? :+

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 16:01

terlygert schreef:
Een fout tijdens de ontwikkeling kan zeer veel oorzaken hebben, ik zeg nergens dat dit per definitie met de moeder te maken heeft, dit maak je er zelf van.

Ho. Ik maak nergens iets van en ik zeg niet dat jij iets beweert, ik plaats enkel een kanttekening bij jouw formulering:
maura schreef:
Dat zou opgevat kunnen worden alsof de omstandigheden tijdens de zwangerschap ertoe leiden dat een baby wordt geboren als hetero of andersofiel.

terlygert schreef:
Wat ik duidelijk wil maken is dat niet elke aangeboren afwijking per definitie erfelijk is. Uitfokken kan dus niet. Het is een mogelijke afwijkende variant van de normaal.

Tsja, dat laatste zeg ik de hele tijd al. Geen biologische afwijking, geen hersenafwijking en geen fout.

terlygert schreef:
Ik zeg ook nergens iets over fout of mislukt, die woorden heb ik nooit gebruikt. Ik zeg alleen dat het een afwijking is, aangezien een ''andersofiel'' biologisch gezien niet handig is.

Dan lees ik kennelijk iets anders dan jij schrijft
terlygert schreef:
Foutjes tijdens de ontwikkeling (om wat voor reden dan ook) zijn van alle tijden, de resulterende afwijkingen dus ook.

terlygert schreef:
Een pedo valt op een kind door een hersenafwijking.

En op die laatste quote reageerde ik om aan te geven dat er een - naar mijn idee groot - verschil is tussen hersenafwijking en afwijking.

Pauline schreef:
Oh dat wil ik wel. Maar soms is iets accentueren goed, ook in een discussie om iets te benadrukken. Als je daar zo fel op reageert zegt dat weinig over mij.
Hihi, als je dat een felle reactie vond... Voor de goede orde: ik reageer op teksten, geef daarbij aan hoe ik die lees en interpreteer. Ik reageer niet op personen om de eenvoudige reden dat dit een anoniem forum is: ik ken de persoon achter de tekst niet (zou ook nogal een omslachtige manier van communiceren zijn maar goed). Dus mijn reactie zegt inderdaad weinig over jou. Sterker nog, die reactie zegt helemaal niets over jou en is ook niet bedoeld om iets over jou te zeggen.
Pauline schreef:
Ik vind alles in zijn werk stellen om..neigen maar een controle, invloed van de overheid die ik gevaarlijk vind. Er zijn weinig takken van overheidscontroles waarbij geen fouten gemaakt worden en juist in de jeugdzorg gaan dingen veelvuldig heel erg mis.
Als je bij de suggestie te maken te hebben met een pedo alles zou mogen bewerkstelligen om die persoon in juiste banen te leiden neigt dat naar snel forse maatregelen nemen. En de mens met macht is geneigd die macht te gebruiken, toch?
Zo niet te misbruiken.
In dit geval heb je te maken met verborgen lusten en is het ontzettend ongrijpbaar. Als je dan de overheid, instanties, álles laat mogen vind ik dat dus een slecht idee.

En daar heb je helemaal gelijk in, wat precies de reden is dat ik erover begon. De Britten zeggen heel mooi 'you can't have the cake and eat it' en dat vind ik van (agressieve) discussies over pedofilie. Je kunt niet én de invloed van de overheid binnen het gezin beperkt houden én garanderen dat er geen pedo's vrij rondlopen. Kan gewoon niet. Is een onmogelijkheid. Het is óf het één, of het ander. En wij als samenleving willen niet dat de overheid zich bemoeit met teveel aspecten van het persoonlijk leven. Daar ben ik ook helemaal voor, maar het betekent óók dat onder andere kleine kinderen gevaar (kunnen!) lopen. Als je je eigen vrijheid om je kinderen naar eigen goeddunken op te voeden niet wilt opgeven, ga dan ook als het een keer foutgaat niet met het vingertje lopen wijzen naar 'de overheid' die had moeten voorkomen dat het mis ging. 't Is dan wel weer handig om in elk geval te weten aan wèlke risico's je kind kan blootstaan. Dat het stuk gaat als het onder een auto loopt kan iedereen wel bedenken, dat het beschadigd kan raken als het in aanraking komt met een pedoseksueel is een minder bekend/geaccepteerd risico. Informatie helpt mensen om te gaan met risico's en om risico's te herkennen en wat dat betreft zou er van mij nog véél meer media-aandacht naar pedofielen en pedoseksuelen zelf mogen gaan. Misschien heeft de aversie tegen die informatie ook wel te maken met verantwoordelijkheid en faalangst: als je weet waar je op moet letten en je kind wordt toch misbruikt ben je misschien wel een slechtere ouder dan wanneer je niet wist waar je op moest letten en je kind wordt misbruikt.

Zoals vaker bij Bokt-discussies komt het er op neer dat hoe langer de discussie duurt, hoe minder er sprake is van een verschil in mening over het onderwerp zelf. Het gaat steeds meer over niet goed gelezen posts, selectief gelezen posts en helemaal niet gelezen posts maar eigen invulling. Hoog tijd om iets anders te gaan doen dus.

terlygert

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 19:08

maura schreef:
Met andere worden: als een kind een afwijkende geaardheid heeft ligt dat aan de moeder. Dat vind ik persoonlijk niet echt een wenselijk uitgangspunt.

Hier suggereer je wel degelijk dat dit de intentie van mijn woorden is.

Ik heb het inderdaad over foutjes in de ontwikkeling die in iets kunnen resulteren. Niet dat een andersofiel een fout is. Dit maak je er van. Die woordcombinatie heb ik nooit gebruikt.

maura schreef:
En op die laatste quote reageerde ik om aan te geven dat er een - naar mijn idee groot - verschil is tussen hersenafwijking en afwijking.

Ehh.. leg eens uit dan? Het enige verschil is het woordje ''hersen'' ervoor. Een afwijking blijft een afwijking mijns inziens.

maura schreef:
Zoals vaker bij Bokt-discussies komt het er op neer dat hoe langer de discussie duurt, hoe minder er sprake is van een verschil in mening over het onderwerp zelf. Het gaat steeds meer over niet goed gelezen posts, selectief gelezen posts en helemaal niet gelezen posts maar eigen invulling.

Gevalletje de pot verwijt de ketel?...

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 22:45

terlygert schreef:
Hier suggereer je wel degelijk dat dit de intentie van mijn woorden is.
Nope. De zinsnede 'met andere woorden' slaat terug op de zin ervoor. Ofwel de zin waarin ik aangeef hoe het zou kunnen worden opgevat.

terlygert schreef:
Ik heb het inderdaad over foutjes in de ontwikkeling die in iets kunnen resulteren. Niet dat een andersofiel een fout is. Dit maak je er van. Die woordcombinatie heb ik nooit gebruikt.

Als jij zo graag wilt lezen dat ik ergens iets van maak moet je dat zelf weten.

terlygert schreef:
Ehh.. leg eens uit dan? Het enige verschil is het woordje ''hersen'' ervoor. Een afwijking blijft een afwijking mijns inziens.

Voor mij is dat nogal een verschil. Een groot verschil en dat heb ik echt al heel duidelijk uitgelegd. Namelijk dat een hersenafwijking per definitie een biologische, ofwel meetbare afwijking is. En dus géén normale variant is. En dat 'een afwijking' geen meetbare afwijking hoeft te zijn maar iets dat, bijvoorbeeld om culturele redenen, wordt beschouwd als iets dat geen normale variant is, maar intussen biologisch gezien wel een normale variant kan zijn.

Wat ik dan weer totaal niet begrijp - en da's ongetwijfeld mijn afwijking - is waarom de feedback die ik leverde op dat detail zo'n ding is? Ik gaf nota bene al bij voorbaat aan dat ik ging piepen???

terlygert schreef:
maura schreef:
Zoals vaker bij Bokt-discussies komt het er op neer dat hoe langer de discussie duurt, hoe minder er sprake is van een verschil in mening over het onderwerp zelf. Het gaat steeds meer over niet goed gelezen posts, selectief gelezen posts en helemaal niet gelezen posts maar eigen invulling.

Gevalletje de pot verwijt de ketel?...

Dat kan altijd. Maar stel nou eens voor - gewoon voor de gein, zie het als een gedachtenexperimentje - dat het géén gevalletje de pot verwijt de ketel is. Dat de pot in deze niets verwijt maar gewoon een conclusie trekt die ieder ander die de kunst van het begrijpend lezen verstaat óók kan trekken. Dan zou het - als je geïnteresseerd bent in het onderwerp van de discussie - misschien wel aardig zijn om gewoon inhoudelijk te gaan discussiëren. Omdat dat onderwerp echt vele malen boeiender is dan een virtueel Ego van anonieme ombekenden. Maar goed, da's natuurlijk maar een suggestie. Vooral niet doen als je iets anders leuker vindt.

Voor zover ik nog zin heb om aan dit topic mee te doen wordt dat in elk geval inhoudelijk, want dit geneuzel is behoorlijk vermoeiend en lijkt me ook vervelend voor anderen die wél gewoon met het onderwerp bezig zijn. Mocht je om welke reden dan ook toch verder willen met niet-inhoudelijk geneuzel, dan ben je van harte uitgenodigd om een PB te sturen. In het topic is dit in elk geval mijn laatste reactie op PMS-niveau. Die laatste opmerking zal ook wel weer verkeerd vallen maar dan heb ik morgen tenminste ook nog wat te lachen. Voor nu ben ik het wel weer beu en bovendien is het voedertijd.

@ Skygirl, interessant artikel, dank voor het plaatsen +:)+ .