eigen risico bijna verdubbeld in 2013

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Bumba01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 10:45

Ik vind het echt niet meer normaal... :n
Vinden ze het ook nog gek dat er de laatste tijd zoveel overvallen en dat soort dingen worden gepleegd, mensen zitten zonder geld, kinderen zonder eten, dan is voor hun de keus heel snel gemaakt..
En aan de ene kant begrijp ik het ook nog wel als er een overval word gepleegd voor geld...

Vooral zo doorgaan NL! :n

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 10:48

Wildgirl schreef:
@Ojajoh, het kind in kwestie was 10, gaat gewoon naar school maarja, overblijven en 2 of 3 daagjes naar de bso kan natuurlijk niet ;-)
Ik mis geen realiteit, ik maak keuzes, liever kinderloos en financieel op rozen dan een kind en financiele onzekerheid.
Ik héb ook de andere kant mee mogen maken, ik heb een jaar van 750 euro per maand moeten leven, ik wéét dus wat het is om 4 dagen oud brood te eten en niet naar de kapper te kunnen omdat het geld simpelweg op is.
Maar na ruim 6 maanden zo geleefd te hebben, reden waarom is aanvraagbaar per pb, besloot ik dat dit niet was wat ik wou en heb ik me zo ongelofelijk hard omhoog geknokt....en dat is gelukt!
Mijn vader zei altijd: Je zit nu in een situatie die leefbaar is maar, maakt het je ook gelukkig? Nee, doe er dan wat aan, ja, hou dan op met klagen!

@Electra, ik snap heel goed dat er ouders zijn die liever wat minder werken, dat is natuurlijk het droomscenario maar..niet voor iedereen weggelegd op het moment dat het kind er eenmaal is.
Daarom zeg ik op dat moment, kijk naar je leven en neem de verantwoordelijkheid en ja dat is zuur, maar soms wel noodzakelijk om je kop boven water te houden.
Ik zou serieus slapenloze nachten krijgen als ik geen 400 euro op een spaarrekening kon hebben staan en mezelf scheef aankijken als dat wel zou kunnen door meer te gaan werken terwijl ik dat niet deed.

@Shadow, ik heb het in geen enkele post gehad over aangeboren medische problemen, die betrek jij er nu bij, uiteraard sta ik daarin niet op dezelfde lijn. Ik heb het over de mensen die niet ziek zijn, maar ook geen keuzes durven maken, alles willen hebben en uiteindelijk in de goot belanden en gaan lopen schreeuwen tegen de overheid.

Jij moet blij zijn, dat er nog altijd mensen kiezen voor kinderen, wie moet anders later jou verzorgen in het verzorgingshuis? ;)

Maar, je kan alles nog zo goed geregeld en voor elkaar hebben en dan toch ineens voor problemen komen te staan. Iedereen krijgt wel zijn portie in het leven en niet alles is door "eigen verantwoordelijkheid te nemen" op te lossen.

Bumba01

Re: eigen risico bijna verdubbeld in 2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 10:50

750 per maand vind ik nog veel, dat heb ik nog niet eens per maand..

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 10:52

sharoontje schreef:
Ik vind het echt niet meer normaal... :n
Vinden ze het ook nog gek dat er de laatste tijd zoveel overvallen en dat soort dingen worden gepleegd, mensen zitten zonder geld, kinderen zonder eten, dan is voor hun de keus heel snel gemaakt..
En aan de ene kant begrijp ik het ook nog wel als er een overval word gepleegd voor geld...

Vooral zo doorgaan NL! :n

Dat begrijp ik dus niet, voor een overval = misdrijf, is nooit een excuus.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 10:53

sharoontje schreef:
750 per maand vind ik nog veel, dat heb ik nog niet eens per maand..

Wat bedoel je?

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 10:53

Ik denk dat ze het bedrag uit de post van Wildgirl bedoelt.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 10:56

Rinske schreef:
Ik denk dat ze het bedrag uit de post van Wildgirl bedoelt.

Ja, ik zie het :D .

Maar goed, het ligt er natuurlijk aan, of je nog bij je ouders woont of op jezelf woont.

Bumba01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 10:58

Electra: Het is inderdaad geen excuus, maar voor de mensen die zoiets wel doen is het de enigste optie voor geld.. Mensen uit een ''lager milleu'' doen zoiets wel om hun kinderen aan het eten te houden..
En over die 750 per maand, ik las een post dat iemand een jaar? met 750 euro per maand moest leven en die het bijna niet redde, nou ik vind 750 per maand veel geld (ik woon dan nog niet op mijzelf, maar ik wou dat ik het had per maand).

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 11:02

sharoontje schreef:
Electra: Het is inderdaad geen excuus, maar voor de mensen die zoiets wel doen is het de enigste optie voor geld.. Mensen uit een ''lager milleu'' doen zoiets wel om hun kinderen aan het eten te houden..
En over die 750 per maand, ik las een post dat iemand een jaar? met 750 euro per maand moest leven en die het bijna niet redde, nou ik vind 750 per maand veel geld (ik woon dan nog niet op mijzelf, maar ik wou dat ik het had per maand).

Als je nog niet op jezelf woont, moet je toch wel kunnen rondkomen?

Ik denk, dat overvallen zelden worden gedaan door mensen om hun kinderen te kunnen voeden, maar vooral worden gepleegd door junks of criminelen.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 11:03

Ik woonde ten tijde van de 750 euro per maand wél op mezelf Sharoontje :j

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 11:05

Maar is die 750 na aftrek van de vaste lasten? Want dan is het heel veel idd. Maar moet je alles nog betalen, kan dat toch niet?

Bumba01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 11:06

Wildgirl: Dan is het idd wat anders,sorry dan voor mijn post :)
Electra: Ze zullen vast wel een reden hebben om het te doen, maar er zullen heus mensen zijn die het doen om wel rond te komen. Wat wil je dan? Nu word het eigen risico al naar 400 euro gegooid, wat komt er nog meer? Als iemand de keuze krijgt óf op straat met je kinderen óf iemand beroven voor geld, is voor hun de keus al heel snel gemaakt.. Maar dat is een hele andere discussie denk ik :)

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 11:11

sharoontje schreef:
Wildgirl: Dan is het idd wat anders,sorry dan voor mijn post :)
Electra: Ze zullen vast wel een reden hebben om het te doen, maar er zullen heus mensen zijn die het doen om wel rond te komen. Wat wil je dan? Nu word het eigen risico al naar 400 euro gegooid, wat komt er nog meer? Als iemand de keuze krijgt óf op straat met je kinderen óf iemand beroven voor geld, is voor hun de keus al heel snel gemaakt.. Maar dat is een hele andere discussie denk ik :)

Ik vind het nog steeds geen goede keuze, maar inderdaad offtopic.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 11:15

@Marocje 750 euro waar ik alles van moest doen, behalve de huur

@Sharoontje, ook dat heet eigen verantwoordelijkheid nemen en dus geen onschuldige mensen gaan lastigvallen

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 11:31

Behalve de huur, ja dan zou het nog kunnen als je zuinig aan doet. Er zijn dus mensen die van dat geld óók de huur moeten betalen......

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 11:58

Shadow0 schreef:
Wildgirl schreef:
@Shadow, ik heb het in geen enkele post gehad over aangeboren medische problemen, die betrek jij er nu bij, uiteraard sta ik daarin niet op dezelfde lijn. Ik heb het over de mensen die niet ziek zijn, maar ook geen keuzes durven maken, alles willen hebben en uiteindelijk in de goot belanden en gaan lopen schreeuwen tegen de overheid.

Maar het topic gaat dus over het verdubbel van het eigen risico en hoe dat de chronisch zieken onevenredig hard raakt. En een deel van die chronisch zieken heeft al pech, omdat ze vanwege hun ziekte al in de lagere inkomensgroepen zitten. (Niet allemaal - maar in een boel situaties kan een chronische ziekte het onmogelijk maken om fulltime / hoger niveau werk aan te kunnen.)

Maar chronisch zieken maken toch ook het meeste gebruik van de zorg ?
Of moeten ook hier weer de mensen die er niks mee doen het meeste betalen ?

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 12:00

Ja, en chronisch zieken kunnen er ook echt wat aan doen ja... Dit zijn meestal al de mensen die de minste lasten kunnen dragen. Moeten die dan boeten omdat ze ziek zijn???! We wonen in een verzorgingsstaat, en dat betekent dat mensen die gezond zijn, hun steentje bijdragen aan het zorgstelsel, zodat chronisch zieken behandeling kunnen krijgen.

Mensen kunnen er ook niks aan doen dat ze in een verzorgingstehuis terecht komen, maar zullen we dan ook maar gewoon stoppen met het zorgen voor deze mensen? Dat moeten ze maar particulier regelen en betalen :r .

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 12:02

Rinske schreef:
Ja, en chronisch zieken kunnen er ook echt wat aan doen ja... Dit zijn meestal al de mensen die de minste lasten kunnen dragen. Moeten die dan boeten omdat ze ziek zijn???! We wonen in een verzorgingsstaat, en dat betekent dat mensen die gezond zijn, hun steentje bijdragen aan het zorgstelsel, zodat chronisch zieken behandeling kunnen krijgen.

En dat gebeurd toch ook al heel erg ? Ik krijg geen 70 euro zorgtoeslag, die 440 euro eigen risico nu met zijn 2 krijgen wij geen vergoeding voor...

Je kan de mensen die meer hebben uit blijven melken... Men dat gaat zeker op lange termijn niet werken, gaan ze lekker in Belgie zitten, net over de grens..Hebben we straks dus geen verzorgingsstaat meer en dan ben je als chronisch zieke de klos.

Edit en ik zeg nergens dat chronisch zieken er wat aan kunnen doen volgens mij ? Maar kunnen niet chronisch zieken er dan wel wat aan doen dat zij niet chronisch ziek zijn en andere mensen wel ? :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 12:05

Electra63 schreef:
Wildgirl,

Ik ben ook geen voorstander van beide ouders fulltime werken, omdat ik vind dat kinderen aandacht en begeleiding van één van de ouders nodig heeft, maar ik vind vooral dat iedereen vrij moet zijn in die keuze, maar dat is nogal offtopic.

De (consequentie van) vrijheid om je eigen keuzes te maken kosten geld, laat dat ook een harde waarheid zijn. En dan is het de vraag wie die vrijheid moet betalen? Moet dat betaald worden door de mensen die de keuze willen maken ondanks dat hun eigen situatie andere keuzes logischer laat lijken of moet het maar betaald worden door de sterkste schouders? Oftewel, die vrijheid, waar moet die vandaan komen?

Even een andere vraag: wie van de deelnemers in dit topic maakt meer dan 400 euro kosten aan zorg per jaar?

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 12:06

Die gaan helemaal niet allemaal over de grens zitten, dat is ook zo'n kul.
Als je wil dat iedereen maar zelf zijn zorg moet betalen: dan heb je JUIST geen verzorgingsstaat meer! Als jij later onverhoopt in het bejaardentehuis komt te zitten hoop je ook dat er mensen zijn die je reet wassen.

Ik krijg ook geen zorgtoeslag, en ook geen vergoeding van het eigen risico! Maar ik besef me wel dat er mensen zijn die niet eens een brood kunnen kopen, of schoenen voor hun kinderen. En dus ook niet zomaar het eigen risico kunnen ophoesten.

Lovely: ik heb de afgelopen jaren meer dan 400 euro zorg gehad ja, al in januari... En die rekening kwam al eind januari binnen.

corina21

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 12:07

ik maak daar gebruik van heb vier pompjes nodig per maand ze kosten 65 euro per stuk,dus ben zo aan die 400 euro.

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 12:11

Rinske schreef:
Die gaan helemaal niet allemaal over de grens zitten, dat is ook zo'n kul.
Als je wil dat iedereen maar zelf zijn zorg moet betalen: dan heb je JUIST geen verzorgingsstaat meer! Als jij later onverhoopt in het bejaardentehuis komt te zitten hoop je ook dat er mensen zijn die je reet wassen.

Ik krijg ook geen zorgtoeslag, en ook geen vergoeding van het eigen risico! Maar ik besef me wel dat er mensen zijn die niet eens een brood kunnen kopen, of schoenen voor hun kinderen. En dus ook niet zomaar het eigen risico kunnen ophoesten.

Lovely: ik heb de afgelopen jaren meer dan 400 euro zorg gehad ja, al in januari... En die rekening kwam al eind januari binnen.

Natuurlijk gaat niet iedereen maar de zorg is in Belgie een stuk goedkoper en ook gewoon goed. Dus zeker mensen bij de grens gaan sneller verhuizen. Logisch ook. Voor mij hoeft niet iedereen zn zorg zelf te betalen, maar als je realistisch bent is het niet te doen dat alleen de rijkeren gaan betalen. Niet op de lange termijn. Daarom vind ik de eigen risico omhoog een goede. Mensen die het veel gebruiken zijn er veel aan kwijt, mensen die het weinig gebruiken zijn er minder aan kwijt. Eerlijk toch ?

En ik ben ook bekend met chronisch zieken hoor, en ik help die mensen zelf met wat extra geld omdat ik het kan betalen, die mensen hoeven niet naar de voedselbank..

Misschien moeten meer mensen dat doen, elkaar gewoon weer eens helpen ..

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 12:11

Lovely schreef:
Electra63 schreef:
Wildgirl,

Ik ben ook geen voorstander van beide ouders fulltime werken, omdat ik vind dat kinderen aandacht en begeleiding van één van de ouders nodig heeft, maar ik vind vooral dat iedereen vrij moet zijn in die keuze, maar dat is nogal offtopic.

De (consequentie van) vrijheid om je eigen keuzes te maken kosten geld, laat dat ook een harde waarheid zijn. En dan is het de vraag wie die vrijheid moet betalen? Moet dat betaald worden door de mensen die de keuze willen maken ondanks dat hun eigen situatie andere keuzes logischer laat lijken of moet het maar betaald worden door de sterkste schouders? Oftewel, die vrijheid, waar moet die vandaan komen?

Even een andere vraag: wie van de deelnemers in dit topic maakt meer dan 400 euro kosten aan zorg per jaar?

Ik, wel pas de laatste paar jaar :D . Daarom zeg ik: tijden kunnen veranderen.
Maar, ik ontvang geen huur/zorg/kinderopvangtoeslag en betaal meer dan 52% loonbelasting. Telt dit nog mee? ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 12:15

Als je in 52% zit krijg je inderdaad nergens toeslag voor, maar meestal ben je ook wel in staat om je eigen kosten te dragen als je in die inkomensgroep zit. Overigens ben ik zelf ook vaste klant van de zorg, maar ik zou echt op moeten zoeken wat het precies kost per jaar, die nummertjes blijven niet zo hangen bij mij.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 12:22

Lovely schreef:
Als je in 52% zit krijg je inderdaad nergens toeslag voor, maar meestal ben je ook wel in staat om je eigen kosten te dragen als je in die inkomensgroep zit. Overigens ben ik zelf ook vaste klant van de zorg, maar ik zou echt op moeten zoeken wat het precies kost per jaar, die nummertjes blijven niet zo hangen bij mij.

Ik ben inderdaad in staat om die eigen bijdrage/risico te betalen, maar ik ben nooit in staat om zelf te betalen, wat ik de zorgverzekeraar al gekost heb. Ik weet niet precies hoeveel, maar 4 weken ziekenhuisopname, waarvan 1 week IC, operatie aan hersenvaten, 4 x ambulancevervoer is echt niet op te brengen voor het grootste gedeelte van de bevolking. ;) Dus ik ben blij met het solidariteitsprincipe. :D