Meisje(13) pleegt zelfmoord door bangalijst

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

JuliaMaria

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 16:17

Jouw boodschap komt prima over hoor, hij sluit alleen niet op mijn opmerking, aangezien die puur algemeen was.

Grappig dat ik hier tips krijg om een goede hulpverlener te zijn, dacht dat er zo gepleit werd voor het "niet kennen van de context"? Waar ik het 100% mee eens ben, daarom gaat mijn opmerking dus ook niet per se over het meisje die als voorbeeld in de startpost wordt genoemd (maar ja toch blijven we maar doen alsof ik het wel over haar heb toch...? :) ). En daarom is het dus ook niet aan de orde om mijn opleiding en mijn bekwaamheid er bij te betrekken, dat is gewoon ronduit ongepast. Ik wil hier dolgraag een discussie over voeren, maar als jij je op basis van een paar posts gaat bemoeien met mijn studiekeuze dan ben je gewoon flauw bezig. Vooral aangezien het vooral een loos argument lijkt om mij ietwat naar beneden te halen waardoor jij je gelijk krijgt/om je frustratie te uiten. (?) Over dit onderwerp wil ik graag een discussie voeren, maar niet als er meteen gesmeten wordt met dat ik met zo'n mening (die ik nog niet eens uit had gelegd) misschien niet thuis hoor in de hulpverlening. Dat doet er helemaal niet toe... Aan jouw reacties en manier van handelen hier schort ook het één en ander, maar daar wijs ik jou toch ook niet op? (Zo wel dan zou ik dat netjes via PB doen ipv midden in een discussie) Dat doet er namelijk helemaal niet toe, het gaat om de inhoud van wat je vertelt. :)

Discussies moet je niet persoonlijk maken, dat werkt niet. Erg jammer dit, vond het een interessant onderwerp.
Als iemand er via PB over verder wil praten: leuk, voel je welkom! :)

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 16:35

Shadow0 schreef:
Daarnaast denk ik dat je je als hulpverlener (in wording) wel heel bewust moet zijn hoe ver je woorden kunnen strekken. Ook een simpele opmerking die je plaatst uit je perspectief als Bokker, niet als hulpverlener, heeft toch een bepaalde lading.

Ik denk dat ouders of patienten zich bv veel minder op hun gemak voelen om hulp te vragen als ze lezen dat er ook bij hulpverleners zo makkelijk conclusies getrokken worden, zo makkelijk een oordeel geveld zonder de situatie te kennen.

Oh ik ben me zeker wel bewust van wat ik zeg, maar ik ben méér dan een hulpverlener (in wording). Ik ben heel betrokken bij cliënten (met gezonde, gepaste afstand), maar zodra ik de deur achter me dicht doe ben ik weer gewoon Heino.

En je tweede opmerking: nogmaals, er wordt niet geoordeeld zonder alle feiten te kennen, er wordt een algemeen discussiepunt aangehaald..

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 16:36

Weet je, er zijn hier mensen die het meisje kennen, en voor hen is het denk ik best lastig om een algemene discussie over slachtoffers van pesten en bangalijsten en ouders die hun kinderen niet genoeg ondersteunen, los te zien van de situatie van het meisje, die kennelijk toch anders ligt dan in de media voorgesteld.

Voor die mensen kan het denk ik toch knap belastend zijn als er zelfs maar in het algemeen over onvoldoende steun geven wordt gesproken.

Bovendien komen er telkens nieuwe mensen binnenzeilen die dan aan de hand van de laatste paginas ook weer meteen de conclusie trekken dat het meisje gepest werd, niet onlogisch.

Wanneer het op bokt (en ik denk waar dan ook) over pesten gaat, dan lopen de gemoederen altijd ongelooflijk hoog op. Het is kennelijk een onderwerp dat heel veel mensen heel erg persoonlijk raakt.

Maar wellicht is het een goed idee om een ander onderwerp over pesten, internetpesten en de gevolgen daarvan op te starten, los van deze hele droevige geschiedenis?

StefenYnia

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 16:56

Shadow0 schreef:
Ik las in de reactie van StefenYnia vooral de vraag om dingen concreet te maken: hoe vertaal je bepaalde dingen naar een werkelijke situatie? Dat is niet hetzelfde als persoonlijk. Ik vond het zinnige vragen, ik denk dat elke professional die vragen voor zichzelf in elk geval wel eens moet stellen. Je hoeft ze niet hier te beantwoorden hoor, maar voor jezelf, ja, denk ik wel.

Daarnaast denk ik dat je je als hulpverlener (in wording) wel heel bewust moet zijn hoe ver je woorden kunnen strekken. Ook een simpele opmerking die je plaatst uit je perspectief als Bokker, niet als hulpverlener, heeft toch een bepaalde lading. Zeker als je ervaringen aangeeft van je praktijk. Ik denk dat ouders of patienten zich bv veel minder op hun gemak voelen om hulp te vragen als ze lezen dat er ook bij hulpverleners zo makkelijk conclusies getrokken worden, zo makkelijk een oordeel geveld zonder de situatie te kennen. Het geeft zo snel de indruk dat je niet echt betrokken bent met je clienten en dat vriendelijkheid en begrip alleen maar een 'maniertje' is voor het gesprek, maar dat zodra de deur dicht is je toch denkt 'och ja, die ouders weer'. Juist voor ouders die al in een ingewikkelde situatie zitten en veel zorgen/verdriet hebben om hun kind kan dat heel hard aankomen.

In dat opzicht vond ik dan ook dat StefenYnia een aantal dingen heel helder heeft opgeschreven.

Dat is inderdaad mijn insteek geweest. Ik hoef geen antwoord op de vragen die ik stelde, niet aan mij in ieder geval.

Een algemene opmerking is soms goed, maar een algemene opmerking in een persoonlijk topic als deze... dat is wachten op een verkeerde opvatting, hoe goed het ook bedoeld is. En ik ben niet de enige geweest die dit zo opgepakt heeft, ik ben echter wel de enige geweest die erop gewezen heeft (en uitgelegd waarom), ik dit onacceptabel vind.

randalinpony schreef:
Weet je, er zijn hier mensen die het meisje kennen, en voor hen is het denk ik best lastig om een algemene discussie over slachtoffers van pesten en bangalijsten en ouders die hun kinderen niet genoeg ondersteunen, los te zien van de situatie van het meisje, die kennelijk toch anders ligt dan in de media voorgesteld.

Voor die mensen kan het denk ik toch knap belastend zijn als er zelfs maar in het algemeen over onvoldoende steun geven wordt gesproken.

Ook dat was een reden voor mij waarom ik mijn initiele post maakte, en later uitleg gaf. Ik kan me erg goed voorstellen, dat als betrokkenen dat soort opmerkingen lezen, vanuit een oogpunt van iemand die de feiten niet heeft, het erg pijnlijk kan zijn.

randalinpony schreef:
Maar wellicht is het een goed idee om een ander onderwerp over pesten, internetpesten en de gevolgen daarvan op te starten, los van deze hele droevige geschiedenis?

Dat lijkt me een hele goede optie.

gummie

Re: Meisje(13) pleegt zelfmoord door bangalijst

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 17:04

jennsoof

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 21:55

de dienst van livia is nu bezig ;(
mijn vader is er heen, haar vader was een collega van mijn vader..

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 22:40

Jeetje mensen, wat een discussie weer. Laten we dit proberen respectvol te houden, of je er nou links- of rechtsom over denkt!

Duidelijk is dat dit thema velen van ons raakt, zo ook mij. Wil mijn condoleances uiten aan de familie, vrienden en bekenden. Helaas komt zelfmoord nog veel te veel voor, en dus ook bij heel jonge meisjes. En bij iedereen die de hand aan zichzelf legt, blijven er duizenden vragen onbeantwoord. Laat dat alsjeblieft een gegeven zijn, pest- of schulddiscussies kunnen beter ergens anders gevoerd worden denk ik.

Gewoon erg heftig nieuws dit, meer dan enorm veel kracht aan de omgeving wensen kan ik eigenlijk niet.

Clairetjuhz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-12 13:09

Wat een onrespectvolle reacties hier van sommige :oo.

Is er eigenlijk wel sprake dat ze op een 'bangalijst' stond? Want dat vind ik nergends terug? Dan zou de lijst toch wel opgedoken zijn? en op twitteraccounts van vrienden van haar staat er ook dat hun niks afweten van een bangalijst waarop ze stond? Ik heb een beetje het gevoel dat het word afgeschoven op de bangalijst maar dat kan ik verkeerd hebben.
Vaak zijn de meisjes niet eens 'sletten' maar is het gewoon jaloezie. Oke ik kan haar niet krijgen dan pak ik haar terug door op een lijst te zetten hmm oke ze pijpt voor een pakje sigaretten of stuurt naaktfoto's. Tuurlijk zullen er wel meisjes tussen zitten die weinig zelfrespect hebben maar of ze het dan verdienden om op zo'n lijst te staan? Nee :n Wees dan een echte vent en zeg het in hun gezicht met een uitleg erbij. Ik vind een lijst echt achterbaks omdat je ook niet weet wie het verzonnen heeft.
Ze realiseren zich niet wat een impact zo'n lijst kan hebben. Vooral met de tijd van nu alles staat openbaar op internet stel het meisje wilt later solliciteren en er word gegoogeld staat er wel mooi pijpt voor een pakje sigaretten omdat dat door een onzeker jochie erop gezet is kan het meisje later niet aangenomen worden. Ze weten de impact niet en dat alles openbaar is.

Waarom hebben haar ouders niet ingegrepen? Weten de ouders hier alles van hun kind af? Alles maar dan ook tot in details wat die tegen jou kind heeft gezegd en alle roddels uit de klas? Weinig zullen dat er maar zijn hoor... Die echt ALLES maar dan ook alles weten.
Als je gepest word hou je dat echt voor jezelf (Misschien een goede vriendin) maar het is al beschamend genoeg. En vaak willen ouders het op hun manier doen en het zelf oplossen waardoor het kind nog meer voorschut komt te staan. Daarom houden ze hun mond want dan komen de reactie's ooh komt je mammie erbij kun je het niet alleen? Zo gaat het van kwaad tot erger.
Waarom zou je als ouder alles moeten checken? Alle tweets en alle reactie's lezen? Je kunt je kind toch niet continu aan het lijntje houden. Mijn moeder weet ook niet precies wat ik uitvoer op het internet en dat heb ik ook liever niet. Het is niet dat ik grote dingen te verbergen heb of naaktfoto's van mezelf rondstuur om het zo maar te zeggen maar omdat het gewoon niet fijn voelt. Je wilt een beetje je eigen privacy. En zo is dat andersom bij mijn moeder ook daar hoef ik ook niet alles van te weten en te controleren.

Misschien was het meisje wel heel erg goed in verbergen waardoor haar ouders niks hebben gemerkt. Vergeet niet sommige kinderen kunnen heel goed acteren. Blij als er andere mensen bij zijn maar zichzelf elke avond in slaap huilen. Bij dit meisje weet je het niet. Aan haar tweets is het wel te zien dat het een poosje slecht ging met haar waar sommige vrienden van haar op de hoogte zijn geweest. Die zijn er altijd voor haar geweest (Als ik de tweets moet geloven). Maar soms kan dat niet genoeg zijn. Wat ik me wel afvraag na haar laatste tweets hebben haar vrienden het er eerst heel lang overgehad wat er aan de hand was? En of er iemand heen ging.. Als ik zo'n tweet van een vriendin van mij zou lezen zou ik er meteen heenracen. Maar dat ben ik, ik weet dus niet precies hoe het is gegaan. En dit is ook echt niet bedoeld om de vrienden van haar de schuld te geven van dat het voorkomen had kunnen worden hoor!

Ik wil alle nabestaanden en bokkers die haar kende veel sterkte wensen! En hopelijk heeft Livia nu de rust gevonden die ze wou Y;(

jennsoof

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-12 14:51

claire toen haar vader de tweet las is hij haar meteen gaan zoeken..

Clairetjuhz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-12 14:53

jennsoof schreef:

Oke daar heb ik dan overheen gelezen excuses. Omdat op Nu.nl en AD enz stond dat een buurtbewoner haar heeft gevonden.

jennsoof

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-12 14:57

Clairetjuhz schreef:
jennsoof schreef:

Oke daar heb ik dan overheen gelezen excuses. Omdat op Nu.nl en AD enz stond dat een buurtbewoner haar heeft gevonden.

dat staat nergens, heeft haar vader tegen mijn vader gezegd.

Clairetjuhz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-12 15:17

@ jennsoof
Een voorbijganger vond het zwaargewonde meisje en sloeg alarm.

Eventjes geknipt en geplakt van de site van het AD. Zo staat het er vandaar dat ik er vanuit ging dat ze door een voorbijganger was gevonden.

Dit is het artikel
http://www.ad.nl/ad/nl/1040/Den-Haag/ar ... oliebol.dhtml

jennsoof

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-12 15:19

ja klopt :j
ze is gevonden door een jongentje van 9.
maar toen haar vader haar tweet las is haar haar gaan zoeken.
hij is op 200 meter afstand van haar geweest maar heeft haar niet gezien.

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-12 18:06

Ohw wat erg voor dat jongetje, die houdt er ook zijn hele leven een trauma aan over, hopelijk wordt hij goed begeleid.

Laura_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-12 20:07

wat erg voor dat jongetje inderdaad. Ik dacht gewoon door een volwassen iemand. En ook onwijs erg dat haar vader op 200m afstand was.. Brrr

milo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 14:20

JuliaMaria haar eerste reactie was gebasseerd op één punt (omgevingsfactor->ouders) terwijl een zelfdoding een complexiteit is met een heel scala aan factoren. De daadwerkelijke motivatie zal ook nooit achterhaald kunnen worden omdat we gewoon geen inzicht hebben in de zaken als IQ, EQ, sociaal emotioneel welbevinden, eventueel psychische problematiek, laat staan de invloed van hormonen gezien haar leeftijd.
De Banga-lijst is naar mijn mening dan ook niet meer dan een trigger geweest, het is de 'druppel die de emmer doet overlopen' en niet de aanleiding voor de zelfdoding. Desalnietemin afschuwelijk verdrietig dan zo'n jong meisje geen andere uitweg ziet dan het leven te laten, helemaal omdat ik me niet kan voorstellen dat het een rationeel overwogen keuze is.
Intens verdrietig.

Charmaiineee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 17:50

jennsoof schreef:

Uh echt? Woensdagavond is op de middelbare school een herdenkingsdienst en volgens de school donderdag de begravenis..

Voor de mensen die het fijn vinden om te lezen hoe ze is gevonden:

Mijn buurman die was de hond aan het uitlaten, zag een meisje in de boom zitten.
Een paar uur later ging hij weer, met zijn zoon van 10 jaar en met de andere buurman.
Toen ze daar op de plek liepen, hing ze en heeft mijn buurman zijn zoon naar huis gestuurd.
Dus ze is gevonden door 2 volwassen mannen en een jongentje van 10 jaar.
Vervolgens was de helikopter, ambu, en politie er snel bij.
Nogmaals voor de duidelijkheid: het komt NIET door de bangalijst.

nynke1122

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 17:58

Charmaiineee schreef:
jennsoof schreef:

Uh echt? Woensdagavond is op de middelbare school een herdenkingsdienst en volgens de school donderdag de begravenis..

Voor de mensen die het fijn vinden om te lezen hoe ze is gevonden:

Mijn buurman die was de hond aan het uitlaten, zag een meisje in de boom zitten.
Een paar uur later ging hij weer, met zijn zoon van 10 jaar en met de andere buurman.
Toen ze daar op de plek liepen, hing ze en heeft mijn buurman zijn zoon naar huis gestuurd.
Dus ze is gevonden door 2 volwassen mannen en een jongentje van 10 jaar.
Vervolgens was de helikopter, ambu, en politie er snel bij.
Nogmaals voor de duidelijkheid: het komt NIET door de bangalijst.

Ze was toch zwaar gewond op de grond gevonden ?

nikkialex

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 18:52

Pff. jongen die ik ken, dat meisje van de beste vriendin van die jongen die ik ken.
ook een meisje uit myn klas,was haar achter achter nichtje.

Charmaiineee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 21:30

nynke1122 schreef:
Charmaiineee schreef:
....

Nee..

Mowoah

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 21:33

Wordt wel overal geschreven geloof ik.. Zo zie je maar weer wat de media verzint. ;)

Charmaiineee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 21:36

Precies.. Daarom kan ik er ook zo ontzettend woedend over worden. Net zoals die pieplijst waar iedereen over speculeerd dat ze het daardoor heeft gedaan.
Gelukkig had de AD, Telegraaf, etc de dag erna wél door dat het "hoogwaarschijnlijk niet de oorzaak was tot zelfmoord".

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 21:36

nikkialex schreef:
Pff. jongen die ik ken, dat meisje van de beste vriendin van die jongen die ik ken.
ook een meisje uit myn klas,was haar achter achter nichtje.

Juist :=
(ik vind het altijd zo typisch dat er altijd mensen zijn die moeten laten weten dat ze die dan via, via, via, via iemand kennen die dan het slachtoffer ook kent cq een keer heeft gezien. Maw zelf geen directe link heeft met het slachtoffer. Is vreselijk of topic, maar het moest er gewoon even uit omdat ik het zo vreselijk onzinnig vind om dat te melden. )

Vreselijk tragisch, meiske had nog een leven voor zich.... Voordat haar leven écht kon beginnen, is het al gestopt.
Erg naar voor haar naasten :(:)

T gaat mij niet eens om die lijst, maar gewoon alleen het idee al dat je op die leeftijd al denkt dat álles is verloren.... Vreselijk.

nynke1122

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 23:14

nynke1122 schreef:
Charmaiineee schreef:

Nee..

Ow... Oeps :o

Charmaiineee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 23:26

maakt niet uit hoor ;)