Als je nu moest gaan stemmen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Als je nu moest gaan stemmen...

VVD
170 (17%)
CDA
27 (2%)
PvdA
64 (6%)
Sp
197 (20%)
Pvv
190 (19%)
Groen links
37 (3%)
D66
89 (9%)
PvdD
27 (2%)
Sgp
9 (0%)
Anders
28 (2%)
Blanco
22 (2%)
Weet het écht niet
101 (10%)

Totaal aantal stemmen: 961

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 14:14

Winged schreef:
Magrathea schreef:
Is kinderbijslag niet inkomensafhankelijk dan? Wat is dat nu weer voor raars, huur- en zorgtoeslag is dat toch ook?

Weet je hoeveel een kind kost? :P Kinderbijslag is volgens mij ook een stimulans om wel kinderen te krijgen. Anders wordt het volgens mij onbetaalbaar :=

Nou daar heb je een discussiepunt

Je kiest namelijk zelf voor kinderen waarom moet de belastingbetaler meebetalen aan jouw kinderen

*ja ik heb geen kinderen en staan ook niet op de planning*

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-12 14:15

En kinderen zijn dan weer wél eigen keuze ;)
mensen klagen dat kinderen zo duur zijn.. euhm ja... maar dat wist je toch al toen je eraan begon?

PortRoyal

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 14:15

Brainless schreef:
PortRoyal schreef:
En hypotheekrenteaftrek op zijn villa van 7 ton..

Hoeveel inkomstenbelasting betaald zo'n iemand?
Ook betaal je veel meer gemeentebelasting dan iemand met een huis van 1 1/2 ton.

En terecht lijkt mij...Hebben jullie de kwestie Buffett gevolgd in Amerika?

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 14:15

PortRoyal schreef:
Waarom krijgt iemand die een paar ton p/j opstrijkt ook kinderbijslag?

Waarom niet..kind is kind ongeacht de ouders

Dit is typerend modaal mag wel en minima ook maar iemand die ton per jaar verdient niet, maar hij mag wel heel veel belasting betalen

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 14:16

Helemaal waar, ben zelf voorlopig nog even niet aan kinderen toe. Maar als ik zie hoeveel een pak luiers kost... Amahoela :') Denk dat dat katoenenluiers wassen wordt _O-

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 14:18

sarabande schreef:
AOW en kinderbijslag zijn altijd onbesproken items geweest, maar in deze tijd zal daar iig wat aan bijgesteld moeten worden.
De koningin krijgt ook AOW, dat gaat dus naar een goed doel waarmee de onzin van zon uitkering voor hele rijke mensen aangetoond wordt.

AOW betaling is inkomensafhankelijk... dus ook de "rijken" betalen hier aan mee.
Zij betalen (veel) meer hieraan mee, dan iemand met een laag inkomen... maar hebben het recht op dezelfde (hoogte) uitkering.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 14:19

KellyG schreef:
dat hoe ze op buitenlanders neerkijken, gaat mij ook wat te ver
ik ben er geen fan van (buitenlanders) maar ze zijn er, en je moet er mee leven......
en die er zijn, prima hoor, maar gooi een slot op de deur, vind dat het hier wel erg vol is.......

ik ga nu mss iets zeggen waarmee ik een hoop mensen tegen de schenen schop, maar het is hoe ik het relativeer..........

de afgelopen jaaaaaaaaren zijn er zoveel nederlandse burgers bijgekomen vanuit het buitenland. Die mensen krijgen hier allemaal pensioen e.d.
daardoor is het potje leeg (mede ook doordat de mensen ouder worden)
dat potje moet aangevuld worden, goh, laten we dan de studenten pakken, die moeten maar gaan lenen.... die mensen moeten nog gaan beginnen met hun leven en beginnen al met een schuld..... nee dat is een goede opbouw voor de toekomst.......

ik ben heel erg van mening dat ze het belasting geld eens binnen de nederlandse grensen moeten gaan houden, die pensioenen weer op de rails krijgen, zorgen dat de mensen een goede (iig basis) opleiding kunnen krijgen.
hoorde van de week op het nieuws dat er gevonden wordt dat er in nederland bulgaren aan het werk moeten kunnen...... er zijn hier al te veel burgers die geeneens een baan kunnen vinden, het ene na het andere bedrijf gaat falliet.......
het eind is een beetje zoek momenteel geloof ik

Misschien kan jij je eens verdiepen in zaken, voordat je gaat schreeuwen?
Die mensen krijgen helemaal geen pensioen. Pensioen bouw je op als je werkt. AOW krijgen die mensen ook niet volledig, want voor volledige AOW moet je tussen je 15e en 65e in Nederland hebben gewoond (of gewerkt), voor ieder jaar dat je dat niet was, wordt je 2% gekort.

Ik zag ook nog een opmerking over Griekenland staan, dat men daar met hun 50e met pensioen gaan, dat is ook onzin. Bepaalde beroepen gingen daar met 55 jaar met pensioen, net zoals bepaalde beroepsgroepen in Nederland (defensie, politie, brandweer, bepaalde ambtenaren) ook eerder met pensioen gingen/gaan. De levensverwachting van de Grieken was lager en mede daarop wordt de pensioengerechtigde leeftijd bepaalt, verder staat de pensioenuitkering van de Griek niet in verhouding tot de AOW en pensioenuitkering van de Nederlander.
Dit is wel offtopic, maar wordt wel vaak fout voorgesteld vanuit de politiek en media.

Lovely,
Ik ben vrij, dus ik heb de TV aan op Nederland 1 :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 14:20

Quellian schreef:
Lovely schreef:
En dit bedoel je natuurlijk op je alleraardigst??

Uiteraard, ik ben de vriendelijkheid zelve :D
Je wilde het over politiek hebben, maar daar ging het nog over.

Laten we het eens ergens anders over hebben in plaats van over hoe de zwakkeren het beter moeten krijgen. Hoe kunnen de mensen die het beter hebben de economie helpen?

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-12 14:20

Maar, waarom (buiten het recht hebben op) zou je iemand die het niet nodig heeft, een uitkering geven?

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 14:24

stef schreef:
Maar, waarom (buiten het recht hebben op) zou je iemand die het niet nodig heeft, een uitkering geven?

Precies recht hebben op is een achterhaalde gedachte in een economie waar iedere cent die onnodig uitgegeven wordt dubbel telt

Er zijn villa bewoners die jaarlijks een modaal inkomen aan hypotheek aftrek binnen krijgen wat ze helemaal niet nodig hebben
Nu Rutte die daar niets aan wilde doen tot andere partijen veroordeeld is zal daar zeker de bijl ingaan

KellyG

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 14:25

@electra: ik heb niet gezegd dat ze niet werken......
maar een hoop die nu de pensioenleeftijd hebben bereikt, werken hier niet vanaf hun 18e, die zijn op latere leeftijd naar nl gekomen.....
ze hebben recht op aow e.d. , daar ben ik het best mee eens, maar als het hier zo blijft gaan dat alles maar toegelaten wordt, is het eind zoek
en ik zit niet te schreeuwen, dat zit jij momenteel te doen

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 14:25

stef schreef:
En kinderen zijn dan weer wél eigen keuze ;)
mensen klagen dat kinderen zo duur zijn.. euhm ja... maar dat wist je toch al toen je eraan begon?

Kinderen zijn stervensduur, maar dat doet er niet toe, eigen keuze inderdaad.
Maar ze willen dat mensen kinderen krijgen om de economie draaiend te houden, dan moeten ze ouders niet op alles pakken.

Ik zeg al, die kinderbijslag kan me gestolen worden, maar de inmiddels 570 euro eigen bijdrage voor kinderopvang zorgt er wel bijna voor dat ik mijn baan opzeg, kelder in inkomen en recht ga hebben op toeslagen die mensen met minder inkomen ook krijgen.
Dan lopen ze een hoop mis zeg; inkomensbelasting is niet weinig. En dan nog te zwijgen over wat ik ga kosten!

Figaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 14:26

tita schreef:
Je kiest namelijk zelf voor kinderen waarom moet de belastingbetaler meebetalen aan jouw kinderen

Kinderen zijn de toekomst. Als er nu geen, of veel minder kinderen worden geboren hebben we over 20-50 jaar een nog veel groter probleem. Dus ja, belasting betalen voor (voorzieningen voor) kinderen is investeren in de toekomst ;)
Het kunnen/mogen(?) krijgen van kinderen moet niet alleen zijn weggelegd voor mensen die een bovenmodaal inkomen hebben.

_Yasmine_

Re: Als je nu moest gaan stemmen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 14:27

Maar hoe zit het dan als er juist veel kinderen worden geboren?
wat krijg je dan over 65 jaar?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 14:27

stef schreef:

Kinderbijslag is een subsidie is is ingesteld om ervoor te zorgen dat mensen zich niet door geld laten belemmeren om kinderen te krijgen. Kinderen zijn nodig om de demografische ontwikkeling in balans te houden (let op, dit is een uitleg van de maatregel en niet mijn mening). Het is dus zogezegd mislukt nu we in de toekomst de vergrijzing zien voortduren.

HRA: mensen die in een huis van 7 ton of meer wonen, hebben vaak niet dit hele bedrag via een hypotheek geleend en genieten dus ook geen HRA voor dat bedrag. De kans dat een villabewoner een modaal jaarsalaris aan HRA ontvangt is heel erg klein. Daartegenover staat wel dat er een huurwaardeforfait wordt geheven over de gehele WOZwaarde.

Rijke mensen betalen meer belasting.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 14:28

KellyG schreef:
@electra: ik heb niet gezegd dat ze niet werken......
maar een hoop die nu de pensioenleeftijd hebben bereikt, werken hier niet vanaf hun 18e, die zijn op latere leeftijd naar nl gekomen.....
ze hebben recht op aow e.d. , daar ben ik het best mee eens, maar als het hier zo blijft gaan dat alles maar toegelaten wordt, is het eind zoek
en ik zit niet te schreeuwen, dat zit jij momenteel te doen

Als deze mensen hier niet vanaf hun 18e zijn, hebben zij geen recht op volledige AOW. Pensioen, daar spaart de werknemer (met werkgever) zelf voor. Dus als zij hier gewerkt hebben, hebben zij gewoon recht op een uitkering.

Figaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 14:29

Hetzelfde als wat er nu gebeurt, namelijk de baby-boomers die met pensioen gaan (vergrijzing).
Overigens zorgt de kinderbijslag echt niet voor een nieuwe baby-boom, dan zouden we dat nu wel gemerkt moeten hebben. Volgens mij (maar dat weet ik niet zeker) neemt het aantal geboren kinderen per jaar juist af?
Laatst bijgewerkt door Figaro op 24-04-12 14:30, in het totaal 1 keer bewerkt

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-12 14:29

weer vergrijzing :j

Maar goed, natuurlijk moeten er kinderen geboren worden, want die zijn idd te toekomst, en daarnaast houden ze ook weer mensen (gineacologen, kraamverzorgster, etc) aan het werk.
Alleen tja, de kinderbijslag in zijn huidige vorm ben ik niet zo happy mee geloof ik. Want nu krijgt iedereen hetzelfde bedrag, en ma koopt er fijn een nieuwe laptop voor haarzelf van... Ik zou daar graag een ander soort constructie voor zien :j

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 14:30

Figaro schreef:
Hetzelfde als wat er nu gebeurd, namelijk de baby-boomers die met pensioen gaan (vergrijzing).
Overigens zorgt de kinderbijslag echt niet voor een nieuwe baby-boom, dan zouden we dat nu wel gemerkt moeten hebben. Volgens mij (maar dat weet ik niet zeker) neemt het aantal geboren kinderen per jaar juist af?

De laatste jaren neemt dit inderdaad af, behalve bij de allochtonen :D

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-12 14:30

Lovely schreef:
stef schreef:

Kinderbijslag is een subsidie is is ingesteld om ervoor te zorgen dat mensen zich niet door geld laten belemmeren om kinderen te krijgen. Kinderen zijn nodig om de demografische ontwikkeling in balans te houden (let op, dit is een uitleg van de maatregel en niet mijn mening). Het is dus zogezegd mislukt nu we in de toekomst de vergrijzing zien voortduren.

Het ging toen nog over AOW ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 14:32

stef schreef:
stef schreef:
Lovely schreef:

Het ging toen nog over AOW ;)

Maakt in dit geval niet zoveel uit, het zijn beide uitkeringen die niet iedereen nodig heeft zoals je zelf al aanhaalt met je opmerking over de laptop.

Figaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 14:34

Lovely schreef:
stef schreef:

Het was misschien nog wel meer mislukt als er helemaal geen kinderbijslag/kindgebonden budget was geweest?

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 14:35

Citaat:
Eens. Zie dat veel studenten tegen het sociale leenstelsel zijn en gelijk denken dat studeren dan alleen voor rijken wordt..
Terwijl het gewoon een investering in je toekomst is als je de juiste keuze maakt. Alleen als je dat niet doet wordt het lastig.

Wanneer er een leenstelsel komt, houdt dit juist veel studenten tegen om te gaan studeren. Vele willen niet met een studieschuld van 30.000 opgescheept zitten. Bovendien zal dit ook geregistreerd worden bij het BKR dus een hypotheek afsluiten zal zoiezo een probleem worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 14:35

Figaro, waarschijnlijk wel en ook al eerder. Goede nuancering ;).

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 14:36

_Yasmine_ schreef:
Maar hoe zit het dan als er juist veel kinderen worden geboren?
wat krijg je dan over 65 jaar?

Maak je geen zorgen, er worden -naar hun zin :P - al te weinig baby's geboren.
Grote gezinnen zijn vandaag de dag niet meer zo gebruikelijk.