Catshuisoverleg is mislukt, nieuwe verkiezingen en dan ??

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 13:34

Citaat:
Volgens mij stem je op een partijprogramma en niet op een persoon
volgens mij stem je altijd op een hoop gebakken lucht.. :?

Overigens ben ik wel benieuwd wie nou precies wat wil met bijv de hypotheekrenteaftrek en hoe ze dat denken te doen... En dan is de vraag wat ze er daadwerkelijk mee gaan doen als ze eenmaal op hun 'stoel' zitten. En dat geldt voor veel meer dingen denk..

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 13:36

Zeau dan, even heel het topic doorgelezen. Het was een aardige lap maar wel een fijne discussie om te lezen moet ik zeggen :j .

een echte bijdrage ga ik er even niet aan leveren, maar het heeft me wel geholpen om weer wat weggezakte dingen naar boven te halen en voor mezelf wat dingen op een rijtje te krijgen, heb aardig wat heldere standpunten en uiteenzettingen gelezen, erg fijn :)

ik ben in ieder geval benieuwd wat deze ronde ons weer brengen zal, voorlopig ben ik in ieder geval wel weer onder de pannen met de verschillende optionele partijen door te lichten voor mezelf kwa programma en even terugzoeken in hoeverre zij hun standpunten hebben geprobeerd door te voeren in de coalitie dan wel oppositie.

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 13:38

@ Cer: Als je alle partijprogramma's kent, op basis daarvan hebt gekozen, en dan tot de conclusie komt dat het gebakken lucht was.... Is dat wat anders dan geen enkel partijprogramma kennen, voor een persoonlijkheid of one-liners kiezen, en dan zeggen dat het gebakken lucht was.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 13:39

Cer schreef:
Citaat:
Volgens mij stem je op een partijprogramma en niet op een persoon
volgens mij stem je altijd op een hoop gebakken lucht.. :?

Overigens ben ik wel benieuwd wie nou precies wat wil met bijv de hypotheekrenteaftrek en hoe ze dat denken te doen... En dan is de vraag wat ze er daadwerkelijk mee gaan doen als ze eenmaal op hun 'stoel' zitten. En dat geldt voor veel meer dingen denk..

het is altijd maar afwachten wat er van terecht komt, al is het alleen al ivm het feit dat geen enkele partij in hun eentje zal regeren en dus vaak een compromis zal moeten sluiten , of in het 1 moeten toegeven om in het ander hun wil door te kunnen zetten. geen enkele partij zal dus hun programm tot op de letter waar kunnen maken, ik hoop alleen wel dat we een coalitie kunnen gaan vormen die daadwerkelijk werkbaar is , ook op de lange termijn .
een coalitie die zijn ambtstermijn uit zit lijkt me wel bevorderlijk

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 13:42

Ik moet eerlijk zeggen dat ik vooral stem met een kieswijzer en mijn algehele gevoel. Tot nu toe is uit de kieswijzer nog nooit een verrassing gekomen voor mij. Een enkele keer lees ik een partijprogramma helemaal door en ik ben nu ook van plan om dat te doen en kritisch te kijken naar welke standpunten haalbaar zijn om in te nemen bij het vormen van een coalitie.

Sommige dingen kunnen in een partijprogramma waanzinnig goed lijken maar als je ze neerlegt naast de wil van andere partijen waarmee waarschojnlijk een coalitie gevormd zal worden houden ze geen stand.

Eigenlijk moet je dat soort extremere visies dus buiten beschouwing laten.

Tenzij je op Wilders stemt dan, want als die in de regering zou worden opgenomen (wat ik me heel slecht voor kan stellen na dit voorval) dan drukt hij zijn zin er als een jengelende kleuter doorheen met als dreigement dat hij er anders uit stapt :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 13:44

De pech van dit kabinet was niet alleen hun eigen zwakte, maar ook dat de oppositie te lauw was en last had van een afbrokkelende achterban.

Cer, de verschillende mogelijke scenario's voor het afbouwen van de HRA kennen elk hun slachtoffers. Even een scenariootje in het geval de HRA wordt afgeschaft voor alle nieuwe hypotheken:
Nieuw stel, elk met een eigen huis en een degelijk salaris van samen ongeveer 5 keer modaal. Hebben allebei nu dankzij HRA een te duur huis, die wellicht met verlies of in elk geval minimale overwaarde verkocht zullen worden. Samen willen ze een nieuw huis en doordat ze dan een nieuwe hypotheek zonder HRA af moeten sluiten moeten ze kiezen voor een kleiner huis dan eigenlijk gewenst. Hierdoor komt de woningmarkt dus niet in beweging maar juist tot stilstand (als je dit scenario in het groot doortrekt). Voor dit stel wordt het verstandiger om 1 huis aan te houden en samen de hyptoheek te dragen. Dit helpt de woningmarkt ook niet omdat ze geen nieuwe aankoop doen. Dus alleen mensen die uit een huursituatie komen kunnen nog een bijdrage leveren aan de woningmarkt, want alle huizenbezitters moeten blijven zitten waar ze zitten.

Anoniem

Re: Catshuisoverleg is mislukt, nieuwe verkiezingen en dan ??

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 13:46

Voordeel is dan wel weer dat er steeds minder huurwoningen zijn zodat huurders uiteindelijk wel móéten gaan kopen. :+

Stomme woningprijzen die kunstmatig hoog zijn gehouden ^)

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 13:47

gummie schreef:
@ Cer: Als je alle partijprogramma's kent, op basis daarvan hebt gekozen, en dan tot de conclusie komt dat het gebakken lucht was.... Is dat wat anders dan geen enkel partijprogramma kennen, voor een persoonlijkheid of one-liners kiezen, en dan zeggen dat het gebakken lucht was.

Ik heb daar met eerdere verkiezingen een hoop tijd in gestoken om die programma's door te lezen en te proberen te snappen (misschien is mijn IQ ook te laag :? ) en sja, je kan een keer denken 'ja daaaag, nu geen zin meer in want geen nut' :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 13:48

Begrijpelijk Cer. Zeker omdat we dit eens in de vier jaar horen te doen en niet elke twee jaar :+

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 13:51

Dat kan ik me voorstellen! Als je steeds tot de conclusie komt dat de partij niet blijkt te staan voor wat jij het belangrijkste vindt!

Was meer een opmerking gericht op het verschijnsel dat niet alle mensen kiezen op basis van partijprogramma of visie met daarbij een plan hoe dat gerealiseerd kan worden, maar op basis van personen, one-liners en inspelen op sentiment.

De vraag "hoe gaat de partij dat verwezenlijken" is volgens mij wat weinig in beeld. Iedereen kan wel roepen "het moet veiliger worden", "de zorg moet goedkoper", etc. Maar een uitwerking van hoe dat dan zou moeten lukken, ontbreekt soms en is kennelijk ook niet voor iedereen interessant genoeg om zich in te verdiepen.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 13:51

ik kies me sinds ik mag kiezen (98) helemaal suf.... bizar eigenlijk :+

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 13:54

Lovely schreef:
Hierdoor komt de woningmarkt dus niet in beweging maar juist tot stilstand (als je dit scenario in het groot doortrekt).

Dat lijkt mij ook, dus hoe dat gunstig is voor de economie?
Overigens blijven de goedkopere woningen dan hopelijk wel verhandelbaar en ben ik niet failliet zodalijk..

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 13:54

gummie schreef:
De vraag "hoe gaat de partij dat verwezenlijken" is volgens mij wat weinig in beeld. Iedereen kan wel roepen "het moet veiliger worden", "de zorg moet goedkoper", etc. Maar een uitwerking van hoe dat dan zou moeten lukken, ontbreekt soms en is kennelijk ook niet voor iedereen interessant genoeg om zich in te verdiepen.

Maar dat hoeft de kiezer dan toch ook niet te bedenken? Dan kunnen we net zo goed zelf een plan schrijven en indienen.. ofzoiets?

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 13:57

Tja, mijn portemonnee is inmiddels ook leeg. Ik kan nergens mijn hand op houden en de ministers doen dat wel. Het wordt tijd, dat ze gaan roeien met de riemen (en de centen) die ze hebben en stoppen met nog meer lasten op te leggen. Welke partij staat daar voor? Want volgens mij zijn het allemaal plukpartijen.

Bij mij is bezuinigen 'minder uitgeven' en eventueel dingen verkopen die ik niet zo heel snel nodig heb. Kadootjes koop ik dan ook niet zo snel meer voor mezelf. In Den Haag doen ze dat nog te makkelijk.

Lovely: Je vergeet een belangrijk detail: Het toen duur gekochte huis is nu ook goedkoper. Maar om dat huis te kunnen kopen, kan een doorstromer zijn eigen huis niet kwijt en kan ie niet doorstromen. Daar komt bij dat de banken heel beperkt hypotheken verstrekken, dus kan zo'n stel niet meer lenen, wat het eerst leende.

Waarom zetten we hier niet een partij op? Volgens mij hebben we hier ook nog een topic gaande over de wens om een baan te vinden en niet te vinden is. Deze mensen zullen met liefde en plezier voor minder bij elkaar gaan koffie leuten en ouwedoeren... Gewoon kijken als een huisvrouw vroeger deed: Portemonnee is leeg, wat heb ik als eerste nodig en kan ik nog betalen? En de rest komt dan maar weer als er weer geld is.

Tot nu toe laat geen enkele partij zien waar ie voor staat. Het is gewoon zakkenvullerij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 14:00

Lente schreef:
Voordeel is dan wel weer dat er steeds minder huurwoningen zijn zodat huurders uiteindelijk wel móéten gaan kopen. :+

Stomme woningprijzen die kunstmatig hoog zijn gehouden ^)

Kunstmatig hoog gehouden in zekere zin, maar door wie? Eigenlijk door de sales managers bij de banken en ook door de kopers zelf die er (tijdelijk) heel blij van werden in zo'n duur huis te kunnen wonen. Wat betreft de woningmarkt is het lastig om 1 schuldige aan te wijzen.

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 14:01

Huurders kunnen ook niet kopen, want wat je aan huur kan opbrengen, krijg je nooit in de vorm van een hypotheek. Da's een echt probleem! Ik ken zat huurders die huurder blijven, omdat ze aan huur mooier kunnen wonen dan aan hypotheek. Plus! een huurder kan gewoon gaan huren. Als je dat bedrag aan hypotheek wil lenen, moet je aan allerlei zwaardere eisen voldoen. Bij huur krijg je in zulke situaties vaak ook nog huursubsidie.

En als je 2 huizen verkoopt, dan moet je met de opbrengst eerst je hypotheek aflossen. Een goedkoper huis betekent, dat je hypotheekrente niet langer aftrekbaar is. Dan kan je nog beter gewoon het mooiste huis van de 2 houden en daar gaan wonen.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 14:10

idefix4 schreef:
Huurders kunnen ook niet kopen, want wat je aan huur kan opbrengen, krijg je nooit in de vorm van een hypotheek. Da's een echt probleem! Ik ken zat huurders die huurder blijven, omdat ze aan huur mooier kunnen wonen dan aan hypotheek. Plus! een huurder kan gewoon gaan huren. Als je dat bedrag aan hypotheek wil lenen, moet je aan allerlei zwaardere eisen voldoen. Bij huur krijg je in zulke situaties vaak ook nog huursubsidie.

En als je 2 huizen verkoopt, dan moet je met de opbrengst eerst je hypotheek aflossen. Een goedkoper huis betekent, dat je hypotheekrente niet langer aftrekbaar is. Dan kan je nog beter gewoon het mooiste huis van de 2 houden en daar gaan wonen.

Wanneer was dat dan? Want ik kon niet huren omdat je een % van je inkomen moet verhuren, en dat kon ik niet betalen. Dus ik moest kopen omdat ik zo mn hypotheeklast nog een beetje zelf kon bepalen (ja, met HRA, anders ging t niet). Ligt er ook aan wat je eisen zijn. Dubbele inkomens die al jaaaaaren een goedkope eengezinswoning huren, snap ik ook niet goed, maar ik weet ook niet hoe die regels zijn. Maar die gaan niet kopen voor die centen, dat snap ik dan weer wel :+

Ik weet ook niet hoe je met het afschaffen van de HRA de economie positief beinvloed?
En ik snap niet dat er geen potjes heen en weer geschoven kunnen worden (dus van de ontwikkelingshulp naar de zorg bijv.), maar dat schijnt toch niet te kunnen...

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 14:14

Cer: Ik vind dat ook erg krom ja. Maar ik ken er dus ook die recht hebben op huursubsidie en die graag zouden kopen, maar dat niet rond kunnen krijgen, omdat ze geen vaste baan hebben. Heb zelf ook in dat schuitje gezeten.

Dat de markt zo dicht zit, komt volgens mij puur door de regelgeving die vanuit Den Haag is gekomen. Huurders hebben idd ook flinke problemen. Ik wil ze absoluut niet onderschatten.

Valt mij nog mee dat je een hypotheek hebt rondgekregen. Tegenwoordig moet je echt aan flinke eisen voldoen! Ik begrijp ook niet dat we de HRA moeten afschaffen en dat huursubsidie moet blijven. Dat vind ik ontzettend scheef! Ik ben het wel eens, dat het de afgelopen jaren te hoog is gegrepen geweest. Zelf hebben we ons nooit zo diep in de schulden gestoken, maar het is de mensen wel makkelijk gemaakt om het wel te doen. Het is dan nogal kortzichtig om dat nu zo maar ineens de nek om te draaien. Ik denk dat dat heel wat mensen in de problemen gaat brengen.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 14:16

Sonja_vR schreef:
ik kies me sinds ik mag kiezen (98) helemaal suf.... bizar eigenlijk :+

Herkenbaar :D

Toen ik 18 werd in 2006 kon ik volgens mij direct al gaan stemmen... (21 november jarig, 22 november verkiezingen:2006) Heb nu geloof ik 5 keer kunnen stemmen? Ook provinciaal en gemeente.

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 14:19

Ja, en mijn oma heeft het er bij mij ingemept, dat vrouwen hard moesten strijden om te mogen stemmen, dus ik moest echt altijd vooral gaan! Ik vind dat ik anders ook niet mag morren als ik niet ben gegaan. Maar momenteel weet ik echt niet waar ik op moet stemmen.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 14:19

Oh joepie.. Terug naar de stembus.. :(

Ik ga mij maar weer inlezen in de programmas en de stemwijzer invullen.. We zullen zien wat de juiste keuze is voor mij. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 14:20

Cer schreef:
Lovely schreef:
Hierdoor komt de woningmarkt dus niet in beweging maar juist tot stilstand (als je dit scenario in het groot doortrekt).

Dat lijkt mij ook, dus hoe dat gunstig is voor de economie?
Overigens blijven de goedkopere woningen dan hopelijk wel verhandelbaar en ben ik niet failliet zodalijk..

Het is ook niet gunstig voor de economie omdat bij het afschaffen van de HRA ook iets gedaan moet worden aan het huurwaardeforfait, het een kan naar mijn idee niet zonder het andere bestaan.

PortRoyal

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 14:21

Dat is echt belachelijk dat mensen geen vaste baan meer krijgen,maar lekker aan het lijntje worden gehouden. Goed voor de motivatie. Daar zou het bedrijfsleven eens over aangepakt moeten worden. Als je nu een vaste baan hebt en je krijgt de zak,dan kun je het wel vergeten,zeker als je lager opgeleidt bent en 40+.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 14:22

Het is met de verkiezingsprogamma's net zoals met de zorgverzekeringspakketten.. Van alles een beetje en nooit iets waarvan je denkt "Ja, dát is het!".. althans, dat heb ik dan... :D

PortRoyal

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 14:25

Ja idd dat heb ik ook. Er zit niets bij wat het helemaal is..