Shadow0 schreef:Ik las in de reactie van StefenYnia vooral de vraag om dingen concreet te maken: hoe vertaal je bepaalde dingen naar een werkelijke situatie? Dat is niet hetzelfde als persoonlijk. Ik vond het zinnige vragen, ik denk dat elke professional die vragen voor zichzelf in elk geval wel eens moet stellen. Je hoeft ze niet hier te beantwoorden hoor, maar voor jezelf, ja, denk ik wel.
Daarnaast denk ik dat je je als hulpverlener (in wording) wel heel bewust moet zijn hoe ver je woorden kunnen strekken. Ook een simpele opmerking die je plaatst uit je perspectief als Bokker, niet als hulpverlener, heeft toch een bepaalde lading. Zeker als je ervaringen aangeeft van je praktijk. Ik denk dat ouders of patienten zich bv veel minder op hun gemak voelen om hulp te vragen als ze lezen dat er ook bij hulpverleners zo makkelijk conclusies getrokken worden, zo makkelijk een oordeel geveld zonder de situatie te kennen. Het geeft zo snel de indruk dat je niet echt betrokken bent met je clienten en dat vriendelijkheid en begrip alleen maar een 'maniertje' is voor het gesprek, maar dat zodra de deur dicht is je toch denkt 'och ja, die ouders weer'. Juist voor ouders die al in een ingewikkelde situatie zitten en veel zorgen/verdriet hebben om hun kind kan dat heel hard aankomen.
In dat opzicht vond ik dan ook dat StefenYnia een aantal dingen heel helder heeft opgeschreven.
Dat is inderdaad mijn insteek geweest. Ik hoef geen antwoord op de vragen die ik stelde, niet aan mij in ieder geval.
Een algemene opmerking is soms goed, maar een algemene opmerking in een persoonlijk topic als deze... dat is wachten op een verkeerde opvatting, hoe goed het ook bedoeld is. En ik ben niet de enige geweest die dit zo opgepakt heeft, ik ben echter wel de enige geweest die erop gewezen heeft (en uitgelegd waarom), ik dit onacceptabel vind.
randalinpony schreef:Weet je, er zijn hier mensen die het meisje kennen, en voor hen is het denk ik best lastig om een algemene discussie over slachtoffers van pesten en bangalijsten en ouders die hun kinderen niet genoeg ondersteunen, los te zien van de situatie van het meisje, die kennelijk toch anders ligt dan in de media voorgesteld.
Voor die mensen kan het denk ik toch knap belastend zijn als er zelfs maar in het algemeen over onvoldoende steun geven wordt gesproken.
Ook dat was een reden voor mij waarom ik mijn initiele post maakte, en later uitleg gaf. Ik kan me erg goed voorstellen, dat als betrokkenen dat soort opmerkingen lezen, vanuit een oogpunt van iemand die de feiten niet heeft, het erg pijnlijk kan zijn.
randalinpony schreef:Maar wellicht is het een goed idee om een ander onderwerp over pesten, internetpesten en de gevolgen daarvan op te starten, los van deze hele droevige geschiedenis?
Dat lijkt me een hele goede optie.